TURNIEJ BOJOWY (minutówka)
Paragraf 1. Sêdzia G³ówny, a Król Herbowy.
1. Król Herbowy to cz³owiek sprawuj±cy tê funkcjê po desygnacji przez Organizatorów, pe³ni±cy obowi±zki g³ównego sêdziego danego turnieju i kieruj±cego prac± Goñczych.
2. Król Herbowy Rozpoczyna Walkê i wznawia po przerwie. W sprawach spornych ma g³os rozstrzygaj±cy.
3. W przypadku obecno¶ci i przytomno¶ci Sêdziego G³ównego Ligi Rycerskiej, jest on automatycznie sêdzi± g³ównym czyli Królem Herbowym, chyba, ¿e wyznaczy zastêpstwo.
4. Król Herbowy jest osobowym namiestnikiem w³adzy suwerena podczas turnieju, z wszelkimi wyp³ywaj±cymi z tego konsekwencjami.
Paragraf 2.Trybuna Serc.
1. Sk³ad Trybuny Serc jest umowny i zale¿y od organizatora turnieju. W Trybunie Serc zasiadaj± Damy. Takie Damy mamy, jaki turniej odtwarzamy.
2. Damy podejmuj± decyzje wed³ug w³asnych regu³ z uwzglêdnieniem niniejszego regulaminu.
3. W przypadku braku porozumienia podejmuj± decyzjê poprzez g³osowanie. ¯aden z organizatorów, Heroldów, Goñczych, sêdziów i zawodników nie ma prawa siê wtr±caæ.
4. Damy maj± prawo poprosiæ Sêdziów, Goñczych i/lub Heroldów o dora¼ne doradztwo merytoryczne i ideowe.
5. Organizator ustala która z Dam jest przewodnicz±c± Trybuny Serc na ca³ym turnieju, czyli Pierwsz± Dam± Turnieju. Je¶li organizator nie desygnuje nikogo, Damy wyznaczaj± spo¶ród siebie jedn± osobê na t± funkcjê. Pierwsza Dama Turnieju og³asza decyzje Trybuny Serc Goñczym, Heroldom i zawodnikom. Tylko jej s³owa s± dla sêdziów wi±¿±ce.
6. Uprawnienia Dam:.
- Damy mog±, a nawet powinny w uznany przez siebie sposób uhonorowaæ
zawodnika, który w ich oczach najbardziej na to zas³u¿y³. Nie mog± jednak
ingerowaæ w werdykty sêdziowskie, je¶li Król Herbowy nie poprosi o Ich arbitra¿
- Damy mog± napominaæ zawodników, którzy zachowuj± siê, ich zdaniem, w sposób
nieobyczajny, a w skrajnych wypadkach nak³adaæ na nich kary obyczajowe, jak to
deklamacje, ¶piewy, uk³adanie dworskich komplementów itp..
- Damy mog± tego dokonaæ, po skoñczonej walce, wedle swego upodobania. Nawet je¶li
walka nie zosta³a przerwana przez sêdziów, za nieobyczajne zachowanie.
- Pierwsza Dama wrêcza nagrody zwyciêzcom.
Paragraf 3. Uzbrojenie Ochronne.
1. Ka¿da zbroja i he³m, musi byæ wykonana ze stali/¿elaza, chyba, ¿e istnieje
historyczne potwierdzenie zastosowania innego materia³u.
2. Zbroja i he³m przeznaczona do walk, musi mieæ w newralgicznych punktach
nie mniej ni¿ 1,5 mm grubo¶ci stali/¿elaza, lub 4 mm skóry.
3. Zbroje kolcze powinny byæ zrobione z drutu o grubo¶ci minimum 1,2 mm – je¶li s± z kó³ek nitowanych; lub minimum 1,5 mm je¶li s± z kó³ek nie nitowanych.
4. Ogólne wymagania minimalnego uzbrojenia ochronnego: he³m zamkniêty, z zas³on± lub dopuszczalny zamiennik (patrz ni¿ej), gruba przeszywanica z rêkawami i sztywnym ko³nierzem, kolczuga z rêkawami do ³okcia, p³ytowa os³ona kolan i ³okci, zbrojona os³ona ud, piszczeli i ³ydek (patrz ni¿ej), rêkawice pancerne p³ytowe, zbrojona os³ona przedramion (patrz ni¿ej), przeszywanica z kolczug± na barkach i przedramionach, dowolny typ tarczy do walki pieszej. Uzbrojenie ochronne sprawdzane jest przez heroldów i sêdziów.
5. Zas³ona he³mu musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia. Zawodnik, któremu os³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany.
6.Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy
kapalinem, a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony.
7.Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów.
8. Os³ony r±k: na barkach os³ona kolcza pod/na przeszywanicy, na ramionach co najmniej przeszywanica z kolczug±., os³ona ³okci oraz rêkawice tylko i wy³±cznie p³ytowe, zbrojona os³ona przedramion.
9. Os³ona korpusu. Kolczuga z dobr± przeszywanic± lub : napier¶nik p³ytowy, p³aty, brygantyna, kirys skórzany – zbrojony, noszone bez przeszywanicy wymagaj± równie¿ kolczugi.
10. Os³ony nóg: nabiodrki co najmniej z grubej skóry zbrojonej, nakolanki tylko p³ytowe, zbrojone os³ony piszczeli. Pe³ne os³ony ³ydek s± obowi±zkowe, mog± byæ ze skóry zbrojonej szynami lub p³ytkami.
11. W przypadku posiadania nieodpowiedniego uzbrojenia, zawodnicy nie bêd± dopuszczani do konkurencji.
Paragraf 4. Punktacja za uzbrojenie ochronne i heraldykê.
Punkty uzbrojenia : Ka¿demu z zawodnikowi przed otwarciem turnieju zostaje podliczona premia punktowa za uzbrojenie. Sêdziowie licz± premiê wedle poni¿szych zasad. Nie uwzglêdnione w poni¿szej li¶cie, ale historyczne i dopuszczone ze wzglêdów bezpieczeñstwa warianty he³mów, bêd± klasyfikowane na miejscu, przez komisjê sêdziów. Obowi±zuje zasada, im lepsze zabezpieczenie, tym wy¿sza punktacja.
- he³m zamkniêty 1pkt.
- he³m zamkniêty z czepcem kolczym 2pkt
- kapalin z podbródkiem, 1pkt
- kapalin z podbródkiem i kapturem kolczym 2pkt
- kirys p³ytowy (napier¶nik i naplecznik) 3pkt.
- p³aty, lamelki, brygantyny 2pkt
- kolczuga 1pkt.
- przeszywanica 1pkt.
- naramienniki 1pkt.
- pe³ne rêce p³ytowe (zarêkawie, na³okietnice i opacha) 3pkt
- pe³ne nogi p³ytowe ( nagolenniki, nakolanniki nabiodrki i os³ony ³ydek wraz z
piszelami) 3pkt
-p³ytowe os³ony koñczyn, ale z os³onami szynowymi lub zbrojnikowymi na opachach lub/i
nabiodrkach , oddzielnie za rêce i za nogi, po 2pkt.
- taszki na pachach i tachy na udach – tylko razem, ³±cznie 1pkt.
- os³ony koñczyn ca³kowicie z elementów szynowych lub zbrojnikowych (oprócz zawsze p³ytowych na³okietnic i nakolanków) oddzielnie za rêce i za nogi, po 1pkt
- os³ony r±k z przedramieniem tylko w kolczudze i przeszywanicy trac± zawsze jeden
punkt, ale nie ni¿ej ni¿ do zera
- tarcza herbowa do walki 1 pkt
- jej zamiennik do wywieszania pod trybun± (tarcze bojowa i
okazowa musz± byæ to¿same heraldycznie) 1 pkt
- poczet rycerski z proporcem w barwach to¿samych heraldycznie z tarcz± bojow±
rycerza 1 pkt
Z powy¿szego wynika, i¿ maksymalna punktacja do otrzymania za uzbrojenie i wyposa¿enie to 18, a minimalna to 5 punktów.
Paragraf 5. Broñ.
1. Broñ pojedynkowa: miecz jednorêczny, pó³torarêczny, kord, tasak. Broñ jednorêczna musi utrzymywaæ d³ugo¶æ swej klingi miêdzy 50, a 80 centymetrów i wagê ca³kowit± miêdzy 1200, a 2400 gram. Miecz pó³toraroczny musi utrzymywaæ d³ugo¶æ swej klingi miêdzy 80, a 110 centymetrów, przy d³ugo¶ci rêkoje¶ci (wraz z g³owic± i jelcem) miedzy 30 a 40 centymetrów. Waga ca³kowita takiego miecza musi zawieraæ siê pomiêdzy 1600, a 3200 gram. Krawêdzie "tn±ce" broni musz± mieæ no najmniej 2,5 mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów i ¶ladów rdzy. Sztych ma byæ zatêpiony.
2. Tarcza: Tarcza powinna wytrzymaæ hipotetyczne, uderzenie XV wiecznej maczugi
rycerskiej. Musi byæ na bazie drewna. Stalowe lub laminatowe tarcze nie s± dopuszczone.
Metalowe okucia nie s± dopuszczone.
Waga dowolna.
Wymiary tarcz: Tarcza w swej wysoko¶ci, szeroko¶ci lub ¶rednicy (okr±g³a), nie powinna przekraczaæ d³ugo¶ci± wzrostu swego w³a¶ciciela (bez nakrycia g³owy), pomniejszonego o 100 centymetrów.
Paragraf 6. Regu³y starcia.
1. Ka¿dy zawodnik wchodzi w szranki z w³asnym giermkiem lub pacho³kiem, który jest odpowiedzialny za podawanie wody poprawiania uszkodzonego uzbrojenia, dopinania sprzêtu etc. .
2. Walka:
Walki prowadzone s± przez okres jednej minuty, lub dwóch minut je¶li organizator i sêdziowie ustanowi± tak dla danego, konkretnego turnieju. Ka¿de trafienie przeciwnika zaliczone przez sêdziów to jeden punkt. Sêdziowie zaliczaj± trefienie je¿eli zosta³o ono zadane w pole trafienia, zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni. Ciosy p³azem, lekkie ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i bardzo lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie.
3. Pole trafienia:
g³owa z dowolnego kierunku (z wyj±tkiem „podbijania” zas³ony he³mu), korpus, nogi od kostki wzwy¿, rêce od nadgarstka wzwy¿. Kolana i ³okcie s± liczone jako pole trafienia. Nie s± punktowane uderzenia p³ask± powierzchni± tarczy, uderzenia tarcz± w broñ lub tarczê przeciwnika, aczkolwiek takie dzia³ania s± legalne. Legalne jest równie¿ atakowanie rantem tarczy na broñ przeciwnika, ale tylko i wy³±cznie na broñ.
4. Po zakoñczeniu walki Sêdziowie podliczaj± ilo¶æ zdobytych punktów któr± koryguj± punktami za uzbrojenie.
5. Zwyciê¿a ten zawodnik, który zdobêdzie wiêcej punktów.
6. Zabronione s±
- sztychy, ciosy jelcem i g³owic±.
- ciosy kantem tarczy w przeciwnika.
- podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika.
- ciosy poza pole trafienia, czyli poni¿ej kostki i w d³onie
- rzuty, podciêcia i inne elementy zapa¶nicze, takie jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie
he³mu.
7. Rycerzom nie przystoj± :
kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
atak ³okciem na g³owê lub szyjê.
atak nieuzbrojonego przeciwnika.
Elementy te nie s± zabronione, ale mog± byæ podstaw± dyskwalifikacji uczestnika na ¿±danie Trybuny Serc lub decyzj± sêdziów Pola. W ³agodniejszej formie gro¿± karami obyczajowymi ze strony Dam.
Paragraf 7. Kary:
Upomnienie – S³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji.
Drugie upomnienie jest zawsze pierwszy ostrze¿eniem.
Trzykrotne ostrze¿enie w czasie turnieju oznacza przegranie danej walki przez
sprawcê, niezale¿nie od uzyskanego wyniku. Oznacza równie¿ eliminacjê danego zawodnika z danego turnieju, bez wzglêdu na jego dotychczasowy wynik.
Dyskwalifikacja – zawodnik jest usuwany z walki i turnieju, a tak¿e z rozgrywek Ligii Rycerskiej w danym roku. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Zachowanie zabronione jest podstaw± do zdyskwalifikowania uczestnika je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³o celowe.
Paragraf 8. Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
1. Je¶li dojdzie do kontuzji, uszkodzenia cia³a lub sprzêtu walka jest przerywana.
2. Je¶li zawodnik w wyniku kontuzji nie jest zdolny do kontynuowania walki, uznawany jest za pokonanego.
3. W przypadku otwartej rany zawodnik odsy³any jest do punktu medycznego.
4. Je¶li kontuzja, niezale¿nie od jej wagi i rozmiarów, spowodowana jest nieregulaminowym dzia³aniem zawodnika, bêd±cego adwersarzem kontuzjowanego w danej walce; jest on wykluczany z dalszego przebiegu ca³ego turnieju. Organizator decyduje o krokach prawnych z ramienia organizatora.
5. Je¶li kontuzja, niezale¿nie od jej wagi i rozmiarów, spowodowana jest regulaminowym i poprawnym dzia³aniem zawodnika, bêd±cego adwersarzem kontuzjowanego w danej walce; sêdziowie decyduj± o jego zdolno¶ci lub niezdolno¶ci do kontynuowania walki, przyznawaniu mu lub nie ostrze¿eñ lub upomnieñ (tak¿e awansem), jak równie¿ o dalszym udziale w turnieju sprawcy zdarzenia.
6. Kontuzjowany, który mo¿e po opatrzeniu kontynuowaæ walkê, jest przywracany do turnieju na pe³nych prawach.
7. Uszkodzenie sprzêtu ochronnego, broni lub tarczy powoduje przerwanie walki. Zawodnik ma umown± minutê na poprawienie lub wymianê uszkodzonego elementu.
8. W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
Paragraf 9. Heraldyka i rytua³.
1. Startuj±cy uczestnik musi spe³niaæ wszystkie wymagania Ligi Turniejowej okre¶lone w innych Regulaminach.
2. Tarcza herbowa: ka¿dy rycerz kontraktowy Ligi powinien posiadaæ reprezentacyjn± tarczê herbow± (z w³asnym, osobistym znakiem herbowym). Wskazane jest posiadanie dwóch tarcz lub choæby jednej imitacji do zawieszenia przed Trybun± Serc.
Paragraf 10. Sêdziowie:
1. Jest piêciu sêdziów . Po jednym Heroldzie do zaliczania zdobytych punktów jednego zawodnika i Król Herbowy jako sêdzia g³ówny . Czwarty sêdzia zapisuje punktacje przed walk± i oblicza punktacje zbiorcz± na jej zakoñczenie. Pi±ty sêdzia mierzy czas walki jako Klepsydrowy.
2. Ka¿dy z nich ma prawo przerwaæ walkê, je¶li widzi ku temu przyczynê.
3. Król Herbowy rozstrzyga wynik walki, je¶li obaj zawodnicy maj± tak± sam± liczbê punktów po zsumowaniu punktów uzbrojenia i trafieñ dostrze¿onych przez Heroldów.
4. Je¶li i Król Herbowy nie jest w stanie rozstrzygn±æ wyniku – prosi o arbitra¿ Trybunê Serc.
5. W takim wypadku Trybuna mo¿e albo od razu og³osiæ wynik, albo zadaæ zawodnikom uzupe³niaj±ce zadania obyczajowe i zadecydowaæ po ich wype³nieniu.
Hi All...
No to my siê te¿ przyturlamy w ska -³a- dzie
4 kobiety i ja
Fajnie bêdzie was znów zobaczyæ
Co do kakofonixa : duuuuuuuu¿o s³ysza³em , nigdy na zywo ,bardzo chetnie poznam
i chêtnie podejmê wyzwanie, jak nie padne zbyt wcze¶nie.
Pozdro i do zrobaczenia w parku
Zasady turnieju ³uczniczego
Konkurencja ma charakter otwarty, indywidualny. Ka¿de Bractwo mo¿e wystawiæ nieograniczon± liczbê zawodników.
Je¿eli strza³a trafi w cel, ale nie pozostanie w nim np. odbije siê od tarczy, przeleci przez cel albo trafiaj±c w jej skraj odpadnie po chwili, punkt(y) nie zostan± za ni± policzone.
Turniej sk³ada siê z dwóch czê¶ci: eliminacji oraz czê¶ci w³a¶ciwej. Punkty z eliminacji NIE przechodz± do drugiej czê¶ci.
Eliminacje – dystans oko³o 15 metrów, celem jest tarcza piêciopolowa na s³omiance (60cm ¶rednicy), punktacja od 1-5, 5 strza³ów, punkty liczone s± z 3 najlepszych trafieñ.
Czê¶æ druga
Nieruchome zwierzaki - dystans oko³o 20 metrów, 5 strza³ów, celem jest papierowa tarcza z obrysem zwierzêcia, trafienie w pole zakre¶lone najbardziej zewnêtrzn± lini± jest liczone jako 1 punkt.
Strzelanie na szybko¶æ – dystans oko³o 20 metrów, celem jest s³omianka o ¶rednicy 60 cm, czas strzelania 30s, liczba strza³ dowolna (argumenty typu „bym strzela³ dalej, ale strza³ mi nie starczy³o” bêd± odrzucane), jedno trafienie to 1 punkt
Wahad³o pionowe – dystans oko³o 20 metrów, celem jest s³omianka umieszczona na ruchomym ramieniu poruszaj±ca siê w przybli¿eniu w pionowej p³aszczy¼nie, 5 strza³ów, trafienie to 1 punkt.
Strzelanie do zak³adnika(opcjonalne) – dystans oko³o 20 metrów, 5 strza³ów, celem jest ¶rodkowy chocho³, trafienie w niego jest liczone jako 1 punkt, trafienie w którego¶ z chocho³ów po bokach jest liczone jako -1 punkt.
Wahad³o poziome – dystans oko³o 20 metrów, celem jest s³omianka umieszczona na ruchomym ramieniu poruszaj±ca siê w przybli¿eniu w poziomej p³aszczy¼nie, 5 strza³ów, trafienie to 1 punkt.
Dzika owca – dystans oko³o 20 metrów, celem jest poruszaj±ca siê tarcza po sznurku o rozpiêto¶ci oko³o 4 metrów w p³aszczy¼nie prostopad³ej w stosunku do toru lotu strza³y, tarcza wykona trzy przejazdy w trakcie których mo¿na oddaæ dowoln± liczbê strza³ów., trafienie jest liczone jako 1 punkt, nie mo¿na strzelaæ do tarczy w momencie wci±gania jej na pozycje pocz±tkow±.
UWAGA!!! Uczestnicy, którzy w czê¶ci drugiej nie trafi± przynajmniej jedn± strza³± w poszczególnych konkurencjach nie przechodz± do kolejnych etapów.
Po zakoñczeniu turnieju zostan± podliczone punkty i wy³onieni zwyciêscy, w przypadku remisu odbêdzie siê dogrywka (konkurencja – niespodzianka).
CYTAT(Artur Brzychcy @ 13:45 26.04.2008)
Witam!
Przepraszam, ¿e w tym roku odzywam siê tak pó¼no. Du¿o pracy, ale efekty jeszcze lepsze.
Oto program turnieju w tym roku.
Wszystkich chêtnych zapraszam do zg³aszania siê na priv do mnie.
Proszê aby stali bywalcy znów siê wypowiedzieli o turnieju, coby nowi go¶cie wiedzieli co i jak.
Z nowinek - mamy nowe prysznice z ciep³± wod±, to powinno trochê os³odziæ ciê¿kie ¿ycie obozowe.
Przypominam o zabraniu namiotów i sztuæców, oraz naczyñ co mo¿e u³atwi ¿ycie i konsumpcjê.
Datowanie Turnieju 1380-1492.
Sobota
11.00 Oficjalne powitanie go¶ci. Odczytanie Regu³y i Kodeksu Rycerskiego.
Wrêczenie glejtów. Rozpoczêcie Turnieju.
11.00 Rozpoczêcie Jarmarku ¦redniowiecznego oraz animacji stanowisk
¶redniowiecznych.
11.30 Turniej bojowy minutowy (czas trwania oko³o 5 h) – walki rycerskie trwaj±ce 1 minutê,
charakteryzuj±ce siê du¿± dynamik± i widowiskowo¶ci±. Walka oparta o system pucharowy, zwyciêzca
przechodzi do nastêpnej rundy.
12.30 Turniej ³uczniczy (czas trwania oko³o 2,5 h) – uczestnicy strzelaj± z ³uków tradycyjnych do tarcz s³omianych
lub do ruchomych celów. Turniej wieloetapowy.
15.30 Turniej konny (czas trwania 1,5 h) – potyczki rycerzy konnych z najazdem z kopi± na postaæ saracena,
zbieranie pier¶cieni, atak mieczem z konia celu. Plac jest d³ugo¶ci 40 m.
17.00 Turniej strojów (czas trwania oko³o 1h) – pojedyncze osoby prezentuj± swoje stroje.
Sêdziowie, zajmuj±cy siê strojami ¶redniowiecznymi, oceniaj± te stroje pod wzglêdem zgodno¶ci historycznej.
18.30 Turniej tañców (czas trwania oko³o 1h) – zg³oszone grupy tañca dawnego prezentuj± swój repertuar z XV wieku.
Oceniaj± sêdziowie od wielu lat zwi±zani z tañcem dawnym.
20.00 Bitwa (30 min.) – dwie du¿e dru¿yny spotykaj± siê na ¶rodku i walcz± ze sob± do upad³ego.
Bitwê animuj± elementy pirotechniczne i aktorskie.
Niedziela
11.10 Rozpoczêcie drugiego dnia turnieju oraz rozpoczêcie Jarmarku ¦redniowiecznego i animacji stanowisk ¶redniowiecznych.
12.00 Turniej bojowy medival (czas trwania oko³o 3,5 h) – walka przy pomocy ró¿nej broni, miecz jednorêczny,
pó³toraroczny [d³ugi miecz], a¿ do broni drzewcowej. Walka oparta o system punktowania angielski, uznawany obecnie na ca³ym ¶wiecie.
Rycerze walcz± parami, zwyciêzca przechodzi do nastêpnej rundy.
14.00 Pokaz sokolniczy (czas trwania oko³o 1 h) - Pokazy z udzia³em ptaków drapie¿nych.
Ptaki mo¿na ogl±daæ w locie, przylatuj±ce na rêkawicê oraz atakuj±ce wabid³o.
16.00 Zakoñczenie
Pozdrawiam zapraszam wszystkich serdecznie
Kurczê, powiedzcie, ¿e to tylko b³±d w rozpisce, ¿e nie ma zapasów.
To ja tu planujê wielki comeback, szykujê siê do odzyskania tytu³u...
CYTAT(Artur Brzychcy @ 13:45 26.04.2008)
Witam!
Przepraszam, ¿e w tym roku odzywam siê tak pó¼no. Du¿o pracy, ale efekty jeszcze lepsze.
Oto program turnieju w tym roku.
Wszystkich chêtnych zapraszam do zg³aszania siê na priv do mnie.
Proszê aby stali bywalcy znów siê wypowiedzieli o turnieju, coby nowi go¶cie wiedzieli co i jak.
Z nowinek - mamy nowe prysznice z ciep³± wod±, to powinno trochê os³odziæ ciê¿kie ¿ycie obozowe.
Przypominam o zabraniu namiotów i sztuæców, oraz naczyñ co mo¿e u³atwi ¿ycie i konsumpcjê.
Datowanie Turnieju 1380-1492.
Sobota
11.00 Oficjalne powitanie go¶ci. Odczytanie Regu³y i Kodeksu Rycerskiego.
Wrêczenie glejtów. Rozpoczêcie Turnieju.
11.00 Rozpoczêcie Jarmarku ¦redniowiecznego oraz animacji stanowisk
¶redniowiecznych.
11.30 Turniej bojowy minutowy (czas trwania oko³o 5 h) – walki rycerskie trwaj±ce 1 minutê,
charakteryzuj±ce siê du¿± dynamik± i widowiskowo¶ci±. Walka oparta o system pucharowy, zwyciêzca
przechodzi do nastêpnej rundy.
12.30 Turniej ³uczniczy (czas trwania oko³o 2,5 h) – uczestnicy strzelaj± z ³uków tradycyjnych do tarcz s³omianych
lub do ruchomych celów. Turniej wieloetapowy.
15.30 Turniej konny (czas trwania 1,5 h) – potyczki rycerzy konnych z najazdem z kopi± na postaæ saracena,
zbieranie pier¶cieni, atak mieczem z konia celu. Plac jest d³ugo¶ci 40 m.
17.00 Turniej strojów (czas trwania oko³o 1h) – pojedyncze osoby prezentuj± swoje stroje.
Sêdziowie, zajmuj±cy siê strojami ¶redniowiecznymi, oceniaj± te stroje pod wzglêdem zgodno¶ci historycznej.
18.30 Turniej tañców (czas trwania oko³o 1h) – zg³oszone grupy tañca dawnego prezentuj± swój repertuar z XV wieku.
Oceniaj± sêdziowie od wielu lat zwi±zani z tañcem dawnym.
20.00 Bitwa (30 min.) – dwie du¿e dru¿yny spotykaj± siê na ¶rodku i walcz± ze sob± do upad³ego.
Bitwê animuj± elementy pirotechniczne i aktorskie.
Niedziela
11.00 Rozpoczêcie drugiego dnia turnieju oraz rozpoczêcie Jarmarku ¦redniowiecznego i animacji stanowisk ¶redniowiecznych.
11.10 Turniej zapasów
12.00 Turniej bojowy medival (czas trwania oko³o 3,5 h) – walka przy pomocy ró¿nej broni, miecz jednorêczny,
pó³toraroczny [d³ugi miecz], a¿ do broni drzewcowej. Walka oparta o system punktowania angielski, uznawany obecnie na ca³ym ¶wiecie.
Rycerze walcz± parami, zwyciêzca przechodzi do nastêpnej rundy.
14.00 Pokaz sokolniczy (czas trwania oko³o 1 h) - Pokazy z udzia³em ptaków drapie¿nych.
Ptaki mo¿na ogl±daæ w locie, przylatuj±ce na rêkawicê oraz atakuj±ce wabid³o.
16.00 Zakoñczenie
Pozdrawiam zapraszam wszystkich serdecznie
Witam,
plan turnieju ju¿ zosta³ zmieniony. Zapasy oczywi¶cie siê odbêd±
Chairete!
Poni¿ej zamieszczam regulamin Turnieju bardów. Odbêdzie siê w sobotê, podczas uczty. Tak z godzinê po jej rozpoczêciu, aby wszyscy napchali brzuchy i rozgl±dali siê za kulturalnymi rozrywkami
.
Pozdrawiam, Andrzej
Regulamin turnieju bardów
I.Turniej jest otwarty dla wszystkich chêtnych.
II.Nad przebiegiem turnieju czuwa trzyosobowa Komisja.
III.Uczestnicy maj± za zadanie za¶piewaæ samodzielnie lub w duecie, z udzia³em instrumentów lub bez nich, utwór o tematyce zwi±zanej ze ¶redniowieczem. Mog± to byæ utwory oryginalne z epoki, jak i wspó³czesne, byleby nawi±zuj±ce do ¶redniowiecza. Mile widziane w nich s± gro¼ne smoki, potê¿ni czarnoksiê¿nicy, piêkne ksiê¿niczki i dzielni rycerze. Im bardziej ¶wiñskie pie¶ni, tym lepiej . Premiowane s± utwory rzadkie, ma³o znane, najlepiej pierwszy raz wykonywane.
Oryginalno¶æ jest znacznie wy¿ej oceniana ni¿ poprawne wykonanie! IV.W zale¿no¶ci od liczby chêtnych bêd± dwie (je¿eli bêdzie wiêcej ni¿ 3 uczestników), albo jedna tura eliminacji.
V.W pierwszej turze ka¿dy uczestnik ¶piewa 1 utwór, nied³u¿szy ni¿ 5 minut.
VI.Z po¶ród uczestników Komisja wybiera 3 osób, których wykonania najbardziej Komisji siê spodoba³y.
VII. Finali¶ci bêd± kolejno ¶piewaæ po jednym utworze (nowy). Po ka¿dym wykonaniu bêdzie przerwa na liczenie osób spo¶ród publicznosci, którym wyj±tkowo spodoba³ siê dany utwór. Wygrywa turniej uczestnik który dostanie najwiêcej g³osów.
VIII. W razie w±tpliwo¶ci co do wyniku turnieju (podobnie jak wszelkie inne w±tpliwo¶ci), rozstrzyga komisja.
CYTAT(Anna zwana An @ 07:59 20.06.2008)
A chocia¿by z tego powodu ¿e jest nas kilkana¶cie razy mniej ni¿ panów- ³uczników.
A mi siê wydawa³o, ¿e Polska to kraj równouprawnienia p³ci
Do bojowego na ten przyk³ad wychodz± kobiety do walki z mê¿czyznami i co wiêcej czêsto s± znacznie lepsze technicznie i wytrzyma³o¶ciowo od p³ci "brzydszej"
¦wiat (wiêc i Polska zna wiele przyk³adów tzw "równouprawnienia"). Wszystko zale¿y od punktu widzenia...
Ale nie o to mi chodzilo by wywo³ywaæ jak±¶ dyskusjê. By³a to raczej propozycja- pytanie, które jak widzê ma wiêcej przeciwników ni¿ zwolenników. Wiêc nie by³o pytania. Do ³uczniczego i tak wyjdê, by (równorzêdnie) zmierzyæ siê ze wszystkimi
Oooo wiedzê, ¿e bêdê pierwsza ;)
Dziêkujê organizatorom za wspania³y turnie ;) Gratulujê wszystkim zdobywcom jaj
Dziêkujê Piotrkowi i S³awkowi za zaopiekowanie siê samotn± niewiast± (i za p³aszcz ;P)
Do zobaczenia w przysz³ym roku
To i ja skrobne s³ówko, albo 2
po pierwsze: GRÓJEC GÓR¡!!!! (bojówka)
po drugie: MAZOWSZE GÓR¡!!!! (bohurt)
po trzecie: TURNIEJ O Z£OTE JAJO GÓR¡!!!!
Podsumowuj±c - warto by³o przyje¿d¿aæ który¶ raz z kolei, dla wspania³ych ludzi, widowiskowych walk, ekstra imprez, CUDOWNEJ ZABAWY
Serdecznie dziêkujê Arturowi jak i ca³emu Eodem Tempore - dla was wielkie brawa za jeden z ulubionych turniejów w sezonie - wszêdzie dobrze ale w Piasecznie najlepiej
ps. no i oczywi¶cie czekam na zdjêcia i filmiki z imprezy, bo czujê ze bêdzie na co popatrzeæ i co powspominaæ!!
WSPANIALE WSPANIALE i jeszcze raz ... WSPANIALE
By³em pierwszy raz w Piasecznie i nie zawiod³em siê, op³aca³o siê jechaæ 5 h w upale i korkach by podokazywaæ po rycersku
... i nie tylko
Ogromne
dla organizatorów za zorganizowanie wspania³ej imprezki z niepowtarzalnym klimatem ogniskowym ... nie czêsto ognisko jest a¿ takim pêpkiem wszech¶wiata
Sympatyczne jest to, ¿e mimo organizacji turnieju w parku miejskim wogóle nie by³o czuæ nat³oku turystów co w po³±czeniu z wylegiwaniem siê na trawce przed obozem stworzy³o wpsnia³y piknikowy klimacik
Dziêkujê Saltatrix za mi³e towarzystwo, Pixelowi za ciekaw± walkê w bojówce, buhurtowcom za interesuj±ce starcia bez kontuzji (a napewno mniej ni¿ w bojówce
) ... pomimo ¿e Szymon te¿ wzi±³ udzia³ w buhurcie (pozdrowienia dla jednego z najlepszych pó³torakowców w Polsce) ...
, a Smoczej jak zwykle pok³on za konnych (i nagana za nie zabranie ASSSSA ze sob± ;) ).
By³o wspaniale
Dziêkujê
Serdeczne podziêkowania dla Organizatorów za ¶wietny turniej, mnóstwo dobrej zabawy i kapitalny klimat sk³ada Wolna Komapnia Piechoty Lekkiej.
Obiecujemy pokazaæ siê na przysz³ej edycji w szerszym sk³adzie, ¿eby nie tylko Szymon zbiera³ ca³± chwa³ê ;)
Dziekuje wszystkim za przybycie. W imieniu swoim, Artura (bo on nie wie co to internet jeszcze), calego ET i wszystkich organizatorów. W imieniu Babci Grelci nie dziekuje, bo pewnie podziekuje zaraz sama.
Gratulacje dla zdobywcow Jajec i krówek.
Za rok bedzie jeszcze lepiej
Serdeczne podziêkowania dla organizatorów. Turniej tradycyjnie by³ ¶wietny. Mimo tego, ¿e po tym turnieju czeka mnie operacja kolana z niecierpliwo¶ci± czekam na nastêpny
Mam te¿ nadziejê, ¿e w przysz³ym roku nie bêdziemy musieli tyle razy udzielaæ pierwszej pomocy
Arturze czekam na zamówienia co do koszulek.
Ch³opstwo z Mazur serdecznie dziêkuje orgom! By³o mniam mniam ;)
Warto by³o tachaæ ca³y ten majdan ze soba w autobusach z Centralnego ¿eby dostaæ om³ot na bohurcie ;)
Przepraszamy Brzartoliniego za pó¼ne opró¿nienie drugiej beczki... Walczyli¶my ca³± noc! Nie nadymaj siê S³oneczko ;)
Chwa³a Mazowszu! Niez³e baty nam spu¶cili.