Rozumiem ¿e b³yszcz±ce na wierzch jako podszewka tylko i wy³±cznie,tak?
a propos Grenady....przed Grenad± jest szmat historii i hiszpañskich ciuszków...gdyby wykluczyæ ten okres to skre¶lamy z hiszpanii sredniowiecze wogóle a z portugalii skreslamy jego du¿± czê¶æ. arabowie byli calkiem mili i cywilizowani...w wielu sprawach o wiele bardziej niz ówcze¶ni europejczycy
CYTAT
jako podszewka tylko i wy³±cznie,tak?
Tak.
No arabowie, arabami... jasne, ¿e materia³y by³y sprowadzane z bliskiego wschodu, ale po Grenadzie dopiero Rozpowszechni³ siê jako taki "przemys³" w tej dziedzinie... Jak juz pisa³am je¿eli odtwarzasz ksiêzniczkê albo królow± to bardzo proszê...
pozdrawiam
Czy taka sukienka (je¶li chodzi o krój) jest odpowiednia na lata 1380-1420?
http://img131.imageshack.us/img131/743/houppelande01gy3.jpg D³ugo¶æ, rêkawy, ko³nierz? Z tego, co wyczyta³am w tym temacie, jest chyba dobra, ale ¿e jestem niedo¶wiadczona wolê zapytaæ znawców. No i jeszcze pytanie co do sukni spodniej do takiej houppelande. Rozumiem, ¿e rêkawy w±skie i mog± byæ dosyæ d³ugie? Ale jak z dekoltem? I gdzie najlepiej wi±zana? I czym? : )
Houpellande jest dobre - mog³o by miec nieco wyzszy kolnierz by³o by lepiej - i materia³ lepiej uzyc we³ny ;)
a podspód tu trudno mi teraz mówiæ o jakichs konkretach bo czesto houpellande ubierano na suknie wierzchnie...
wiec wszelkie suknie kroju cotehardie - jak tez pochodne powinny byc dobre,
wiem ¿e sa rowniez wzory sukni spodnich typowo pod houpellande (np takie z wysokim ko³nierzem) ale teraz nie mam podreka niczego co móg³bym wrzuciæ...
pozdrawiam
Prawdê mówi±c tak w³a¶nie zamierza³am zrobiæ, tzn. ko³nierz wy¿szy i naturalnie inny materia³ - we³na.
Dziêkujê za utwierdzenie mnie w owych przekonaniach : )
Edit:
A ta spodnia suknia, mog³aby byæ z dekoltem ³ódkowym, d³ugimi obcis³ymi rêkawami, szeroka u do³u? Tak gdzie¶ kiedy¶ wyczyta³am : ) i z jakiego materia³u byæ powinna? No i czy te¿ ma mieæ podszewkê? Ach, i jeszcze jak najlepiej j± wi±zaæ, tzn. gdzie to wi±zanie.
No tak, i jeszcze co do podszewki w houppelande, powinna kontrastowaæ z sukni±? I jaki materia³ by³by najlepszy dla ¶rednio zamo¿nej damy?
Kolor podszewki mo¿e byæ wedle uznania - wystarczy przejrzeæ obrazy, s± najró¿niejsze kolory-jedne kontrastuj± inne nie. Podszewka w zasadzie len jest ok.
Suknie spodnie s± najczê¶ciej wi±zane po bokach, dekolt tak jak napisa³a¶ w ³ódeczkê bêdzie ok, je¶li takie lata mamy na my¶li. Suknie spodnie mo¿esz robiæ z lnu lub cienkiej we³ny, to ju¿ w zasadzie wedle uznania. A co do ogólnego kroju spodniej pod houppelande to tak jak inne spodnie. Je¶li za³o¿ysz na to jeszcze wierzchni± to w lecie siê ugotujesz
no ale takie jest ¿ycie
pozdrawiam ciep³o
Chyba nie będę aż taka ultra, żeby jeszcze jedną warstwę nosić : ) ale dziękuję ślicznie za rady, jestem naprawdę wdzięczna.
Edit:
to jeszcze jedna sprawa techniczna... jak wyciąć ćwierć koła, które powinno mieć średnicę około 170 cm, kiedy wszędzie są materiały o szerokości 150 cm? Ktoś ma jakiś sposób? Czy zostaje tylko szukać niestandardowych materiałÃ³w... a może wycinać zamiast 3x1/4 koła - 6x1/8??
Mo¿e przez edita nie zwrócono uwagi na drug± czê¶æ mojego postu, ponawiam wiêc pytanie o sposób wycinania tych æwiartek ko³a, bo czas wybraæ siê na zakupy i nie wiem ile tego materia³u braæ : )
Szyjesz z klinów, które s± mniejszym wycinkiem ni¿ "æwiartki". Im wiêksz± chcesz uzyskaæ ¶rednicê na dole, tym wiêcej klinów. Ówczesne materia³y mia³y zdecydowanie mniejsz± szeroko¶æ ni¿ wspó³czesne, a jednak sobie radzili.
Z tego, co wyczyta³am w ró¿nych miejscach houppelande szy³o siê z dwóch lub trzech æwiartek ko³a, zreszt± tak te¿ mam wyciête mustro i na jego podstawie wola³abym zrobiæ strój... wiêc je¶li odrzucê pomys³ z klinami wielkim b³êdem bêdzie ciêcie 1/8 ko³a? ju¿ mniejsza o to, ¿e zostanie du¿o niewykorzystanego materia³u, bo to zawsze siê do czego¶ przyda ; ) chyba nikt mnie nie wyklnie? : )
Achu, to o czym piszesz jest tylko jednym z przyk³adów wykorzystania klinów, o którym powy¿ej wspomnia³ Szymon.
te kliny to te¿ wycinki ko³a, mniejsze niz æwiartki np. 1/5, 1/6, 1/8.
mo¿esz zrobiæ z klinów takich jak proponujesz: 1/8 i te¿ bêdzie dobrze.
tak jak z czterech æwiartek tak tez z o¶miu ósemek mo¿esz z³o¿yæ pe³ne ko³o - czyli "idealny Houppelande" :-)
pozdrawiam serdecznie:-)
Triss
Pozatym wydaje mi siê, ¿e w ¶redniowieczu nawet bogate szaty dosztukowywano (przynajmniej np. ornaty, których trochê siê zachowa³o i mog³am sobie poogl±daæ) co prawda zazwyczaj to troszkê widaæ i gorzej siê uk³ada, ale najwudoczniej wtedy mniej siê tym przejmowali, wa¿niejsze by³o, ¿eby dobrze wykorzystaæ materia³.
^^" umm... no tak, ja tu jestem laikiem : ) dziêkujê Wam za rady jeszcze raz.
Kolejne pytanie, zadawa³am podobne w innym temacie, ale dotyczy innego stroju. Przypominam, ¿e w kroju moja suknia bêdzie wygl±da³a mniej wiêcej
tak, tylko z wy¿szym ko³nierzem (ma byæ oko³ogrunwaldzka). Jak wszywaæ podszewkê? Rozumiem, ¿e nale¿y wycinaæ w taki sam sposób jak zewnêtrzny materia³, zszyæ razem i zszywaæ ju¿ sukniê, ale nie wiem jak ma wygl±daæ zszycie przy rêkawach, ko³nierzu i ogólnie na brzegach.
I przepraszam za nieedytowanie, ale chcê, ¿eby mój post zosta³ zauwa¿ony ; )
Odpowiedz jest taka sama jak na to samo pytanie w innym temacie. szata inna, ale system ten sam.
pozdrawiam
Triss
dziêkujê i przepraszam za dubla : ) nie by³am pewna czy w obu sytuacjach powinno byæ tak samo. Ale zapytam jeszcze dla pewno¶ci tutaj, bo trochê siê zamota³am w odpowiedzi. Houppelande robiê z 7 klinów, osobno rêkawy, ko³nierz, czy chodzi o to, ¿e zszyæ powinnam te kliny z we³ny i osobno tak samo podszewkê, a potem to na lewej razem z³±czyæ? I osobno w taki sam sposób rêkawy i ko³nierz, przewlec wszystko i zszyæ razem?
Zszyj ca³± szatê z materia³u wierzchniego oraz drug± z podszewki. Tê "wierzchni±" na brzegach pod³ó¿ i przeszyj prostym, niezbyt gêstym ¶ciegiem parê milimetrów od powsta³ej krawêdzi. Dopnij potem podszewkê do wierzchu (lew± stron± do lewej) id±c "po ¶ciegach" i dopasowuj±c dok³adnie jedn± warstwê do drugiej. krawêdzie podszewki pod³ó¿ pod spód w takiej odleg³o¶ci od krawêdzi "wierzchu" jakiej chcesz (ja np. na dole zostawiam trochê wiecej, a najmniej przy koñcach rêkawów i ko³nierzu) i przyszyj. Ja zazwyczaj przyszywam do¶æ gêsto okrêtkowo do wewnêtrznej warstwy "wierzchu". Po ca³ej operacji mo¿na stebnowanie wierzchu usun±æ, je¶li oczywi¶cie rekonstrukcja tego wymaga.
Drugim wyj¶ciem jest zfastrygowanie ka¿dego elementu "wierzchu" z odpowiadaj±cym elementem podszewki i zszycie ich (praw± do prawej). Potem nale¿y wystaj±cy do wewn±trz materia³ wierzchni rozprasowaæ na boki, pod³o¿yæ i doszyc do podszewki. Warto sprawdziæ czy rekonstruowany strój by³ szyty w ten sposób.
Pozdrawiam,
w zasadzie to pytanie by³o ju¿ zadane, ale nie by³o do niego konkretnej odpowiedzi wiêc zapytam jeszcze raz ;)
Chodzi mi o pasy(mam namy¶li h. damsk±). Wiem, ¿e sprz±czka jest ok, ale je¶li chodzi o pasy materia³owe, to czy one w jaki¶ sposób by³y z ty³u wi±zane? jesli tak, to jak?
Ja osobi¶cie mam pasek zapinany z ty³u na guziczki materia³owe.
Byæ mo¿e istnieje jaka¶ inna mo¿liwo¶æ, a to tylko jedna z opcji...
pozdrawiam:-)
Triss
na to nie wpad³am
dziêki
a masz na to jakie¶ rycinki mo¿e?
szczerze mówi±c, w tej chwili nie wiem, gdzie tego szukaæ, bo robi³am ten pasek kilka lat temu, podobnie jak ca³± sukniê, ale jak znajdê chwilê przejrzê p³ytki i mo¿e uda mi siê co¶ wrzuciæ...chyba ze kto¶ mnie uprzedzi, bo ma to bardziej pod rêk±...
Widzia³am pasy Tkane zapinane normalnie klamr±, z dziurkami okutymi metalem, ale to by³y przedtawienie oko³o polowy XV wieku.
Poprawi³am siê, EwKo. Przepraszam.
Widzialam pasy skorzane, dosc szerokie, z klamra prostokatna lub klamra okragla dat. 1400-1410 r.
Blagam, Drogie Panie! NIE MATERIALOWE pasy a pasy tkane jedwabne! Takie szerokie, baaaardzo dlugie, okute metalem sa i w 2 polowie XV w. (tak, to te kojazone zazwyczaj z robe burgundzka) sa nawet i w zrodlach francuskich z pocz. XV w.
Witam.....
podejmowalem próby wykonania pasów materia³owych. Okazuje siê, ¿e;
- s± one niemi³o¶iernie rozci±gliwe i nie spe³niaja swojej roli bo nie podtrzymuj± tego co podtrzymywaæ powinny.
- Osobnym problemem jest wykonanie dziurek. Pas wykonany z materialu nawet bo do¶æ ¶cislym obszyciu dziurek i tak zrywa nitki w okolicach dziurki.
- Próby okucia pasa materia³owego nawet miêkk± miedzi± koñczy³y siê zawsze przeciêciem splotu tkaniny.
Po wielu próbach wymy¶li³em to co widaæ w za³aczniku.
Wycinamy dwa paski ze skóry. Pasek górny okrêcamy stosown± tkanin±, okuwamy go i przyszywamy do drugiej warstwy cienkiej skóry. Wszystkie problemy o których pisa³em powy¿ej znikaja. Pasek nie rozci±ga siê i spe³nia swoj± rolê i wygl±da jak pas z materia³u.
Przepiêkne za³±czniki EwKi, któr± osobno pozdrawiam. Zwróæcie uwag±, na ¶wietne udokumentowanie zapinania pasa klamr± do ty³u. (na za³±czniku pani w niebieskiej sukni)
Pozdrawiam HaKo
Tkany pas jedwabny ma inna strukture, grubosc i rozciagliwosc niz material jedwabny. Naprawde, wymaga on ogromu pracy i pieniedzy ale nie ma pozniej problemow z sakuwaniem. Zachowaly sie londynskie pasy z okuciami nadal tkwiacymi na swoim miejscu (dat. pol. XIV w.)
Gienio, zamieszczony przez ciebie wizerunek jest XIX-wieczna, fantazyjna wizja stroju burgundzkiego. Autor ilustracji wymyslil wlasna wizje szaty wzorowanej na ROBE meskiej (odsylam do tematu "robe").
a propos pasów. w muzeum archidiecezjalnym we wroc³awiu jest rze¼ba (datowana na pocz±tek XV wieku), gdzie wyra¼nie widaæ, ¿e pani ma cieniutki skórzany pasek do houppelandy... taka ciekawostka. jak bêdê mog³a zrobiæ fotkê, to wklejê.
Kilka houppelande z pogranicza Wloch i Swietego Cesarstwa:) Tacuinum Sanitatis, 1390-1400 r.
Jak widac te paski moga byc i jedwabne (ze wzgledu na kolor, np. niebieski, czerwony) i skorzane (czarne) jak i bogato nabijane mmetalowymi elementami (biale kropki).
Na dodatek francuska Swieta w houppelande z arcybogatym pasem "metalowym". Polecam uwadze ta ilosc guzikow na jaka zapinana jest houppelande:)
Witam, mam pewne pytanie odno¶nie tej rze¿by, któr± zamie¶ci³a Ewa. Mam takie pytanie bo nie wiem czy dobrze widzê: czy ta sukienka jest zapinana z przodu na guziki? czy s± to mo¿e jakie¶ tylko takie ozdobne? i jak z datowaniem? Pozdrawiam
CYTAT(shadowcat @ 11:35 16.01.2008)
czy ta sukienka jest zapinana z przodu na guziki?
Tak, na ca³ej d³ugo¶ci.
CYTAT(shadowcat @ 11:35 16.01.2008)
jak z datowaniem?
Datowanie jest w podpisie
ok.1400 rok
Pozdrawiam
Marta.Br
Dziekuje :* widaæ za wczesna pora jak na mnie bo nie zauwa¿y³am tej daty :P. A mam kolejne pytanie bo ju¿ tak szukam z dobre 2 godzinki i nie mogê znale¿æ, czy s± jakie¶ wytyczne jakie nakrycie g³owy jest odpowiednie dla takiej opki?
Najlepsze wytyczne znajdziesz przegl±daj±c ikonografiê. W tym temacie jest sporo przydatnych linków, odszukaj podobnej szaty i zobacz jakie wystepuj± przy niej nakrycia g³owy.
Mo¿e to byæ upiêta chusta, mo¿e byæ czepiec lub odpowiedni toczek.
Ja bym radzi³a Tobie do tego modelu akurat nakrycie g³owy, które nie zas³ania³oby szyi - na przyklad wczesn± formê czepca - przyda³oby sie ods³oniæ tak ³adnie wykoñczona stójkê.
Ods³oniêta szyja i wysoko upiete w³osy dodatkowo wysmukl± sylwetkê, co chyba jest jak najbardziej wskazane przy tak obszernej szacie.
Pozdrawiam
Marta.Br
Dziêki wielki jeszcze poszukam bo w³a¶nie my¶la³am o czym¶ takim ods³aniaj±cym ko³nierz i ciesze siê, ¿e nie ma jednoznacznych wytycznych
jeszcze raz bardzo dziêkuje
Masz duuuzo mozliwosci (kilka postow wyzej sa obrazki):
1. gremlin zalozony jak turban (http://www.freha.pl/index.php?showtopic=15037)
2. kaptur zalozony na opak-taki kurban, z wypchanym walkiem, zupelnie jak meski
3. walek
4. stelaz z drutu+chusta lniana (patent jak z miniatur portretowych Christine de Pisan)
5. kruseler-chustka z falbankami
...
zobacz tez tematy:
nakrycia glowy damskie-codzienne
nakrycia glowy damskie-dworskie
kaptury damskie i meskie
Ju¿ przejrza³am wszystko ale zdecyduje jak ju¿ skoñcze sukienke, dzisiaj ca³ydzieñ j± wykraja³am i w³a¶nie nasune³o mi siê kolejne pytanie: skoro haftki s± ¶rednio potwierdzone, to jak to wygl±da je¶li mamy pas materia³u zapinany na ozdobn± sprz±czkê, jako¶ to mi umyka bo ten pas jest dosyæ szeroki na co¶ takiego. Ja osobi¶cie decyduje siê na razie na guziki ale jestem ciekawa poprostu.
A o ktory "pas materialu" Ci chodzi? O pasek?
o pasek
Sa specjalne, szerokie sprzaczki do takich paskow tkanych lub skorzanych. Ja osobiscie nie widze problemu w zamowieniu sprzaczki szer. ok. 4 cm i dorobienia do niej okuc z blachy mosieznej a pozniej zakucia tego na pasku skorzanym...
Dziêki :* ja jestem narazie na etapie zszywania rêkawów wiêc troche czasu mi zejdzie zanim bêdê j± wykañczaæ :P
Edittt
Kolejne pytanie przysz³o mi tak do g³owy. Jak to jest z ko³nierzem, czy mo¿na go haftowaæ? Je¶li tak to jaki wzór by³by najlepszy? Czy kto¶ dysponuje jak±¶ ikonografi±? I co z per³ami rzecznymi czy mo¿na je wykorzystaæ do ,,ozdobienia" opki?
Ha, ale te frêdzle nie kasuj± wcale mojego pomys³u na uszycie tego rêkawa. Mo¿e siê tak w³a¶nie uk³adaæ jak u pani w zieleni.
CYTAT(Triss @ 21:57 04.11.2007)
Ja osobi¶cie mam pasek zapinany z ty³u na guziczki materia³owe.
Byæ mo¿e istnieje jaka¶ inna mo¿liwo¶æ, a to tylko jedna z opcji...
A taki pas ma siê koñczyæ w miejscu zapiêcia, czy zwisa swobodnie jeszcze na metr jak zwyk³e skórzane paski?
Zainteresowa³y mnie jeszcze rêkawy. Widzia³am wiele ciekawych wykoñczeñ w opkach mêskich, czy kobiece suknie moga mieæ rêkawy wyciête na dole w listki dêbu, trefle, cokolwiek???
Narazie spotka³am siê g³ównie z rêkawem prostym, lub po prostu rozcinanym - w prostok±ty. Znalaz³ kto¶ co¶ ciekawszego? Bardzo prosze o pomoc
rzeczywiscie nic specjalnego w wycinankach przy otwartych damskich rekawach houppelande-mam tylko polokragle, dosc drobne... Reszta to wyninanki-nacinanki.
CYTAT(Rita @ 08:25 26.08.2008)
w Godzinkach ksiêcia de Berry, ¿e rêkawy ukadaj± siê ³adnie, tworz±c na dole naturalny szpic. Jak w takim razie ten szpic osi±gn±æ, maj±c jednocze¶nie rêkaw z prawid³owym szwem, i ³atwy do wykrojenia, a nie marnuj±cy materia³u? Przecie¿ z wycinka ko³a nie da siê tego ³atwo zrobiæ...
Dosz³am do tego, co zmaieszczam poni¿ej na rysunku. Je¶li zb³±dzi³am - prosze mnie naprostowaæ
Przyznam, ¿e kompletnie nie rozumiem, tzn rozumiem Twoje racje ale szkic mnie przerasta, a te¿ ostatnio nad tym kontemplowa³am - wyja¶nisz to jako¶ prostej kobiecie?
Od dawna drêczy mnie jedna kwestia. Wydaje mi siê, ¿e na ikonografii wystêpuj± 2rodzaje rêkawów otwartych- jeden ciêty tak, jak wszyscy pisali wy¿ej i drugi z wycinka ko³a (choæ ten wed³ug mojej koncepcji jest ju¿ maksymalnie nieoszczêdny, chocia¿ z drugiej strony jak kogo¶ by³o staæ na zapodawanie fontanny z winem tak dla zabawy...)
Za³±czam dwa obrazki wraz z moj± propozycj± generalnej idei wykroju dla wy³uszczenia o co mi chodzi (gdzie tam szew bieg³ to ja ju¿ nie dojdê). Czy naprawdê tak by³o, czy te rêkawy, które wydaj± siê byæ ciête z pó³ ko³a uk³adaj± siê tak tylko z powodu fantazji malarza?
Moim skromnym zdaniem rkaw z wycinka ko³a nie ma prawa uk³adaæ siê w szpic, sprawdzili¶my to na houppelandzie kole¿anki. W zwi±zku z tym, mog³oby istnieæ kilka rozwi±zañ.
Im d³u¿ej przygl±dam siê Godzinkom, tym bardziej siê zastanawiam, czy ten rêkaw nie by³ przypadkiem wszywany tak?
przeczyta³am ca³y temat... ale jedno mi siê tu nie za bardzo zgadza. w wspomnianych godzinkach ksiêcia de Berry (w miesci±cu maju:
http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...ost&id=6260 ) kobieta na pierwszym palne w zielonej sukni...
z tego co przeczyta³am, czy to mo¿e byæ houppelande? jest dopasowana... mo¿na powiedzieæ ¿e prawie do bioder, nie ma paska, natomiast ma rozszerzane rêkawy.
jestem baardzo pocz±tkuj±c±, nie mam zbyt wielkiego pojêcia, dlatego prosze nie krzyczeæ. pytam bo chcia³abym siê dowiedzieæ.
z góry dziêkujê za odpowied¼
M.
Odpowiadasz ju¿ sama na zadane pytanie - suknia jest dopasowana do bioder, nie ma paska ani ko³nierzyka - nie jest to houppelande.
w takim razie co to za suknia jest?
cotehardie a precyzyjniej odpowiadajac to o tej zielonej sukni byla mowa w temacie o cotehardie czyli tu:
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=2612&st=120
Wydzielone z tematu Robe.
Mam pytanie
Czy suknia pod spodem mo¿e byæ uszyta z materia³u ¿akardowego
http://www.rozyczka.pl/images/nowe/tulip.jpg które upatrzy³am na stronie ró¿yczki. Ta suknia ma byæ przeznaczona do hopelandy. Czekam na odpowiedz
pozdrawiam
Na imprezê RR? Nie mo¿e.
a) wzór jest wspó³czesny
b) ¿akard wynaleziono w XIXw
c) o bawe³nê niektórzy siê spieraj±, ale na razie jest to raczej argument przeciw.
Te ¿akardy Ró¿yczki raczej maj± u³atwiæ ¿ycie osobom planuj±cym szycie specjalnych tañszych i efektownych strojów na pokazy, przynajmniej ja to tak odbieram.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.