Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Witam! - Samodzielne wykonanie ³uku naturalnego.
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > £ucznictwo
Stron: 1, 2, 3
ulmus3
CYTAT
Jedno ramiê wygina siê prawid³owo, a drugie jest zbyt sztywne. nie mam ju¿ mo¿liwo¶ci opi³owania drewna  

Nieprawda, zawsze siê da .  
¯yczê ci jak najlepiej, ale z opisu wynika mi ¿e dorobi³e¶ siê "zawiasu" w tym s³abszym ramieniu. Ja w takiej sytuacji wykoñczy³em ³uk byle jak i zabieram siê za nastêpny. Idealnej szczapy jesionowej trochê szkoda, ale je¶li jest tak jak mi siê wydaje, to niewiele siê ju¿ da na to poradziæ. Je¶li s³absze ramiê ugina siê równomiernie, to mo¿na co¶ jeszcze poradziæ. Generalnie obrabiaj±c ramiê mocniejsze, lub/i skracaj±c s³absze. Powodzenia.

Witam.
Ja raczej postawi³bym na nierównomierne wysuszenie materia³u ,twardsze ramie jest bardziej wysuszone.Drewno sch³o pionowo lub w czê¶ciowym nas³onecznieniu itp. Je¶li trafi³em ,to poczekaj a¿ wilgotno¶æ w drewnie siê wyrówna .Jesli ró¿nica w twardo¶ci jest du¿a , mo¿na delikatnie poci±gn±æ olejem lnianym twardsze ramie aby zatrzymaæ w nim wilgoæ i nie wysuszyæ go do cna.
Jesli nie trafi³em ,pozostaje Ci zrobiæ to co radzi Andrzej.
Ulmus3
bodkin
''Prêdko¶ci powy¿ej 200fps nie s± a¿ tak± znowu rzadko¶ci±, abym nie wierzy³ ¿e kto¶ gdzie¶ ju¿ takie nastrzela³. Wszak¿e w bardzo wielu wypadkach strzelano strza³ami znacznie l¿ejszymi ni¿ 10 grains/lbf. Poza tym bardzo czêsto ³uki naci±ga siê wtedy dalej ni¿ 28", ''

niestety nikomu jeszcze sie nie udalo spelnic wymaganego warunku 28" i 10 grain /lbs
jako ciekawostke podam , ze jeden znany w polsce wytworca tez osiagnal te 200fps, ale strzala byla lzejsza


'' Im wiêksza si³a i d³ugo¶æ naci±gu, tym ³uk musi mieæ bardziej kolisty profil. Im s³absze drewno tym bardziej p³askie ramiona. Im krótszy ³uk, tym bardziej p³askie ramiona.''

racja
dobry material wytrzyma w wysokim przekroju ponad 80 lbs , potem trzeba juz isc w kierunku bardziej kolistrego profilu


''Co ciekawe, jeden z naj³atwiejszych do wykonania i kszta³towania ³uków, ³uk piramidowy, jest równie¿ jedn± z najszybszych konstrukcji. Szczególnie gdy jest wystarczaj±co d³ugi by mo¿na by³o zostawiæ majdan niepracuj±cy.''

dodalbym rowniez wysoki przekroj w elb
moze nie tak latwy jak ow piramidalny , ale szybko sie to robi


''£uk bliski koñcowych wymiarów schnie szybciej, a co ciekawe, mniejsza jest szansa ¿e siê spaczy.''

nie nalezy robic tego z calkowicie mokrego materialu
potem zaleca sie nadmiar w okolicach 30 % i dotyczy to lukow plaskich
w lukach o wysokim przekroju to " przyspieszanie suszenia " bedzie trwalo dluzej


'' S³oje pod k±tem niewiele zmieniaj±. Licz± siê w³ókna.''

mam plaski luk gdzie sa pogwalcone przyjete zasady przebiegu wlokien i sprawuje sie dobrze
jednak ramiona w takich lukach nawet jak nie pekna maja tendencje do skrecania , jest to szczegolnie widoczne w szerokich ramionach


'' Robiæ z czegokolwiek, z ga³êzi, z deski sosnowej, z brzozy itp.''

z sosny tez sie da
kilka lat temu kolega w niemczech replikowal taki luk dla jakiegos muzeum
znaleziono gdzies resztki takiego luku , a on jako dosc uznany fachowiec otrzymal zlecienie
twierdzi , ze luk dzialal dobrze , oczywiscie plaskie , szerokie ramiona

pozdrawiam
.Jarogniew.
przepraszam ze dyskusje przerywam ale chcia³bym zadac pytanie (totalnego nowicjusza smile.gif )
Wyczyta³em tu o nieprawidlowym suszeniu luku.Czy drewno pdczas susznia musi lezec na s³oñcu? czy moge je po prostu po³ozyc w domku na szawce (chodzi o leszczyne) na jakies 2 tygodnie albo tydzieñ.
i jak by to by³o w przypadku Dzikiej ¶liwy bo Vislav napisa³ ze nadae ie na luki a do niej tez mam dostêp.
pozdrawiam.
Andrzej Rosa
CYTAT(.Jarogniew.)
przepraszam ze dyskusje przerywam

Nie ma za co przepraszaæ, bo wracasz do meritum.
CYTAT(.Jarogniew.)
ale chcia³bym zadac pytanie (totalnego nowicjusza   smile.gif   )
Wyczyta³em tu o nieprawidlowym suszeniu luku.Czy drewno pdczas susznia musi lezec na s³oñcu? czy moge je po prostu po³ozyc w domku na szawce (chodzi o leszczyne) na jakies 2 tygodnie albo tydzieñ.

Drewno "nie wie" czy jest suszone na s³oñcu czy w inny sposób. Przy¶pieszone suszenie ma swoje wady, bo drewno mo¿e nam siê wypaczyæ, przesuszyæ czy popêkaæ, ale je¶li unikniemy tych problemów to efekt koñcowy bêdzie trudny do odró¿nienia od suszenia na s³oñcu.

Dwa tygodnie czy tydzieñ to raczej za ma³o. Nie oznacza to, ¿e nie mo¿esz sobie zrobiæ ³uku z niedosuszonego drewna. W praktyce na pocz±tek bêdzie to pewnie nawet lepsze, bo prawdopodobnie pomylisz siê przy kszta³towaniu, a drewno niedosuszone nie trza¶nie ci, tylko siê po prostu z³amie, albo i nie z³amie a jedynie wygnie w nieprzyjemny sposób.

Leszczyna... Z wszystkiego co tu do tej pory napisano (a napisano wiêcej ni¿ gdziekolwiek indziej spotka³em!) sucha leszczyna jest drewnem kruchym. Rdzeñ jest bardziej kruchy ni¿ biel, co nie dziwi. Jest odporniejsza na ¶ciskanie ni¿ na rozrywanie. I, co najwa¿niejsze, wydaje siê ¿e da siê z tego robiæ bardzo szybkie ³uki! Drewno generalnie jest odporniejsze na rozrywanie, wiêc je¶li kto¶ zadba o prawid³ow± dystrybucjê naprê¿eñ to grzbiet powinien to wytrzymaæ. W najgorszym razie trzeba by go wzmocniæ paku³ami czy p³ótnem (albo laminatem z odpowiedniego drewna) ale chyba powinno siê daæ uzyskaæ stabilny grzbiet bez tego.
CYTAT(.Jarogniew.)
i jak by to by³o w przypadku Dzikiej ¶liwy bo Vislav napisa³ ze nadae ie na luki a do niej tez mam dostêp.
pozdrawiam.

Wiêkszo¶æ li¶ciastych drzew mo¿e daæ drewno na ³uki. Doczyta³em siê, ¿e w przypadku drzew owocowych trzeba usun±æ biel i zrobiæ grzbiet z powierzchni jednego s³oja rdzeniu. Nie wiem co napisa³ Vis³aw i mo¿liwe ¿e w praktyce jako¶ inaczej to wygl±da.

Jakby nie by³o, od³o¿y³em sobie konar jab³oni i my¶lê siê za niego kiedy¶ zabraæ. Zobaczê jak mi pêknie, ale je¶li uda mi siê go równo rozszczepiæ to zastanowiê siê nad zrobieniem ³uku "odwrotnego" czyli takiego gdzie wnêtrze pniaka jest grzbietem a czê¶æ zewnêtrzna brzu¶cem. W przypadku drewien z drzew owocowych ma to chyba sens. Na pewno ma, gdy ¶rednica pniaka jest niewielka i mo¿emy siê s³usznie obawiaæ koncentracji naprê¿eñ na niewielkim procencie mocno zaokr±glonego grzbietu.

Acha - przypomnia³em sobie, ¿e je¶li chodzi o akacjê to radzili podobnie. Tzn biel z tego drewna jest ma³o u¿yteczna i ³uk trzeba robiæ z rdzenia.
Tyle ¿e akacja, jak siê wydaje w przeciwieñstwie do drzew owocowych czy leszczyny, ma drewno odporniejsze na rozrywanie ni¿ ¶ciskanie.

D±b ma podobnie i jest przez to bezpieczniejszy. Trudno go przesuszyæ a w razie pomy³ki w kszta³towaniu nie powinien trzasn±æ tylko siê z³amaæ. Europejski d±b jest dobrym drewnem na ³uki, jest relatywnie bezpieczny, wiele wybacza i jest stosunkowo ³atwo dostêpny. Nie wiem czy nie lepiej by¶ zrobi³ kupuj±c odpowiednio us³ojowan± deskê, bo na pewno o wiele ³atwiej jest robiæ ³uki z materia³u jednorodnego ni¿ z temperamentnych szczap. Z drugiej strony, ³uki ze szczap s± ³ukami prawdziwie naturalnymi, wiêc jak kto woli.

Powodzenia
Sir_Thorus
Jestem ca³kiem ³ysy w tym temacie wiec prosze o wyt³umaczenie mi kilku rzeczy:
1.Jak mówicie ¿e robicie ³uk np.z jesionu,to chodzi wam o ga³±¼ czy co¶ inszego ???
2.Czy ³uk musi byæ p³aski jak mówicie ??Mam ³uk "okr±g³y"który nawet nie¼le strzela,wiêc co daje "kszta³t"(tak to sie nazywa ?)³uku??
3.Czy nadaje sie na ciêciwê niæ z której robi siê strój do judo ??Dodam ¿e jest wytrzyma³a(i tnie palce)


Pozdrowienia i z góry dziêki,Sir_Thorus
Andrzej Rosa
CYTAT(Sir_Thorus)
1.Jak mówicie ¿e robicie ³uk np.z jesionu,to chodzi wam o ga³±¼ czy co¶ inszego ???

Raczej chodzi o szczapê (odszczypan± z d³ugiego pniaka belkê) albo deskê.
CYTAT(Sir_Thorus)
2.Czy ³uk musi byæ p³aski jak mówicie ??Mam ³uk "okr±g³y"który nawet nie¼le strzela,wiêc co daje "kszta³t"(tak to sie nazywa ?)³uku??

Nie wiem czy chodzi ci o profil napiêtego ³uku czy o przekrój poprzeczny ramion. Prostok±tny przekrój ramion zapobiega koncentracji naprê¿eñ na wypuk³ych czê¶ciach. Generalnie tak jest lepiej, ale nie zawsze.

Na przyk³ad pó³okr±g³y brzusiec powoduje znaczne naprê¿enia na szczycie krzywizny. Podobnie w przypadku grzbietu. Czasami jest to po¿±dane zjawisko, kiedy materia³, powiedzmy, grzbietu jest znacznie silniejszy na rozci±ganie ni¿ materia³ brzu¶ca na ¶ciskanie. Poniewa¿ najsilniejszemu rozci±ganiu podlegaæ bêdzie jedynie szczytowa czê¶æ wypuk³o¶ci, mo¿e siê udaæ unikn±æ sytuacji gdy brzusiec "zapada" siê pod si³± nacisku.

Je¶li grzbiet siê nie wyd³u¿a, ca³± pracê musi wykonaæ brzusiec.

Zale¿nie od rodzaju u¿ytych materia³ów mo¿na z powodzeniem stosowaæ pó³okr±g³e grzbiety lub brzu¶ce. Bambus nadaje siê do wspierania grzbietów w przypadku normalnego drewna w sumie jedynie dziêki temu, ¿e nie jest idealnie p³aski, bo wytrzyma³o¶æ na rozci±ganie ma zbli¿on± do w³ókna szklanego, które jest w stanie przesiliæ niemal ka¿de normalne drewno.

Je¶li chodzi o profil ³uku, to on nie powinien byæ "p³aski", cokolwiek mia³oby to znaczyæ.

CYTAT(Sir_Thorus)
3.Czy nadaje sie na ciêciwê niæ z której robi siê strój do judo ??Dodam ¿e jest wytrzyma³a(i tnie palce)

Zmierz wytrzyma³o¶æ pojedynczej nitki. Wytrzyma³o¶æ ciêciwy powinna byæ minimum 4 razy wiêksza ni¿ si³a naci±gu ³uku ale bezpieczniej bêdzie 5 razy. Oblicz ile nitek potrzeba na osi±gniêcie tej wytrzyma³o¶ci. Je¶li ciêciwa nie wyjdzie za gruba to nitka siê pewnie nadaje. Ciêciwa nie powinna byæ zbyt elastyczna, a w przypadku ³uków refleksyjnych nie powinna byæ te¿ zbyt ma³o elastyczna.

Zawsze mo¿na u¿yæ nitki dentystycznej. To dakron.

Pozdrawiam.
bodkin
"Leszczyna... Z wszystkiego co tu do tej pory napisano (a napisano wiêcej ni¿ gdziekolwiek indziej spotka³em!) sucha leszczyna jest drewnem kruchym. Rdzeñ jest bardziej kruchy ni¿ biel, co nie dziwi. Jest odporniejsza na ¶ciskanie ni¿ na rozrywanie. I, co najwa¿niejsze, wydaje siê ¿e da siê z tego robiæ bardzo szybkie ³uki! Drewno generalnie jest odporniejsze na rozrywanie, wiêc je¶li kto¶ zadba o prawid³ow± dystrybucjê naprê¿eñ to grzbiet powinien to wytrzymaæ. W najgorszym razie trzeba by go wzmocniæ paku³ami czy p³ótnem (albo laminatem z odpowiedniego drewna) ale chyba powinno siê daæ uzyskaæ stabilny grzbiet bez tego. '

jaka liczbe masz na mysli piszac " bardzo szybkie luki " ?
pytam poniewaz ze wzgledu na swoja kruchosc leszczyna raczej nie moze pracowac pod duzym " stersem " , natomiast ze wzgledu na mala gestosc / ciezar wlasciwy bardzo ladnie pochlania dragania

pozdrawiam
Andrzej Rosa
CYTAT(bodkin)
jaka liczbe masz na mysli piszac " bardzo szybkie luki " ?  
pytam poniewaz ze wzgledu na swoja kruchosc leszczyna raczej nie moze pracowac pod duzym " stersem " , natomiast ze wzgledu na mala gestosc / ciezar wlasciwy bardzo ladnie pochlania dragania

Liczby bed± g³ównie zale¿eæ od tego kto zrobi dany ³uk. O wiele bardziej ni¿ od materia³u, oczywi¶cie.

Ale chodzi mi o to, ¿e skoro leszczyna jest odporna na ¶ciskanie to po ewentualnym odpowiednim wzmocnieniu grzbietu powinna daæ wytrzyma³y ³uk. No a ¿e jest stosunkowo lekka to i ³uk bêdzie lekki, czyli przynajmniej potencjalnie szybki.

Nie jestem pewien, ale czy nie jest tak ¿e lekka leszczyna tych drgañ po prostu generuje o wiele mniej? Ma³a masa ruchoma to i ma³e drgania...

Je¶li chodzi o wzmocnienie grzbietu to my¶lê albo o laminacie z drewna odpornego na rozci±gnie (d±b, akacja, wi±z itp) albo, je¶li to wystarczy, warstwie paku³. Paku³y s± podobno niez³e. Klej mo¿na zrobiæ z ¿elatyny i bêdzie "historyczny".

Nie wiem do koñca czy to ma wiêkszy sens praktyczny, ale mam zamiar spróbowaæ.

Pozdrawiam.
bodkin
'Ale chodzi mi o to, ¿e skoro leszczyna jest odporna na ¶ciskanie to po ewentualnym odpowiednim wzmocnieniu grzbietu powinna daæ wytrzyma³y ³uk. No a ¿e jest stosunkowo lekka to i ³uk bêdzie lekki, czyli przynajmniej potencjalnie szybki."

teoretycznie moze masz i racje , jednak nie slyszalem jeszcze o naprawde szybkim luku z leszcxzyny
byly to przewaznie dosc dlugie luki o stosunkowo malym naciagu


"Nie jestem pewien, ale czy nie jest tak ¿e lekka leszczyna tych drgañ po prostu generuje o wiele mniej? Ma³a masa ruchoma to i ma³e drgania..."


musi byc jeszcze cos
mianowicie pieknie tlumi drgania uzyta jako trzonek , pewnie gestosc drewna tez gra role


"Je¶li chodzi o wzmocnienie grzbietu to my¶lê albo o laminacie z drewna odpornego na rozci±gnie (d±b, akacja, wi±z itp) albo, je¶li to wystarczy, warstwie paku³. Paku³y s± podobno niez³e. Klej mo¿na zrobiæ z ¿elatyny i bêdzie "historyczny"."

mi dobrze szlo z klejem skornym
robota dosc paskudna i trzeba sie uwijac ,ale trzyma swietnie
przyklejalem sztywna cienka skore

"Nie wiem do koñca czy to ma wiêkszy sens praktyczny, ale mam zamiar spróbowaæ."

to jest tak , ze jak nie sprobujesz , to byc moze nigdy sie nie dowiesz po prostu ;))

pozdrawiam
Andrzej Rosa
CYTAT(bodkin)
teoretycznie moze masz i racje , jednak nie slyszalem jeszcze o naprawde szybkim luku z leszcxzyny
byly to przewaznie dosc dlugie luki o stosunkowo malym naciagu

Ze wszystkiego co do tej pory wyczyta³em, leszczyna najbardziej przypomina ja³owiec. Jest bardzo elastyczna w stanie mokrym i krucha gdy siê j± wysuszy, tyle ¿e o wiele ³atwiej znale¼æ d³ugie i proste pniaki.

Z eastern red cedar (rodzaj ja³owca) i z normalnego ja³owca ludzie robi± szybkie ³uki. Wymagaj± najczê¶ciej wzmocnienia grzbietu, a w przypadku d³ugiego ³uku ja³owiec wymaga równie¿ wysokiego naci±gu ¿eby byæ wydajnym, bo bez naci±gu nie obci±¿amy drewna wystarczaj±co i sporo jego wytrzyma³o¶ci siê marnuje.

Jednak umówiê siê z koleg± na ¶ciêcie tego pniaka leszczyny co mi obieca³. Zabiorê siê za niego gdy ju¿ bêdê cokolwiek umia³, wiêc póki co sobie po prostu pole¿y.

CYTAT(bodkin)
musi byc jeszcze cos
mianowicie pieknie tlumi drgania uzyta jako trzonek  , pewnie gestosc drewna tez gra role

Na to wygl±da. Dziêki.

CYTAT(bodkin)
mi dobrze szlo z klejem skornym  
robota dosc paskudna i trzeba sie uwijac  ,ale trzyma swietnie  
przyklejalem sztywna cienka skore


¯elatyna to po prostu jest klej skórny i to podobno wysokiej jako¶ci. Cienkiej skóry po prostu nie mam a paku³y s± do dostania.

Wzmacnianie grzbietu w³óknami ro¶linnymi dzia³a mniej wiêcej równie dobrze co skóra, tyle ¿e wygl±da gorzej ale jest l¿ejsze. Paku³y s± lepsze ni¿ tkanina, bo w przypadku tkaniny po³owê masy stanowi± w³ókna biegn±ce prostopadle do grzbietu. Nie przenosz± ¿adnych obci±¿eñ, wiêc nie s± potrzebne. Paku³y dzia³aj± lepiej ni¿ na przyk³ad dratwa, bo dratwa jak ka¿dy sznurek trochê siê wyci±ga pod obci±¿eniem. Mo¿e jakby dratwê odpowiednio obci±¿yæ przed na³o¿eniem (podwiesiæ ciê¿ar na parê godzin, itp) to by dzia³a³a podobnie. Nie wiem, bo nigdzie nie spotka³em by kto¶ próbowa³.

CYTAT(bodkin)
to jest tak , ze jak nie sprobujesz , to byc moze nigdy sie nie dowiesz po prostu ;))


W tym wypadku tak, bo mo¿e siê okazaæ ¿e jestem pierwszy.

W ogóle nie rozumiem tego wyrzekania na "teoretyzowanie". "Zawodowo m±drzy" (icon_wink.gif) ludzie mawiaj±, ¿e miesi±c spêdzony w laboratorium pozwala z ³atwo¶ci± zaoszczêdziæ dwie godziny w bibliotece. I wiesz co? Maj± racjê. Wiem, bo sprawdzi³em w praktyce. A co gorsze to nie by³ miesi±c tylko pó³ roku.

Poza tym, nawet jak mi siê ³uk z leszczyny nie uda, to i tak niczego wielkiego w ten sposób siê nie dowiem. Najwy¿ej, ¿e nie jest to ³atwe, ale robienie ³uków w ogóle nie jest ³atwe, wiêc nic nowego. A jakbym znalaz³ kogo¶, kto zrobi³ dobry ³uk z leszczyny wspartej, powiedzmy, akacj± to bym po prostu wiedzia³ ¿e siê daje tylko najwy¿ej ja nie potrafiê.

Tak jest na przyk³ad z ja³owcem. Paru ludzi zrobi³o kiepskie ELBy z ja³owca, ale ¿e jest wystarczaj±co wiele krótkich wydajnych i szybkich ³uków z ja³owca to po prostu wiadomo, ¿e aby ELB z ja³owca by³ wydajny to musi mieæ du¿y naci±g. Tak na oko ze 40 kg. ¯eby taki naci±g uzyskaæ to trzeba wzmocniæ grzbiet, a ¿e jeden Fin z powodzeniem wzmacnia ja³owcowe grzbiety paku³ami, to wiem ¿e siê daje.

Czy grzbiet jesionowy w po³±czeniu z klonowym brzu¶cem bêdzie dzia³a³?
Bêdzie i to dobrze. £uczarz z czech robi takie ³uki dziesi±tkami.

Czy grzbiet hikorowy zadzia³a w podobnej konfiguracj? Tak.

Czy grzbiet jesionowy zadzia³a z Ipe? Ma szanse, je¶li zastosujemy pojedynczy s³ój jesionu.

Czy bambus na ipe nadaje siê na ELB? Tak. Kupê roboty, ale dzia³a dobrze.

Czy Ipe zadzia³a jako ³uk naturalny? Od bidy. Zadzia³a, ale ³uk bêdzie wolny i bêdzie kopa³ przy strzale.

Czy da siê zrobiæ szybki ³uk z dêbu? Tak. Trzeba umieæ, ale siê daje.

Czy wi±z jest faktycznie lepszym drewnem ni¿ inne, o wiele ³atwiej dostêpne? Moim zdanie raczej nie. ¯eby byæ wydajne drewno wi±zowe wymaga hartowania brzu¶ca. Wi±z jest trudny w obróbce a bez hartowania daje ³uki o przeciêtnych parametrach. Nadawa³by siê dla pocz±tkuj±cych, ale u nas jest trudno dostêpny.

Itp. Itd.

I to nie s± ¿adne spekulacje. Ja te rzeczy po prostu wiem, bo kto¶ gdzie¶ kiedy¶ to za mnie sprawdzi³. Nie muszê siê uczyæ na w³asnych b³êdach, wystarcz± mi cudze.

Pozdrawiam.
bodkin
"¯elatyna to po prostu jest klej skórny i to podobno wysokiej jako¶ci. Cienkiej skóry po prostu nie mam a paku³y s± do dostania."

ten klej to nie byl taki czysty klej skorny , byly tam jakies dodatki , ale nie wiem jakie
raczej na pewno byly srodki grzybobojcze

"Wzmacnianie grzbietu w³óknami ro¶linnymi dzia³a mniej wiêcej równie dobrze co skóra, tyle ¿e wygl±da gorzej ale jest l¿ejsze. Paku³y s± lepsze ni¿ tkanina, bo w przypadku tkaniny po³owê masy stanowi± w³ókna biegn±ce prostopadle do grzbietu. Nie przenosz± ¿adnych obci±¿eñ, wiêc nie s± potrzebne. Paku³y dzia³aj± lepiej ni¿ na przyk³ad dratwa, bo dratwa jak ka¿dy sznurek trochê siê wyci±ga pod obci±¿eniem. Mo¿e jakby dratwê odpowiednio obci±¿yæ przed na³o¿eniem (podwiesiæ ciê¿ar na parê godzin, itp) to by dzia³a³a podobnie. Nie wiem, bo nigdzie nie spotka³em by kto¶ próbowa³. "

dratwe mozna rozciagac , kiedys konopne cieciwy do kusz tez rozciagano przed nalozeniem na luk


"W ogóle nie rozumiem tego wyrzekania na "teoretyzowanie". "Zawodowo m±drzy" (icon_wink.gif) ludzie mawiaj±, ¿e miesi±c spêdzony w laboratorium pozwala z ³atwo¶ci± zaoszczêdziæ dwie godziny w bibliotece. I wiesz co? Maj± racjê. Wiem, bo sprawdzi³em w praktyce. A co gorsze to nie by³ miesi±c tylko pó³ roku."

pewnie , ze nie ma co wywazac otwartych drzwi ,i zawsze jest dobrze poczytac
ale z tego co wiem sa to rzeczy dosc powszechnie znane


"Tak jest na przyk³ad z ja³owcem. Paru ludzi zrobi³o kiepskie ELBy z ja³owca, ale ¿e jest wystarczaj±co wiele krótkich wydajnych i szybkich ³uków z ja³owca to po prostu wiadomo, ¿e aby ELB z ja³owca by³ wydajny to musi mieæ du¿y naci±g. Tak na oko ze 40 kg. ¯eby taki naci±g uzyskaæ to trzeba wzmocniæ grzbiet, a ¿e jeden Fin z powodzeniem wzmacnia ja³owcowe grzbiety paku³ami, to wiem ¿e siê daje. "


prawda jest taka , ze prawie z kazdego materialu mozna zrobic jakis luk
nawet z sosny

"Czy wi±z jest faktycznie lepszym drewnem ni¿ inne, o wiele ³atwiej dostêpne? Moim zdanie raczej nie. ¯eby byæ wydajne drewno wi±zowe wymaga hartowania brzu¶ca. Wi±z jest trudny w obróbce a bez hartowania daje ³uki o przeciêtnych parametrach. Nadawa³by siê dla pocz±tkuj±cych, ale u nas jest trudno dostêpny."

bez hartowania zrobilem z wiazu jeden z najszybszych moich lukow i wcale sie tak trudno nie obrabia
porownalbym to do obrobki szerokosloistego jesionu


"I to nie s± ¿adne spekulacje. Ja te rzeczy po prostu wiem, bo kto¶ gdzie¶ kiedy¶ to za mnie sprawdzi³. Nie muszê siê uczyæ na w³asnych b³êdach, wystarcz± mi cudze."

ja wiem , ze najciekawsze tricki majster trzyma dla siebie i nie pali sie aby to publikowac w necie
wiem bo rozmawialem z takim i chyba wiekszosc tych ktorzy naprawde maja cos do powiedzenia mowi tylko czesc prawdy ktora i tak dosc latwo odkryc
wychodzi na to , ze aby odkryc istote potrzebne jest wlasnie to " laboratorium "

pozdrawiam
Andrzej Rosa
CYTAT(bodkin)
bez hartowania zrobilem z wiazu jeden z najszybszych moich lukow i wcale sie tak trudno nie obrabia


Pisa³em z perspektywy pocz±tkuj±cego, oczywi¶cie. O wi±zie s± same pozytywne opinie, ale wszystko co czytam wskazuje na to, ¿e *ja* nie mam co siê za niego na razie zabieraæ. Nic mi on nie da, czego nie jestem w stanie uzyskaæ z o wiele ³atwiej dostêpnych drewien.

CYTAT(bodkin)
porownalbym to do obrobki szerokosloistego jesionu


Jak kiedy¶ trafiê szerokolistny jesion, to ju¿ bêdê wiedzia³. icon_wink.gif

CYTAT(bodkin)
ja wiem , ze najciekawsze tricki majster trzyma dla siebie i nie pali sie aby to publikowac w necie  
wiem bo rozmawialem z takim i chyba wiekszosc tych ktorzy naprawde maja cos do powiedzenia mowi tylko czesc prawdy ktora i tak dosc latwo odkryc  
wychodzi na to , ze aby odkryc istote potrzebne jest wlasnie to " laboratorium "

Jeden trzyma a drugi opublikuje. Ludzie s± ró¿ni. S± na przyk³ad tacy, którzy bardzo siê ciesz± kiedy ludzie reaktywuj± dawno zapomnian± sztukê.

W po³owie lat dziewiêædziesi±tych ³uków naturalnych w stanach prawie nie u¿ywano i nie robiono. Obecnie na ³uki naturalne jest "sza³". S± hitem. £uczarze nie nad±¿aj± z realizacj± zamówieñ.

Bez publikacji The Traditional Bowyers Bible nie by³oby tego ca³ego ruchu. Bez gromad ludzi strugaj±cych sobie ³uki z desek kupionych w Home Depot nie by³oby koniunktury. Wszyscy po staremu strzelaliby z maszyn i sklejki, a tak ludzie zaczêli doceniaæ piêkno i prostotê kawa³ka drewna.

A je¶li chodzi o "publikacjê tricków" to dzia³a mniej wiêcej nastêpuj±co. Wiêkszo¶æ zamówieñ realizuje siê obecnie przez internet. S± ³uczarze o wyrobionej ju¿ marce i oni faktycznie niewiele wiedzy rozdaj± za darmo. Ale co ma zrobiæ kto¶, kto na markê musi dopiero zas³u¿yæ?

A no publikuje tzw "build along" czyli obfotografowan± w szczegó³ach produkcjê jakiego¶ ³uku. Nie mo¿e pokazaæ dok³adnie tego samego co zupe³ni amatorzy, bo musi jako¶ zaznaczyæ swoj± przewagê, wiêc dodaje parê tricków. Jeden doda ten trick, drugi jaki¶ inny, i w parê tygodni przegl±dania mam do wypróbowania wiêcej tricków ni¿ dam radê sprawdziæ w parê lat.

BTW - s³ysza³e¶ o walky-talky stick? Do grzbietu ³uku podczas kszta³towania przyk³ada siê kawa³ek prostego drewna i je¼dzi siê po grzbiecie sprawdzaj±c grubo¶æ przerw na koñcach tego drewienka. ¦wietnie siê sprawdza we wczesnym wykrywaniu zawiasów (o ile mamy z grubsza prost± szczapê, oczywi¶cie - ja do tej pory pracowa³em z krzywymi ;).

Pozdrawiam.
bodkin
"Jak kiedy¶ trafiê szerokolistny jesion, to ju¿ bêdê wiedzia³. icon_wink.gif"

polecam , z krajowych to naprawde dobry material
najlepszy jest taki gdzie sloje pozne sa jak najmniejsze


"Jeden trzyma a drugi opublikuje. Ludzie s± ró¿ni. S± na przyk³ad tacy, którzy bardzo siê ciesz± kiedy ludzie reaktywuj± dawno zapomnian± sztukê. "

to nie jest az takie zapomniane
luczarzy jest duzo i kazdy chyba ma jakies swoje slodkie tajemnice

"W po³owie lat dziewiêædziesi±tych ³uków naturalnych w stanach prawie nie u¿ywano i nie robiono. Obecnie na ³uki naturalne jest "sza³". S± hitem. £uczarze nie nad±¿aj± z realizacj± zamówieñ."

to sa takie mody , trwa dopoki sie nie znudzi

"Bez publikacji The Traditional Bowyers Bible nie by³oby tego ca³ego ruchu. Bez gromad ludzi strugaj±cych sobie ³uki z desek kupionych w Home Depot nie by³oby koniunktury. Wszyscy po staremu strzelaliby z maszyn i sklejki, a tak ludzie zaczêli doceniaæ piêkno i prostotê kawa³ka drewna.'

publikacja na pewno pomogla , ale ten kto to lubi robil to nawet jak tych publikacji nie bylo


"A no publikuje tzw "build along" czyli obfotografowan± w szczegó³ach produkcjê jakiego¶ ³uku. Nie mo¿e pokazaæ dok³adnie tego samego co zupe³ni amatorzy, bo musi jako¶ zaznaczyæ swoj± przewagê, wiêc dodaje parê tricków. Jeden doda ten trick, drugi jaki¶ inny, i w parê tygodni przegl±dania mam do wypróbowania wiêcej tricków ni¿ dam radê sprawdziæ w parê lat."

jest sporo filmow instruktarzowych
te ktore widzialem byly strasznie nudne , do tego stopnia , ze jednego do dzisiaj nie dalem rady obejrzec

"BTW - s³ysza³e¶ o walky-talky stick? Do grzbietu ³uku podczas kszta³towania przyk³ada siê kawa³ek prostego drewna i je¼dzi siê po grzbiecie sprawdzaj±c grubo¶æ przerw na koñcach tego drewienka. ¦wietnie siê sprawdza we wczesnym wykrywaniu zawiasów (o ile mamy z grubsza prost± szczapê, oczywi¶cie - ja do tej pory pracowa³em z krzywymi ;)."

to tylko w przypadku gdy sloje i grzbiet sa idealnie proste , musi byc idealny material
mi najlepiej sie tilleruje luk zawieszony na slupku i naciagany przez bloczek ,
jak sie stoi 3-4 m od luku w czasie tillerwania to doskonale widac bledy i jest to w dodatku dynamiczne
w tle wskazana jakas plyta z oznaczeniami , mozna to podwiesic na scianie
gdziekolwiek zreszta
to duzo lepsze niz np deska z karbami

btw
czy natknales sie na drzewo o ktorym pisal roger ascham - nazywal je brasil
ponoc sprowadzano je z indii na wyspy i robiono z tego dlugie luki
szukalem dosc dawno temu ,ale potem dalem sobie spokoj


pozdrawiam
Vislav
Witam

Andrzej i Bodkin - obawiam siê, ¿e "trochê" zaczynacie odchodziæ od tematu Samodzielne wykonanie ³uku naturalnego.

Co¶ mi to zaczyna przypominaæ czatowanie. Nie ka¿de zdanie adwesarza musi byæ skomentowane - ewntualnie komentarz do komentarza......

Niemniej jednak jest du¿o nowych, ciekawych rzeczy.

pozdrowienia
Andrzej Rosa
Poza tematem skomentowali¶my tylko jako¶æ ogólnie dostêpnych informacji. Jak na mój gust dla pocz±tkuj±cych wystarczy a¿ nadto tego co jest. Zaawansowani maj± swoje problemy, które byæ mo¿e kiedy¶ poznam.

A reszta jest w temacie, wiêc nie narzekaj. icon_wink.gif [/test_moderatora]

Odno¶nie bloczku
Nie mia³em bloczku, wiêc poradzi³em sobie inaczej. £uk po³o¿y³em na klocku przybitym do drewnianej ¶ciany i obci±¿a³em go ciê¿arami do æwiczeñ. ¯eby zobaczyæ jak to siê gnie to przepu¶ci³em linkê przez zaczep przy dachu i "ujmowa³em" ni± ciê¿aru. Wiedzia³em, ¿e niezale¿nie od tarcia nie przekroczê dozwolonego w danym momencie naci±gu, wiêc dzia³a³o. Bloczek by³by wygodniejszy, ale mo¿e byæ i tak. W sumie mo¿na bloczek powiesiæ nad ³ukiem i ma siê kontrolê nad si³± naci±gu bez wagi sprê¿ynowej. Wtedy, znaczy siê z bloczkiem, bêdzie dzia³a³o wygodnie.

Co tam jeszcze... Acha. Jak siê kszta³tuje na d³ugiej ciêciwie to przy wiêkszych d³ugo¶ciach naci±gu ³uk siê ³udz±co ma³o gnie, bo k±ty na ciêciwie robi± siê niekorzystne. Pocz±tkuj±cym lepiej jest skróciæ ciêciwê nieco wcze¶niej. Mo¿na powoli zwiêkszaæ odleg³o¶æ ciêciwy od majdanu. Wiêcej roboty, ale raczej siê op³aca, s±dz±c po moim przypadku. Jeden b³±d i po marzeniach o dobrym ³uku...

Pozdrawiam.
bodkin
dobra Vislavie bede siedzial juz cicho

jeszcze tylko male info , moze sie komus przyda
z rodzimego materialu bardzo dobrze jako backing spisuje sie klon
nie grubszy niz 5 mm
fajnie tez dziala tzw "oplot sciegnisty "
nie musza to byc wszakze sciegna , dobrze naprezony (reguluje sie to takimi przetyczkami ) dodaje lukowi dosc sporo predkosci i twardosci zarazem

lepszy jest bloczek , bo luk jest krocej obciazany podczas tillerowania
wystarczy taki za parenascie zl ze sklepu zeglarskiego
wage daje sie pomiedzy bloczkiem a cieciwa
calkiem nisko , bo jak luk zrobi pierdut to waga ma szanse
przetrwac smile.gif))))
luk lepiej jak ma stale miejsce podparcia ; wtedy lepiej widac jak sie gnie
ale kazdy robi jak chce , wazne aby dzialalo

pozdrawiam
Vislav
Witam

To nie jest cenzura - tylko podpowied¼, aby równie¿ braæ pod uwagê innych czytaj±cych ten temat. Prze³adowanie go nadmiern± ilo¶ci± w sumie mniej istotnych komentarzy powoduje, ¿e staje siê "ma³ostrawny".

CYTAT
fajnie tez dziala tzw "oplot sciegnisty "
- ciekawy artyku³ na ten temat: A Cordage Backed Bow

pozdrowienia
Andrzej Rosa
CYTAT
ciekawy artyku³ na ten temat: A Cordage Backed Bow

Nylon ma w³a¶ciwo¶ci bardzo zbli¿one do ¶ciêgien. Poczciwy sznurek do snopowi±za³ek jest wykonany z nylonu.

Acha, zapomnia³em o tym drzewie brasil. Mo¿e chodzi o brasilian walnut? To by by³o ipe, do dostania w zak³adach robi±cych parkiety. Albo o lemonwood?, chocia¿ pewnie nie. Nic lepszego nie przychodzi mi do g³owy...

Pozdrawiam.
Vislav
Witam

Zgadza siê, swojego czasu wykonuj±c drewniane ³êczysko do kuszy czopowej wykona³em oplot z cienkiej nici nylonowej wg opisu w tym artykule. Nie jest to trudne i dzia³a. Jednak nie jestem w stanie okre¶liæ na ile poprawi³o to jego efektywno¶æ. Bardziej interesowa³a mnie sama technologia wykonania oplotu.

pozdrowienia
Andrzej Rosa
Dopiszê do w±tku co siê ostatnio dowiedzia³em.

Dobrym drewnem na ³uk jest morwa. Morwa to bliski kuzyn osage. Jest od osage l¿ejsza i ma grubsze s³oje, co mocno u³atwia pracê z tym drewnem. Po ¶ciêciu trzeba szybko rozszczepiæ pniak na szczapy, usun±æ biel do powierzchni jednego s³oja rdzenia i pomalowaæ koñce, bo inaczej szczapa nam siê bardzo spaczy i popêka. Warto przymocowaæ szczapê do schniêcia do jakiej¶ belki czy czego¶ podobnego, ¿eby powstrzymaæ paczenie. Mo¿na zgrubnie obrobiæ szczapê na mokro a z prostowanie itp bawiæ siê po wysuszeniu. Mniejsza szansa ¿e nam popêka, ale spaczyæ siê dalej mo¿e. Na szczê¶cie to drewno równie dobrze jak osage reaguje na obróbkê ciepln± i daje siê je prostowaæ, czy te¿ wykrzywiaæ.

Wiele drzew ma tendencje do paczenia siê podczas suszenia. Akacja, na ten przyk³ad, równie¿ mocno siê paczy. Postêpowaæ nale¿y mniej wiêcej podobnie.

Innym sposobem na sezonowanie "trudnego" drewna (jak na przyk³ad cis) jest ¶cinanie go w zimie i zostawienie go do lata z kor± w formie pniaka, ale kto ma na to cierpliwo¶æ? icon_wink.gif

Acha - wszystko co do tej pory przeczyta³em i do¶wiadczy³em z drewnem dêbowym wskazuje ¿e nasz d±b najbardziej przypomina amerykañsk± hikorê. Ma bardzo zbli¿one zalety i wady.

Jedn± z wiêkszych wad hikory jest jej higroskopijno¶æ, czyli sk³onno¶æ do ch³oniêcia wilgoci z powietrza. D±b ma ten sam problem. Zrobi³em swój pierwszy ³uk i zaraz po zrobieniu i wstêpnym przestrzelaniu osiad³ mi na jakie¶ 5cm. Trochê za du¿o, ale nie tragicznie. Drewno po wstêpnym u³o¿eniu siê za ciêciw± nie powinno mocniej siê ju¿ uk³adaæ, chyba ¿e ³uk siê zacznie przeci±gaæ, ale wtedy równie¿ powinno siê u³o¿yæ i zostaæ w danym profilu. Mój d±b tak nie zrobi³, bo przenios³em go do bardziej wilgotnego pomieszczenia i siê ustabilizowa³ na zbyt wysokim poziomie wilgotno¶ci. Jestem tego niemal pewien, choæ trudno to bêdzie udowodniæ, ale g³ównie wnioskujê to po reakcji drewna w ró¿nym czasie. Im d³u¿ej sta³ w korytarzu tym mniej "sprê¿ysty" siê robi³.

Nie lakierowa³em tego ³uku, bo nie jestem z niego zadowolony i zamierzam zrobiæ przynajmniej parê innych, w tym z dêbu, ale je¶li kto¶ chce zrobiæ dobry ³uk z dêbu to musi dbaæ o dobre wysuszenie drewna, dobre uszczelnienie jego powierzchni i dbanie o to, by drewno "nie mia³o okazji" wch³on±æ nadmiernej ilo¶ci wilgoci.

Ró¿ne drewna maj± ró¿ne wymagania. Ludzie w dawnych czasach nie mieli centralnego ogrzewania, wiêc wybierali drewna stabilizuj±ce siê w normalnych warunkach na sensownym poziomie. My mo¿emy sobie poradziæ inaczej.

Pozdrawiam.
Czarny Rycerz
Mam jeszcze jedno pytanie. Jakie jest lepsze drewno na luk: wi±z czy akacja?? dunno.gif
ulmus3
Witam.
CYTAT
Acha - wszystko co do tej pory przeczyta³em i do¶wiadczy³em z drewnem dêbowym wskazuje ¿e nasz d±b najbardziej przypomina amerykañsk± hikorê. Ma bardzo zbli¿one zalety i wady.

Jako¶ niemogê siê przekonaæ do tego dêbu, trochê pracowa³em z drewnem dêbowym sezonowanym kilka lub kilkana¶cie lat (prace niezwi±zane z ³ucznictwem), i jego sprê¿ysto¶æ by³a raczej zerowa.
Chcia³bym bym wiêc skorzystaæ z twoich do¶wiadczeñ i spytaæ o gatunek dêbu, miejsce pobrania materia³u z
drzewa (tzn. ga³±¼ ,¶rodek pnia czy odziomek, warstwa podkorowa czy gdzie¶ g³êbiej oraz ¶rednice materia³u wtym miejscu) o ile s± Ci znane oczywi¶cie, no i czas oraz sposób sezonowania drewna.
I jeszcze jedno.
Masz gotowy ³uk, da³by¶ radê podaæ mi jego d³ugo¶æ mierzon± po grzbiecie w wersji bez ciêciwy oraz w pe³nym naci±gu (rozparty listewk±). Ró¿nica bêdzie niewielka wskazana jest wiêc mksymalna dok³adno¶æ.
Pozwoli mi to obliczyæ po³o¿enie osi rozdzielaj±cej czê¶æ zgniatan± od rozci±ganej.
Podziêkowania z góry.
ulmus3
Andrzej Rosa
Akacja, bo ³atwiej dostêpna. icon_wink.gif

A zupe³nie powa¿nie - samo drewno w wykoñczonym ³uku ma znaczenie drugorzêdne. Z jednych daje siê zrobiæ przeciêtnie lepsze ³uki, z innych przeciêtnie gorsze - to w sensie kupowania ³uku. Z niektórych trudno bêdzie uzyskaæ wysoki naci±g, ale ca³kiem czêsto ³uk z drewna s³abszego jest lepszy, bo lepiej wykorzystuje jego w³a¶ciwo¶ci. Jest mniej przewymiarowany.

Wzi±wszy to wszystko i do³o¿ywszy do tego, ¿e nie mam ¿adnego praktycznego do¶wiadczenia z oboma gatunkami, wi±z europejski bêdzie najczê¶ciej lepszy od akacji.

Pozdrawiam.
Czarny Rycerz
Wi±z Europejski tj. wi±z szypulkowy czy to oddzielny gatunek?? bum.gif
ulmus3
Witam.
W Polsce zasadniczo wystêpój± trzy gatunki wi±zu;
wi±z szypu³kowy - limak
wi±z polny lub pospolity (pospolity ale jeszcze go nie widzia³em)
wi±z górski - brzost
Osobi¶cie mam sporo tego ostatniego i z niego robiê ³uki.Drewno twarde itrudne w obróbce o bardzo du¿ym skrêcie w³ukien w bieli malej±cym w miarê zag³êbiania siê wmateria³ ,twardziel ju¿ o wyra¼nie mniejszym skrêcie .Drewno bardzo sprê¿yste, nie lubi przeginania w przeciwn± stronê . Spoiste, wymaga conajmniej pó³torarocznego sezonowania ,wiele wybacza.
ulmus3
Andrzej Rosa
CYTAT(Czarny Rycerz)
Wi±z Europejski tj. wi±z szypulkowy czy to oddzielny gatunek??  :bum:

Gatunków to jest du¿o i ja siê na nich zupe³nie nie znam (ulmus musi siê znaæ icon_wink.gif), ale z tego co wyczyta³em pomiêdzy wi±zem popularnym w Europie i USA s± statystyczne ró¿nice jako¶ciowe. Wi±z amerykañski, którego te¿ jest parê gatunków, jest bardziej miêkki od naszego. Ludzie robi± z niego ³uki, ale czêsto wymagane jest hartowanie brzu¶ca. "Nasz" podobno tego nie wymaga, ale pewnie nie zaszkodzi.

Ale i tak ró¿nice pomiêdzy dwoma drzewami bêd± najprawdopodobniej wiêksze ni¿ pomiêdzy dwoma gatunkami. Najlepiej jest zrobiæ test zginania i wyliczyæ modu³ elastyczno¶ci a potem odpowiednio dostosowaæ projekt ³uku do mo¿liwo¶ci materia³u. Nie jest to wielce trudne, bo obliczenia robi komputer, ale na razie niewiele mi by z tego przysz³o, bo do interpretacji potrzeba choæby minimalnego do¶wiadczenia praktycznego, którego póki co nie mam.

Pozdrawiam.
Czarny Rycerz
A moye mi ktos powiedziec cos o obróbce tego szypulkowego?? Ile trzeba sezonowac itd crazy.gif
Andrzej Rosa
Zale¿y gdzie. Za oceanem wyrabiaj± siê w maks pó³ roku, a czêsto w miesi±c. U nas minimum pó³tora roku... icon_wink.gif Co ciekawe dziêki temu przy¶pieszonemu suszeniu uzyskuj± refleks na wiêkszo¶ci szczap, bo biel kurczy siê bardziej ni¿ rdzeñ (tzn w ichnim wi±zie).

Tak na boku. D±b na rurach CO schnie piorunem, nie paczy siê i nie pêka. Parê tygodni i po sprawie. Przywi±zanie szczapy do czego¶ sta³ego znacz±co zmniejsza szanse na spaczenie. Drewno z tendencjami do pêkania trzeba (szczególnie na pocz±tku) owin±æ foli±. Im bardziej nam drewno wyschnie tym szybciej mo¿emy je dosuszaæ.

Czyli, podsumowuj±c, przepis na szybkie suszenie wygl±da nastêpuj±co. Obrabiamy szczapê na mokro, co zwiêksza stosunek powierzchni do objêto¶ci. Jak drewno jest "wymagaj±ce" to owijamy je foli±, któr± stopniowo luzujemy czy dziurawimy (w skrajnych sytuacjach mo¿na czym¶ malowaæ). Drewno z tendencj± do paczenia siê przywi±zujemy do jakiej¶ innej belki czy rury czy czego¶ w tym stylu, najlepiej nadaj±c do 10cm refleksu. Koñce musz± byæ zamalowana, ¿eby nie pêk³y. Szczapa musi byæ d³u¿sza i szersza w okolicach zaczepów i rêkoje¶ci, ¿eby by³o gdzie poprawiaæ ewentualne drobne spaczenia. Wiêksze trzeba prostowaæ na gor±co.

Jak siê nie przegnie, to najczê¶ciej wszystko jest OK i nie ma specjalnie co wiele poprawiaæ. Miesi±c wystarcza na wysuszenie wiêkszo¶ci drewien. Niektóre s± trudne i nie wystarcza.

Pozdrawiam.
starda
A propo wi±zów.
U nas w naturze wystêpuj± trzy gatunki:
-wi±z szypu³kowy (limak)
-wi±z górski
-wi±z polny (brzost)
http://www.atlas-roslin.pl/gatunki/Ulmus_glabra.htm
http://www.atlas-roslin.pl/gatunki/Ulmus_laevis.htm
http://www.atlas-roslin.pl/gatunki/Ulmus_minor.htm
Andrzej Rosa
CYTAT(ulmus3)
Witam.
Jako¶ niemogê siê przekonaæ do tego dêbu, trochê pracowa³em z drewnem dêbowym sezonowanym kilka lub kilkana¶cie lat (prace niezwi±zane z ³ucznictwem), i jego sprê¿ysto¶æ by³a raczej zerowa.

IMHO by³ za mokry. Wygl±da mi na to, ¿e tak jak hikora d±b stabilizuje siê na do¶æ wysokim poziomie wilgotno¶ci. Jak jest suchy to jest sprê¿ysty.

CYTAT(ulmus3)
Chcia³bym bym wiêc skorzystaæ z twoich do¶wiadczeñ i spytaæ o gatunek dêbu, miejsce pobrania materia³u z
drzewa (tzn. ga³±¼ ,¶rodek pnia czy odziomek, warstwa podkorowa czy gdzie¶ g³êbiej oraz ¶rednice materia³u wtym miejscu) o ile s± Ci znane oczywi¶cie, no i czas oraz sposób sezonowania drewna.

Przywie¼li nam d±b razem z sosn± zamówion± jako drewno opa³owe. Wycieli bo nie mogli wyjechaæ z lasu. Wybra³em prosty kawa³ek, który wyszed³ gdzie¶ w ¶rodku pnia (odziomek by³ krzywy), rozszczepi³em i okorowa³em. Najgorsz± szczapê wzi±³em na pierwszy ogieñ. Obrobi³em zgrubnie i dla wprawy (oraz dla pewno¶ci) zredukowa³em trochê biel do grubo¶ci trzech s³oi nad rdzeniem, ale nie jest to konieczne, bo podobno rdzeñ i biel maj± w przypadku dêbu bardzo zbli¿one w³a¶ciwo¶ci.

Zgrubnie obrobiony ³uk przynios³em do mieszkania i po paru dniach wstawi³em w okolice rur CO. Po tygodniu z groszami nie wytrzyma³em i zacz±³em ³uk kszta³towaæ, ale d±bek mi "wyt³umaczy³", ¿e jest jeszcze mokry. icon_wink.gif No to poczeka³em trochê d³u¿ej i zrobi³em co¶ na kszta³t ³uku.

Wzi±wszy pod uwagê, ¿e ta sêkata i esowata szczapa trochê mnie przeros³a i dorobi³em siê jednego "zawiasu", to ca³o¶æ nie wysz³a tragicznie. Szczapa mia³a ze 2cm naturalnego defleksu, wiêc te 5cm po wstêpnym przestrzelaniu (w³±cznie z kszta³towaniem to by by³o kilkaset naci±gniêæ) nie by³y beznadziejne. Ale jak posta³ parê tygodni w wilgotnym korytarzu, jak nim trochê postrzela³em na ¶niegu (a nie lakierowa³em powierzchni) i jak go trochê poprzeci±ga³em to ju¿ niestety jest gorzej.

Wymiary to 2m d³ugo¶ci, brace to fistmele (kciuk nad piê¶ci±) a szeroko¶æ to 4.5 cm na wiêkszo¶ci d³ugo¶ci.

Wybra³em d±b bo:
1. Mia³em!
2. Mia³em.
3. Ludzie z tego robi± ³uki. Generalnie ³uki z dêbu czêsto s± szybsze od ³uków z osage i choæ to nie wina osage ani zas³uga dêbu to i tak dobrze wiedzieæ, ¿e siê daje.
4. Najpopularniejsze drewno pocz±tkuj±cych za oceanem to czerwony d±b, który podobno ma byæ gorszy od bia³ego.

Ale jak z hikor± - d±b to (IMHO) g±bka i trzeba dbaæ o to by by³ suchy. Inaczej bêdzie ciê¿ki i niewytrzyma³y na ¶ciskanie. Odporno¶æ na rozrywanie ma (IMHO) fenomenaln±, czyli w najgorszym wypadku nadaje siê na wzmocnienie grzbietu.

CYTAT(ulmus3)
I jeszcze jedno.
Masz gotowy ³uk, da³by¶ radê podaæ mi jego d³ugo¶æ mierzon± po grzbiecie w wersji bez ciêciwy oraz w pe³nym naci±gu (rozparty listewk±). Ró¿nica bêdzie niewielka wskazana jest wiêc mksymalna dok³adno¶æ.
Pozwoli mi to obliczyæ po³o¿enie osi rozdzielaj±cej czê¶æ zgniatan± od rozci±ganej.
Podziêkowania z góry.
ulmus3

Ranyboskie! Hej, a mo¿e by wzi±æ jednorodn± listewkê dêbow± i zrobiæ to samo w imadle?
Na "¿ywym" ³uku to marnie wyjdzie, bo raz ¿e trudno o wymagan± dok³adno¶æ, a dwa ¿e grubo¶æ wokó³ tych moich sêków to rozmaicie wychodzi. No, ale jak bêdziesz nalega³ to zrobiê ten pomiar.
Poni¿ej wyniki nieco innego testu dla jesionu z USA (nasz ma byæ lepszy).


Z tego co ludzie mierzyli, to d±b czerwony i marny wi±z maj± zbli¿one w³a¶ciwo¶ci. Nie chce mi siê szukaæ, ale... a ju¿ poszuka³em, wiêc podam.


D±b czerwony ma mieæ w okolicach 0.45% dopuszczalnego wyd³u¿enia (permissible strain). Dla porównania, cis wychodzi nieco ponad 1%, czyli jest znacz±co elastyczniejszy.
CYTAT
I got about 0.45% strain as the onset of set (proportional limit) for both oak, and ash.
Cytat jest st±d

Pozdrawiam.
SirPablo
Witam!
Mam dwana¶cie lat chcia³bym w³asnorêcznie wykonaæ luk. Zdecydowa³em siê na p³aski gdyz ponoc jest naj³atwiejszy. Tylko nie wiem jakie wymiary ma miec moj przyszly ³uk i z czego go zrobiæ? I mam takie pytanko do ludzi z wrocka. Czy wiecie gdzie mozna znalezc deske albo konarek do wyrobu luku? Za odpowiedz bede bardzo wdziêczny. king.gif
siemko2
Witam!!!

POszperaj trochê na forum.. Tochê o tym jest, ludzie du¿o PiSali.. king.gif Spójrz w zal±cznik:
siemko2
Freha to podstawa... Ale ¿eby¶ nie marudzi³ to masz w skrócie: http://www.powiat.mielec.pl/ericius/luk/budowa.htm
rycerz_XV
witam
nie znam siê na wyrobie ³uków, ale jestem ciekaw, czy da³oby sie zrobiæ ³uk np. ze sklejki (grubej albo kilku cienkich sklejonych ze sob±), gdyby je zaokr±gliæ na brzegach do kszta³tu litery D ??
Czarny Rycerz
I to mialby byæ longbow?? Mysle ze strzelac to by moglo (lepiej tradycyjnie). Ale ja polecam dobre sprawdzone luki historyczne :D
Frodo
Sklejka zdecydowanie nie !!! Po prostu rado¶nie sobie trza¶nie ;)

Pozdrawiam
siemko2
Witam!!! dunno.gif

Czy kto¶ posiada jakie¶ do¶wiadczenia co do ³uków z orzecha (w³oskiego)??? Jaki to materia³???? Czy jest lepszy na longbow'a czy na p³askiego??? Czym siê charakteryzuje, jakie s± jego wady i zalety?? dunno.gif icon_neutral.gif
Andrzej Rosa
CYTAT(siemko2)
Czy kto¶ posiada jakie¶ do¶wiadczenia co do ³uków z orzecha (w³oskiego)???

Tak. Ja nie, ale paru ludzi robi³o ³uki z tego drewna. Podobno siê nadaje.
CYTAT
Jaki to materia³???? Czy jest lepszy na longbow'a czy na p³askiego???

Na oba siê nada. Im d³u¿sze i szersze ramiona ³uku (przy tym samym naci±gu) tym mniejsze obci±¿enie drewna.
CYTAT
 Czym siê charakteryzuje, jakie s± jego wady i zalety??

Nie pamiêtam. Je¶li sam nie umiesz poszukaæ a zale¿y ci na informacji, to daj znaæ a wygrzebiê co¶ na sieci.

Pozdrawiam.
siemko2
Witam!!!

Szuka³em trochê na sieci, ale oprócz zdawkowych informacji trudno by³o znale¼æ co¶ porzêdniejszego i sensownego... Mo¿e szuka³em w z³ych miejscach...??? No co¿, by³bym bardzo wdziêczny, gdyby kto¶ cosik wygrzeb read.gif a³ icon_rolleyes.gif
.Jarogniew.
A ja mam jeszcze jedno pytanie.
Czy mozna pomalowac bejca wykonany juz ³k?Zrobi³em z leszczyny, nie wyszed³ jak te od bisoga ale jak na pocz±tek nie jest ¼le icon_wink.gif .Chcia³em go teraz pomalowac , ale wole sie upewnic czy to dobry pomys³.

I czy taka ciêciwa nadaje sie do ³uku tadycyjnego, czy op³aca sie ja kupiæ czy mozna w prosty sposob samemu wykonaæ podobna:
http://allegro.pl/item87018931_cieciwa_do_...adycyjnego.html

Z gory dziêki
Pozdrawiam
siemko2
Witam!!! king.gif

Je¶li Twój ³uk ma naci±g 6-10 kg to ciêciwy bêd± odpowiednie (taki naci±g maj± ³uki sokole oko i apacz). Bejca mo¿e nadaæ barwê ³ukowi, potem powinniene¶ pokryæ j± pokostem i/lub lakierem. Do ³uku tradycyjno-historycznego ¶rednio siê nadaje-najlepiej powinna byæ lniana (tamte s± dakronowe). S±dzê, ¿e jest to rozs±dna cena. king.gif icon_cool.gif
SirPablo
CYTAT
witam
nie znam siê na wyrobie ³uków, ale jestem ciekaw, czy da³oby sie zrobiæ ³uk np. ze sklejki (grubej albo kilku cienkich sklejonych ze sob±), gdyby je zaokr±gliæ na brzegach do kszta³tu litery D ??


Sklejka zdecydowanie odpada. Na ³uk sie nie nadaje. Od razu gruchnie devil.gif
Andrzej Rosa
CYTAT(siemko2)
Witam!!!

Szuka³em trochê na sieci, ale oprócz zdawkowych informacji trudno by³o znale¼æ co¶ porzêdniejszego i sensownego...


Tutaj co¶ jest.

WALNUT: black .55. Semi-ring-porous, easy to work, elastic for its mass, similar in performance to cherry, but more tension-safe. Will try to chrysal where cherry won't. A wonderful, overlooked bowwood. Bows can be all sapwood or all heartwood, or mixed, sapwood taking a bit more set in compression. The off-white sapwood can be worked down to 25% or so of limb thickness, creating appealing contrast with the almost black belly. Very high heartwood extractive level, so as with similar woods, it may be more resistant to water absorption. It's reported not to warp with rising and falling humidity, possibly for this reason.
WALNUT, European .56. Design as per Black. Not as pretty, but makes a nice bow. Strong enough in tension to tolerate being a "backward" bow: the crowned sapling surface as belly, the split back surface tillered.


Mogê przet³umaczyæ, jak bêdziesz mia³ jakie¶ problemy.

Przeszukuj strony ³uczarskie w Googlu.

Wpisz w pole wyszukiwania walnut, bow, wood itp w ró¿nych kombinacjach i dodawaj site:http://adres.do.strony.org

Na przyk³ad:
walnut site:http://p081.ezboard.com/
daje 80 wyników.

Pozdrawiam.
adamir
witam, w³a¶nie robiê swój drugi ³uk. jest z robinii bialej(akacjii) juz prawie skonczylem, mysle ze to dobry material dla poczatkujacego, latwy w obróbce, ale niestety chyba troszke uk³ada sie za ciêciw±
Lee
Mam pytanie, mianowicie, jak odpowiednio zadbaæ o to by ³uk nie uleg³ zbytniemu wysuszeniu?
SirPablo
Nie nara¿aj go na bezpo¶rednie dzia³anie promieni s³onecznych.
Zakonserwuj go pokostem lnianym lub lakierem.
Przechowuj go w chlodnym ale nie wilgotnym miejscu.

Pozdrawiam Pawe³
Lee
A co z d³ugo¶ci± ³uku, nie chodzi mi tu o longbown, tylko o taki ³uk który by³ u¿ywany do polowañ i by³ to w ca³o¶ci ³uk drewniany?
Lee
Czy to prawda, ¿e ³uki wczesno¶redniowieczne, szczególnie my¶liwskie by³y to ³uki krótkie, nie przekraczaj±ce swoj± d³ugo¶cia 140-150 cm? Jak± mia³y ¶redni± szeroko¶æ i gróbo¶æ na majdanie, czy ka¿dy by³ robiony jak siê uda szczerba.gif ?
Malkolm
Czêsto ³uki zwane "s³owiañskimi", by³y stosunkowo krótkie tak jak piszesz. majdan by³ do¶æ mocno pogrubiony, niemia³y jakiego¶, super finezyjnego kszta³tu, gryfy by³y lekko odstaj±ce, to nadawa³o specyficzny kszta³t (takie D z takimi ró¿kami).
Lee
Mam pytanie, czy mo¿na przywróciæ swie¿o¶æ drewnu zbytnio wysuszonemu, w moim przypadku jest to leszczyna, i chcia³bym j± namoczyæ w wodzie przez oko³o 2 dni, tylko czy to nie zaszkodzi drewnu? Jaka jest wasza odpowiedz?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.