No to rozpocznê:
http://parafiachelmica.org/patron/index.php
CYTAT
Nasz patron to ¶w. Jakub Starszy Aposto³. By³ on bratem Jana Ewangelisty, a synem Zebedeusza, który w Betsaidzie lub Kafarnaum wraz z rodzin± i najemnikami prowadzi³ ma³e przedsiêbiorstwo rybackie (Mk 1, 19 n).
Natomiast matka, Salome nale¿a³a do grona niewiast, które w niektórych okresach dzia³alno¶ci publicznej towarzyszy³y i us³ugiwa³y Jezusowi (Mk 15, 40). Czy poprzez ni± by³ Jakub krewnym Jezusa? £atwo o wyci±gniêcie takiego wniosku, ale pewnym bynajmniej on nie jest. Nie wiemy te¿, czy Jakub przed przy³±czeniem siê do Zbawiciela, by³ jak jego brat Jan uczniem Jana Chrzciciela (J 1, 41).
Wybrany na aposto³a, widnia³ zawsze niemal na czele listy. Wraz z Piotrem i Janem tworzy³ grupê dopuszczon± do najwiêkszej poufa³o¶ci: byli ¶wiadkami wskrzeszenia córki Jaira, tajemnicy Przemienienia oraz ogrójcowej agonii. Ta uprzywilejowana sytuacja pozwoli³a mu na wypowiedzenie propozycji, które ujawni³y jego temperament. Gdy przechodzili przez Samariê, Jakub chcia³ zniszczyæ przy pomocy pioruna niego¶cinne miasto (£k 9, 54). W drodze do Jerozolimy nalega³ na matkê, lub j± nak³oni³, by dlañ i dla jego brata, Jana, uzyska³a pierwsze miejsce w królestwie mesjañskim (Mt 20, 20-28). Kiedy Jezus zapowiedzia³ zniszczenie ¶wi±tyni, chcia³ bezzw³ocznie dowiedzieæ siê, w jakim dok³adnie czasie to wydarzenie nast±pi. ¯ywe usposobienie Jakuba i Jana sprawi³o, ¿e Jezus nazwa³ ich "synami gromu" (Mk 3, 17).
Po ujêciu Jezusa Jakub opu¶ci³ go i podobnie jak inni aposto³owie podda³ siê zw±tpieniu. W pierwotnym Ko¶ciele odgrywa³ jednak rolê pierwszoplanow±. Tote¿ w chwili, gdy Herod Agrypa I chc±c siê przypodobaæ ¯ydom (r. 41-44) uderzy³ w gminê jerozolimsk±, pierwszy cios spad³ na Jakuba i Piotra (Dz 12, 1-2). Jakub zgin±³ od miecza, daj±c zgodnie z przepowiedni± Chrystusa (Mk 10, 39) ¶wiadectwo krwi w swojej wierze. Pierwotna tradycja nic ponadto o nim nie przekaza³a. Dopiero Euzebiusz powo³uj±c siê na Klemensa Aleksandryjskiego dopowiedzia³ wiadomo¶ci o zdrajcy, który nawróci³ siê, gdy aposto³a prowadzono na ¶mieræ i który przyj±wszy od niego poca³unek pokoju, zgin±³ razem z nim. Hiszpañska legenda (VII w.) mówi ponadto o bogactwie jego rodziców i ich ustosunkowaniach, o dzia³alno¶ci Jakuba w Judei, Samarii, a nawet w Hiszpanii itd.
Wed³ug podañ cia³o ¶w. Jakuba zosta³o przewiezione morzem przez port w Jafie do hiszpañskiej miejscowo¶ci Iria, gdzie w IX w. odnalaz³ je tamtejszy biskup Teodomir. Umieszczono je w miejscu nazwanym pó¼niej Santiago lub Compostell±. W 1082 rozpoczêto tam budowê wspania³ej ¶wi±tyni, która w r. 1112 przemianowana zosta³a na katedrê i sta³a siê s³awnym miejscem pielgrzymek z ca³ej Europy. Pod wzglêdem liczebno¶ci pielgrzymki te zajê³y drugie miejsce po podró¿ach do Ziemi ¶wiêtej. Jakub zosta³ te¿ patronem Hiszpanii i Portugalii, walk z islamem, kilku zakonów rycerskich, opiekunem pielgrzymów, kapeluszników itd. W kalendarzy liturgicznym czcimy go 25 lipca.
MODLITWA:
Wszechmog±cy, wieczny Bo¿e, który krwi± ¶w. Jakuba u¶wiêci³e¶ pierwsze owoce kap³añstwa Twoich aposto³ów, spraw, aby Twój Ko¶ció³ zosta³ wzmocniony jego wyznaniem wiary i zawsze cieszy³ siê jego wstawiennictwem.
AMEN
http://www.wiara.pl/tematcaly.php?idenart=1059122321
http://www.wiara.pl/tematcaly.php?idenart=1035536422
CYTAT
¦w. Jakub Starszy - Syn Gromu
„W tym samym czasie Herod zacz±³ prze¶ladowaæ niektórych cz³onków Ko¶cio³a. ¦ci±³ mieczem Jakuba, brata Jana...” (Dz 12,1-2)
Ilu Jakubów?
W¶ród oko³o 50 ¶wiêtych i b³ogos³awionych nosz±cych to imiê dwóch by³o Aposto³ów. Dla ich odró¿nienia nadano im przydomki: Starszy i M³odszy oraz Wiêkszy i Mniejszy. Odró¿nienie to wprowadzi³ ju¿ ¶w. Marek (Mk 15,40). Zapewne za podstawê wziêto nie wiek, ale moment przy³±czenia do grona Aposto³ów.
Imiê Jakub pochodzi z hebrajskiego „skeb”, co znaczy „piêta”. Bowiem, wed³ug Ksiêgi Rodzaju, kiedy Jakub, wnuk Abrahama, rodzi³ siê jako bli¼niak z Ezawem swoim bratem, mia³ go trzymaæ za piêtê (Rdz 25,26).
Brat Jana, syn Zebedeusza, a mo¿e kuzyn Jezusa?
¦w. Jakub Starszy by³ bratem ¶w. Jana Aposto³a (M14,21-22). Obaj byli synami Zebedeusza. Byli rybakami i mieszkali nad jeziorem Tyberiadzkim. Ewangelie nie wymieniaj± bli¿ej miejscowo¶ci. Byæ mo¿e, pochodzili z Betsaidy podobnie jak ¶w. Piotr, Andrzej i Filip (J1,44), gdy¿ spotykamy ich razem przy po³owach. ¦w. £ukasz zdaje siê nam to wprost narzucaæ, kiedy pisze, ¿e Jan i Jakub „byli wspólnikami Szymona – Piotra” (£k 5,10).
Matk± ¶w. Jana i Jakuba by³a Salome (Mt 15,40), która nale¿a³a do najwierniejszych towarzyszek wêdrówek Chrystusa Pana (Mk 15,40). Czy ze strony matki by³ ¶w. Jakub kuzynem Pana Jezusa, jak sugeruj± niektórzy? Raczej nie. ¦w. Jakub zosta³ zapewne powo³any do grona uczniów Chrystusa ju¿ nad rzek± Jordan. Tam bowiem spotykamy jego brata Jana (J1,37). Po raz drugi jednak Pan Jezus wezwa³ go w czasie po³owu ryb: „Gdy (Jezus) przechodzi³ obok jeziora Galilejskiego ujrza³ dwóch braci - Szymona zwanego Piotrem i brata jego Andrzeja, jak zarzucali sieæ w jezioro i rzek³ do nich: «Pójd¼cie za Mn±, a uczyniê was rybakami ludzi». Oni natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim. A gdy poszed³ stamt±d dalej, ujrza³ innych braci: Jakuba syna Zebedeusza i brata jego Jana, jak z ojcem swym Zebedeuszem naprawiali w ³odzi swe sieci. Ich te¿ powo³a³. A oni natychmiast zostawili ³ód¼ i ojca, i poszli za Nim” (Mt 4,21-22). ¦w. £ukasz podaje szczegó³ nowy, ¿e by³o to po pierwszym cudownym po³owie ryb (£k 5,1-11).
Spo¶ród Aposto³ów katalogi wymieniaj± ¶w. Jakuba Wiêkszego zawsze na czo³owym miejscu. I tak ¶w. Mateusz i £ukasz daj± mu trzecie miejsce po ¶w. Piotrze i Andrzeju (Mt 10,3; £k 6,14), a ¶w. Marek stawia go zaraz po ¶w. Piotrze na miejscu drugim (Mk 3,17).
Tak¿e Chrystus Pan wyró¿nia³ ¶w. Jakuba. W³a¶nie on nale¿a³ do wybranej trójki Aposto³ów, którzy byli ¶wiadkami wskrzeszenia córki Jaira (Mk 5,37; £k 8,51), Przemienienia Pañskiego (Mt 17,1; Mk 9,1; £k 9,28), oraz Jego krwawego konania w Ogrójcu (Mt 26,37).
¦w. Jakub mia³ charakter popêdliwy, czym siê wyró¿nia³ w¶ród Aposto³ów tak dalece, ¿e otrzyma³ nawet od Chrystusa przydomek „Syn Gromu” (Mk 3,17). Chcia³ bowiem wraz z Janem, aby piorun spad³ na pewne miasto w Samarii, które nie chcia³o przyj±æ Pana Jezusa z Jego uczniami (£k 9,55-56). Jakub by³ w¶ród tych uczniów, którzy pytali Pana Jezusa na osobno¶ci, kiedy bêdzie koniec ¶wiata (Mk 13,3-4). Wreszcie by³ on ¶wiadkiem drugiego, tak¿e cudownego po³owu ryb, kiedy Chrystus ustanowi³ Piotra g³ow± i pasterzem swojej owczarni (J 27,2).
Ewangelie wspominaj± o Jakubie Starszym na 18 miejscach, co ³±cznie obejmuje 31 wierszy. W porównaniu do innych Aposto³ów jest to bardzo du¿o.
Pierwszy mêczennik w¶ród Aposto³ów
Dzieje Apostolskie wspominaj± o ¶w. Jakubie dwa razy: kiedy wymieniaj± go na li¶cie Aposto³ów (Dz 1,13) oraz przy wzmiance o jego mêczeñskiej ¶mierci. Z tej okazji ¶w. £ukasz tak pisze: „W tym samym czasie Herod zacz±³ prze¶ladowaæ niektórych cz³onków Ko¶cio³a. ¦ci±³ mieczem Jakuba, brata Jana...” (Dz 12,1-2). Sprawc± wyroku ¶mierci na ¶w. Jakuba Wiêkszego by³ król Herod Agryppa I. Jako wnuk Heroda Wielkiego i Hasmonejki Mariamme chcia³ ¯ydom okazaæ, ¿e krew jego narodu p³ynie w jego ¿y³ach. Dlatego pilnie przestrzega³ przepisów prawa Moj¿esza i sprawowa³ opiekê nad ¶wi±tyni± w Jerozolimie. Z tych powodów ¯ydzi bardzo cenili Heroda i ³±czyli z nim nawet pewne nadzieje. Korzystaj±c z przyja¼ni, jak± darzy³ naród ¿ydowski, Herod Agryppa I, kap³ani i starsi nak³onili go, aby rozpocz±³ prze¶ladowanie Ko¶cio³a. Chodzi³o na pierwszym miejscu o stracenie przywódców. To w³a¶nie ten król po straceniu ¶w. Jakuba kaza³ natychmiast uwiêziæ tak¿e ¶w. Piotra. Kiedy go pojma³, osadzi³ w wiêzieniu i odda³ pod stra¿ czterech oddzia³ów, po czterech ¿o³nierzy ka¿dy, zamierzaj±c po ¶wiêcie Paschy wydaæ go ludowi (Dz 12,3-4). Jest rzecz± zadziwiaj±c±, dlaczego ¶w. Jakuba stracono bez procesu. W³adzê nad ca³± Palestyn± da³ Herodowi cesarz Klaudiusz (41-44). Herod jednak nied³ugo panowa³, gdy¿ zmar³ nagle ra¿ony apopleksj± (Dz 12,20-25).
Wyrok ¶mierci bez s±du wykonano zapewne dlatego, aby nie przypominaæ ludowi procesu Chrystusa Pana i nie naraziæ siê na jakie¶ nieprzewidziane reakcje. By³o to wiêc posuniêcie taktyczne. Dlatego tak¿e zapewne nie kamieniowano ¶w. Jakuba, ale go w wiêzieniu ¶ciêto. Biskup Euzebiusz, pierwszy historyk Ko¶cio³a (w. IV), pisze, ¿e ¶w. Jakub uca³owa³ swojego kata, czym go tak dalece wzruszy³, ¿e sam kat tak¿e wyzna³ Chrystusa i za to natychmiast poniós³ ¶mieræ (Hist. 2,9; 1-4).
Santiago de Compostela
W ¶redniowieczu powsta³a legenda, ¿e ¶w. Jakub, zanim zosta³ biskupem Jerozolimy uda³ siê najpierw zaraz po Zes³aniu Ducha ¦wiêtego do Hiszpanii. Tradycja ta powsta³a dlatego, poniewa¿ w wieku VII miano z Jerozolimy do Santiago de Compostela sprowadziæ relikwie ¶w. Jakuba. Palestynê bowiem opanowali Arabowie i by³a powa¿na obawa zniszczenia jego grobu. Nadto opowiadano sobie, ¿e w czasie jednej z bitew z Maurami mia³ siê ukazaæ na niebie ¶w. Jakub w zbroi rycerza i przyczyniæ siê do zwyciêstwa chrze¶cijan.
Piotr Skarga przyjmuje obecno¶æ ¶w. Jakuba w Hiszpanii jako fakt: „Pójd¼ za Mn±, nauczê ciê lepszego rzemios³a - i¿ nie ryby, ale ludzi ³owiæ bêdziesz. Dziwne rzemios³o, którego siê ci uczyæ maj±, którym opieka dusz ludzkich zlecon± jest. Powo³any Jakub do onej szko³y i nauki ³owienia ludzi, nie da³ siê takiej my¶li zwyciê¿yæ: - Porzuciæ mi po¿ywienie i chleb mój ka¿e, a sam nic nie ma... Ojca mi³ego tak starego i matkê jako opuszczê? Po wziêciu Ducha ¦wiêtego pu¶ci³ siê ¶w. Jakub do Hiszpanii tak daleko na zbawienie dusz zabiegaj±c, a ma³o nie ¶wiat wszystek od wschodu a¿ na zachód ostatniego kraju ziemi przebieg³. O, jaka chêæ do pozyskania dusz i wype³nienia rozkazu Pana swego” (¯ywoty ¦wiêtych).
W Santiago de Compostela od XI w. znajduje siê stolica arcybiskupstwa, a wybudowana tam katedra pod wezwaniem ¦w. Jakuba zosta³a uroczy¶cie konsekrowana w roku 1211. Tam zosta³ równie¿ za³o¿ony zakon rycerski ¦w. Jakuba dla obrony wiary i kraju przed Arabami, którzy najechali w VII wieku tak¿e Hiszpaniê i kilka wieków j± okupowali. W XIII wieku za³o¿ono tak¿e we Francji inny zakon ¶w. Jakuba dla opieki nad pielgrzymami. Przetrwa³ on do roku 1672. ¦wiêty Jakub jest pierwszym patronem Hiszpanii, a jego grób w Santiago nale¿a³ w ¶redniowieczu do najs³ynniejszych sanktuariów chrze¶cijañstwa, zajmuj±c trzecie zaszczytne miejsce - po Ziemi ¦wiêtej i po Rzymie.
Santiago de Compostela ma w³asny uniwersytet za³o¿ony w roku 1501, wspania³± bazylikê-katedrê, gdzie mieszcz± siê relikwie ¶w. Jakuba i kilkana¶cie innych okaza³ych i bogatych ko¶cio³ów. Wed³ug tamtejszej legendy w roku 835 biskup miasta Irii, wiedziony przez cudown± gwiazdê, mia³ odnale¼æ grób i relikwie ¶w. Jakuba Aposto³a. Alfons II, król Asturii zbudowa³ tu ko¶ció³, przy którym rych³o powsta³o miasto. Co roku Compostelê odwiedzaj± miliony pielgrzymów. Tak wiêc grób ¶w. Jakuba do dnia dzisiejszego nale¿y do najwiêkszych sanktuariów na ¶wiecie. Przewodnik z XII wieku podaje a¿ 4 ró¿ne szlaki z Europy do Composteli. Umy¶lnie wybierano sanktuaria, aby je po drodze nawiedzaæ, np. we Francji: Matki Bo¿ej w Le Puy, ¶w. Marii Magdaleny w Vezeley, ¶w. Leonarda w Saint Leonard, ¶w. Marcjalina w Limoges, ¶w. Fronta w Perignem, ¶w. Marcina w Tours i inne.
Jak rozpoznaæ ¶w. Jakuba Starszego?
Aposto³ z ksiêg±
By³o dwóch aposto³ów o imieniu Jakub. Jeden z nich jest zwany Starszym lub Wiêkszym, prawdopodobnie dlatego, ¿e wcze¶niej od drugiego przyst±pi³ do grona aposto³ów. Jak ka¿dy aposto³ ¶w. Jakub Starszy jest czasem przedstawiany z ksiêg±.
Mêczennik z mieczem
¦w. Jakub Starszy by³ biskupem Jerozolimy. Poniós³ ¶mieræ mêczeñsk± jako pierwszy z aposto³ów. W 44 roku zosta³ ¶ciêty mieczem z rozkazu Heroda Agryppy I, wnuka Heroda I Wielkiego. Dlatego wizerunkom aposto³a czêsto towarzyszy miecz.
Pielgrzym z kijem lub muszl±
Tradycja podaje, ¿e ¶w. Jakub Wiêkszy po Zes³aniu Ducha ¦wiêtego uda³ siê najpierw do Hiszpanii, ¿eby tam g³osiæ Dobr± Nowinê. W 830 roku jego relikwie zosta³y sprowadzone do Hiszpanii, do miejscowo¶ci, która otrzyma³a nazwê Santiago de Compostela. Santiago znaczy Jakub. Na Pó³wyspie Iberyjskim trwa³y wówczas walki miêdzy chrze¶cijanami i Arabami. Rycerze chrze¶cijañski ruszaj±c do boju krzyczeli imiê ¶wiêtego, którego z racji ewangelizowania przez niego Hiszpanii, uwa¿ali za patrona. Wo³ali w ludowej ³acinie "Sant Iacob" (¦wiêty Jakub), co wkrótce przesz³o w "Santiago". Z kolei Compostela pochodzi od ³aciñskich s³ów "Campus Staelle" (Pole gwiazdy). Wed³ug tradycji relikwie znalaz³y siê w Hiszpanii ju¿ w VII wieku (w miejscowo¶ci Iria), ale zaginê³y. Odnalaz³y siê w cudowny sposób. Drogê do nich wskazywa³a gwiazda.
Przez ca³e ¶redniowiecze pielgrzymki do grobu ¶wiêtego by³y niezwykle popularne. Santiago de Compostela sta³o siê po Ziemi ¦wiêtej i Jerozolimie najwa¿niejszym celem ówczesnych peregrynacji. Drogê do Santiago nazywano czêsto Mleczn± Drog± – w nawi±zaniu do gwiazd, które mia³y wskazywaæ grób.
Nic wiêc dziwnego, ¿e najwa¿niejszym atrybutem ¶w. Jakuba Starszego jest kij pielgrzymi. Czasem zreszt± Aposto³ jest przedstawiany w stroju pielgrzymim, z charakterystycznymi muszelkami (Santiago de Compostela le¿y blisko Atlantyku).
Rycerz w zbroi
Chrze¶cijañscy rycerze przez ca³y okres reconquisty (czyli walk o odbicie z r±k arabskich Pó³wyspu Pirenejskiego) zakoñczonej dopiero w 1492 roku odzyskaniem Granady, wierzyli, ¿e razem z nimi na niewiernych rzuca siê ¶w. Jakub: na koniu, w zbroi i z mieczem, czasem ze sztandarem. Tak ¶wiêty jest czêsto przedstawiany w sztuce hiszpañskiej.
http://www.owczarnia.alleluja.pl/tekst.php?numer=4588
CYTAT
Jakub Wiekszy-Aposto³
W¶ród aposto³ów by³o dwóch Jakubów. Dla odró¿nienia nazywani s± Wiêkszy i Mniejszy, albo te¿ Starszy i M³odszy. Przy tym prawdopodobnie nie chodzi³o o ich wiek, ale o kolejno¶æ przystêpowania do grona aposto³ów.
¦w. Jakub Wiêkszy jest tym, który jest wymieniany w spisie aposto³ów wcze¶niej: ¶wiêci Mateusz i £ukasz wymieniaj± go na trzecim miejscu, a ¶wiêty Marek na drugim.
Jakub Starszy by³ bratem ¶w. Jana aposto³a; ich ojcem by³ Zebedeusz, a matk± ¶w. Salome. Obaj byli rybakami i mieszkali nad Jeziorem Galilejskim (Tyberiadzkim), prawdopodobnie w Betsaidzie. ¦w. Jan podaje, ¿e byli wspólnikami ¶w. Piotra aposto³a.
Jakub nale¿a³ do uprzywilejowanych uczniów Pana Jezusa, którzy byli ¶wiadkami wskrzeszenia córki Jaira, przemienienia na górze Tabor oraz modlitwy w Ogrójcu. By³ tak¿e ¶wiadkiem drugiego cudownego po³owu ryb, o którym mówi ¶w. Jan w swojej Ewangelii.
Mia³ Jakub popêdliwy charakter: ¿±da³, aby na pewne miasto w Samarii, które nie przyjê³o Pana Jezusa, spad³ piorun i spali³ je; nale¿a³ do tych uczniów, którzy pytali Pana Jezusa na osobno¶ci, kiedy bêdzie koniec ¶wiata. Prawdopodobnie z powodu tego charakteru Pan Jezus nada³ mu przydomek "Syn Gromu".
Tradycja podaje, ¿e ¶w. Jakub Wiêkszy po Zes³aniu Ducha ¦wiêtego uda³ siê najpierw do Hiszpanii, ¿eby tam g³osiæ Dobr± Nowinê. Z tego te¿ zapewne powodu jest on szczególnie czczony w³a¶nie w Hiszpanii i w Portugalii - jest pierwszym patronem tych krajów. Niezale¿nie od tego, czy to prawda, by³ pierwszym biskupem Jerozolimy. By³ te¿ pierwszym w¶ród aposto³ów, a drugim po ¶w. Szczepanie mêczennikiem Ko¶cio³a. W 44 roku Herod Agryppa I, wnuk Heroda I Wielkiego, chc±c siê przypodobaæ ¯ydom, kaza³ ¶ci±æ ¶w. Jakuba, a potem uwiêziæ ¶w. Piotra. Euzebiusz podaje jako g³os tradycji, ¿e ¶w. Jakub uca³owa³ swojego kata, czym kat tak siê wzruszy³, ¿e nawróci³ siê na chrze¶cijañstwo, ponosz±c za to tak¿e mêczeñsk± ¶mieræ.
Tradycja podaje, ¿e w VII wieku miano sprowadziæ z Jerozolimy do Compostelli w Hiszpanii relikwie ¶w. Jakuba. Nazwa Compostella ma siê wywodziæ od ³aciñskich s³ów Campus stellae (Pole gwiazdy), bowiem relikwie ¶wiêtego, przywiezione najpierw do miasta Iria, zaginê³y i dopiero w IX wieku mia³ je odnale¼æ biskup, prowadzony cudown± gwiazd±. Hiszpañska za¶ nazwa Santiago znaczy po polsku ¶wiêty Jakub. Dwie te nazwy ³±czy siê w jedno, st±d nazwa miasta dzi¶ brzmi Santiago de Compostella. Tam do dzisiejszego dnia jest grób ¶w. Jakuba. W wiekach ¶rednich po Ziemi ¦wiêtej i Jerozolimie by³o to trzecie sanktuarium chrze¶cijañstwa. W katedrze genueñskiej ogl±daæ mo¿na artystyczny relikwiarz rêki ¶w. Jakuba, wystawiany na pokaz podczas rzadkich okazji.
Imiê Jakub pochodzi z jêzyka hebrajskiego: Jaaqob - "niech Bóg strze¿e".
¦w. Jakub Wiêkszy jest patronem wojowników, robotników, aptekarzy, farmaceutów, kapeluszników, woskarzy, kowali robi±cych ³añcuchy, pielgrzymów; jest opiekunem jab³ek i ziemiop³odów; wzywany w modlitwach o pogodê i w przypadku reumatyzmu.