Witam
Od razu proszê o ³agodny wymiar kary, je¿eli napisze co¶ niedorzecznego
W ksi±¿ce Ewy Szyller pt. "Historia Ubioru" natknê³am siê na do¶æ ciekaw± informacjê dotycz±c± wzorzystych materia³ów w XIII w. Otó¿ owa pani pisze, ¿e ludzie w tym okresie (umknê³o mi jednak, czy to by³a pierwsza czy druga po³owa...podejrzewam jednak, ¿e pierwsza) uzyskiwali dane wzory na materia³ach poprzez odbijanie ich na materiale.
No w³asnie, chcia³abym siê dowiedzieæ, czy kto¶ jeszcze spotka³ siê z takow± informacj± w innych ¼ród³ach wiedzy? Na ile ta informacja jest prawdziwa? Je¿eli co¶ takiego rzeczywi¶cie by³o mo¿liwe, to chcia³abym siê dowiedzieæ paru innych rzeczy. Np. jak mog³y wygl±daæ owe stêple, czy jak to tam nazwaæ, przy pomocy których odbijano te wzory? Jak sprawiano, ¿eby odbity wzór siê nie spiera³?
A mo¿e ja po prostu co¶ pochrzani³am i ¼le wyczyta³am informacje? :/ (czasem mi siê to zdarza
)
Proszê o pomoc w tym temacie
Pozdrawiam
Visenna
Hej
Jak dla mnie bardzo mo¿liwe, stanowi³oby to jednocze¶nie odpowied¼ na pytanie które kiedy¶ Bagrit zada³. Mianowicie czêsto w ikonografii pojawiaj± siê stroje farbowane w kropki, (taki uk³ad 3 kropek) i w³a¶nie tu bym widzia³ farbowanie za pomoc± tych stempli. Co do innych wzorów w tym momencie nie przychodzi mi nic do g³owy, al je¶li przyjrzymy siê teraz pod tym kontem ikonografii to pewnie co¶ znajdziemy
.
Pozdarwiam
Witam
Istnieje technologia uzyskiwania wzorzystych tkanin poprzez nanoszenie stemplem wzorów z gor±cego wosku czyli indonezyjski batik. Zajrza³em z ciekawo¶ci na jedn± z witryn dotyczacych tego tematu i co siê okazuje, ¿e ta moteda ma d³ug± historiê:
CYTAT
Although experts disagree as to the precise origins of batik, samples of dye resistance patterns on cloth can be traced back 1,500 years ago to Egypt and the Middle East. Samples have also been found in Turkey, India, China, Japan and West Africa from past centuries. Although in these countries people were using the technique of dye resisting decoration, within the textile realm, none have developed batik to its present day art form as the highly developed intricate batik found on the island of Java in Indonesia.
Warto przejrzeæ ca³y artyku³:
Batik, traditional fabric of Indonesia
Pozdrowienia Vislav
Witam!
Ja to nie zaleznie od istnienia batiku czy stepli bardzo ostroznie podeszla do ksiazki tej pani. Nie jest ona najlepsza jako zrodlo wiedzy.
Ludka Excalibur
Gutkowska te¿ o tym co¶ pisze...
Pozdrawiam
Gutkowska powoluje sie na wloskie zrodlo z przelomu XIV/XVw. lub XVw. dotyczace druku tkanin z uzyciem pasty klejowej i brokatu majace imitowac tkaniny zlotolite. Nastepna wzmianka jest a propos tkanin bawelnianych. Mozliwe bylo stemplowanie tkanin tanszych(np. poljedwabnych) tak aby wygladaly jak szlachetne jedwabie. Wlosi traktowali np. tkaniny drukowane zlotem jako tkaniny dekoracyjne a nie odziezowe (moze z wyjatkiem ornatow).
Duzo powszechniejsze w XIIIw. byly pasiaki, kraciaste tkaniny a w Hiszpanii nawet takie z bogata dekjoracja heraldyczna w formie "raportow". Co do zlotych kropek to rownie dobrze moga byc to hafty jak i materialy tkane tak aby uzyskac zlote pkt-y. Mogly byc to perskie lub bardziej chinskie jedwabie albo produkty hiszpanskie...
Batik w Europie to chyba lekkie naduzycie. Duzo popularniejsze byly stemple drewniane a pod koniec sredniowiecza wzory wyciskane na goraco stemplami a nawet (tego nie moge potwierdzic na 100%) walcami pod para w "kalandrach"-tak to sie chyba ustrojstwo nazywa;)
Witam!
Ja mam informacje, ze pierwsza cylindrowa maszyna zostala opatentowana w 1783 przez Thomasa Bella, wczesniej od 1750 stosowano miedziane matryce a do tego czasu steple.
Ludka Excalibur
witam,
Wyczytalem w Slowniku terminologicznym sztuk plastycznych, iz w xiv i xv w. byly uzywane stemple drewniane (czyli to, co pisala EwKa) do drukowania tkanin.
Czyli nie ma podstaw do nazwania mnie: sir Kanapa,
gdy takie cos uczynie na welnie?
lepo pozdravljam
Witam!
Po pierwsze znasz wzory, po drugie nie wiadomo czy to wykonowano na welnie czy moze importowanym jedwabiu.
Ludka Excalibur
Witam!
Poszukuje we³ny w jode³kê. Dwukolorowy To jest tzw. twill.
Ludka Excalibur
Poszukujesz materia³u czy informacji o nim?
Bo ciekaw jestem czego¶ na temat historii twillu. Mam kawa³ek bardzo grubego (ale nie oddam
) i zastanawiam siê do czego jest odpowiedni. Kiedy siê pojawia i do czego siê u¿ywa, kto nosi³ twillowe stroje itp
Witam!
Wiem ze nie oddasz
ale jakby Ci sie udalo troche zdobyc to wiesz jak mnie zlapac.
Co do materialu to przez odpowiednie ulozenie nitek osnowy i watku uzyskuje sie splot skosny. Taki wystepuje , np w jeansach.
Ta jodelka to wariacja stylu zwana sledziowe osci. Inna wariacja sa diamenty.
Splot Pojawia sie najwczesniej w mezolicie jako stosowany przy wyrobie mat i koszykow.
Znaleziska tkanin ubraniowych najwczesniejsze pochodza z okresu brazu w Grecji i Japonii. Nie wystepuje ten splot natomiast w znaleziskach skandynawskich z tego okresu. Tu trop mi sie urywa co do Europy.
Potem pojawia sie sredniowiecznch znaleziskach z Ladynu.
Ludka Excalibur
PS. Prawie jak wyklad z pradziejow:
Hej! We wczesno¶redniowiecznej Skandynawii ten rodzaj splotu wystêpowa³ jak najbardziej, (podobnie jak na terenie Polski, chocia¿ tu by³ nieco mniej popularny).
Pozdrawiam!
Vlasta
Je¶li chodzi o "diamentowy" to rêkawy tuniki z Thorsbergu chyba by³y tym w³a¶nie splotem tkane, jest to Dania okres wp³ywów rzymskich albo wêdrówek ludów.
Witam!
To trop sie odnalazl nie ma to jak koledzy po fachu
Ludka Excalibur
Na wczesno¶redniowiecznym pomorzu splot ten równie¿ wystêpowa³-odnaleziono grube,we³niane tkaniny tkane w ten sposób...
To ja ponowie pytanie
Gdzie wystepuje teraz?????
Ludka Excalibur
nie wiem gdzie ale w³a¶nie szyjê z niej sukienkê wiêc podejrzewam hurtowniê z Gdyni.
CYTAT(Ludka)
To ja ponowie pytanie
Gdzie wystepuje teraz?????
Ludka Excalibur
Jaki¶ czas temu w jednym sklepie we Wroc³awiu widzia³am jode³kê we³nian± (podobno 100%), kolor rudobr±zowy, jakie¶ 50 z³/ m, mogê zobaczyæ, czy jest jeszcze, mo¿e bêd± mieli te¿ inne.
Pozdrawiam!
Vlasta
Tomaszow Mazowiecki. Fabryka welny Mazowia - warto spytac, zadzwonic, moga przeslac probki, bodajze cos takiego kupilem tam kiedyc.
Pozdro;
W "Historii mody" Francois Boucher pisze: Aby omin±æ rozporz±dzenia maj±ce na celu ognaniczenie produkcji najbardziej kosztownych tkanin, zw³aszcza z³otolitych, florenccy producenci wyrabiali tkaniny z po³±czonych nitek jedwabiu i lnu, lub jedwabiu odpadkowego, zwane brokalelami.
Z moich informacji wynika, ¿e brokatela to brokat po¶ledniej jako¶ci, lub tkanina pó³jedwabna (?), czêsto na¶laduj±ca z³otog³ów. Czy kto¶ wie wiêcej? Czy splot jedwabiu z lnem (a co¶ takiego mo¿na kupiæ) jest wobec tego historyczny? Czy móg³ dotrzeæ do Polski? A je¶li tak, co mo¿na z niego szyæ? Z uwagi na ¶redni± jako¶æ i cenê zapewne nie ciuchy bogatego rycerstwa. Stawia³abym na zubo¿a³± szlachtê, albo bogate mieszczañstwo na¶laduj±ce krojem szat wy¿sze sfery.
Witam!
W ksiazce o wykopaliskach ladynskich, autorka wspomina o tym, ze wlosy aksamitne mogly byc z jedwabiu a osnowa z lnu.
Ludka Excalibur
Irena Turnau"Historia europejskiego wlokiennictwa odziezowego od XIII do XVIII w", str.107
" Brokatela to gruba, zwykle poljedwabna, tkanina wzorzysta dwuosnowowa i wielowatkowa, uzywana raczej na obicia anizeli na odziez. Tlo tkano zwykle splotem rzadkowym, wzor splotem atlasowym. Charakterystyczny relief wzoru uzyskiwano przez zastosowanie grubego lnianego watku podstawowego i przez odpowiednie naciagniecie osnow i watkow."
Pozdrawiam
Szuka³em i nie znalaz³em
Wiem ze istnialy materialy tkane w pasy/ w szachownice
A ja mam pytanie jakie jeszcze stosowano rodzaje wzorow na tkaninie
widzialem ladna welne szara ale z o ile pamietam czerwona krata jak w zalczniku
ogolnie taki typ wzrokow jak na starych plaszczach i marynarkach sie spotyka jak bedzie okazja zrobie fotke tego
co o tym myslicie jest historyczne czy nie?
pozdrawiam
Ocenê historycznosci to ja sobie odpuszczê, ale je¿eli np. potrzebujesz splotów na krosna to poszukam i ci wy¶lê, bo mam poskanowane z jednej ksi±¿eczki (tytu³u nie pamiêtam)
pozdrawiam
ojoj nawet bym nie mial gdzie tego utkac grzecznie podziekuje nie umialbym sporzytkowac tej wiedzy
za to w Medieval Military Costume znalazlem takiego pana jak w zalczniku
i on ma ciekawy kaptur
wiem ze MMC to nie zrodlo ale ciekawie sie zaczyna ktos gdzies takie widzial moze mi powiedziec czy sie nadaje na 1 pol XV wieku
cieszylbym sie gdyby tak nie bende ukrywal no ale liczy sie wiarygodnosc
prosze o pomoc
W wykopaliskach londynskich znajduja sie welniane kraty i pasiaki datowane na koniec lub ostatnia cwierc XIVw.
takie kratki z waskich paseczkow tez sie tam trafiaja. Sa kraty czerwono-biale, jasno czerwono/rozowo-czarne. Jest tego naprawde b. duzo. Sa tez czerwono-zielone pasiaki oraz tkanina(wyglada na pierwotnie zielona) z 2 kolorowymi pasami (pomaranczowymi obrzezonymi waskimi paskami czerwonymi).
Kraty sa typu:
-rownej szerokosci pasy poziome i pionowe krzyzujace sie.
-pasy pionowe i poziome ulozone naprzemiennie tak by po pasie szerokim nastepowal pas o polowe wezszy.
-tradycyjna krata "tartanowa" gdzie pasy szreokie rozdzielone sa 3 paskami wezszymi.
http://www.medievaltextiles.org na tej stronce masz rekonstrukcje tkanin wzorzystych na podstawie zbiorow muzealnych.
dziekuje
Na chwilê obecn± mój stan wiedzy wygl±da tak:
Brokatela: tañszy od zwyk³ego jedwabiu splot z lnem, u¿ywany na obicia, szaty ceremonialne i liturgiczne. Na Zachodzie produkowany od XV wieku, do Polski trafi³ w XVI, rodzim± za¶ produkcjê datuje siê na XVII. Kurczê:-/
Bombasin: splot jedwabiu z bawe³n±. Produkowany od XIV wieku w Szwajcarii i Niemczech. A skoro tak, pewnie musia³ byæ i u nas.
Zastanawiam siê tylko, gdzie w tym wszystkim jest jakie¶ "ale". Skoro obydwie tkaniny s± historyczne, dlaczego nigdy nie widzia³am, ¿eby kto¶ szy³ z tego stroje?
Gloria
Powód mo¿e byæ prosty - nie produkuje siê juz takich, a je¶li juz, to sa niesamowicie drogie.Tak samo jak do dostania jest niezwykle trudny mu¶lin - czyli bardzo cienka tkanina jedwabna lub jedwabno-bawelniana czy oryginalny batyst - trochê grubszy o tym samym sk³adzie.
eRe
gloryjko, poszukaj tkaniny ktora nazywa sie RYPS - to jest tkanina z jedwabnym watkiem na bawelnianej osnowie, w charakterystyczne prazki...
jest nieco grubsza od 'zwyklego' jedwabiu, sztywniejsza, nie tak droga i ladna
mam jeszcze gdzies nieco scinkow, zalezy ile tego bys potrzebowala, moge cie poratowac
Co¶ na kszta³t bombasinu, owszem, produkuje siê. Dosta³am cynk, ¿e gdzie¶ w Krakowie maj± ca³kiem niedrogo. Kiedy bêdê mieæ pewno¶æ co do histeryczno¶ci, pewnie sobie kupiê (a potrzebujê na sukniê spodni±) i nawet adres sklepu podam:)
Ryps... Z tego co wiem nie jest to nazwa konkretnego materia³u. Jest to dowolna tkanina w³a¶nie z owym charakterystycznym pr±¿kiem. Widzia³am tak± z poliestru, ale nie kupi³am;))
Watman, gdyby¶ mia³ tak z piêæ metrów tych ¶cinków... ;-D
Witam!
Znalaz³em tajemniczy materia³: wzór ma w owoce granatu, tkany, t³o w naturalnym kolorze lnu, wzór bia³y (albo odwrotnie - zale¿nie z której strony patrzeæ). Sk³ad: 50% len, 50% bawe³na.
W zwi±zku z tym mam pytania:
1. czy taka tkanina, maj±c wzór w owoce granatu, a jednocze¶nie bêd±c mieszank± lnu i bawe³ny, i to w naturalnych kolorach mog³a wystêpowaæ w XV wieku?
2. Czy to mo¿e byæ jaki¶ rodzaj barchanu, bêd±cego przecie¿ mieszank± lnu i bawe³ny?
3. Czy istnia³y stroje wierzchnie z lnu, zw³aszcza z takiego?
Dziêki i pozdrawiam serdecznie,
S³odziutki.
Do tej pory trafilam tylko na jedwabie o tym wzorze. Barchan jest tkanina drapana a to tajemnicze dzielo nie. Poza tym fakt, ze jest nie barwiony eliminuje go jako luksusowa tkanine o luksusowym design-ie. Po ufarbowaniu moznaby bylo ryzykowac podszewke z niego...
W Gutkowskiej jest na pewno mowa o tkaniu w owoce granatu, ale nie pamiêtam o jakim materiale jest tam mowa. Chyba jednak o jedwabiu.
Pozdrawiam
Jacunio
CYTAT
Po ufarbowaniu moznaby bylo ryzykowac podszewke z niego...
Hmm... To brzmi nie¼le, chocia¿ trzeba by na próbê zobaczyæ czy wzór bêdzie widoczny po ufarbowaniu. Poza tym, s³owo "ryzykowaæ" brzmi niebezpiecznie
CYTAT
Do tej pory trafilam tylko na jedwabie o tym wzorze.
Ja te¿ takie widzia³em, ale w muzeum. Czy "trafi³a¶" to znaczy ¿e wiesz, gdzie takie jedwabie mo¿na kupiæ?
Od d³u¿szego czasu chodzê po sklepach, ale zawsze owoce granatu maj± tylko na tkaninach z acetatu, wiskozy i bawe³noplastiku
Pozdrawiam serdecznie,
S³odziutki.
Bawe³noplastik bywa równie¿ w granaty obronne...
A jedwabie wzorzyste mo¿na sprawdziæ w sklepach na Chmielnej, Madaliñskiego,
w LAND-zie (stacja metra S³u¿ew) i w sklepach Milanówka.
Czasem (niestety rzadko) kupony wzorzystego jedwabiu ( i nie w s³onie)
mo¿na upolowaæ w Indiashopach.
Du¿y wybór jest te¿ w hurtowni na Bie¿uñskiej.
Pozdrawiam,
Ula
CYTAT
Bawe³noplastik bywa równie¿ w granaty obronne...
Hehe
CYTAT
Du¿y wybór jest te¿ w hurtowni na Bie¿uñskiej.
Jedwabiu? Dobrze wiedzieæ
Szkoda, ¿e w Wawie bêdê dopiero za 3 tygodnie.
Pozdrawiam serdecznie,
S³odziutki.
wracam do tematu
tzw jode³ka
po tych schematach ze strony wnioskuje ze historyczna
ale jedno mam pytanie czy jest to splot zastrzezony dla kogos bogatszego, na wypasniejsze ubrania czy zwykly pospolity dublet tez moze byc z tego uszyty?
Muszê przyznaæ, ¿e zabi³e¶ mi tzw. æwieka... przeszuka³am swój katalog o spotach i jako¶ nic na temat tego kto sobie móg³ na to pozwoliæ nie mam...
Wydaje mi siê, ¿e ka¿dy kto mia³ kasê, czyli od bogatego mieszczanina w górê...
pozdrówka
jedwabiu w jodelke nie widzialam, od 2 pol. XIVw. popularne sa znow pasowe motywy, drobne wzorki w formie raportu lub duze motywy zwane bardzo ogolnie "owocem granatu". Kraty welniane to jednak bardziej wytworczosc "domowa" wiec jodelka tez. Z bogactwem odbiorcy bym nie przesadzala jesli dublet mialby byc welniany a jedwabne dublety byly przewaznie lite kolorystycznie. Tkaniny wzorzyste bardziej nadaja sie na stroje typu cotehardie wiec wieszchnie.
Je¿eli komus to pomo¿ê a po prostu przeoczy³ ten link
http://www.virtue.to/articles/modern_fabric.html który poda³am dla pocz±tkuj±cych to polecam...
dzieki za dotychczasowe odpowiedzi
pytanie mam nadzieje ostatnie
takie ubranko
z
takiego materia³u kolorystycznie tez jak na obrazku dokladnie czarno popielaty
a wszystko to dla husyty, mieszczanin owczesna klasa srednia
nadaje sie czy zbyt krzykliwe
pozdrawiam
Hej jak dla mnie bomba tylko zrezygnuj z marszczenia rêkawów wg mnie.
Pozdrawiam
Pomys³ wydaje sie byæ sensowny wiêæ ¿yczê powodzenia w szyciu!
Bêdzie ¶liczne...
Witam!
Ja mam pytanie o tzw. buklê (buckle), oczywi¶cie we³nian±. Od kiedy zaczeto z niej szyæ ubrania i czy by³a to tkanina warstw bogatych czy raczej ubo¿szych, szczególnie chodzi mi o jej u¿ycie (lub jego brak) w pó¼nym ¶redniowieczu.
Pozdrawiam!
Witam
Chcia³bym zasiêgn±æ opinii na temat poni¿szych we³enek ( obie w 1:1 i 2:1). Co my¶licie o takich splotach ?
Ta niebieska wydaje mi siê bardzo OK. Natomiast nie mam pewno¶ci co do tej szarej. Chcia³em z niej uszyæ spodnie (na wczesne ¶redniowiecze, rzecz jasna).
Z góry dziêki za pomoc.
Oba sploty piekne i historyczne, ten plocienny (tkanina szara) jak najbardziej.
Tkaniny w kratê by³y popularne nie tylko na pó³nocy, wci±¿ mam w pamiêci obraz z pocz±tków XV w z W³och, gdzie przedstawiony mê¿czyzna ma na sobie dublet szytyz cvzê¶ci kraciastych ³±czonych z g³adkimi. Atak ¶miechu sci±³ mnie z nóg, bo efekt jet kretyñski. Ale historyczny ;)
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.