Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Pytanie o jopule
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Mêskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2
Laser
Na takie pytanie nie dam Ci konkretnej odpowiedzi. Jednak nale¿y siê zastanowiæ jak bardzo ró¿ni³ siê status knechta od mieszczanina ¶redniej klasy.

Ja niebawem bêdê robi³ sobie jopulê, z dopasowanymi rêkawami i szerokim do³em, siêgaj±c± kolan. Z moich informacji dotychczasowych wynika, ¿e powinna byæ ok dla pocztowego z pocz±tki XV wieku. Wzoru, wg. Lenharta (Kunde und Waffen 1380-1420), który ju¿ pojawi³ siê tutaj w temacie.
Longbowman89
Witam, jestem nowy w rekonstrukcji i chcialbym sie dowiedziec czy na okolice okolo 1370r w anglii. pó³nocnej francji (postac ³ucznika angielkiego wywodz±cego siê z drobno mieszczañstwa lub bogatszego ch³opstwa) pasowa³by taki zestaw: bielizna (gacie+koszula), pas gacny do ktorego wi±zane s± nogawice lub kamizelka-dublet bez rekawow do ktorego wi±zane sa nogawice, jopula sznurowana na sznureczki z dwoma klinami po bokach, nogawice ze stop±, buty, kaptur gremlin pasek, kaletka. nozyk. oczywiscie wszystko jako strój cywilny, obozowy
Laser
Gremlin to kaptur wy³±cznie damski.
Nidhogg
CYTAT(Longbowman89 @ 16:30 10.08.2012) *
Witam, jestem nowy w rekonstrukcji i chcialbym sie dowiedziec czy na okolice okolo 1370r w anglii. pó³nocnej francji (postac ³ucznika angielkiego wywodz±cego siê z drobno mieszczañstwa lub bogatszego ch³opstwa) pasowa³by taki zestaw: bielizna (gacie+koszula), pas gacny do ktorego wi±zane s± nogawice lub kamizelka-dublet bez rekawow do ktorego wi±zane sa nogawice, jopula sznurowana na sznureczki z dwoma klinami po bokach, nogawice ze stop±, buty, kaptur gremlin pasek, kaletka. nozyk. oczywiscie wszystko jako strój cywilny, obozowy

Kamizelka odpada, pojawia siê w ikonografii dopiero oko³o 1500. Jopula w typie o którym piszesz powinna byæ na guziki (najlepiej materia³owe). O kapturze ju¿ Laser napisa³. Dodatkowo, radzi³bym pomysleæ o jakiej¶ czapce filcowej oprócz kaptura.
Rafa³
Longbowman89
g³ownie to w³asnie chodzilo mi o to czy pod jopule wierzchni± moze i¶c tylko koszula i pas gacny do wi±zania nogawic czy musi byc dublet
Czubek
W praktyce nie - spod jopuli nie widaæ. Zdarzy³o mi siê chodziæ tak raz czy dwa razy, bo jopula d³uga, a np. dublet mia³em ubabrany i, o zgrozo, musia³ i¶æ do prania. Niby jak siê kto mocno przyjrzy to widaæ - np. brak ko³nierza dubletu :P Ale to raczej przypadki i wyj±tki ni¿ regu³a.
Ale ja z do¶wiadczenia choc powiem, ¿e mi siê o wiele wygodniej nosi nogawice wi±zane do dubletu ni¿ do gacnika (choc warto mieæ gacnik nawet jak siê dublet ma, ot na wszelki wypadek). A dublet i tak musisz zrobiæ, nie bêdziesz ca³y czas w jopce ¶miga³! A koszt nie jest wcale du¿y. No i oczywi¶cie z rêkawami.
A jopulê to w tym okresie chyba bardziej na guziki zapinana... Nidhogg ju¿ o tym pisa³. Guziki mo¿esz zrobiæ: drewniane obszyte materia³em/filcowe obszyte materia³em/materia³owe. Jak dla mnie guziki s± o wiele wygodniejsze od sznurka.

Tylko pamiêtaj - najpierw uszyj dublet, a potem jopulê i mierz siê w dublecie. Te parê centymetrów mo¿e zmieniæ wygodê noszenia, a na jopulê ju¿ ciutkê materia³u idzie! W zasadzie jopula przecie¿ te¿ na górze dopasowana do cia³a, a rozkloszowana klinami od pasa.
lewa
czy kto¶ móg³by mi pomóc dok³adnie wydatowaæ ten o to obrazeczek. Mile widziane równiez jego pochodzenie ;)
Z góry dziêkujê za pomoc smile.gif

Borg
Podró¿e Sir Johna Mandeville. Powsta³o to w Czechach w 1 æw XV wieku (podobno oko³o 1410-15). Obecnie British Library, sygnatura: Add 24189
lewa
super, dziêkuje ¶licznie smile.gif
Tubi¶
Ja te¿ dziêkujê Borgu, sam to zdjêcie zrobi³em i wrzuci³em do sieci a tak dok³adnego opisu nie mam ;) .
Ketill
Co w³a¶ciwie ten bogaty jegomo¶æ ma dooko³a szyi? Czy ko³nierz oplataj±cy szyje jest czê¶ci± jopuli, czy odzie¿y spodniej?
Czy dopuszczalne jest wszycie rêkawów w technice grand assiette i zrobienie ich z innego koloru (w hopkach takie zabiegi by³y norm±)?

Pytanie techniczno-u¿ytkowe: istnieje jaki¶ hisotyczny/nie bardzo mroczny patent na spinanie rêkaów? Wiadomo w jakich warunkach funkcjonujemy na wyjazdach
Dobry
Kolnierz jest od Jopuli.
Pierwsze s³yszê ¿eby w obszernych strojach typu houppelande norm± by³o stosowanie g³êbokich podkrojów rêkawów. Znasz tekie przedstawienie, bo ja nie. Ale za to jopula jako strój obcis³y w torsie mo¿e mieæ takie podkroje.

Rêkawy mo¿esz sznurowaæ tesiemk± na okrêtkê luba zapinaæ na guziki.
Ketill
Dziêki za odpowied¼
A kojarzycie jak±¶ ikonografiê potwierdzaj±c± co¶ podobnego (tzn jopula z Czech, ale z rêkawami g³êboko wszytymi, najlepiej w innym kolorze)? Czy mo¿e do 'zalegalizowania' wystarczy sam fakt o którym napisa³ Dobry - obcis³e w korpusie ubrania miewa³y grand assiette?
Igor z Bêdzina
Sam sobie odpowiedzia³e¶... :D
Dobry
Zajrzyj do Gutkowskiej s. 176 ryc. 28 (delikwent ma na sobie dublet, na nim jakê z workowatymi rêkawami i na wierzchu jopulê), s. 177 ryc. 29a (to nie houppelande a jopula w³a¶nie). Dublet jest niezbêdny przy strojach typu jaka lub jopula. Szyty z kilku warstw materia³u kszta³tuje sylwetkê nadaj±c charakterystyczne wciêcie w talii. W jace czy jopuli wystarcz± 2 warstwy - wierzch i podszewka, poniewa¿ maj± za zadanie zdobiæ i nie s± nara¿one na du¿e naprê¿enia jakie wystêpuj± w dublecie.
Igor z Bêdzina
Dobry
Bajki piszesz, na 176 i 177 rysunki 208 i 209a przedstawiaj± houpelande/robe/gown uszyte podobnie do grandes assietes.
Przypomnê , ¿e jopula/cottehardie ma rêkawy przylegaj±ce lub obcis³e, a nie wory. Nie wiem gdzie tam znalaz³e¶ dublet.
210a jest równie¿ pourpointem w wersji obozowej/wojskowej. W³a¶nie w tym miejscu Gutkowska narobi³a zamieszania. Ciê¿ko jednoznacznie okre¶liæ co mia³a na my¶li okre¶laj±c szaty jako jaka, pourpoint i dublet. Z drugiej strony nigdzie nie napisa³a ¿e strój z ryc 210a jest strojem codziennym, przedstawienie jest wyrwane z kontekstu i wskazuje na walke a nie sytuacjê codzienn±. Gutkowska raz pos³uguje siê nazw± jaka spodnia a rysunki opisuje jako dublet albo pourpoint. Oczywi¶cie trzeba pamietaæ ¿e stroje sa ¶ci¶le powi±zane regionalnie czego u Gutkowskiej brak. No i oczywi¶cie jaka/dublet/pourpoint to stroje spodnie.
Moim zdaniem Gutkowska jest dobra na zapoznanie siê z tematem, ale w przypadku szycia strojów lepiej zdaæ siê na konkretn± ikonografiê a nie ksi±¿kê z pomieszanymi wiadomo¶ciami. jest za ogólna.
Dobry
smile.gif wiedzia³em ¿e siê Wam to nie spodoba.
Z gutkowskiej korzystam bardzo rzadko, g³ównie ze wzglêdu na to zamieszanie z nazewnictwem. Skorzysta³em z niej poniewa¿ przypomnia³o mi siê ¿e s± tam przedstawienia o jakie chodzi³o Ketillowi. Gdzie¶ widzia³em lepsze orygina³y ale teraz ich nie znajdê.
Staram siê samemu dochodziæ do pewnych wniosków, które pó¼niej z powodzeniem siê sprawdzaj±.
Chyba dobrze bêdzie przedstawiæ w jaki sposób wyobra¿am sobie i rozró¿niam wymienione stroje. Definicje opieram na do¶æ poka¼nej liczbie przejrzanych iluminowanych manuskryptów.

Jak± nazywam krótki strój wierzchni, co najwy¿ej zakrywaj±cy po¶ladki, przyleg³y do dubletu w torsie, mo¿liwy ka¿dy typ rêkawów, wystêpuj±cych w tym okresie, mo¿e posiadaæ ko³nierzyk. U Gutkowskiej to ryciny 206a i 207, dlatego ¿e przy rozkloszowanych rêkawach stroju wierzchniego musi byæ pod spodem dublet zakrywaj±cy rêkawy koszuli.
Jopula to równie¿ strój wierzchni, w odró¿nieniu od jaki d³u¿szy dochodz±cy nawet do kostek, oczywi¶cie od talii w dó³ poszerzany klinami. W klacie przylega do dubletu. Mo¿liwy ka¿dy typ rêkawów, wystêpuj±cych w tym okresie, mo¿e te¿ posiadaæ ko³nierzyk. Je¶li chcialiby¶my szyæ jopulê zgodnie z zachowanymi zabytkami to najlepsz± baz± bêd± stroje o numerach 41 i 42 z Herjolfsnes.

Mo¿e na tych rycinach u Gutkowskiej s³abo widaæ ¿e s± to jopule ale na pewno w odró¿nieniu od hoppelande lub robe, nad tali± nie ma marszczeñ charakterystycznych dla przedstawieñ tych strojów. Jaki te s± ewidentnie przyleg³e powy¿ej talii.
Nie s³ysza³em o szyciu na podobieñstwo grandes assietes, s±dzê ¿e albo ono jest albo go niema, proste.

Ryc 208: dublet widoczny tylko przy nadgarstku, Gutkowska go zauwa¿y³a.
210a: bardziej dublet, ciê¿ko stwierdziæ. Pourpoint jest strojem samodzielnym, ma zarazem funkcjê no¶n± (troczymy do niego nogawice) i ozdobn± (szyjemy z wypa¶nych tkanin). Druga funkcja jest w±tpliwa na niniejszym przedstawieniu.

Przy analizowaniu strojów i nie tylko trzeba zwracaæ uwagê na te szczegó³y.
Igor z Bêdzina
Po próbie analizy Gutkowskiej wychodzi:
jaka wierzchnia - cottehardie/jopula
jaka spodnia - dublet lub pourpoint

To co nazywasz jaka to dublet. Co do Herjolfsnes 41 i 42 to sa jopule, tu nie ma co siê sprzeczaæ.
Jopula/cottehardie to pó¼niejsza odmiana cote. Cottehardie lub jopula to ten sam strój tylko w ró¿nych jêzykach.

Najlepiej przyjaæ ¿e stroje obcia³e z workowatymi rêkawami to grande assiete lub ich nie kwalifikowac.

CYTAT
Mo¿e na tych rycinach u Gutkowskiej s³abo widaæ ¿e s± to jopule ale na pewno w odró¿nieniu od hoppelande lub robe, nad tali± nie ma marszczeñ charakterystycznych dla przedstawieñ tych strojów. Jaki te s± ewidentnie przyleg³e powy¿ej talii.


Przy schematy¼mie rysunków raczej nie widaæ.


CYTAT
Ryc 208: dublet widoczny tylko przy nadgarstku, Gutkowska go zauwa¿y³a.
210a: bardziej dublet, ciê¿ko stwierdziæ. Pourpoint jest strojem samodzielnym, ma zarazem funkcjê no¶n± (troczymy do niego nogawice) i ozdobn± (szyjemy z wypa¶nych tkanin). Druga funkcja jest w±tpliwa na niniejszym przedstawieniu.

Aczkolwiek mo¿e to byæ przed³u¿enie rêkawu, zreszta do¶c modne w tamtym okresie.
Je¶li do czego¶ siê troczy gacie to nie mo¿e byæ samodzielne.
Co do rzedstawienia, wybacz, ale jest to schematyczny przerys , a nie przedstawienie, wiêc albo strzelasz albo nie do koñca wiesz.

CYTAT
Nie s³ysza³em o szyciu na podobieñstwo grandes assietes, s±dzê ¿e albo ono jest albo go niema, proste.


Generalnie argument nie do zbicia, aczkolwiek bardzo ¶liski i obalony bodaj¿e dwa lata temu na tym forum.
Dobry
Zostawmy Gutkowsk± w spokoju, zobacz jaki mêtlik ona wprowadza. Gdzie mo¿na z niej czerpaæ tam mo¿na, w tym wypadku trzeba analizowaæ od nowa.

To nie jest dublet poniewa¿ nie mo¿e posiadaæ rozkloszowanych rêkawów. Oczywi¶cie pod t± jak± z rozkloszowanymi rêkawami nale¿y mieæ dublet, który zakryje rêkawy koszuli i nada sylwetce kszta³t klepsydry.
Je¶li chodzi o okre¶lenie cottehardie to powinno byæ u¿ywane tylko dla stroju z po³ XIV wieku.

CYTAT
Najlepiej przyjaæ ¿e stroje obcia³e z workowatymi rêkawami to grande assiete lub ich nie kwalifikowac.


Czemu, o ile pamiêtam istniej± przedstawienia rêkawów workowatych bez g³êbokich podkrojów. Chyba ¿e jeste¶ pewny ¿e takich przedstawieñ nie ma to wtedy siê zgodzê.
Sadzê ¿e g³êboki podkrój to opcja, która mog³a wystepowaæ przy ka¿dym rodzaju rêkawów.

CYTAT
Przy schematy¼mie rysunków raczej nie widaæ.


Wierz mi ¿e na orygina³ach jest to widoczne

CYTAT
Je¶li do czego¶ siê troczy gacie to nie mo¿e byæ samodzielne.


Samodzielne w tym sensie ¿e nie ma potrzeby zak³adaæ nañ stroju wierzchniego ¿eby nie gorszyæ innych strojem spodnim. Poza tym nie gacie tylko nogawice.

CYTAT
Co do rzedstawienia, wybacz, ale jest to schematyczny przerys , a nie przedstawienie, wiêc albo strzelasz albo nie do koñca wiesz.


Hej, nie ³ap mnie za s³ówka, rzeczywi¶cie mo¿e nie wyrazi³em siê najprecyzyjniej, ale jest jasne o co mi chodzi³o.

CYTAT
Generalnie argument nie do zbicia, aczkolwiek bardzo ¶liski i obalony bodaj¿e dwa lata temu na tym forum.


W jakim temacie móg³bym o tym poczytaæ, jestem tym wielce zainteresowany.

Pozdrawiam!
Igor z Bêdzina
Gacie - ¿artobliwe okreslenie nogawic. Braie by³y raczej samodzielnym elementem i nie musia³y byæ troczone.

CYTAT
Je¶li chodzi o okre¶lenie cottehardie to powinno byæ u¿ywane tylko dla stroju z po³ XIV wieku.


Jest jaka¶ specjalna cezura? Skoro ten strój noszono przez ostatnie 50 lat XIV wieku nie mo¿na go nosiæ na pocz±tku XV? Równie dobrze ten strój mo¿emy nazwaæ cote. Kwestia nazewnictwa. Nic wiêcej.

CYTAT
Czemu, o ile pamiêtam istniej± przedstawienia rêkawów workowatych bez g³êbokich podkrojów. Chyba ¿e jeste¶ pewny ¿e takich przedstawieñ nie ma to wtedy siê zgodzê.
Sadzê ¿e g³êboki podkrój to opcja, która mog³a wystepowaæ przy ka¿dym rodzaju rêkawów.

Trochê jeste¶ niekosekwentny. Z jednej strony twierdzisz ¿e pod g³êbokimi wykrojami musz± byæ dublety, z drugiej strony ¿e mog³y istnieæ g³êbokie wykroje rekawów w jopulach. Przynajmniej ja tak odbieram. A nie mog³o byæ obu sytuacji? Jako spodnich upatrywa³bym pourpointów, miedzy innymi z powodu zastosowania bogatych tkanich tj wzorzyste jedwabie.

Generalnie nazewnictwo nie jest problemem tylko latanie w dubletach jako stroju podstawowym na wielu imprezach rekonstrukcyjnych. A nawet nie dubletach, chodzi o stroje które s± skrzyzowaniem dubletu cottehardie pourpointa. czyli jak ktos powiedzia³ skrzy¿owanie "k... z motopomp±".
Dobry
No w³a¶nie co¶ nie gra³o z tymi gaciami, dla mnie by³o to w³±¶nie ¿artobliwe okre¶lenie dla braii. smile.gif

pisz±c dla "stroju z po³owy XIV wieku" mia³em na my¶li cottehardie z "psimi uszami" lub tipetami, dla którego ta nazwa jest w³a¶ciwa.

Kolego, oby dwie sytuacje o których wspominam nie wykluczaj± siê, mog± ze soba wspó³istnieæ, ba nawet musz±, bo tak jak wcze¶niej pisa³em pod jopulê zawsze idzie dublet.

Z tym pourpointem jako strojem spodnim ze wzglêdu na zastosowanie w nim bogatych tkanin to trochê polecia³e¶ smile.gif W³a¶nie ze wzglêdu na bogate takniny, jest to strój wierzchni. Pourpoint to taki mix dubletu i jaki. Jest ozdobny a zarazem mo¿esz do niego troczyæ nogawice. No i nale¿y pamiêtaæ ¿e mo¿e tylko posiadaæ albo obcis³e albo workowate rêkawy spiête przy nadgarstku, bo musz± zakrywaæ rekawy koszuli.

Racja najwa¿niejszy jest efekt koñcowy. Igorze, zauwa¿y³em mo¿liwo¶æ w wyprostowaniu kilku utartych, b³êdnych definicji strojów i postanowi³em siê tym z wami podzieliæ. Wiem ¿e moje definicje s± czêsto rewolucyjne w stosunku do starych ale na pewno nie komplikuj± sprawy. Wrêcz przeciwnie, s±dzê ¿e dziêki nim jest o wiele ³atwiej klasyfikowaæ stroje przedstawione w ikonografii i nie tylko.

Pamiêtaj, jak znajdziesz kiedy¶ temat w którym dyskutowano o szyciu na podobieñstwo a grandes assietes to z wielk± chêci± siê z nim zapoznam.

Jest zjawisko które coraz czê¶ciej widujê w reko, mianowicie stosowanie g³êbokich podkrojów do lu¼nych strojów typu robe / hopelande. Takie co¶ nie mia³o miejsca!
Laser
Igorze, nie wiem czy dobrze zrozumia³em. Twierdzisz, ¿e jaka i jopula to jedno i to samo?
Igor z Bêdzina
Laser
Jaka wierzchnia w sensie Gutkowskiej. Nie to co okre¶lamy jak± w RR.

Dobry
Ciêzko mówiæ o pourpoincie jako o miksie jaki i dubletu, skoro pourpointy pojawi³y siê w pierwszej po³owie XIV (14) wieku jako element do wi±zania nogawic kolczych.

Dublet to mimo wszystko od pocz±tku XV wieku, W³ochy i Burgundia.

Ale wci±z pozostaje fetysz dubletu. Chocby sugestia Czubka pare postów wy¿ej. Wi±¿e siê z tym ni¿szy koszt szycia bo idzie mniej materia³u, tylko potem widzimy "rekonstruktorów" ¶wiec±cych gaciami po imprezach.
Podsumujmy dublet jako strój w powi±zaniu z nogawico-spodniami z saczkiem na poczatek XV wieku wieku jest ok ok. I nic wiêcej. bez wzglêdu czy nazwiesz to jak± spodni±, dubletem
czy te¿ pourpointem, u nas to strój spodni i to u bogatej czê¶ci spo³eczeñstwa. Taka nosi³a stroje spodnie...

Wyja¶nij co rozumiesz przez termin "jaka", bo tego terminu uzywa siê obecnie g³ównie do strojow na uzbrojenie. I dotyczy pe³nego zakresu od bojowych robe po ró¿nego rodzaju tabardy. Po prostu to jest s³owo wór do którego wrzuca siê wszystko, nawet u Gutkowskiej.
Dobry
Je¶li chodzi o jakê to ju¿ wcze¶niej wspomina³em jak j± sobie wyobra¿am. ¯eby lepiej j± zobrazowaæ proponujê zapoznaæ siê z tematem, który pope³ni³em dawno temu, ale nikogo on nie zainteresowa³, link: http://www.freha.pl/index.php?showtopic=23440&hl= To nie jedyny manuskrypt na którym pod jakami wystêpuj± dublety a obok kto¶ nosi pourpoint.
Jaki na blachy wygl±daj± podobnie, za takow± mo¿na uznaæ jupon Charlesa VI. Mog± mieæ krótkie rêkawy, odpowiednikiem bêdzie "arming cote" Czarnego ksiêcia. Czasami s± w formie bezrêkawnika, jak loudel of St. Joao I.

Zgadzam siê z Tob± w 100% ¿e u nas strój spodni nosi³a bogata czê¶æ spo³eczeñstwa oraz modnisie. Widze ¿e nadal nie zgadzamy siê co do charakteru pourpointu. W odró¿nieniu od dubletu na którym nale¿y nosiæ strój wierzchni, w przypadku pourpoinu, nie ma takiego obowi±zku. Byæ mo¿e to nieporozumienie wynika z odmiennego wyobra¿enia tego stroju. Dla mnie jest nim egzemplarz nale¿±cy do Charlesa du Blois, a w ikonografi dla przyk³adu nosi go typ klêcz±cy przed jegomo¶ciem w czerwonym hopelande w linku który zamie¶ci³em. Czym dla Ciebie jest pourpoint Igorze? smile.gif

Czy kto¶ z Was zna najwcze¶niejsze przedstawienie ciucha z widocznym przytroczeniem doñ nogawic?
Laser
Rozumiem, ¿e nie chodzi o to co popularnie okre¶la siê jak±. Bo w RR nazwy s± przemieszane i u¿ywane zamiennie. Mi chodzi o poprawne, naukowe nazewnictwo i ¶ledzê Wasz± dyskusjê z zainteresowaniem.

Nadal wydaje mi siê, ¿e postawienie znaku równo¶ci miêdzy jak± i jopul± wierzchni± to b³±d. Chocia¿by dlatego, ¿e jopula wierzchnia jest rozcinana z przodu, a jaka nie jest. Drug± rzecz± ró¿ni±c± te dwie szaty s± rêkawy. Jak pisa³e¶, w jopulach rêkawy s± dopasowane, przynajmniej w mankiecie.

Jaka mog³a byæ ubiorem bojowym jak i cywilnym. Jest dopasowana do cia³a, d³ugo¶ci do ud albo i d³u¿szych (nawet do kolan). Rêkawy mog³a mieæ ró¿ne, a nawet nie mieæ (choæ to dotyczy bardziej wersji bojowej).

Wydaje mi siê, ¿e problem jaki polega na tym, ¿e ten ciuch ma bardzo ró¿norodne formy, st±d zamieszanie. Wychodzi na to, ¿e wszystko dopasowane do sylwetki, co nie jest rozpinane z przodu (to wa¿ne) jest jak±.

Przyk³adem jaki bojowej, o których wspomina A. Nadolski jest ta z nagrobka Kuno von Libensteyn'a

Przyk³adem jopuli cywilnej jest ten z nagrobka Johann'a von Holzhausen'a
Dobry
Zgadza siê jaka i jopula to 2 ró¿ne stroje. Jopulê od jaki odró¿nia d³ugo¶æ oraz to ¿e jopula od pasa w dó³ jest poszerzana klinami.
Tylko sk±d twierdzenie ¿e jaka nie ma z przodu zapiêcia? Rozumiem ¿e w bojowych mo¿e byæ po bokach, ale w cywilnych jak najbardziej istnieje z przodu. Dalej, popatrzmy na czesk± jopulê z podró¿y Sir Johna Mandeville. Gdzie tam w jopuli s± dopasowane rêkawy?

Jakê ma na sobie osoba po prawej pod numerem 24, tablica 3 na tej stronie http://goncza.pl/baza-wiedzy/stroje-meskie...rzchnia-kurioza Poza tym jaka jest pod numerami 28, 32 tabl. 4, tak¿e 50, mo¿e 51, 52 tabl. 5 (to ostatnie jest wyj±tkowe bo ma rozkloszowane rêkawy i przytroczone nogawice, chyba jedyne takie przedstawienie jakie widzia³em). Na pewno jak± jest 55, byæ mo¿e tak¿e 57,58 tabl.6

Na nagrobku Kuno von Libensteyn'a mo¿e byæ napier¶nik kryty, to samo tyczy siê nagrobka Bolka II.
Igor z Bêdzina
Dobry
ale ja twierdzê ¿e pourpoint mozna nosiæ i wierzchnio i spodnio. Tylko, ¿e wersja wierzchnia jest strojem obozowym. Nie jako strój oficjalny.

Co do wniosku o noszenie dubletu pod spodem pourpointa. Wybacz, ale na jakiej podstawie to wnioskujesz? Do 1405 nie ma ani jednego przedstawienia dubletu.

Do wystaj±cych strojów spod dubletów

http://www.freha.pl/uploads/monthly_04_201...08848_thumb.jpg

Zdecydowanie wygl±da to jakby co¶ by³o za³o¿one na wierzch rêkawa i raczej nie jest strojem. bardzo ostroznie obstawia³bym bym zbrojniki.
Z tym manuskryptem jest jeszcze jeden problem. Tytu³ brzmi Wyprawa po ¶wiêty Gral czyli mamy do czynienia z utworem w pewnym sensie fantazy i niekoniecznie musi prezentowaæ stan rzeczywisty. to mo¿e t³umaczyæ dziwne stroje. Artysta w ten sposób móg³ archaizowac opowie¶æ.
Dla poróenania proponuje Book of the queen
http://www.bl.uk/catalogues/illuminatedman...d.asp?MSID=8361

Grandes chroniques de France 1370-1380
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b84472995/f1.item
Laser
Stroje nie rozcinane z przodu to cote.
Dobry
CYTAT
Zdecydowanie wygl±da to jakby co¶ by³o za³o¿one na wierzch rêkawa i raczej nie jest strojem. bardzo ostroznie obstawia³bym bym zbrojniki.

Proszê Ciê jakie zbrojniki... rêkawy dubletu albo ewentualnie pourpointu i tyle.

Nie pisa³em nic o noszeniu dubletu pod pourpointem, czego¶ takiego nie by³o.

CYTAT
ale ja twierdzê ¿e pourpoint mozna nosiæ i wierzchnio i spodnio. Tylko, ¿e wersja wierzchnia jest strojem obozowym. Nie jako strój oficjalny.


Super ¿e tak s±dzisz. Powtórze pytanie, jak wyobra¿asz sobie pourpoint? Dla zobrazowaniaprzydadz± sie przedstawienia ikonograficzne.

Strojem obozowym dla rycerstwa jest przeszywka. Gdy s³oñce da popaliæ, dobrze skrojon±, mo¿na nosiæ zapiêt± od talii w dó³ a resztê nosiæ zwieszon± jak znany czerwony dublet noszony przez kata na obrazie Memlinga. Bez przeszkód mo¿na do tak za³o¿onej przeszywki przytroczyæ bigwanty ¿eby byæ ci±gle w gotowo¶ci.

Dzieki za pieknie iluminowane manuskrypty!
Igor z Bêdzina
CYTAT
Proszê Ciê jakie zbrojniki... rêkawy dubletu albo ewentualnie pourpointu i tyle.


Konsultowane z archeologiem bronioznawc±.
Ale jak wczesniej napisa³em , ten manuskrypt to ¶redniowieczne fantasy.

Pytanie.
Jak wygl±da³a przeszywka pomiedzy 1350 i 1400 rokiem? Jakie¶ przedstawienia , orygina³y? Mimo ze szukam od d³u¿szego czasu, na razie skutki sa mizerne.
Z tego co pamiêtam to mamy zachowany arming dublet z oko³o 1470.
Memling to te¿ do¶æ pó¼na sprawa.

To jest to co nazywam dubletem. Pierwsze skrzyd³o, kat.

Memling

A poni¿ej pourpoint:

Charles de Blois pourpoint

Okre¶l ramy datowania region bo dyskusja zaczyna siê rozje¿d¿aæ,
Dobry
Mój b³±d, oczywi¶cie to by³ kat van der Weydena a nie Memlinga. U¿y³em tego przyk³adu tylko dla zobrazowania tego co mia³em na my¶li, ¿eby wszystko by³o zrozumia³e.

Ja równie¿ studiuje archeologiê i interesuje mnie uzbrojenie.

Na szybko, jedno przedstawienie przeszywki masz na 32 stronie manuskryptu "fantasy" rok 1380.

Ramy czasowe to okres oko³ogrunwaldzki, jestem zmuszony korzystaæ z ikonografii zachodnioeuropejskiej, poniewa¿ nie mam dostepu do rodzimej. Chyba nic w tym z³ego zw³aszcza ¿e podobno nasza moda czerpa³a w tym okresie z francuskiej.

Widzê ¿e zeszli¶my z tematów jak i jopul i przeszli¶my na stroje spodnie. Mo¿e nale¿a³oby przenie¶æ siê z tym do innego tematu.
Rozumiem ¿e nie uznajesz dubletów przed 1400 rokiem i twierdzisz ¿e istnia³y tylko pourpointy w 2 wersjach: wierzchniej i spodniej, zgadza siê? Chcia³bym siê dowiedzieæ na jakiej podstawie tak zak³adasz, czy jest to wynik analizy przedstawieñ czy te¿ owe przekonanie pochodzi z innych ¼róde³? Wiesz ¿e przedstawienia ikonograficzne s± zawsze mile widziane.
Igor z Bêdzina
Dobry
Od kilku lat szukam lub prosze o pokazanie dubletu przed 1400. Na razie jeszcze siê nie uda³o. Najwcze¶niejsze przedstawienia to bodaj¿e Fiore dei Liberi Flos Duellatorum. datowane 1409 - 1417 w zaleznosci od kopii. Oczywi¶cie W³ochy. Chodzi o dokumenty z pewnym datowaniu a nie plus minus 20.

Moment moment. Ale nasza moda czerpa³a raczej z niderlandzkiej niz francuskiej, o ile mnie pamiêæ nie myli. By³o to zwi±zane z kontaktami handlowymi.

Co pourpointów noszonych jako wierzchni tylko jako strój obozowy a nie codzienny lub oficjalny.


Laser

CYTAT
Rozumiem, ¿e nie chodzi o to co popularnie okre¶la siê jak±. Bo w RR nazwy s± przemieszane i u¿ywane zamiennie. Mi chodzi o poprawne, naukowe nazewnictwo i ¶ledzê Wasz± dyskusjê z zainteresowaniem.


Nierealne. Archeolodzy, historycy i historycy sztuki juz kilkakrotnie próbowali ujednoliciæ nazewnictwo. zawsze koñczy³o sie tym, ¿e jedna grupa próbowa³a narzucic terminologiê drugiej i rozchodzili sie z niczym.

Z drugiej strony nasz± zmor± jest to ¿e na si³e musimy wszystko usystematyzowaæ, umie¶ciæ w ramach zrobiæ typologiê. Dlatego lepeij nie koncentrowac siê na nazwach tylko na rekonstruowaniu konkretnych przedstawieñ.
Dobry
CYTAT
Moment moment. Ale nasza moda czerpa³a raczej z niderlandzkiej niz francuskiej, o ile mnie pamiêæ nie myli. By³o to zwi±zane z kontaktami handlowymi.

Bardzo prawdopodobne. Jak znajde czas to poszukam gdzie czyta³em o p³ywach francuskich
CYTAT
Co pourpointów noszonych jako wierzchni tylko jako strój obozowy a nie codzienny lub oficjalny.

Jednak jestem zdania ¿e w realiach ¶redniowiecznych stój obozowy oznacza³ przeszywkê.
Dedukuj±c, skoro pourpoint przed 1400 rokiem to strój noszony co najmniej przez ¶rednie rycerstwo to zawsze musia³ byæ szyty z ekskluzywnych tkanin (importowane sukna lub jedwabie). Id±c dalej, skoro przed 1400 nie ma widocznych troków do wi±zania nogawic to musz± byæ wszywane wewn±trz stroju. Te za³o¿enia idealnie odpowiadaj± cechom pourpointu Karola z Blois. Reasumuj±c, przed 1400 rokiem dubletem jest pourpoin

CYTAT
Zdecydowanie wygl±da to jakby co¶ by³o za³o¿one na wierzch rêkawa i raczej nie jest strojem. bardzo ostroznie obstawia³bym bym zbrojniki.

Wracaj±c do tego tematu, wzór na wstaj±cych rêkawach wynika³ z wzorzystego jedwabiu u¿ytego do jej uszycia. Na taki efekt dodatkowo wp³ynê³o przeszywanie, jakiemu pourpoint musi zostaæ poddany, jako ¿e jest szyty z kilku warstw tkaniny.

Pourpointy - dublety przed 1400 rokiem maj± na sobie osoby w Tacuinum Sanitatis: https://picasaweb.google.com/11612624233679...278711737372610
Dobry
Kolejna przeszywka, tym razem na rok 1375: http://diglit.ub.uni-heidelberg.de/diglitD...1969/4/025r.jpg UBH Cod. Pal. lat. 1969 Le Pèlerinage de Vie Humaine
Laser
CYTAT(Dobry @ 14:04 23.07.2013) *
Tylko sk±d twierdzenie ¿e jaka nie ma z przodu zapiêcia? Rozumiem ¿e w bojowych mo¿e byæ po bokach, ale w cywilnych jak najbardziej istnieje z przodu. Dalej, popatrzmy na czesk± jopulê z podró¿y Sir Johna Mandeville. Gdzie tam w jopuli s± dopasowane rêkawy?


Nie wiem sk±d mi siê wziê³o to przekonanie, prawdopodobnie zagalopowa³em siê nieco. By³bym wdziêczny, gdyby¶ wrzuci³ te konkretne przedstawienie, które masz na my¶li. Próbowa³em wyguglaæ, ale nie wiem czy znalaz³em dobre.

CYTAT(Dobry @ 14:04 23.07.2013) *
Na nagrobku Kuno von Libensteyn'a mo¿e byæ napier¶nik kryty, to samo tyczy siê nagrobka Bolka II.


Regu³a zakonna zobowi±zywa³a braci-rycerzy do noszenia szaty z krzy¿em. Co prawda, w ci±gu lat forma tego ciuchu niew±tpliwie siê zmieni³a, w odró¿nieniu do zapisków. St±d moje za³o¿enie, ¿e Kuno zosta³ pochowany w³a¶nie w jace. Chocia¿ faktycznie te ³añcuchy rzucaj± cieñ w±tpliwo¶ci.

CYTAT(Igor z Bêdzina @ 17:29 24.07.2013) *
Laser

Nierealne. Archeolodzy, historycy i historycy sztuki juz kilkakrotnie próbowali ujednoliciæ nazewnictwo. zawsze koñczy³o sie tym, ¿e jedna grupa próbowa³a narzucic terminologiê drugiej i rozchodzili sie z niczym.

Z drugiej strony nasz± zmor± jest to ¿e na si³e musimy wszystko usystematyzowaæ, umie¶ciæ w ramach zrobiæ typologiê. Dlatego lepeij nie koncentrowac siê na nazwach tylko na rekonstruowaniu konkretnych przedstawieñ.


Popl±tanie z pomieszaniem to nasza zmora zw³aszcza, ¿e co kronikarz to inne nazewnictwo. Wniosek z tego taki, ¿e nasi przodkowie niezbyt martwili siê dok³adn± terminologi± (ostatnio znalaz³em, ¿e kopiê husarsk± nazywano równie¿ dzid±).

Czy my zatem powinni¶my tworzyæ taki system? Je¶li tak to powinni¶my go bardzo pilnie przestrzegaæ. Alternatyw± jest przestawienie swojego my¶lenia na bardziej elastyczny tryb i nie napinanie siê co szczegó³ów.

A wcale nie trzeba nam uczonych g³ów, skoro same sobie nie potrafi± daæ rady. Terminologia czêsto przyjmuje siê oddolnie.
Dobry
CYTAT
By³bym wdziêczny, gdyby¶ wrzuci³ te konkretne przedstawienie, które masz na my¶li. Próbowa³em wyguglaæ, ale nie wiem czy znalaz³em dobre.

Jest 2 strony wcze¶niej.
Igor z Bêdzina
Dlatego dobrym pomys³em jest uzywanie okre¶lenieñ typologicznych ze strony Carlsona. Chyba w tej chwili nie ma lepszego opracowania.
Igor z Bêdzina
CYTAT(Dobry @ 17:41 24.07.2013) *
CYTAT
Moment moment. Ale nasza moda czerpa³a raczej z niderlandzkiej niz francuskiej, o ile mnie pamiêæ nie myli. By³o to zwi±zane z kontaktami handlowymi.

Bardzo prawdopodobne. Jak znajde czas to poszukam gdzie czyta³em o p³ywach francuskich
CYTAT
Co pourpointów noszonych jako wierzchni tylko jako strój obozowy a nie codzienny lub oficjalny.

Jednak jestem zdania ¿e w realiach ¶redniowiecznych stój obozowy oznacza³ przeszywkê.

Jedno nie wyklucza drugiego. Pourpoint móg³ pe³niæ rolê przeszywki pod uzbrojeniem p³ytowym.

CYTAT(Dobry @ 17:41 24.07.2013) *
Dedukuj±c, skoro pourpoint przed 1400 rokiem to strój noszony co najmniej przez ¶rednie rycerstwo to zawsze musia³ byæ szyty z ekskluzywnych tkanin (importowane sukna lub jedwabie). Id±c dalej, skoro przed 1400 nie ma widocznych troków do wi±zania nogawic to musz± byæ wszywane wewn±trz stroju. Te za³o¿enia idealnie odpowiadaj± cechom pourpointu Karola z Blois. Reasumuj±c, przed 1400 rokiem dubletem jest pourpoin


Oczywi¶cie, w pourpoicie de Blois troki s± wewn±trz.

CYTAT(Dobry @ 17:41 24.07.2013) *
CYTAT
Zdecydowanie wygl±da to jakby co¶ by³o za³o¿one na wierzch rêkawa i raczej nie jest strojem. bardzo ostroznie obstawia³bym bym zbrojniki.

Wracaj±c do tego tematu, wzór na wstaj±cych rêkawach wynika³ z wzorzystego jedwabiu u¿ytego do jej uszycia. Na taki efekt dodatkowo wp³ynê³o przeszywanie, jakiemu pourpoint musi zostaæ poddany, jako ¿e jest szyty z kilku warstw tkaniny.


Moim zdaniem, kwestia interpretacji. Jednoznacznie nie mo¿na powiedzieæ co to jest.

CYTAT(Dobry @ 17:41 24.07.2013) *
Pourpointy - dublety przed 1400 rokiem maj± na sobie osoby w Tacuinum Sanitatis: https://picasaweb.google.com/11612624233679...278711737372610

W tym szczególnym wypadku rozrzut datowania jest na tyle du¿y , ze jesli by¶ rozszerzy³ go o nastêpne 20 lat nie zrobi³o by to ró¿nicy. jednak moim zdaniem patrzac na krój rêkawów to jednak blisko 1400. Poza tym znowu W³ochy... Z drugiej strony jesli uznac te stroje za pourpointy to te marszczenia wskazuja na strój do¶æ lu¼ny. Troche to odbiega od wyobra¿enia pourpointu jako stroju przylegaj±cego albo wrêcz obcis³ego. Ja bym sie sk³ania³ w strone krótkiego robe. bigsmile2.gif Tylko te mocowania nogawic nijak mi pasuj±.
Chyba siê zgodzisz, ¿e moda W³oska do¶c znacz±co odbiega³a od reszty Europy w ¶redniowieczu. choæ w³a¶ciwie we W³oszech ju¿ powinnismy pisac o renesansie.
Dobry
Zignorowa³em marszczenia, o których mówisz bo gdybym tego nie zrobi³ mieliby¶my do czynienia z kolejnym typem stroju, którego na dodatek nigdzie indziej nie u¶wiadczysz. Nie mo¿na wszystkiego odbieraæ dos³ownie.

O ile kojarzê to ró¿nice w modzie polega³y na noszeniu we W³oszech farsetto z bufkami zamiast dubletu i wystêpowaniu bardzo krótkich robe.
Igor z Bêdzina
CYTAT(Dobry @ 22:28 09.08.2013) *
Zignorowa³em marszczenia, o których mówisz bo gdybym tego nie zrobi³ mieliby¶my do czynienia z kolejnym typem stroju, którego na dodatek nigdzie indziej nie u¶wiadczysz. Nie mo¿na wszystkiego odbieraæ dos³ownie.


A dlaczego by nie? Tak naprawdê problemem jest to, ¿e nie znamy jedno sezonowych mód, bo takie pewnie te¿ by³y. Brakuje nam ¼róde³.
Dam Tobie przyk³ad. Kilka lat temu jeden z przyjació³ odnalaz³ ikonografiê przeszywki pikowanej w kó³ka, a nie jak normalnie w pasy. Temat poszed³ do szufladu dopóki sie nie okaza³o ¿e takich przedstawieñ jest wiêcej. I to w kilku krajach.

Temat powoli zaczyna siê przekszta³acac w ogólna dyskujê o stroju na przo³omie XIV i XV wieku. Dobrze to nam nie wró¿y.
Dobry
Zagadnienie mêskiego stroju na prze³omie XIV i XV wieku wystarczy³oby do napisania co najmniej pracy magisterskiej. ¯eby ten temat opracowaæ rzetelnie nale¿a³oby zwróciæ uwagê na wszystkie dostepne ¼ród³a z uwzglêdnieniem terytorium z jakiego pochodz±, a to zajê³o by sporo czasu.

Ze swojej strony bêdê stara³ siê zg³êbiaæ poszczególne kwestie i ewentualne rewelacje przedstawiaæ na forum.
Dobry
Poszukujê zdigitalizowanej Biblii Wenzela, s± to Codices vindobonenses 2759-2764
Roar
1. czy mo¿e mi kto¶ wyja¶niæ jakie s± ró¿nice pomiêdzy jopul± , a cotte 14 wiecznym i kabatem
2. czy guziki w jopuli powinny siê koñczyæ na wysoko¶ci pasa czy tu¿ przed kolanami
3. czy istnia³a wersja kabata z krótkimi rêkawami wg. mnie tak
Laser
CYTAT(Roar @ 19:02 09.02.2014) *
1. czy mo¿e mi kto¶ wyja¶niæ jakie s± ró¿nice pomiêdzy jopul± , a cotte 14 wiecznym i kabatem
2. czy guziki w jopuli powinny siê koñczyæ na wysoko¶ci pasa czy tu¿ przed kolanami
3. czy istnia³a wersja kabata z krótkimi rêkawami wg. mnie tak


Ad 1.
Generalnie ciê¿ko jednoznacznie okre¶liæ co jest co. Nasi przodkowie niezbyt przejmowali siê typologiamii. Z tego co siê orientujê to ró¿nice we wspó³czesnej literaturze s± takie: Kabat jest odcinany w pasie jak dublet. Cotte nie jest tak dopasowane do cia³a jak jopula i nie jest rozpinane. Jopule bywa³y watowane, a o innych wymienionych tu szatach nie znalaz³em ¿adnych informacji potwierdzaj±cych taki zabieg.


Ad. 2
Mo¿e byæ i tak i tak.

Ad. 3
Nie kojarzê. Jednak uczciwie siê przyznam, ¿e nie dr±¿y³em tematu.
Igor z Bêdzina
1.
Cotte strój nierozcinany , z klinami do pach. Przylegaj±cy do cia³a, im nizsza warstwa spo³eczna tym lu¼niejsze. czêsto strój roboczy, spotyka sie do 3 æwiartki XV wieku. 2 lub 4 kliny. Mniej wiêcej do po³owy XIII wieku do kostek, potem skraca sie do pó³ ³ydki. Kliny z przodu i z ty³u o oko³o po³owe krótsze.
Jopula (cotte hardie - wersja wcze¶niejsza) strój rozciêty z przodu, zapinany na guziki lub (ubo¿szy) wi±zany, kliny do pasa. Bogaty, bardzo obcis³y, 2,4 i 5 klinów jednakowej d³ugo¶ci. Mniej wiêcej do lat 20tych XV wieku. Do kolan.
Kabat (cotte hardie - wersja pó¿niejsza) strój rozciêty z przodu, zapinany na guziki, zamiast klinów baskinia z jednego kawa³ka materia³u, odcinany w pasie. Bogaty, przylegaj±cy do cia³a, w drugiej po³owie XV wieku zaczyna przekszta³caæ siê w ¿upan. Od pocz±tku XV wieku.
Do kolan.

2. j.w.

3. Nie spotka³em sie, ale w przypadku cotte hardie oko³o 1350-1360 takie wynalazki istnia³y, w po³aczeniu z ailletes albo zwisaj±cymi otwartymi rêkawami.
Igor z Bêdzina
CYTAT(Igor z Bêdzina @ 23:24 12.03.2014) *
1.
Cotte strój nierozcinany , z klinami do pach. Przylegaj±cy do cia³a, im nizsza warstwa spo³eczna tym lu¼niejsze. czêsto strój roboczy, spotyka sie do 3 æwiartki XV wieku. 2 lub 4 kliny. Mniej wiêcej do po³owy XIII wieku do kostek, potem skraca sie do pó³ ³ydki. Kliny z przodu i z ty³u o oko³o po³owe krótsze.
Jopula (cotte hardie - wersja wcze¶niejsza) strój rozciêty z przodu, zapinany na guziki lub (ubo¿szy) wi±zany, kliny do pasa. Bogaty, bardzo obcis³y, 2,4 i 5 klinów jednakowej d³ugo¶ci. Mniej wiêcej do lat 20tych XV wieku. Do kolan.
Kabat (cotte hardie - wersja pó¿niejsza) strój rozciêty z przodu, zapinany na guziki, zamiast klinów baskinia z jednego kawa³ka materia³u, odcinany w pasie. Bogaty, przylegaj±cy do cia³a, w drugiej po³owie XV wieku zaczyna przekszta³caæ siê w ¿upan. Od pocz±tku XV wieku.
Do kolan.
Gwoli uzupe³nienia i poprawek. Kabat strój obcis³y druga po³owa XV wieku, baskinia mo¿e byæ z wszytymi klinami, ale mimo to dalej jest odcinana w pasie. Równiez rêkawy s± lu¼niejsze w okolicach ³okci.

http://www.freha.pl/index.php?act=attach&a...st&id=11783
2. j.w.

3. Nie spotka³em sie, ale w przypadku cotte hardie oko³o 1350-1360 takie wynalazki istnia³y, w po³aczeniu z ailletes albo zwisaj±cymi otwartymi rêkawami.

Roar
czy istniej± przedstawienia dwukolorowych jopul ?
wdzia³em ludzi którzy sobie takowe szyli , a jak z historyczno¶ci± (zw³aszcza na XIVw.)
pytam dla tego jeszcze bo mam materia³ na po³owê i nigdzie nie mogê znale¼æ o podobnym kolorze i fakturze takiego materia³u i warto by³o by go zu¿yæ
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.