Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Tkaniny ró¿ne- od kiedy
> Ubiór i dodatki > Ubiory - ogólnie > Tkaniny i pasamonictwo
Stron: 1, 2
Satorus
Witam! Czy mozecie mi doradzic, czy ¿akard jest odpowidnia tkanina na stroj wierzchni - poczatek XV w. ? Z gory dziekuje
Mateusz
Technologia produkcji ¿akardu powstala w polowie XIX wieku w okresie rewolucji przemyslowej...ergo ;D
Obecnie glownie sluzy jako tkanina dekoracyjna, obiciowa -patrz: "ludzie fotele"
Din Elein
Kiedy i gdzie siê pojawi³ sztruks? Jest w zasadzie te¿ materia³em naturalnym.
Marcin Waszkielis
My¶lê, ¿e lata 70-te XX wieku. Chyba nie chcesz sobie z tego stroju szyæ?
Agata Witkowska
Przepraszam, lata 70. XX wieku face4.gif face4.gif Chyba siê pomyli³ kolega!!
Sztruks by³ znany juz w XIX wieku, wymy¶lono go dziêki maszynom do przystrzygania materia³ów, jakie w tym wieku raczy³ cz³owiek by³ skonstruowaæ..
BTW - interesuje mnie jedna sprawa - po angielsku sztruks to jest "corduroy" - co daje - "serce króla", a po polsku mamy cordurê...Czy mo¿e ktos to wyja¶niæ?
Nikodem
To raczej nie ma ze sob± nic wspólnego. Sztruks powsta³ w XIX wieku, nie wiem gdzie, a cordura powsta³a w XXwieku, napewno w drugiej po³owie w labolatoriach DuPont. A czemu taka nazwa? nie mam pojeca bum.gif
Ania
Pytanie jak w temacie.Oczywi¶cie nie chodzi o tak± sztuczn±, króluj±c± w naszych sklepach, tylko z w³ókien naturalnych - we³ny, czy jedwabiu.
Arbor
Czy At³as (Satyna) by³a u¿ywana w XIVw. ???

Krótkie pytanie smile.gif
Ró¿yczka
Witaj!
Na pewno nie bawe³niania, bo bawe³na (oprócz wype³niania przyszywek) u ubiorze pojawi³a siê raczej pod koniec XV w. Choæ mo¿na siê z tym k³ociæ. Satyna Jedwabna tak¿e spotyka siê z protestami znawców jako ¿e technika wykonania wspó³czesnych satyn jedwabnych powoduje ¿e bardzo znacznie siê ró¿ni± od tych ¶redniowiecznych. dunno.gif Radze szukaæ normalnego jedwabiu i czekaæ na kolejne opinie pod tym tematem. aniol.gif

Ró¿yczka happy.gif
Madeleine
Splot at³asowy by³ jak najbardziej znany w XIV wieku (archeologia), to co aktualnie jest nazywane at³asem b±d¼ satyna jest nazw± materia³u z poliamidu o takim splocie. Rzadko jest dostêpny at³as bawe³niany który nadaje sie na stroje XVII- XVIII wieczne. Satyna jaka jest obecnie dostepna w sklepach z materia³ami- czyli poliamid z niewielkim dodatkiem innych w³ókien sztucznych- nie jest dopuszczalny, naturalni. Jesli pytanie dotyczy tylko splotu jako takiego- jak najbardziej.
Ró¿yczka
Ale¿ Madeleine przecie¿ nie wszytsko wystêpuj±ce w sklepach jest sztuczne!!!! Mo¿na jak najbardziej kupiæ satyne bawe³nian± (100% naturaln±) po ok 15 z³/m , i satyne jedwabn± (te¿ 100% naturaln±) po ok 30z³/m!!!!!! Tylko sprawa le¿y w tym ¿e mimo i¿ s± to materia³y 100% naturalne to nia s± one identyczne z tymi historycznymi, ale jak najbardziej spe³niaj± wymagania je¶li chodzi o naturalno¶æ!! Je¶li chodzi o splot to raczej jest on nie do odtworzenia chyba ¿e kto¶ sam pokusi³by siê o wykonanie materia³u wed³ug technologi ¶redniowiecznej, a przynajmniej jest to nie do kupienia we wszystkiech sklepach w jakich by³am a zje¼dzi³am wiêkszo¶c Warszawy.

Ró¿yczka happy.gif
Madeleine
hmm. czê¶æ splotów jest do odtworzenia, tyle ¿e technika maszynow±. Tak samo jak sukno jest robione technika maszynow±, cienka we³na, len itp. Wszystko technika maszynowa oprócz kocyków Golluma bigsmile2.gif
Apropos gdzie w Warszawie jest satyna jedwabna?
a czy to nie jest surówka jedwabna? troche tanie jak na jedwab.......
Co do bawe³nianej to widzia³am at³as bawe³niany ale nie przeczê ze istnieje równiez pewnie i satyna bawe³niana- tyle ¿e jej nigdy nie widzia³am smile.gif
Ró¿yczka
Na pewno satyna nie surówka, wytropi³am to tylko w jednym sklepie osiedlowy na niedzwiadku (dzielnica Ursus), maj± to w jednym kolorze (bardzo ³adny ciemny odcieñ z³oto -mied¼) obecnie negocjuje by sprowadzili tego wiêcej ,bo w¼ieli tylko jedn± bele na próbe, skan koloru prze¶le ci na priva. My¶le ¿e bali siê daæ za du¿± cena by im nie zaleg³o w sklepie ,dali to tylko na próbe wiêc nie narzucili du¿ej mar¿y.
A satyna bawe³niana nic prostszego, jedziesz do najbli¿szago Tesco ( tam na pewno jest) , idziesz do dzia³u z prze¶cierad³ami , szukaj prze¶cierade³ pt"Tesco" cena to przewa¿nie ok 40z³, a masz materia³ 2x2 m a z tego da siê ju¿ du¿o zrobiæ, maj± to w kilku ³adnych odcieniach i jest to na pewno 100% bawe³na, nie jest to tak ¶liskie jak jedwab czy satyna jedwabna ale jest bardzo ³adne dla oka i mi³e dotyku, jest to materia³ szlachetniejszy od ca³ej tej bawe³ny jak± wszyscy u¿ywaj± na stroje i my¶le ¿e ¶mia³o mo¿na jej u¿ywaæ do elegantszych strojów.( nie radze ogl±daæ przez folie gdy¿ materia³ traci swój urok, przewa¿nie maj± ju¿ jaka¶ naruszon± paczke wiêc polecam wziêcie materia³u w rêkê i pod ¶wiat³o cicho.gif )

Ró¿yczka happy.gif
Madeleine
Temat do którego przenoszê wszelkie pytania odnosnie czasu pojawiania sie ró¿nych rodzajów tkanin. Prosze nie zak³adac nowych tematów o takim celu bo bêd± kasowane bez podania przyczyny a autorzy dostan± ostrzezenia.
EwKa
sztruks za Turnau to dzielo XVIII-wiecznego przemyslu wlukienniczego, tkanina polwelniana, miala byc tanim substytutem sukna.
zorzeta-to XIX/XX-wieczna odmiana krepy. Wczesniej stosowano powszechnie muslin jako lekka i polprzezroczysta tkanine ubraniowa. Sama krepa jako tkanina jedwabna lub welniana znana byla od XVIIw. (Turnau) lub XIXw.(Slownik terminologiczny sztuk pieknych)
rydz
Witam!!
Pewien czas temu zada³em pytanie w temacie "materia³y ró¿ne" , ale tamten jakby zamar³ , a skoro jest temat o datowaniu tkanin , to w³a¶ciwie ¼le zrobi³em , ¿e nie pyta³em tutaj!!
Chodzi mi konkretnie o datowanie aksamitu NIEJEDWABNEGO.
wiem ¿e:
-ju¿ w lipcu 1394 pracownia wawelska szyje ksiêciu Witoldowi jakê z 30 ³okci aksamitnego p³utna
-W³adys³aw Jagie³³o posiada³ kilka jak z czarnego aksamitu.
Nie wiem natomiast jaki to by³ aksamit.Czy mo¿liwe , ¿e w XV wieku u¿ywano aksamitu nie robionego z jedwabiu? Specem od stroju nie jestem , ale weryfikuje ostatnio do¶æ surowo historyczno¶æ mojego wdzianka!
Dziêki!!
Rydz
Madeleine
Aksamit bawe³niany datuje sie od 1750 roku angsad.gif Wcze¶niejszy aksamit jest wy³±cznie jedwabny, w pocz±tkach - w XIV wieku pojawia³ sie aksamit z dodatkiem w³ókien konopnych, oprócz jedwabnych.
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=2314 tutaj szersze wiadomo¶ci nt. aksamitu.
S³owianka
Czyta³am sobie stare posty i zainteresowa³ mnie temat samitu i hexamitonu...znalaz³am notkê jakoby samit by³ po prostu hexamitonem, tylko wersja jêzykowa siê zmienia. Kto¶ ma zdanie na ten temat?

[Middle English samit, from Old French, from Medieval Latin examitum, from Medieval Greek hexamiton, from Greek, neuter of hexamitos, of six threads : hexa-, hexa- + mitos, warp thread.]
rydz
Wielkie dziêki Madeleine!! smile.gif
Pozby³em siê resztek w±tpliwo¶ci. Palê relikt przesz³o¶ci i lece po we³enkê.
Pozdrawiam
Mara
Witam

Mo¿e kto¶ obja¶ni mi dok³adnie, co to jest we³na czesankowa?

Z góry dziêkujê za pomoc.
Owka
No wiêc ja spróbujê:

We³enkê po zestrzy¿eniu z owcy (czy innego zwierza we³nistego) i po wypraniu nale¿y wyczesaæ, a to w celu, aby:
Po pierwsze dziêki temu w³osy, skot³owane podczas strzy¿y, a jeszcze bardziej przy praniu, uk³ada sie w jednym kierunku, co jest konieczne, by mo¿na by³o w ogóle je prz±¶æ.
Po drugie: Usuwa sie zanieczyszczenia takie, jak wczepione w we³nê rzepy i uczepy, ¼d¼b³a siana , i podobne.
Po trzecie: mo¿na (niekoniecznie trzeba) odrzuciæ krótsze w³osy. Pozostaj± tylko te najd³uzsze, które daja najlepszego gatunku przêdzê. (dlaczego najlepszego gatunku, to chyba jasne? Nitka wychodzi w sumie mocniejsza, równiejsza, mo¿e byæ cieñsza bez obawy, ¿e bêdzie siê zrywaæ. To przek³ada siê potem na jako¶æ tkaniny czy dzianiny.) Te krótkie, odpadkowe w³osy mo¿na przeznaczyæ np. na woj³oki.

We³na czesankowa wiêc to w³a¶nie taka, z której oddzielono przy czesaniu i usunieto krótkie w³osy, obni¿aj±ce jako¶c wyrobu. Mo¿emy wiêc okre¶nia u¿yæ wzgledem przêdzy - w³óczki, albo i wobec tkaniny wykonanej z takiej przêdzy.

Ale ¿eby sprawê skomplikowaæ, spotka³am siê te¿ z okre¶leniem "czesanka". U¿ywane bywa na okreslenie we³ny, która po prostu by³a poddana czesaniu przygotowuj±cemu do przêdzenia, niekoniecznie z oddzielaniem krótszych w³osów.
A jedno i drugie okre¶lenie (tj. czesanka i we³na czesankowa) bywa czasem u¿ywane zamiennie. chyba b³êdnie, choc nie dam za to g³owy.

I warto jeszcze dodaæ, ¿e owce dzi¶ w wiêkszo¶ci hoduje siê owce o tzw. runie zamkniêtym. Nie wchodz±c w szczegó³y, oznacza to, ¿e prawie wszystkie w³osy s± równej d³ugo¶ci. Wyj±tki to rasy prymitywne, czyli owca górska (ka¿dy wie), wzrosówka (ma³e toto i ciemnoszare, robi za atrakcje w paru skansenach, w³±czaj±c Biskupin), karaku³ (hodowano na skóry, dzi¶ sa chyba ju¿ tylko w g³êbokiej Rosji), i parê innych ju¿ g³êboko historycznych odmian.

Tak wiêc dzi¶ z we³ny czesankowej przy czesaniu odrzuca siê naprawde niewiele, bo tylko nieliczne felerne w³osy. w rezultacie dzis we³na czesankowa w praktyce znaczy co¶ trochê innego: we³nê, która zosta³a zestrzy¿ona przy odpowiedniej d³ugo¶ci odrostu, pozwalaj±cej na otrzymanie wysokiej jako¶ci przêdzy. Jest na to jaka¶ norma, ile¶ tam centymetrów, ale ile, to ju¿ nie mam pojêcia.

Czesanie we³ny (obrazek zupe³nie niemediewalny, ale s³odki):
Edit: Oczywi¶cie nie czesanie, a zgrzeblenie - dziêki, Watcher!

P.S:
dosz³am do wniosku, ¿e ryzunek moze i jest s³odki, ale nie za wyra¼ny. Wiêc jeszcze link do strony z czesaniem we³ny:
link
Mara
Dziêki wielkie za informacje smile.gif Okaza³a¶ siê jedyn± kompetentn± osob± w tym temacie smile.gif Chwa³a Ci tracker.gif
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
Witam

Ma³e sprostowanie .. wszystko to racja co opisalas. To jest wlasnie czesanie i ku temu sluzy .. jak wyzej.
Ale zarowno w twoim linku jak i w zalaczniku, jest zgrzeblarka !!. Ona nie sluzy do czesania, tylko do grêplowania. Zgrzeblanie (greplowanie) to kolejny cykl pracy po praniu z odtluszczaniem i czesaniu przy pomocy specjalnych grzebieni.

Zgrzeblanie we³ny polegalo na rozdzielaniu runa na poszczegolne nitki niedoprzêdowe i ewentualnym ich zwalkowaniu dla nadania im wiekszej wytrzynalosci.
Jesli przed zgrzeblaniem runo zostalo dodatkowo wyczesane, to otrzymywano z tego welne czesankowa.

Warto zaznaczyc ze od wiekow zgrzeblanie bylo waskim gardlem produkcji tkanin. Juz od 13 wieku istnialy osobne cechy zgrzeblaczy i czesaczy welny.

Dla ciekawosci powiem ze do mycia welny (w celu odprowadzenia z niej tluszczu i potu zwierzecia) od sredniowiecza do konca 18 wieku uzywano niezbyt swierzej ludzkiej uryny. shocked.gif .Dopiero w 19 wieku zaczeto krytykowac te metody. Mocz byl bardzo uzyteczny w tym fachu dzieki zawartowsci w nim takich skladnikow jak chlorek sodu i mocznik, czyli karbamid. A³uny sodu czy potasu, a takze myd³o i soda by³yby skuteczniejsze, ale by³y znacznie dro¿sze i mniej dostêpne.


watcher
Marcvs Rebivs Cacaivs Asellio
Witam

Zeby nie bylo .. ze krytykuje a nie podaje jak wyglada przyrzad do czesania smile.gif
Prosze, w zalaczniku grzebienie mocowane na ³awce do czesania runa, na we³ne czesankow±.

watcher
Owka
Watcher - racja - i dziêki za dokszta³cenie. Bardzo mi siê przyda, zw³aszcza ¿e dzi¶ (jak wyjdê z pracy - w sobotê -potworno¶æ) biorê siê za grêplowanie mojego runka. Szczotk± dla pudli zreszt±. Czesania raczej nie wymaga, bo to merynos.
A jak ju¿ uprzêdê, to sie pochwalê smile.gif
Aleezia
smile.gif Witam wszystkich smile.gif ,
czy kto¶ wie mo¿e co¶ na temat tego kiedy do Polski przywêdrowa³ kaszmir jako tkanina?
Krzysztof
W³a¶ciwa nazwa to Pashmina - Kaszmir to region a wyrób pashmina, Brytyjczycy sprowadzili do Europy na pocz±tku XIX wieku.
Pojedyncze egzemplarze by³y czasami spotykane w europie ju¿ w XVIII wieku, dziêki podarkom dla królów Francji uzyskanymi od su³tana tureckiego i marginalnym kontaktom handlowym z Gruzj±.

dalsze informacje Macaulay Land Use Research Institute
Craigiebuckler, Aberdeen 011-441-224-311-556

Pozdrawiam
Krzysztof
Aleezia
CYTAT(Krzysztof @ 19:40 05.11.2007) *
W³a¶ciwa nazwa to Pashmina - Kaszmir to region a wyrób pashmina, Brytyjczycy sprowadzili do Europy na pocz±tku XIX wieku.
Pojedyncze egzemplarze by³y czasami spotykane w europie ju¿ w XVIII wieku, dziêki podarkom dla królów Francji uzyskanymi od su³tana tureckiego i marginalnym kontaktom handlowym z Gruzj±.

dalsze informacje Macaulay Land Use Research Institute
Craigiebuckler, Aberdeen 011-441-224-311-556

Pozdrawiam
Krzysztof


Dziêkujê bardzo za wyczerpuj±c± informacjê. Tak wiem, ¿e to pashmina. XIX w. to dla mnie niestety zbytnia nowo¿ytno¶æ. Przerabiamy XV w. Mia³am tylko nadziejê, ¿e zwozili to mo¿e jacy¶ kupcy w tamtym czasie jeszcze drog± l±dow±. Chcia³am po³±czyæ medieval razem z moj± fascynacj± Indiami. Jak okazuje siê jednak taki mix nie jest mo¿liwy. Trudno... prze¿yjê.
Kapitan
smiem twierdzic ze zakard pojawil sie ciutke wczesniej smile.gif , zakard to nic innego jak tkanie materialu we wzroy poprzez zastosowanie 2 kolorow nitki...

a tu przyklady..:

http://www.oronoz.com/imagenes/thumbails/t...ls00/004546.jpg
http://www.oronoz.com/imagenes/thumbails/t...ls00/004618.jpg

ubranko z 13 wieku...

to nie haft...to nie naszywka , czary mary tez nie

Adamaszek - tkanina dwustronna, najczê¶ciej jedwabna, zwykle jednobarwna, z wzorem matowym na b³yszcz±cym tle (lub odwrotnie), uzyskiwanym przez odpowiednie dobranie splotów tkackich.

Najstarsze adamaszki wytwarzano w Chinach w epoce Han (200 p.n.e. - 220 n.e.); w Egipcie i Syrii w VII-XI w; w Europie produkowano od XII wieku, g³ównie we W³oszech. Adamaszki lniane wyrabiano we Flandrii i Holandii w XVI - XVII wieku, w Saksonii i na ¦l±sku w XVII-XVIII wieku. Adamaszków jedwabnych u¿ywano na kosztowne ubiory, paramenty ko¶cielne oraz do obijania ¶cian i mebli; adamaszków lnianych na bieliznê po¶cielow± i sto³ow±.

Nazwa adamaszek pochodzi od miasta Damaszek w Syrii.

Pozdrawiam
Basia
¯akard to nazwa okre¶laj±ce tkaniny powsta³e na kro¶nie zbudowanym przez J.M. Jaquarda (wyposa¿onym w maszynê Jaquarda) i mówi±c "¿akard" mamy na my¶li przede wszystkim tkaniny powsta³e na takich krosnach.Maszyna ¿akardowa, wynaleziona w 1805 r. przede wszystkim skróci³a czas pracy i obni¿y³a koszty produkcji.
Nie mogê siê wiêc zgodziæ z twierdzeniem, ¿e ¿akardy s± wcze¶niejsze.

Jednak owszem, efekty porównywalne do tych, które osi±ga siê na krosnach ¿akardowych, mo¿na by³o otrzymaæ przy pracy na kro¶nie z podnoszonymi nicielnicami. Najczê¶ciej takie krosno obs³ugiwa³y dwie lub wiêcej osób, przy tym jedna by³a odpowiedzialna za podnoszenie nicielnic w odpowiedniej kolejno¶ci. Wiadomo, ¿e nak³ady by³y wtedy wiêksze, a wiêc tkaninia dro¿sza.

Zreszt± nie od dzi¶ wiadomo, ¿e wzorzyste tkaniny w ¶redniowieczu produkowano, ale nazwanie ich ¿akardami jest, niestety, nadu¿yciem.
Nie rozumiem te¿ odwo³ania do adamaszku w kontek¶cie tkanin ¿akardowych.
Nie przeczê, ¿e w¶ród oferty dzisiejszych tkanin ¿akardowych znalaz³y by siê wzory mozliwe do uzyskania dziêki krosnom nicielnicowym, jednak nie mo¿emy generalizowaæ.


Kapitan
w takim razie poleglem na nazewnictwie smile.gif
dla mnie wszystko co ma wzorki uzyskane poprzez splot a nie druk
bylo zakardem smile.gif

Dzieki za sprostowanie

Pozdrawiam
Basia
No tak, ³atwo wyci±gn±æ taki wniosek, je¶li patrzy siê mniej lub bardziej dok³adnie na sam± tkaninê smile.gif
ale akurat pan J.M. Jaquard przyczyni³ siê do pewnej rewolucji w produkcji tkanin wzorzystych i dlatego ¿akardy upamiêtniaj± nazwisko wynalazcy technologii ich tkania smile.gif

pozdrawiam

Nikodem
Widzê ¿e od jakiego¶ czasu nikt nie pisze nic w tym temacie. Mo¿e by jakie¶ podsumowanie i/lub spis "Tkanin ró¿nych" wraz z czasem wystêpowania? Bardzo mnie to interesuje, gdy¿ we³na oraz len mi siê znudzi³y, a nie wiem po jakie inne tkaniny mogê siêgaæ ;).
Viator
Na podsumowanie jeszcze du¿o za wcze¶nie.

Podrzucam kilka pytañ, które mnie interesuj± mniej lub bardziej bezpo¶rednio, o których by³a mowa ¶ladowo w innych tematach, ale to ju¿ parê lat temu, a które warto by omówiæ w³a¶nie tu.

1). Tak zwana "kaszka" - w±tek i osnowa z ró¿nych w³ókien. Do¶æ popularna by³a kiedy¶ w sklepach "kaszka" lniano-bawe³niana, ludzie próbowali to kupowaæ, wynik³a dyskusja w której najpierw skrytykowano "kaszkê" a potem o dziwo znaleziono materia³y na temat zachowanych szcz±tków tkanin ¶redniowiecznych z tej¿e "kaszki". Najpowa¿niejsza ró¿nica, o ile sprawdzi³em ¼ród³o, polega³a na wygl±dzie, tzn. dzisiejsza "kaszka" jest dwukolorowa, podkre¶laj±ca ró¿nicê materia³ów, a tamta by³a - je¶li nie nast±pi³o znacz±ce przebarwienie tkaniny - jednobarwna. Dalszej dyskusji nie podjêto. Od¶wie¿am wiêc pytanie: czy zgodnie z obecnym stanem naszej wiedzy taki materia³ jest poprawny i od kiedy mo¿na go datowaæ, bo o datowaniu nic wówczas nie znalaz³em?

2). Czy niæ we³niana jest poprawna i czy jest gdzie¶ dostêpna? Analizuj±c stroje celtyckie z wczesnego datowania (np. okres lateñski) stwierdzi³em, ¿e absolutnie wszystko od bielizny po spodnie, tunikê i p³aszcz szyto z materia³ów tkanych z we³ny prymitwnych ras owiec. Len pojawi³ siê w uzyciu znacznie pó¼niej. Wobec tego logiczne wydaje siê, ¿e nici te¿ powinny byæ z we³ny (przêdzy?). Czy kto¶ wypróbowywa³ tak± niæ? Jaka jest jej wytrzyma³o¶æ - nadaje siê to do czego¶?

3). Carlson i niektórzy inni autorzy opisów zabytków podaj± do¶æ sporo na temat splotów. Zdaje siê ¿e tzw. jode³ka w ró¿nych odmianach by³a jednym z najpopularniejszych splotów dla we³ny od czasów wikiñskich po ¶redniowiecze. A jak inne sploty, i jak to siê ma do materia³ów u¿ywanych przez nas?
Nikodem
1) Czy nie chodzi Ci przypadkiem o Barchan
2) Jednak wydaje mi siê ¿e len jest równie stary co we³na, zale¿y to wszystko od miejsca. Len pojawia siê po raz pierwszy bodaj¿e w Egipcie ko³o XXVII wiek p.n.e., albo nawet szybciej, przynajmniej tak twierdzi wikipedia ;).

P.S. Co do podsumowania to chodzi³o mi o wykonanie listy w formacie:

Tkanina - przedzia³(y) czasowe - jaki¶ dodatkowy opis, ew ¼ród³a.

Je¶li by co¶ takiego stworzyæ, to nawet podj±³bym siê jako¶ to ³adnie, graficznie u³o¿yæ - jaka¶ strona, czy zgrabny PDFik.
A mnie g³ównie interesuj± tkaniny pó¼ne, tj. takie które pojawiaj± siê w pó¼nym ¶redniowieczu, a w dodatku takie które s± zdobne (adamaszek?) i podkre¶laj± status maj±tkowy i spo³eczny (jedwabie?).
Viator
Pomys³ jest bardzo dobry.

Len na pewno jest bardzo stary, a s±dz±c po Otzim pierwsze sploty "tkane" jakie ludzko¶æ pozna³a to w³ókna ro¶linne. Ale akurat Celtowie musieli inaczej smile.gif

Nikodem
Hm, musieli-nie musieli, mo¿e to kwestia ichniej mody, a nie umiejêtno¶ci? Albo jakich¶ niuansów klimatycznych/spo³ecznych lub zwi±zanych z trybem ¿ycia?

A co do mojego pomys³u, ciesze siê z aprobaty ;). Zaczynamy?
Borg
len sie po prostu gorzej zachowuje ni¿ we³na... pewnie u¿ywano obu... co najwy¿ej warunki klimatyczne mog± wp³ywaæ na uprawê/hodowlê i zapotrzebowanie
Viator
Poszukam najpierw w Dragonach, o ile pamiêtam by³o tam (pewnie bêdzie trudno przet³umaczalne na jêzyk polski, bo dotycz±ce Anglii i ichnich tkanin) zestawienie ró¿nych gatunków tekstyliów u¿ywanych w XV w (niestety, tylko wtedy, bo to jest czasowy punkt odniesienia Companie de Saynte George). Kompania ¦wiêtego Jerzego ma na szczê¶cie hopla na punkcie historyczno¶ci i publikuje (a w miarê przeszukiwania dalszych ¼róde³ koryguje je¶li trzeba) takie w³a¶nie zestawienia. Tam by³y manufaktury, nazwy gatunków p³ótna i sukna, chyba nawet sploty i orientacyjna gramatura, co wa¿niejsze ceny a st±d przyporz±dkowanie do warstw spo³ecznych.

Nie wiem te¿, jak by to siê przek³ada³o na warunki polskie, ale w Europie odpowiednie edykty ogranicza³y u¿ycie pewnych tkanin najwy¿szej klasy dla warstw szlachetnego pochodzenia, co by³o potrzebne ¿eby byle kupiec nie przyæmi³ strojem ksiêcia (a w XV wieku mieszczanie mieli ju¿ z regu³y wiêcej kasy na stroje ni¿ ksi±¿êta...). To te¿ daje jak±¶ orientacjê.

Podobna rzecz jest z dostêpno¶ci± i cenami barwników, o których du¿o tu ju¿ napisano.

No i trzeba powyci±gaæ z innych w±tków Frehy co siê da.

Tylko ¿e mi siê jutro urlop koñczy, a to trochê potrwa, obawiam siê.
Nikodem
Viatorze, który to by³ numer Dragona? Chêtnie rzucê okiem. Ponadto takie zestawienie jest chyba w MTA, prawda?

A co do edyktów - masz jakie¶ przyk³ady na my¶li? Bo jak na moje to tylko purpura, jako kolor, by³a zarezerwowana dla w³adców. Reszta by³a dla wszystkich dostêpna - o ile oczywi¶cie by³o ich na ni± staæ.

Co do barwników historycznych, to doskonale wiem ¿e to osobna historia, wiêc nawet nie zaczynam tego tematu ;).

a ja mam jeszcze miesi±c wakacji wiêc chêtnie do tego przysi±dê smile.gif.
Nikodem
Kurcze, szkoda ¿e temat umar³, bo ja nadal mam kilka zagwostek, co do tkanin, a nie wiem czy powinienem zak³adaæ nowy temat. Chodzi mi mianowicie o we³ny i lny tkane np. w kratkê. podstawowe pytania nasuwaj± siê same - Kto? Kiedy? Gdzie? Móg³by kto¶ mnie wspomóc? bo sam nic znale¼æ nie mogê... oprócz bardzo ³adnych tkanin we³nianych w kratkê
Ela
Je¶li o kratki chodzi to, pomimo ¿e kojarz± siê raczej z wczesnymi epokami, s± obecne jak widaæ do dzisiaj
A konkretnie: sporo pojawia siê w ilustracjach w XIV wieku (Kodeks Maness-s± tam równie¿ paski, na o³tarzu ¶w. Jana w scenie uczty Heroda (Barcelona) grajek ma piêknie kraciast± szatkê).
Kraciast± po¶ciel widaæ za¶ na fresku z San Giminiano (prawdopodobnie koc) i spotka³am w XIV-sto i XV-sto wiecznej rze¼bie w³oskiej nawet kraciaste poduszki (mo¿e wiêc len ? ).
Poza tym wzory kraciaste spotyka siê na fragmentach wykopanych przez archeologów a ostatnio widzia³am nawet aksamit w cienk± kratê z W³och z XIV wieku.
EwKa
kraciaste jedwabne aksamity sa w zbiorach Victoria&Albert Museum. Kraciaste lny to glownie bialo-czerwone oraz bialo-niebieskie plotna lniane lub lniano-bawelniane (barchany) uzywane na bielizne poscielowa.
Polecam przeszukiwac strony internetowe muzeow... W www.bildindex.de znalezc mozna ogromniasta baze tkanin z przeroznych surowcow, wykonanych roznymi technikami. Jest to czasochlonne ale mozna trafic na "pereleczki".
Nikodem
Wielkie dziêki za odpowied¼. A¿ tak bardzo nie muszê zag³êbiaæ siê w szczegó³y (chocia¿ pewnie z biegiem czasu to zrobiê) badaj±c historie tkanin tkanych w proste wzory - pasy i kratki. Póki co chodzi³o mi tylko o potwierdzenie ¿e by³y, bo tak to bym szuka³ nie wiedz±c nawet czy to czego szukam istnieje.

Ela, widzia³em Ciê (chyba) na Toruñskich Mediewaliach (poznajê po sukience); chcia³em zapytaæ, ale nie by³o okazji - sk±d macie tak± ¶liczn± we³nê w paski..?
Ela
Z belk± tej we³enki Kangur na swoim straganie od lat kilku siê pokazuje (jako¶ ma³o odwa¿nych na u¿ycie poza nogawicami siê znalaz³o)
Belladonna
Jestem zieloniutka w tkaninach st±d moje naiwne pytanko: czy z we³ny flausz lub z we³ny prasowanej mogê wykonaæ sukniê wierzchni± IX-X w. ?
Vlasta
Hmm, osobi¶cie ja bym siê wstrzyma³a. Wiêkszo¶æ we³en z tamtego okresu mia³a wyra¼ny splot, folowany by³ niewielki procent. £adne przyk³ady tkanin archeologicznych mo¿esz obejrzeæ na stronie B³a¿eja Stanis³awskiego.
Ja osobi¶cie do Twojego statusu jako ¿ony wodza raczej zainwestowa³abym w cienk± we³enkê o jakim¶ ³adnym splocie - rombowym, albo jode³ki, mo¿e jedwabne obszycia przy szyi i rêkawach? Jakie¶ butki ³adne z haftem albo a¿urowe (tylko datowanie trzebaby sprawdziæ, ¿eby wzór pasowa³) bi¿uteria odpowiednia i bêdzie dobrze.
Belladonna
CYTAT(Vlasta @ 10:02 18.10.2008) *
Ja osobi¶cie do Twojego statusu jako ¿ony wodza raczej zainwestowa³abym w cienk± we³enkê o jakim¶ ³adnym splocie - rombowym, albo jode³ki, mo¿e jedwabne obszycia przy szyi i rêkawach?


Dziêkujê bardzo za radê. I znów zadam kolejne wspania³e pytanie. icon_redface.gif Chcia³abym zrobiæ te jedwabne obszycia i teraz nie wiem jaki jedwab siê nadaje, jest tak du¿o ró¿nych rodzajów tkanin jedwabnych. Czy kto¶ pomo¿e?
__Pablo__
Witam.
Mam pytanie czy na strój z okresu XIV w. mo¿na u¿yæ we³ny prasowanej?

Pozdrawiam
__Pablo__
... odno¶nie postu powy¿ej:
chodzi³o mi o we³nê parzon±
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.