Witam!
Na pocz±tek mam ma³e pytanko? Jakich materia³ów u¿ywa³o siê w ¶redniowieczu do produkcji
chor±gwii
:
:
Ginfanon królestwa w bitwie pod Grunwaldem wykonany by³ z tafty
A czy len by³ u¿ywany jako materia³ na chor±gwie?
wiem, ¿e wszelkiego rodzaju sztandary z drugiej po³. XV wieku by³y najczê¶ciej robione z jedwabiu... Co do lnu, to raczej nie bardzo... Chor±giew oddzia³u to mia³ byæ pe³en wypas, a nie najtañszy materia³...
papa
A jak± farb± malowaæ taki sztandar, bo z tego co czyta³em by³y malowane co nie?
Chodzi mi zw³aszcza o proporce oddzia³ów zaciê¿nych i najemnych. Naprzyk³ad takie jakie s± w "Swiss at war"
Do malowania tarcz paradnych, namiotow i innych elementow dekoracyjnych poznosredniowiecznych zabaw oraz turnieji uzywano farb olejnych. Ich sklad chemiczny byl bardziej zblizony do skladu obecnych farb olejnych artystycznych. Olejowa z puszki do malowania lamperii na scianach sie NIE NADAJE! Generalnie polegalo to na roztarciu pigmentu (barwnika pochodzenia mineralnego lub roslinnego/zwierzecego) z olejem lnianym lub pokostem lnianym.
Przed malowaniem powieszchnie nalezy odtluscic (metal) lub zdekatyzowac (tkanina).
---------
(Sykatywa (³ac. siccativus = wysuszajacy) ? substancja chemiczna zawierajaca sole metali (zwykle olowiu, manganu lub kobaltu) i kwasów tluszczowych, zywicznych itp., przyspieszajaca schniecie olejów, dodawana do farb olejnych i pokostów; suszka.)
---------
Pokost-ciekla substancja blonotworcza otrzymywana przez zmieszanie na goraco lub na zimno oleju roslinnego (najczesciej oleju lnianego) z sykatywami (przyspieszaczami wysychania) takimi, jak: tlenki manganu, kobaltu, roztwory soli manganu, cynku lub olowiu w terpentynie.
----------
Milej zabawy!
Chor±giew nosi³ chor±¿y. Czy w ¶redniowieczu funkcja chor±¿ego mia³a jakie¶ cechy przywódcze? Czy chor±¿y móg³ wydawaæ rozkazy dla zwyk³ych ¿o³nierzy??? Czy mo¿e to by³ zwyk³y ¿o³nierz opiekuj±cy siê jedynie chor±gwi±???
Podsumowuj±c: Je¶li chcia³bym zrobiæ proporzec, to muszê kupiæ w skepie tkaninê jedwabn± i pomalowaæ j± farbami olejnymi. Czy tak? Jaki rodzaj tkaniny(bo pewnie jest ich kilka) by¶cie mi polecili. I sk±d wzi±æ pokost lniany?
... i czy te malowanie bêdzie odporne na warunki atmosferyczne (przede wszystkim deszcz)?
Trzeba bêdzie przetestowaæ, nie znam siê na malowaniu farbami olejnymi a ich w³a¶ciwo¶ci s± mi obce. Je¶li jest kto¶ do¶wiadczony w tej dziedzinie na forum to proszê o pomoc. W ksi±¿ce pt. "Wojska zaciêzne w XVw. Polsce" ,czy jako¶ tak, wyczyta³em, ¿e proporce ¿eczywi¶cie by³y malowane, niestety autor nie poda³ jak± farb±. Na stronce kompani ¶w.Je¿ego znalaz³em zdjêcie ich sztandaru i te¿ jest malowany. Czy rzeczywi¶cie jest to farba olejna? Ja nie potrafiê tego stwierdziæ, wiêc proszê o pomoc lub przedstawienie literatury zwi±zanej z tematem.
Ja malowa³am sztandar Joanny d'Arc (który w oryginalnej acz nie mojej wersji by³ z at³asu) w³a¶nie artystycznymi farbami olejnymi, które maj± tê zaletê, ¿e absolutnie ¿aden deszcz ich nie chwyci. Nie wiem, czy to jest historyczne, chyba poprawniej by³oby co¶ wyszyæ. Je¶li kto¶ jednak decyduje siê na farby, musi uzbroiæ siê w cierpliwo¶æ; malowanie jest bardzo mozolne, gdy¿ p³achta niezagruntowana i nierozpiêta na blejtramie s³abo chwyta farbê. Trzeba malowaæ najlepiej du¿ym pêdzlem nie cackaj±c siê ze szczegó³ami
i uwa¿aj±c, by nie porobiæ plam, gdy¿ s± one niemo¿liwe do wyprania
No i poza tym trza by uwa¿aæ na okres, który siê odtwarza, bo z tego co wiem, farby olejne zosta³y praktycznie wynalezione przez van Eycka, a to ju¿ by³o dosyæ pó¼no...
Najlepiej wygl±da haftowana, ale nie bêdzie ju¿ taka zwiewna i powiewna. A chor±giew naj³adniej wygl±da jak jest
zwiewna i powiewna.
S³usznie i zbawiennie, jednako¿ nawet umalowana farbami olejnymi ju¿ taka nie do koñca bêdzie, gdy¿ farby te po wyschniêciu troszkê usztywniaj± materia³. Moj± chor±giew w ka¿dym razie mo¿na postawiæ
, choæ nie przeczê, ¿e na wietrze prezentowa³a siê ca³kiem ca³kiem.
aaa czy nie mozna naszyæ???? przecie¿ np. wzór jedwabny na takim¿e jedwabnym tle mo¿e prezentowaæ siê ca³kiem "cacy", jest "medievalny" (HA!! znalaz³em co¶ zamiast "historyczny!!!!
) i na dodatek piknie bêdzie powiewa³...
W Medieval Soldier jest pare przyk³adów - tam zdaje siê liverii, ale sposób ozdobiania ("aplikacja" o ile mnie znajomo¶æ technik plastycznych nie myli -ale siê upieraæ nie bêdê
) mo¿na ¶mia³o "zrzutowaæ" na sztandary...
papa
Droga Glorio...farby olejne sa "historyczne" przez cale sredniowiecze. I nie wynalazl ich van Eyck ale przypisuje mu sie fakt uzycia do malowania obrazu na zagruntowanej desce-dziela sztuki. Tez sa co do tego watpliwosci bo niektorzy konserwatorzy znajduja wczesniejsze obrazy(XII-XIIIw. a nawet rzymskie) malowane farbami olejno-zywicznymi. Opinia ktora przytaczasz pochodzi z XIXw. poniewaz chciano na sile wyrwac van Eycka z pogardzanej sztuki sredniowiecznej i wsadzic go w renesans. Jako wynalazca farby pasowalby do epoki wielkich odkryc...
Wracajac do tematu...Spokojnie da sie zastosowac artystyczne olejne do malowania sztandarow z XIV i XVw.
Pokost lniany i same farby, pedzle oraz terpetyne do ich mycia mozesz znalezc w sklepach z artykulami dla plastykow-w ksiazkach telefonicznych jest nawet taka pozycja.
¦wietnie, sprawa farb jest chyba wyja¶niona.
Nastêpna sprawa - na czym malowaæ - jedwab jest koszmarnie drogi i raczej nie do dostania, bynajmniej w trójmie¶cie. Mo¿na oczywi¶cie przerobiæ jedwabn± koszule, ale to raczej na chusteczki do nosa
Co do jedwabiu... Mama mojego znajomka sprowadza naturalny jedwab z Chin po 50z³/m + mo¿na zamówiæ malowanie we wzór jaki tam sobie zamówisz (co¶ tam kosztuje te¿
).
Namiary na priv, bo ta pani nie by³a by zadowolona z upubliczniania jej namiarów
To chyba bajka, ju¿ piszê, ju¿ wysy³am. Ka¿dy z nas oszczêdza, ale szczerze rzec muszê 50 to tanio
CYTAT
Ale co to za tkanina? Widzi³em kilka rodzajów tkanin jedwabnych i raczej siê na choragiew nie nadawa³y. Stwierdzenie "jedwab naturalny" mówi tyle o tkaninie co "we³na naturalna" - czyli praktycznie nic.
Nie mam zielonego pojêcia
W ¿yciu tego na moje piêkne oczka nie widzia³em
Powtarzam tylko co s³ysza³em - jest kto¶ kto sprowadza jedwab naturalny
Chcesz to napisz - podam Ci namiary - rozmówisz siê sam z t± pani± - ja jestem niewinny ;)
CYTAT
Dobra, spokojnie :)
O nic Ciê nie oskar¿am :)
Po prostu chcia³em zwróciæ na to uwagê bo po Twojej informacji ludzie w "jedwabn±" euforiê zaczynaj± popadaæ
E no, my¶le, ¿e ludzie dyskutuj±cy w tym temacie nie zakupi± jakiego¶ dziwnego jedwabiu (je¶li ten oka¿e siê w³a¶nie taki).
Wrêcz przeciwnie - olej± to i zrobi± tu antyreklame (
).
Wiêc o ewentualne podniesienie poziomu mroku siê nie martw
CYTAT
Ale jak ju¿ kto¶ to zrobi, to mo¿e zamie¶ci tu spostrze¿enia ?
No w³a¶nie!
Liczê na Kamila, ¿e zrobi to czym prêdzej!
¦piesz siê, ¶piesz !
Mam
, nie bêdê siê rozpisywa³ na temat szczegó³ów, bynajmniej wybór jest, dla ka¿dego co¶ mi³ego. Nie tylko w kategoriach RR.
Ogólnie rzecz bior±c: jedwab, jedwab surowy, krepa jedwabna, at³as jedwabny, ¿or¿eta jedwabna. Kolor bia³y lub czarny, ró¿ne szeroko¶ci. Osobom zainteresowanym zdecydowanie polecam. No i co najwa¿niejsze ceny w porównaniu ze sklepowymi s± du¿o ni¿sze. Szkoda ¿e tak pó¼no siê zorientowa³em
, by³aby nowa chor±giew na Grunwald.
A czy bawe³na siê nadaje?
Znalaz³am grub±, fajn± bawe³nê w takim kolorze, jaki jest potrzebny - po wielu miesi±cach ³a¿enia po ró¿norakich sklepach.
A czy wymiary/proporcje chor±gwi s± zupe³nie dowolne?
a ja swoje 2 grosze o olejach:
po dodaniu terpentyny do farby uzyskasz szybkoschnacy mat
po dodaniu oleju uzyskasz mocny kolor, blysk, gruba warstwe tyle ze dlugo bezdzie schnac nawet 2tyg.
polecam gruntowanie bo inaczej farba moze odpasc
a pedzle poza plukaniem terpentyna dobrze jest po malowaniu umyc mydlem w ZIMNEJ wodzie
jako ¿e m³ody jestem (tak jak wszyscy u nas w dru¿ynie) starzem oczywi¶cie zadam parê byæmo¿e "dziecinnych" pytañ:
epoka - XIII/XIV wiek (prze³om) - rejon - pogranicze Polsko-Litewskie ---> jaki materia³ na sztandar za³ogi kasztelu? czy naszywanie wzorów na niego jest dopuszczalne? wymiary: czy 2 wys. 1,5 szeroko to nie za du¿o?
Ponowiê pytanie kolegi, co z naszywaniem elementów na chor±giew? Czy by³o to stosowane?
I drugie pytanie. Co oznaczaj± te ma³e prostok±tne chor±giewki na w³óczniach, ktore dzier¿± w rêkach m.inn piechurzy w Biblii Maciejowskiego?
http://www1.tip.nl/~t401243/mac/mac10rA.jpg - ten na wie¿y.
Czy mia³y one znaczenie sygnalizacyjne, czy te¿ mo¿e by³y znakami oddzia³ów pomocniczych?
Chor±giew polska na Grunwald by³a "heftowana", chocia¿ najprawdopodobniej to s³owo oznacza³o zarówno haft jako taki, jak i w³a¶nie aplikacjê, tj naszywanie jednego materia³u na drugi, poniewa¿ u¿yto do jej wykonania 2 rodzajów jedwabnej tafty - bia³ej i czerwonej...
W mojej osobistej opinii lepiej jednak wygl±dajê haftowane ni¿ malowane sztandary.
Witam, mam drobny problem, w³a¶nie planuje uszyc sobie sztandar, ale niewiem z jakich materia³ów by³y one szyte w XVw. Mo¿e kto¶ z was wie...
sztandary (te lepsiejsze ) by³y wykonywane z jedwabiu , sztandaru nie posiadal byle golodupiec ,i swiadczyl on takze o pozycji kolegi ,ktory oplacal /wystawial dany oddzial ...
A poza tym, to to wszystko ju¿ by³o dyskutowane w temacie za³o¿onym bodaj przez Rze¼niczka
Widzia³em te¿ opcjê z jedwabiem naszywanym na p³ótno i wzorach malowanych na tym¿e. Pozdrawiam
Gwyn
Z tego co czyta³em w "Banderia Apud Grunwald" , to raczej Chor±giew Wielka by³ zrobiona aplikacj±, bo kupiono na ni± jeszcze bia³± i ¿ó³t± taftê (strefy by³y te¿ czerwone). Zastanawia mnie kwestia tego jak rozwi±zywano kwestiê pól heraldycznych na chor±gwi przy polach dwudzielnych w s³up i niesymetrycznych figurach heraldycznych (np. lew spiêty w lewo).
W przypadku pola dwudzielnego ws³up, przy prawym bia³ym a lewym czerwonym, male¿a³oby chor±giew wykonaæ z dwóch warstw by zachowaæ po³o¿enie pól.
Dobrze kombinujê?
Ale wtedy jak rozwi±zaæ szycie, by nie by³o widaæ nitki bia³ej na czerwonym lub czerwonej na bia³ym? Bo w miejscu na którym jedna strona chor±gwi jest bia³a - druga strona bêdzie czerwona.
Przy okazji dodam cytat na temat rodzajów sztandarów.
Czernielewski pisze, ¿e:
CYTAT
"W du¿ym uproszczeniu mo¿na podaæ, i¿ faudalnemu panu ni¿szego rzedu (chevalier bachelier) przys³ugiwa³ pennon, czyli proporzec w kszta³cie wyd³u¿onego trójk±ta. Mo¿now³adca - a wêc wy¿szej rangi - wystêpowa³ pod znakiem zwanym banderium, o p³achcie czworok±tnej, czasem zaopatrzonej w wyd³u¿ony trójk±tny ogon (wimpel). Dowódca najwy¿szy rang±, ksia¿ê lub król, obok banderii posida³ równie¿ gonfanon. W XVw. gonfanon mia³ kszta³t prostok±tnej p³achty, wyciêtej w kilka (zazwyczaj dwa do piêciu) rozmaicie wyciêtych zrêbów zwanych tak¿e strefami.
God³a heraldyczne na gonfanonach by³y usytu³owane prostopadle do drzewaca, na banderiach za¶ równolegle.
Przy czym w tym samym dziele prezentuje np. Banderiê Ziemi Che³miñskiej z trzema
ogonami. Podobno nie wiadomo czemu owe ogony s³u¿y³y. W ka¿dym razie w ksi±¿ce "Banderia Apud Grunwald" czêsto bywaj± one bia³e.
Trochê nie zachwyca mnie estetycznie pomys³ malowania olejami po jedwabiu lub jakimkolwiek at³asie.
1. Co do materia³ów, to czty poza jedwabiem byliby¶my w stanie zaakceptowaæ jaki¶ inny materia³ (raczej nie zwyk³e p³ótno bawe³niane)?
2. Jakie rozmiary nale¿a³o by przyj±æ dla banderii?
zas³ysza³em, ¿e do malowania po tkaninach nadaj± sie emalie modelarskie np. Humbrola. Na wiêkszo¶ci tego typu farbek jest adnotacja ze nadaja siê do malowania tkanin (s± niespieralne - wiem cos o tym
i nie p³owiej± szybko). Niestety ten tani sposób (puszeczka to ok 3 z³) jest jak najbardziej niehisteryczny i zapewne nie usatysfakcjonuje purystów.
Pozatym przy³±czam siê do pytania Wotawy odno¶nie rozmiarów i innych materia³ów ni¿ jedwab. Rozmiary na grunwaldzie s± raaczej nieco za du¿e - kto¶ mia³ kiedys banner 2m na 1m... To chyba gigantomania?
a jaka powinna byæ wielko¶æ sztandaru, ¿eby nie by³ za du¿y? hê? czy mo¿e byæ mniejwiêcej 1.20x1.20m? bo w³a¶nie siê szykujê do zrobienia takowego, ale jeszcze nie kupi³em materia³ów, wiêc musze wiedzieæ ile kupiæ
CYTAT
W przypadku pola dwudzielnego ws³up, przy prawym bia³ym a lewym czerwonym, male¿a³oby chor±giew wykonaæ z dwóch warstw by zachowaæ po³o¿enie pól.
Dobrze kombinujê?
Ale wtedy jak rozwi±zaæ szycie, by nie by³o widaæ nitki bia³ej na czerwonym lub czerwonej na bia³ym? Bo w miejscu na którym jedna strona chor±gwi jest bia³a - druga strona bêdzie czerwona.
Nie rozumiem problemu? Je¿eli masz dwie warstwy, to haftujesz/naszywasz aplikacjê na pojedyñczej, a nastêpnie zszywasz obie strony symetrycznie w worek. Je¿eli chcia³by¶ haftowaæ przez dwie warstwy materia³u mia³by¶ wzór z drugiej strony "od ty³u" - tak jak na szybie sklepowej - i z odwróconymi kolorami. A przy zszywaniu dwóch kolorów matera³u po prostu u¿ywasz nitki w kolorze jednego znich.
Co do rozmiarów: widzia³em trójk±tne, k±t prosty u do³u, wysoko¶æ jaki¶ metr dwadzie¶cia, ale d³ugo¶æ ca³kiem sroga, co¶ ze cztery, przy czym kawa³ek z tego to wy¿ej wymieniony 'ogon'. Inny przyk³ad- prostok±t, dwa metry na trzy (mniej wiêcej). To przyk³ady sztandarów burgundzkich z muzeum w Solothurn. Pozdrawiam
Gwyn
Guninilo!
Przedstawiê to graficznie.
Pamiêtajmy, ¿e prawa heraldyczna to prawa god³a, czyli lewa obserwatora.
Na ilustracji Banderia II wyszczególni³em o co mi chodzi z tym szyciem na dodatkowym przekroju poziomym.
Zak³adam, ¿e druga wersja sporz±dzenia banderii jest s³uszna (Banderia II)?
Na podstawie tego co znalaz³ Gwyn (dziêki):
Dwa na trzy metry - nie¼le. 6m jedwabiu na jedna stronê, sze¶c na drug± w wersji Banderia II. Z god³em sam materia³ pewnie zamknie siê w ok. 2000z³p.
St±d co raz bardziej aktualne staje siê pytanie o materia³ jaki byliby¶my w stanie zaakceptowaæ jako zastêpczy.
Chor±gwie XVII wieczne (przynajmniej w Polsce) to nie olej a g³ównie tempera (oczywi¶cie na gruncie) na podk³adzie jedwabnym. Przyk³ad z którym mia³em bezpo¶rednio doczynienia to:
http://republika.pl/noweml/choragiew.htm
Mam nadziejê ¿e na co¶ siê przyda
dziêki za odpowied¼ apropos rozmiarów
a teraz inne pytanko: czy taki system mocowania mo¿e byæ? chodzi o to ¿e choragiew mocowana jest standardowo do drzewca lecz u góry dochodzi dodatkowe poziome drzewce utrzymuj±ce chor±giew ca³y czas w stanie "rozwiniêtym"
i czy wystêpowa³y tego rodzaju trójk±tne ogony z boku?
pozdrawiam
CYTAT(Wotawa)
Na podstawie tego co znalaz³ Gwyn (dziêki):
Dwa na trzy metry - nie¼le. 6m jedwabiu na jedna stronê, sze¶c na drug± w wersji Banderia II. Z god³em sam materia³ pewnie zamknie siê w ok. 2000z³p.
St±d co raz bardziej aktualne staje siê pytanie o materia³ jaki byliby¶my w stanie zaakceptowaæ jako zastêpczy.
no sorry, ale jak chcesz Wotawo waliæ banderiê tej wielko¶ci to "nie ma mniêtko" - wiadomo ¿e bêdzie droga, chyba ¿e walniesz z bawe³enki podszewkowej
...
jak mawia mój kolega "albo wódka, albo akwarium"
czyli:
albo flaga wielka (i histerycznie poprawna),
albo ma³a ( i te¿ poprawna)...
w ¶wietle faktu rozkrêcania przez Ciebie imprezy "pe³nofullwypasnej" na druga po³. XV w. nie widze mo¿liwo¶ci pogodzenia tego z chêci± wynalezienia jakich¶ "materia³ów zastêpczych"... jak nie ma kasy to
a) nie robiæ w ogóle (patrz Rota
)
B) robiæ ma³e (flage/banner/sztandar/chor±giew/cokolwiek) ale kurna nie tak± wyrypist± szmatê...
dla mnie by³aby to satysfakcja mierna, gdybym np. napierdzieli³ siê jak ostatni ³o¶ ze zrobieniem megahisterycznego sprzêtu (namioty, sroty, inne pierdo³y, dziergane rêcznie ciuchy) i maszerowa³/sta³ w cieniu flagi z np. bawe³enki, sztucznego jedwabiu, lub czego tam...
problem z materia³em zastêpczym jest te¿ taki, ¿e przy takiej wielko¶ci tylko jedwab (lub co¶ mocno podobnego) mo¿e siê sprawdzaæ - inne - (ciê¿sze) materia³y mog± drzeæ siê - niejako - pod w³asnym ciê¿arem przy byle wiaterku...
wniosek: lepiej poczekaæ, a zrobiæ dobrze, ni¿ waliæ popylinê... podobno RR stale siê rozwija... oby nie okaza³o siê, ¿e równie obiecuj±co, co papier toaletowy...
to tyle - uk³ony i tym podobne ¶widryga³ki
T.
Z jedwabiu by³a Wielka Chor±giew.
Nie znaczy to, ze wszystkie by³y jedwabne.
Chodzi o to gdzie postawic sobie granicê minimum.
Poza tym chor±gwiew byc mo¿e wcale nie zawsze bywa³a z jedwabiu. Wiêc trzeba sprawdziæ z czego mog³a by jeszcze byæ. Co w³a¶nie usi³ujê zrobiæ.
Co do imprezy sam jej nie rozkrêcê, próbujê tylko sk³oniæ ludzi do zajêcia sie czym¶ takim.
Za¶ co do Full Wypasu, to gdyby¶my wszyscy chcieli od razu Full Wypa¶nie to do dzi¶ nie by³o by nic.
Co do Full Wypasu, to wystarczy³oby by na tych Full Wypa¶nych imprezach towarzycho nie gania³ao w strojach z II po³owy XVw gdy datowanie jest na pocz±tek XVw. A niestety te lepsze ciuchy na lato zwykle maj± krój pó¼niejszy.
Wy¶ció³ka pod czepiec kolczy przyda³a by siê bardzo wielu Full Wypa¶nikom.
Jednym s³owem, ka¿dy rzada Full Wypadsu w tym co go najbardziej interesuje a sam ma kilka szkieletów w szafie w dziedzinach które nie s± dla niego zajmuj±ce.
Szkielety wyciaga siê gdy kto¶ chce imprezie do³o¿yc, a pomija sie gdy chce pochwaliæ.
Wiele rzeczy i tak musimy przyj±¶ jako pewne ustalenie, bo brak jest jednoznacznych danych.
Pogadajmy jeszcze o chor±gwiach. Rozumiem, ¿e Tomaszek uwa¿a, ¿e tylko jedwab?
Nie jestem wrogiem tego rozwiazania, choæ po porstu w nie nie wierzê na wieksz± skalê.
Wiêc lepiej ustaliæ sobie jak±¶ przyzwoit± alternatywê, jesli jest to mo¿liwe.
Je¶li jest to mo¿liwe - podkre¶lam.
ehm... tia... no to mo¿e tak:
1. zarówno Grabarczyk, jak i Nadolski stwierdzaj± i¿ jedwab jest najbardziej prawdopodobny (co jak co, ale na mnie precyzyjne wyliczenie kosztów przez Grabarczyka robi wra¿enie). ¿eby by³o ¶mieszniej - Grabarczyk analizuje PROPORCE rot pieszych... czyli w ogóle pe³en wypas, wszystko pasuje, i w ogóle klasa...
- wydaje mi siê i¿ ta teoria jest najbardziej prawdopodobna, w³a¶nie po porównaniu cen us³ug i materia³ów...
- skoro jest najbardziej prawdopodobna, to po co szukaæ wyj±tków, skoro nie nale¿y sie nimi kierowaæ (lepiej robiæ rzeczy bardziej popularne/lepiej udokumentowane, ni¿ kombinowac z jakimi¶ mniejszymi, lub wiêkszymi wymys³ami...
)
2. ale¿ ja jasno stawiam granicê minimum
jedwab rules
bo tak pisz± w m±drych ksiazkach
hehe... mo¿e lepiej poszukac taniego ¼ród³a jedwabiu???? ot taka sobie sugestia...
3. zale¿y co dla kogo jest full wypasem" - widzê, ¿e nasze definicje nieco siê rozchodz±, pozwolê sobie nie dr±¿yæ tematu, z uwagi na jebo poboczno¶æ...
4.
CYTAT
Jednym s³owem, ka¿dy rzada Full Wypadsu w tym co go najbardziej interesuje a sam ma kilka szkieletów w szafie w dziedzinach które nie s± dla niego zajmuj±ce.
eee... nie kumam za nadto
oczywi¶cie ze ¿±dam wypasu "drugopo³ówkowo15wiecznego" bo te¿ tym siê zajmujê... na inne imprezy nie je¿d¿ê... "szkieletów" nie mam (stety, b±d¼ niestety)...
5.
CYTAT
Wiele rzeczy i tak musimy przyj±¶ jako pewne ustalenie, bo brak jest jednoznacznych danych.
ale¿ ja to rozumiem... nalegam tylko na to, ¿eby tych ustaleñ by³o jak najmniej, bo doprowadzi (nas??) to do absurdu uzgodnieñ...
czyli: Grabarczyk itp. napisali tak, wiêc dlaczego nie mam im wierzyæ? jedwab rules... tylko prosze mi tu nie wyje¿d¿aæ z ciasnota umys³ow±, niechêci± do zmian itp... wierzê im jako autorytetom...
szcza³ka
PS TAK
CYTAT
Tomaszek uwa¿a, ¿e tylko jedwab?
I uwa¿am, ¿e moje imiê mo¿na odmieniæ (-niaæ), tudzie¿ stosowaæ formy osobowe - Mój Arcykrólewskocesarski i wszechgalaktyczny majestat zniesie to uchybienie...
szcza³ka nr.2
A ja chcia³bym o cos sptyaæ Gwyna - mianowicie o wymiary.
Czy te chor±gwie, o których wspomnia³e¶, by³y chor±gwiami jazdy czy oddzia³ów pieszych? Materia³ 2 na 3 metry to spora zawada... jak wielki musia³by byæ drzewiec? Mo¿e to by³y chor±gwie paradne? Moze wisia³y tylko na zamku w jakiej¶ sali? Fakt, sztandary musia³y byc widoczne, ale na rycianach nigdy nie widzia³em tak du¿ych tkanin - mo¿e ¼le patrzy³em, nie wiem...
i jeszcze ma³e pytanko do Krakowian - czy w skarbcu królewskim nie ma ¿adnych chor±gwi z dawnych wieków? Np XV lub XVII wiecznych? Cosik mi sie o uszy obi³o ¿e tam jest chor±giew Wlk mistrza zdobyta pod oryginalnym groonwem
- ale jako¶ wierzyæ mi siê nie chce, to musia³byc raczej jakas mroczna ksi±¿ka, albo co¶ pokrêci³em (na pewno by³ kiedy¶) - dlatego proszê mnie nie skazywac od razu na banicjê
!
CYTAT(Tomaszek)
czyli: Grabarczyk itp. napisali tak, wiêc dlaczego nie mam im wierzyæ? jedwab rules... tylko prosze mi tu nie wyje¿d¿aæ z ciasnota umys³ow±, niechêci± do zmian itp... wierzê im jako autorytetom...
Ale¿ nikt nie zamierza, po prostu chcê siê dowiedzieæ.
Co do bawe³ny te¿ s± ró¿ne zdania jak wiesz i to wsród osób nie¼le orientuj±cych siê w temacie. Po prostu dobrze sprawdzic porzadnie zanim siê wyci±gnie 2000z³ z kieszeni.
Prawda?
Wcale nie twierdzê, ¿e bêdê walczy³ o "chor±giew z materia³ów zastêpczych".
Dla wielu obecno¶c Full Wypa¶ników na niewypa¶nej imprezie to czêsto najlepszy przewodnik do wprowadzania zmian w swoim wyposa¿eniu. Dobrze by by³y takie imprezy. Zdaje sie, ze na opolskiej tak w³a¶nie bêdzie. Pe³en przegl±d czasów i od turbomroków do Fullwypasów.
I dobrze by by³o.
Full Wypas sobie zostawmy na ine dyskusje. OK?
Co do chor±gwi, to chyba powinna byc jak najwiêksza :-), byle tylko nie wywróci³a chor±¿ego na wietrze. Trzeba zrobiæ eksperyment chyba :-).
no dobra... przejdê nad klimatem wypasu do porz±dku dziennego... olaæ to...
- dla mnie bawe³na ci±gle jest s³aba... (- to by³a niezamierzona z³o¶liwo¶æ
)
zw³aszcza na namiot, ale siê ju¿ nie wkrêcam...
- odnoszê wra¿enie, ¿e tak wielka chor±giew to w³oski sztandar do mocowania na carozzo... przecie¿ to jakie¶ jaja... kawa³ szmaty o tej powierzchni pasuje wymiarem do ma³ego - sorry - ¶redniego ¿agla!!!! no a jeszcze na dodatek:
wysoko¶c wzmiankowanej flagi to 2 metry, zatem "kijek" musi mieæ ze 3 metry... a to ju¿ masakra... tyraæ to ze sob± bêdzie ciê¿ko... a na wietrze to ju¿ mo¿e byc makabra...
... z chêci± zapoznam siê z jakimi¶ wnioskami z tej dyskusji... na razie pe³na konfuzja...
szcza³ka
Witam!
Nasza piekna mowa ojczysta chyba nie oddaje wszystkich znaczen co do sztandaru, bo i gonfanon i oriflame to rodzaje sztandaru. Moim wypasionym zdaniem:)) to rozmiar sztandaru zalezy od jedo rodzaju.
Poza tym nic dzinego, ze co poniektore sztandary byly duze to oprocz informacyjnych takze znaki sygnalowe a jak jesli cos nie jest duze to jak ma byc widoczne z wiekszej odleglosci????????
Ludka Excalibur
Ten turbowielki by³ zdaje siê sztandarem ksi±¿êcym, ale za Chiny Ludowe nie pomnê czyim dok³adnie. W ka¿dym b±d¼ razie byle ch³ystek to to nie by³. Sztandary miast by³y chyba czê¶ciej trójk±tne, albo prostok±tne z ogonami. Raczej inwestowano w d³ugo¶æ ni¿ szeroko¶æ (co jest naturalne w zwi±zku z szeroko¶ci± tkaniny). Pozdrawiam
Gwyn
Oriflamme to by³a zdaje siê konkretna chor±giew, a nie typ chor±gwi.
Dok³adne rozmiary chor±gwi krzy¿ackich zdobytych pod Grunwaldem poda³ D³ugosz w Banderia Prutenorum. Mo¿na to poczytaæ na stronie:
http://www.republika.pl/akromer/flagi_dlugosz1.html
Tylko przeliczyæ z ³okci na centymetry i jazda
Tu mo¿na by prezanalizowaæ sugestiê Ludki co do wielko¶ci i wa¿no¶ci chor±gwi.
Chyba nie dostrzegam zale¿no¶ci po pierwszym przegl±dzie, ale mo¿na by temat podr±¿yæ przy okazji.
Ciekawostka, ¿e wiele jest zbli¿onych do kwadratu. Z³otych proporcji jeszcze nie wynaleziono :-). A raczej jeszcze sobie o nich nie przypomniano.
£okieæ - ok. 0,5m? Tak jakby pó³ jarda?
"(...) trzy ³okcie z d³oni± jednej rêki, szeroko¶ci za trzy ³okcie tylko"
By³oby to 1,7m na 1,5m? Plus ogon na 1,5m (trzy ³okcie).
inna:
"Ta chor±giew ma d³ugo¶ci dwa ³okcie bez æwierci, szeroko¶ci za¶ pó³tora ³okcia. "
175cm x 125cm.
Jak to znajdujecie?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.