Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: groty do strza³
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > £ucznictwo
Stron: 1, 2, 3
dykciarz
jeszcze mam takie pytanie do "tulejkowiczow":
dlaczego groty z tulejka robi sie zwezajace do srodka?

szczerze mowiac jest to alogiczne dla mnie - slabiej przylegaja i latwiej odpadaja.

sam kiedys zaczalem uzywac tulejkowych grotow toczonych pod katem prostym ktore sam robilem i byly o wiele lepsze (od standardowych pod katem) - tz lepiej sie trzymaly.
mialem taki sposob ze promien byl prawie tej samej srednicy a nawet minilamnie grubszy od otoworu tulejki i nabijalem go jak te trzpieniowe - drewnianym mlotkiem od gory. a jako ze byly to promienie bukowe to tam gdzie miala byc tuleka zamaczalem w wodzie by drewno dodatkowo rozepchalo sie w tulejce (buczyna po wyschnieciu nie wraca do pierwotnego ksztaltu tylko sie wygina wiec nastepowalo cos jakby dodatkowe zakleszczenie).

efekt byl o wiele lepszy niz tulejki "pod katem"

czekam na odp.

pozdro!
bodkin
CYTAT(dykciarz @ 17:00 17.04.2008) *
jeszcze mam takie pytanie do "tulejkowiczow":
dlaczego groty z tulejka robi sie zwezajace do srodka?

szczerze mowiac jest to alogiczne dla mnie - slabiej przylegaja i latwiej odpadaja.

sam kiedys zaczalem uzywac tulejkowych grotow toczonych pod katem prostym ktore sam robilem i byly o wiele lepsze (od standardowych pod katem) - tz lepiej sie trzymaly.
mialem taki sposob ze promien byl prawie tej samej srednicy a nawet minilamnie grubszy od otoworu tulejki i nabijalem go jak te trzpieniowe - drewnianym mlotkiem od gory. a jako ze byly to promienie bukowe to tam gdzie miala byc tuleka zamaczalem w wodzie by drewno dodatkowo rozepchalo sie w tulejce (buczyna po wyschnieciu nie wraca do pierwotnego ksztaltu tylko sie wygina wiec nastepowalo cos jakby dodatkowe zakleszczenie).

efekt byl o wiele lepszy niz tulejki "pod katem"

czekam na odp.

pozdro!


chyba po prosu lubisz trzpieniowki i kazda tulejka jest bee.
w dosc nowym opracowaniu o grotach do beltow ( i nie tylko )
" die mittelalterliche geschoss spitzen " , miedzy innymi podane sa proporcje znalezisk ;
ile trzpieniowek ,a ile na tulejce .
tych na trzpieniu bylo ok. 2 % calosci .
jezeli kiedys w czasach kiedy zelazo naprawde bylo drogie pozwalano sobie na taka rozrzutnosc ( trzpieniowka potrzebuje mniej metalu ) , to moze warto przyjac do wiadomosci , ze mialo to jakies uzasadnienie .
stozek w tych grotach wynika po czesci z technologii , a po czesci z celowego dzialania .

piszesz , ze te twoje toczone tuleje sprawowaly sie lepiej niz kute w stozek .
tutaj znow masz inne doswiadczenia niz uzytkownicy popularnych toczonek typu field.
bolaczka toczonek jest to , ze promien po trafieniu w twardsza przeszkode , lub trafieniu w cel pod wiekszym katem , czesto ulega utraceniu na styku metal drewno .
wprowadzono wiec innowacje polegajaca na podtoczeniu tulei -na samym wejsciu na wieksza srednice , co ma nieco dystansowac w tym miejscu drewno od metalu i zapobiegac owemu czestemu utracaniu .
to zjawisko nie wystepuje z kutych , poniewaz z definicji nie sa tak dokladne jak toczonki i drzewce ma gdzie " zapracowac " .
tutaj brak precyzji jak z tokarki okazuje sie zaleta .

w sajdaku o ktorym wspomnialem znajdowaly sie strzaly o promieniach z leszczyny i koscianych , czy tez rogowych grotach .
jak bida przycisnela , to i takich jak widac uzywano .
nie wszedzie na wschodzie byl damast z wycinanymi azurowo wzorkami .

pozdrawiam


jaTroll
CYTAT(bodkin @ 22:08 17.04.2008) *
trzpieniowka potrzebuje mniej metalu


Trochê nie rozumiem, czemu trzpieniówka mia³a by wymagac mniej metalu. Byc mo¿e nie znam siê na historii, ale wydaje mi siê, ¿e groty musia³y byc jako¶ standaryzowane je¶li chodzi o masê. To w koñcu determinuje zasiêg i prêdko¶c strza³.

Je¿eli przyjmiemy, ¿e masa jest ustalona to wynika z tego, ¿e na oba groty potrzeba tyle samo metalu (chyba ¿e by³y jakie¶ znacz±ce straty w procesie produkcji).

Byc mo¿e chodzi o to, ¿e je¶li mamy grot trzpieniowy to wzglêdnie wiêcej metalu przeznaczamy na wykonanie samej koñcówki grotu ni¿ przy tulejce. A to chyba nie znaczy, ¿e by³ on bardziej kosztowny.

Je¶li chodzi o realia ¶redniowieczne, wtedy nie by³o wiertarek. Wszystkie opisy obsadzania grotów trzpieniowych na tym forum zawieraj± element wiercenia dziury w promieniu. Mo¿e to by³o powodem dla którego nie u¿ywano trzpieni.

Z kolei obsadzenie grota tulejkowego wydaje siê do¶c proste, poprostu go wklejamy.

Trwa³o¶c osadzenia grotu jest wiêksza dla d³u¿szego po³±czenia. Poniewa¿ trzpieñ jest l¿ejszy od tulejki mo¿e byc d³u¿szy przy tej samej masie ca³kowitej grotu. My¶le wiêc ¿e w XXI wieku mo¿emy prze¿ucic siê na trzpienie smile.gif .
jaTroll
CYTAT(dykciarz @ 15:49 17.04.2008) *
a klej hmm... przynajmniej nie superglue ;)


A jakiego kleju Ty u¿ywasz do wklejania grotów?
dykciarz
dzieki za odpowiedz!

tak lubie i to bardzo trzpieniowe groty, pisalem juz dlaczego.

tym ze w beltach 2% bylo tylko na trzpieniu... rybka mi to smile.gif
moze te 2% nalezalo do scislej elity, snajperow albo mega megasow z 5 gwiazdkami hhehehe

a moze byl jakis problem z osadzaniem ich, centrowaniem, moze z wierceniem promieni? wtedy chyba wiertarek nie mieli :>
:p

a co do tulejek jeszcze:
to co napisales... kurde nie potrafie sobie jakos tego wyobrazic i zaczaic (tz widze to ale nie kumam ze to polepsza dzialanie bo wlasnie wg mnie latweij ulega zatemperowany promien obmykaniu, ukruszeniu czy zlamaniu)

w tulejkach wydaje mi sie ze wazne jest by grot dobrze przylegal do promienia i nawet bez kleju sie trzymal (nawet po uderzeniu w cos twardego).

a te pod katem wygladaja i "dzialaj" jak dla mnie gorzej - latwo sie zsuwaja/odczepiaja

to co napisales ze z technologi to wynika (w kutych), to jest jakies wytlumaczenie choc tez moznaby nad tym polemizowac - bo co nie mieli wtedy prostych pretow by takiego oklepac dookola blacha tworzac tuleje? heh

no ale... teoria teoria mozliwe ze prawdziwa (zwlaszcza ze nie zawsze teoria pokrywa sie z praktyka)
to ja do beltow jesli juz tulejki to o jednej srednicy otworu po calej glebokosci bede uzywal
bo do nich w maire przekonany jestem z doswiadczenia.

a co do bidy... wiadomo;]
(juz pisalem) masowki wszedzie sie trafialy

pozdro!
dykciarz
hehhe no wlasnie do trzpieni zadnego kleju nie uzwyam bo po co? tak mocno siedzi a i nawet w takiej ciasnej dziurce nie ma miejscu na klej - wyplynal by podczas wbjania grotu
chociaz moze tak na wszelki wypadek czegos dodac zeby byl jeszcze mocniejszy smile.gif

kurde o tych wiertarkach niemalze rowno napisalismy smile.gif

popieram!
Vislav
Witam

Ciekawy jestem sk±d ta opinia:
CYTAT
a mo¿e by³ jaki¶ problem z osadzaniem ich, centrowaniem, moze z wierceniem promieni? wtedy chyba wiertarek nie mieli

CYTAT
Je¶li chodzi o realia ¶redniowieczne, wtedy nie by³o wiertarek. Wszystkie opisy obsadzania grotów trzpieniowych na tym forum zawieraj± element wiercenia dziury w promieniu. Mo¿e to by³o powodem dla którego nie u¿ywano trzpieni.

Chyba zapomnieli¶cie o tak prostym do wykonania urz±dzeniu jak wiertarka ³ukowa/smyczkowa.

Wiêksze w±tpliwo¶ci mia³bym co do ¿elaznego imad³a o du¿ej sile zacisku do mocowania grota trzpieniowego w trakcie monta¿u. Chocia¿ i tutaj mo¿na wykonaæ proste urz±dzenie zaciskaj±ce z wykorzystaniem klina.

pozdrowienia Vislav

p.s. je¿eli nie jest to a¿ tak trudne - proszê o zaczynanie zdañ z du¿ej litery. Wasze teksty wygl±daj± bardzo niechlujnie. Taki SMS'owy styl komunikowania siê, chocia¿ coraz bardziej powszechny - niezbyt mi siê podoba.
Zarim Gabriel
czytam forum i wszêdzie robi siê straszny offtop... temat jest o kuciu/robieniu/osadzaniu nie o upodobaniach : tongue.gif icon_mrgreen.gif

aby mi nie zarzucono tego samego smile.gif mam pytanko:
jakie prêty do kucia s± lepsze: w jode³kê czy takie spiralki smile.gif. W jode³kê jest twardszy, z tego co na forum przeczyta³em. Nie wiem tylko czy do grotów taki jest potrzebny, czy lepiej kuæ z miêkszego prêta.
Vislav
CYTAT(Zarim Gabriel @ 08:57 18.04.2008) *
czytam forum i wszêdzie robi siê straszny offtop... temat jest o kuciu/robieniu/osadzaniu nie o upodobaniach : tongue.gif icon_mrgreen.gif
[...]

Witam

Gdyby¶ mia³ w±tpliwo¶ci co do upodobañ: Regulamin - punkt 5. Jako moderator tego dzia³u ustalam równie¿ zasady komunikowania siê, w miarê mo¿liwo¶ci zgodne z http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629738

z powa¿aniem Vislav
jaTroll
CYTAT(Zarim Gabriel @ 08:57 18.04.2008) *
jakie prêty do kucia s± lepsze: w jode³kê czy takie spiralki smile.gif. W jode³kê jest twardszy, z tego co na forum przeczyta³em. Nie wiem tylko czy do grotów taki jest potrzebny, czy lepiej kuæ z miêkszego prêta.


Wed³ug mnie grot powinien byc przede wszystkim twardy. Wiadomo, ¿e twardsza stal jest na ogó³ bardziej krucha, ale i tak napewno wytrzymalsza ni¿ promieñ. Je¶li chodzi o groty z miêkkiej stali, to s± one ma³o wytrzyma³e, je¶li strzela siê w cokolwiek innego ni¿ s³omian± tarczê. Ostrze grotu bezprzerwy siê zakrzywia, têpi itd.

Poza tym, je¶li nie zale¿y Ci na twardo¶ci, to grot toczony powinien wystarczyc.

Na koniec jeszcze o hartowaniu grotów. Podczas hartowania rozgrzewam do czerwono¶ci sam ostry koniec grota. Trzpieñ jest tylko lekko rozgrzany. Dziêki temu trzpieñ jest mniej utwardzony ale i mniej kruchy. Natomiast ostry koniec grota jest bardzo twardy. Je¿eli tylko stal której u¿ywasz jest hartowalna, to grot jaki uzyskasz bêdzie naprawde wytrzyma³y.
jaTroll
CYTAT(Vislav @ 08:01 18.04.2008) *
Chyba zapomnieli¶cie o tak prostym do wykonania urz±dzeniu jak wiertarka ³ukowa/smyczkowa.


Nie twierdze, ¿e w ¶redniowieczu wiercenie by³o niemo¿liwe, by³o natomiast o wiele trudniejsze ni¿ dzi¶. Problem z wierceniem wymy¶li³em dlatego, ¿e wymaga do¶c du¿ej precyzji i nawet kiedy robie to z u¿yciem wiertarki wcale nie jest to bardzo proste.
Zarim Gabriel
CYTAT(jaTroll @ 14:29 18.04.2008) *
Na koniec jeszcze o hartowaniu grotów. Podczas hartowania rozgrzewam do czerwono¶ci sam ostry koniec grota. Trzpieñ jest tylko lekko rozgrzany. Dziêki temu trzpieñ jest mniej utwardzony ale i mniej kruchy. Natomiast ostry koniec grota jest bardzo twardy. Je¿eli tylko stal której u¿ywasz jest hartowalna, to grot jaki uzyskasz bêdzie naprawde wytrzyma³y.


Jasne ¿e zale¿y mi na twardo¶ci smile.gif. Poza tym fajny sposób hartowania, ja chcia³em rozgrzewaæ ca³y grot,jednak u¿yje twojej metody smile.gif.
Jeszcze jedno pytanko: w czym hartujesz ? woda ?
jaTroll
CYTAT(Zarim Gabriel @ 18:29 18.04.2008) *
Jeszcze jedno pytanko: w czym hartujesz ? woda ?


Hartuje w wodzie, ale wiem ¿e mo¿na te¿ u¿ywac np. oleju (ja u¿ywa³em zurzytego oleju silnikowego). Przy oleju ¿elastwo podobno jest mniej kruchê. Ale przy stali tej jako¶ci której u¿ywa³em (prêty zbrojeniowe), wydaje mi siê ¿e nie ma to bardzo du¿ego znaczenia. Takie sztuczki s± wa¿ne gdy kujesz co¶ z naprawde po¿±dnej stali.

Hartowanie w oleju powoduje, ¿e stal siê oksyduje (jej powie¿chnia pokrywa siê czym¶ co chroni przed korozj±). Gdyby kuc lufê karabinu by³o by to dobr± ¿ecz±, ale z grotu po kilku ude¿eniach w cel ta otoczka zchodzi. Po pewnym czasie nie wygl±da to fajnie.


zaczynam zabawê z rekonstrukcj±.
witam
czy mo¿e mi kto¶ opisaæ[ mil widziane zdjêcia] proces robienia ca³ej strza³y... groty ju¿ poj±³em ale jak np. mocowaæ lotki ? czy wycinaæ da nich rowki w promieniu ?? czy po prostu szyæ nici± ? nie mog³em tego znale¶æ. je¶li jest to gdzie¶ na forum proszê o linka : )
Vislav
Witam

Zaczynaj±c zabawê z rekonstrukcj±
musisz nastawiæ siê na czytanie i poszukiwanie materia³ów. "Dzieciêca" bezradno¶æ w tej "bran¿y" i na tym forum raczej na nikim nie robi wra¿enia.
I tak otwieraj±c spis tre¶ci w dziale ³ucznictwo: http://www.freha.pl/index.php?showforum=4 poza kilkoma tematami na samej górze, które warto przeczytaæ masz na pierwszej stronie:
  • jakie pióra na lotki?
  • Strza³y - próby rekonstrukcji
  • przymocowanie lotek do strza³

i na kolejnych
  • tureckie strzaly bojowe-charakterystyka
  • maszynka do strugania promieni??
  • Wyrób strza³
  • Strza³y z ró¿y?


pozdrowienia Vislav
dykciarz
Z tego co wiem to jesli hartuje siê w oleju to jest to bardziej dog³ebne
a w wodzie bardziej powierzchniowe (chyba ze sie pomylilem i jest na odwrot ale chyba dobrze zapamietalem;) - mowil mi to kiedys jakis spec od stali w pracy.

A poza tym jak pisales: dodaje to swego rodzaju warstwe ochronna, ale do grotow nie ma chyba sensu.

A jeszcze mam pytanie czym najlepiej palic nasz "piec": drewnem (wysokoopalowym), weglem (jak tak to jakim), koksem?

Pozdrawiam!
jaTroll
CYTAT(dykciarz @ 17:10 21.04.2008) *
A jeszcze mam pytanie czym najlepiej palic nasz "piec": drewnem (wysokoopalowym), weglem (jak tak to jakim), koksem?


Tak naprawdê je¶li masz dobry nawiew paleniska, to da siê na wszystkim. Ja ku³em na wêglu drzewnym, lub na mieszance wêgla drzewnego i drewna (wyrób ³uków dostarcza naprawdê wielu ¶cinków). Samym drewnem to chyba ¶redni pomys³.

Z tego co s³ysza³em profesjonalni kowale kuj± na koksie. Nie wiem czy to prawda, ale podobno zanim w³o¿± ten koks do paleniska to lekko go zwil¿aj± (mo¿e ¿yby siê d³u¿ej pali³).

Je¿eli masz dostêp do wêgla, to te¿ napewno jest to dobre paliwo, lepsze od drewna czy wêgla drzewnego. D³u¿ej siê pali.

W ka¿dym razie z moich obserwacji wynika, ¿e najwa¿niejsza jest konstrukcja paleniska. Musi byc ruszt i nawiew powietrza pod rusztem. Paliwo to drugorzêdna sprawa.
dykciarz
W takim razie mam jeszcze jedno pytanie - jak z tym "rusztem"?
Czy to ma byc taki a'la grill i na nim smazymy nasz przyszly grot czy przez ruszt rozumiemy powiedzmy ze miednice a w niej zar i nasz grot? Bo wydawalo mi sie ze nasz kawalek zelaza wsadza sie do samego zaru i tam kieruje nawiew.

A jeszcze co do tego koksu to ostatnio sie dowiedzialem ze to cholerstwo tak ciezko rozgrzac (wiec nie wiem po co jeszcze polewac woda ale moze...) ale za to jak sie juz rozpali to grzeje b.dlugo i mocno.

Z gory dzieki za odpowiedz smile.gif
dorsai
CYTAT(jaTroll @ 02:05 22.04.2008) *
Je¿eli masz dostêp do wêgla, to te¿ napewno jest to dobre paliwo, lepsze od drewna czy wêgla drzewnego. D³u¿ej siê pali.

W ka¿dym razie z moich obserwacji wynika, ¿e najwa¿niejsza jest konstrukcja paleniska. Musi byc ruszt i nawiew powietrza pod rusztem. Paliwo to drugorzêdna sprawa.


Co do wêgla i koksu, pamiêtajcie o tak trywialnej sprawie, jak domieszka nieporz±danych zwi±zków, przede wszystkim siarki. Moim zdaniem lepiej przy kuciu tak ma³ych przedmiotów jak groty grzaæ trochê d³u¿ej, ale na czystszym opale takim jak wêgiel drzewny.

Co do samego rusztu, nawiew jest raczej niezbêdny by osi±gn±æ odpowiedni± temperaturê. Lecz przy maleñstwach takich jak groty chyba wystarczy co¶ "rêcznego" nie trzeba siê od razu bawiæ w dmuchawy napêdzane silnikiem od pralki tongue.gif
heinrich
witam!
groty kute np z prêtów, to naprawdê nie wymagaj± du¿ej temperatury!
spokojnie wystarczy wêgiel drzewny lub niewielkie szczapki drewna!!! [ci co maj± piece kaflowe wiedz± ¿e mo¿na w nich spokojnie i nie takie rzeczy do kowalno¶ci nagrzewaæsmile.gif ]

jak zaczynasz polecam taki ma³y eksperyment: kup dobr± glinian± donicê o grubych ¶ciankach + rêczny miech do grila [wszystko znajdziesz w marketach budowlanych tupu castoraama] po³±cz go ma³± metalow± rurk± z dziurk± na dnie donicy,

wsyp wêgla do grila lub niewielkie szczapki drewna [byle nie osko³ki! ] i masz ju¿ w³asnej roboty palenisko do robienia grotów - spokojne nagrzejesz w niej prêt na tyle by móc bez problemów formowaæ groty, tuleki i trzpienie smile.gif

mo¿e sposób ma³o historyczny ale zdaje egzamin na cel smile.gif

pozdrawiam!
dykciarz
Heh.
Dlatego zasugerowalem grilla, bo wlasnie na poczatku zamierzalem w czyms takim sprobowac.
A ze jest to malo historyczne... hmmm... a musi? smile.gif

Pozdrawiam i dzieki za odpowiedz.
dykciarz
Zapomnialem dodac, ze grilla z nawiewem od spodu.

PS. Sposob z donica tez jest dobry. Zastanawiam sie tylko nad glina - czy nie peknie od temperatury? Z drugiej strony gline sie przeciez wypala wiec moze moje obawy sa bezpodstawne:)
jaTroll
CYTAT(heinrich @ 17:08 22.04.2008) *
groty kute np z prêtów, to naprawdê nie wymagaj± du¿ej temperatury!


To chyba zale¿y od rodzaju stali. Je¶li by kuc np. ze stali miêkkiej to w ogóle nie trzeba nic grzac, wystarczy wyklepac.

Zak³adaj±c, ¿e nie kujemy stali "gwo¼dziwej" dobre palenisko siê przydajê. Tak ma³y przedmiot bardzo szybko wytraca ciep³o, wiêc s³abo rozgrzany bêdzie mo¿na formowac bardzo krótko.

Je¶li chodzi o pomys³ z doniczk± - bardzo ciekawy. Czy wypróbowa³e¶ go kiedy¶. Powiem szcze¿e, ¿e trochê mnie dziwi wytrzyma³o¶c na ciep³o tej donicy (nie chcia³a pêkac?).
jaTroll
CYTAT(dykciarz @ 16:12 22.04.2008) *
W takim razie mam jeszcze jedno pytanie - jak z tym "rusztem"?


Ruszt pownien byc na tyle gêsty, ¿eby nie wypada³y z niego wêgle. Nie mo¿e byc równie¿ zrobiony z cienkich drutów, bo szybko siê przepal±.

Ruszt idealny to mniej wiêcej taki jak w kominkach z wk³adem.

Ja swój ruszt zrobi³em ze starych gabli (takie "gêste wid³y" do kopania ziemniaków)

Jeszcze je¶li chodzi o nawiew. Bardzo polecam ma³e wiatraczki do ch³odzenia siê w ciep³e dni. Ja u¿ywa³em takiego o mocy 25W. Gdy by³ ustawiony na maksa to ¿ar spokojnie topi³ ¿elazo.
heinrich
witam!

ale wy sobie ¿ycie utrudniacie :P jaki ruszt? jakie palenisko?
"normalnego" paleniska kowalskiego nie potrzeba! do kucia grotów - naogl±da³em siê takich u dziadka - bo tam 3 kowali na wsi dzia³a! i szkoda czasu i opa³u marnowaæ w tak wielkim palenisku na ma³e grociki

do kucia grotów mo¿esz i dziurê w ziemi wykorzystaæ! i te¿ bêdzie ok!, wiec nie ma po co kombinowaæ!

do kucia grotów potrzebny jest niewielki pojemnik na opa³ - czy to bêdzie doniczka w ziemi? czy rurka stalowa fi 15cm czy te¿ 4 ceg³y czy profesjonalne palenisko na nogach i z okapem- nie ma znaczenia - to ma tylko podgrzaæ prêt do temperatury kowalno¶ci i rozkucia go na grot!

nie bêdziesz chyba kowad³a 200kg kupowa³ do tak trywialnego zajêcia? bo po co? to po co ci nie wiem jak profesjonalne palenisko? - wystarczy co¶ co ¿ar utrzyma;

odp czy doniczka wytrzyma - owszem!, i 4 ceg³y te¿ wystarcz± [po³o¿one na sztorc!] - nie ma sensu ci±gn±æ tego tematu w takiej formie - sposobów otrzymania kowalno¶ci prêta na groty jest sporo - kilka tu ju¿ pad³o - wiec ruszcie g³owami!

wa¿niejsze dla tego forum jest chyba trwa³o¶æ i wykonanie takiego grotu nie?

pozdrawiam smile.gif
Vislav
CYTAT(steven robin @ 15:44 31.05.2008) *
Witam!
Jestem pocz±tkuj±cym ³ucznikiem i chcia³bym wykuæ grot w³asnorêcznie, czyta³em, ¿e niektórzy z was u¿±dzali sobie prowizoryczne paleniska kowalskie wykopane w ziemi, czy móg³ by mi który¶ z was, do¶wiadczonych ju¿ ³ucznikó-rzemie¶lników, wyja¶niæ jak takie palenisko dok³adnie wygl±da? Za wszelkie wskazówki ogromnie dziêkójê.
Pozdrawiam

Steven Robin!


Witaj Steven!

Po violi kolej na palenisko. Zapraszam do dzia³u http://www.freha.pl/index.php?showforum=13

Tam przegl±daj±c tematy znajdziesz potrzebne informacje.

Vslv
dykciarz
Witam.
W koncu zebralem sie do proby wykucia grotow no i... poracha sie to skonczylo.
Zrobilem nastepujaco: palenisko na wegiel drzewny w powiedzmy ze czyms jak garnek (fi 20cm)z paroma dziurami po boku na dmuchawe. wsadzilem tam pare pretow fi10mm. Grzalem i grzalem, dmuchalem i dmuchalem (mocna pompka nozna) i nic. Prety ledwo sie zaczerwienily. W warunkach pol-ciemni garazowej ledwo swiecily. Kuc praktycznie sie nie dalo, po 10 mocnych uderzeniach troszke sie splaszczyly ale minimalnie. Na filmach o kuciu te prety swieca niemal jak zarowki i po 2-3 walnieciach mlotkiem robia sie plaskie.
Wegla nie zalowalem, prety byly nim obsypane z kazdej strony, no i ze 20 min sie w nim kisily.
Czy ktos wie gdzie popelnilem blad? Moze jakies wskazowki?

Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam.
Cream
Je¶li wêgiel jest rozgrzany odpowiednio, to po ok 20-30s prêt powinien byæ koloru jasno-pomarañczowego. Mo¿e ucieka ci gdzie¶ ciep³o? Choæ je¶li zakopa³e¶ te prêty w wêglu to nie powinno tak byæ. Jeszcze upewnij siê czy dmuchawa nie ch³odzi prêta czasem.
jaTroll
Je¶li chodzi o numer z donic± to wypróbowa³em go (zamiast donicy u¿y³em ma³ego garnka). Muszê powiedziec, ¿e efekty by³y ¶wietne. Przy bardzo niedu¿ym zu¿yciu wêgla mogê spokojnie uzyskac temperaturê niezbêdn± do sprawnego kucia.

Z twojego opisu wydaje mi siê, ¿e pope³niasz jeden b³±d. Pompka no¿na s³u¿y do dmuchania opon i jest przystosowana do wt³aczania ma³ych ilo¶ci powietrza pod du¿ym ci¶nieniem. Ty potrzebujesz odwrotnie, du¿o powietrza i ma³e ci¶nienie. Do tego lepszy bêdzie ma³y wiatrak do ch³odzenia siê w ciep³e dni.

Dodam jeszcze opis tego co zrobi³em

Palenisko jest z garnka oko³o 12 cm ¶rednicy, 8 cm g³êboko¶ci. W dnie garnka wywierci³em oko³o 10 otworów o ¶rednicy 10mm.

Ca³a instalacja jest zrobiona z cegie³ i zakopana w ziemi. Pod garnkiem znajduje siê koniec kana³u. Na drugim koñcu znajduje siê wentylator t³ocz±cy powietrze pod palenisko.

Oto shcemat

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Zdjêcia orgina³u niestety nie mam. Je¶li bêdzie taka potrzeba mogê w przysz³o¶ci za³±czyc.
Alcaron
Witam. Jestem tu nowy.
Próbowa³em zrobiæ grot tulejkowy w ognisku, nie mia³em paleniska,gdy¿ jak wiadomo to poczatki. I zrobi³em ognisko. Niestety metal siê nie zaczerwieni³,by³ lekko br±zowy czyli mia³ ok. 500 stopni. Po pewnym czasie kucia z³ama³ siê.

Czy powinienem zbudowac palenisko? Czy ognisko mo¿e byæ?
Czy na drewnie mo¿na kuæ ¿elazo? Czy te¿ nie?

Jestem pocz±tkujacym kowalem amatorem prosze pomó¿cie.



milamber
wykop dzióre, za³atw nadmuch ( niezbedne ) ... mo¿e byc miech, który wdmuchuje powietrze najlepiej od spodu paleniska. kucie na drewnie?? nie próbowa³em ale zak³adam ¿e jest to baaardzo uporczywe, poszukaj w gara¿u ojca... napewno cosik znajdziesz. pozdrawiam
ale du¿y plus, ¿e próbujesz!
Alcaron
Wydaje mi sie ze ¼le napisa³em.
Kowad³o mam i na nim kujê. A ognisko rozpalam na drewnie.
S³ysza³em ¿e lepiej na wêglu lub na koksie robiæ ¿ar do kucia. Czy to prawda, nie próbowa³em jeszzce.

A nadmuch mia³em z p³uc icon_wink.gif chociarz po kilkudziesiêciu minutach nadmuchu wysiada³em....
Planujê zrobic miech. Tyle ¿e nie wiem gdzie sprê¿yne do niego dostanê,chodzi³em po sklepach tam maja tylko do samochodowych amortyzatorów.

Czy jedyny problem to zrobiæ palenisko czy te¿ rodzaj palonego przedmiotu?
ate1990
Drewno mocno dymi, i strasznie zanieczyszcza metal, lepiej koks, lub je¶li masz du¿o kasy, albo ma³o kujesz to wêgiel drzewny. Polecam zakupiæ (nawet w Castoramie) trochê gliny szamotowej (znajdziesz w dziale z kominkami) i ulepiæ ma³e palenisko z rurk± daj±c± powietrze od spodu. Jako miech mo¿esz daæ taki patent jak ten mistrz na filmie:

http://pl.youtube.com/watch?v=blBzKTly4Yc&NR=1

@edycja

Zapomnia³em dodaæ, ¿e zwyk³y wêgiel te¿ mocno dymi, a koks tylko na pocz±tku. =]
Alcaron
Wielkie dziêki.
Tylko jeszcze chcia³bym wiedzieæ dlaczego metal nie chcia³ siê rozgrzaæ?
Patrz±c na film to palenisko nie potrzebne, i koksu oni tam chyba nie maj±, wiêc na drewnie pal±.
Czy to sprawa miecha?
pozdrawiam
ate1990
Metal musisz wk³adaæ w du¿o ¿aru (aby pokry³ rozgrzewany element) i dmuchaæ w³a¶nie w ¿ar. Nie ma opcji, aby metal siê nie rozgrza³ co najmniej do 700 - 800 stopni Celsjusza. Miech dostarcza wiêcej tlenu do paliwa, przez co spala siê ono szybciej, intensywnej, i oddaje wiêcej temperatury.
Alcaron
Ok. Dziêki.
A jaki materia³ polecacie na groty?
Jaki na treningowe, jaki na "polowania' a jaki na powa¿n± walkê? Czy we wszystkich przypadkach taki sam?

A czy warto metal rozgrzewaæ do bia³o¶ci lub ¿ó³to¶ci czy czerwony kolor wystarczy?
pozdarwiam
marcinello
hymm wed³ug mnie grot do wszystkiego powinien byæ z jak najlepszej stali .
czerwony/pomarañczowy wystarczy ¿eby kuæ i w dodatku masz pewno¶æ ¿e nie przepali³e¶ stali. bum.gif
ate1990
Szkoda dobrej stali na groty. Ja robiê z g³adkich prêtów stalowych fi 10mm. Je¶li masz dobre palenisko, to warto rozgrzaæ stal do wy¿szej temperatury, aby jak najszybciej uformowaæ grot. Im mniej razy rozgrzejesz stal tym mniej zanieczyszczeñ w ni± wniknie, oraz bêdzie mniejsza strata materia³u (zendra).

Kiedy¶ jak pracowa³em pod go³ym niebem, stal grza³em w do³ku w ziemi, a ku³em na kawa³ku stali to du¿o razy grza³em prêt zanim mi co¶ wysz³o, a teraz elegancko nic mi na g³owê nie kapie, wsadzam prêt do paleniska, i po chwili jest bia³y(kilka razy na pocz±tku mi siê stopi³ ;p) myk na kowad³o i jazda. =]

Nie ma to jak w³asna ku¼nia (ciasna, ale w³asna). =]
Alcaron
Te¿ mam zamiar zbudowaæ sobie ku¼nie, z pocz±tku wite(dach i kilka ¶cian)
sprzêt pocz±tkowy mam.
A czy mo¿ecie podaæ jakie¶ wzory grotów i sposób kucia i ca³ej obróbki?
pozdrawiam
hador
wzory grotów znajdziesz na stronie pana Jaros³awa Be³zy: http://belza.iq.pl/old/
A co do obróbki to sprecyzuj o co ci chodzi bo wcze¶niej pan vislav podawa³ stronkê.
Ja ku³em jak na tej stronie i ca³kiem nie¿le wysz³o: kilka bodkinów i li¶ci.
pozdro

Zapomnia³em jeszcze dodaæ ¿e nie ma sensu bawiæ siê ztymi ca³ymi babkami lepiej poprostu na kowadle przyklepaæ.
Acha zapomnia³em podaæ stronki: http://andrzejn16.w.interia.pl/strony/kucie_grotow.htm
Od razu mówie ¿e t± stronê podawa³ pan Vislav
wat93
chlopaki ja wam powiem tak :P

do kucia grotow wystarczy zwykle ognisko jesli jest dosc duze to nie trzeba zadnych nadmuchow i precik 10 staje w supelnosci wystarczajaco plastyczny zeby wykuc grot smile.gif co do stali to mysle podobnie jak ate ze nie ma sensu kuc grotow z jakiejs 45 czy 50HS... wystarczy zwykla zbrojeniowka nawet nie musi byc gladka smile.gif ja kuje groty "od reki" nie sa doskonale oczywiscie i niestety nie sprawdzone w akcji bo nie zajmuje sie lucznictwem tylko kowalstwem... jesli chcecie fotke to prosze bardzo wolajcie a bedzie wam dane smile.gif

pozdrawiam smile.gif

PS. a tak wogole to witam wszystkich bardzo serdecznie :D
bodkin

witam

poprosze o fotki grotow.

pozdrawiam




wat93
prosze bardzo smile.gif zdjecie z toporkiem (moim pierwszym) i proba kolczugi z podkladek sprezynowych 10

marcinello
wa¿y³e¶ je??
ate1990
A to moje:



D³g. ca³k. = ok 75mm.
wat93
nie.. nie robilem nic... ;/ sa troche za dlugie bo maja 9cm i 10cm ale to zawsze jest do poprawki w tych iw nastepnych... poprostu ucinam i na nowo sciagam material smile.gif
Kubin96
A mo¿e da³oby siê po prostu zrobiæ formê, wlo¿yæ do niej koniec promienia i zalaæ jakim¶ metalem? To chyba by³oby ³atwiejsze. I przy okazji, jakie metale siê nadaj±?
hador
a promienie sie nie zwegl± bo to dosc duza temperatura?

zreszta ciezko roztopic jakis metal w domowych warunkach chyba tylko o³ów a to bedzie za s³abe bigsmile2.gif

tak mi sie wydaja

pozdr
arcimir
CYTAT(hador @ 12:44 01.07.2009) *
zreszta ciezko roztopic jakis metal w domowych warunkach chyba tylko o³ów

Witam,
wiele stopów kolorowych ma temperatury topnienia osiagalne w domowych warunkach - mosi±dze, br±zy. S± i inne stopy, jeszcze ³atwiej topliwe, ale to ju¿ mniej historyczne.
Temperatury ok. 600oC na wêglu z nadmuchem powinny byæ nie tak trudne do osi±gniêcia (przecie¿ i stal mo¿na tak nadtopiæ, a to du¿o wy¿sza temperatura), w koñcu takie stopy otrzymywano i u¿ywano ju¿ w do¶æ zamierzch³ych czasach, to i teraz powinno siê udaæ... W zesz³ym roku na Wolinie widzia³em bardzo zgrabne groty mosiê¿ne, na pewno odlewane.
hador
szczeze to ja najwyzej wykuje sobnie grot z preta wiec mistrzem jakims nie jestem i na topieniu i tempoeraturach sie nie znam po prostu nie pomysla³em o tych stopach smile.gif

jak dla mnie to lepiej sobie wykuc pozadny grot niz niepotrzebnie kombinowac



To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.