Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Damskie houppelande i robe
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Damskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3, 4
Agniesia z Ole¶nicy
CYTAT(D±brówka @ 01:49 27.01.2009) *
Na imprezê RR? Nie mo¿e.

a) wzór jest wspó³czesny
b) ¿akard wynaleziono w XIXw
c) o bawe³nê niektórzy siê spieraj±, ale na razie jest to raczej argument przeciw.

Te ¿akardy Ró¿yczki raczej maj± u³atwiæ ¿ycie osobom planuj±cym szycie specjalnych tañszych i efektownych strojów na pokazy, przynajmniej ja to tak odbieram.


To mog³abym bardzo poprosiæ o radê jakie materia³y mam wybraæ na sukniê spodni±, bo na pewno lepiej wiesz ni¿ ja i chêtniej bym skorzysta³a z Twoich rad. Bo mi chodzi historyczne bo we³ne zielon± juz mam na hopelandê
Marcysia
Witam,
temat jest "Damskie houppelnade i robe" a czy mog³abym zobaczyæ jak wygl±da wykrój w³a¶nie takich strojów?
Doskonale zdaje sbie sprawê, ¿e zaraz posypi± siê opowiedzi w styul "¿e to jest ¿byt oczywiste i powinnam to wiedzieæ" no niestety nie dal wszystkich to jest takie oczywiste.
Dlatego, proszê szanowne kole¿anki o pomoc i podkrcie tajemnicy wykroju.
EwKa
Stronê wcze¶niej Rita zamie¶ci³a co¶ na kszta³t schematu konstrukcyjnego houppelande/robe. Gotowe wykroje nie istniej±, s± ró¿ne w³asne interpretacje konstrukcji np.:
cleftlands.cwru.edu/BurgundianCostume.pdf

www.james-gang.org/greydove/docs/houpburg.pdf

O houppelande: http://garbindex.com/content/houpelande.php

O Robe: http://garbindex.com/content/burgundian.php
Agniesia z Ole¶nicy
ale mi chodzi dok³adny wykrój sukni pod spodem przed za³o¿eniem hopelandy
EwKa
Tu jest TYLKO o houppelande a o sukni pod spodem jest tam gdzie Cie odsy³a link!
Tu NIE PISZEMY o niczym innym poza houppelande i robe-jasne?
Daria Malinowska
(post 77 , rze¼ba )

Czy rêkaw w tej h. jest rozszerzany , przy nadgarstku w±ski i znowu siê rozszerza ?
EwKa
Na tej rze¼bie nic nie widaæ, bo ¦wiêta ma jeszcze p³aszcz zarzucony na houppelande i rêkawy s± w takim skrócie perspektywicznym, ¿e "klops". W innych przedstawieniach z tego samego o³tarza s± do¶æ w±skie rêkawy otwarte spod których widaæ rêkawy sukni spodniej z rozkloszowanymi mankietami zachodz±cymi na d³onie.
lewa
co do pasów jedwabnych - jak one w³a¶ciweie by³y tkane? na zasadzie krajki mo¿e?
EwKa
Jak krajki, na tabliczkach.
Enneaven
Witam.
Mam do Was pytanie interesuje mnie suknia której za³±cznik dodaje poni¿ej.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
I teraz chcia³abym zapytac : gdzie ma siê znajdowaæ zapiêcie i jak ma ono wygl±daæ ( haftki , guziki?)
Oraz.. ile materia³u potrzebowa³abym na tak± sukniê.
Z góry dziêkujê. ; ]
EwKa
To nie jest robe ani houppelande...Stronê wcze¶niej by³o pytanie o t± sukniê i Rita odpowiedzia³a, ¿e nie jest dobry temat... Szukaj i pytaj w temacie o cotehardie damskiej
Morrigan
Mam pytanie odnosnie paskow, a wlasciwie ich zakonczen. Na stronie Przemka Karcza mozna znalezc bardzi ladne koncowki do paska houpkowego, tylko to jest raczej pozne. Gdzie mozna by znalezc przyklady sprzaczek nieco wczesniejszych i bardziej dokladnych, probowalam wygoglowac i wyszukac w moich zbiorach, ale nie mam nic takiego dunno.gif
Calen
Witam !
Pytanie mo¿e wydaæ siê banalne , ale nie zauwa¿y³am nigdzie takiego :
http://img33.imageshack.us/i/consulterelementnum64.jpg/ (ju¿ ilustracja siê przewija³a )
Czy to jest houppelande ( niebieskie) ? z tego co widaæ nie ma raczej rêkawów rozkloszowanych ani workowatych , raczej w miarê proste , ko³nierz ma ,nie wiem co to jest ani jakie ma datowanie .
Z góry dziêki za pomoc.
Loreley
Ilustracja pochodzi z Tacuinum Sanitatis, 1390-1400 Italy [czyli ¼ród³o niezbyt polecane].
Nie chcê przydzielaæ tego do ¿adnej szufladki - houpellande, robe, czy inne dziwad³o.
Niew±tpliwie jest to szata fa³dzista, lu¼na w korpusie - trochê takich ca³ym manuskrypcie wystêpuje.
A lu¼ne, niezwê¿aj±ce siê rêkawy w hopce... zdaje mi siê, ¿e Turska w ksi±¿ce "Obiór dworski w Polsce w dobie pierwszych Jagiellonów" pisze o takich.

EDIT:
Zobacz post nr 108 na tej stronie.
73 i 78 na poprzedniej - mam na my¶li za³±czniki i ich datowania.
Calen
¬ród³o niezbyt polecane....
a by³yby przeciwwskazania ¿eby takow± uszyæ ? Odpowiada³a by mi suknia fa³dzista jak houppelande , tyle ¿e bez rêkawów workowatych lub szerokich otwartych, ale nie jestem pewna czy to poprawnie ...
Buka
Generalnie moda w³oska sporo siê ró¿ni³a od mody z reszty Europy. Jak bez wiêkszych rêkawów, to chyba robe damska bardziej by odpowiada³a, strój raczej 'roboczy' ni¿ reprezentacyjny ale pó¼niejszy ni¿ datowanie tamtej ilustracji. Je¶li siê mylê, to za b³±d przepraszam.
Grzyp
Có¿ - wszystko zale¿y od tego, co kto rozumie przez "robe damskie", bo je¶li rozumiemy przez ten termin pó¼n± sukniê typu burgundzkiego, to jest to suknia wierzchnia - raczej ma³o robocza.

Znane s± z nagrobków (mowa o prze³omie XIV i XV wieku) przyk³ady sukien szytych kloszowo, które maj± w±skie rêkawy - wiêc uszycie takiej sukni nie bêdzie b³êdem.
Calen
O to mi chodzi³o smile.gif Jakie to s± nagrobki ? Poszukam , lub je¶li masz zdjêcia takowych to bardzo bym prosi³a o nie smile.gif

Mi³ego dnia ¿yczê
Grzyp
Jedynie ca³kiem porz±dne przerysy, ale powinny wystarczyæ. Po lewej datowany na 1410, po prawej na okolice 1400
Basia
Je¶li chodzi o te nagrobki, to niestety nie mo¿na z pewno¶ci± stwierdziæ, ¿e rêkawy w nich s± proste.
W pierwszym owszem, widzimy w±skie rêkawy przy nadgarstkach, ale nie mo¿emy wykluczyæ, ¿e pod p³aszczem nie ma rozciêtych rêkawów sukni wierzchniej, a to co widzimy, to suknia spodnia.
W drugim widzimy zapinane rêkawy sukni spodniej, oraz szersze sukni wierzchniej. Ale tu znowu nie mo¿emy na 100% wykluczyæ, ¿e owa suknia nie ma rêkawów workowatych, które s± niewidoczne spod p³aszcza.

Je bym jednak jeszcze poszuka³a dalej.
Grzyp
Zgadza siê - te nagrobki nie s± w 100% pewne.

Zale¿y co kto jeszcze rozumie jako "w±skie rêkawy". Przyk³adowo Maria Magdalena u Weydena jest przedstawiana w sukni w miarê odpowiadaj±cej opisowi Calen (znaczy siê krój kloszowy, rêkawy nie workowate i nie szerokie otwarte) - tylko ¿e tam kwestia kszta³tu dekoltu jest ju¿ niejako wstêpem do sukni typu "burgund"

W Tacuinum sukni szytych kloszowo z rêkawami takimi jak ww. jest do¶æ mnogo, ale to Tacuinum.

I jeszcze co¶ takiego - 1385

Oraz jeszcze jeden przyk³ad w za³±czniku - Alice Cassey, 1400




Ilonka
Witam serdecznie,

Przymierzam siê w³a¶nie do szycia houppelande datowanego na pierwsze dwudziestolecie XVw i mam taki otó¿ problem. Suknia ma byc dla zamo¿nej mieszczanki, z grubej niebieskiej we³ny. Kusi mnie aby na podszewkê daæ taki oto len drukowany od Ró¿yczki.

O tym, ¿e istnia³y ju¿ wówczas materia³y nadrukowywane czyta³am w innym topiku [oczywi¶cie sposób druku rózni siê teraz znacznie], kwestia czy wzór jest historyczny i odpowiedni do takiej sukni?


Z góry dziêkujê za pomoc i pozdrawiam
EwKa
Len drukowany nie, bo wzór siê nie nadaje. Jednobarwny len bêdzie lepszy. Wybierz kolor podszewki kontrastowy w stosunku do koloru "we³ny" czyli sukna. Cienki materia³ by³by lepszy ni¿ gruba we³na. Na pocz±tku XV wieku stosowano materia³y cieñsze ale ubrania krojono z wiêkszej ilo¶ci tkaniny przez co uzyskiwano du¿± ilo¶æ mocno udrapowanego materia³u na sylwetce.
Rudzik
Witam,

Znalaz³am na jednej stronce oferuj±cej stroje historyczne tak± oto sukniê (1 i 2) podpisan± houppelande. Chcia³am zapytaæ o jej historyczno¶æ, ew co by mo¿na w niej zmieniæ ¿eby ow± historyczno¶æ poprawiæ.

Z góry dziêkujê i pozdrawiam
Loreley
CYTAT(Rudzik @ 10:22 18.06.2010) *
Znalaz³am na jednej stronce oferuj±cej stroje historyczne tak± oto sukniê (1 i 2) podpisan± houppelande. Chcia³am zapytaæ o jej historyczno¶æ, ew co by mo¿na w niej zmieniæ ¿eby ow± historyczno¶æ poprawiæ.


Na jakie konkretnie datowanie ma to byæ?
-"oko³ogrunwaldzkie"? [nieodpowiedzni ko³nierz]
-lata 30. XV w.?

Co zwraca uwagê [na niekorzy¶æ]:
- klamerka pod szyj±
- brak podszewki
- wszycie rêkawa - choæ mogê siê myliæ
- dziwny kszta³t rêkawa [widoczne na zdjêciu z boku]- wg mnie lepiej gdyby najni¿szy punkt by³ wysuniêty do ty³u a nie do ¶rodka sylwetki
Ilonka
Dziêkujê za odpowied¼ na mój poprzedni post Ewka, bêdê kombinowaæ co¶ innego smile.gif

Mam jeszcze jedno pytanie: czy rêkawy otwarte wycinane w zêby nie bêd± siê 'gryz³y' ze stójk±? Ciê¿ko mi odszukaæ przyk³ad damskiej houppe z takimi w³a¶nie ozdobnymi rêkawami w ikonografii, podczas gdy mêskie praktycznie wszystkie maj± takie. Z moich obserwacji wynika,¿e czê¶ciej takim rêkawom u pañ towarzyszy wywiniêty ko³nierz a z kolei nie zêbatym rêkawom stójka. Budzi to we mnie pewien niepokój, bo wiadomo ¿e lepiej mieæ cos na papierze :D a przyznam ¿e powycinane rêkawy bardzo mi siê podobaj±.

Pozdrawiam,
Ilonka
Rudzik
Tak, okres oko³ogrunwaldzki

Czy w ogóle takie 'z±bkowane' rêkawy mog± byæ? Je¶li jak to jaki ko³nierz do tego dobraæ? (dopisujê siê do wypowiedzi poprzedniczki)
Ilonka
Houppelande z z±bkowanymi rêkawami i wywiniêtym ko³nierzem z 1415 roku, zdaje siê ¿e ten za³±cznik gdzie¶ ju¿ by³,ale przypomnê.
Daria Malinowska







Drogie Panie , mam problem w kwestii nakrycia g³owy Izabelli . Jak wykonaæ te "li¶cie" ?? Czy to s± dwie warstwy pomiêdzy którymi znajdujê siê forma "falbanki " ?
Rita
ma moje oko w³a¶nie tak, przy czym materia³ wszyty pomiêdzy wierzch a podszewkê nie jest falbank±. To materia³ wszyty p³asko i ponacinany ozdobnie. Sugerowa³abym mocno zbite i g³adkie sukno, które siê nie strzêpi.
Mo¿liwe, ¿e wycinanka jest w kolorze kontrastowym dla wierzchu.
nicoletta
Drodzy Pañstwo!
W tej konkretnej sprawie jestem mieszczank±.
Gutkowska przeczytana, MTA przejrzany, internet przegrzebany.

ROBE DAMSKA PODRÓ¯NA.

Czy która¶ z pañ ma tak± szatê wierzchni±? I czy by³a by tak mi³a i podzieli³a siê ze mn± swoimi osi±gniêciami w tym temacie.

Medieval Market ma na magazynie takow± z niebieskiego sukna, jednak z tego co siê wywiedzia³am jest ona bardziej w niemieckim typie. Bardzo ona podobna do shaube.

Nie mam zamiaru podszywaæ tego futrami. We³na wierzch, we³na spód. Ma byæ przede wszystkim ciep³a, a nie strojna. (Nad to mniej p³aczu jest przy wymienianiu podszewki materia³owej, ni¿ przy odzyskiwaniu zniszczonego futra z do³u sukni).
Pañstwo w tym temacie traktuj± o sukniach raczej maj±cym miejsce przy domowych ogniskach.
Postawiony ko³nierzyk, rêkawy tylko lekko szersze, z ikonografii wynika ¿e tren. Gutkowska mówi o du¿ym podobieñstwie miêdzy mêskim, a damskim. Mówi te¿ ¿e szaty te by³y zak³adane na spodni± i wierzchni± dopiero.
Wiadomo¶ci jest du¿o, mam jednak problem w doj¶ciu do konsensusu i odnalezieniu w tym wszystkim prostej rob podró¿nej.

Dlatego proszê uprzejmie o podzielenie siê wiadomo¶ciami stricte dotycz±cymi prostej, ¶redniego stanu robe podró¿nej.
Ania Franczyk
Houppelande to suknia sensu stricte dworska, nie mo¿e wiêc byæ mowy by by³a sukni± obozow±. Z niej z czasem wyewoluowa³y suknie noszone prze ni¿sze warstwy (mechanizm podobny jak dzi¶- nosz± bogaci, po jakim¶ czasie t³um kopiuje i interpretuje pod siebie). Robe to po francusku po prostu suknia/szata, nie ma ¿adnych przes³anek by tak nazywaæ konkretny typ ubioru (choæ tak siê przyjê³o w naszym ruchu) ale domy¶lam siê ¿e chodzi Ci o tak± w³a¶nie mieszczañsko-ubo¿sz± interpretacjê houppelandy. Nie piszesz o datowaniu ale najwcze¶niej wchodzi w grê druga æwieræ XV wieku (bli¿ej koñca), spokojnie po³owa wieku.

Piszesz o shaube, chodzi Ci pewnie o szubê, ale to do¶æ dziwny typ ubioru, radzi³abym szuby w to nie mieszaæ gdy¿ nie do koñca wiadomo jakie ma pochodzenie ten strój, czy jest to nowa wersja houppelandy czy jaki¶ wschodni wynalazek, bo takie pomys³y te¿ siê pojawiaj±.

Dobrze kombinujesz podszywaj±c we³n±, proponujê zrezygnowaæ z trenu je¶li suknia ma byæ skromna (pamiêtaj tylko, ¿e jest to skromno¶æ w specyficznym, ca³kiem zamo¿nym wydaniu, nie jest to na pewno suknia uboga).

Suknia bêdzie do¶æ pó¼na, najlepiej ko³nierz zminimalizowaæ lub zrezygnowaæ z niego na rzecz dekoltu w szpic (jak u Marii Magdaleny na którym¶ z obrazków w temacie).


nicoletta
Wiêc muszê napisaæ do Medieval Marketu i spytaæ co za ustrojstwo wystawili na sprzeda¿.

Shaube jest "p³aszczykiem" niemieckiego pochodzenia, istotnie pó¼nym bo 1490-1550 roku. Przy szyi obszyty futrem, spinany tylko pod szyj± zapon±.

Osobi¶cie siedzê, jak wiêkszo¶æ z was w datowaniu oko³o grunwaldzkim.
Robe suknia wierzchnia=hopelanda.
Wiêc potrzebuje hopelande podró¿n±- ¿e pozwolê sobie znów powtórzyæ.

Polski ubiór by³ niezwykle obszerny, a Polk± jestem i Polkê odgrywam. Odsy³am w tym temacie do Turskiej. O samym robe pisze na stronie 112. (je¶li mnie pamiêæ nie myli).
Je¶li moja hopka ma byæ podró¿na, to o trenie mowy nie mo¿e byæ, tak samo jak o otwartych rêkawach czy ko³nierzyku wyszywanym per³ami.

Ubiory ¶redniowieczne podobnie jak dzisiejsze dzieli³y siê na zastosowanie.
Ania Franczyk
Po pierwsze ubiory ¶redniowieczne siê nie dzieli³y tak prosto jak piszesz. Wspó³cze¶ni badacze próbuj± je ró¿nie dzieliæ i klasyfikowaæ (w tym na zastosowanie, przestrzegam tylko przed tworzeniem analogii ze wspó³czesno¶ci±). Nale¿y jednak mieæ ¶wiadomo¶æ ¿e granice te s± p³ynne, a fakt ¿e do jakiego¶ typu ubioru dodasz przymiotnik 'podró¿ny" czy 'reprezentacyjny' do niczego Ciê nie doprowadzi (a raczej doprowadzi do dziwol±gów takich jak houppelande podró¿na a id±c tym tropem mo¿e cotte simple reprezentacyjna).

Je¶li shaube mo¿na interpretowaæ jako szubê to datowanie które podajesz jest zbyt pó¼ne a niemieckie pochodzenie dyskusyjne, ale to nie w±tek o tym ubiorze i nie wiem czemu jest kolejny raz przywo³ywany.

Ad rem. Piszesz, ¿e chcesz houppelandê 'podró¿n±'. Nie by³o takich wynalazków, zw³aszcza w okresie oko³ogrunwaldzkim. To czas, w którym jest to supermodny fason sukni, noszony przez najwy¿sze warstwy i szyty z ogromnej ilo¶ci tkanin. Je¶li chcesz skromniejsz± wersjê tej sukni musisz byæ ¶wiadoma ¿e wchodzi ona dopiero w nastêpnym pokoleniu (czyli datowanie takie jak poda³am w poprzednim po¶cie), a s³owo 'podró¿ny'- które uparcie powtarzasz- nale¿y wzi±æ w du¿y cudzys³ów (po postu suknia jest wygodniejsza i tyle, mo¿e byæ ubrana do podró¿y, ale nie istnieje co¶ takiego jak houppelande podró¿na, tak jak dzi¶ nie masz d¿insów podró¿nych tylko d¿insy, a gdzie je ubierzesz to Twoja sprawa).
Na okres oko³ogrunwaldzki wygodne i ciep³e suknie to ró¿ne, obszerne i podszyte we³n± lub futrem wersje cott, a do tego p³aszcze.
Fakt, ¿e odtwarzasz Polkê a ubiór w Polsce by³ ró¿norodny nie sprawia ¿e poprawne s± wszystkie dziwne b±d¼ skromne warianty sukien zachodnich. Najlepiej znale¼æ sobie ikonografiê i rekonstruowaæ konkretne przedstawienia (lub wykopaliska, ale z tym jest zawsze trudniej).
nicoletta
Shaube by³a tylko przywo³ana, a nie na 1 miejscu. Nad to teoria shaube-szuby nie jest moja. (Odsy³am do niemieckich rycin).

Wiêc nie ma "podró¿nej", jest tylko praktyczniejsza.
Na lata 1410 ma³y ko³nierzyk ze stójk±, podkrojony dekolt zapinany na guziczki, rêkawy obszerne, ale nie workowate, zakoñczone mankietem na guziczki. Pas zapinamy ju¿ nie w wysokim stanie, ale ni¿ej, nie jeszcze dok³adnie w swoim fizjologicznym pasie.
Rob/ hopelanda/ gown w tych czasach noszona na co dzieñ tylko przez dwór i bogate mieszczañstwo, przez biedniejszych zak³adana tylko na specjalne okazje.

Na podstawie ksi±¿ek i konsultacji z lud¼mi którzy aktualnie siê archeologi± zajmuj±, jak i równie¿ w³asnych obserwacji gown mê¿czyzn w obozowiskach odnalaz³am w³a¶ciwy wzór.
Za zaprzeczanie dziêkujê bo zmusi³o mnie do samodzielnego intensywniejszego grzebania za tym.
Ania Franczyk
Proponowa³abym trochê mniej ironii a wiêcej pokory, tu pisz± osoby, które chc± pomóc, ale nikt nie ma obowi±zku odwalania ca³ej roboty i podawania gotowych wzorców na tacy. W³asna praca jeszcze nikomu nie zaszkodzi³a.
Ma³a uwaga, w tych czasach o których piszesz houppelanda 'na specjalne okazje' w przypadku warstw biedniejszych nie wchodzi w grê, suknia wywodzi siê z krêgów dworskich a adaptacja przez warstwy ni¿sze nastêpuje trochê pó¼niej.
Metheora
Bardzo wiele moich w±tpliwo¶ci siê wyja¶ni³o po przeczytaniu tematu. Jednak dalej nie mam pomys³u, jak najlepiej roz³o¿yæ wykrój na materiale. ¯eby jak najefektywniej wykorzystaæ tkaninê. Houppelande jest szyte z ko³a. Nie potrafiê sobie jednak tego wyobraziæ na materiale.
Gdyby kto¶ móg³ mnie poratowaæ prowizorycznym szkicem, bêdê wdziêczna.
Grzyp
http://www.chesholme.com/~jack/prague-houp/ - mo¿e to pomo¿e.
Daria Malinowska
Szukam "obrazka" na którym dobrze widoczny jest pasek i wzór jaki siê na nim znajduje do po³owy XV w.. Niestety nie uda³o mi siê jeszcze znale¼æ nic bardzo wyra¼nego . Czy która¶ z Pañ takowym dysponuje ?




I jeszcze jedno - czy która¶ z Pañ zna datowanie za³±cznika ? Nie mog³am doszukaæ siê go w temacie , mimo ¿e przez ca³± dyskusjê siê przewija³ .
Basia
Rogier van der Weyden, portret kobiety z 1455

Proponujê te¿ np. "¦w Eligiusza w warsztacie" Petrusa Christusa, 1449
Na stole le¿y ju¿ utkany pasek.

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

(TU mo¿esz go przybli¿yæ, ¿eby wychwyciæ detale )

I jeszcze parê linków:
Potrtet Margarety van Eyck (przybli¿alny, 1439)
Jedwabny pasek ( 1 , 2 , 3 ) twierdz±, ¿e burgundzki lub flandryjski, ok, 1450
Kolejny pasek jeszcze bardziej "na bogato", W³ochy, ok. 1450.
I nie zapominajmy o ³adnym wzorze na pasku naszej poczciwej Pani Arnolfini ;)
Daria Malinowska
Dziêkujê Basiu , Twoja pomoc jest nieoceniona smile.gif
Marta K.
Czy zna kto¶ datowanie tej rze¼by ? (by³a za³±czana w po¶cie z 2007 r. ale nie uda³o mi siê ustaliæ jej datowania)

Basia
Nagrobek Anny von Teck, córki Kazimierza Wielkiego.
Nagrobek znajduje siê w Mindelheim (obecnie na terenie Bawarii).
Datowany wg. dokumentacji na lata 1420-1430, ale warto zauwa¿yæ, ¿e wed³ug inskrypcji rzeczona zmar³a w 1425 roku.
Marta K.
Wielkie dziêki Basiu smile.gif

Mam jeszcze jedno pytanie - trochê obszerniejsze.

Zamota³am siê trochê w ikonografii damskich houppeland na pocz±tek XV wieku. Wszêdzie s± albo du¿e ko³nierze albo stójki jednak us³ysza³am gdzie¶ ¿e mo¿na spotkaæ na ikonografii co¶ przypominaj±cego pó¼niejsze sukienki (jak te Marii Magdaleny u Weydena, z trójk±tnym dekoltem bez ko³nierza ani stójki).

Kto¶ co¶ wie na ten temat ?
Ilonka
Witam

Chcia³abym powróciæ do tematu paska do houppe.
Wiem ju¿, ¿e powinien byæ tkany z przêdzy jedwabnej i nawet postanowi³am siê tego trochê pouczyæ. Kwesti± która mnie zastanawia jest sposób tkania, a w³a¶ciwie sam splot. Na ikonografiach ciê¿ko jest cokolwiek rozkminiæ, zazwyczaj pas jest p³ask±, jednolit± plam±.
U Weydena widaæ jakby jode³kê, znalaz³am te¿ kilka rekonstrukcji z prostszymi splotami. Na piêknie b³yszcz±cym jedwabiu dobrze widaæ splot i kombinuj±c z utkaniem takiego pasa nie chcia³abym pope³niæ gafy. Przyznam, ¿e jode³ka wydaje mi siê do¶æ ciê¿ka do wykonania, dlatego wola³abym wykorzystaæ splot podobny do tych na rekonstrukcjach i jakiekolwiek potwierdzenie ich poprawno¶ci by³oby dla mnie niesamowit± ulg±.

Pozdrawiam
Owka
Splot o wygl±dzie "jode³ki"* wcale nie jest trudny, wychodzi w sposób naturalny przy najprostszym tkaniu na tabliczkach w uk³adzie SZSZSZSZ (lewo-prawo-lewo-prawo itd). Powiedzia³abym, ¿e TO jest w³a¶nie najprostsze, a Ty znalaz³a¶ sobie trudniejsze bum.gif

Te, które wklei³a¶, maj± splot na tyle drobny, ¿e nie bardzo potrafiê okre¶liæ technikê na podstawie zdjêæ. Pierwsza rekonstrukcja (bordo) wygl±da mi te¿ na tabliczkow±, ale w uk³adzie typu SSSSSSSSSZZZZZZZZ (pó³ szeroko¶ci krajki to tabliczki w lewo, pó³-w prawo). W prawym dolnym rogu zdjêcia widaæ miejsca, gdzie przekrêcono tabliczki, i zmieni³ siê uk³ad splotu. Taki splot mo¿e nie jest trudniejszy w wykonaniu od "jode³ki", ale wcale nie ³atwiejszy, a je¶li nie ma siê do¶wiadczenia, ³atwo wygenerowaæ pasek skrêcony spiralnie wzd³u¿ w³asnej osi.

Na wycinku z obrazu(czerwony) osobi¶cie nijak nie widzê splotu, na drugiej rekonstrukcji (ró¿) pasy wzd³u¿ sugerowa³yby uk³ad typu SSSSzzzzSSSSzzzzSSSSzzzz (grupa tabliczek w jedn±-grupa tabliczek w drug±). A te "prostok±ty" niedaleko klamry to miejsce, gdzie przekrêcono tabliczki. Przy takim uk³adzie w kilka pasów ju¿ ³atwiej unikn±æ skrêcania siê paska.

Zastrzegam, to tylko domys³ (tej bordo jestem do¶æ pewna, ró¿owej do¶æ niepewna). Gdyby¶ dorzuci³a ¼ród³o zdjêæ tych dwu rekonstrukcji, mo¿e by³oby ³atwiej.
Ilonka
Haha no nie¼le z t± jode³k± :D Szczerze mówi±c nie mam jeszcze do¶wiadczenia, wiêc kombinujê trochê metod± prób i b³êdów.
Próbowa³am swoich si³ na razie z we³enk± z uk³adem podobym jak na ró¿owym pasie ( SSSSzzzzSSSSzzzzSSSS ). W miare wychodzi, chocia¿ na razie zrobi³am tylko pare centymetrów i póki co ciê¿ko mi okre¶liæ czy bêdzie siê skrêca³.

Bordowy pas znalaz³am tu http://homepage.ntlworld.com/nellkyn/gasco...equip/equip.htm
natomiast pas ró¿owy na www.soper-lane.co.uk

Soper Lane wydaje mi siê do¶æ wiarygodnym ¼ród³em, aczkolwiek nie wiem na czym siê wzorowali z tym pasem.
Utta
Witam,
mam pytanie dotycz±ce wykroju do szerokich rêkawów w wierzchniej sukni.

Mimo prób i b³êdów nie udaje mi siê uzyskaæ odpowiedniego efektu. Czy kto¶ z was upora³ siê ju¿ z takim rêkawem i mo¿e podpowiedzieæ jak to uszyæ ¿eby przypomina³o ilustracjê z epoki? Chodzi o kobietê w szaroniebieskiej sukni z guziczkami, stoj±c± na górze, trzymaj±c± w rêku co¶ dobrego;) Spodnia suknia ma rêkaw koñcz±cy siê lejkiem (do opanowania), a wierzchnia ma szeroki rêkaw, ale raczej zamkniêty, jak tuba czy co¶. A mi wychodzi otwarty jak w XIX wiecznych stylizacjach ¶redniowiecznych. Help:)


ola
Notburga
hmm... zastanawiam siê, zastanawiam i coraz bardziej jestem przekonana co do tego, ¿e to jest tak jakby rêkaw otwary, ale z tak± podszewk±, która robi bufkê i zwê¿a siê, a¿ do tego stopnia, ¿e przylega do rêki... co¶ takiego, jakby by³ rêkaw otwarty i do tego doszyty fragment rêkawa zamkniêtego z innego materia³u... nigdy siê z czyms takim nie spotka³am... miniatura, jak sama nazwa wskazuje ;), ma ma³e rozmiary, wiêæ trudno z niej wyczytaæ szczegó³y kroju, jednak¿e wydaje mi siê, ¿e co¶ jest na rzeczy...
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.