Czy pisanie "gotykiem" przy pomocy redisówki o rozmairze 3 mo¿na odwzorowaæ pismo gotyckie? Czy aby litery pisane tak± redisówk± nie bêd± za du¿e?
Absolutnie nie.
Redisówka daje ślad okrągły czyli pismo nią wykonane ma stałą grubość linii niezależnie od kierunku przesuwania stalówki po papierze. Natomiast pióro, trzcinka itp. dają ślad w postaci ukośnej kreseczki, a zatem rysowanie nimi powoduje że wszystkie linie ciągnięte np. ukośnie z lewej z góry w prawo w dół będą cienkie, a z prawej z góry w lewo w dół - bardzo grube. Możesz sobie podejrzeć w programie Paint (na pewno go masz, to składnik systemu Ms Windows) jak działa "pędzelek", wybierz z podpalety ostatnie narzędzie w lewym dolnym rogu i spróbuj narysować sześciokąt jak gotyckie "o", od razu się zorientujesz o co chodzi.
Taką kreskę dają specjalne piórka/stalówki do kaligrafii. Można takie kupić w sklepach dla artystów plastyków i dobrze zaopatrzonych sklepach kreślarskich.
CYTAT(Viator @ 00:18 16.05.2007) [snapback]189308[/snapback]
Tak± kreskê daj± specjalne piórka/stalówki do kaligrafii. Mo¿na takie kupiæ w sklepach dla artystów plastyków i dobrze zaopatrzonych sklepach kre¶larskich.
Takie stalówki s± zwane redisówkami ¶ciêtymi ;)
Kaligrafia to nie pismo techniczne niestety...
Dla mniej wtajemniczonych to na piorach kaligraficznych sa zapisane stopnie twardosci/sprezystosci stalowki. Poza tym sa piora prawo- i lewo- sciete lub proste. Piora kaligraficzne nie sa tanie, wymagaja specjalnego tuszu (w Gdansku Panie w renomowanym sklepie "dla Artystow" stwierdzily, ze nie jest stosownym sprowadzanie specjalnego tuszu do pior kaligraficznych-moze sie wiec zdazyc, ze nie bedzie lezal na polce i na nas czekal). Efekty sa jednak niezle a system wymiany koncowek i wybor miedzy zbiornikiem na tusz a nabojami znacznie ulatwia zycie. Co najwazniejsze chyba forma wrzeciona daje dobre wywazenie piora i znacznie ulatwia pisanie.
Stalówki stalówkami, piórka teczniczen piórkami, ale gotykiem mozna bez problemu pisac zwyk³ym ptasim piórem
.Wystarczy sci±c koncówkê pod odpowiednio duzym k±tem, nast±pnie spi³owac ja by zlikwidowac ewentualne zadziorki ( mozna np koncówke kilka razy przeci±gn±c nad p³omieniem ze swiecy). Przetestowa³am, sparawdzi³am i da sie, niemniej wymaga to nieco wprawy i du¿o æwiczeñ
Przyznam Ci sie, ze latwiej mi bylo przypomniec sobie kaligrafie dzieki ArtPen-owi a pioro gesie zostawilam sobie na czas gdy reka "przypomni sobie" jak sie prowadzi poprawnie narzedzie. Dla osob uczacych sie kaligrafii polecalabym jednak wspolczesne wynalazki. Piora gesie robia czasem przykre niespodzianki-coz, linia produkcyjna gesi nijak ma sie do nowoczesnej fabryki:)
a ja mam pytanie ... czy strusie pióro nadaje siê do pisania? Mam kilka strusich piór ale wiêksze id± na zrobienie wach;larza a mniejsze mog³oby pój¶c na pióro do pisania
Nie wiem jaka jest wielko¶æ (¶rednica i krzywizna zakoñczenia) dutki ma³ego pióra strusiego - je¶li masz jakie¶ pióro gêsie pod rêk± mo¿esz porównaæ. Je¶li jest trochê wiêksze, uzyskasz koñcówkê do pisania wiêkszej czcionki - linia bêdzie grubsza. Je¶li jest du¿o wiêksze, to nic nie zrobisz, bo bêdzie chlapaæ.
CYTAT(Woyewoda @ 18:17 15.05.2007) [snapback]189266[/snapback]
Czy pisanie "gotykiem" przy pomocy redisówki o rozmairze 3 mo¿na odwzorowaæ pismo gotyckie? Czy aby litery pisane tak± redisówk± nie bêd± za du¿e?
O jaki gotyk Ci chodzi z jakiego regionu Europy i z którego wieku???
CYTAT(Woyewoda @ 19:32 07.05.2007) [snapback]188491[/snapback]
A wiecie mo¿e jak zrobic sobie pulpit dla skryby? Z jakiego powinien byæ drewna? Jak powinien wygl±daæ ? (proszê o jaie¶ ryciny i zdjêcia rekonstrukcji)
Do XII w czyli do czasy gdy niepodzielnie w¶ród stylu rz±dzi³a minusku³a karoliñska, skrybowie pisali na stoj±co i pulpit by³ odpowiednio do tego przygotowany
Co prawad temat jest o pisaniu, mnie za¶ najbardziej interesuje iluminowanie-od malowania po nak³adanie p³atków z³ota. Tu moje pytanie czy ktos dotar³ mo¿e do przepisów na farby? nie chodzi mi o atrament, ale w³asnie farbki jakimi sredniowieczni iluminatorzy zdobili ksiegi. Druga sprawa to pêdzelki, z jakiego w³osia mog³y byc wykonane?we wspó³czesnych pêdzlach spotka³am sie np z w³oskami wiewiórczymi, na ile sie to ma do ¶redniowiecza
Znalaz³am taki oto tek¶cik o barwnikach do malowania miniatur
http://silva.horrify.org/pliki/mags/09/pliki/02_cie.html Teoria teroria, ale czy ktos juz probowa³ zrobic farbki z uzyciem takich sk³adników? jesli tak, niecierpliwie czekam na relacje
CYTAT(Anuszka @ 19:58 16.05.2007) [snapback]189387[/snapback]
Znalaz³am taki oto tek¶cik o barwnikach do malowania miniatur
http://silva.horrify.org/pliki/mags/09/pliki/02_cie.html Teoria teroria, ale czy ktos juz probowa³ zrobic farbki z uzyciem takich sk³adników? jesli tak, niecierpliwie czekam na relacje
Firma Kremer posiada w swej ofercie naturalne pigmenty. Oto ich strona
http://www.kremerpolska.com/ Wystarczy zakupiæ odpowiednie kolory i wymieszaæ z bia³kiem z jajka (lub ¿ó³tkiem, lub jednym i drugim zmieszanymi razem - zale¿y od szko³y ;) ) i mo¿na malowaæ.
Transparento¶æ farby zale¿y od proporcji pigmentu i jajka.
Witam
Mam pytanie w sprawie "hartowania" ptasiego pióra. Jedyna znana mi metoda (i jedyna któr± znalaz³em w internecie) hartowania piaskiem jest niewykonalna w moich warunkach domowych. Czy nie istniej± inne mo¿liwo¶ci utwardzenia dutki pióra? Miêkka czêsto mi przeszkadza³a w pisaniu w szkole.
Przejrza³em wszystkie tematy, ale nie znalaz³em odpowiedzi...
Pozdrawiam!
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.