Kolejna szabla a la husarska, bez palucha, z 1694 roku. Przypomina mi tê z postu nr 43 (szablê J. Mniszcha, tj. "brakuj±ce ogniwo"
).
A oprócz niej druga szabla (jakby "szabla polska nr IV"? - wg typologii W. Zab³ockiego).
¬ród³o: "Dodona Academica, craciae donata Palladi, Srzeniaviarum secus decursus aquarum plantata, atque in Florentissimis Nominibus XIX. VV. DD. primae Laureae Candidatorum ad primos Veris ethesias; Laureati Honoris folia explicans; dumque in Generali Regni Schola, Per Clarissimum, & Admodum Reverendum Dominum, M. Gabrielem Profecki, Philosophiae Doctorem, Collegam Minorem, Eloqu: Ordin: Professorem, Praepositum Rimanovie: In lectissima Magnorum Hospitum & Academici Senatus Corona, Artium & Philosophiae Baccalaurei, ritu Solenni crearentur, in vim Benedictini erga Universitatem candoris, A F. Thoma Cantio Koz³owski, Professo Thynecensi, Ordinis S. Bened: eiusdem Laurea Candidato, Poetica Hippocrene irrigata. Anno quo Mundus sub Arbore deletam ex Arbore legit salutem 1694. Die [...] Mense [...]"
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadat...3846E4F8E1D-488Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
S. Hyacinthus Odrovasius ... Per Dominicum Frydrychowicz...
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadat...3846E4F8E1D-715Z roku 1688.
Szable, jak te z pierwszych dekad XVII w. - esowate jelce i orle g³owice.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
¦ledzê ten temat z wielk± uwag± i zainteresowaniem.
Jako, ¿e temat ma dotyczyæ nie tylko husarzy jakie szable i w jakim okresie nosili husarze i nie tylko oni chcia³bym prosiæ (je¶li kto¶ ma) o warto¶ciowe ¼ród³a ikonograficzne dotycz±ce szabel u¿ywanych przez piechotê polsk± (polsko-wêgiersk±) w I po³owie XVII w.
Piszê o tym dlatego, ¿e B³a¿ej zasia³ u mnie ziarenko niepewno¶ci (w³a¶ciwie to wielkie ziarno) czy aby na pewno dla piechura bêdzie w³a¶ciwa szabla z rêkoje¶ci± pó³zamkniêt±, z jelcem w kszta³cie litery L.
Niby s± wykopaliska beresteckie ale dobra ikonografia by³aby wielce przydatna.
Zamierzam na przysz³y rok zamówiæ sobie konkretn± szablê i nie chcê wydaæ sporej kasy (pewnie minimum 1600 z³) na co¶ niehistorycznego (ale za to palce bêd± ca³e).
CYTAT(semen @ 19:07 21.04.2012)
Jako, ¿e temat ma dotyczyæ nie tylko husarzy jakie szable i w jakim okresie nosili husarze i nie tylko oni chcia³bym prosiæ (je¶li kto¶ ma) o warto¶ciowe ¼ród³a ikonograficzne dotycz±ce szabel u¿ywanych przez piechotê polsk± (polsko-wêgiersk±) w I po³owie XVII w.
Na razie mogê doradziæ dwie opcje. I to o tyle korzystne, ¿e nie trzeba siê ograniczaæ tylko do piechoty, bo i kawaleria w XVII w. takich szabel u¿ywa³a.
1. szabla z esowatym jelcem i orl± g³owic± (tak± ma hajduk z 1627 r., czyli ten:
http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...st&id=24403 )
2. klasyczna wêgierka, jakie widaæ np. na Rolce Sztokholmskiej (fragment poni¿ej)
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik-----------------
A id±c tematem szabel w ogóle, to dzisiaj w³a¶nie dotar³a do mnie "Wielka encyklopedia staropolska" Jacka Kowalskiego (to nowa pozycja; w sprzeda¿y od bodaj¿e 2 miesiêcy; gor±co polecam). W niej to, na s. 296, co¶ co wygl±da albo jak szabla wêgierska z paluchem, albo mo¿e jak typ IIIa wg W. Zab³ockiego.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikFot. Piotr £ysakowski. Miejsce przechowywania: poznañscy dominikanie, prezbiterium. Obraz z XVII wieku, z warsztatu Tomasza Dolabelli. Ale by³ pó¼niej konserwowany i Jacek Kowalski nie ma pewno¶ci co jest oryginalne, a co wynikiem prac konserwatorskich.
Szabla hajduka (w³a¶ciwie to dziesiêtnika, a nie szeregowego) z plafonów kieleckich (fot. Rados³aw Szleszyñski). Czyli szabla wêgierka.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Dziêkujê bardzo.
Zw³aszcza za fotkê z "Encyklopedii".
Pozosta³e dwie ikonografie oczywi¶cie znam, ale t± z "Encyklopedii" widzê po raz pierwszy.
Bardzo ciekawa rzecz.
Z tego co wiem to prace konserwatorskie raczej nie polegaj± na domalowywaniu czegokolwiek. Mo¿na wiêc za³o¿yæ (z pewn± ostro¿no¶ci±) za³o¿yæ ¿e piechota polska (hajducy) oprócz klasycznych wêgierek u¿ywali tak¿e szabel polsko-wêgierskich z paluchem. Przy czym jak widaæ palucha nie utworzono z wywiniêtego w±sa. G³owica jest migda³owa. G³ownia nie posiada widocznego pióra ani m³otka. Ma chyba dwie strudziny.
Dziêki bardzo
Tu znalaz³em ciekawostkê dotycz±ca malarstwa, a przy okazji dwie szable z jelcem L-kszta³tnym, PRZEKAZANIE PRZEZ PAULINÓW KRÓLOWI JANOWI SOBIESKIEMU SZABLI ¯Ó£KIEWSKIEGO PRZED ODSIECZ¡ WIEDEÑSK¡ obraz koniec XVIIw.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikZgodnie z tradycja zapisan± przez Paulinów w drodze pod Wiedeñ król zatrzyma³ siê na
Jasnej Górze, Paulini chcieli mu podarowaæ szablê bêd±c± wotum hetmana ¯ó³kiewskiego co jest przedstawione na obrazie, a król mia³ odpowiedzieæ, ¿e do walki potrzebne jest ¿elazo a nie z³oto i wzi±³ sam± g³ownie a oprawê zostawi³ na Jasnej Górze.
I teraz zdjêcie oprawy szabli(bo g³owni nie ma)która jest przechowywana na Jasnej Górze jako to wotum zwi±zane z ¯ó³kiewskim i Sobieskim.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikCiekawe nieprawda¿ ? tak wiêc malarz musia³ byæ zamiejscowy i nie widzia³ "szabli" po ¯ó³kiewskim która przecie¿ na Jasnej Górze by³a(i jest) ca³y czas a malowa³ to co mia³ pod rêk± albo mu pasowa³o do rzeczywisto¶ci któr± widzia³.
Nawiasem mówi±c w Czêstochowie na Jasnej Górze jest jeszcze wiele ciekawych rzeczy zwi±zanych z odsiecz± Wiedeñsk±.
Na pewno mo¿na by znale¼æ kilka szabelek na obrazach z cyklu dzieje Jasnej Góry w sali rycerskiej klasztoru ale nie mam ich pod rêk±, pamiêtam tylko, ¿e ciekawy by³ ¶lub(obraz:)oczywi¶cie) Micha³a Korybuta z arcyksiê¿n± Eleonor±.
Jeszcze wspominana przeze mnie bitwa pod Kaliszem-czyli husarki w u¿yciu
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Go¶cikowo-Parady¿. Ko¶ció³ pocysterski. Obraz fundacyjny z 1700 roku, przedstawiaj±cy akt donacji klasztoru.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikZ dotychczasowego materia³u mo¿na ju¿ wysun±æ wstêpne wnioski. I tak, do 9. dekady XVII w. w³±cznie, mamy szable z wygiêtym pod k±tem prostym kab³±kiem (typ Ib wg Zab³ockiego). Przyk³ady:
http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...st&id=24521http://www.freha.pl/uploads/monthly_04_201...45570_thumb.jpghttp://www.freha.pl/index.php?s=&showt...st&p=330460http://www.freha.pl/uploads/monthly_04_201...-1334720142.jpgi szabla z Go¶cikowo-Parady¿a - powy¿ej.
W ostatniej dekadzie XVII w. koñcówka tego kab³±ka wygina siê w stronê g³owicy, co najlepiej widaæ na obrazie Mniszcha:
http://www.freha.pl/index.php?s=&showt...st&p=331000A tak¿e tutaj:
http://www.freha.pl/index.php?s=&showt...st&p=331045A w pierwszej dekadzie XVIII w. pojawia siê szabla husarska typ Ia (jeszcze bez palucha?):
http://www.freha.pl/index.php?s=&showt...st&p=331039------------
I jeszcze jedna uwaga. Na tym malowidle z Go¶cikowo-Parady¿a widaæ drug± szablê. Wed³ug mnie to nr IV wg typologii Zab³ockiego. By³aby wiêc to ju¿ druga szabla tego typu, któr± przedstawiono w ostatniej dekadzie XVII w. (Pierwsza to ta z 1694 r.:
http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...st&id=24530 ). Mo¿e to przypadek, a mo¿e wchodzi³a wtedy w modê, lub by³a w tym czasie szczególnie popularna?
Poni¿ej szabla wêgierka z 1683 r. I przy okazji trochê innego uzbrojenia.
Karta z dzie³a:
"Siêto³dycz, Albo Starozytny Ia¶nie Wielmo¿nego Domu [...] Kisielow Herbowny Kleynot : Namiot Rozbity Na Gorze Witebskiey Od [...] Adama Franciszka Dorohinickiego na Brusilowie Kisiela [...] Przez Pobo¿n± erekcy± y Fundacy± Monastyra dla OO. Bazylianow Unitow, przy Cerkwi Kathedralney Episkopskiey"
¦ci±gniête z:
http://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?...76&from=FBCKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Spotkali¶cie mo¿e w ikonografii opiywane przez Pana Zab³ockiego na str. 102 "Ciêcia prawdziw± szabl±" szable wêgierskie do walki pieszej?
W w/w ksi±¿ce mo¿na chyba pod ten typ podci±gn±æ szablê nr 93. Podobne do niej s± tak¿e szable typu IIIb.
Skoro by³y to szable do walki pieszej (z konia zapewne te¿) i wywodzi³y sie z Wêgier to przypuszczam, ¿e mog³a ich u¿ywaæ piechota polska.
Bior±c jako kryterium rodzaj rêkoje¶ci by³yby wiêc co najmniej dwa typy szabel z rêkoje¶ci± otwart± i jelcem krzy¿owym u¿ywanych przez piechotê polsk±:
1) typ IIIa w/g Zab³ockiego i zbli¿one - trzonek prosty lub lekko pochylony zakoñczony migda³owo (kapturek typu polskiego lub wêgierskiego)
2) typ IIIb w/g Zab³ockiego i szable wêgierskie do walki pieszej - trzonek pochylony lub zagiêty zakoñczony naparstkowo, czêsto z ³añcuszkiem
CYTAT(semen @ 07:41 23.04.2012)
Spotkali¶cie mo¿e w ikonografii opiywane przez Pana Zab³ockiego na str. 102 "Ciêcia prawdziw± szabl±" szable wêgierskie do walki pieszej?
Jak dot±d nie. Ale to mo¿e byæ efekt s³abej pamiêci, a nie braku takich szabel w znanej mi ikonografii
CYTAT(semen @ 07:41 23.04.2012)
W w/w ksi±¿ce mo¿na chyba pod ten typ podci±gn±æ szablê nr 93.
Chodzi o szablê ze stron 300-301? Je¶li tak, to wg mnie inne typy. Maj± zupe³nie inne g³owice, nie mówi±c ju¿ o tym, ¿e ta szabla ze s. 102 ma paluch, a ta ze s.300-301 nie ma go.
Trochê namiesza³em, przepraszam
Szabla nr 93 z ksi±¿ki Pana Zab³ockiego (str. 300-301) to oczywi¶cie typ IIIa z kapturkiem migda³owym, a nie naparstkowym.
Chodzi³o mi o szablê wêgiersk± nr 66 (str. 246-247) - pasowa³aby do opisu wêgierskich szabel do walki pieszej ze str. 102.
Podobn± rêkoje¶æ (pomijaj±c paluch i nieco inny k±t zagiêcia g³owicy) ma szabla polska nr 65 (str. 244-245)
Jeszcze raz muszê siê wtr±ciæ. Nie mogê zrozumieæ tego, ¿e maj±c namacalne dowody w postaci szabel zygmuntówek (post KARELINATUSA) czy batorówek (post Rados³awa Sikory) odrzucamy je i opieramy siê o dzie³a malarzy, a wiêc nie inaczej jak o produkt ludzkiej wyobra¼ni czy te¿ twórczej weny. Sk±d pewno¶æ, ¿e rêkoje¶ci s± oryginalne? Pytanie mo¿na odwróciæ – a sk±d pewno¶æ, ¿e nie s±? Przecie¿ nie na podstawie tego, ¿e nie s± spotykane na malowid³ach z danych okresów. Pewnie, ¿e historycy u¿ywaj± stwierdzeñ typu „ oprawa rêkoje¶ci i pochwy w stylu orientalizuj±cym, z mosi±dzu i srebra niellowanego, pozwala przypuszczaæ, ¿e powsta³a w ostatniej æwierci XVII w.” Nic w tym dziwnego, przecie¿ szanse na odnalezienie szabli z dat± umieszczon± na oprawie zakrawa na cud. Ba nawet wtedy mo¿na zadaæ pytanie o to, czy data nie zosta³a umieszczona w okresie pó¼niejszym. Jeszcze co do kwestii pos³ugiwania siê obrazami do udowadniania teorii. Pos³u¿ê siê kolejnym cytatem z „Broñ w dawnej Polsce” Z. ¯ygulski Jun. „ Obraz Bitwa pod Orsz± w Muzeum Narodowym w Warszawie[....]Niemal od stu lat jest obiektem zainteresowania historyków wojskowo¶ci i historyków sztuki, bronioznawców oraz muzeologów, lecz nadal kryje wiele frapuj±cych problemów[.....]W szczególno¶ci dyskutowano kwestie stylu i autorstwa dzie³a, czasu i miejsca powstania oraz stopieñ jego autentyzmu jako dokumentu historycznego[....] nie jeste¶my sk³onni uznaæ malowid³a za rodzaj bezpo¶redniego reporta¿u i przypuszczamy, ¿e rzeczywisty wygl±d wojsk , które spotka³y siê w 1514 r. w ³uku dnieprowym pod Orsz±, by³ jednak odmienny.” Polecam przeczytaæ rozdzia³ dotycz±cy ikonografii XVII i XVIII wiecznej. Id±c dalej. Czy mo¿na liczyæ na to, ¿e trafimy gdzie¶ w utworach pamiêtnikarskich na opis interesuj±cych nasz szabel? Bardzo w±tpliwe. Chronologia pojawiania siê zró¿nicowanych opraw szabel zawsze opieraæ siê bêdzie na zwrotach typu „przypuszcza siê”, „prawdopodobnie” itd.
CYTAT(panbrat @ 16:59 23.04.2012)
Jeszcze raz muszê siê wtr±ciæ. Nie mogê zrozumieæ tego, ¿e maj±c namacalne dowody w postaci szabel zygmuntówek (post KARELINATUSA) czy batorówek (post Rados³awa Sikory) odrzucamy je i opieramy siê o dzie³a malarzy, a wiêc nie inaczej jak o produkt ludzkiej wyobra¼ni czy te¿ twórczej weny. Sk±d pewno¶æ, ¿e rêkoje¶ci s± oryginalne? Pytanie mo¿na odwróciæ ? a sk±d pewno¶æ, ¿e nie s±?
Mia³em znajomego, który bawi³ siê w antykwaryczny handel broni±, w szczególno¶ci szablami. Jego zdaniem ok. 2/3 szabel z naszych muzeów, które pokazywane s± jako orygilane, s± wprowadzonymi w obieg podróbkami z dorobion± histori± (typu "szabla po...", albo "znaleziona na polu bitwy...", albo "wydobyta z grobowca..."). Wiêc choæby z tego powodu nale¿a³oby byæ sceptycznym.
Czemu ludzie to robili i robi±? Oczywi¶cie dla kasy. Je¶li jest popyt na okre¶lone produkty, to zawsze znajd± siê ludzie gotowi z tego skorzystaæ. Za¶ odpowiednia historia ("staro¿ytno¶æ" lub "wyj±tkowo¶æ" broni) tylko podnosi jej cenê.
Dlaczego szable wêgierskie masowo obserwujemy na rycinach, obrazach itd. z tej epoki, z której historycy uwa¿aj±, ¿e one pochodz±, a tego samego nie mo¿na powiedzieæ o szablach husarskich? Nie mo¿na wszystkiego zrzucaæ na niedoskona³o¶æ malarza. Jeden malarz móg³ fantazjowaæ, ale je¶li kilka dzie³ ró¿nych artystów pokazuje w pewnym, zbli¿onym okresie czasu, podobne rzeczy, to czemu nie wierzyæ im bardziej ni¿ "tradycji ustnej"?
Co jest bardziej wiarygodne - dok³adnie datowane, a wzajemnie uwiarygodniaj±ce siê ryciny (daty publikacji starodruków s± znane, niekiedy nawet co do jednego dnia), czy obiekt o którego pochodzeniu nie mo¿na nic pewnego powiedzieæ, oprócz tego, ¿e 100, 200 albo ile¶ tam set lat po jego rzekomym wyprodukowaniu, znalaz³ siê w muzeum?
Szabla husarska na okoliczno¶ciowej rycinie, która mia³a uczciæ koronacjê Augusta II Sasa w Krakowie, w 1697 roku. Rycina, jak g³osi napis, zamówiona zosta³a przez jezuitów. Obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie, nr inw. Gr.Pol. 62026
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik---------
I jeszcze polski je¼dziec Rembrandta, którego ka¿dy doskonale zna, ale tak dla przypomnienia...
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikCzy ta szabla nie przypomina tej ze s.102 ksi±¿ki Zab³ockiego ("szable wêgierskie z XVII wieku do walki pieszej")?
Nie da siê ukryæ , ¿e poruszamy siê nieco "we mgle".
Mo¿e wiêc spróbujemy okre¶liæ rodzaje i odmiany szabel u¿ywanych w XVI-XVII w. oceniaj±c je od najbardziej prawdopodobnych (czy te¿ co do których mamy pewno¶æ) do najmniej prawdopodobnych.
Do ka¿dego typu mo¿na by podaæ ¼ród³a. I tutaj mo¿na te¿ oceniæ wiarygodno¶æ tego¿ ¼ród³a.
W ten sposób przynajmniej niektóre z typów szabel mo¿na by przypisaæ do konkretnych przedzia³ów czasowych. Trudniej bêdzie o przypisanie ich do poszczególnych formacji wojskowych bo przecie¿ nie by³o unifikacji i standaryzacji uzbrojenia.
Ale np. niektóre typy szabel by³y np. bardziej przydatne do walki z konia ni¿ pieszo. Zatem mo¿na je wykluczyæ lub podaæ w w±tpliwo¶æ je¶li idzie o piechotê
To tylko pomys³, pewnie niezbyt wykonalny bo jak znam ¿ycie to temat ugrzê¼nie w dyskusjach i sporach.
No i trzeba by temat potraktowac jako stale otwarty (nowe ¼ród³a, interpretacje, ustalenia)
A poni¿ej ciekawostka, która jednak niczego nie wyja¶nia.
Fragmenty tak zwanego wjazdu Micha³a Kazimierza Radziwi³³a do Wiednia w 1679 r. Tak zwanego, bo w³a¶nie co do tego s± powa¿ne w±tpliwo¶ci.
W ka¿dym razie, i pancerni, i husarze maj± co¶, co wg mnie mo¿na podci±gn±æ pod szable husarskie. Problem jednak pozostaje z datowaniem tego dzie³a.
Pancerni
Kliknij, aby zobaczyæ za³±czniki ich szable
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikHusarze
Kliknij, aby zobaczyæ za³±czniki ich szable
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Józef Naronowicz-Naroñski "O delinacyjach miejsc ró¿nych..." z 1659 r. Fragment postaci in¿yniera z jego szabl±.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikJest tam te¿ drugi - z identyczn± szabl±.
A tutaj film pokazuj±cy, jak siê dzisiaj wykonuje repliki szabel husarskich:
http://vimeo.com/21295668
Znalaz³em w swoich zbiorach taki obraz. Zdjêcie wykona³em w Olesku, ale nie mogê odczytaæ kogo ono pokazuje (jakiego¶ starostê..., zdaje siê Rzewuskiego, ale jakiego?). W ka¿dym razie mamy tu piêkn± szablê
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
W jednej z sal jasnogórskiego klasztoru, znajduje siê malowid³o przedstawiaj±ce scenê z 1683 roku, gdy Sobieski przed odsiecz± wiedeñsk± odwiedzi³ klasztor. W za³±czniku fragment tej sceny, gdy mnisi ofiaruj± Sobieskiemu szablê jego pradziada, Stanis³awa ¯ó³kiewskiego. Wiarygodno¶æ tego dzie³a jest raczej niewielka, ale zdaje siê (to by wypada³o sprawdziæ), ¿e malowane to by³o tu¿ po 1683 roku, wiêc malarz uwieczni³ szable, które by³y wtedy popularne. Zwróæcie uwagê na to, ¿e maj± one pó³zamkniêt± rêkoje¶æ.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
A tu w za³±czeniu "malarz nieznany" z prze³omu XVII i XVIII w. Dwa obrazki ilustruj±ce handel zbo¿em w Gdañsku. I tu ju¿ wyra¼nie szable z rêkoje¶ci± zamkniêt± u Panów Braci.
Nie da siê ukryæ ¿e ten temat coraz bardziej zbli¿a nas do rewolucyjnych wniosków wzglêdem chronologii rozwoju szabli husarskiej.
W katalogu "Pod jedn± Koron±. 300-lecie unii polsko-saskiej" t.1, s.480 ten dwustronny obraz jest datowany na ok. 1750 rok.
------------
A dzisiaj znalaz³em takie co¶. Szwedzi datuj± tê szablê na oko³o 1600 rok, przypisuj±c jej posiadanie Krzysztofowi Kraiñskiemu. Z tym datowaniem to trzeba byæ jednak ostro¿nym, bo wielokrotnie jest ono dosyæ dowolne.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikMi to bardzo przypomina te szable z drugiej po³owy XVII w., których wizerunki ju¿ tu wrzuca³em. Wiêc albo Szwedzi b³êdnie datuj± tê szablê, albo te¿ by³a ona w u¿yciu wcze¶niej ni¿ do tej pory mi siê zdawa³o.
Mo¿e 1600 to datowanie samej g³owni, a oprawa jest pó¼niejsza?
Mo¿e warto ruszyæ ¶ladem cechu na g³owni?
Sama identyfikacja g³owni niewiele da. Rêkoje¶æ mo¿e byæ pó¼niejsza. A o rêkoje¶æ przecie¿ chodzi.
Tak, oczywi¶cie tak. Temat wszak traktuje o oprawach. Tyle ¿e Szwedzi mogli datowaæ po g³owni.
Pomy¶la³em sobi tak: Jest to zapewne ³up jakiego¶ szwedzkiego ¿o³daka. Mo¿e Szwedzi sami nie wiedz± czy to ³up z wojny inflanckiej czy te¿ II lub III wojny pó³nocnej... No to postanowili ¿e wojna o Inflanty.
Ca³kiem mo¿liwe. Dlatego dla mnie najcenniejsze s± wyobra¿enia szabel w dzie³ach drukowanych, których rok wydania jest znany. Mamy tam dok³adne datowanie.
ale mo¿na siê po¶lizgn±æ na takim datowaniu bo autor obrazka móg³ dodaæ szablê która:
a) podoba³a mu siê
b) pierwsz± z brzegu znad kominka
c) dowolny inny przyk³ad
ta szabla przypisywana Krzysztofowi Kraiñskiemu czy wiadomo jaki jest jelec? chodzi mi nie o kszta³t tylko o sposób wykonania bo po zdjêciu to jst wg mnie lutowana blacha - i wtedy wam ³atwiej bêdzie doj¶æ bo te lutowane to te¿ konkretny czas kiedy by³y popularne
jak wrócê do Kielc to postaram siê poszukaæ u nas w zbiorach czego¶
i w kolekcji CG sporo tam orygina³ów wiêc mo¿e co¶ siê znajdzie
Radku przypomnisz mi na fb za 15 dni jako¶
CYTAT(Krzysztof @ 12:12 12.10.2012)
ale mo¿na siê po¶lizgn±æ na takim datowaniu bo autor obrazka móg³ dodaæ szablê która:
a) podoba³a mu siê
b) pierwsz± z brzegu znad kominka
c) dowolny inny przyk³ad
Ale przynajmniej mamy pewno¶æ, ¿e w tym roku, w którym wydano dan± rzecz (broszurê, ksi±¿kê, itd) taka szabla ju¿ istnia³a.
CYTAT(Krzysztof @ 12:12 12.10.2012)
Radku przypomnisz mi na fb za 15 dni jako¶
Jak sam nie zapomnê
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikGloryfikacja rodu Puzynów. Ilustracja do tezy doktorskiej Jerzego Brzostowskiego bronionej w 1699 r. na Uniwersytecie Wileñskim. Artysta nieznany. Ilustracjê wzi±³em z "Grafika portretowa epoki saskiej w Polsce..." Ewy £omnickiej-¯akowskiej.
Widaæ tu 3 szable.
Dwie szable z mapy oblê¿enia Torunia 1658 r. Sam± mapê datuje siê na ok. 1660 r. Tu ca³o¶æ:
http://www.deutschefotothek.de/db/apsisa.d...2r7ofE3WQzDeA==A tu odpowiedni fragment:
http://dariocaballeros.blogspot.hu/2011/12...e-of-torun.html
U tego Pana z w/w obrazku
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikPiechur polski (hajduk) z 1651 roku
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...nd_XVII_map.jpgU jednego z kozaków jest jaki¶ dziwny jelec. Zastnawia³em siê, czy to nie paluch obr±czkowy, ale na rycinie jest on umocowany w poprzek. Widzia³em kiedy¶ szablê z takim jelcem, ale by³a datowana sporo pó¼niej.
Je¶li chodzi o postaæ w ¶rodku, to tego typu jelec wystêpuje w szeroko pojêtych europejskich messerach i tym podobnych ju¿ od ¶redniowiecza.
http://www.zornhau.de/wordpress/wp-content...affen/zef-4.jpg Pojêcia nie mam, jak popularny by³ w Polsce, ale jak widaæ, czasem bywa³?
B³a¿ej - Kozacy Zaporoscy
Ja bym wielkich pieniêdzy na ten ob³êk nie stawia³. Rysunek jest niedok³adny i mo¿e to byæ np. okucie szyjki pochwy albo, rzemieñ od rapci owijajj±cy pochwê (tak jak to widaæ u ¿o³nierza z Tar³owa).
Raczej ob³êk. Zauwa¿, ¿e pochwa nie ma przedstawionych szczegu³ów,a to co¶ wychodzi z jelca.
Szabla husarska (w tle, za husarzem) na obrazie z lat 1783-86:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=557...e=1&theater
Ja bym obstawia³ ob³êk, Swiesznikow zrobi³ dokumentacje szabli spod beresteczka z ob³êkiem i dodatkow± ochron± d³oni
https://plus.google.com/photos/117034449452...3810?banner=pwa
Szable husarskie z XVII w.?
We Lwowie w jednym z ko¶cio³ów znale¼li¶my (z Radkiem Szleszyñskim) takie oto epitafia z szablami co¶ a la husarskimi. Co prawda bez paluchów, ale reszta rêkoje¶ci ju¿ husarskie.
Zdjêcia moje i Radka Szleszyñskiego.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±czniki podpis przy tym epitafium
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikA tu drugie epitafium - czy¿by z 1687 r.?
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Pierwsze to Aleksandra Jana Jab³onowskiego - chor±¿ego (vexilifer) wielkiego koronnego, z 1723r. A wiêc pocz±tek XVIII wieku
No tak, ale te szable z epitafium Kazanowskiej mog± byæ z oko³o 1687 roku. W koñcu wtedy zmar³a.
Czyli gdzie¶ w okolicach obrazu Altamonte... Mo¿e ten typ w³a¶nie gdzie¶ tak w czasach Sobieskiego powsta³?
Allo allo,
rok ¶mierci nie zawsze jest równoznaczny z rokiem powstania epitafium, które ostatecznie mo¿e byæ pó¼niejsze o 5, 10, 15 lub nawet wiêcej lat. Tutaj nale¿a³oby sprawdziæ w³a¶nie tê datê, zw³aszcza, ¿e motywy zdobnicze z obydwu epitafiów s± do siebie bardzo podobne. A to mo¿e oznaczaæ, ¿e powsta³y razem, w tym samym czasie, a zatem ju¿ w XVIIIw.
Witam,
ju¿ od wielu lat moim marzeniem jest posiadaæ w domu szable husarsk± i zastanawiam siê u kogo/ w jakiej firmie j± sobie zamówiæ. Jakie¶ 3 lata temu upatrzy³em sobie Star± strzelbê, jednak oni zawiesili dzia³alno¶æ i potrzebuje rady kogo wybraæ. Dodam i¿ nie zajmuje siê fechtunkiem lecz rekonstrukcj±, ale chcia³bym aby replika odznacza³a siê przede wszystkim solidno¶ci± itp.
ewentualnie szabla wêgiersko-polska bo jeszcze siê nie zdecydowa³em :D b±d¼ co b±d¼ firma/osoba/instytucja wykonuj±ca repliki broni bia³ej ze szczególnym uwzglêdnieniem RON
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.