Zgodnie z ustaleniami z Zaknafeinem, og³aszam, ¿e ciechanowski turniej szachów ¶redniowiecznych bêdzie mia³o przyjemno¶æ koordynowaæ i sêdziowiaæ Stowarzyszenie Promocji i Odtwórstwa Kultury i Sportów Dawnych HANZA. Bardzo serdecznie zapraszamy i zachêcamy do udzia³u w nim
.
Poni¿ej regulamin turnieju szachowego oraz przypomnienie zasad szachów na okres oko³ogrunwaldzki.
REGULAMIN TURNIEJU SZACHOWEGO:
1. Termin i miejsce - termin: sobota (30.06) lub niedziela (01.07), zostanie dookre¶lony pó¼niej
- miejsce: obóz przy zamku w Ciechanowie, dok³adna lokalizacja zostanie podana pó¼niej
- Zg³oszenia pisemnie na mail: stowarzyszeniehanza@gmail.com lub na mail organizatora
g³ównego turnieju ciechanowskiego, lub te¿ : do organizatora turnieju lub sêdziego najpó¼niej na godzinê przed rozpoczêciem turnieju
2. Zasady gry w szachy na XIV i I po³. XV wieku 2.1 Szachownica
- uk³ad kolorystyczny pól inny ni¿ wspó³cze¶nie: orientacyjne pole h1 (prawy dolny róg
graj±cego bia³ymi) powinno byæ czarne
- figury nie s± ustawione w lustrzanym odbiciu, inaczej ni¿ wspó³cze¶nie królowa stoi zawsze
po lewej stronie swojego króla
2.2 Figury i ich ruchy
król:
- w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola w ka¿d± stronê
- w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê jak skoczek lub goniec
- w swoim pierwszym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
- w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole w ka¿d± stronê
- miêdzy dwoma królami musi byæ co najmniej jedno pole odstêpu
królowa:
- w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola po liniach prostych i na skos
- w swoim pierwszym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
- w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole i tylko na skos
- mo¿na wykonaæ ni± ruch dopiero, je¶li ju¿ wykona³o siê ruch królem
goniec:
- w ka¿dym ruchu porusza siê o 2 pola tylko na skos
- w ka¿dym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
skoczek (zwany "rycerzem"):
- tak jak we wspó³czesnych szachach klasycznych (po literze L ? dwa pola prosto i jedno w
bok lub na odwrót)
wie¿a:
- tak jak we wspó³czesnych szachach klasycznych (tylko po liniach prostych, ale o dowoln±
ilo¶æ pól)
pion:
- w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola
- w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole tylko do przodu
- zbija tylko na skos o 1 pole
- brak bicia w przelocie!
- promocja (przemiana piona, który dotar³ do koñca szachownicy) tylko na królow±
2.3. Inne
Roszada:
- brak!
3. Pozosta³e zasady turniejowe: 3.1. Zasada "dotkniêta rusza, postawiona stoi" obowi±zuje. Nie ma mo¿liwo¶ci cofania ruchów, z zastrze¿eniem punktu 3.2.
3. 2. W przypadku wykonania nielegalnego ruchu (np. wej¶cie królem na szachowane pole lub "wspó³czesny" ruch figur±), nale¿y zg³osiæ ten fakt asystentowi sêdziego lub sêdziemu, cofn±æ ten ruch i wykonaæ posuniêcie prawid³owe. Trzecie posuniêcie nieprawid³owe oznacza przegranie partii.
3.3. Zaszachowanie króla przeciwnika trzeba przeciwnikowi zasygnalizowaæ, mówi±c "szach".
3.4. Ruch uznaje siê za zakoñczony po prze³±czeniu zegara.
3. 5. Nagi mat:
- gdy jedna ze stron starci wszystkie figury i zostaje z samym królem, automatycznie
przegrywa, chyba ¿e:
- je¶li strona, której zosta³ tylko król w nastêpnym ruchu mo¿e pozbawiæ przeciwnika
ostatniej figury oprócz jego króla (powsta³by obustronny nagi mat), jest remis
3. 6. Pat oznacza remis.
3. 7. Wieczny szach oznacza remis.
3. 8. Nie obowi±zuje zasada remisu na skutek 50 ruchów bez bicia lub ruchu pionem.
3. 9. Nie obowi±zuje zasada remisu na skutek trzykrotnego powtórzenia pozycji.
3. 10. Od decyzji asystenta sêdziego przys³uguje zawodnikowi prawo odwo³ania do sêdziego.
3. 11. Decyzje sêdziego s± ostateczne, nie przys³uguje od nich odwo³anie.
3. 12. Zawodnik nie przestrzegaj±cy regulaminu lub nie wykonuj±cy poleceñ sêdziego mo¿e zostaæ ukarany przegraniem partii i wykluczeniem z turnieju (oraz usuniêciem z placu turniejowego przez s³u¿by porz±dkowe).
4. System rozgrywek 4.1. Turniej jest rozgrywany systemem pucharowym z dogrywanym meczem o trzecie miejsce (rozgrywanym równocze¶nie z meczem fina³owym) lub systemem ko³owym (ka¿dy z ka¿dym) przy liczbie uczestników mniejszej ni¿ 10 osób.
4.2. W przypadku remisu do kolejnej rundy przechodzi osoba, która gra³a czarnymi.
4.3. W przypadku remisu w meczu fina³owym, partia jest powtarzana.
5. Nagrody - dyplomy
- nagrody zostan± podane w pó¼niejszym terminie
6. Pozosta³e 6.1. Wszyscy zawodnicy zobowi±zani s± do startowania w cywilnym stroju historycznym (nie, sama bielizna nie wystarczy).
6.2. Podczas partii obowi±zuje ca³kowity zakaz rozmów, w tym tak¿e kontaktowania siê
zawodników z publiczno¶ci±.
6.3. Podczas partii obowi±zuje zakaz jedzenia oraz spo¿ywania napojów alkoholowych. Dozwolone jest spo¿ywanie napojów bezalkoholowych.
6.4. W turnieju mog± wzi±æ udzia³ osoby niepe³noletnie, organizatorzy nie ponosz± jednak
odpowiedzialno¶ci za opiekê nad nimi.
6.5. Za ewentualne ubezpieczenie zawodników na czas trwania turnieju odpowiedzialni s± sami zawodnicy i/lub ich opiekunowie prawni.
6.6. Za ewentualne zniszczenia mienia organizatorów i/lub innych uczestników ponosz±
odpowiedzialno¶æ (prawn± i finansow±) sprawcy owych zniszczeñ i/lub ich opiekunowie prawni.
6.7. Udzia³ w turnieju jest równoznaczny z wyra¿eniem zgody na wykorzystanie swojego
wizerunku (foto) i danych osobowych (imiê i nazwisko i/lub ksywka, bractwo) przez organizatorów i sêdziów do celów promocyjnych, rankingowych i dokumentacyjnych turnieju.
6.8. Udzia³ w turnieju jest równoznaczny z akceptacj± jego regulaminu.
6.9. Ostateczna interpretacja regulaminu nale¿y do sêdziego g³ównego (Zió³ko) oraz organizatora g³ównego. Od ich decyzji nie przys³uguje odwo³anie.
Magdalena "Zió³ko" Zieliñska
£ukasz "Florida" Sip