Mo¿e jeszcze za wcze¶nie , ale ..
Chcia³bym zorganizowaæ turniej tañca dawnego na Grunwaldzie.
Warunkiem realizacji jest :
- stworzenie ambitnego projektu , programu , regulaminu .
Nie jestem fachowcem , w³a¶ciwie w ogóle siê na tañcu nie znam .
S±dzê jednak , ¿e taniec i muzyka dawna jest równie wa¿na w RR jak walka , czy rekonstrukcja stroju /uzbrojenia .
Wiem ¿e bez pomocy profesjonalistów nic z tego nie bêdzie .
Nale¿y przecie¿ stworzyæ regulamin , pó¼niej oczywi¶cie oceniaæ uczestników .
Proszê zatem o pomoc.
Umiem s³uchaæ.
Zróbmy to dla siebie .
pozdro
Ale czego konkretnie Józefie oczekujesz?
A zna siê Pan na tañcach ¶redniowiecznych ? ¦REDNIOWIECZNYCH a nie jaki¶ tam pseudotañcach...
Jestem na tak..ale jakby to zrobi³a osoba kompetentna
Wiêc jestem na nie
ewentualnie zrobiæ show na miarê taniec z gwiazdami
"W tym odcinku wyst±pi±:
Wo³ek
Andrzej z Torunia
Józek z Gdañska
Emil z Gi¿ycka
Martin
Pigrza
Kto z nich odpadnie? A kto zostanie? O to jest wielkie pytanie :D "
CYTAT(Ania ¯uk @ 10:00 22.09.2010)
Ale czego konkretnie Józefie oczekujesz?
Krótko -
Mo¿liwo¶ci podziwiania m³odzie¿y (niekoniecznie profesjonalistów) tañcz±cej tañce dawne.
Stworzyæ taki turniej mog± tylko fachowcy.
Oczekujê pomocy FACHOWCÓW w przygotowaniu regulaminu .
Potrzebuje kompetentnych sêdziów.
Powoli analizujê temat . Ju¿ wiem , ¿e nie wszystko co "uwa¿amy" za taniec dawny - tym tañcem jest .
Podno¶my poprzeczkê. Ostro¿nie .
Jestem laikiem , nie przeszkadza mi je¶li kto¶ tworzy i wykonuje tañce pseudo historyczne.
W swojej naiwno¶ci podziwiam to .
Ale na Grunwaldzie na co¶ takiego nie bêdzie miejsca ,(na turniej takiego tañca ).
Czyli ..
Ja deklarujê wykonanie " brudnej roboty" organizacjê .
- miejsce
- czas
- nag³o¶nienie
- nagrody
Zadanie fachowców (to co najistotniejsze):
- program
- regu³y turnieju
- sêdziowanie
pozdro
Moderatora proszê o usuwanie postów nie wnosz±cych niczego do tematu.
E tam na warsztatach w tym roku u Asika by³o ile osób? 8? Chyba co¶ takiego i w dodatku raczej sta³a ekipa. I to pomimo og³aszania siê na freha, gdzie teoretycznie powinni zainteresowani waliæ drzwiami i oknami. Ale RR po prostu chyba nie chce siê poznaæ tych tañców i tyle.
No i z zespo³ów tañcz±cych XV wiek ile jest na Grunwaldzie? ATD, Ver Vetustatis i Chastelana w dodatku w niepe³nych sk³adach. Czyli pytanie kto mia³by wystêpowaæ a kto oceniaæ je¶li jest to w³a¶ciwie kilka tych samych osób?
Generalnie pomys³ dla promocji tañca dawnego dobry tylko brak tañcz±cych.
No chyba ¿e bêdzie to konkurs "¶redniowiecznego tañca irlandzkiego"
albo innych s³om
EDIT:
CYTAT
Mo¿liwo¶ci podziwiania m³odzie¿y (niekoniecznie profesjonalistów) tañcz±cej tañce dawne.
nie wiem jak wygl±da narybek w innych zespo³ach ale na tegorocznym Korowodzie "m³odzie¿y" zaobserwowa³am jak na lekarstwo
A w tym roku zrobilismy kilka otwartych treningów na Grunwaldzie ¿eby zainteresowaæ m³odzie¿ i mo¿e ¿eby zaczê³a przychodziæ na regularne treningi. I co ? I kicha
smutne ale prawdziwe
CYTAT(rosamar @ 13:30 22.09.2010)
Generalnie pomys³ dla promocji tañca dawnego dobry tylko brak tañcz±cych.
No w³a¶nie , mo¿e za³o¿enie tego tematu - zorganizowanie turnieju na Grunwaldzie ..
zmobilizuje m³odzie¿ do wysi³ku.
W zamku ¦widwiñskim bêdziemy mieli profesjonaln± instruktorkê tañca .
Trzeba J± bêdzie wys³aæ na kilka kursów tañca dawnego .
Tak by mog³a nas uczyæ . Mamy równie¿ w planie stworzenie zespo³u tanecznego , tañca dawnego .
pozdro
Ps
Co do warsztatów ..
Na Grunwaldzie ludzie maj± ma³o czasu , obowi±zki .
Przyjdzie moment , ¿e bêd± wcze¶niej przyje¿d¿aæ .
My w tym roku byli¶my na 11dni przed inscenizacj± .
Z tego co siê orientujê (choæ przyznaje siê bez bicia, ¿e moja wiedza o tañcach jest niewielka) to nie zachowa³ siê ¿aden dokument, na podstawie którego mogliby¶my odtworzyæ choæ jeden kompletny taniec w okresie grunwaldzkim. Jakie zatem tañce mia³y by wchodziæ w grê?
CYTAT
Jakie zatem tañce mia³y by wchodziæ w grê?
Traktaty:
Domenico di Piacenza,
"De Arte saltandi et choreas ducendi", 1450
Ghulgielmi Ebreo
(aka Giovanni Ambrosio),
"De pratica seu arte tripudii vulgare opusculum", 1463
Trochê pó¼niejsze ale skoro zosta³y zapisane to oznacza i¿ by³y ju¿ jaki¶ czas tañczone na dworach :-)
I tak to lepiej ni¿ pseudo-irlandzkie
pzdr
S±dzê zatem , ¿e nie mamy wyj¶cia jak tylko korzystaæ z tego co najbli¿sze datowaniem .
Je¶li jakie¶ ¼ród³a co¶ opisuj± , to mo¿na przypuszczaæ , ¿e by³o to znane ju¿ wcze¶niej .
Dobrze ¿e poruszy³e¶ ten temat .
Poczekajmy na wypowiedzi ekspertów .
pozdro
edit.
Post adresowa³em do Lasera , ale jako¶ pó¼niej doszed³ ni¿ odpowied¼ Rosamar.
Co by tu napisaæ, ¿eby by³o sk³adnie i po kolei....
Po pierwsze nikt nie wspomnia³ nic o TzG i nie poruszajmy ju¿ wiêcej tego tematu, posty bêd± kasowane.
Po drugie: w Polsce instnieje jeden, jedyny, jak sam siê okre¶la, "profesjonalny" balet dworski. Reszta to rzeczywi¶cie hobby¶ci. I raczej nie s±dzê, ¿eby jedyny profesjonalny balet dworski mia³ ci¶nienie na wystêpy na Grunvie. Na pewno nie za darmo
Trzy: naprawdê, nie piszcie nie znam siê zbytnio na temacie tañców dawnych ale.... i tu wypisujecie ró¿ne cuda. Proszê, przeczytajcie to mini-kompendium, które napisa³am specjalnie dla osób pocz±tkuj±cych:
tañce XV-wieczne.
Aha, eksperci raczej siê nie wypowiedz±, bo nie znaj± polskiego
Dominika- gdyby konkurs og³osiæ wcze¶niej, mo¿e zg³osi³by siê kto¶ jeszcze poza sta³ymi bywalcami Pawany i Korowodu
CYTAT
Dominika- gdyby konkurs og³osiæ wcze¶niej, mo¿e zg³osi³by siê kto¶ jeszcze poza sta³ymi bywalcami Pawany i Korowodu icon_wink.gif
¯eby chocia¿ wiêcej sta³ych bywalców robi³o na powa¿nie XVw
No chyba ¿eby na traktaty XVI wieczne rozszerzyæ
Ale wtedy co szkodzi i XIX wieczne walce albo XXI wieczny "Taniec z gwiazdami" dorzuciæ
Trzymam kciuki za ten pomys³, bardzo bliski mojemu pojmowaniu odtwarzania dawnej kultury.
Niestety, ja te¿ czujê, ¿e dalej to ju¿ bêdzie tylko pod górkê.
Trudno bêdzie ludzi zmobilizowaæ do czego¶ niemilitarnego. Na Zachodzie i w USA bawi± siê rekonstruktorzy odtwarzaj±c zwyk³e ¿ycie - a my, statystycznie rzecz bior±c, jak nie ma mordobicia to nie widzimy celu w rekonstrukcji. Nie mówiê tu o elicie tylko o przeciêtnym "rymcerzu".
M³odzie¿ chyba nie ma w naszych czasach wyobra¼ni. Jak trzeba wzi±c udzia³ w bitwie, to mo¿emy wczuæ siê w rolê, bo i na codzieñ zdarza nam siê ponawalaæ z przedstawicielami nie naszej subkultury. Pojedynek te¿ OK, to zwyk³a solówa, tylko w stroju dawnym - czemu nie.
Ale ¿eby taki rycerz mia³ pozabawiaæ damy czy pozalecaæ siê w dworny sposób do dziewczyny, zatañczyæ lub za¶piewaæ jej serenadê - to ju¿ trzeba trochê ruszyæ wyobra¼ni± i zwróciæ siê ku temu, co przez stulecia by³o normalno¶ci±, odleg³± od naszych, nazwijmy to po imieniu, "³atwych" standardów z najni¿szej pó³ki (Trafi³a siê fajna laska na turnieju? To kupujê prezerwatywê i idziemy do namiotu).
Przykro mi ¿e ja znowu tak sceptycznie. Nie mam zamiaru torpedowaæ pomys³u i gasiæ zapa³u, tylko przewidujê opór materii jak zawsze kiedy siê robi co¶ co ma równolegle do celu rekonstrukcyjnego cel wychowawczy.
We¼my siê i zróbcie
Witamy Andrzeju
Piszesz : " trudno bêdzie ludzi zmobilizowaæ do czego¶ niemilitarnego "
Ja my¶lê ¿e nie masz racji.
Znam wielu takich , których walka zupe³nie nie interesuje.I na wiêkszo¶ci imprez po prostu siê nudz± ."Nie ma dla Nich zajêcia."
Dla takich ludzi ale i dla reszty powinni¶my organizowaæ turnieje tañca.
Je¶li chodzi o brak turniejów tañca , turniejów bardów itp..To winni jeste¶my my - organizatorzy imprez.
Czêsto id±c na ³atwiznê .
Uwa¿amy , ¿e mo¿e turniej artyleryjski , broni drzewcowej .. i to jest b³±d.
Jak zaczyna³em przygodê z RR , to nie by³em na imprezie gdzie by nie tañczono ( pomijaj±c co ).
A raz to nawet na naszym turnieju kto¶ kiedy¶ zainicjowa³ turniej recytatorski . Znalaz³a siê osoba która recytowa³a jaki¶ utwór maj±cy kilkana¶cie stron.( co to by³o ?- rozmowy Polikarpa ze ¶mierci± , czy co¶ podobnego )
Nie wolno nam siê ograniczaæ do walki .Bo RR i nasze imprezy przerodz± siê jak piszesz w "ustawki " tyle ¿e w komicznych strojach .
S± ludzie którzy interesuj± siê tañcem poezj± ..., trzeba Im tylko podaæ rêkê .
Zachêciæ .
Ania , Rosamar - ja Was uwa¿am za ekspertów , s³ysza³em / czyta³em równie¿ co¶ o dziewczynie organizuj±cej warsztaty tañca - Asik ma na imiê .
Zapraszamy .
pozdro
Edit.
Adsumus napisa³ :" we¼my siê i zróbcie "
Jak Ty mnie Adsumus znasz
Ale , czy to co¶ z³ego ¿e namawiam warto¶ciowych ludzi do zorganizowania czego¶ warto¶ciowego ?
ppozdro
Chcia³abym zdementowaæ ¿e jestem ekspertem.
S± nimi Ania, Asik i Blondi a ja tylko powtarzam co wiem od nich
Ale jesli turniej bêdzie na Grunwie to chêtnie przylezê popatrzeæ :-)
I jak ju¿ ostro oftopicujê (Aniu wybacz
) to zapraszam na treningi Chastelany które bêd± siê odbywa³y w Poniedzia³ki, o godzinie 17 w II LO w Gdañsku.
Dok³adne info Blondi wrzuci niebawem w osobnym temacie ale mo¿e kto¶ zainteresowany przypadkiem tu zajrzy :-)
pozdrawiam
Nie przeszkadza to jednak w tym , by¶ bra³a udzia³ w tworzeniu programu , czy regulaminu .
Je¶li mo¿esz - nawi±¿ kontakt z osobami które wymieni³a¶ i zapro¶ Je do naszego wspólnego projektu.
pozdro
Dosta³em przed chwil± prywatn± wiadomo¶æ .
Autorka zgadza siê na umieszczenie swojej wiadomo¶ci w temacie .
Olu - witamy i zapraszamy do realizacji wspólnego projektu.
Na pytania jakie zada³a¶ musimy wspólnie odpowiedzieæ .
Wspólnie to wszystko ustaliæ .
......................................................................
Dzieñ dobry,
Z zaciekawieniem czytam Twoje wpisy odno¶nie konkursu oraz edukacji tanecznej.
Popieram Twoj± idee, choæ wiem ze bêdzie ciê¿ko , a mo¿e akurat uda siê Tobie co¶ zrobiæ w tym kierunku wiêcej.
Nie uczestniczê w rozmowie bo nie nale¿ê do RR, ani nie uczestniczê w Grunwaldzie, ale od lat zajmuje siê tañcem dawnym i jestem nauczycielem, prowadzê wyk³ady o tañcu z osadzeniem w kulturze i w muzyce.
Nie wiem czy wiesz w Polsce istnieje ju¿ jeden konkurs tañca we Wroc³awiu Pawana. Kraków jest znany z Cracovii Danzy, prowadzonej do¶æ profesjonalnie. Jak ju¿ kto¶ mówi³ jest tez Korowód, problem w tym ze brakuje tu czego¶ co jest chyba do¶æ istotne, edukacja aby to co osoby chêtnie siê naucz± mog³y wykorzystywaæ przez ca³y nastêpny sezon. I na to na razie jest brak pomys³u.
Najpierw wa¿ne jest po co taki konkurs, i komu ma s³u¿yæ? czy tylko zabawie czy tez edukacji, czy mo¿e w³±czyæ w to jakie¶ inne instytucje.
Je¶li konkurs to jakie zasady, co jest g³ównym celem konkursu. £adnie tañcz±ca dama dworu czy grupa ludzi którzy umiej± poprzez taniec i gest przekazaæ co¶ wiêcej ni¿ tylko uk³ad kroków na scenie ( to jest akurat jeden z postulatów de Piacenzy).
Czy konkurs ma dotyczyæ tylko tañca czy tez muzyki, czyli grupa muzyczna, tez mo¿e byæ oceniana.
Czy oceniaæ strój? Czy ma byæ to strój teatralny oparty na ikonografii , czy ma ³adnie wygl±daæ na tancerzach, dalej czy arty¶ci umiej± wykorzystywaæ rekwizyty, czy s± dozwolone.
No i chyba najwa¿niejsze to baza. Jeden taniec i kilka interpretacji? Czy jaki¶ warsztat i pó¼niej pokaz z ocena, dalej co za tym idzie czy oceniaæ znajomo¶æ danego tañca tylko praktycznie , czy tez teorematyczne ( np kto tworzy choreografie) , itp.
Z do¶wiadczenia wiem ze sam taniec mo¿e byæ nudny poza tym osób tañcz±cych w Polsce jest naprawdê ma³o. Warto zachêciæ tez muzyków czy np. po³±czyæ to z grup± stanbandietori.
Polecam tez ksi±¿kê wydana w tym roku jest to praca doktorska: Taniec w Polsce ¶redniowiecznej, Sylwii Konarskiej - Zimnickiej.
Mo¿e lektura zainspiruje w tworzeniu konkursu.
¯yczê powodzenia i wytrwania w zamiarze.
Ola
.............................
Pozwoli³em sobie na korektê b³êdów .Ola , korzystasz pewnie z Angielskiej tastatury ?
No to zaczynamy
pozdro
Tak, przepraszam, ¿e zapominam o polskich "zakrêtasach".
Princessito - odpowiem najlepiej jak potrafiê .
Od czego zacz±æ ..
Piszesz :" nie nale¿ê do RR, ani nie uczestniczê w Grunwaldzie " - nic straconego
Mo¿esz nale¿eæ , mo¿esz uczestniczyæ .
Teraz ju¿ wiem , ¿e odbywaj± siê konkursy tañca we Wroc³awiu i Krakowie.
Turniej Grunwaldzki nie powinien byæ w ¿adnym wypadku konkurencyjnym konkursem .
Moim za³o¿eniem jest by wzbogaci³ program imprezy Grunwaldzkiej o elementy kultury niematerialnej .( nie wiem , czy mi wysz³o )
S³u¿yæ powinien nam wszystkim - zabaw± , edukacj± i wychowaniem - jak najszersze grono uczestników.
£agodziæ obyczaje.
Podnosiæ poziom rekonstrukcji .
(W poprzednim po¶cie z w rozmowie z Viatorem trochê próbowa³em o tym napisaæ .
Wola³bym nie pisaæ wszystkiego , bo wiem ¿e znajd± siê zaraz sceptycy .)
Na pozosta³e pytania nie znam odpowiedzi , bo brak mi wiedzy na ten temat.
Napiszê jednak co my¶lê , tak swoimi s³owami.
Powiedzmy , ¿e wybra³o by siê tañce najbli¿sze datowaniu imprezy (spisa³o na li¶cie , wraz z podstawowym materia³em edukacyjnym dla ka¿dego tañca , zorganizowa³o warsztaty?)
Grupy deklaruj±ce udzia³ , mog³yby wybraæ wcze¶niej taniec , lub dwa i przygotowywaæ siê do turnieju .(im wcze¶niej , tym lepiej)
Dla dobra imprezy i widzów by³o by fajnie , by tañce siê nie powtarza³y.
Ocenia³o by siê strój , jednak regulamin nale¿y stworzyæ tak , by szanse mia³y równie¿ grupy w skromniejszych strojach.
Nie wiem czy g³upot nie piszê .
pewnie tak
My¶lê jednak, ¿e dacie mi szansê i co¶ nam z tego wyjdzie .
pozdro
CYTAT
Ocenia³o by siê strój, jednak regulamin nale¿y stworzyæ tak , by szanse mia³y równie¿ grupy w skromniejszych strojach.
To znaczy, ¿eby nie rozmywaæ koncentracji na tañcu jako takim, proponowa³bym nie tyle oceniaæ strój, ile postawiæ minimalne (nie za ostre) wymagania co do jego historycznej poprawno¶ci jako warunek udzia³u w konkursie (i ewentualnie nie dyskwalifikowaæ, ale obni¿aæ punktacjê za ewidentne nierespektowanie, np. za wspó³czesne obuwie baletowe, teatralne stroje nie maj±ce siê nijak do epoki, stroje z b³yszcz±cych w³ókien syntetycznych. Mo¿e to byæ nie ilo¶æ punktów ODEJMOWANA od zdobytej puli, ale WSPÓ£CZYNNIK - MNO¯NIK, co jest rozwi±zaniem sprawiedliwszym - np. za bardzo kiepski strój bêdziemy mno¿yæ zdobyte punkty przez 0,7). Mo¿na za to dodawaæ punkty (ju¿ normalnie) za elementy/rekwizyty dodatkowe a historycznie poprawne, np. pasy z dzwonkami itp.
Poniewa¿ grup i osób tañcz±cych jest ma³o, ¿eby je zachêciæ a nie odstraszaæ program bêdzie musia³ byæ skonstruowany tak, ¿eby ka¿dy móg³ czym¶ "zab³ysn±æ" i mieæ satysfakcjê z udzia³u:
- proponowa³bym, jak w ³y¿wiarstwie figurowym, jaki¶ numer z listy obowi±zkowej (1-2 utwory), który bêdzie oceniany przez merytorycznie przygotowane jury, plus jaki¶ numer dowolny (oczywi¶cie oparty na ¼ród³ach) - zg³oszony przed przyjazdem, ¿eby jury mog³o siê do jego ocenienia przygotowaæ.
- dobrze by by³o ¿eby (na koniec) wszyscy zatañczyli naraz wybrany kawa³ek, przeæwiczony wczesniej ¿eby wszyscy umieli go w takim samym uk³adzie.
- nagrody te¿ nale¿y rozs±dnie ustawiæ - wg mnie ka¿dy powinien co¶ dostaæ za sam udzia³ w konkursie, na zachêtê.
- dalej, kategorii oceniania powinno byæ je¶li to mo¿liwe kilka, ¿eby nie wysz³y rozgrywki pucharowe, gdzie na podium staje tylko pierwsza trójka.
- mo¿na zrobiæ tak, ¿eby ka¿dy z jurorów móg³ wybraæ subiektywnie jeden zespó³, który uwa¿a za najlepszy, zas³uguj±cy na to albo po prostu najbardziej "pokrzywdzony" i przyznaæ mu wed³ug swego widzimisiê "swoj±" nagrodê (fundowan± oczywi¶cie przez sponsorów, nie przez jurora).
- i oczywi¶cie nagroda publiczno¶ci (tu ju¿ nie mamy wp³ywu na to, czy nie zostanie nagrodzona najmniej poprawna rekonstrukcyjnie trupa taneczna - trudno, ale publice te¿ siê nale¿y frajda decydowania o czym¶).
Widzê, ze temat siê rozwija.
Odno¶nie popularyzowanie RR i edukacji s³u¿y³y Olu warsztaty tañca dawnego prowadzone od 2001 roku. Józefie mówisz, ze wiele jest osób, których walka nie interesuje, ale jak ju¿ wspomnia³a Dominika ludzi na warsztatach w tym roku by³o jak na lekarstwo.
Czêsto od ludzi przybywaj±cych na Grunwald s³ysza³am opinie, ¿e tañce XV-wieczne mo¿e i s± historyczne, ale nudne i nie tak interesuj±ce jak irlandzkie, S³oma czy inne pseudo-historyczne wygibasy.
Je¿eli chcia³by¶ jury, które zna siê na tañcach: nie ma problemu. My¶lê, ¿e Blondi, Ania ¯uk, kto¶ z Verisów czy ja mo¿emy Ci pomóc. Pytanie ile siê zg³osi chêtnych do udzia³u w konkursie. Na turnieju w Liwie mia³ byæ zorganizowany konkurs tañca, z powodu tylko 2 grup chêtnych zosta³ zamieniony w pokaz tañca. Jak widzisz ludzie nie wal± drzwiami i oknami by stawiæ siê na konkursach.
Ludzi z 3-miasta jak najbardziej zapraszamy do Chastelany na nauki, a tych, którzy mieszkaj± w Warszawie zachêcam do treningów ATD: wiek XVI poniedzia³ki 18.30-20.30 ul. Wiolinowa 6 ( 0d 4 pa¼dziernika) oraz wiek XV (¶rody 18.00-20.00)ul. Burdzyñskiego 4 (od 13 pa¼dziernika)
Co do uczestników- przegl±daj±c strony ró¿nistych grup rymcerskich mo¿na odnie¶æ wra¿enie, ¿e Polskie rycerstwo tañcem stoi. Gorzej to wygl±da gdy przychodzi do konkurowania z innymi- wtedy jako¶ chêtnych nie ma. Nie wiem jak sprawa wygl±da w Krakowie, ale na Pawanie czy Korowodzie nie ma zbyt wielu tañcz±cych tañce XV-wieczne.
Problem jury- je¶li w sk³ad maj± wej¶æ osoby, które tu na Freha uchodz± za ekspertów (tzn. podobno ja, Blondi, Asik, Gosia Rekosz) to raczej ATD, Chastelana i Very nie powinny braæ udzia³u w konkursie, prawda? Na Pawanie poradzono sobie w ten sposób, ¿e w jury zasiada kto¶ z gospodarzy (nie bior± oni udzia³u w konkursie), nauczyciel tañca dawnego z zagranicy (lub nauczyciele), ekspert od tañców wspó³czesnych. Nie mam pomys³u jak rozwi±zaæ to w przypadku konkursu na Grunvie.
Co do "programu obowi±zkowego"- w przypadku konkursu na Pawanie tañcem obowi±zkowym na XV wiek jest Salatrello i bassa danza, w przypadku XVI wieku- pawana i gajarda. Pozwala to na pewn± dowolno¶æ i nieogl±danie 15 wykonañ tego samego tañca. Mogê zaproponowaæ- przynajmniej po jednym balli i bassa danza.
A teraz chwilowo muszê wróciæ do pracy.
CYTAT(Asik @ 10:48 23.09.2010)
Widzê, ze temat siê rozwija.
Odno¶nie popularyzowanie RR i edukacji s³u¿y³y Olu warsztaty tañca dawnego prowadzone od 2001 roku. Józefie mówisz, ze wiele jest osób, których walka nie interesuje, ale jak ju¿ wspomnia³a Dominika ludzi na warsztatach w tym roku by³o jak na lekarstwo.
Czêsto od ludzi przybywaj±cych na Grunwald s³ysza³am opinie, ¿e tañce XV-wieczne mo¿e i s± historyczne, ale nudne i nie tak interesuj±ce jak irlandzkie, S³oma czy inne pseudo-historyczne wygibasy.
Je¿eli chcia³by¶ jury, które zna siê na tañcach: nie ma problemu. My¶lê, ¿e Blondi, Ania ¯uk, kto¶ z Verisów czy ja mo¿emy Ci pomóc. Pytanie ile siê zg³osi chêtnych do udzia³u w konkursie. Na turnieju w Liwie mia³ byæ zorganizowany konkurs tañca, z powodu tylko 2 grup chêtnych zosta³ zamieniony w pokaz tañca. Jak widzisz ludzie nie wal± drzwiami i oknami by stawiæ siê na konkursach.
Ludzi z 3-miasta jak najbardziej zapraszamy do Chastelany na nauki, a tych, którzy mieszkaj± w Warszawie zachêcam do treningów ATD: wiek XVI poniedzia³ki 18.30-20.30 ul. Wiolinowa 6 ( 0d 4 pa¼dziernika) oraz wiek XV (¶rody 18.00-20.00)ul. Burdzyñskiego 4 (od 13 pa¼dziernika)
Postaram siê krótko , tym bardziej , ¿e mi wiedzy brak .
Ocena zespo³u wed³ug ustalonych kryteriów , od 1 do 10 ?
Asik , piszesz :" ...warsztaty tañca dawnego na Grunwaldzie ...ludzi jak na lekarstwo .."
To prawda zróbmy wiêc co¶ by by³o lepiej.
Popatrz ilu ludzi zaczyna³o przygodê z RR walcz±c w uzbrojeniu zrobionym z "rynien"
Tak jak " wprowadzono modê " na buty ze skórzanymi podeszwami (wierniejsz± rekonstrukcjê )
Wprowad¼my modê na prawdziwy taniec dawny .
Wiesz jak siê czu³em w tym roku na Grunwaldzie chodz±c w butach z gumow± podeszw± ?
Mia³em wra¿enie, ¿e wszyscy widz± moje czerwone ze wstydu uszy .
Przysz³a kolej na taniec. B±d¼my jednak ostro¿ni , delikatni , by nie zraziæ ludzi .
Aniu - nie wiem czy to dobry pomys³ , ale my¶lê ¿e takie profesjonalne zespo³y mog³yby braæ udzia³ poza konkursem.
A turniej na razie adresowaliby¶my dla pocz±tkuj±cych .(zastrzegam - nie wiem czy to dobry pomys³)
Dla dobra projektu postaram siê nie pisaæ zbyt wiele
, to nie znaczy jednak , ¿e rezygnujê z jego realizacji .
Cieszê siê , ¿e projekt spotka³ siê z Waszym zainteresowaniem .
pozdro
Ale my-ATD, ani Chastelana, ani Very NIE JESTE¦MY profesjonalnymi zespo³ami. Dla mnie "profesjonalny" oznacza w tym przypadku wykszta³cenie taneczne, zawodowe.
Z reszt±, w³a¶ciwie i tak w chwili obecnej z Ma³¿onem zdecydowali¶my, ¿e w przysz³ym roku na Grunv siê nie wybieramy. Taka jest nasza decyzja w tej chwili.
Ja my¶lê, ¿e to dobry pomys³, ale chcesz za wiele na raz Józefie. Do nastêpnego roku ten projekt nie wypali moim zdaniem. Mo¿na przeprowadziæ sondê i pobie¿nie zorientowaæ siê ile osób by by³o chêtnych. A jak widzicie muzykê na takim turnieju? Ja widzê parê wyj¶æ z tej sytuacji.
1. Gra jeden dobry zespó³ pokroju "Open Folk", czy co¶ podobnego. Dobrzy rzemie¶lnicy i satysfakcja gwarantowana.
2. Graj± ró¿ne zespo³y które te¿ siê zg³osz± do udzia³u w projekcie i byæ mo¿e wp³yn± na ocenê. To bardzo pozytywny pomys³, ale najgorsze rozwi±zanie. Pe³no brudu i wykonañ w stylu zespo³u "Radnyna" czy inne stare os³y, szkoda wysi³ku.
3. Muzyka do tañców bêdzie puszczana z uprzednio przygotowanych podk³adów. Moim zdaniem najbezpieczniejsze na pocz±tek rozwi±zanie, ale ma³o satysfakcjonuj±ce, szczególnie, ¿e ka¿da grupa taneczna zapewne bêdzie mieæ w³asne podk³ady, a z poprawno¶ci± tych ró¿nie bywa.
Ogólnie jestem za tym pomys³em, ale trzeba siê bardziej skonkretyzowaæ i przeprowadziæ chocia¿ pobie¿n± sondê, czy w ogóle warto siê za to braæ.
A co ma wspólnego muzyka folkowa z muzyk± taneczn± z XV wieku?
Je¶li dobbry zespó³, to raczej nie Open Folk? Tzn. nie mam nic do tego, ¿e graj± dobry folk, ale to NIE JEST muzyka dawna. Wystêpowanie do muzyki na ¿ywo do jest dopiero wy¿sza szko³a jazdy- je¶li mamy zachêciæ nowe osoby do wziêcia udzia³u, to ten pomys³ odpada w przedbiegach. Jak na razie g³ówny problem, to chyba chêtni do wziêcia udzia³u?
A co tam - dorzucê swoje 3 grosze. Idea mnie siê bardzo podoba i mo¿e byæ ¶wietnym sposobem na wypromowanie tañców dawnych. Nie tylko tych XV wieku. Tañców dawnych nie tañczê poza imprezami, ale na tañcu i turniejach tanecznych troszkê siê znam. Bra³em udzia³ w organizacji kilku. S³u¿ê pomoc± w zorganizowaniu sêdziowania, punktacji, regulaminu itp :-)
Moje propozycje, choæ oczywi¶cie mo¿ecie je odrzuciæ:
- podzieliæ turniej na czê¶æ obowi±zkow± i dowoln±. Czê¶æ obowi±zkowa (kilka tañców) powinna byæ tañczona przez wszystkich przy tej samej muzyce puszczanej z p³yty, na tym samym parkiecie i tym samym czasie (np. macie 2 minuty na taniec). To bêdzie bardzo fair. Muzykê oczywi¶cie mo¿na wcze¶niej chêtnym przes³aæ. Czê¶æ dowolna jest dowolna jak sama nazwa wskazuje.
- sêdziowanie powinno byæ robione przez kilku sêdziów (od 4 do nawet 10-ciu). Ka¿dy sam, w tajemnicy wystawia "ocenê" ka¿demu zespo³owi/parze/osobie. Potem jeden niezale¿ny sêdzia (tzw. skrutiner) zbiera oceny od sêdziów "liniowych", podlicza (w tajemnicy) i mamy wynik. Obiektywny w miarê, wiêc Aniu nie masz siê co martwiæ.
- nagroda publiczno¶ci jak napisa³ Viator jest genialnym pomys³em
- nie dzieli³ bym konkursu na kategorie, bo uczestników mo¿e byæ za ma³o.
To tyle przemy¶leñ "na szybko". S³u¿ê pomoc± je¶li siê zdecydujecie na organizacjê.
A, jeszcze jedno - zaproszenia do udzia³u mo¿na wys³aæ do grup bezpo¶rednio, prawda? :-) Nie wiadomo ilu siê wtedy zg³osi chêtnych.
Dziêki. Podejrzewa³em ¿e mój post w ogóle zosta³ niezauwa¿ony, bo "znik³" po po¶cie Asika (zosta³ jako ostatni na poprzedniej stronie).
Genialny to jest w sumie Twój pomys³, ¿eby wersje oficjalne utworów przygotowa³o przysz³e jury i przes³a³o zg³oszonym uczestnikom. Choæby ze wzglêdu na tempo grania, które nie jest znane, wiêc nie jest jednakowe w ró¿nych wykonaniach, a na sposób tañczenia ma wp³yw wrêcz ogromny. Trenowac trzeba wiêc przy tym samym nagraniu, które bêdzie na turnieju. Poniewa¿ spodziewamy siê raczej kilkunastu zespo³ów ni¿ kilkudziesiêciu nie powinno byæ to zbyt monotonne, nawet gdyby prawie wszyscy uczestnicy wybrali ten sam utwór.
Postaram siê "nawi±zaæ" do wszystkich Waszych postów .
Zanim jednak to zrobiê , muszê Wam powiedzieæ ¿e zdecydowa³em siê rozszerzyæ projekt .
Uwa¿am bowiem , ¿e tylko wtedy mogê liczyæ na osi±gniecie zamierzonego celu .
Bêd±c organizatorem imprez historycznych , czasem wspó³organizatorem ( lub po prostu maj±c wp³yw na innych organizatorów ), wprowadziæ chcê do programów tych imprez pokazy tañca dawnego .
Mo¿e z "mini" warsztatami dla chêtnych uczestników.
Nie ma innego wyj¶cia .
Nie bêdziemy organizowaæ na ka¿dym "prowincjonalnym " turnieju rycerskim - turnieju tañca dawnego , ale je¶li inwestujemy w nagrody w turniejach bojowych , ³uczniczych , artyleryjskich , biegach dam / paziów ...
to musimy zainwestowaæ równie¿ w taniec i muzykê .
Dobra .
Nie wiem czy po kolei i czy siê nie pogubiê .Wrócê równie¿ do poprzedniego posta Viatora dotycz±cego miedzy innymi nagród.
Wiem ze w przypadku nagród ,powinny to byæ nagrody pieniê¿ne. Bo zespó³ liczy kilka osób.
Jeszcze nie wiem jakim bud¿etem bêdê dysponowa³ (znaj±c nasze realia ).Ale postaram siê.
Sprawê uczestnictwa i profesjonalizmu na razie od³o¿ymy .
Natomiast musimy ustaliæ ile i jakie tañce mieszcz± siê w interesuj±cym nas datowaniu .
Ustaliæ które z nich bêd± wykorzystane w turnieju . Który /e obowi±zkowo ( jeden na koniec mo¿na zatañczyæ razem , dobry pomys³ , a jak wyjdzie to wyjdzie. wa¿ne by siê m³odzie¿ bawi³a.)
I je¶li mo¿liwe , to jednak by te nieobowi±zkowe siê nie powtarza³y .(wykonanie )
Kto pierwszy siê zg³osi - ma wiêkszy wybór.
Musimy przygotowaæ do nich podk³ad muzyczny (p³yty) i tak jak wcze¶niej powiedzia³em - podstawowy materia³ pogl±dowy(opis i filmik z wykonaniem .. nie wiem co jeszcze)
Najlepiej jakby¶my umie¶cili to w temacie do obejrzenia / ¶ci±gniêcia .
Je¶li nie bêdzie zbyt trudne , zachêci m³odzie¿ do wysi³ku . Je¶li nawet nie wezm± udzia³u , to przynajmniej zaczn± siê tych tañców uczyæ .
Sugerujê po¶piech w przygotowaniu materia³u. Zima d³uga , sam postaram siê by okoliczne bractwa przyje¿d¿a³y do ¦widwiñskiego zamku na treningi / warsztaty. Nocleg zapewniê .
Na pocz±tek poprosimy pewnie o pomoc w prowadzeniu warsztatów .£atwiej sprowadziæ dwóch instruktorów (od pi±tku do niedzieli ), ni¿ jechaæ trzydziestoosobowej grupie .Warunki ustalimy na priw.
Acha - stroje . Ja my¶lê ¿e oczywi¶cie " historyczne " ale to pó¼niej.
Co do samego miejsca , to mamy wybór niewielki
Albo a miejscu turniejowym , na trawie , albo na tej scenie - nie wiem czy nie za ma³a .Pewnie za ma³a.
Nie chcia³bym by turniej odbywa³ siê w szkole , czy w amfiteatrze. Nawet je¶li mia³o by to wp³yn±æ negatywnie na wykonanie .
Je¶li co¶ pomin±³em , to przypomnijcie .
pozdro
Edit. niektóre sprawy pomin±³em , bo siê na nich nie znam .
Eh ¿a³osne, mo¿e zamiast od razu podniecaæ organizacj± mo¿e lepiej przeprowadziæ sondê dotycz±c± ilo¶ci mo¿liwych uczestników.
Poza tym nie ¿ebym by³ sceptyczny, bo po tym, jaka jest cenzura w temacie s±dzê, ¿e pan nie lubi s³ów krytyki.
Ale wracaj±c do tematy, ja bym szczególnie nie my¶la³ o regulaminie, ale o tych sprawach, które s± podstaw± turnieju.
Pierwszym z nich jest miejsce gdzie bêdzie odbywa³ siê sam turniej.
Drugie, przybli¿ona data, bo nie ka¿dy ma tak jak pan okazje wybraæ siê 11 dni przed sam± imprez±
Trzecie ludzie, którzy maj± wzi±æ udzia³ w turnieju.
Jest wiele problemów dotycz±cych organizacji do omówienia. Dlatego na razie podchodzi³bym bez takiej formy podniecenia za organizacjê tego turnieju "bez informacji o ilo¶ci mo¿liwych uczestników".
CYTAT(Pietrek @ 15:28 24.09.2010)
- podzieliæ turniej na czê¶æ obowi±zkow± i dowoln±. Czê¶æ obowi±zkowa (kilka tañców) powinna byæ tañczona przez wszystkich przy tej samej muzyce puszczanej z p³yty, na tym samym parkiecie i tym samym czasie (np. macie 2 minuty na taniec). To bêdzie bardzo fair. Muzykê oczywi¶cie mo¿na wcze¶niej chêtnym przes³aæ. Czê¶æ dowolna jest dowolna jak sama nazwa wskazuje.
¦rednio mi siê to podoba, a to z dwóch wzglêdów:
1) Dlaczego IMHO nie nale¿y robiæ czê¶ci obowi±zkowej:
Có¿, poziom tañca jest w Polsce do¶æ wyrównany je¶li chodzi o technikê, natomiast s³abo jest z doborem repertuaru - jego zgodno¶ci z odtwarzanym okresem czy zgodno¶ci z jakimi¶ normami rekonstrukcyjnej przyzwoito¶ci w ogóle. Moim zdaniem w³a¶nie ocena repertuaru - gdyby nagradzaæ najbardziej "ultra" zespo³y zarówno pod wzglêdem wyboru tañców jak i koszerno¶ci wykonania podk³adu - móg³by pozwoliæ na wyró¿nienie tych, którzy porz±dnie siê przygotowali. Odwalenie roboty za uczestników i skupienie siê tylko na odpowiednim zginaniu nó¿ki w rytmie odbierze ca³ej zabawie sporo smaczku.
2) Dlaczego IMHO nie nale¿y robiæ czê¶ci dowolnej:
Bo ludzie ró¿nie zinterpretuj± s³owo "dowolny". Je¶li w czê¶ci obowi±zkowej z musu jury skupi siê na technice wykonania (bo ocena doboru repertuaru odpadnie) to i w czê¶ci dowolnej trzeba bêdzie oceniæ g³ównie technikê, a wtedy nieuniknione bêdzie przyznanie pierwszej nagrody grupie tañcz±cej reele i kendera. W koñcu to takie ³adne i wdziêczne ¶redniowieczne tañce.
Ale ogólnie mogê powiedzieæ, ¿e je¶li dojdzie do skutku to ja siê zg³aszam
Ale racjê mieli przedmówcy, ¿e tak teraz zaraz to mo¿e nie wypaliæ. Co nagle to po diable, lepiej poczekaæ trochê i rozpocz±æ od razu od wysokiego ustawienia poprzeczki. Warto siê postaraæ i zadbaæ o to, aby nikt ju¿ nie móg³ zarzuciæ polskiemu RR ¿e tañczy reele. S± grupy, które pracuj± z ca³ych si³ nad podnoszeniem poziomu rekonstrukcji tañców i zas³uguj± na to, aby je za to wyró¿niæ.
Wspominaj±c Paw³a Iwaszkiewicza, mia³em na my¶li to, ¿e jest on bardzo dobrym rzemie¶lnikiem i wykszta³conym profesjonalist±. Je¶li zamówi siê u niego okre¶lone tañce dawne, wype³ni swoje zadanie na wysokim poziomie. Osobi¶cie nie znam dobrego polskiego zespo³u muzyki ¶redniowiecznej który mia³by w repertuarze tañce. Mog³oby byæ co¶ pokroju Sabionetty, ale to raczej nie do koñca to czego taki turniej by potrzebowa³.
CYTAT
Có¿, poziom tañca jest w Polsce do¶æ wyrównany je¶li chodzi o technikê, natomiast s³abo jest z doborem repertuaru - jego zgodno¶ci z odtwarzanym okresem czy zgodno¶ci z jakimi¶ normami rekonstrukcyjnej przyzwoito¶ci w ogóle. Moim zdaniem w³a¶nie ocena repertuaru - gdyby nagradzaæ najbardziej "ultra" zespo³y zarówno pod wzglêdem wyboru tañców jak i koszerno¶ci wykonania podk³adu - móg³by pozwoliæ na wyró¿nienie tych, którzy porz±dnie siê przygotowali.
Ekhem, je¶li kto¶ tañczy niekoszerny repertuar, to raczej kiepsko u niego z technik±, bo jej po prostu nie zna. Poziom te¿ nie jest wyrównany, nie wiem jakie wykonanie widzia³a¶, ale ja widzia³am zarówno ¶wietne rekonstrukcje jak i straszne kaszany.
S³owo "dowolny" mo¿na doprecyzowaæ: dowolne tañce z repertuaru XV-wiecznego, z traktatów takich to a takich (wymieniæ tytu³y).
Pietrek- wystêp razem wszystkich zespo³ów móg³by byæ niewykonalny, nie spodziewam siê t³umów, ale na scenie wszyscy siê nie zmieszcz±, a rozgrywanie turnieju na trawie jest G£UPIM pomys³em. Nale¿y unikaæ potencjalnych mo¿liwo¶ci kontuzji. Z reszt±, Tobie akurat nie muszê t³umaczyæ, bo wiesz na ten temat wiêcej ni¿ ja
CYTAT
Poza tym nie ¿ebym by³ sceptyczny, bo po tym, jaka jest cenzura w temacie
- o przepraszam, cenzury nie ma, ale g³upot na temat porównywania konkursu tañca z TzG nie bêdê tolerowaæ.
Aczkolwiek zgadzam siê z jednym- mo¿e zorientujmy siê wstêpnie ILE chêtnych zespo³ów mamy w chwili obecnej?????? Na razie (oprócz D±browki,która zg³asza- no w³a¶nie, nie wiem, siebie i???) deklaracji nie mamy. Nie musz± to byæ t³umy, Pawana zaczyna³a siê od wystêpu czterech zespo³ów, teraz jest imprez± miêdzynarodow±. Ale miejmy jaki¶ potencjalnych uczestników.
Je¶li chodzi o muzykê na ¿ywo- zdecydowanie jestem na nie. Oceniamy zespó³, czy mo¿liwo¶æ zorganizowania sobie zespo³u muzyki dawnej? Ja znam ¶wietny zespó³, ale jest z Tychów. Te warszawskie, które znam, nie odpowiadaj± mi. Je¶li konkurs mia³by dotyczyæ zespo³u tañca i zespo³u muzycznego, to ja znam zwyciêzców, my¶lê, ¿e Józef bêdzie zachwycony, bo to dzieciêcy zespó³ z Miko³owa, a nie ¿adne stare dziady po 30.
Aha, lista tañców to jest zamieszczona ju¿ na Freha- trzeba tylko uwa¿nie czytaæ dzia³ "muzyka dawna, tañce i pie¶ni"!
D±brówko, moja propozycja czê¶ci "obowi±zkowej" wynika³a z za³o¿enia, mo¿e b³êdnego - nie wiem, ¿e bêdzie to "turniej tañca". Zatem oceniany na tym¿e turnieju jest wy³±cznie taniec. Aby to zrobiæ warunki "nietaneczne" musz± byæ identyczne dla wszystkich grup. Oczywi¶cie, je¶li oceniana ma byæ "najlepsza jako¶æ odtwórstwa tañca" to masz ca³kowit± racjê - czê¶æ obowi±zkowa nie ma sensu. Mam nadziejê, ¿e wszyscy czuj± ró¿nicê miêdzy tymi dwoma rzeczami?
Nie zgodzê siê jednak z Tob±, ¿e czê¶æ "dowolna" przy turnieju stricto "tanecznym" nie wypali. Zaznaczyæ jednak nale¿y, ¿e w jej trakcie musi byæ oceniany ogólny tzw. "wyraz artystyczny" lub te¿ "poziom odtwórstwa". Zale¿nie od celu. W tej sytuacji bym by³ za tym nawet, ¿eby by³a to oddzielna konkurencja. Oczywi¶cie w jaki sposób (pod k±tem jakich kryteriów) mia³a by to byæ ocena to ju¿ jest kwestia regulaminu. A tutaj ja siê nie podejmujê dyskutowaæ, bo moja wiedza o tañcach XV wieku jest mniej ni¿ ¿adna.
Dobrym pomys³em jest wstêpne zapytanie ilu chêtnych uczestników by by³o. Bo jak dwie grupy to po co turniej? :-) Mimo to pomys³ mi siê nadal bardzo podoba!
"Có¿, poziom tañca jest w Polsce do¶æ wyrównany je¶li chodzi o technikê, natomiast s³abo jest z doborem repertuaru - jego zgodno¶ci z odtwarzanym okresem czy zgodno¶ci z jakimi¶ normami rekonstrukcyjnej przyzwoito¶ci w ogóle. Moim zdaniem w³a¶nie ocena repertuaru - gdyby nagradzaæ najbardziej "ultra" zespo³y zarówno pod wzglêdem wyboru tañców jak i koszerno¶ci wykonania podk³adu - móg³by pozwoliæ na wyró¿nienie tych, którzy porz±dnie siê przygotowali. Odwalenie roboty za uczestników i skupienie siê tylko na odpowiednim zginaniu nó¿ki w rytmie odbierze ca³ej zabawie sporo smaczku. "
Widzisz D±brówko - turniej ma byæ turniejem który zachêci pocz±tkuj±cych . Program turnieju ma uczyæ , pokazaæ ¿e warto i wcale nie tak trudno nauczyæ siê tañca dawnego.. nie wiem jak to jeszcze pro¶ciej napisaæ .
Postawimy poprzeczkê zbyt wysoko - to jeszcze z 20lat na imprezach rycerskich podziwiaæ bêdziemy "s³omê " i "kendera "
A w ca³ej Polsce bêdzie mo¿e piêæ zespo³ów tañca dawnego . I pewnie masz racje - poziom bêdzie do¶æ wyrównany .
pozdro
Edit.
Jak u³atwimy m³odzie¿y naukê to siê chêtni znajd± .
Aniu
co do starych dziadów po trzydziestce i dzieci .
Ci którzy mnie znaj± - wiedz± ¿e dzieæmi nazywam m³odzie¿ - równie¿ do trzydziestki
Mam córkê 17 lat , syna 24 lata .
Znajomi i Ich dzieci staraj± siê to tolerowaæ
Dlatego prosto i klarownie okre¶liæ kto bêdzie bra³ w takim przedsiêwziêciu. Pan J zna siê jedynie na organizowaniu imprez gdzie s± walcz±cy, poza tym nic wiêcej.
Dlatego zamiast pisaæ o wielkich organizacjach i wielkich spotkaniach, podaæ prost± ankietê w¶ród gawiedzi i wszystko. Poza tym nie wszystkie zespo³y czy te¿ grupy bêd± chcia³y przyjechaæ na Grunwald je¶li bêdzie kicz jaki¶.
Ps. TzG nie mi chodzi³o o MTzG :P, nowa edycja a jak kto¶ s³awny z RR bêdzie chcia³ wyst±piæ co mo¿e Wielki Mistrz albo kto inny zacny :P.
CYTAT(Ania ¯uk @ 22:34 24.09.2010)
Poziom te¿ nie jest wyrównany, nie wiem jakie wykonanie widzia³a¶, ale ja widzia³am zarówno ¶wietne rekonstrukcje jak i straszne kaszany.
Mówiê o ludziach ze ¶redniej pó³ki, nie o mistrach takich jak nasza Królowa, która pewnie zasi±dzie w Jury.
CYTAT(Ania ¯uk @ 22:34 24.09.2010)
S³owo "dowolny" mo¿na doprecyzowaæ: dowolne tañce z repertuaru XV-wiecznego, z traktatów takich to a takich (wymieniæ tytu³y).
Je¶li tak, to wycofujê swoje marudzenie.
Józefie - co do misji edukacyjnej to owszem, mo¿na ludziom jako¶ pomóc siê przygotowaæ ale ustalenie za nich jakie konkretnie tañce maj± byæ wykonane i do jakiego konkretnie wykonania podk³adu bêdzie w takim wypadku odrobieniem pracy domowej za ucznia. Owszem, warto sprecyzowaæ wymagania i prowadziæ wstêpn± weryfikacjê, ale nie robiæ co¶ a'la konkurs recytatorski na którym wszyscy bêd± dukaæ "Inwokacjê".
W wypowiedziach moich czêsto kierujê siê emocjami , uczuciami .
Bêdê Wam wdziêczny je¶li postaracie siê tego nie dostrzegaæ .
My¶lê ¿e uda nam siê projekt zrealizowaæ .
Zastanawiam siê jak zachêciæ do rozmowy , zadawania pytañ w tematach dotycz±cych tañca , m³odzie¿ RR ?
Temat nasz zosta³ wy¶wietlony ju¿ kilkaset razy , wiêc s±dzê ¿e spotka³ siê z zainteresowaniem .
O projekcie rozmawia³em i bêdê rozmawia³ ze znajomymi na ka¿dym spotkaniu /imprezie.
Wra¿enie jakie odnoszê teraz , to nie¶mia³o¶æ i brak wiary w mo¿liwo¶æ podo³ania wyzwaniu.
Mo¿e powinni¶my pokazaæ jaki¶ film z festiwalu , czy konkursu ?
Oczywistym jest , ¿e nie wszyscy w RR bêd± doskona³ymi tancerzami , zdobywaj±cymi nagrody w miedzynarodowych konkursach .
Ale przecie¿ nam nie o to chodzi.
pozdro
Józefie
W dziale bêd± tolerowane wy³±cznie wypowiedzi na temat.
Pozdrawiam
D±brówka
Ponadto przychylam siê do zdania osób o zrobienie rozeznania w temacie czy bêd± chêtni (ile osób?, kiedy?, gdzie?) dzia³ania na tego typu.
Pozdrawiam i ¿yczê powodzenia.
CYTAT(Józef @ 23:16 24.09.2010)
Program turnieju ma uczyæ , pokazaæ ¿e warto i wcale nie tak trudno nauczyæ siê tañca dawnego.. nie wiem jak to jeszcze pro¶ciej napisaæ .
Jak u³atwimy m³odzie¿y naukê to siê chêtni znajd± .
Na podstawie naszych do¶wiadczeñ z ob¶mianych tañców "celtyckich" / gwoli ¶cis³o¶ci: szkockich z XVIII-XX w., irlandzkich XIX i XX w. oraz bretoñskich z korzeniami w XVI w./ popularyzacja ich to nie konkursy, tylko: d³u¿sze i krótsze warsztaty, potañcówki bezp³atne, niedrogie bale, festiwale muzyczno-taneczne, koncerty w formie przegl±dów. Na konkursy je¼dzi siê, maj±c zazwyczaj ju¿ spore umiejêtno¶ci, no poza w±sk± grup± zapalonych osób, które je¿d¿± na konkursy startuj±c niemal od zera.
To wszystko doprowadzi³o z jednej strony do powstania wcale szerokiej grupy ludzi, którzy znaj± tañce, a z drugiej strony pog³êbiania umiejêtno¶ci przez samych instruktorów.
CYTAT(Mayris @ 09:49 27.09.2010)
Józefie
Ponadto przychylam siê do zdania osób o zrobienie rozeznania w temacie czy bêd± chêtni (ile osób?, kiedy?, gdzie?) dzia³ania na tego typu.
Pozdrawiam i ¿yczê powodzenia.
W dziale bêd± tolerowane wy³±cznie wypowiedzi na temat.
Pozdrawiam
D±brówka
Co do zrobienia rozeznania ile osób ? To oczywi¶cie musimy to zrobiæ .
Problem jak pisa³em polega jednak na tym , by nie¶mia³± m³odzie¿ przekonaæ niezbyt wysoko postawion± poprzeczk± , do wziêcia udzia³u w projekcie .
Sam konkurs powinien s³u¿yæ zabawie i edukacji - pocz±tkuj±cym .( czy wyjdzie?)
Czyli powinni¶my stwo¿yæ zasady /regulamin.
Je¶li przekonamy ¶rodowisko o naszych intencjach , znajd± siê chêtni do wziêcia udzia³u.
Mam nadziejê ¿e Wasze bractwo przyst±pi do projektu .
Teraz chcia³bym nawi±zaæ do posta mairead.
O tañcach typu s³oma / praczki /kender.
Nie zapominajmy o nich , tak jak nie powinni¶my zapomnieæ o pierwszych naszych strojach i imprezach .
Jeszcze nie raz poproszê znajomych by je zatañczyli .
pozdro
CYTAT(Józef @ 16:34 27.09.2010)
O tañcach typu s³oma / praczki /kender.
Nie zapominajmy o nich , tak jak nie powinni¶my zapomnieæ o pierwszych naszych strojach i imprezach .
Jeszcze nie raz poproszê znajomych by je zatañczyli
Na rogat± g³owê Kozio³ka Mato³ka, nie strasz nawet!
Chyba bêdzie konieczne dok³adne ustalenie co rozumiemy pod pojêciami "niezbyt wysoko postawiona poprzeczka", "misja edukacyjna" i "pocz±tkuj±cy". Dobra, poddajê siê. Sporz±dzenie dok³adnej i bezwzglêdnie zamkniêtej listy tytu³ów które wchodz± jest nieuniknione.
W dziale tolerowane bêd± tylko wypowiedzi na temat
Pozdawiam
D±brówka.
Wracaj±c do tematu, je¶li ma ten turniej wyj¶æ na pocz±tek proponujê zrobiæ turniej tych „pseudo” tañców, które zna wiêkszo¶æ ludzi w RR a utwory s± wa³kowane z obrzydzeniem na ka¿dej imprezie, ale s± znane i ka¿dy wie, o co chodzi.
A gdy rozwinie siê w ludziach taka forma turnieju i maj±c ju¿ do¶wiadczenie w organizowaniu tego przedsiêwziêcia mo¿na rozwijaæ jego formê o bardziej wyszukane tañce.
CYTAT(Fratres @ 17:16 27.09.2010)
W dziale tolerowane bêd± tylko wypowiedzi na temat.
Pozdrawiam
D±brówka
Wracaj±c do tematu, je¶li ma ten turniej wyj¶æ na pocz±tek proponujê zrobiæ turniej tych „pseudo” tañców, które zna wiêkszo¶æ ludzi w RR a utwory s± wa³kowane z obrzydzeniem na ka¿dej imprezie, ale s± znane i ka¿dy wie, o co chodzi.
A gdy rozwinie siê w ludziach taka forma turnieju i maj±c ju¿ do¶wiadczenie w organizowaniu tego przedsiêwziêcia mo¿na rozwijaæ jego formê o bardziej wyszukane tañce.
Nie
ja chcê zorganizowaæ turniej / konkurs tañca dawnego opartego na ¼ród³ach .
By wreszcie ludzie zaczêli .. rozwijali siê ..
Poza tym warunkiem organizatorów Grunwaldu jest , by to by³ turniej prawdziwego tañca dawnego .
pozdro
Edit.
D±brówko jednak wreszcie siê ze mn± zgadzasz
CYTAT
Wracaj±c do tematu, je¶li ma ten turniej wyj¶æ na pocz±tek proponujê zrobiæ turniej tych „pseudo” tañców, które zna wiêkszo¶æ ludzi w RR a utwory s± wa³kowane z obrzydzeniem na ka¿dej imprezie, ale s± znane i ka¿dy wie, o co chodzi.
Bez sensu. Na co komu pochwa³a tañca pierwotniaków? Je¶li co¶ robiæ, to chocia¿, ¿eby to mia³o jakikolwiek walor edukacyjny, rozwojowy, inaczej nie ma sensu.
Mo¿e prawdziwy mo¿e nie, ale pytanie brzmi, „Kto ma g³ównie bawiæ siê na tym turnieju?:.
Ma byæ to nudny turniej bez ¿adnej formy zabawy?.
Wydaje mi siê, ¿e chyba nie, wed³ug mnie widzi mi siê turniej z mo¿liwo¶ci± zabawy i rozlu¼nienia siê na poprzez dobr± rywalizacjê i pog³êbienia tematu RR.
Zreszt± turniej ma niby niszczy stereotyp, ¿e w RR albo ma siê tylko ciuch albo ma siê blachy i organizuje siê pseudo ustawki.
Po prostu trzeba liczyæ si³y na zamiary a to, ¿e organizator chce to jedno, a drugie organizator nie mo¿e zapominaæ o tym, ¿e kto¶ musi braæ udzia³ w tym przedsiêwziêciu.
Dlatego obecnie nie widzi mi siê turniej w formie takiej, jaka jest przedstawiana, bo raz nie wielê osób zna dawne tañce a dwa niczym szczególnym nie zachêca m³odzie¿ do rozwijania siê i brania udzia³u w takim turnieju.
A je¶li ma to byæ kolejna czyja¶ zachcianka, by byæ happy i powiedzieæ „ Ja zorganizowa³em ten turniej” to po prostu nie skomentuje tego.
Skoro edytujecie posty innych uczestników dyskusji, bo nie na temat, to posty Józefa powinni¶cie w ogóle wywaliæ, bo przecie¿ z tañcem dawnym kender, praczki i s³oma maj± niewiele wspólnego i nie pasuj± do dzia³u.
I dochodzimy tutaj do podstawowego pytania - w co chcemy siê bawiæ.
Je¶li wolno mi wyraziæ swoje zdanie: Nie chcê je¼dziæ na imprezy, braæ udzia³u w festiwalach i turniejach z lud¼mi, dla których dobra zabawa wymaga kultyrowania mrocznych przyzwyczajeñ a odtwórstwo w miarê rzetelne jest synonimem sztywniactwa oraz snobizmu. Nie wiem, jak przedmówca ale ja znam sporo osób potrafi±cych wyluzowaæ siê, u¶miaæ i ucieszyæ przy tañcach traktatowych. Niestety, przyznam ¿e przeszkadza mi, gdy kto¶ obok wkracza z motylkami lub reelami. Przykro mi, ale naprawdê psuje mi to zabawê. Rozumiem, ¿e i ja psujê zabawê komu¶, gdy w takich przypadkach walê nieszczêsnych tancerzy szmat± i proszê ich, by opu¶cili moje pole widzenia w zorganizowanym po¶piechu.
Mo¿e pro¶ciej od razu bêdzie podzieliæ siê na tych, którzy potrafi± po³±czyæ dobr± zabawê z solidnym odtwórstwem i tych, którzy bawi± siê w³a¶nie wtedy, kiedy to odtwórstwo jest takie sobie.
Osobi¶cie w±tpiê, by kompromis by³ mo¿liwy a to z powodu przys³owiowej ³y¿ki dziegciu, która popsuje beczkê miodu. Je¶li na koszernym turnieju/festiwalu tañca przejdzie jeden jedyny kender, to ca³y turniej bêdzie o kant czosnku roztrzaskaæ.
Podsumowuj±c: nie róbmy nic na si³ê i na ilo¶æ. Lepszy turniej, w którym we¼mie udzia³ mniej osób, ale osoby te nie pozabijaj± siê nawzajem.
-> Adsumus, spokojnie. Moderator robi teraz milion rzeczy na raz,ale gdy moderatorowi uda sie uzyskaæ niezbêdne wpisy i stanie siê szczê¶liwym studentem V roku,wtedy spadnie na brzydkie posty z precyzj± soko³a i bezwzglêdno¶ci± piranii. Na razie robiê, co mogê by s³owa niektórych nie sta³y siê zarzewiem straszliwej po¿ogi.
Je¶li mniej ludzi a lepszych no to po co ta gadka typu, to dla m³odzie¿y by ich zachêciæ do pracy.
Powiedzieæ po prostu ¿e turniej to jest dla zamkniêtego grona i wszystko.
Nie zmieni siê nic bo tylko bêd± bra³y udzia³ osoby, które chc± bawiæ siê w tañce i maj± do tego zami³owanie. Bez jakiej¶ zachêty dla tych "m³odych" i koniec tematu.