CYTAT
mi sie udalo gdzie¶ nawet wynale¼æ nuty z IV albo VI wieku.
Abo Ci siê co¶ pomyli³o, albo dokona³a¶ epokowego odkrycia!!!
CYTAT
Estampies reales (l.poj. estampie real, maj± numery).
Widzê, ¿e nauka nie posz³a w las
CYTAT
Chyba jedyne zachowane tañce z XIIIw. to estampies reales
Dobrze, ¿e "chyba", bo nie tylko. Pamiêtaj, ¿e
caroles by³y raczej ¶piewane, tañców wokalnych jest wiêc ca³kiem du¿o, a jeszcze wiêcej da siê wyci±gn±æ z poszczególnych g³osów w motetach. Je¶li chodzi o tañce instrumentalne, to s± nie tylko
Estampies Reales. W tym samym manuskrypcie (BNF, fr. 844c) jest utwór sygnowany
Dansse Real (fol. 104v) oraz dwa kawa³ki na fol. 5r (jeden podpisany
Danse). Uznaje sie zazwyczaj (Aubry, Beck, Werf, McGee i wielu innych), ¿e utwory te odpowiadaj± formie
ductia , opisanej przez Iohannesa de Grocheo. Na podstawie
razo do
Kalenda Maya Raimbauta de Vaqueiras, mo¿emy wnioskowaæ, ¿e melodia tego utworu pierwotnie by³a równie¿ instrumentalnym tañcem (sam autor u¿ywa okcytañskiego terminu
estampida) - tyle, ¿e to koñcówka XII w., utwór jednak by³ popularny jeszcze sto lat pó¼niej.
Instrumentalny taniec jest te¿ w MS Douce 139, fol. 5v (Oxford, Bodleian Library), manuskrypt jest z XIII w., utwór pewnie te¿.
CYTAT
Jakby siê uprzeæ, to estampies nie-reales i saltarella 1-4 te¿ mog±byæ datowane na koniec XIIIw.
Powiem brzydko: ****ysz. Po pierwsze, kwestii datacji nie rozwi±zuje siê uporem, tylko na podstawie przes³anek merytorycznych (a tu takowych nie ma). Po drugie, u¿ywasz g³upawego terminu "estampies nie-reales". Rozumiem, ¿e chodzi o repertuar z XIV-wiecznego w³oskiego manuskryptu (Londyn, BL, Add. 29987, fol. 55v-63v). Dla uproszczenia mo¿esz mówiæ o nich
istampitta,
istanpitta (plur.
istampitte , nazwa pojawiaj±ca siê w ¼ród³ach w³oskich i zazwyczaj wiadomo, ¿e chodzi o tañce z tego MS).
Estampie to nazwa formy muzycznej w jêzyku oïl, inaczej siê to nazywa³o w Italii, inaczej w Okcytanii. Grocheo opisuj±c tê formê wprowadza ³aciñski termin
stantipes, który by³by wskazany przy ogólnym mówieniu o tych tañcach.
Istampitte nosz± poza tym bardzo ³adne tytu³y, dziêki którym zawsze mo¿na ³atwo u¶ci¶liæ, o co chodzi. A najnowsza literatura jest raczej zgodna, ¿e utwory te powsta³y w drugiej po³ XIV w.
pozdrowienia