Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Krzy¿aken - uzbrojenie
> Uzbrojenie na przestrzeni dziejów > Uzbrojenie pó¼no¶redniowieczne > Inne uzbrojenie pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2
Marcus Aurelius Carnifex
Haj!

Mam du¿o pytañ:
- Czy uzbrojenie wojsk zakonnych /nie rycerzy/ w II po³owie XV wieku by³o podobne do uzbrojenia niemieckiego? Czym siê ró¿ni³o?
- Czy wojska zakone u¿ywa³y salad?
- Jakie by³y najpopularniejsze he³my wojsk zakonnych?
- Czy wojska zakonne u¿ywa³y halabard?
- Jaka by³a najchêtniej u¿ywana broñ drzewcowa przez wojska zakonne?

Ka¿da odpowied¼ jest dla mnie na wagê z³ota. Bardzo piknie dziêkujê za wszelkie odpowiedzi.

Pa
Marcin Glinianowicz
Witam!

Polecam artykulik A. Nowakowskiego "Arsena³y zamków krzy¿ackich w prusach na pocz±tku XVI stulecia [w:] "Acta Archaeologica" - 4. Wprawdzie to ju¿ nieco pó¼niejsze czasy ale autor odwo³uje sie do lat wcze¶niejszych.

Artyku³ powsta³ na bazie analizy tekstów ¼ród³owych, które wskazuja ¿e najpospolitsz± os³on± g³owy by³y kapaliny. Np. w 1507 r. we zamkach krzy¿ackich znajdowa³o sie oko³o 120 he³mów z czego 112 to kapliny. Autor stwierdza tu, ¿e "Ich (kapalinów) przewaga w zbrojowniach rysowa³a siê wyra¼nie tak¿e w latach poprzednich, choæ nie by³a a¿ tak zdecydowana". Autora zastanawia bardzo brak salad w spisach z pocz±tku XVI w., bior±c pod uwagê ich pospolito¶æ w II po³. XV w., nie wiadomo jaka jest przyczyna tajemniczego znikniecia salad ze spisów z tego okresu dunno.gif

Je¶li chodzi o uzbrojenie zaczepne to w spisach masowo pojawia sie broñ drzewcowa, pozwole sobie zacytowaæ: "Przewa¿a typowa broñ piechoty - d³ugie piki oraz, sporadycznie wprawdzie, pojawiaj± sie halabardy, runki i niektóre typy maczug. Nie s±dzimy, aby zaczêto je gromadziæ dopiero na pocz±tku XVI stulecia. Orê¿ taki z pewno¶ci± znajdowa³ siê w arsena³ach krzy¿ackich wcze¶niej, lecz brak ¼róde³ nie pozwala potwierdziæ tego bezpo¶rednio".

Pozdrawiam Glina
Marcin Waszkielis
Jak chcesz Rze¼niczku, to mogê Ci po¿yczyæ ksi±¿kê A. Nowakowskiego "O wojskach ZSNMPDM zwanego krzy¿ackim". Tam znajdziesz chyba odpowiedzi.
Marcus Aurelius Carnifex
Haj!

Je¶li to ta z czerwon± ok³adk± to tam brzydkie obrazki s± /bez skojarzeñ proszê/ cool.gif .

Ma kto¶ mo¿e rycinki przedstawiaj±ce u¿ywanie przez wojska zakonne he³mów typu salady, halabard, glewii i gizarm? A mo¿e w jaki¶ ksi±¿kach dok³adnie jest to opisane. Help, help...
icon_rolleyes.gif

Pa
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Mo¿na zaryzykowaæ teoriê, ¿e kapaliny by³y zamawiane hurtem dla za³óg zamkowych. Zaciê¿ni zazwyczaj posiadali w³asny sprzêt (choæ czêsto niepe³ny). Pozdrawiam
Gwyn
P.A.Nowakowski
Mnóstwo obrazków znajdziesz w literaturze poni¿ej. Chyba nie ma sensu zapychaæ Frehy mnogo¶ci± za³±czników smile.gif
Chodyñski A.R., Broñ i barwa w czasach krzy¿ackich (katalog wystawy), Malbork 2003 (albo 2004)
Jan L., Skøivánek F., Nìmeètí rytíøi v èeských zemích, Praha 1997
Nadolski A., Niektóre elementy ba³to – s³owiañskie w uzbrojeniu i sztuce wojennej Krzy¿aków, Pomerania Antiqua, t. 5, 1974
Nowakowski A., Arms and Armour in the Medieval Teutonic Order’s State in Prussia, £ód¼ 1994
Nowakowski A., Arsena³y zamków krzy¿ackich w Prusach na pocz±tku XVI stulecia, [w:] Studia nad kultur± materialn± wieków od XIV do XVI, Acta Archaeologica Lodziensia, nr 32, 1986
Nowakowski A., Arsena³y zamków krzy¿ackich w Prusach w latach 1364 – 1431, Acta Archaeologica Lodziensia, nr 31, 1986
Nowakowski A., O wojskach Zakonu Szpitala Naj¶wiêtszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie zwanego krzy¿ackim, Olsztyn 1988
Nowakowski A., Przyczynki do poznania tak zwanej zbroi mazowieckiej, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, R. XXI, 1973, nr 2
Nowakowski A., Uzbrojenie wojsk krzy¿ackich w Prusach w XIV i na pocz±tku XV w., £ód¼ 1980
Nowakowski A., Wojownicy pod Grunwaldem, Warszawa 1988
Nowakowski A., Or³owski T., Dwa przedstawienia uzbrojenia ba³tyjskiego w ¶redniowiecznej plastyce figuralnej z ziem polskich, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Archeologia VIII, 1984, z. 136
Plemiêta, ¶redniowieczny grodek w ziemi che³miñskiej, pod red. A. Nadolskiego, Warszawa – Poznañ – Toruñ 1985
Pozdrawiam smile.gif
Hako
Podczepiam siê tutaj bo nie widzê powodu by zak³adaæ nowy temat. Bardzo proszê o pomoc...!
Jako zdeklarowany Krzy¿ak, wobec skromno¶ci ikonografii dotycz±cej Zakonu Naj¶wiêtszej Marii Panny analizujê jak mogê, to co posiadam. Wiele pytañ nasuwa mi siê w zwi±zku z freskami z kaplicy Bazyliki Gdañskiej. W pracy Nadolskiego s± szkice dwóch zas³on przy he³mach. Intryguj± mnie one bo......
......pierwsza z nich po stronie lewej przypomina mi pekilhube z zas³on± twarzow±. Wyra¼nie widaæ wyd³u¿ony nos....ale nie jest to "psi pysk" bo ten do¶c zgrabnie wyrysowany zosta³ przez malarza na fresku po stronie prawej.
Czy Waszym zdaniem jest to zmanieryzowany psi pysk czy inna zupe³nie zaslona?
Czy spotykaliscie siê z takimi zas³onami?
Czy macie fotkê z rekonstrukcj± takiej w³a¶nie zas³ony?
......druga z nich przypomina mi zas³onê z Sedl±tkowa (rys. zaznaczony po prawej) oczywi¶cie z zawiasami skroniowymi. I pytania podobne;
Czy kto¶ z Was ma fotografiê rekonstrukcji tej zas³ony?
Czy spotkaliscie siê z tak± zas³on±?

Pytania mo¿e naiwne ale chcia³bym uniknaæ jakichkolwiek b³êdów wolê siê wiêc z Wami skonsultowaæ by jak to mów±....¶lepych szczeni±t nie narobiæ.... icon_wink.gif

Za wszelak± dyskusjê i pomoc bêdê wdziêczny. Okra¶cie to jak mo¿ecie w miarê bogatymi za³±cznikami....

ZRP Hako
Tomasz Rajtar
CYTAT
......pierwsza z nich po stronie lewej przypomina mi pekilhube z zas³on± twarzow±. Wyra¼nie widaæ wyd³u¿ony nos....ale nie jest to "psi pysk" bo ten do¶c zgrabnie wyrysowany zosta³ przez malarza na fresku po stronie prawej.


A mo¿e w tym przypadku po prostu wysz³o autorowi mniej zgrabnie? smile.gif
Moim zdaniem to równie¿ psi pysk. Mo¿e mia³o byæ podkre¶lone, ¿e nieco inny, a mo¿e tak po prostu malarzowi siê przytrafi³o... Nie doszukiwa³bym siê w tym jakiego¶ osobnego typu zas³ony, wielekrotnie przedstawienie zas³ony w ikonografii bywa tak zniekszta³cone, ¿e ciê¿ko powiedzieæ co autor mia³ na my¶li, a na nic rzeczywistego na pierwszy rzut oka nie wygl±da.

Psi pysk innemu pyskowi nierówny. Gdy dorwê siê do mojego drugiego komputera (i znajdê trochê czasu), to postaram siê pokazaæ nieco przyk³adów wariacji kszta³tu tej zas³ony. Jednak trochê tego jest i to w koñcu przy do¶æ ograniczonym zakresie ilo¶ciowym materia³u - w¶ród zachowanych orygina³ów.

Co do tej drugiej zas³ony - nie zawsze musia³o byæ "szpicza¶cie". Ikonografia to równie¿ pokazuje.
Zdaje siê ¿e niedawno pokazywa³em w którym¶ w±tku he³m Piotrka Waska. Tutaj to samo zdjêcie z Chudowa, szerszy plan. Jak widaæ trzy rekonstrukcje (na pierwszym planie) i tylko jedna zas³ona "szpiczasta".

-
Wotawa
Poza tym detale z obrazków z epoki lepiej omawiaæ na orygina³ach.
Lipek
Co¿ odejdê trochê od tematu gdy¿ moje pytanie dotyczy prze³omu wieków XIV i XV (a dok³adniej okresu oko³o grunwaldzkiego). A wiêc czy dla rycerza ZAkonu Krzy¿ackiego bêd± pasowa³y p³aty czy by³y one u¿ywane w¶ród Barci Zakonnych ?

Pozdrawiam Lipek devil.gif
Hako
Re.. Tomek Rajtar
.....przegl±da³em wszelkie zdjêcia z Chudowa ale nie wiem czemu w³a¶nie to zdjêcie z "Pig Face" umknê³o mojej uwagi. Za pomoc serdecznie dziêkuje.....kolekcja "psich pysków" imponuj±ca......uff

Moje dylematy nie skoñczy³y siê jednak. Analizuj±c kreska po kresce ksia¿kê A. Nowakowskiego zwróci³em uwage na nastêpn± zas³onê wyrysowan± przez A. Klejna na podstawie fresków w Kwidzynie.
Czy przedstawiony w czerwonej ramce he³m bêdzie wydl±da³ tak jak he³m na rysunku paintowym po stronie lewej;
............ czyli do¶æ krótka zas³ona z trumienkowym wykoñczeniem wizury
............ czy zaslona krótka z daszkiem tak jak przedstawia paintowy rysunek prawy
............ czy mozliwym jest by plecionka kolcza,z przodu, by³a mocowana do p³ytkiego metalowego
podbródka (wydaje mie siê to ma³o prawdopodobne ale w koñcu nie niemo¿liwe). Mo¿e te¿ to byæ
skóra na której zapleciono czê¶æ twarzow± czepca.
.............czy z kolei jest to nastêpna manierka malarza zniekszta³caj±ca jak±¶ ju¿ znan± zas³onê

Moja upierdliwo¶æ nie wynika z przekory. Zbieram wszelkie materia³y o uzbrojeniu krzy¿ackim st±d potrzeba konfrontacji moich przypuszczeñ bo.... co kilka g³ów to nie jedna.....

ZRP Hako
Malar
Ja wim tylko ¿e Zakkonnicy lubili Psie Pyski ozdobione pawimi piurami.
P.A.Nowakowski
CYTAT(Hako)
............ czyli do¶æ krótka zas³ona z trumienkowym wykoñczeniem wizury

Hako, nie wiem z której ksi±¿ki AN korzysta³e¶, ale w "Uzbrojeniu wojsk krzy¿ackich w Prusach..." (s. 135) rycina "kwidzyñska" jest nieco wyra¼niejsza co sk³ania mnie do dostrzegania na niej takiej "trumienki" , o której wspomnia³e¶. Podobna "trumienka" widoczna jest na gdañskim o³tarzu Wszystkich ¦wiêtych (tam¿e, s. 56).
Co do mocowania twarzowej czê¶ci czepca raczej widzia³bym tu nieporadno¶ci warsztatowe autora fresku ni¿ jaki¶ problem rekonstrukcyjny smile.gif Ale niczego nie chcê przes±dzaæ i Twoje propozycje te¿ nie s± do potêpienia w czambu³.
Poza tym w³a¶nie nasunê³a mi siê konkluzja w jakim stopniu dok³adno¶æ publikacji tego samego ¼ród³a mo¿e wp³ywaæ na jego interpretacjê. Ale to ju¿ inna bajka. Pozdrawiam.
Hako
P.A.N.... Dziêkujê za wyja¶nienie....

Re.... Malar....
Ojjjj... chyba nie......bo mi wychodzi co innego, choæ te¿ lubiê film A. Forda i namiêtnie rozczytujê siê powie¶ci H. Sienkiewicza. W sprawie uzbrojenia czytam, podkre¶lam jeszcze raz, czytam jednak wielie innych ksi±¿ek.

ZRP Hako
Hako
Witam....
..... z uporem komara w lipcow± noc chcia³bym skonsultowaæ nastêpne he³my z bazyliki gdañskiej.
Czy waszym zdaniem mog³y one wygl±daæ tak jak na Paintowym rysunku? (wybaczcie nieudane proporcje)
Czy ich zas³ony, napewno ruchome, nie wygl±da³y przypadkiem tak jak je wyrysowa³emw stanie opuszczonym?
Mo¿na by uznaæ, ¿e malarz co¶ zmanieryzowa³, jednak widaæ, ¿e dwukrotnie wyrysowa³ tego rodzaju zas³onê.
Czy jest to przypadek czy nowy rodzaj zas³ony u¿ywany przez krzy¿ack± braæ lub rycerstwo pomorskie?
Bardzo ciekawym, przynajmniej mnie osobiscie, wydaje siê byæ czubek he³mu po lewej stronie przypominaj±cy czapkê fryzyjsk±.
Co o tym s±dzicie?
Czy Paintowe rekonstrukcje nie przyprawiaja Was o palpitacje serca?
Jaka by³aby Wasza reakcja gdyby przed wami pojawi³ siê kto¶ w takiej rekonstrukcji he³mu?

ZRP Hako
Tomasz Rajtar
Moim zdaniem nadinterpretujesz co¶, co by³o fantazj± artysty. W dodatku na podstawie "odrysu" a nie orygina³u dzie³a. Panowie wygl±daj± mi na "tych z³ych", którym siê zazwyczaj ró¿ne dziwne rzeczy na g³owy i inne czê¶ci cia³a zak³ada w ikonografii pó¼no¶redniowiecznej. Zazwyczaj rzeczy nie maj±ce du¿o wspólnego z rzeczywisto¶ci±.

Jak bym zareagowa³ na tak± "rekonstrukcjê"? Z zaciekawieniem, niedowierzaniem i zakwalfikowa³bym zapewne do w³o¿enia miêdzy bajki.

CYTAT
Bardzo ciekawym, przynajmniej mnie osobiscie, wydaje siê byæ czubek he³mu po lewej stronie przypominaj±cy czapkê fryzyjsk±.


W wersji "Legendy o ¦w. Jadwidze" z ok. 1430 takie "czubki na czapkach" maj± ci zdecydowanie ¼li.
Po mojemu to do¶æ czêsta stylizacja na "wschodnich barbarzyñców". Tak samo jak elementy wygl±daj±ce na ³uskowe w pokazanych przez Ciebie grafikach. Ale mo¿e to wina "odrysu", ¿e wygl±daj± tak a nie inaczej...
Nie znam ca³ego dzie³a i nie wiem z jakiego kontekstu wyrwane s± te pokazane przez Ciebie postacie, ale na zbrojnych europejskich to mi oni co¶ nie wygl±daj±. Przede wszystkim pierwsza "g³ówka", druga ujdzie (choæ z interpretacj± zas³ony nie zgadzam siê).

Podsumowuj±c - osobi¶cie na takiej podstawie (przerys z orygina³u, przedstawienia wygladaj±ce na szydercze) nie odwa¿y³bym siê wykonywaæ rekonstrukcji. Ani tym bardziej udowadniaæ, ¿e jest s³uszna.
Hako
Dziêki za ocenê....... i jedno ju¿ wiem, ¿e jak najszybciej bêde musia³ siê udaæ z aparatem do ojczulków w Gdañsku by mi fotki kolorowe pozwolili zrobiæ.

Poni¿ej przedstawiam odyrsy w³a¶nie grupy osób z tego dzie³a, na którym s±siaduj±ce z tymi wynalazkami pig face, psi pysk, kapalin i storczhelme odrysowane s± w sposób bardzo wyra¼ny i jednak wierny......

Nie zmienia to jednak faktu, ¿e do Gdañska trzeba pojechaæ.........a i wtedy dyskusja bêdzie bardziej przedmiotowa.

Pozdrawiam Hako
Aiuto
jak dla mnie to sa dosc umowne przedstawienia psiego pyska ,nie kazdy z uwczesnych artystow byl dokladny niczym Albreht Durer....
P.A.Nowakowski
CYTAT(Aiuto)
jak dla mnie to sa dosc umowne przedstawienia psiego pyska ,nie kazdy z uwczesnych artystow byl dokladny niczym Albreht Durer....

Zgadzam siê z Przedmówc±. Poza tym na rysunku orytginalnym i "prawym paintowym" widaæ otworki wentylacyjne w zas³onie, która przy takiej propozycji rekonstrukcji nie zas³ania ca³ej twarzy. Chyba wiêc ¶wiadcz± one o tym, i¿ "modelowa" zas³ona utrudnia³a oddychanie - st±d otworki. Raczej wiêc "psie pyski" (a ten jeden wg. mnie na 98%).Pozdrawiam
Tomasz Rajtar
CYTAT(Aiuto)
jak dla mnie to sa dosc umowne przedstawienia psiego pyska


W³a¶nie to mia³em na my¶li pisz±c a propos drugiej postaci "...z interpretacj± zas³ony nie zgadzam siê...".

Pierwsza postaæ ma dziwniejsze co¶ na g³owie, ale jak napisa³ Hako - bez wiedzy o tym jak to wygl±da w oryginale, nie ma o czym dyskutowaæ.

-
Maæko Garkot³uk
Mam 2 pal±ce pytanka, za¶ temat chyba odpowiedni by je tu wrzuciæ. Zatem:
1. Jakie bronie dwurêczne by³y najbardziej rozpowszechnione w zakonie w latach oko³ogrunwaldzkich?
2. Pewien osobnik zawziêcie próbuje udowodniæ mi , ¿e w zakonie w wy¿ej wspomnianym okresie popularne by³y dwurêczne obosieczne topory . Czy jakim¶ cudem mo¿e mieæ racjê????
Z góry dziêki !
Aiuto
ja bym raczej obstawaial ze najpopularniejsze byly miekkie rozowe poduszeczki...a tak powaznie ,to nie wiem na jakiej podstawie moglabysie owa teza opierac (? spisy arsenalow krzyzackich nie pisza chyba nic o "dwurecznosci" znajdujacych sie tam toporow,o ile je wogole wymieniaja) co do obusuecznych topoeow to wystepuja one aklbo w sztce minojskiej ,jako symbol wladzy ( czasy troji ,achillesa i reszty golasow w helmach z klow dzika) ew, w XVI w w tureckich i perskich gwardiach palacowych,nie zas w Europie .....
nieczar
...to sie nazywa labrys...te starozytne topory z Krety...topory ceremonialne

przepraszam za wtr±cenie,
P.A.Nowakowski
CYTAT(Aiuto)
co do obusuecznych topoeow to wystepuja one aklbo w sztce minojskiej ,jako symbol wladzy ( czasy troji ,achillesa i reszty golasow w helmach z klow dzika) ew, w XVI w w tureckich i perskich gwardiach palacowych,nie zas w Europie .....

A tak zwane "bipennis"? (bez aluzji proszê smile.gif )
Mizi
Typowy je¼dziec zakonny mia³ na sobie p³aty.Koñczyny mia³ p³ytowe smile.gif .Znakiem szczególnym Krzy¿aków by³ psi pysk, ale nie tylko.Nosili ono ³ebki bez zas³ony , z zas³on± z Siedlakowa lub krecim pyskiem.Jazda posia równie¿ kapaliny na g³owach. Piechota by³a skromniej uzbrojona: pawêrz, kusza , ³uk, miecz jedynka, pika, nie jestem pewien co do halabard.Mo¿na powiedzieæ , ¿e obowi±zkiem u piechoty by³ kapalin przeszywka i koszulka kolcza.Je¿eli mówiê co¶ ¿le, poprawcie mniê bigsmile2.gif
Marcin Glinianowicz
Ja chêtnie siê dowiem na jakiej podstawie powsta³o stwierdzenie:
[quote="Mizi"Znakiem szczególnym Krzy¿aków by³ psi pysk[/quote]
filmu Krzy¿acy?? devil.gif
Mizi
¬ród³o: obraz z berneñskiej kroniki Schillinga. Przypatrz siê smile.gif
Marcin Glinianowicz
Ju¿ wcze¶niej kto¶ inny w tym temacie przedstawi³ podobn± wizjê (rzesze Krzy¿aków w psich pyskach). Polecam wiêc zajrzeæ na pierwsz± stronê tego tematu i przeczytanie znajduj±cych sie tam wypowiedzi, nie bêdê powtarza³ wszystkiego co tam napisano.

Pozdrawiam Glina
Borg
A przedstawienia Wojny 100letniej?
A wloskie oryginaly zachowane tu i owdzie
A...

Glina mnie ubieg³ icon_neutral.gif
SEBA949
wiec z tego co ja wiem to templariusze <wiêc pewnie i inne zakony > nie mogli nosiæ ¶wiec±cych zbroi ani he³mów z przy³bicami <nosili kolczugi > a jako broñ s³u¿y³ im miecz i w³ócznia
Borg
!%^&^*
jaki he³m z przy³bic±? NIE MA CZEGO¦ TAKIEGO
to ¿e nosili kolczugi ma wykluczaæ noszenie he³mów?
I tak po za tym dyskusja jak widzê krêci siê wokó³ koñca XIV i pocz±tku XV wieku...gdzie do cholery masz wtedy templariuszy?
Mo¿e przeczytaj jak±kolwiek ksi±¿kê a nie pisz g³upot
Hako
od¶wie¿am temat...
Na stronie 1 tematu zamie¶ci³em rysunki nietypowych zas³on a raczej podbródków z Bazyliki w Gdañsku, na podstawie rysunków wykonanych przez Klejna w ksi±¿ce Nadolskiego.

W toku fedrowania po europejskich stronach internetowych natrafi³em na dwie rze¼by potwierdzaj±ce istnienie ruchomych podbródków przy basinetach. S± to rze¼by wykonane w do¶æ rozs±dnych proporcjach i istnieje bardzo ma³e prawdopodobieñstwo ich przerysowania. Za³aczniki te potwierdzaj± istnienie ruchomych podbródków na bocznych zawiasach skroniowych.

W ramce, w za³aczniku przypominam paintowe rekonstrukcje z Bazyliki w Gdañsku
HaKo
Igor z Bêdzina
Hako
Wydaje mi siê ¿e siê mylisz w przypadku drugiego he³mu. Moim zdaniem jest to zas³ona na zawiasach skroniowych co nieco ukruszona przez z±b czasu w dodatku masz tam wizurê typow± dla tego rodzaju he³mów. Tutaj masz podobne he³my:

Hako
Trudno argumentacji, s³usznej zreszt±, nie uznaæ...co do drugiego przypadku masz racjê....
Szukam nastepnych dowodów na istnienie podbródków na zawiasach skroniowych..
Pozdrawiam HaKo
Borg
jak dla mnie to naprawdê tylko przerysowane zas³ony na zawiasach skroniowych...
Pojawiaj±ce siê w literaturze "zas³ony ta¶mowe" do mnie nie przemawiaj±, wiêc nie nazwa³bym ich tak...
Ta zas³ona z dziurkami to zwyk³y "psi pysk", reszta chyba te¿...
Podobne s± np w ko¶ciele w Strzelnikach...z czego szeroko¶æ zas³ony, podobnie jak u kolesia w prawym górnym rysunku Hako raczej wyklucza fragmentaryczne zas³oniêcie twarzy.
Hako, Twoje rysunki, mocno przekszta³caj± proporcje.
Te akurat przedstawienia s± znane w polskim bronioznawstwie (A. Nowakowski, Uzbrojenie wojsk krzy¿ackich w Prusach w XIV w. i na pocz±tku XV w., £ód¼ 1980.... jak pamietam) i zawsze tak samo interpretowane...za du¿o chciejstwa jak dla mnie.
Igor z Bêdzina
Mnie natomiast zastanawia co innego. Obie postacie z Gdañska maj± (przynajmniej tak to dla mnie wygl±da) czepce ³uskowe. Teraz pozostaje pytanie. czy przy tak schematycznych rysunkach mo¿na przyj±æ ¿e to s± czepce z ³usek stalowych, czy raczej zwyk³e czepce kolcze z naszytymi ³uskami skórzanymi. Oczywi¶cie, o ile s± to czepce ³uskowe. Z drugiej strony ³uski skórzane pojawi³y siê raz czy dwa u naprawdê bogatych postaci, bodaj¿e chodzi³o o którego¶ z cesarzy.
Hako
Witam.... po awarii compa.... z którego powodu nie odpowiedzia³em na goraco w tym w³asnie temacie...
Wydaje mi siê ze wspó³czesna rekonstrukcja ¦redniowiecza posz³a znacznie dalej ni¿ samo ¦redniowiecze. No bo jakby potraktowano go¶cia, który na inscenizacji bitwy pod ¦wiecinem pojawi³by siê w psim pysku....? Zosta³by zapewnie na inscenizacjê nie wpuszczony. A tymczasem.... dokumenty wspominaj± ¿e w 1448 roku Wielki mistrz realizowa³ zamówienie dotycz±ce 300 stuk hundeskogelów. Prawd± jest, ¿e pekilhube wymieniane jest w 1364 r. w arsenale Starogrodu. Wynienia go jednak spis z Pas³êka w roku 1451. Byæ mo¿e by³a to na owe czasy kostrukcja przestarza³a ale nie mo¿na podwa¿aæ zapisu ¶wiadcz±cego o tym ¿e he³m ten móg³ siê pojawiæ w Wojnie Trzynastoletniej. Wspó³czesni popêdzili by takiego wojaka z ka¿dej datowanej inscenizacji.
Arseana³y krzy¿ackie wymieniaja du¿± ró¿norodno¶æ he³mów By o nich dyskutowaæ powini¶my wyja¶niæ czym ró¿nia siê od siebie (pisowania oryginalna);
hutte - eisenhutte - geswerczte hute
prushehelme - storzhelme - spitzhelme
pekilhube - slomhube - huben mit slapen - slomhutte
hundskull - hundeskogel.

Do tego spisu krzy¿ackich he³mów dodaæ nale¿y bardzo bogate nazewnictwo zas³on i otrzymamy do¶æ du¿± grupê he³mów ro¿ni±cych siê do siebie czym.....? najprawdopodobniej typem zas³on. Nie nale¿y wykluczyæ ¿e do jednego he³mu stosowano dwie ro¿ne nazwy. I o tym warto podyskutowaæ bez obci±¿eñ opinii promotorów, ¿e tak powiem, cytuj±c Nieczara.
To tyle tytu³em wstêpu....wracaj±c do tematu krzy¿ackich he³mów...
Poni¿ej pokazujê za³±cznik, na którym widaæ ¿e malarz z Bazyliki w Gdañsku nie mia³ problemu z wyrysowaniem hundeskogela tu¿ obok he³mu, o ktorym dyskutujemy. Freski ukazuj± jednak olbrzymi± ró¼norodno¶æ pancernych nakryæ g³owy. Hipoteza zak³adaj±ca ¿e he³m ten jest niedok³adnym odwzorowaniem innego (psiego pyska) nie mo¿e sie wiêc ¿adn± miar± obroniæ. Istnienie tego typu zas³on zdaje siê potwierdzaæ za³±czony wcze¶niej relief z Kolonii. Zgadzam siê ¿e b³êdnie zinterpretowa³em od³aman± od nagrobka czê¶æ zas³ony w drugim obrazku ale racjê (Death-Wish'owi) w tym zakresie przyzna³em. Milczeniem jednak ob³o¿ono rze¼bê z Kolonii zamiast siê na niej skupiæ. A¿ bojê siê wyci±gn±æ wniosek, ¿e relief z Koloni pominiêto bo nie pasuje on do obrazu ogólnego....

Re....Death-Wish ...za³±czy³em wsystkie odrysy z fresków w Gdañsku i moim zdaniem wyra¼nie widaæ co jest ³usk± (skórzan± b±d¼ ¿elazn±?) a co kolczug±.

Zapraszam do dyskusji
Borg
psi pysk ze ¼róde³, to nie to samo co my rozumiemy jako "psi pysk"...zauwa¿, ¿e w literaturze pojawia siê najczê¶ciej z dopiskiem "tzw".
¬ród³owy psi kaptur, to forma kaptura...czêsto psie kaptury s± noszone z kapalinami...ot problem natury technicznej

Co do Kolonii to znajd¼ zdjêcie, na którym bêdzie widaæ wyra¼nie zas³onê. Jka dla mnie kole¶ ma za³o¿on± przy³bicê na kaptur kolczy...tak to wynika z rze¼by, czytaj jest niedok³adna. Po za tym pisa³em, jest masa tak przestawionych zas³on, w formie prostego paska metalu, obok innych du¿o ³adniej ukazanych. A brak ³adnych, wyra¼nych przedstawieñ takich dziwactw, mo¿e po za Angli±.

A teraz trochê praktyki. Za³ó¿ narysowany przez Ciebie podbródek i pozwól uderzyæ komu¶ w niego kopi±...zastanawiam siê czy rozwali ci nos, czy wbije siê miêdzy oczy...podbródek ma chroniæ, nie zadawaæ rany nosz±cemu.

Po za tym tre przedstawienia s± mocno schematyczne i szydercze. Kole¶ w tzw "psim pysku", ten którego zaznaczy³e¶, ma na sobie zbrojê ³uskow±...je¶li interpretujemy to za ³uski, nie kolczugê. Nie znam ¿adnych wiarygodnych przes³anek, na uzywanie zbroi ³uskowej w tym czasie na tych terenach...czepce siê trafiaj±, szorce chyba te¿...ale nie jestem ich pewien. Nigdy za¶ os³ona tu³owia.
Jak siê nauczy³em, ten sam autor mo¿e t± sam± rzecz ró¿nie przedstawiæ na tym samym obrazku.
I proszê ciê, nie wymy¶laj w³asnych nazw. Era krecich pysków, he³mów Janka minê³a. Ten rysunek przestawia klasyczn± zas³onê w formie tzw "psiego pyska"...Takich przestawieñ jest w cholerê.
Borg
Odno¶nie ró¿nego sposobu przedstawiania kolczugi na jednym obrazku:
http://img410.imageshack.us/my.php?image=t...einnocenhk4.jpg
lamelkowe kaptury bum.gif
a tak naprawdê sposób na odró¿nienie postaci i elementów by siê nie zlewa³y.
Widzia³em nawet na jednej nogawicy kolczej inaczej zaznaczone kó³ka na ³ydce, inaczej od kolana wzwy¿...lini± by³ rzemieñ ¶ci±gaj±cy...jak znajdê to poka¿e.
Roberto
Taka ciekawostka a propos ³usek, chodz pe³nej pewno¶ci nie mam czy to aby nie fantazyjna szatka smile.gif
Borg
Byæ mo¿e, pierwszy znam, drugi jest super, ale mam w±tpliwo¶ci...te ³uski na rêkawach mnie niepokoj±. I obaj maj± pod ³uskami jeszcze kolczugê...wiêc w najlepszym wypadku, ³uski zastêpuj± p³ytow± szorcê. Inne znane mi przedstawienia, zw³aszcza czepców, he³mów, kapturów z ³usek to tylko oprawce biblijni, wiêc dla bezpieczeñstwa, a¿ nie bêdzie jakiego¶ pewnego przedstawienia uwa¿a³bym.

Nawiasem to kanele czy fa³dy szaty na napier¶niku?
Igor z Bêdzina
Hako
hundeskogil nie jest jednoznaczne uto¿samiany z hundsgugel. W tym pierwszym wypadku Nowakowski t³umaczy to jako kaptury zak³adane pod czepce kolcze czyli pikowaniec. (He¶ Uzbrojenie rycerskie na ¦l±sku w XIV wieku).

Wracaj±c do fresków z Gdañska. Co powiesz na takie wyt³umaczenie. he³m co prawda jest oko³o 100 lat pó¼niejszy, ale posiada identyczn± konstrukcjê.

Borg
He¶ akurat nie jest najlepsz± ksi±¿k±...przynajmniej moim zdaniem. Ot nie potrafi liczyæ, pomija naprawdê masê materia³u, która zaburza wyniki, ale tu ok.
A takie t³umaczenie tych pasków, ba³bym siê szczerze, choæ szybciej w to uwierzê, ni¿ w podbródki wbijaj±ce siê w nos. Z czego, ¿e maj± zawiasy po bokach, co przechyla szalê na nie.

I w ogóle o czym my rozmawiamy. Za ¼ród³o s³u¿y s³abej jako¶ci rysunek. Podobnie jest z wieloma takimi rysunkami. Powtarzany w literaturze rysunek z Brygidek w Lublinie ukazuje co¶ jak na rze¼bie z Köln, a naprawdê to zwyk³e salady, ot milimetr w t± milimetr w tamt± na rysunku i kupê widaæ. Ma kto¶ zdjêcia w takim razie?
Hako
Witam...
Re.... Death-Vish
W ¿adnym wypadku nie uto¿samiam nazwy HUNDESKOGIL z HUNDSKOGEL. Wykazujê raczej ró¿norodno¶æ nazw krzy¿ackich he³mów wymienianych przez Nowakowskiego. Niczego zatem nie wymy¶li³em jak twierdzi Borg. Proponujê wyja¶nienie co nazwy te mog³y znaczyæ zwa¿ywszy, ¿e wymieniane s± w spisach krzy¿ackich. Podkre¶laj±c wielki szacunek do prac Nowakowskiego pragnê zwrociæ uwagê, ¿e w spisach he³m i "rzekoma wy¶ció³ka" wymieniane s± w¶ród spisu he³mów. Dlaczego?

Znam tego typu wzmocnienia z przodu w³oskich selad. (twój za³±cznik). Podobne konstrukcje Prusacy stosowali nawet w swoich he³mach w czasie I W¦. Nie wykluczone, ¿e he³m pokazany w lewym rogu jest w³a¶nie tej konstrukcji.

Re... Borg.... Nie rozumiem zupe³nie twoich postów
Cytat....Pojawiaj±ce siê w literaturze "zas³ony ta¶mowe" do mnie nie przemawiaj±.... oczekujê zatem literatury twojego autorstwa, która to obali. Pierwszy zakupiê tak± ksi±¿kê.
Cytat....psi pysk ze ¼róde³, to nie to samo co my rozumiemy jako "psi pysk"... (!?)
Cytat....Co do Kolonii to znajd¼ zdjêcie, na którym bêdzie widaæ wyra¼nie zas³onê.... a ta fotografia nie jest wyra¼na?? Przesy³am ca³± fotografiê.
Cytat....proszê ciê, nie wymy¶laj w³asnych nazw. Era krecich pysków, he³mów Janka minê³a....Wszystkie nazwy wymienione przeze mnie pochodz± z prac Nowakowskiego lub Nadolskiego
Cytat....Za³ó¿ narysowany przez Ciebie podbródek i pozwól uderzyæ komu¶ w niego kopi±.... a po co? skoro ikonografia pokazuje co¶ innego. Na ka¿dego kopijnika przypada³o conajmniej dwóch strzelców. W bitwie pod Szmotu³ami 1383 stosunek ten wynosil 5 do 1. To konni kusznicy te¿ zamkniête he³my nosili i nie brali udzia³u w szarzach? Poszperaj po ikonografii a znajdziesz tego znacznie wiêcej ni¿ w moim za³±czniku. Moje rysunki nie próbuj± odtwarzaæ he³mów s± tylko schematami pokazuj±cymi ewentualn± ich konstrukcjê. Nie przypisuj mi zamiarów, których ja swoj± wol± nie obejmujê.

Sprawa zbroi ³uskowych lub ich elementów akurat w uzbrojeniu niemieckim nomen omen zosta³a ju¿ wyja¶niona stosownymi za³±cznikami. Osobi¶cie nie uwa¿a³bym nagrobka jako przedstawienie szydercze.Osobn± spraw± jest szyrderczo¶æ przedstawieñ postaci w obrazach biblijnych. Ulubiony element adwersarzy Frehy. Szyrderczo¶æ przedstawiano poprzez zniekszta³cenie twarzy ubranie delikwenta Np uzbrojenie wojaka w s³omiany he³m, pokazanie rozprutych spodni lub dubletów, brak buta lub dwa inne buty na nogach. Zdajê sobie sprawê, ¿e tego typu przestawienia wystêpuj± szczególnie przy scenach mêczeñstwa ¶wiêtych i ukrzy¿owania. Przypisywania elementów szyderczo¶ci reliefowi przedstawiaj±cemu bitwê to chyba dowód na brak argumentów. Nie gniewaj siê Borg za te okre¶lenia, ale ja od ciebie oczekiwa³bym, przy tak radykalnych wypowiedziach na Fresze, wiêcej materia³ów w postaci ikonografii na poparcie swoich tez.

Przepraszam za ten post nie na temat...
wola³bym dyskutowaæ o uzbrojeniu Krzy¿aków
Gucio75
CYTAT(Borg @ 14:17 02.11.2008) *
He¶ akurat nie jest najlepsz± ksi±¿k±...przynajmniej moim zdaniem. Ot nie potrafi liczyæ, pomija naprawdê masê materia³u, która zaburza wyniki, ale tu ok.
A takie t³umaczenie tych pasków, ba³bym siê szczerze, choæ szybciej w to uwierzê, ni¿ w podbródki wbijaj±ce siê w nos. Z czego, ¿e maj± zawiasy po bokach, co przechyla szalê na nie.

I w ogóle o czym my rozmawiamy. Za ¼ród³o s³u¿y s³abej jako¶ci rysunek. Podobnie jest z wieloma takimi rysunkami. Powtarzany w literaturze rysunek z Brygidek w Lublinie ukazuje co¶ jak na rze¼bie z Köln, a naprawdê to zwyk³e salady, ot milimetr w t± milimetr w tamt± na rysunku i kupê widaæ. Ma kto¶ zdjêcia w takim razie?


Hmmm... ciekawa sprawa z tymi "psimi pyskami" i prawdê mówi±c badacze w tej materii s± podzieleni. Pomys³ z uto¿samieniem "psich pysków" lub "psich kapturów" z miêkkimi os³onami g³owy pojawi³ siê do¶æ niedawno, vide: Swaryczewski, Goliñski, Nowakowski, ale czy tak by³o w rzeczywisto¶ci? Argumenty za "psimi pyskami" jako he³mami lub kapturami posiadaj± zwolennicy obu teorii.
Co innego jednak mnie zaitrygowa³o w Twoej wypowiedzi. O co chodzi z t± "mas± pominietego materia³u" i "nieumiejêtno¶ci± liczenia" w ksi±¿ce R. Hesia. Prawdê mówi±c trochê siedzê w pisanych ¼ród³ach ¶l±skich i wydaje mi siê, ¿e raczej wykorzystane tam zosta³y chyba wszystkie wa¿ne ¼ród³a. Ale je¶li masz inne zdanie i znasz tê masê ¼róde³ pominiêtych w tej pracy, to zdad¼ choæ odrobinê! Jestem tego bardzo ciekaw z czysto badawczego punktu widzenia!:) Byæ mo¿e Twoja wiedza rzuci nieco ¶wiat³a na mroki ¶redniowiecza...smile.gif
Pozdrawiam i czekam niecierpliwie!!!!!!!!!!
Borg
Odno¶nie ksi±¿ki Hesia...pomija ikonograficzne przedstawienia, to co zebra³ to mocno subiektywny wybór ¼róde³, na podstawie których wyci±ga wnioski, choæby, ¿e typowymi dla ¦l±ska s± zas³ony na pojedynczym zawiasie czo³owym...a guzik prawda. Przy tak du¿ej ilo¶ci ¼róde³ jakie przedstawi³, wyci±ganie statystyk, to jak pytanie o wyniki wyborów 10 ludzi z ulicy. Jak sam liczy³em ilo¶æ zas³on o obu rozwi±zaniach mocowania ma siê mniej wiêcej 50:50.

Odno¶nie ³usek. jedyne przedstawienia jakie s± "pewne" w XIV/XV wieku dla Europy £aciñskiej to szorce. Wszelkie kaptury/czepce ³uskowe to sceny pasyjne...
Odno¶nie uzbrojenia szyderczego. Jak sam zauwa¿y³e¶, mieszano elementy realne z fantastycznymi. Np pan w ³adnej saladzie ma ³uskowy napier¶nik i dziwnej konstrukcji rêce. Przyk³adów jest od cholery.

Odno¶nie psich pysków...owszem przyjê³o siê tak nazywaæ pewien rodzaj zas³ony z dopiskiem tzw. Jak dla mnie ciê¿ko sobie wyobraziæ noszenie przy³bicy pod kapalinem (za Goliñskim). A rozró¿nienie gugel-kogel mo¿e dotyczyæ kaptura- ko³nierza-czepca...nie zapominajmy ¿e do kapalinów mo¿na nosiæ te trzy formy os³ony szyi, st±d pewnie rozró¿nienie w ¼ród³ach.

Co do Brygidek, uwierz staram siê i chcia³bym smile.gif

A co do Köln to mam drobn± w±tpliwo¶æ...zobaczcie miecz, zobaczcie detal kolczugi, stan zachowania...jak dla mnie du¿y schematyzm, wrêcz na mieczu jakby nie ta epoka.
A argument, ¿e zas³ony byæ nie musi. No ok. Ale co z tego...nikt o zdrowych zmys³ach, nie za³o¿y do walki kolca wchodz±cego w twarz.
Hako
Z uwagi na to, ¿e s³owo schematyzm nie trafia do przekonania poprawi³em rysunek he³mu gdañskiego mniemaj±c, ¿e teraz uda³o mi siê oddaæ w³a¶ciwe proporcje....
Nie robie tego po to by stwierdziæ, ¿e zas³ona taka sta³a siê faktem. Ma to byæ przyczynek do dyskusji czy to by³o mo¿liwe.

No widzisz Borgu... Twoje wypowiedzi poparte d³u¿szym wywodem, przy twoim stanie wiedzy i mo¿liwo¶ci dotarcia do ¼róde³ brzmi± wiele bardziej wiarygodnie....
Pozdrawiam
Hako
Borg
Dziêkujê za mi³e s³owa smile.gif
Zas³ona przypomina mi teraz stare dzie³a mistrza O¿oga...a co do nakarczka, raczej sugerowa³bym rozwi±zanie jak he³mie z Coburga:
http://www.myarmoury.com/images/features/pic_spot_basc22.jpg

Nie ma kogo¶ z Gdañska by móc zrobiæ zdjêcie temu obrazkowi? Ewentualnie wiem, ¿e jest wydanie malarstwa tablicowego Gdañska...na allegro mi mignê³o.
Gucio75
CYTAT(Borg @ 10:45 03.11.2008) *
Odno¶nie ksi±¿ki Hesia...pomija ikonograficzne przedstawienia, to co zebra³ to mocno subiektywny wybór ¼róde³, na podstawie których wyci±ga wnioski, choæby, ¿e typowymi dla ¦l±ska s± zas³ony na pojedynczym zawiasie czo³owym...a guzik prawda. Przy tak du¿ej ilo¶ci ¼róde³ jakie przedstawi³, wyci±ganie statystyk, to jak pytanie o wyniki wyborów 10 ludzi z ulicy. Jak sam liczy³em ilo¶æ zas³on o obu rozwi±zaniach mocowania ma siê mniej wiêcej 50:50.

Odno¶nie ³usek. jedyne przedstawienia jakie s± "pewne" w XIV/XV wieku dla Europy £aciñskiej to szorce. Wszelkie kaptury/czepce ³uskowe to sceny pasyjne...
Odno¶nie uzbrojenia szyderczego. Jak sam zauwa¿y³e¶, mieszano elementy realne z fantastycznymi. Np pan w ³adnej saladzie ma ³uskowy napier¶nik i dziwnej konstrukcji rêce. Przyk³adów jest od cholery.

Odno¶nie psich pysków...owszem przyjê³o siê tak nazywaæ pewien rodzaj zas³ony z dopiskiem tzw. Jak dla mnie ciê¿ko sobie wyobraziæ noszenie przy³bicy pod kapalinem (za Goliñskim). A rozró¿nienie gugel-kogel mo¿e dotyczyæ kaptura- ko³nierza-czepca...nie zapominajmy ¿e do kapalinów mo¿na nosiæ te trzy formy os³ony szyi, st±d pewnie rozró¿nienie w ¼ród³ach.

Co do Brygidek, uwierz staram siê i chcia³bym smile.gif

A co do Köln to mam drobn± w±tpliwo¶æ...zobaczcie miecz, zobaczcie detal kolczugi, stan zachowania...jak dla mnie du¿y schematyzm, wrêcz na mieczu jakby nie ta epoka.
A argument, ¿e zas³ony byæ nie musi. No ok. Ale co z tego...nikt o zdrowych zmys³ach, nie za³o¿y do walki kolca wchodz±cego w twarz.



Dziêki za odpowied¼, choæ przyznam siê, ¿e nie jestem ni± usatysfakcjonowany. Szczególnie, ¿e prawdê mówi±c nie wydaje mi siê, ¿eby w tej ksi±¿ce by³y pominiête jakie¶ szczególnie wa¿ne ikonograficzne przedstawienia, bo rozumiem, ¿e co do ogarniêcia ¼róde³ pisanych nie ma wiêkszych w±tpliwo¶ci. Tak mi siê przynajmniej wydaje na podstawie moich skromnych badañ w tym zakresie:)
Piszesz, ¿e stosunek ¶l±skich wyobra¿eñ ikonograficznych zas³on z zawiasami czo³owymi i skroniowymi w XIV w. jest jak 50 do 50? No no... powiem, ¿e to do¶æ odwa¿ne stwierdzenie i rad bym by³, gdyby¶ to popar³ jakimi¶ namiarami na takowe przedstawienia bo prawdê mówi±c my¶lê, ¿e lekko przesadzi³e¶ tymi proporcjami:) No i o jakich statystykach mowa w badaniach nad wszelkimi przejwami ¿ycia ¶redniwiecznego w Polsce!? Bardzo ma³o ¼róde³ pozwala nam na to!

Ja ju¿ o ³uskach mowa, to w¶ród pewnych przedstawieñ z XIV w. dla tzw. Europy £aciñskiej nie mamy tylko szorcy, ale równie¿ pancerze; fakt, ¿e do¶æ rzadko, ale s± takie. Byæ mo¿e nie by³y wykorzystywane w walce, ale raczej "do parady", ale jednak by³y. To jest jednak ¶liski temat, bo czêsto pod wp³ywem sztuki w³oskiej przedstawiano na pó³nocy Europy tego typu kreacje i nale¿y byæ bardzo ostro¿nym we wszelkich s±dach na ten temat.

I jeszcze o "psich pyskach". rozumiem, ze nazwanie tym terminem zas³on to tylko Twoje przejêzyczenie, bo oczywi¶cie chodzi o nazwê ca³ej os³ony g³owy. Dodam jeszcze na koniec, ¿e M. goliñski nigdy nie sugerowa³ noszenia przy³bicy pod kapalinem, no chyba, ¿e ¼le zrozumia³em Twoj± wypowied¼smile.gif

No i oczywi¶cie z niecierpliwo¶ci± czekam na ¼ród³owe udowodnienie Twej wypowiedzi o tak du¿ej ilo¶ci zas³on z zaczepami skroniowymi na ¦l±sku w XIV!:)
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.