Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Festiwal tañca dawnego, Grunwald 2011 (Projekt)
> Inne > Kalendarium 2011 > Grunwald 2011
Stron: 1, 2, 3
muzykus
Aniu, Asik, Blondi i kto tam jeszcze para siê tym tematem - tematem tañca. We¼cie go w swoje profesjonalne rêce i zacznijcie dogrywaæ szczegó³y, bo temat siê rozmydli i nic z tego nie bêdzie. Mi³o przecie¿ by³oby do³o¿yæ taki taniec na Grunwaldzie. Wy macie pojêcie o tym najwiêksze.
Nie mówcie, ¿e nie jeste¶cie zawodowcami - bo w to nie uwierzê, a to co Aniu mówi³a¶ o profesjonalizmie baletowym to nie prawda. Balet jest ju¿ sam w sobie stylizacj± i wypaczeniem pewnych form. Popatrz co sta³o siê z tañcami latynoamerykañskimi, przecie¿ to karykatura tañca hiszpañskiego i ³aciny.
Widzia³em Was w akcji parê razy i powiem tak:
Niech zamilkn± ci co nie maj± nic do powiedzenia w tym temacie, a niech odezw± siê chêtni do wziêcia udzia³u w przedsiêwziêciu. Zarówno ci co chc± to organizowaæ i ustalaæ zasady, jak równie¿ ci co chc± tañczyæ i pokazaæ ten taniec innym. Bez obaw nikt Was nie wy¶mieje, a nauczyæ siê mo¿emy od siebie wiele.
Wtedy ocenimy czy rycerstwo tañcem stoi.
Nie bijmy wiêcej piany, bo siê w koñcu w niej udusimy.
Ania ¯uk
Muzykusie- ja zawodowo to jestem wirusologiem, bo za to mi p³ac± devil.gif Je¶li chodzi o jedyny profesjonalny balet w Polsce, to jest to czysta z³o¶liwo¶æ z mojej strony- to cytat ze strony tego baletu devil.gif


CYTAT
Dlatego obecnie nie widzi mi siê turniej w formie takiej, jaka jest przedstawiana, bo raz nie wielê osób zna dawne tañce a dwa niczym szczególnym nie zachêca m³odzie¿ do rozwijania siê i brania udzia³u w takim turnieju.
A je¶li ma to byæ kolejna czyja¶ zachcianka, by byæ happy i powiedzieæ „ Ja zorganizowa³em ten turniej” to po prostu nie skomentuje tego.


Po pierwsze, tañce dawne zna wiêcej osób,ni¿by siê mog³o wydawaæ. Pamiêtam przerwane brutalnie bitw± na jedzenie, spontaniczne tañce uczestników na £êczycy 2003- i wcale nie ¿adnych praczek czy kenderów.
Przejrzyj te¿ strony bractw rycerskich- co drugie ma "ofertê" pokaz tañców dawnych, co zaliczaj± do tych tañców to inna sprawa, ale warto wyst±piæ, nawet gdyby mieli po raz 44 pokazaæ Petit Riens.
Dwa- my¶lê, ¿e zobaczenie innych, jak tañcz±, co tañcz±, jakie maj± stroje, motywuje do pracy nad sob±. Do tego, ¿eby zmobilizowaæ siê, pojechaæ na kurs, zobaczyæ jak ucz± inni. Czego ucz±. Wtedy mo¿na my¶leæ o samodzielnej pracy z traktatami. Relatywnie- kursy w Polsce s± tanie- przyje¿d¿a do nas coraz wiêcej uczestników zza granicy. I wschodniej i zachodniej.
Trzeba realnie przyj±æ, ¿e 15 uczestników raczej nam siê nie zg³osi. Ale lepiej chyba obejrzeæ 3 czy 4 zespo³y z pokazem tañców dawnych ni¿ 10 z kenderami. Ja bym traktowa³a t± pierwsz± imprezê jako pilota¿ow±.
Stawiam na zachêcanie poprzez pokazanie czego¶ na poziomie. Czego¶ do czego mo¿na równaæ.

Je¶li chodzi o zabawê- zastanówmy siê, czy tego konkursu nie zrobiæ w formie pokazu- przedstawienia, a nie tylko wyjd±, zatañcz±, uk³oni± siê, zejd± ze sceny. Oczywi¶cie, nie by³by oceniany pokaz, tylko tañce, ale podnios³oby to atrakcyjno¶æ dla "zwyk³ego zjadacza chleba". To taka lu¼na propozycja.
Fratres
CYTAT
Je¶li chodzi o zabawê- zastanówmy siê, czy tego konkursu nie zrobiæ w formie pokazu- przedstawienia, a nie tylko wyjd±, zatañcz±, uk³oni± siê, zejd± ze sceny. Oczywi¶cie, nie by³by oceniany pokaz, tylko tañce, ale podnios³oby to atrakcyjno¶æ dla "zwyk³ego zjadacza chleba". To taka lu¼na propozycja.


I taka propozycja jest najlepsza, najbardziej sensowana i pod ni± siê podpisze.

PS, ach ta cenzura.
Józef
Ania , piszesz "stawiam na zachêcanie poprzez pokazanie czego¶ na poziomie. Czego¶ do czego mo¿na równaæ "
Nale¿a³oby wtedy pokazaæ równie¿ niezbyt trudne tañce .
Rozwiñ temat - " pokaz przedstawienie "- .
Jestem otwarty na sugestie.

Poza tym poka¿cie wreszcie jaki¶ film .
pozdro
Ania ¯uk
Filmu nie bêdzie, bo jedyny raz kiedy zarejestrowali¶my nasz pokaz, to okaza³o siê, ¿e ch³opak, który ma to opracowaæ, nie wie w jakim to formacie. Ale Chastelana ma chyba co¶ na Tubie tongue.gif

Pokaz, przedstawienie- rozwijam- na Korowodzie czy Pawanie zespo³y nie wychodz± i nie tañcz± po kolei ilu¶ tam tañców, tylko ¿eby urozmaiciæ jest to scenka, krótkie przedstawienie, w które wplecione s± tañce. Na Pawanie mo¿e byæ poprzedzone krótkim wstêpem narratora, na Korowodzie dialogi mog± byæ wplecione w przedstawienie. Niektórzy wol± jednak wystêp bez s³ów, taki rodzaj pantomimy. Kwestia do dyskusji. Chodzi tylko o to, ¿eby historyjka by³a pretekstem, a nie celem samym w sobie.
D±brówka
CYTAT(Fratres @ 19:52 27.09.2010) *
Je¶li mniej ludzi a lepszych no to po co ta gadka typu, to dla m³odzie¿y by ich zachêciæ do pracy.
Powiedzieæ po prostu ¿e turniej to jest dla zamkniêtego grona i wszystko.


Przeciwnie - je¶li zachêcaæ, to do dobrego odtwórstwa. Je¶li edukowaæ, to nie uczyæ niepotrzebnie szajsu. To nie jest powszechny obowi±zek szkolny i nie ma sensu obni¿anie poziomu a¿ do tak niskiego, by absolutnie ka¿dy móg³ podo³aæ (mówiê o doborze tañców, nie o tym, ¿e kto¶ ma krzywe nogi).

Królowo - czy masz tu na my¶li jeden wspólny pokaz w którym udzia³ wezm± wszyscy zg³oszeni czy te¿ osobne "scenki - pantomimy" ka¿dej uczestnicz±cej grupy? Je¶li to pierwsze, to ¶miem przypomnieæ, ¿e bêdzie to niezmiernie trudno zgraæ. Moje do¶wiadczenie mówi, ¿e za³o¿enia w stylu "to siê dogra na miejscu" s± bardzo ale to bardzo optymistyczne.

Osobi¶cie jestem za dok³adnym okre¶leniem regu³ i ¼róde³, z których mo¿na braæ tañce, ale poza tym niech ka¿dy przygotuje siê sam. Bêdzie mniej zamêtu i mniej pracy dla organizatorów/jurorów.
rosamar
Aniu a czemu niby wasze filmiki z Korowodu nie dzia³aj±?
Ten który mam czyli "¯uraw i Czapla" jest ok, pomijaj±c k³opoty techniczne z d¼wiêkiem jakie mieli w ¶rodku przedstawienia :-) Mogê to wrzuciæ na youtube je¶li zgadzasz siê na wykorzystanie waszego wizerunku (oczywi¶cie podpisane jako ATD)

A jedyne co na razie Chastelana ma na "tubie" ;-P to demony z zesz³orocznego Korowodu i pociête na konkretne tañce Torneo Amoroso :-)
Tu s± demony a reszta na moim kanale (ale jest tam te¿ teatrzyk wiêc trzeba wyfiltrowaæ)

Gdy umys³ ¶pi budz± siê demony cz.I

Gdy umys³ ¶pi budz± siê demony cz.II
Ania ¯uk
hehehe, ja tam nie wystêpujê, wiêc moja zgoda nic nie znaczy- nie wiem jak Asia i Karol icon_wink.gif
Pokaz- ka¿dy przygotowuje swój. Sam opracowuje, dopracowuje, dopieszcza. Decyduje co chce pokazaæ. Mo¿e to byæ adaptacja, Pawanilia i Chastelana wykorzystali np. opowiadania z dekameronu Bocaccia, mo¿e byæ pomys³ autorski- sami wymy¶lamy historyjkê czy scenkê. Kolejno¶æ mo¿na losowaæ ¿eby by³o sprawiedliwie.
Blondi
Witam,

na wstêpie: mi³o, ¿e taki temat powsta³ i ¿e kto¶ tu co¶ w ogóle pisze. Jeszcze milej by by³o, gdyby uda³o siê sprawiæ, ¿e ogó³ uczestników Grunwaldu mia³ okazjê przyjrzeæ siê rekonstrukcji tañca XV-wiecznego i na w³asne oczy przekonaæ siê, jak ów taniec wygl±da. Jednak, moim zdaniem, idea konkursu tañca dawnego na Grunwaldzie w tu proponowanej postaci nie ma sensu. Czemu? Oto kilka argumentów:

Jedyny konkurs tañca dawnego w Polsce, jak wy¿ej wspomniano, poradzi³ sobie z tym zatrudniaj±c b±d¼ to nauczycieli z zagranicy (co oznacza wydatki dla organizatorów, zupe³nie bezsensowne, gdyby taka osoba mia³a przyjechaæ tylko po to, by posiedzieæ godzinê w jury - a w kwestii warsztatów i frekwencji na nich wypowiedzia³a siê prowadz±ca je Asia) b±d¼, jako eksperta, daj±c do jury cz³onka zespo³u organizuj±cego - który nie bra³ udzia³u w konkursie (co eliminowa³oby z konkursu zespo³y, które maj± swych cz³onków w jury). Poza tym, ¶wiatek zespo³ów tañca dawnego ("sta³ych bywalców Pawany i Korowodu") jest na tyle ma³y, ¿e wszyscy znamy siê jak ³yse konie i w±tpiê w ca³kowit± obiektywno¶æ ocen.
Podobnie, je¿eli konkurs nie bêdzie przeznaczony dla owych bywalców, a dla innych grup - kto¶ te grupy bêdzie musia³ wcze¶niej nauczyæ tañców. Kwestia, czy da siê oceniaæ obiektywnie zespó³, którego siê samemu uczy³o tañczyæ, jest dla mnie mocno dyskusyjna.

Dalej, ustalenie "programu obowi±zkowego" spowoduje, ¿e widownia, ogl±daj±c po raz trzeci te same dwa tañce, odejdzie z prze¶wiadczeniem, ¿e tañce dawne s± "nudne i wszystkie takie same". Ustalenie za¶ pe³nej dowolno¶ci spowoduje wcze¶niej czy pó¼niej, ¿e który¶ zespó³ zatañczy taniec nieznany jury - i wtedy k³opot bêdzie z ustaleniem poprawno¶ci zatañczonej choreografii (bo to, jak s±dzê, prócz techniki, czy "wygl±du scenicznego" winno te¿ byæ jednym z kryteriów oceny, skoro mówimy o tañcach dawnych, a nie wspó³czesnych wymys³ach).

Sama za¶ kwestia konkurowania z owymi na wpó³ mitycznymi zespo³ami "niemal¿e-profesjonalnymi" mo¿e spowodowaæ, ¿e czê¶æ zespo³ów, które zaczynaj± swój kontakt z tañcem dawnym, nie we¼mie udzia³u, przekonana, ¿e i tak z owymi zespo³ami nie wygraj±. A za³o¿enie, jak rozumiem, jest takie, by te w³a¶nie zespo³y zachêciæ do wziêcia udzia³u.

Lepszym (znów: moim zdaniem, mo¿e ¼le my¶lê) wyj¶ciem, jest miast konkursu jest zestaw pokazów chêtnych zespo³ów - a je¿eli ju¿ maj± byæ jakie¶ nagrody, to nadawane przez publiczno¶æ. Pokazy, zamiast prostego zestawu tañców, bêd± bardziej dla widowni atrakcyjne i bardziej te tañce jej przybli¿± i zademonstruj± ich ró¿norodno¶æ.

Niezale¿nie od samej formy zaprezentowania tañca dawnego grunwaldzkiej publiczno¶ci, dwie kwestie wydaje mi siê kluczowe: termin oraz odg³osy otoczenia. Je¿eli konkurs/przegl±d odbêdzie siê w czasie, gdy odbywaæ siê bêd± inne atrakcje - nie bêdzie ogl±dany przez widzów i uczestników owych atrakcji. Je¿eli odbêdzie siê zbyt wcze¶nie, widzów bêdzie garstka, jak na pokazie koñcz±cym warsztaty tañca dawnego na Grunwaldzie 2002, który odby³ siê w pi±tek oko³o 13-tej i wiêcej by³o tañcz±cych na scenie ni¿ ten taniec ogl±daj±cych. Gdyby za¶ odby³ siê wieczorem - nale¿a³oby zadbaæ o to, by muzyki nie zag³usza³y odg³osy z innych scen (jak by³o w przypadku pokazu Ver Vetustatis w Chor±gwi Siemowita dwa lata temu, w czasie którego muzyka "zaginê³a" w odg³osach disco-polo granego na scenie g³ównej obok pomnika). D¼wiêku ze scen (i karuzel, i ognisk, etc.) niestety nie da siê odgrodziæ palisad±, czy zas³oniæ namiotem. Wygospodarowaæ tak± chwilê ciszy jest w stanie jedynie organizator - i my¶lê, ¿e dopiero, gdy zapewni, ¿e bêdzie to mo¿liwe, mo¿na ustalaæ dalsze szczegó³y.

CYTAT(Józef)
Mo¿e jeszcze za wcze¶nie , ale ..
Chcia³bym zorganizowaæ turniej tañca dawnego na Grunwaldzie.

Hmmm, a nie sensowniej by³oby, gdyby taki konkurs organizowano w Obozie Artystów i Kuglarzy? Jakby nie patrzeæ, do takich rzeczy chyba ten obóz na Grunwaldzie jest...

CYTAT(Rosamar)
No i z zespo³ów tañcz±cych XV wiek ile jest na Grunwaldzie? ATD, Ver Vetustatis i Chastelana w dodatku w niepe³nych sk³adach.

Ponoæ jest te¿ Bialte di Silesia, w¶ród uczestników Grunwaldu 2010 widnieje Alta Danza. S± te¿ i tañcz±ce osoby w kilku bractwach (jak np. Puenta).

CYTAT(princessita)
Jak ju¿ kto¶ mówi³ jest tez Korowód, problem w tym ze brakuje tu czego¶ co jest chyba do¶æ istotne, edukacja aby to co osoby chêtnie siê naucz± mog³y wykorzystywaæ przez ca³y nastêpny sezon. I na to na razie jest brak pomys³u.

Masz Olu nieaktualne dane: w tym roku równie¿ i na Korowodzie odby³y siê warsztaty tañca.

CYTAT(Evendur)
Mo¿na przeprowadziæ sondê i pobie¿nie zorientowaæ siê ile osób by by³o chêtnych.

Je¿eli bêdziemy na przysz³orocznym Grunwaldzie w wystarczaj±co licznym sk³adzie, to Chastelana jest chêtna do udzia³u.

CYTAT(Pietrek)
Czê¶æ obowi±zkowa (kilka tañców) powinna byæ tañczona przez wszystkich przy tej samej muzyce puszczanej z p³yty, na tym samym parkiecie i tym samym czasie (np. macie 2 minuty na taniec).

Jako, ¿e regularnie wystêpujemy w ma³o licznym sk³adzie spytam: a co w sytuacji, gdy w zespole s± trzy tañcz±ce osoby, a w¶ród tañców obowi±zkowych bêd± tañce na 4 osoby? (o Coronie Gentile nawet nie wspominaj±c diabel.gif )

CYTAT(Ania ¯uk)
Nie musz± to byæ t³umy, Pawana zaczyna³a siê od wystêpu czterech zespo³ów, teraz jest imprez± miêdzynarodow±.

E-hem. Miêdzynarodow± mo¿e tak, ale nadal wystêpuj± tam cztery zespo³y (przynajmniej tak by³o w zesz³ym roku, w tym roku chyba liczniej te¿ nie by³o). devil.gif

CYTAT(Fratres)
Ps. TzG nie mi chodzi³o o MTzG :P, nowa edycja a jak kto¶ s³awny z RR bêdzie chcia³ wyst±piæ co mo¿e Wielki Mistrz albo kto inny zacny :P.

Wielki Mistrz to siê mo¿e regu³± zakonu zas³aniaæ. Król Jagie³³o natomiast to inna sprawa.

Pozdrawiam,
Blondi
muzykus
No i sami widzicie - zaczê³a siê bardzo dobra praca nad tematem i bicie piany zniknê³o.
Blondi - mo¿ecie zrobiæ dok³adnie wszystko. Twoje Propozycje s± bardzo dobre, zreszt± Ania o tym w³a¶nie napisa³a.
Trzymam kciuki za wyniki Waszych rozmów i ustaleñ. Trzymam kciuki równie¿ za zrealizowanie tematu.
Pozdrawiam Was serdecznie
Muzykus
(Z wykszta³cenia ogrodnik z zami³owania przewodnik)

tongue.gif

Obiecujê, ¿e je¶li uda siê to zrealizowaæ bêdê pierwszym i najwierniejszym widzem, a od bicia - braw popuchn± mi ³apy.
mairead
CYTAT(Józef @ 16:34 27.09.2010) *
Teraz chcia³bym nawi±zaæ do posta mairead.

O tañcach typu s³oma / praczki /kender.
Nie zapominajmy o nich , tak jak nie powinni¶my zapomnieæ o pierwszych naszych strojach i imprezach .
Jeszcze nie raz poproszê znajomych by je zatañczyli .



Ale ja odnoszê siê do rzeczywistych tañców irlandzkich, szkockich, i bretoñskich, a nie wynalazków pseudopodobnych. Z "reela nadwi¶lañskiego" to ju¿ one wyros³y jakie¶ 15 lat temu. Podsuwam g³ównie formy popularyzacji tañców.
rosamar
Akurat Praczki to taniec traktatowy z XVI wiecznej Orchesographie Pana Arbeau, który to taniec dworski w polskim rr zmutowa³ i obrós³ w jakie¶ weso³e historie typu ¿e wymy¶li³y go pior±ce kobiety usmieszek_02.gif
Pomijam tu ró¿ne mutacje choreografii które siê w rr pojawi³y oraz moj± organiczn± niechêæ do niego.
Generalnie jest pytanie czy dopu¶ciæ branle a je¶li branle tak to czemu nie w³osk± XVI. Mo¿e je¶li ju¿ decydujecie siê na pokazy to dobrze by³oby pokazaæ równie¿ ró¿norodne style na przestrzeni tych dwóch stuleci? Udowodniæ ¿e prawdziwe tañce dawne wcale nie s± nudne?

Na tegorocznych wspólnych pl±sach na Grunwie które robili¶my w Obozie Kuglarzy, furorê zrobi³ zarówno ³amacz nóg branle D'ecosse, XV wieczny Petit Riense jak i kontredans Picking up the sticks. I mam wra¿enie ¿e siê ludzie fajnie bawili wiêc mo¿e totalnie nie ograniczaæ datowania tylko do XV wieku je¶li to ma mieæ zadanie popularyzatorskie i dopiero dokrêcaæ ¶rubê na kolejne edycje?
To tylko takie moje refleksje do przedyskutowania :-) l
D±brówka
Ale Grunwald jest imprez± datowan±, je¶li siê nie mylê. Tzn no dobra, zaraz kto¶ powie ¿e w ogóle nie ma tañców które mo¿na by z ca³± pewno¶ci± datowaæ na 1410 ale s± takie, których istnienie w tym okresie nie jest ca³kiem nieprawdopodobne.
rosamar
CYTAT
ale s± takie, których istnienie w tym okresie nie jest ca³kiem nieprawdopodobne.

czyli np. branle jako prawdopodobne tañce ko³owe i korowodowe (plebejskie) choæ zapisane dopiero gdy przeniknê³y na dwory.
Generalnie wchodzimy w gdybologie a poza tym napisa³am ¿e to sprawa do dyskusji :-)
Józef
Zastanawiam siê coraz powa¿niej nad form± przedsiêwziêcia .
Czy ma byæ to konkurs ? czy raczej jaki¶ festiwal , w którym by siê nagrodzi³o wszystkich uczestników ?A za wyj±tkowy wk³ad kogo¶ ekstra .
Gdzie wykonawcy oprócz tañca pokazali by co¶ dodatkowo - rozwa¿ania /trochê o zwyczajach dworu , mieszczañstwa , je¶li taniec by³by np.tañcem cechowym - ciekawostki itp..
Podoba mi siê ten pomys³.
Bo turniej , czy konkurs , to rzeczywi¶cie co¶ powa¿nego .A na Grunwaldzie mog³oby to przybraæ rolê edukacji i zabawy .
Co do datowania - mo¿emy spróbowaæ rozszerzyæ zaznaczaj±c jednak oczywi¶cie ¿e to takie , a to takie .
Tañce obowi±zkowe - zrezygnujmy z nich .
Zróbcie listê tañców mieszcz±cych siê w przedziale XV-XVI w. mo¿e z krótk± notatka typu dworski , jaki¶tam inny bigsmile2.gif
Grupy zg³aszaj±ce uczestnictwo bêd± wybieraæ co zostanie . Kto pierwszy ten lepszy . bigsmile2.gif
Tañce zarezerwowane zaznaczymy.
Je¶li mo¿liwe zróbmy by sie wykonanie nie powtarza³o .
Oczywi¶cie do¶wiadczeni wybior± trudniejszy repertuar smile.gif

Teraz ju¿ suche fakty .
Czas
- pewne przedsiêwziêcia (turnieje, bohurty , inscenizacja bigsmile2.gif ) maj± ju¿ od lat swoje miejsce w programie , wiec musimy jako¶ siê im podporz±dkowaæ .
Organizuj±c Turniej miecza d³ugiego wybra³em ¶rodê (mog³em wybraæ )
Nie ¿a³ujê ¿e by³a to ¶roda , bo nie by³o jeszcze paniki i t³oku .
Kiedy - Decyzje takie nale¿± jednak do organizatorów .Spodoba Im siê nasz projekt , to zdecyduj± kiedy go realizowaæ . Poza tym wcze¶niej nie ma muzyki komercyjnej.

Miejsce
- s±dzê ¿e tego rodzaju przedsiêwziêcie warto by pokazaæ szerszej publiczno¶ci .
Z tego wzglêdu teren chor±gwi to niezbyt dobry pomys³.

I to by by³o na tyle ode mnie .

pozdro

ps.
Mairead - przepraszam - nie znam siê , ale mi siê podoba smile.gif

Edit.Rosamar - dziêki za linki.
Józef
Post do usuniêcia.
pozdro smile.gif
rosamar
No i nie wiem czy mnie Gosia Rekosz, szefowa Ver Vetustatis nie ubije tracker.gif ale pozwoli³am sobie wrzuciæ na tubê icon_wink.gif filmik z Korowodu. Jest to jedyny pokaz z tañcami XV wiecznymi (zreszt± zrobi³ na mnie najwiêksze wra¿enie ze wszystkich :-) ) Je¶li bêdzie sprzeciw to oczywi¶cie zaraz wywalam film :-)
Ale widaæ na nim jak wygl±daj± tañce XV wieczne (choæ mam wra¿enie ¿e czê¶æ choreografii zosta³a trochê przerobiona na potrzeby opowie¶ci)

Ver Vetustatis "Cmentarzysko"


PS: mam jeszcze barokowy pokaz Tanartu - tylko to ju¿ chyba trochê za pó¼ne?

Ania ¯uk
CYTAT(Józef @ 18:38 28.09.2010) *
Zróbcie listê tañców mieszcz±cych siê w przedziale XV-XVI w. mo¿e z krótk± notatka typu dworski , jaki¶tam inny bigsmile2.gif
Grupy zg³aszaj±ce uczestnictwo bêd± wybieraæ co zostanie . Kto pierwszy ten lepszy . bigsmile2.gif
Tañce zarezerwowane zaznaczymy.
Je¶li mo¿liwe zróbmy by sie wykonanie nie powtarza³o .
Oczywi¶cie do¶wiadczeni wybior± trudniejszy repertuar smile.gif



Halooooo- pisa³am ju¿ o tym- w przyklejonych w naszym dziale s± wymienione traktaty razem z tañcami, które zawieraj±. Mistrzowie tañca z XV-wiecznych W³och nie spisywali ich dla Ja¶ka czy Jagny z piekarni, ale dla rodów d`Este czy Sforza!!!!!! To byli ich chlebodawcy i zwykle im dedykowali swoje tañce. Nie wyklucza to tañczenia lub prób odtworzenia tych tañców podczas zabaw s³u¿by, ale nie jest to udokumentowane!!!!!!! Nie mo¿na jednoznacznie okre¶liæ taniec dworski, taniec mieszczañski - mo¿na tylko stwierdziæ dla kogo by³ PRZEZNACZONY, DEDYKOWANY!!!!!! I o wszystkich znanych nam XV-wiecznych mogê powiedzieæ jedno- w wiêkszo¶ci spisywane by³y na dworach ksi±¿êcych, ale poczytajcie dobrze, kto wystêpowa³ np. na fetach z okazji wizyt ambasadorów hiszpañskich.....

Nie wyobra¿am sobie rezerwowania tañców- je¶li uk³adam jakie¶ przedstawienie to mam wizjê co i jak chcê zatañczyæ, a nie uk³adaæ historyjkê do tego co zosta³o.... i kompletnie mo¿e nie pasowaæ do pomys³u!

Przy okazji kto ma decydowaæ co jest ³atwiejsze a co trudniejsze? Wysoka komisja kwalifikacyjna????
Józef
CYTAT(Ania ¯uk @ 11:47 29.09.2010) *
CYTAT(Józef @ 18:38 28.09.2010) *
Zróbcie listê tañców mieszcz±cych siê w przedziale XV-XVI w. mo¿e z krótk± notatka typu dworski , jaki¶tam inny bigsmile2.gif
Grupy zg³aszaj±ce uczestnictwo bêd± wybieraæ co zostanie . Kto pierwszy ten lepszy . bigsmile2.gif
Tañce zarezerwowane zaznaczymy.
Je¶li mo¿liwe zróbmy by sie wykonanie nie powtarza³o .
Oczywi¶cie do¶wiadczeni wybior± trudniejszy repertuar smile.gif



Halooooo- pisa³am ju¿ o tym- w przyklejonych w naszym dziale s± wymienione traktaty razem z tañcami, które zawieraj±. Mistrzowie tañca z XV-wiecznych W³och nie spisywali ich dla Ja¶ka czy Jagny z piekarni, ale dla rodów d`Este czy Sforza!!!!!! To byli ich chlebodawcy i zwykle im dedykowali swoje tañce. Nie wyklucza to tañczenia lub prób odtworzenia tych tañców podczas zabaw s³u¿by, ale nie jest to udokumentowane!!!!!!! Nie mo¿na jednoznacznie okre¶liæ taniec dworski, taniec mieszczañski - mo¿na tylko stwierdziæ dla kogo by³ PRZEZNACZONY, DEDYKOWANY!!!!!! I o wszystkich znanych nam XV-wiecznych mogê powiedzieæ jedno- w wiêkszo¶ci spisywane by³y na dworach ksi±¿êcych, ale poczytajcie dobrze, kto wystêpowa³ np. na fetach z okazji wizyt ambasadorów hiszpañskich.....

Nie wyobra¿am sobie rezerwowania tañców- je¶li uk³adam jakie¶ przedstawienie to mam wizjê co i jak chcê zatañczyæ, a nie uk³adaæ historyjkê do tego co zosta³o.... i kompletnie mo¿e nie pasowaæ do pomys³u!

Przy okazji kto ma decydowaæ co jest ³atwiejsze a co trudniejsze? Wysoka komisja kwalifikacyjna????


W skrócie :
Aniu napisa³a¶ "mo¿na tylko stwierdziæ dla kogo by³ przeznaczony " - no i oto mi w³a¶nie chodzi .
Poza tym istniej± jakie¶ teorie .Dlaczego nie mieli by¶my siê nimi nie podeprzeæ ?

Je¶li tañce XV wieczne s± tañcami dworskimi , to czy wykonywaæ je mog± zespo³y ubrane w stroje plebejskie/mieszczañskie , po prostu skromnie ?
Nie chcia³bym ograniczaæ /odrzucaæ zespo³u ze wzglêdu na brak odpowiedniego stroju .

Rezerwowaæ tañce , czy te¿ nie ?
Ja s±dzê ¿e takie rezerwowanie zmusi renomowane zespo³y do tworzenia nowych pomys³ów.

Zapytujesz : " kto ma decydowaæ ..."
Same zespo³y maj± decydowaæ . Do¶wiadczeni wiedz± ¿e s± do¶wiadczeni i pewnie na tyle uczciwi by wiêcej od siebie wymagaæ .


pozdro

Edit.
Postarajmy siê zdecydowaæ jaki charakter ma mieæ nasze przedsiêwziêcie .
D±brówka
Dobra, a spytajmy w ogóle kto ma byæ organizatorem i prawodawc± tego turnieju. Je¶li Józefie masz wizjê, to przedstaw j± jako¶ ca³o¶ciowo i spójnie. Jak na razie grzebiemy siê w szczegó³ach, a dogranie ich tak, aby wszystkim odpowiada³o raczej nie bêdzie mo¿liwe. Mo¿e przyjmijmy zdrow± zasadê stosowan± przy wiêkszo¶ci imprez - zasady ustala organizator, og³asza je jasno i wystarczaj±co wcze¶nie. Kto siê godzi na takie zasady, bierze udzia³. Nie ma jakiej¶ wersji ISO ani norm europejskich dotycz±cych zawarto¶ci we³ny w we³nie na dobrym turnieju. Je¶li kto¶ chce mieæ tañce z Domenico tañczone przez ufaflanych ¿eñców to nie ma sprawy, tylko niech to jasno powie aby wszyscy chêtni wiedzieli, na co siê pisz±.


CYTAT(Józef @ 14:57 29.09.2010) *
Nie chcia³bym ograniczaæ /odrzucaæ zespo³u ze wzglêdu na brak odpowiedniego stroju .


Nie chcê byæ upierdliwa, ale np. na bitwê nie wpuszczaj± bez blach. Warto to uwzglêdniæ, choæ jak ju¿ mówi³am niechaj ex cathedra wypowie siê kto¶, kto ma zamiar wzi±æ na swoje barki ciê¿ar organizacji. Mogê odradzaæ, zabroniæ nie mogê.
Józef
CYTAT(D±brówka @ 22:24 29.09.2010) *
Dobra, a spytajmy w ogóle kto ma byæ organizatorem i prawodawc± tego turnieju. Je¶li Józefie masz wizjê, to przedstaw j± jako¶ ca³o¶ciowo i spójnie. Jak na razie grzebiemy siê w szczegó³ach, a dogranie ich tak, aby wszystkim odpowiada³o raczej nie bêdzie mo¿liwe. Mo¿e przyjmijmy zdrow± zasadê stosowan± przy wiêkszo¶ci imprez - zasady ustala organizator, og³asza je jasno i wystarczaj±co wcze¶nie. Kto siê godzi na takie zasady, bierze udzia³. Nie ma jakiej¶ wersji ISO ani norm europejskich dotycz±cych zawarto¶ci we³ny w we³nie na dobrym turnieju. Je¶li kto¶ chce mieæ tañce z Domenico tañczone przez ufaflanych ¿eñców to nie ma sprawy, tylko niech to jasno powie aby wszyscy chêtni wiedzieli, na co siê pisz±.


CYTAT(Józef @ 14:57 29.09.2010) *
Nie chcia³bym ograniczaæ /odrzucaæ zespo³u ze wzglêdu na brak odpowiedniego stroju .


Nie chcê byæ upierdliwa, ale np. na bitwê nie wpuszczaj± bez blach. Warto to uwzglêdniæ, choæ jak ju¿ mówi³am niechaj ex cathedra wypowie siê kto¶, kto ma zamiar wzi±æ na swoje barki ciê¿ar organizacji. Mogê odradzaæ, zabroniæ nie mogê.


Nie chce D±brówko cytowaæ swoich postów z pierwszych stron tematu . Wynika z nich jednoznacznie ¿e organizatorem jestem ja , tyle ¿e potrzebna mi jest Wasza pomoc fachowa w opracowaniu programu i regulaminu.(o tym wszystkim ju¿ jednak pisa³em ).
Pomoc tak± otrzymujê - od tych , którzy potrafi± siê dzieliæ z innymi .

Na temat swoich wizji równie¿ pisa³em. Dla dobra przedsiêwziêcia jestem jednak otwarty na sugestie Was fachowców.
Co do ustalania zasad przez organizatora - Oczywi¶cie ¿e ostatnie zdanie nale¿y do niego , ale nie mo¿na lekcewa¿yæ zdania przysz³ych uczestników .
Organizatorzy ka¿dego Grunwaldzkiego turnieju ( np. turnieju Martina )pytaj± o zdanie /konsultuj± siê.

Co do tañców " z Domenico tañczonych przez ufaflanych ¿eñców"
Obóz Grunwaldzki jest tak na prawdê obozem "wojskowym " kobiety które siê w nim znajduj± teoretycznie powinny graæ rolê kobiet " co za wojskiem id± " staram siê byæ delikatny .
Poza tym wiele z nich tyra po prostu od rana do wieczora gotuj±c ,zmywaj±c , pior±c , opatruj±c nasze rany , nie mówi±c ju¿ o pomaganiu przy ubieraniu uzbrojenia , d¼wiganiu tarcz ,he³mów , mieczy i wody na inscenizacjê .
Grunwald jest jednak dla wielu czym¶ wiêcej i dla tego te kompromisy .
Dlaczego mamy zabroniæ jakiej¶ dziewczynie pokazaæ siê w dworskim ciuchu ?
Czyli je¶li kompromis , to w obie strony.
Poza tym rozszerzaj±c datowanie do XVI wieku , dajemy wiêksz± mo¿liwo¶æ (przyk³ad - tañce branle )
B±d¼ obiektywna , s³ucham Waszych rad , korzystam z nich . Nie chcê jednak , by przedsiêwziêcie nasze dokona³o jeszcze g³êbszego podzia³u miêdzy tych ultra i piêknie ubranych , a tych którzy to jakie¶ mroczne tañce wykonuj± w prostych , plebejskich ciuchach. Projekt ma ³±czyæ ludzi , a nie dzieliæ ..
Na bitwê bez blach nie wpuszczaj± - prawda , ale tam ok³adaj± siê ludzie ¿elastwem i robi± sobie ku ku .
..........

Mieli¶my zdecydowaæ jaki charakter przyj±æ ma nasze przedsiêwziêcie .
Po ustaleniu tego bêdziemy rozmawiaæ na temat regulaminu .
Proponujê by by³o tylko trzech sêdziów , w tym jedna osoba ode mnie .

pozdro
rosamar
A ja nie kumam dlaczego jest niby problemem dla uczestników ubranie na festiwal tañca dworskiego, porz±dnej czystej we³nianej sukni z nakryciem g³owy (lub robe w wersji dla Panów) zamiast upapranych gieze³ i gaci?
Nawet ja z moim lekko macoszym podej¶ciem do XVw mam takow± w której mog³abym siê pokazaæ. Przecie¿ nikt nie wymaga wzorzystych jedwabnych adamaszków do jasnej anielki. XVI wiek faktycznie ma bardziej strojne stroje ale w koñcu to festiwal XV wieczny.

Edit:
CYTAT
Proponujê by by³o tylko trzech sêdziów , w tym jedna osoba ode mnie .

jakich sêdziów skoro wszyscy siê zgodzili ¿e lepsza bêdzie seria pokazów ni¿ konkurs?
A regulamin prosty - chêtne grupy maj± przygotowaæ pokaz z tañców traktatowych (do ustalenia które traktaty wchodz± i czy w³±czamy branle i XVI), - mo¿e byæ pokaz z histori± lub po prostu tañce.
Jakie¶ dodatkowe pomys³y?
Józef
CYTAT(rosamar @ 10:55 30.09.2010) *
A ja nie kumam dlaczego jest niby problemem dla uczestników ubranie na festiwal tañca dworskiego, porz±dnej czystej we³nianej sukni z nakryciem g³owy (lub robe w wersji dla Panów) zamiast upapranych gieze³ i gaci?
Nawet ja z moim lekko macoszym podej¶ciem do XVw mam takow± w której mog³abym siê pokazaæ. Przecie¿ nikt nie wymaga wzorzystych jedwabnych adamaszków do jasnej anielki. XVI wiek faktycznie ma bardziej strojne stroje ale w koñcu to festiwal XV wieczny.

Edit:
CYTAT
Proponujê by by³o tylko trzech sêdziów , w tym jedna osoba ode mnie .

jakich sêdziów skoro wszyscy siê zgodzili ¿e lepsza bêdzie seria pokazów ni¿ konkurs?
A regulamin prosty - chêtne grupy maj± przygotowaæ pokaz z tañców traktatowych (do ustalenia które traktaty wchodz± i czy w³±czamy branle i XVI), - mo¿e byæ pokaz z histori± lub po prostu tañce.
Jakie¶ dodatkowe pomys³y?


Rosamar - nie ma problemu ubraæ siê dziewczynie w we³nian± sukniê ..ch³opakowi w robe.
I w³a¶nie mi o to chodzi .By nie wymagaæ zbyt wiele .
Sêdziowie - mo¿e rzeczywi¶cie niepotrzebni w tym wypadku .
My¶lê jednak ¿e warto by by³o , by kto¶ po zakoñczonym pokazie powiedzia³ kilka s³ów , oceni³ delikatnie wskazuj±c kierunek dalszego postêpowania / rozwoju .Np. nad czym dana grupa powinna jeszcze popracowaæ .To tylko propozycja .
No i potrzebna jest kompetentna osoba prowadz±ca , swego rodzaju konferansjer.

Rosamar - je¶li nie mia³aby¶ nic przeciwko , to uporz±dkuj (napisz) te nasze wspólne ustalenia w formie wstêpnego regulaminu .
W³±czamy branle i XVI wiek .

pozdro smile.gif
Asik
Ech... po tej lawinie wypowiedzi i ja dodam swoje 3 grosze:

po 1) wa¿ne ilu ma byæ uczestników - chêtni niech siê zg³aszaj±.
Zgadzam siê, ¿e je¶li bêd± 2 zespo³y chêtne tylko (mija siê to z celem)
po 2) je¶li muzyka to z CD.Naj³atwiej - najbezpieczniej
po3) skoro Festiwal na Grunwaldzie to tañce zachowane z XV wieku (czyli Ebreo, Domenico di Pazienza). Czyli odpadaj± Kendery, S³omy i inne tego typu wynalazki.

po 3) ograniczenie moim zdaniem do pokazania maksymalnie 3 tañców

po 4) popularyzacja tañców XV wiecznych jest. Chastelana ma w 3mie¶cie treningi, w Warszawie: ATD, Verisy, Pawanilia, Tanart - mo¿na przyj¶æ i siê szkoliæ. Ponadto bywaj± warsztaty przy okazji Pawany, Cracovii Danzy. Trzeba dopytaæ siê organizatorów tylko co na dany rok jest planowane. Dostêp do wiedzy zatem istnieje.

po 5) nauka przez innych z ogl±danego filmiku nie jest dobrym pomys³em, potem wychodz± ró¿nego rodzaju kwiatki

po 6) je¶li jednak mia³by byæ to konkurs, choæ od tego rozumiem odeszli¶my to program obowi±zkowy, gdzie podajemy kilka tañców do wyboru: np. Amoroso, Petit Rienese, Anello czy Reale, gdzie ka¿dy zespó³ musi wybraæ 1 i zaprezentowaæ - jest dobrym pomys³em
Potem program dowolny: czyli 2 wybrane tañce XV wieczne z wymienionych w innym temacie w tym dziale

po 7) jak stroje - to tylko historyczne, czyli bez suwaków, ortalionów i etc. Nie musz± byæ moim zdaniem dworskie, mo¿e byæ zwyk³a kiecka lniana spodnia i wierzchnia we³niana i bêdzie piêknie

po icon_cool.gif je¶li Festiwal - to moim zdaniem, bez jury. Ka¿dy zespó³ pokazuje swój program (tutaj tez ograniczenie do 3 tañców) by publiczno¶ci nie nudziæ. Je¶li okre¶liæ, ¿e w trakcie 3 tañców ma byæ opowiedziana jaka¶ krótka historia to jedna osoba z zespo³u t³umaczy jednym zdaniem co pokaz bêdzie przedstawia³.

Nagrody: mog± byæ - ale nie musz±. Korowód jest Festiwalem, gdzie zespo³y pokazuj± siê by popularyzowaæ wiedzê o tañcu dawnym i nie dostaj± za to nagród. Je¶li na Grunwaldzie mia³by byæ festiwal a nie konkurs, to raczej upominek dla ka¿dej z grup uczestnicz±cych.

Józefie i w kwestii warsztatów. W zale¿no¶ci gdzie by¶ chcia³ je zorganizowaæ i dla ilu osób my¶lê, ¿e spokojnie mo¿esz zg³osiæ siê do Blondiego, Ani, Tanartu czy do mnie i mo¿emy podyskutowaæ na priva o warunkach przyjazdu i tego, co ma byæ uczone.


Józef
Asik -

pt.1 Chêtni siê znajd± jak okre¶limy zasady .Wielu ludzi jest zainteresowanych , tyle ¿e siê jeszcze zastanawiaj± .
pt.2 Masz racje - CD
pt.3 Ja te¿ jestem tego zdania .Trzy tañce .
pt.4 S±dzê ¿e nie ma lepszego sposobu na popularyzacjê tañca dawnego , jak zorganizowanie festiwalu na Grunwaldzie i zaproszenie do udzia³u i wspólnej zabawy .
pt.5 Obejrzenie materia³u/filmu , ma za zadanie przekonaæ chêtnych do wziêcia udzia³u w projekcie .
pt.6 Nie róbmy konkursu .
pt.7 w zupe³no¶ci siê z Tob± zgadzam .
Chcia³bym nie¶mia³o dodaæ by obuwie te¿ by³o.. , no powiedzmy by nie u¿ywaæ baletek , czy butów sportowych tylko "historyczne" do podeszwy siê czepiaæ nie bêdziemy .
pt.8 Wiêc nie nazywajmy tych ludzi sêdziami , ale kto¶ by siê tam przyda³ .Tak jak wcze¶niej powiedzia³em , powiedzieæ parê s³ów, wrêczyæ nagrodê /upominek ..zapowiedzieæ .
Po ilo¶ci wy¶wietleñ tematu , jak i z rozmów ze znajomymi wynika ¿e projekt podoba siê.
Tym samym zwiêkszy siê ilo¶æ chêtnych do brania udzia³u w warsztatach ..To jednak na PW.

Asik , dziêki smile.gif
pozdro
Solo
Alo.

Ja tylko w kwestii formalnej: od d³u¿szego czasu Verom przewodnicz± Ania Wojciechowska (nie myliæ z Anc± z Tanartu, ¿eby by³o ³atwiej...) i Iwona Szymañska, Gosia posz³a na urlop ma³¿eñski ;)
Nie s±dzê te¿, by ktokolwiek mia³ co¶ przeciw prezentowania naszego Cemntarzyska. smile.gif

Pozdrawiam,

Solo
princessita
A co tym datowaniem, Grunwald to XV wiek, o jakie XVI wieczne tance chodzi? Thoinot Arbeau? bo chyba nie Caroso czy Negri?
rosamar
CYTAT
a tylko w kwestii formalnej: od d³u¿szego czasu Verom przewodnicz± Ania Wojciechowska (nie myliæ z Anc± z Tanartu, ¿eby by³o ³atwiej...) i Iwona Szymañska, Gosia posz³a na urlop ma³¿eñski ;)
Nie s±dzê te¿, by ktokolwiek mia³ co¶ przeciw prezentowania naszego Cemntarzyska.


A to przepraszam - nie orientujê siê w waszych wewnêtrznych sprawach :-) Mam nadziejê ¿e nikt siê nie obrazi³ za gafê icon_wink.gif
No i filmik zostawiê bo fajnie wyszed³ i warto go pokazywaæ do popularyzacji tañca piêtnastowiecznego - od razu przypomina mi siê wasz fanklub ksiê¿niczek nocy z Korowodu bigsmile2.gif

A co do tematu to mo¿e niech wreszcie wypowiedz± siê zainteresowane grupy. Bo jak na razie kiepsko poza sta³ym sk³adem. Je¶li nie bêdzie nowych to skoñczy siê to jak zwykle - czyli nawet jak kto¶ przyjedzie ogl±daæ pokazy to popatrzy, pokiwa g³ow± i stwierdzi ¿e to nudy i on jednak woli s³omy i kendery. Bo ludzie niestety maj± w wiekszo¶ci takie podej¶cie anger.gif
A tego typu sprawa wymaga wysi³ku, pocz±tkuj±cy musz± wykonaæ wielk± pracê i zupe³nie zmieniæ swoje dotychczasowe przyzwyczajenia.
D±brówka
Wiem, ¿e to zaklêty kr±g nicniewiedzenia, ale wydaje mi siê, ¿e aby grupy mog³y siê zdeklarowaæ powinny wiedzieæ mniej wiêcej, czego siê spodziewaæ. Aby przerwaæ to gdybanie zacznê od siebie i przedstawienia swoich planów.

Je¶li chodzi o mnie (i moj± grupê, o ile oczywi¶cie moge siê wypowiadaæ w ich imieniu, ale wydaje mi siê, ¿e znam ich podej¶cie i wymagania) to zastanowiliby¶my siê nad przyjazdem gdyby impreza:

a) mia³a ciekaw±, now± formu³ê (mo¿e byæ pokaz scenek, pantomimy ale historycznej, a nie pokaz dla cywili pt. "jak wygl±da³a zabawa dworska w ¶redniowieczu"
b) dawa³a gwarancjê, ¿e wszyscy bêd± tañczyæ tañce traktatowe z XV wieku w strojach odpowiednich do okazji
c) odbywa³a siê w miarê z dala od neonów, kramów z wat± cukrow± i wielkiej dmuchanej reklamy Turka czy wody Morzeszczyn.
Józef
CYTAT(D±brówka @ 10:25 01.10.2010) *
Wiem, ¿e to zaklêty kr±g nicniewiedzenia, ale wydaje mi siê, ¿e aby grupy mog³y siê zdeklarowaæ powinny wiedzieæ mniej wiêcej, czego siê spodziewaæ. Aby przerwaæ to gdybanie zacznê od siebie i przedstawienia swoich planów.

Je¶li chodzi o mnie (i moj± grupê, o ile oczywi¶cie moge siê wypowiadaæ w ich imieniu, ale wydaje mi siê, ¿e znam ich podej¶cie i wymagania) to zastanowiliby¶my siê nad przyjazdem gdyby impreza:

a) mia³a ciekaw±, now± formu³ê (mo¿e byæ pokaz scenek, pantomimy ale historycznej, a nie pokaz dla cywili pt. "jak wygl±da³a zabawa dworska w ¶redniowieczu"
b) dawa³a gwarancjê, ¿e wszyscy bêd± tañczyæ tañce traktatowe z XV wieku w strojach odpowiednich do okazji
c) odbywa³a siê w miarê z dala od neonów, kramów z wat± cukrow± i wielkiej dmuchanej reklamy Turka czy wody Morzeszczyn.


D±brówko
Piszesz :"aby grupy mog³y siê zadeklarowaæ .." - Jestem tego samego zdania .

Odnoszê siê do Twoich punktów .
a) My¶lê ¿e mo¿na by³oby pozwoliæ i na jedno i na drugie .Wielu z nas nie ma nawet podstawowej wiedzy na temat tañców dawnych . Je¶li kto¶ nam powie :to taki rodzaj tañca , z takiego traktatu .. ,tañczono go .., geneza (je¶li mo¿liwe do stwierdzenia )
Wierzê ¿e mo¿na co¶ wiêcej powiedzieæ /przekazaæ .
Mo¿e kto¶ jeszcze wyjdzie z jak±¶ now± , dodatkow± propozycj± .

b) To musimy jasno okre¶liæ w regulaminie (przypominam ¿e chcê rozszerzyæ datowanie )

c) S±dzê ¿e naj³atwiej bylo by zorganizowaæ to w miejscu przeznaczonym na turnieje bojowe .
Tam stoi scena , tam mamy miejsce dla widowni .

pozdro
Basia
To mo¿e ja dorzucê trzy grosze

CYTAT(D±brówka @ 10:25 01.10.2010) *
a) mia³a ciekaw±, now± formu³ê (mo¿e byæ pokaz scenek, pantomimy ale historycznej, a nie pokaz dla cywili pt. "jak wygl±da³a zabawa dworska w ¶redniowieczu"
b) dawa³a gwarancjê, ¿e wszyscy bêd± tañczyæ tañce traktatowe z XV wieku w strojach odpowiednich do okazji
c) odbywa³a siê w miarê z dala od neonów, kramów z wat± cukrow± i wielkiej dmuchanej reklamy Turka czy wody Morzeszczyn.

CYTAT(Józef @ 16:55 01.10.2010) *
b) To musimy jasno okre¶liæ w regulaminie (przypominam ¿e chcê rozszerzyæ datowanie )

c) S±dzê ¿e naj³atwiej bylo by zorganizowaæ to w miejscu przeznaczonym na turnieje bojowe .
Tam stoi scena , tam mamy miejsce dla widowni .

pozdro


W zasadzie to pokaz "jak wygl±da³a zabawa dworska w ¶redniowieczu", je¶li dobrze przedstawiony, by³by ca³kiem ciekawy...
Bo tak na dobr± sprawê to nie widzia³am w ¿yciu takiego pokazu, a przecie¿ mamy sporo ¼róde³ opisuj±cych jakie to cuda i dziwy dzia³y siê na dworskich bankietach - tancerze w przebraniach czy nawet przedstawienia... wiemy, ¿e np. we W³oszech pañstwo arystokracja lubowali siê w przedstawieniach z nawi±zaniami antycznymi, o wybuja³ej symbolice... tylko wymaga³oby to trochê pracy niestety, aby mog³o byæ zrealizowane w pe³ni.

Niestety niektóre elementy wystroju s± na Grunwaldzie nie do unikniêcia, wiêc ja ju¿ machnê³abym na to rêk± (chyba, ¿e zestrzelimy balon Roleski, który w³a¶nie bêdzie siê wznosi³ w niebo)
Wa¿ne, ¿eby¶my siê przynajmniej nie pozabijali na mokrej trawie, albo na dziurach w ziemi w czasie tañca.

W te wakacje by³am na warsztatach tañca w skansenie Nykobing w Danii, odbywa³y siê one w odtworzonym domu majêtnego kupca, a wiêc wszystko wokó³ pasowa³o do scenerii - tancerze ubrani wed³ug mody dworskiej dok³adnie z czasu powstania traktatu, muzycy graj±cy wed³ug notacji z traktatu, na instrumentach adekwatnych do epoki - wra¿enie niezatarte.

Tego nie da siê oddaæ w obozie wojskowym, niestety, a wiêc fakt organizowania pokazu tañców w takim obozie jest ju¿ pewnym kompromisem...

I teraz zastanówmy siê, po co chcemy braæ udzia³ w takim pokazie - ¿eby nam siê podoba³o, czy ¿eby innym siê podoba³o?
Czy organizujemy pokaz dla siebie czy dla kogo¶ z zewn±trz?
Wnioskujê z dyskusji, ¿e przede wszystkim dla innych. Ja siê na tak± misjê zgodzê, ja nawet prze¿yjê te balony lataj±ce nad naszymi g³owami, bo chcê pokazaæ jak±¶ tam moj± wersjê historii.
Ja mogê edukowaæ, nawet je¶li w tle widzê pomnik grunwaldzki, ale jak edukowaæ, to porz±dnie, albo idziemy na kolejne kompromisy i robimy ludziom w g³owach zamieszanie.

I tutaj kwestia rozszerzenia datowania - ono jest po to, aby zachêciæ wiêksz± liczbê uczestników? Czy widzów?
Bo jako¶ nie bardzo widzê sens w tym rozszerzeniu. Je¶li damy XVI wiek, to równie dobrze taka impreza mog³aby siê odbywaæ na jakimkolwiek odpu¶cie/500-leciu miasta X/festiwalu tañca.
Nie na Grunwaldzie, który jest, by³o nie by³o, imprez± datowan± na XV wiek - landsknechtów ani ¿o³nierzy w morionach nie ma, wiêc nie rozumiem, dlaczego nagle na pokazie tañców mieliby siê pojawiæ? Taniec XV-wieczny jest jaki¶ gorszy, ¿e nie warto go pokazywaæ?
A XV i XVI wiek w tañcu to dla mnie jednak spora ró¿nica.

No i w takim uk³adzie wystêp z repertuarem XV-wiecznych tañców by³by dla "dobra wy¿szego". bo jasno okre¶lono by, ¿e chodzi tutaj o walor edukacyjny i popularyzatorski przede wszystkim, a nasza zabawa by³aby tu kwesti± wtórn± (ja osobi¶cie bawiê siê zawsze dobrze, kiedy tañczê, nie wiem, jak inni). My¶lê, ¿e element wyró¿nienia przez publiczno¶æ najbardziej atrakcyjnych wystêpów by³by tu mi³ym i po¿±danym akcentem, a nie celem samym w sobie.

Pozostaje tylko pytanie, czy ktokolwiek inny zaakceptowa³by takie zasady.

pozdrawiam
Basia
Fratres
Jakie to ¿a³osne pomys³y dochodz± by zrealizowaæ tylko to przedstawienie dla czyjego¶ widzimisiê i to jeszcze na grunwaldzie?
No to mo¿e wróæmy do przesz³o¶ci i zróbmy z Grunwaldu Multi datowan± imprezê, bo a co tam niech impreza wzoruje siê na obrazie Matejki i wystawmy husariê na polach bitwy.

Po prostu rêce opadaj± i ja tylko pytam siê jakie XVI tañce na imprezie z pierwszej po³owy XV w to jest nie do pomy¶lenia co za g³upota.
To, ¿e nie wiele osób zna tañce typowo XV to nie powód by ich nie zrealizowaæ na naszej imprezie ,efektem ma byæ pokazanie i nauczenie kogo¶, ¿e warto bawiæ siê w co¶ wiêcej ni¿ tylko walka czy zbieranie ³achów.
Jak widaæ zapomina siê o pierwotnym za³o¿eniu tego przedsiêwziêcia tylko po to by co¶ by³o i organizator by³ zadowolony ¿e to on zorganizowa³?? ¿a³osne.

Basia dobrze prawi i mo¿e zastanówcie siê o tym co jest wa¿ne, czy ogranizacja syfu czy te¿ czego¶ powa¿nego dla ludzi.
princessita
Z tego ja pojê³am, to ponoæ XV wiek jest nudny? (nie wiem czy styl tanca czy jego wyk³adnia) w koñcu ustali³o siê ¿e ma byæ XVI wiek ale chyba nie w³oski styl, tylko tañce z traktatu Arbeau.

Nie wiem jaki rygor jest na Grunwaldzie ale nijak siê to ma do datowania tej imprezy, chyba ze jest "rozci±gana w czasie" a to ju¿ problem tych co siê na tym znaj±. I chyba potencjalny organizator mówi³ , ¿e organizatorzy Grunwaldu albo zaakceptuj± pomys³ albo nie.

£adnie napisany post przez Basiê daje du¿o do my¶lenia.
Józef
CYTAT(Basia @ 11:19 02.10.2010) *
I teraz zastanówmy siê, po co chcemy braæ udzia³ w takim pokazie - ¿eby nam siê podoba³o, czy ¿eby innym siê podoba³o?
Czy organizujemy pokaz dla siebie czy dla kogo¶ z zewn±trz?
Wnioskujê z dyskusji, ¿e przede wszystkim dla innych. Ja siê na tak± misjê zgodzê, ja nawet prze¿yjê te balony lataj±ce nad naszymi g³owami, bo chcê pokazaæ jak±¶ tam moj± wersjê historii.
Ja mogê edukowaæ, nawet je¶li w tle widzê pomnik grunwaldzki, ale jak edukowaæ, to porz±dnie, albo idziemy na kolejne kompromisy i robimy ludziom w g³owach zamieszanie.

I tutaj kwestia rozszerzenia datowania - ono jest po to, aby zachêciæ wiêksz± liczbê uczestników? Czy widzów?


Basiu , to co chcê zorganizowaæ na Grunwaldzie jest czê¶ci± projektu "popularyzacja prawdziwych tañców dawnych w¶ród ludzi z RR , ale i z poza " (nie czepiajmy siê niepotrzebnie s³ów prze zemnie tu u¿ytych , bo nie jest wa¿ne jak to nazwa³em , tylko wa¿ny jest efekt jaki wspólnie osi±gniemy )

Sam festiwal czy turniej adresowany by³by jednak przede wszystkim dla nas . Je¶li bêd± tury¶ci /widzowie , to bardzo dobrze .
Ale mi chodzi przede wszystkim o to , by ludzie (nasze ¶rodowisko ) przekonali siê , ¿e oprócz walki jeszcze co¶ istnieje. My¶lê ¿e nie jestem sam .W³a¶ciwie nie my¶lê , tylko wiem .

Kwestia datowania -
Na pocz±tku tematu okre¶li³em , ¿e projekt ma byæ datowany na XV w.
Czytaj±c jednak wypowiedzi , rozmawiaj±c ze znajomymi , doszed³em do wniosku , ¿e wiêkszo¶æ chcia³aby datowanie rozszerzyæ . Bo istniej± tañce XVI wieczne które s± bardziej znane . Nie wiem . Po prostu "podobno mniej nudne lub bardziej lubiane " Mo¿e dlatego ¿e nie by³y tañcami dworskimi ? To chyba tañce o których pisze Princessita .
Czy na takie datowanie zgodz± siê g³ówni organizatorzy ? Zobaczymy .

Je¶li nam siê uda i w przysz³ym roku projekt zrealizujemy - to bêdzie to pierwszy festiwal na Grunwaldzie i wcale nie musi byæ od razu " odlotowy "
Warunkiem realizacji jednak jest , ¿e pewien poziom musi byæ zachowany .

Jeszcze raz proszê o wyrozumia³o¶æ je¶li paln±³em gdzie¶ g³upotê . bigsmile2.gif

No i proszê o pomoc w naszym wspólnym interesie .

pozdro smile.gif

MagicWojtek
Grunwald to XIV/XV wiek jednak ;p...
lepiej zostaæ przy takim datowaniu,tak jak jest to w stroju bojowym czy cywilnym
Fratres
Ta dawaæ husarie na pola bitwy, bo husaria nie jest nudna i bardziej lubiana.

PS. Mam pytanie wczoraj ogl±daj±c mam talent znalaz³em pewn± ekipê. :

http://mamtalent.plejada.pl/108,17470,4,ma...l.html#autoplay

Ju¿ widzê jaki efekt bêdzie z tych tañców, prawdopodobnie podobny w ocenach.
rosamar
CYTAT
PS. Mam pytanie wczoraj ogl±daj±c mam talent znalaz³em pewn± ekipê


Invenzione Teatr Tañca Dawnego

No i to w³a¶nie renesans a nie ¶redniowiecze jak lekko niedouczone jury siê wywnêtrzy³o icon_wink.gif
Zaczynam siê zastanawiaæ co w³a¶ciwie ma na celu ten program - nie mam telewizji wiêc wcze¶niej go nie widzia³am.

Co do kwestii w³±czenia tak¿e XVI w to mea culpa ¿e wsadzi³am kij w mrowisko, ale pomy¶la³am wtedy ¿e mo¿na po prostu pokazaæ ró¿norodno¶æ tañca dawnego i to ¿e nie ogranicza siê do dostojnych posuwistych tañców XV wiecznych. Ale potem jak siê zastanowi³am to jednak zgadzam siê z przedmówcami by zrobiæ w±skie datowanie :-) Teraz tylko pytanie jak zrobiæ by z tych dwóch traktatów wybraæ tañce by siê zbytnio nie powtarza³y?
princessita
Ten program ma za zadanie wynajdywanie talentow. Dyskusyjna rzecza jest jaki to talent i czy to jest talent. Dziwie sie ze wogle jakis zespol wzial w tym udzial. shocked.gif Szkoda slow.

Tancow jest sporo traktatow tez nie tylko dwa. A patrzac na szanowne jury z programu to warto zajac sie edukowaniem nie tylko mlodziezy ale i starszakow.
Fratres
Ju¿ siê nie da, za pó¼no dla nich oni widz± tylko Krzy¿aków w rajtuzach, ale nie jest jeszcze za pó¼no dla innych.
Józef
( robocze )


Organizator -
Wspó³organizatorzy -

Celem projektu jest..

Zasady obowi±zuj±ce uczestników " I Grunwaldzkiego Festiwalu Tañca Dawnego " odbywaj±cego siê ...

Uczestnikami festiwalu /konkursu mog± byæ tylko cz³onkowie chor±gwi Grunwaldzkich , deklaruj±cy swoje uczestnictwo do dnia ...
stosuj±cy siê do ni¿ej wymienionych zasad :

1. Strój spójnie historyczny , wykonany z materia³ów dostêpnych w okresie odtwarzanym , datowany na ... / lub strój dworski , mieszczañski datowany na ..l
Lub zgodny z wykonywanym rodzajem tañca , datowany na ..

2. Minimalna ilo¶æ osób bior±cych udzia³ w pokazie tañca - 2

3. Uczestnicy korzystaj± ze swojego materia³u d¼wiêkowego na p³ycie CD .( musimy okre¶liæ dok³adniej , rodzaj zapisu ..?)
Materia³ ten nale¿y przed³o¿yæ ... ( osoby prowadz±ce , wspó³organizatorzy ) najpó¼niej do dnia... w celu weryfikacji .

4. Pokaz obejmuje tylko traktatowe tañce dawne , z traktatów ... datowanych ...
Scenki rodzajowe zwi±zane z okresem obejmuj±cym dany taniec /program artystyczny.

5. Pokaz musi sk³adaæ siê z 3 tañców ? . Ponad to wykonawcy zobowi±zani s± przedstawiæ dodatkowo krótk± czê¶æ artystyczn± i / lub instrukta¿ow± (kto , gdzie , kiedy tañczy³ dany taniec itp.)
Pokaz mo¿e trwaæ nie d³u¿ej ni¿ 15 minut.

6. Uczestnicy przy zg³oszeniu udzia³u zobowi±zani s± okre¶liæ ( w przybli¿eniu ) czas trwania ca³o¶ci pokazu . Podania krótkiego opisu pokazu (dla "konferansjera" )

7.
8.

To oczywi¶cie projekt .Proszê o pomoc.

Co do datowania ,
po rozmowie z Krzy¶kiem Góreckim.

Je¶li znajdziemy i przedstawimy w programie przekonywuj±ce argumenty za ostro¿nym rozszerzeniem datowania projektu ( np. nie wykluczony wp³yw tañców wcze¶niejszych , uatrakcyjnienie , edukacja ), ustalimy to wiêkszo¶ci± g³osów bior±c pod uwagê dobro imprezy Grunwaldzkiej .
- to nie bêdzie z Jego strony przeszkód .

pozdro:)
mairead
Wymagania co do datowania strojów i tañców my¶lê, ¿e jest bardzo dobre. Natomiast nieco w±tpliwo¶ci budzi "sceniczno¶æ" czê¶ci artystycznej, maj±cej polegaæ na opowiedzeniu sk±d siê dany taniec wzi±³ i w jakim traktacie. Moim zdaniem równie dobrze, a nawet lepiej z tym zadaniem upora³by siê dobry konferansjer.

Moj± propozycj± by³oby raczej wyznaczenie czasu dla grupy na przedstawienie - np. 15 min. W tym czasie uczestnicy tañcz± co chc± z kanonu tañców i dbaj±, aby by³o to podane w atrakcyjnej formie.

Na "naszych" festiwalach samorzutnie robi³a siê swoista moda na pokazywanie tañca w nietypowej otoczce, przeradza³o siê to w mini przedstawienia teatralne, czasem na jeden utwór, czasem d³u¿sz± etiudê taneczn±.
Organizator zacz±³ nawet rejestrowaæ, do jakich utworów bêd± wykonywane tañce, ¿eby siê nie powtarza³y.


Oczywi¶cie traktowaæ to nale¿y jako przemy¶lenia i pomys³y
Ania ¯uk
CYTAT(Józef @ 10:03 04.10.2010) *
( robocze )



5. .........Do ka¿dego tañca wykonawcy zobowi±zani s± przedstawiæ dodatkowo krótk± czê¶æ artystyczn± lub instrukta¿ow± (kto , gdzie , kiedy tañczy³ dany taniec itp.)
Czê¶æ artystyczna mo¿e trwaæ nie d³u¿ej ni¿ ..


wyja¶nij co masz na my¶li? Bo ja ten ustêp odbieram jako obowi±zek przedstawienia trzech scenek, ka¿dej do innego tañca?
IMHO- albo okre¶lamy czas trwania pokazu, albo liczbê tañców, osobom pocz±tkuj±cym mog³oby byæ trudno by³oby spe³niæ oba warunki na raz.
Józef
CYTAT(Ania ¯uk @ 13:06 04.10.2010) *
CYTAT(Józef @ 10:03 04.10.2010) *
( robocze )



5. .........Do ka¿dego tañca wykonawcy zobowi±zani s± przedstawiæ dodatkowo krótk± czê¶æ artystyczn± lub instrukta¿ow± (kto , gdzie , kiedy tañczy³ dany taniec itp.)
Czê¶æ artystyczna mo¿e trwaæ nie d³u¿ej ni¿ ..


wyja¶nij co masz na my¶li? Bo ja ten ustêp odbieram jako obowi±zek przedstawienia trzech scenek, ka¿dej do innego tañca?
IMHO- albo okre¶lamy czas trwania pokazu, albo liczbê tañców, osobom pocz±tkuj±cym mog³oby byæ trudno by³oby spe³niæ oba warunki na raz.


No tak w³a¶nie my¶lê , ale nie znaczy to , ¿e dobrze my¶lê .
Je¶li masz jaki¶ pomys³ - napisz (w formie gotowej do u¿ycia w regulaminie )

Piszesz : "albo okre¶lamy czas trwania pokazu albo liczbê tañców .. "
Ja pisz±c "pokaz musi sk³adaæ sie z trzech tañców ? " na koñcu postawi³em znak zapytania , bo tego te¿ nie jestem pewien.
Gdzie¶ wcze¶niej przeczyta³em czyj±¶ propozycjê , by tañczyæ przynajmniej 3 tañce i tym siê sugerowa³em .
Nie chcê , by festiwal opiera³ siê w wiêkszo¶ci na scenkach , a taniec by³ w nim tylko dodatkiem .

Przyk³ad - 20minutowy pokaz z jednym tañcem trwaj±cym 4min. (Oczywi¶cie przejaskrawiam .)

Masz racje pomy¶lmy o pocz±tkuj±cych .
Co zatem proponujesz ?

pozdro

ps.
Co to znaczy IMHO ?
Asik
Józefie,

moim zdaniem skoro popularyzowanie i edukacja o tañcu na tej konkretnej imprezie to chocia¿ niech bêdzie to zgodnie z datowaniem, czyli nie rozszerzajmy o XVI wiek.

¶rednio tañce trwaj± oko³o 3 minut, zdarzaj± siê 2: 30, 3: 40 , zatem je¶li w regulaminie damy zapis, ¿e pokaz musi sk³adaæ siê z 3 tañców i ca³o¶æ pokazu ma nie przekraczaæ 15 minut powinno byæ OK.

Konferansjer tudzie¿ kto¶ z grupy na pocz±tku powinien powiedzieæ, ¿e np. zostan± zaprezentowane Pañstwu XV-wieczne tañce w³oskie: Amoroso, Anello. Petit Riense (to tylko przyk³ad), którymi opowiemy historiê schadzki tajemnych kochanków. Bez wiêkszych wyk³adów.

Józef
Asik - Dziêki .

Ja teraz bêdê czeka³ na wypowiedzi zainteresowanych tematem. Proszê o wypowiedzi równie¿ tych , którzy do tej pory czytali temat , a siê w nim nie wypowiadali .
Dyskutujcie miedzy sob± , by stworzyæ jak najrozs±dniejsze zasady .

Do wszystkich !

Prosi³bym tylko o to , by zdanie/pogl±d , za lub przeciw rozszerzeniu datowania, lub dotycz±ce innego problemu, umotywowaæ .
Np.Jestem za rozszerzeniem datowania bo ..
Daje to mo¿liwo¶æ ...itp.
i tak samo - jestem przeciw bo ..

pozdro

ps.
Co jaki¶ czas po podjêciu przez nas pewnych decyzji , bêdê wprowadza³ zmiany do zasad znajduj±cych siê w po¶cie nr.90
Zagl±dajcie tam wiêc od czasu do czasu.
D±brówka
CYTAT(Józef @ 10:03 04.10.2010) *
(

3. Uczestnicy korzystaj± ze swojego materia³u d¼wiêkowego na p³ycie CD .( musimy okre¶liæ dok³adniej , rodzaj zapisu ..?)



Proponujê - je¶li bêdzie na to czas - aby taki materia³ podlega³ weryfikacji. Zdarzaj± siê thrashmetalowe wykonania piêtnastowiecznej muzyki tanecznej.
Józef
Dokona³em odpowiedniego wpisu w punkcie trzecim.
Nale¿y chyba jeszcze dosadniej okre¶liæ rodzaj podk³adu muzycznego .Czekam na propozycje zapisu.
Kto podejmie siê prowadzenia festiwalu , stworzenia listy uczestników i weryfikacji materia³u ?
Proponowa³bym by by³y to przynajmniej dwie osoby .
pozdro
rosamar
I co wiadomo czy s± jacy¶ chêtni?
Mo¿e zaczêli by siê wpisywaæ w temacie by mo¿na oceniæ czy dalej nie krêcimy siê w kó³ku wzajemnej adoracji icon_wink.gif
Mlodymir
To ja sie moze wypowiem,

Czy nie sadzicie ze dajac uczestnikom wybór tañców nara¿acie siê na obni¿enie poziomuu? Przecie¿ jasnym jest ¿e zbyt du¿e wybory budz± kontrowersje. No i ta muzyka z CD...fuuuu Lepiej i historyczniej bêdzie jak dacie zestaw historycznych tañców (wraz z materia³ami - tj. podk³ad muzyczny i choreografia) do przygotowania grupom zg³aszjaj±cym i bêdzie to wyzwanie dla uczestników aby przygotowaæ taniec autentyczny zamiast ka¿dy swoje. £atwiej te¿ bêdzie wynaj±æ grupê muzyczn± ¿eby przygotowa³a te 7-8 tañców ¿eby zagraæ live.

Zalecam te¿ aby w jury zasiadali tylko ludzie znaj±cy siê na temacie, a organizatorzy w cieniu niech zajmuj± siê organizacj±, bo inaczej to jeszcze ¿adnemu konkusowi na dobre nie wysz³o.

No chyba ¿e chcecie przygotowaæ na podk³adzie z CD festiwalow± pokicajke dla turystów i rekonstruktorów-hobbystów tañca. Ale to ju¿ zupe³nie inna para kaloszy.

rosamar
CYTAT
Czy nie sadzicie ze dajac uczestnikom wybór tañców nara¿acie siê na obni¿enie poziomuu? Przecie¿ jasnym jest ¿e zbyt du¿e wybory budz± kontrowersje. No i ta muzyka z CD...fuuuu Lepiej i historyczniej bêdzie jak dacie zestaw historycznych tañców (wraz z materia³ami - tj. podk³ad muzyczny i choreografia) do przygotowania grupom zg³aszjaj±cym i bêdzie to wyzwanie dla uczestników aby przygotowaæ taniec autentyczny zamiast ka¿dy swoje. £atwiej te¿ bêdzie wynaj±æ grupê muzyczn± ¿eby przygotowa³a te 7-8 tañców ¿eby zagraæ live.


Chyba nie bardzo rozumiesz jak to w³a¶ciwie wygl±da z tañcem dawnym :-)
Otó¿ jest kilka traktatów, w których jest opisane ile¶ tam tañców. I teraz by nie zanudziæ publiki dobrze by by³o by tañce siê nie powtarza³y zbytnio. Z choreografiami te¿ jest tak ¿e s± trudniejsze i ³atwiejsze i jesli pokazy z za³o¿enia maj± robiæ jakie¶ m³ode zespo³y to nie mo¿na od nich wymagaæ tych bardziej skomplikowanych tañców bo po prostu nie dadz± rady siê ich nauczyæ. To samo z muzyk± (pomijaj±c kwestie logistyczne przy zwo¿eniu na Grunw ilu¶ tam zespo³ów muzyki dawnej, szyciu im strojów, wyposa¿enia itp) to z grup± muzyczn±, zespó³ taneczny musi siê dobrze zgraæ - nie ma szans by dobrze zatañczyæ z marszu do wykonania nieznanego i niezgranego zespo³u. Na p³ytach cd natomiast s± nagrane dobre i sprawdzone wykonania co do których wiadomo i¿ pasuj± do kroków i s± przez tancerzy "os³uchane".
Zaznaczam ¿e w pokazach mia³y braæ z za³o¿enia osoby nowe - repertuar tañców jakie mog³yby one tañczyæ bêdzie z za³o¿enia zawê¿ony do tego co bardziej do¶wiadczeni ich naucz±.
Tylko ca³y czas brak tu tego g³ównego ogniwa czyli nowych grup anger.gif

To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.