Te dwie mozaiki przedstawiaj± opowie¶ci ze starego testamentu (jest Abracham, jest Adam i Ewa, jest nawet Kain i Abel- na mozaikach s± podane nawet ich imiona).
Mozaiki s± typowo bizantyñskie, ubrania na nich te¿ s± typowo bizantyñskie- nie ma tutaj ¿adnych elementów dodatkowych, wszystko jest wrêcz wzorowe, te tuniki czy ubrania kobiet. Jedyne co jest niecodzienne w ko¶ciele Monreale jest to, ¿e mozaiki pokazuj± elementy ¿ycia codziennego, typu sienniki, baty, torby etc.- ale to ze wzglêdu na tre¶æ opowie¶ci, a nie jaki¶ nowy nurt w sztuce. Ko¶ció³ w Monreale jest jednym z przyk³adów kultury bizantyñskiej. Popatrz na g³owice filarów- ten sam typ jest np. w Ravennie. Jedyne co mnie zaskoczy³o w tym ko¶ciele jest kszta³t ³uków- nie s± idealnie pó³okr±g³e, ale to w³a¶nie mo¿e byæ wp³yw kultury w³oskiej. Ju¿ nie wspomnê o tym, ¿e nad o³tarzem w Monreale jest wielki Pantokrator- taki sam jak w np. Hossios Loucas czy innych koscio³ach i monastyrach Bizantyñskich- nawet kolor szat siê zgadza. Ko¶ció³ Monreale tak jak ko¶cio³y w Wenecji najpewniej tworzy³ artysta bizantyñski (to t³umaczy te¿, czemu w ka¿dej ksi±¿ce o architekturze s± one podpisywane jako sztuka bizantyñska
). Czêsto ich sprowadzano do W³och ¿eby co¶ tam zbudowali, namalowali etc. To by³y takie pierwsze podwaliny pod pó¼nieszy renesans.
Ogólnie co do kultury Sycyli to siê z tob± nie zgodzê. Sycylia dla Cesarstwa jest tym, co Bia³oru¶ dla Rosji. Przez bardzo d³ugi czas nale¿a³a ona do Cesarstwa (od Justyniana) i gdy Bizancjum straci³o nad ni± kontrolê, to by³a tak naprawdê dalej oaza kultury bizantyñskiej, tylko, ¿e z w³adc± suwerennym, a nie podleg³ym Cesarstwu. Sam da³e¶ na to argument- ludno¶æ arabska, ¿ydowska etc. nie by³a dyskryminowana (w Konstantynopolu mieli nawet w³asne dzielnice), poza tym popatrz na przedstawienia Rogera II króla Sycylii- niby ma imiê normañskie, ale na przedstawieniach ma sticharion, epitrachion etc. wszystkie elementy szat monarszych Cesarstwa, albo jego rêkawice- kolory arystokracji bizantyñskiej, ozdobione po wew. stronie or³em bizantyñskim.
A je¶li chodzi ci o przedstawione tam ubrania, to np. aplikacje na ubraniach to jedwab, niektóre ca³e szaty s± z jedwabiu- np. w opowie¶ci Abrachamie jest tam go¶æ w z³otej, jedwabnej tunice. Poza tym dominowa³a we³na i bawe³na.
A te przepaski jedwabne na piersiach o których piszesz oznacza³y dowódców wojskowych w Cesarstwie Bizantyñskim. Czêsto w Cesarstwie g³ówym postaciom przedstawieñ dawano atrybuty wojskowe- tak np. ¦w. Demetriusz który nie mia³ nic wspólnego z wojskiem po kilku stuleciach kultu sta³ siê patronem wojskowym- a tutaj mamy du¿o g³ównych postaci, wiêc wrêcz roi siê od przepasek i rzeczywi¶cie mo¿na pomy¶leæ, ¿e to element ubioru codziennego. Zapewniam ciê, ¿e arabowie czego¶ takiego nie nosili, ten obrazek osrejowy któy da³e¶ pokazuje zupe³nie inn± przepaskê, ta jest wi±zana na supe³ na wysoko¶ci sutków, a ta z twojego osrakeja pozauje co¶ (sam nie wiem co?) na wysyko¶ci brzucha.
Teraz ja mam pytania: ile mo¿na mieæ jezyków urzêdowych? Gdzie na tych mozaikach s± elementy arabskie? (nie licz±c wielb³±dów
) Czemu pytasz o italo-normanów w temacie o sraracenach?
Pozdr.
P.S. Widzia³em twój post w normanach, ale ju¿ nie mia³em si³y odpisaæ...