Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Pytanie o jopule
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Mêskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2
Halav
Mam pytanie dotycz±ce Jopuli (tej z nagrobka Jagiely)
1) Czy mogê do niej wszyæ ko³nierzyk jak przy dublecie z trójk±ta ?
2) Czy kliny mog± byæ innego koloru ?

Z góry przepraszam jak pytanie siê powtarza ale nie znalaz³em nic na ten temat smile.gif
Pawe³ Lipnicki
Jasne, ¿e mo¿esz. Tylko czy jeste¶ pewny,¿e to konieczne?
Je¶li tak - O.K. Je¶li jednak nie - to : jopula z nagrobka króla Jagie³³y
(je¶li masz do niej wykrój) jest ultrahistoryczna. Nie wiem, czy zachowa
tê ultrahistoryczno¶c po doszyciu ko³nierzyka...

pzdr !!!
szewczyk
Witam wszystkich chêtnych wiedzy i pomcy.

Jak w temacie: rze¼ba nagrobna przedstawia postac króla odzianego w p³aszcz, pod nim widoczna Jopula(wiem ze jest temat o jopuli Jagie³owej, tam pytam o wykroje), do tego d³ugi pas z rozetkami.

Pytania:
1. Czy pod ten typ ubioru zak³ada siê doublet?
2. Jakie elementy garderoby trzeba skompletowaæ do pe³nego stroju tego typu?
szewczyk
Witam

W³asnie chsê sobie uszyæ tak± odzie¿.
Gdzie znajdê wykroje/szablony, zasady szycia tej Jagie³owej jopuli?
EwKa
Mozna zalozyc doublet ale osoby starsze moga wciaz nosic pod jopula gacie starego typu z rozlacznymi nogawicami dowiazanymi do nich. Troche wiadomosci znajdziesz w temacie poswieconym cotehardie, strojom okologrunwaldzkim oraz nogawicom.
Zakladajac, ze nie odtwarzasz chlopa na pelen zestaw sklada sie:
gacie, koszula, nogawice (rozdzielne beda "bezpieczniejsze"), doublet, kaptur lub czapka, buty, pasek, sakwa...takie normalne ubranie:)

Jesli jest juz temat o jopuli Jagielly to moderatorzy mogliby scalic z nim ten temat?
Szymon de Conti Sarré
CYTAT(Pawe³ Lipnicki)
Jasne, ¿e mo¿esz. Tylko czy jeste¶ pewny,¿e to konieczne?
Je¶li tak - O.K.  Je¶li jednak nie - to : jopula z nagrobka króla Jagie³³y
(je¶li masz do niej wykrój) jest  ultrahistoryczna. Nie wiem, czy zachowa
tê ultrahistoryczno¶c po doszyciu ko³nierzyka...


Na nagrobku widaæ wyra¼nie wysoki ko³nierz podszyty futrem. Z zapisów rachunków dworu Jagie³³y mo¿na przypuszczaæ, ¿e strój na nagrobku ma oddaæ jeden z najbardziej reprezentacyjnych strojów króla - jopulê z czarnego materia³u, podszyt± futrem z popieliczych brzuszków icon_rolleyes.gif . Przedstawiony ubiór ma kilka cech charakterystycznych. Jest d³ugi i poszerzany (rozkloszowany) dodatkowymi klinami, co odzwierciedla konserwatyzm i stateczno¶æ (te¿ chrze¶cijañswo) króla W³adys³awa. Ma te¿ wysoki ko³nierz podszyty futrem - charakterystyczny dla mody pocz±tków XV wieku. S±dz±c po kszta³cie klatki piersiowej, pod spodem Jagie³³o nosi³ watowany doublet.

Rze¼biarz nie pozostawi³ wskazówek jak wygl±d³a krój tego stroju - pozostaj± przypuszczenia na podstawie innych strojów z tego okresu oraz czasów nieco wcze¶niejszych

Pozdrawiam,
Szymon de Conti Sarré
Vega
Witam
Pozwolê sobie od¶wie¿yæ temat.
Ostatnio przymierzam siê do uszycia Jopuli podobnej do tej z nagrobka Jagie³³y. Mam problem z sposobem szycia baskiny aby sk³ada³a siê z klinów ale jednocze¶nie aby da³o siê ja fa³dowaæ z ty³u. Czy kto¶ móg³by pos³u¿yæ rad± na ten temat. W Internecie uda³o mi siê znale¼æ cos co mog³oby przypominaæ tê baskinê. Link podaje poni¿ej. Co o tym my¶licie?

http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carls...loth/soder.html
Szymon de Conti Sarré
Ten strój opisany w linku jest po pierwsze datowany zancznie, ponad 100 lat wcze¶niej (co zreszt± napisano). Datowania dokonano dendrochronologicznie (pewnie by³ jaki¶ kontekst), czyli bardzo dok³adnie.
Po drugie ten strój jest roszerzany klinami nie tylko z przodu i ty³u od talii, ale te¿ po bokach od samych rêkawów.

Jopulê roszerza siê klinami od linii bioder i w³a¶nie od niej strój siê fa³duje - sam, nie trzeb a mu specjalnie pomagaæ. Napisz co mia³a¶ na my¶li pisz±c o "fa³dowaniu z ty³u", bo zupe³nie nie rozumiem...
Vega
Witam
Z tym fa³dowaniem chodzi³o mi o uzyskanie takiego efektu jak na obrazku poni¿ej. ¯eby fa³dy baskiny by³y zebrane z ty³u.

Wiem, ¿e to jest datowane wcze¶niej ni¿ stosowano Jopulê ale z tego co wiem to nie zachowa³y siê ¿adne wykroje do Jopuli a ja szukam najlepszego podobnego. Mo¿e kto¶ zna jaki¶ bardziej zbli¿ony wykrój baskiny.
Szymon de Conti Sarré
Nie wiem co rozumiesz pod pojêciem baskiny, bo dla mnie to albo szeroka spódnica baskijska/hiszpañska, albo wydekoltowany stanik francuski z XVI wieku... Co¶ mi siê ko³acze, ¿e tak czasami nazywa siê doln±, odszywan± w talii, czê¶æ sukni. W takim wypadku to bez sensu, bo jopula jest szyta z czterech czê¶ci i rozszerzana klinami, a nie odszywana w pasie.

Ten rysunek, który zamie¶ci³a¶ przedstawia raczej co¶ pó¼niejszego ni¿ jopula. Z reszt± ta nazwa jest do¶æ pojemna i lepiej by by³o u¶ci¶liæ o jakie datowanie Ci chodzi, a dodatkowo okre¶liæ to w terminologii angielskiej/francuskiej, trochê bardziej jednak precyzyjnej.

Jak dla mnie podstawowym wykrojem jopuli wierzchniej jest za³±czony rysunek. Przetestowa³em i dzia³a.

Pozdrawiam,
Vega
Witam
Właśnie o takie cos mi chodziło smile.gif Mam jeszcze jedno pytanie. Czy szyć ze stójką czy bez niej.
Szymon de Conti Sarré
Wed³ug mnie bez stójki. Je¿eli ju¿ co¶ tam by³o (a s± pojedyncze przyk³ady w ikonografii, gdzie czego¶ siê mo¿na ewentualnie domy¶laæ), to niziutki dwucentymetrowy ko³nierz ¶ci¶le dopasowany do szyi. Ja jednak uwa¿am, ¿e to raczej wystaje ko³nierz doubletu w tym samym kolorze.
S³odziutki
A ja o innej jopuli. Moja Basia znalaz³a ostatnio, podczas nauki, interesuj±cy zapis. W jednym z podrêczników do kodykologii (uznanego autora. Chyba prof. Samsonowicza albo Potkowskiego. Basiu, popraw...) by³o o tym, ¿e pewien skryba we W³oc³awku czy pod W³oc³awkiem dosta³ w 1423 wynagrodzenie za pracê, którym by³a "iopula barchani". Wynagrodzenie zosta³o przez autora okre¶lone jako niezbyt wygórowane.

Zainteresowa³o mnie, jak± dok³adnie formê mog³a mieæ taka barchanowa jopula w 1423 roku. Ewentualnie, jaki strój nazywano wtedy jopul±.

Co wiêcej, ciekawi mnie, co mo¿na dziêki temu powiedzieæ na temat rozpowszechnienia barchanu w tym czasie. Czy to znaczy, ¿e by³ do¶æ powszechny i niedrogi? Czy znaczy to równie¿, ¿e by³ z powodzeniem stosowany na stroje w typie jopuli?

Czy kto¶ z Was ma mo¿e jakie¶ inne ¼ród³a na taki strój na przestrzeni ca³ego XV w.?

Pozdrawiam serdecznie,
S³odziutki.
Szymon de Conti Sarré
Jeśli chodzi o barchan, to wydaje się, że takim mianem określano każdą tanią, bawełnianą lub lniano bawełnianą tkaninę, najczęściej wykorzystywaną jako "materiał konstrukcyjny" szaty lub do podpikowania. Już w XIV wieku barchan występuje w rachunkach, np. dworu Władysława Jagiełły.

Co do samej "jopuli", to pozostaje pewien problem... Tym terminem określano zarówno doublety jak i cottehardie, czy inne pochodne późnych surcotów (vide strój Jagiełły z nagrobka). W tym przypadku, zapewne chodzi o doublet, podpikowany/usztywniony barchanem, czy w ogóle w całości z niego uszyty.

Ot - jedna z możliwych teorii icon_wink.gif

Pozdrawiam,
nikt
Witam

Zabra³em sie za szycie takiej w³a¶nie Jopuli i mi nawet dobrze idzie, tylko ze natrafilem na ma³y problem. Jakie guziki? drewniane, czy mo¿e materia³owe... mo¿e jeszcze jakie¶ inne?
Na pierwszy rzut oka wydaja sie byæ drewniane. ale nie jestem tego pewien.

Proszê o pomoc i Pozdrawiam

http://img67.imageshack.us/my.php?image=untitled2gg5.jpg
EwKa
potwierdzone wykopaliskami sa odlewane mosiezne, cynowo-olowiane lub materialowe.

o guzikach tu:
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=6147
Miechu
Witam.

Czy taka jopula jak na rysunku zamieszczonym przez Szymona (http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...ost&id=9095) pasuje dla ¿o³nierza z okolic 1430? Wydaje mi siê odpowiednia, ale wola³bym potwierdzenia...

Pozdrawiam
Miechu
Brat Bart³omiej
Witajcie!

Mam dwa pytania dotycz±ce Jopuli Jagie³³y:

1. Jak daleko siêgaj± guziki(czy do samego do³u)?
2. Czy rêkawy równie¿ posiadaj± guziki i/lub czy powinny posiadaæ?

Pozdrawiam:

Bartek
Witko
Sorki ale po ponownym przeczytaniu tematów o cottehardie, kabacie i jopuli dosta³em lekkiej konfuzji. Jako podstawê do uszycia jopuli prezentuje siê tu typow± cottehardie. Wiêc czym konkretnie ró¿ni³a siê jopula od wspomnianej cottehardie (poza datowaniem oczywi¶cie)? Czy tylko d³ugo¶ci± (cotteharhie do kolan, jopula do ³ydek)?
Morrigan
CYTAT(Witko @ 17:11 26.11.2007) *
Sorki ale po ponownym przeczytaniu tematów o cottehardie, kabacie i jopuli dosta³em lekkiej konfuzji. Jako podstawê do uszycia jopuli prezentuje siê tu typow± cottehardie. Wiêc czym konkretnie ró¿ni³a siê jopula od wspomnianej cottehardie? Czy tylko d³ugo¶ci± (cotteharhie do kolan, jopula do ³ydek)?



Po przeczytaniu Tustkiej od deski mia³am podobny problem bo wszystko mi sie zmiksowa³o, dlatego udalam sie z zapytanie do cz³owieka kompetentniejszego i w odp. dosta³am to (mam nadzieje ¿e siê Szymon nie obrazisz za cytowanie)

CYTAT(Szymon de Conti Sarré)
Zasadniczo jopula pochodzi od ³ac. ioppa i znaczy... bardzo du¿o. Przyjmuje siê (i tê terminologiê stosuje te¿ o ile pamiêtam Turska), ¿e jopula sodnia to inaczej doublet/pourpoint, etc. Czyli ubiór spodni, dopasowany, podtrzymuj±cy nogawice i zasadniczo wywodz±cy siê z mody przej¶ciowej w jej obozowo-rycerskim wydaniu (watowany na klacie, czasem z widocznym pikowanie, czasem nie). Summa sumarum to co nazywamy powszechnie dubletem.
Jopula wierzchnia to w terminologii zachodniej cottehardie. Dopasowane, do³em poszerzane klinami, rozciête i zapinane na guziki od wacka w górê (z ty³u zazwyczaj rozciêcie umo¿liwiaj±ce jazdê konn±), rêkawy ¶ci¶le dopasowane i zapinane na guziki od nad ³okcia do koñca, czasem krótkie.

Jaka to od ³aæ. iacca/ fr. jaquet. Czyli wierzchnia szata dopasowana zapinana na guziki, z rêkawami dopasowanymi lub workowymi, a czasem nawet z szerokimi.
Witko
Dziêki Morrigan. Z tego co podrzuci³a¶ wynika³oby, ¿e jopula (wierzchnia) by³aby polsk± nazw± stroju, który na zachodzie nazywany jest cottehardie. Niby wszystko jest OK tylko wówczas cottehardie czyli jopula (id±c tropem powy¿szego postu) wystêpowa³aby do pk. 1430 i to jako ubiór króla a jak wiemy cottehardie nie wystêpuje ju¿ w XVw. ( no mo¿e na pocz±tku jednak upadaj±c w hierarchii spo³ecznej). Czyli dalej wiemy, ¿e nic nie wiemy anger.gif
EwKa
Wiekszosc kostiumologow uwaza, ze jagiellowa jopula/cottehardie to wynik krolewskiego "olewania" trendow mody. Po prostu jak ktos w 1430 r. nie lubil dopasowanych i odcinanych w pasie kabatow lub robe z bufiastymi rekawami to szedl do krawca i mowil mu, ze chce ciucha wg. starej mody.
Jesli chodzi o konkretna porade co i jak szyc... Nie wiem czemu zrozumienie tak prostej kwestii stanowi ogromny problem. Jesli chcesz uchodzic za starego dziada i konserwatyste to na imprezach datowanych na pocz. XVw. paradujesz w w ciuchu o przestarzalym fasonie, np. takim:
http://www.personal.utulsa.edu/%7Emarc-car...h/herjol41.html
Albo szyjesz sobie jagiellowa jopule:) Poza tym jak bedziesz przedstawial postac ksiedza, pisarza, lekarza czy innej osoby statecznej i wyksztalconej to stroje wg. starej mody tez dodaja godnosci twej postaci.

Dla spragnionych jopulowych przedstawien: Sw. ?, pielgrzym, dat. 1425-35 r., Tyrol pd.
http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7005746.JPG
Hako
Witam.......wszystkich......
Uszanujcie, b³agam system nerwowy EwKi. Dzielnie odpowiada wam na wszystko ale nie mo¿na tak bez koñca.......
Poni¿ej za³±cznik pozwalaj±cy zrozumieæ te subtelne ró¿nice. Pomin±³em to czy wystêpowa³ny tam ko³nierze, stójki, czy inne futrzane podbicia i obszycia. Ubiór ewoluowal i ludzie d±¿yli do podkre¶lenia swojej sylwetki. Wykonywali z biegiem lat coraz trafniejsze podkroje, które pozwala³y swobodniej siê poruszaæ przy jednoczesnym stroju przylegaj±cym bardziej do cia³a. Mo¿e siê zatem trafiæ w jopuli rêkaw z coteardie lub w kabacie rêkaw z jopuli, lub odwrotnie. Nie by³o przecie¿ tak, ¿e zmiany nastêpowa³y od 9.30, w 3 ¶rodê kwietniow± 1393 r. Wêdrówki czeladników powodowa³y, ¿e nowinki dociera³y na warsztaty po kilkunastu latach. Nie dziwcie siê te¿ kostiumologom, którzy jeden strój okre¶laj± czasami trzema ró¿nymi nazwami. Ka¿dy z nich musia³by znaæ przebieg szwów a tego zazwyczaj ani malarstwo ani rze¼ba nie uwidacznia....

Wydrukowaæ - Zapamiêtaæ

HaKo
Witko
I wszystko w tym temacie icon_wink.gif
EwKa
He, he! Hako, zeby nie bylo tak latwo z tymi pogladowymi wykresami to polecam przypatrzyc sie uwaznie zachowanym grenlandzkim ciuszkom. Wg. dunsko-grenlandzkich krawcow z epoki dobre dopasowanie ubioru do ciala uzyskuje sie przez klepsydrowata forme klinow bocznych a nie jak na twoich rysunkach przez krojenie calych brytow materialu. W dodatku ja bym wszystkie ciuchy grenlandzkie osob doroslych (nr. 38 do 45) zaliczyla do cotehardie. Masz tam cotehardie na guziki, nie zapinane, z rekawami dlugimi, z rekawami krotkimi do tippetow... Dla mnie schemat "cotehardie" z twej pomocy naukowej to cote (jak np. habit Sw. Franciszka czy Klary).

Jesli chodzi o jopule... pewna podpowiedzia co do wykroju moze byc tzw. "zlota sukia/Uppsala gown"-krojona jest wg. podobnej koncepcji jak "jopula" na twoim obrazku. Dla bardziej wytrwalych polecalabym zabawe z konstrukcja rekawow jak w pourpoint Karola z Blois czy Sukni z Moy Bog- dobrze modeluja klatke piersiowa.
Hako
witam.....
?? ...i pozwolê sobie przypomnieæ, ¿e pokazane wy¿ej rysunki s± schematami a wiêc uproszczeniami.
CYTAT
Pomin±³em to czy wystêpowa³ny tam ko³nierze, stójki, czy inne futrzane podbicia i obszycia.

Ja równie¿ grenlandzko-duñskie próby zaliczy³bym wed³ug tego schematu do cotheradie albowiem wielka ilo¶æ przewê¿onych, co prawda klinów siêga jednak a¿ pod pachy. Moim zdaniem, ten w³a¶nie element charakteryzuje ten strój.
Moda ¶redniowieczna rozwija³a siê równie¿ w kierunku przeciwnym d±¿±c do obfito¶ci materia³u i ukrycia sylwetki o czym traktuje poni¿szy za³±cznik. Im dalej od wczesnego ¶redniowiecza tym wiêcej klinów a¿ do pe³nego ko³a. Naturaln± chronologi± wydaje siê byæ w tym przypadku.
Cote simple,
Cote,
Coteardie wczesne,
Robe,
Hopelande.
Ubiory podkre¶laj±ce sylwetkê to wyewoluowane z cote;
Cotheardie pó¼ne i Surcot
Jopula,
Purpoint,
Kabat,
Dublet
I nie ³apcie mnie na ilo¶ci guzików, kszta³cie ko³nierzy czy kszta³cie klinów w rêkawach, bo nie o to chodzi. Schematy te pozwalaj± zrozumieæ ewolucjê stroju ¶redniowiecznego. G³ównymi zmiennymi by³y:
- sposoby formowania wykroju czê¶ci g³ównej ? kliny poszerza³y, podkroje podkre¶la³y sylwetkê
- sposoby mocowania rêkawów do czê¶ci g³ównej ubioru. Wcze¶niej kliny, potem kliny i podkroje, na koñcu wy³±cznie podkroje

Tak, wiêc "pourpoint Karola z Blois" to w/g mojego schematu forma przej¶ciowa miêdzy jopul± (g³êbiej wszyte rêkawy z trójk±tami) a kabatem, z którego pobrano podkroje torsu. Nie jest to, zatem jaki¶ inny twór nie mieszcz±cy siê w tym podziale. £atwo wykazaæ mo¿na, ¿e posiada on elementy obydwu wy¿ej wymienionych krojów.
¯aden ze ¶redniowiecznych krojów nie przywêdrowa³ do nas z "Nik±d". By³y sum± do¶wiadczeñ mistrzów krawieckich stosuj±cych coraz doskonalsze metody by zadowoliæ swoich klientów

Pozdrawiam HaKo
Basia
OK, rozumieæ ewolucjê stroju jest bardzo mi³o, ale je¿eli podajesz schematy pisz±c ¿eby zapamiêtaæ, to niektórzy mog± zapamiêtaæ je dos³ownie.
Podkre¶lenie np. faktu, ¿e odpowiednio zwê¿onymi klinami modeluje siê strój, aby by³ dopasowany do sylwetki to ju¿ nie jest taki "drobiazg". Jak sam piszesz
CYTAT
kliny poszerza³y, podkroje podkre¶la³y sylwetkê
tylko gdzie tam s± podkoje? smile.gif
Gdyby osoby nie zadj±ce sobie sprawy z tej umowno¶ci u¿y³y Twojego schematu do wykonania wykroju, wysz³oby im pewnie co¶ pomiêdzy cote a robe, nie za¶ dopasowany strój.
Proponujê po prostu do schematów dodaæ np. informacje o obcis³o¶ci/ lu¼no¶ci.
EwKa
Ja bardzo przepraszam ale musze sie zgodzic z Basia-kazdy rysunek zamieszczany na tym forum stanowi dla ludzi mniej obeznanych z tematem wykroj, wzor, podstawe do rekonstrukcji i konstrukcji wlasnego ubioru. Uwazajmy wiec co zamieszczamy...
Po drugie to nie podoba mi sie koncepcja liniowej ewolucji ubiorow. Dla przykladu-niektore koncepcje jak "pourpoint z wielkim podkrojem pach" pojawia sie w polowie XIV w. i powraca 70 LAT POZNIEJ w praktycznie niezmienionej formie!!! Ale nie o tym...

ISTOTA tematu jest forma przejsciowa miedzy ubiorami obcislymi na przelomie XIV i XV w.
Oprocz tego "jak to wygladalo" wazne, jak nie NAJWAZNIEJSZE jest pytanie "dlaczego tak" i "kto to nosil".
Problemem jopuli jest trodnosc jednoznacznej identyfikacji ale bez wiekszego wysilku mozemy znalezc przyklady podobnych form ubioru z lat 20 i 30tych XV w. Ubior obcisly, dosc dlugi, wywodzacy sie z cotehardie nie zanika wiec ale ewoluuje na zamowienie bardzo konkretnej grupy odbiorcow-nie zamoznych rzemieslnikow, kupcow, ludzi starszych o dosc konserwatywnych pogladach na mode.
Innym waznym czynnikiem ktory posrednio wplywa na wyglad jopuli czy cotehardie jest rozpowszechnienie sie watowanych doubletow jako ubiorow spodnich. Pytanie ktore sie nasuwa samo jest nastepujace-jak bedzie wygladac cotehardie na watowanym doublecie:) Czysta dywagacja ale duze pole do eksperymentow:) Czy moze w taki prosty sposob uzyskamy nasza jopule jagiellowa-ubior majacy ogolnie forme starego cotehardie lecz z elementami mowej mody na silnie eksponowana klatke piersiowa?

Powyzszy wywod powinien takim ludziom jak Witko szukajacym ubiorow dla sredniozamoznych czlonkow spoleczenstwa pocz. XV w. ulatwic decyzje co szyc i dlaczego.
Co wybrac: stare cotehardie, dziwna jopule czy moze nowoczesny kabat?
Tak naprawde o to tu chodzi. Moje poprzednie dywagacje nad mozliwoscia wykorzystania starszych technik krawieckich powinny dac podpowiedz jak to moznaby bylo uszyc.
To wszystko:)
Hako
witam....
a zatem pe³en schemat, w którym s± te¿ podkroje......to te wszelkie wygiête ³uki...
Strój nie rozwija³ siê liniowo o czym poni¿ej. Nie jest prawd±, ¿e co¶ nowego wynika³o wy³±cznie ze swojego poprzednika. Na zmianê trendów maj± wp³yw równie¿ warunki ówczesne - poboczne. Mody powraca³y zupe³nie podobnie jak dzisiaj. Schemat ukazuje jak rozró¼niæ jeden strój od drugiego na podstawie krojów torsu i krojów rêkawów bo te dwa elementy o charakterze stroju decydowa³y. W czasie dyskusji o ubiorach bawi mnie gdy dyskutuj±cy termin rodem z Francji zastêpuj± terminiem niemieckim lub polskim co pytaj±cemu czyni wodê z mózgu, by na koñcu stwierdzi³, " i tak nic z tego nie rozumiem".

Nie wiem co odpowiedzieæ gdy przy omawianiu systematyki wierzchnich strojów mêskich kontrargumentem staje siê kobieca suknia z Grenlandii.
Przy kabacie, dublecie robe i hoppelande nie u¶wiadczysz klinów pod pachami.
Przy powy¿szych, rêkawy maj± podkroje mniejsze lub wiêksze. Nie przypominaj± jednak prosto ciêtch rêkawów surkot, cote czy cote simple. I o to w tym wszystkicm chodzi.

Rysunki nie s± wykrojami......

HaKo
EwKa
Wracajac do sedna sprawy czyli do jopuli... Znalazlam jeszcze kilka przedstawien z lat 1390-1400. Stroje roznia sie od siebie dlugoscia, formami rekawow ale moga sie przydac osobom chcacym rekonstruowac ubranie ktore roboczo nazywa sie tu jopula.

Jak widac do ich uszycia uzyto zarowno drobnowzorzystego jedwabiu jak i cienkich welen barwnych lub w kolorze naturalnym.
Szymon de Conti Sarré
Piêkne ¼ród³o! Wielkie dziêki.

Z w³asnego do¶wiadczenia wiem, ¿e na watowanym dublecie jopula uk³ada siê bardzo dobrze i efekt jest zbie¿ny ze wzorami. Pozostaje mi jednak jeden nierozwi±zany do dzi¶ problem z którym nie wiem ju¿ jak daæ sobie radê. Chodzi o bardzo nisko noszony pas (efekt jest jeszcze pog³êbiony przez wysok± taliê i watowanie klatki). Nie bêd±c jako¶ wyj±tkowo "¶ledzikowy" i tak mam trudno¶ci z w³¶ciwym utrzymywaniem pasa na miejscu, a przy okazji z wygod±. Id±c na kompromis noszê ciut wy¿ej, ale to nie to samo smile.gif Pamiêtam jakie¶ dyskusje na temat ewentualnych haczyków czy innych u³atwiaczy popart± nawet ikonografi±, która mia³a tego dowodziæ, ale mnie to wówczas nie przekona³o.

Kto¶ ma jakie¶ owocne do¶wiadczenia, albo co by³oby jeszcze lepsze jakie¶ dne na ten temat?

Pozdrawiam,
shadowcat
Pewnie nikogo nie przekonam, ale noszenie tego pasa mo¿e byæ tylko tak ,,narysowane", przecie¿ s± ikony z niesymetrycznymi przedstawieniami chocia¿by butów, mo¿e to tylko tak jest przedstawione. Je¶li siê myle to przepraszam, ale czêsto kiedy czego¶ nie wiemy to idziemy na wygodê, a czy ludzie byli wtedy inni? Pozdrawiam irish.gif
ciastoñ
Ja mam takie pytanie odno¶nie jopuli z powodu burzliwej rozmowy na jej temat na forum bractwa.
Kto¶ powiedzia³, ¿e jopula by³a podszywana tylko jedwabiem i guziki materia³owe nie wchodzi³y w gre... ¯e by³a to bogata szata wierzchnia nawet na poczatku 15wieku...
Jednak z moich obserwacji i tego co przeczyta³em i widzia³em w ¼ród³ach, ¿e to nie prawda.
Chcê uszyæ sobie jopule ale chcê aby by³a uszyta poprawnie.
Z góry dziêkuje.
Igor z Bêdzina
Ciastoñ zapomnia³e¶ podaæ statusu spo³ecznego odtwarzanej osoby. Bo to chyba najbardziej wp³ywa na to z czego bêdzie szyta.
ciastoñ
Np kasztelan. Interesuje mnie postaæ kasztelana Radzimskiego Wojciecha Skóry z Gaju i Ki±czyna h. Abdank. zm. 1382/7r.
Igor z Bêdzina
Kasztelan to stanowisko, bywali bogatsi i biedniejsi. Jednak¿e z samego okre¶lenia rodowego wynika ¿e trafi³o na bardzo bogatego... wystarczy przejrzeæ drzewo rodzinne. sami kasztelani i kanonicy...

Nie lepiej bêdziesz je¶li pogadasz z Aiuto, ¿eby zarejestrowali Ciebie na forum Interregnum? Tam na pewno kto¶ udzieli odpowiedzi.
ciastoñ
Dalej mam nadzieje, ¿e mi kto¶ odpowie i rozwieje w±tpliwo¶ci...
Do interregnum z tego co wiem trzeba do³±czyæ aby uzyskaæ dostêp pe³ny do forum.
marta.br
Wiele- do¶æ konkretnych - informacji na temat jopuli znajdziesz u Turskiej.
Wymienia ona, miêdzy innymi, rodzaje tkanin z jakich szyto jopule na dworze W³adys³awa.
Pisze równie¿, ¿e " w zwyk³e dni noszono jopule sukienne", a "jopule reprezentacyjne u¿ywane na wiêksze uroczysto¶ci szyto z tkanin jedwabnych - aksamitów, adamaszków, at³asów i z³otog³owiu"
Nie rezerwowa³abym kroju jopuli tylko dla wybranych.
O statusie i majêtno¶ci bêd± raczej ¶wiadczyæ u¿yte materia³y.

Pozdrawiam
Marta
ciastoñ
Czyta³em, jednak wiêcej jest tam w³a¶nie informacji pó¼niejszych. Ja szukam takich typowo ok 1365/80. Nie wyklucza³em u¿ycia drogich materia³ów jednak chcia³em rozwiaæ stwierdzenie i¿ "rycerstwo i bogate mieszczañstwo nosi³o tylko we³nian±, podszyta jedwabiem jopulê". Poza tym czasem te¿ mo¿na siê pogubiæ w tym co tak naprawdê pisz±c Jopula ma na my¶li pani Turska...
Igor z Bêdzina
Lub podszyte cienk± we³n±... czyli sukienne.
Freya
Na rycinach, które wrzuci³a Ewka wiêkszo¶æ jopul ma wysokie ko³nierze, a jedyn± jopulê bez ko³nierza ma na sobie ch³op(bez dubletu). Zastanawia mnie, czy na dublet lepiej bêdzie pasowaæ jopula z ko³nierzem, czy bez niego. Czy taki ko³nierz szyje siê z dwóch czê¶ci jak do dubletu, czy mo¿e w inny sposób?
ciastoñ
Najgorsze jest i¿ na wiêkszo¶ci ikonografii jak± widzia³em postacie zazwyczaj maj± kaptury i nie widaæ co siê pod nimi kryje... I ci±gle mnie nêci czy jak uszyje sobie jopulê podszyt± lnem to bêdzie to nieadekwatne do postaci jak± wcze¶niej napisalem, ¿e mnie interesuje?
marta.br
CYTAT(ciastoñ @ 17:50 03.03.2009) *
I ci±gle mnie nêci czy jak uszyje sobie jopulê podszyt± lnem to bêdzie to nieadekwatne do postaci jak± wcze¶niej napisalem, ¿e mnie interesuje?


Jeszcze raz...
W zwyk³e dni noszono jopule sukienne - ja rozumiem przez to normalny "roboczy" dzieñ, ¿adnych oficjalnych wizyt, wytwornych kolacji, specjalnych go¶ci. Wtedy stroiæ siê nie ma co i pozostaj±c przy dobrze skrojonym ciuchu u¿ywa sie tañszych materia³ów (we³na, len). Wygl±da sie wtedy nienagannie, ale nie sza³owo.
Kiedy spodziewasz sie go¶ci i planujesz uszyæ ciuch reprezentacyjny, wtedy pakujesz w to du¿o du¿o kasy, bo w koñcu chcesz tym ciuchem siebie i swoje stanowisko reprezentowaæ. I tu idziesz w adamaszki, aksamity i nie wiadomo co jeszcze.

Nieadekwatne do postaci bedzie wtedy, kiedy podszyta jedwabiem czy aksamitem jopula bêdzie kiepsko skrojona i nie bêdzie dobrze le¿a³a na ciele. Kasztelana, skoro staæ na drogie materia³y, powinno te¿ byæ staæ na dobrego krawca smile.gif

A propos stójki: czy niska czy wysoka nie ma znaczenia.
Najlepiej kroiæ j± z czterech czê¶ci, bêdzie wtedy najbardziej usztywniona i nie bêdzie odchylaæ siê ani k³a¶æ na szyi.

Pozdrawiam
Marta

ciastoñ
Ale rozumiem, ¿e te z interesuj±cego mnie okresu stójki mieæ nie musia³y?
Dziêkuje za rozchwianie moich w±tpliwo¶ci. Zawsze mieæ lepiej lnian± podszewkê i dobrze skrojon± szatê ni¿ ¼le skrojon± i podszyt± jedwabiem który choæ naturalny czêsto wygl±da jak zas³ona. Ciê¿ko o naprawdê normalne sploty.
Jeszcze raz dziêkuje i pozdrawiam.
Freya
Dziêkujêsmile.gif teraz mogê braæ siê do pracy
K.D.
Witam!
Mam pytanko. Przymierzam siê do odtwórstwa knechta czynszowego Zakonu NMP z koñcówki XIV. i pocz±tku XVw. i znalaz³em tak± jopulê(produkcji Pani Gabrieli Glinianowicz), któr± mam zamiar pope³niæ w kolorze ciemnoszarym. Na poprzednich stronach natrafi³em na bardzo podobny strój, mia³ jednak do¶æ lu¼ne, rozszerzaj±ce siê ku nadgarstkowi rêkawy - to tylko kwestia mody w danym regionie, czy czego¶ powa¿niejszego, jak oznaka statusu spo³ecznego/okresu(nie by³o to raczej robe do kolan, by³o charakterystycznie przylegaj±ce do korpusu)? W sensie mogê to dostosowaæ do swoich upodobañ, czy strzec siê takiego rozwi±zania?

Oto wspomniany malunek(chodzi o pana w niebieskim): http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...st&id=11779

Pozdrawiam,
K.
Laser
Z mojego dotychczasowego studium nad jopul± wynika, ¿e koñcówka XIV wieku to szczyt mody na lu¼ne (workowate, lejkowate) zakoñczenie rêkawów. Jopule z dopasowanym rêkawem wypieraj± je poma³u na pocz±tku XV wieku. Jednak je¶li zrobisz sobie w³a¶nie tak±, to uwa¿am, ¿e nie bêdzie to jak±¶ wielk± zbrodni±.

Pan w niebieskim to raczej paraduje w robe. Jopule by³y zapinane na guziki od szyi do mniej wiêcej wysoko¶ci pasa, a robe przewa¿nie na ca³ej d³ugo¶ci (w tym okresie).
K.D.
Dziêki wielkie za odpowied¼ Laser, ustosunkujê siê do niej. Chyba jednak pójdê za lu¼nym rêkawem - ot, bezpieczniejsze to rekonstrukcyjnie ni¿ za³o¿enie ¿e ciasne rêkawy jopul by³y rozpowszechnione w¶ród ludu prostego tak wcze¶nie jak pierwsza dekada XVw., i to w Zakonie który jak wiadomo faworyzowa³ stare fasony ponad europejskie nowinki(zdaje siê nawet ¿e regu³a co¶ o tym wspomina).

Jeszcze raz dziêkujê!
K.
Laser
Przejrza³em jeszcze raz ¼ród³a. Co do guzików to chyba moja nadinterpretacja. Mog³y wystêpowaæ na ca³ej d³ugo¶ci, jednak to ¶wiadczy o lansie bardziej, ni¿ o praktyczno¶ci (EwKa pisa³a o tym w kilku tematach).
K.D.
Co¶ mi siê tak w³a¶nie robe nie zgadza³a z takim opiêciem torsu i talii... Guziki mi nie straszne, i tak by³yby do pasa - praktyczno¶æ to jest to co lubimy w bractwie ;)

Pozdrawiam,
K.

Edit:
A tak z innej beczki, znajomy przytoczy³ mi(s³owa zreszt± EwKi) ¿e s³u¿ba taka jak knechci nosi³a siê raczej w szerokich ubiorach do po³owy uda, na dodatek br±zowych. Zale¿y mi wyj±tkowo na tej konkretnej d³ugo¶ci jopuli - da siê to jeszcze podpi±æ pod knechta, czy ju¿ uchodzi³bym za mieszczanina?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.