mam pytanie do do¶wiadczonych
jak by£y zbudowane pasy z takich metalowych plytek
postaram siê podrzuciæ jaki¶ skan
za odpowiedzi z góry dziêkujê
Witam
Byly to przewaznie "sztabki" (nie plaskie blaszki) przytwierdzone do skorzanego podkladu, bywalo tez ze nie bylo skory,a sztabki byly ze soba laczone na zasadzie gonsiennicy czolgowej:) -jesli idzie o pasy rycerskie bywalo tez,ze byl to zwykly pas,tyle tylko ze bogato ozdabiany (rozetkami,guzami i innymi takimi swiecidelkami).Do tego musial miec oczywiscie stosownie bajerancka klamre i okucie
-Pawel
dziêki
Bylbym jeszcze wdziêczny za jakie¶ zdj±tko albo dokladn± rycine
mozna prosic o linki do fotek na ktorych sa zdjecia (szkice) pasow o ktorych mowa w tym temacie???
o taki pas mi chodzi jak ma ten kole¶ na rycinie
czekam na rady jak wykonaæ takie cudo
z góry dziêkuje
Zacznê od pytania, które mnie nurtuje, acz mo¿e temat siê rozro¶nie - czy kto¶ wie, czy w po³owie XIV wieku by³y w u¿yciu bardzo d³ugie pasy (2,5-3 m) pozwalaj±ce owin±æ dwukrotnie taliê, tak ¿e tworzy³y dwa obwoje - cia¶niejszy z klamr± i lu¼niejszy z zawieszonym obci±¿eniem czyli sakw±, pugina³em, ew. mieczem?
Widzia³em takie rekonstrukcje, ale z okresu krucjat, a chodzi mi o ~1350...
nie, wczesbiej tez nie bylo takich cudow, miecz z raszta zawsze mial pas odzielny .
Mo¿e kto¶ trafi³ na takowy pas w materia³ach archeologicznych? Prawdê mówi±c to by³oby jedyne ¼ród³o, chyba ¿e zachowa³y siê jakie¶ opisy. Z ikonografii w tym wzglêdzie nic nie wynika, bo nie mo¿e. ¯adna ilustracja nie pokazuje jednego cz³owieka z obu stron naraz, ¿eby na 100% móc powiedzieæ, ¿e pas jest podwójnie owiniêty a nie zrobiony z dwóch osobnych odcinków.
¬ród³o - bardzo niepewne - jakie tê my¶l mi nasunê³o (ale potem trafi³em jeszcze kilkakrotnie na podobne repliki u innych wytwórców) to strona internetowa aktywnego od lat 50. producenta gad¿etów dla reenactingu z Florydy, którego poziom odpowiada mniej wiêcej strojom teatralnym, co jest typowe dla reenactingu amerykañskiego, w którym ogólnie stopieñ historyczno¶ci bywa wy¿szy ni¿ w pocz±tkach RR w Polsce (nie ma mowy o jakich¶ glanach z owijk±), ale wykonanie jest luzackie (o materia³ach naturalnych czy rêcznym szyciu nawet nie wspominaj±c). Czê¶æ swojej produkcji opiera o konkretne wzory historyczne, resztê o "u¶rednione" rozwi±zania o mo¿liwie szerokich ramach czasowych, ale nie wiem, czy w tym wypadku nie wciskaj± kitu oferuj±c "wzornictwo z Hollywood" - wiadomo, chc± sprzedaæ to co produkuj±.
www.by-the-sword.combelts.html
Pasy podwójnie owijane opisuj± tam jako powszechnie stosowane, z tym ¿e geneza ich jest ponoæ celtycka. Nie podaj± jednak ¿adnych ¼róde³ przy opisach dwóch modeli swoich "replik":
Common during the 11th-14th centuries, the double-wrap belt distributed the weight of the sword and scabbard across both hips, which made it extremely comfortable and prevented the belt from sagging.
(Popularne od XI do XIV wieku, podwójnie owijane pasy rozk³ada³y ciê¿ar miecza i pochwy na oba biodra, co czyni³o o wiele wygodniejszym ich noszenie i zapobiega³o zsuwaniu siê pochwy)
i dalej:
From the early B.C. Celts to well past the Renaissance, warriors figured out that a double wrap belt was a more comfortable way to carry a sword. But it was in Medieval times that the practice really flourished. When the extra length of belt wraps around a body the second time, both hips then support the weight of the sword.
(Poczynaj±c od dawnych Celtów sprzed pocz±tku naszej ery a¿ do pó¼nego renesansu, wojownicy zdawali sobie sprawê ¿e podwójny pas jest do zawieszenia miecza wygodniejszy. Ale to ¶redniowiecze by³o okresem, w którym praktyka ta wrêcz kwit³a. Kiedy dodatkowy odcinek pasa owin±æ drugi raz wokó³ tu³owia, wówczas oba biodra podtrzymuj± ciê¿ar miecza)
Co o tym s±dziæ? Lipa?
Wystarczy popatrzeæ na te ich paski, ¿eby siê zorientowaæ, ¿e s± amerykañskie mocno. Ten 'double wrap' to kiepska sprawa, szczególnie, ¿e wiemy dobrze, jak wygl±da³o zaczepienie pochwy do paska- vide nie¶miertelny Medieval Soldier czy Medieval Military Costume, je¿eli kto¶ chce poogl±daæ rekonstrukcje. Miecze wczesno¶rednioweiczne te¿ by³y troczone inaczej. Proponujê zajrzeæ w tematy o pochwach w archiwum. Pozdrawiam
Gwyn
Z zasady istnialo rozdzielenie pasa z mieczem od pasa z ogniw metalowych lub innego pasa z puginalem i sakwa w pol. XIVw.
Pas z mieczem byl osobnym tworem-reprezentacyjnym lub po prostu niezbednym dodatku do zbroi. Pas tzw. rycerski czyli taki z ogniwami z metalu, czasem srebrzony lub nawet srebrny z przywieszonym puginalem nerkowym sluzyl jako "zastepczak" pasa z mieczem w stroju cywilnym. Tak samo sprawa sie ma z wszelkimi pasami skorzanymi noszonymi z sakiewka i nerkowcem przy strojach codziennych.
Nie moze byc tu mowy o jednym pasie.
A zatem serdeczne dziêki! Tnê swój egzemplarz na dwa
!
*
A teraz mam jeszcze drugie pytanie - mo¿e bardziej wynikaj±ce z ciekawo¶ci ni¿ z konkretnej potrzeby, bo to nie moja epoka. Zaintrygowa³o mnie zapiêcie pasa realizowane bez klamry, przez przeci±gniêcie swoistej rzemiennej "zawleczki" przez "uszka" (przetkniête jak rozumiem przez pod³u¿ne wyciêcia w jednym koñcu pasa, ale to jest tylko mój domys³, ¼ród³a nie s± do¶æ czytelne - na moim szkicu w za³±czniku wyciêæ takich wobec tego równie¿ nie narysowa³em) - zamocowane do drugiego koñca. Rozwi±zanie zdaje siê byæ pierwotniejsze, ale zarazem bardziej skomplikowane od zwyk³ej klamry, przy tym nieregulowalne na d³ugo¶ci. Mo¿na sobie jednak wyobraziæ kilka ró¿nych rozwi±zañ, które od frontu wygl±da³yby w³a¶nie tak, a by³y zupe³nie inaczej zrealizowane.
Czy kto¶ ma namiary na konkretny zabytek lub opracowanie, ¿eby stwierdziæ czy rzeczywi¶cie tak wygl±da³y, z czego zrobione i jak mocowane by³y owe "uszka"? Intryguje mnie to...
¬ród³a - tym razem pewne - oba datowane na XII wiek:
- zapiêcie widoczne na angielskiej rekonstrukcji stroju i uzbrojenia rycerza Waltera de Beauchamp (dosta³em j± kiedy¶ poczt± od Ezbera);
- identyczne widniej± na kilku ilustracjach z epoki, przedstawiaj±cych odpoczywaj±cych rycerzy niemieckich, niestety widzia³em je tylko na niezbyt czytelnej reprodukcji w jednym z naszych starych zeszytów historycznych (bodaj "Cedynia, G³ogów, Kryszków", ale dok³adnie nie pomnê).
Witam!
Chcia³bym zaproponowaæ wymianê pogl±dów na temat pasów rycerskich z prze³omu XIV i XV wieku, a tak¿e zapytaæ czy jest jaki¶ solidny rzemie¶lnik w naszym kraju, kóry wspó³cze¶nie takie ustrojstwo wykonuje?
Pozdrawiam!
W kwestii pasów polecam kontakt z dr. Olgierdem £awrynowiczem - zajmuje sie t± kwesti± od kilku lat zarówno od stony "praktycznej" jak i "symbolicznej". Poniewa¿ nie bêdê tu reklamowa³ innych Forów kontakt mogê podaæ na PW.
Pozdrawiam
Witam!
Z góry dziêkujê za wszelkie mo¿liwe dane na ten temat i jednocze¶nie proszê o umieszczanie jak najwiêkszej mo¿liwo¶ci ¼róde³ zwi±zanych z tym¿e tematem. Ju¿ wkrótce umieszczê tutaj wszelkie ¼ród³a, które s± w moim posiadaniu.
Pozdrawiam!
Przyk³ady metalowych pasów rycerskich.
Pozdrawiam Hako
Czy ma kto¶ zdjêcia zachowanych orygina³ów?? Jak by³y skonstruowane, czy by³y to okucia pasów skórzanych czy po³±czone ze sob± p³ytki metalowe, jak wygl±da³o zapiecie itp, itp
Ps Nie widzê powodu aby nie podaæ namiarów na inne forum, informacja powinna byæ wolna i nieskrempowana.
Witam!
Dziêki wielkie Hakoz ¼róde³ka
. Co do konstrukcji, to ¼ród³a podane powy¿ej ukazujê na pewno pasy skórzane z okuciami, choæ istnia³y tak¿e pasy wykonane z metalowych ogniw. Osobi¶cie chcia³em kiedy¶ zamówiæ pas w Galerii GHONT, pyta³em o szczegó³y, czas realizacji i sprawy techniczne, ale niestety nie dosta³em od nich ¿adnej informacji (wzór ich pasa zamieszczam w za³±czniku).
Pozdrawiam!
Parê zdjêæ z Turskiej:
B³±dz±c po internetowych muzeach znalaz³em takowy w³a¶nie pas wykopany w Elbl±gu. Przez w³asne gapiostwo nie zapisa³em z jakiego okresu on pochodzi³.
Ju¿ na za³±czonym obrazku widaæ to by³ on wykonany ze skóry za¶ metalowe jego elemnety sa najwyra¼niej odlewane.
Z rycerskim pozdrowieniem Hako
Hako, masz mo¿e wiêcej zdjêæ tego pasa?
Pozdr
Có¿, szkoda, ¿e to tylko jedno zdjêcie. Nie widaæ zapiêcia, klamry.. ale dziêki
CYTAT
czy jest jaki¶ solidny rzemie¶lnik w naszym kraju, kóry wspó³cze¶nie takie ustrojstwo wykonuje?
Podpisuje siê pod tym pytankiem...
pozdrawiam
¦mia³o mogê siê podj±æ wykonania pasa metalowego albo skórzanego okutego br±zem lub srebrem, kwestia konkretnego wzoru (tylko na podstawie znalezisk archeologicznych) i konkretnego zamowienia. Napewno nie wyrobiê siê na ten sezon (kwestia jak mia³by byæ skomplikowany itp) Jestem otwarty na propozycje.
http://tomala.tron.yupe.net/ - tu te¿ mo¿na nabyæ kilka ³adnych pasów (za mniej ³adne ceny :/ )
CYTAT
tu te¿ mo¿na nabyæ kilka ³adnych pasów (za mniej ³adne ceny :/ )
Moze ceny i nieladne , ale napewno adekwatne to poziomu realiów historycznych... wiêkszo¶c to fantazja bez pokrycia w ¼ródlach, zarówno archeologicznych jak i ikonograficznych. Dla przyk³adu ogniwa w kszta³cie tarcz, na których mozna sobie zamówic dowolny wzor to kompilacje XVI - wiecznej tzw. (w heraldyce) tarczy polskiej. Jednak powielanie wzoru wynika pewnie tak¿e z niewiedzy zamawiaj±cych , dla których pasy wydaj± siê ³adnym ozdobnikiem, tyle ze nie do konca rozpoznanym w ¼ród³ach.
Polecam cal± ikonografiê ma³opolsk±, wielkopolsk±, ¶l±sk±, jakakolwiek, niemnieck± itp., ale nie strony internetowe z wyrobami, bo fantazja zamawiajacego dany produkt moze nie znac granic (a jak wiadomo : klient - nasz pan).
Witam!
Oczywi¶cie, kiedy zak³ada³em ten temat chodzi³o mi o jak najwiêcej ¼róde³ odnosz±cych siê do tego elementu. Wiadomo jest (mówi± o tym rachunki królewskie z dworu W³adys³awa Jagie³³y), ¿e pasy rycerskie mia³y ogromn± ró¿norodno¶æ form, i wykonywane by³y z ogromnej liczby ró¿norakich surowców (co oczywi¶cie odbija siê na olbrzymiej rozpiêto¶ci cenowej tej¿e ozdoby).
Chodzi mi w³a¶nie o przedstawienia ikonograficzne, które t± ró¿norodno¶æ ukazuj±. Szczególnie by³bym rad, gdyby pojawi³y tu siê ¼ród³a przedstawiaj±ce pasy z ró¿nych krêgów kulturowych.
Na dodatek zastanawia mnie jedna rzecz. A mianowicie kiedy pojawiaj± siê pasy tworzone z samych ogniw, nie nabitych na skórê.
Z góry dziêkujê za wszelkie informacje i pozdrawiam!
witam.... i przyznam siê, ¿e mam sporo tego.... w³a¶nie opracowanego na podstawie ikonografii, ale zamierzam zabraæ siê za produkcjê takowych wiêc zdradzi³bym "tajemnicê handlow±. Odno¶nie pasów produkowanych przez Tomalê i ich cen to powiem wam, ¿e ja taniej bym ich nie sprzeda³. Swój pas wykonywa³em równo tydzieñ, po kilka godzin pracy dziennie. Jest to rzecz ³adna ale bardzo pracoch³onna.
I na os³odê ... dwa nastêpne pasy (i ostatnie pasy).... w z±³±czniku
Re.... Kornik ......
.....na podstawie ikonografii czy rze¼b bardzo trudno wywnioskowaæ ktore pasy by³y ³±czone na zawiasach. Tworcy nagrobków lub malarze pomijali te drobne elementy. Mnie wydaje siê, ¿e pasami zawiasowymi sa pasy gdzie po ozdobnej p³ytce wystêpuje pionowy waski metalowy pasek ale.... to tylko przypuszczenia. No i... jeszcze jedno, znajduj±cy siê w ¶rodku; rozety, ozdoby nit, mo¿e wskazywaæ, ¿e pas takowy jest najprawdopodobniej nitowany.
ZRP Hako
Wiem, ¿e ryzykujê spalenie na stosie za takie pytania....... ale zaryzykujê. Czy pasy metalowe (tudzie¿ skórzane z okuciami) by³y faktycznie zarezerwowane tylko dla rycerstwa, czy tylko przyjê³a siê nazwa "pasy rycerskie"? Czy zatem przy rekonstrukcji stroju prostego wojaka-chama (dajmy na to ³ucznika, topornika, czy miecznika) nie przystoi zak³adanie takowego? Tudzie¿, je¶li na przyk³ad taki ³ucznik wywodzi³ siê ze szlachty (dajmy na to zubo¿a³ej) to tak¿e nie móg³ takiego pasa nosiæ (bo nie by³ tak bardzo zakuty w blachy i nie staæ go by³o na konia)? Czy po prostu takie pasy tylko wygl±da³y jak rycerskie, jedynie nosi³y inn± nazwê? Hê?
Na terenach Polski ³uk uznawano za broñ kmiotów, nie godn± r±k szlechetnie urodzonych.
CYTAT
Czy pasy metalowe (tudzie¿ skórzane z okuciami) by³y faktycznie zarezerwowane tylko dla rycerstwa, czy tylko przyjê³a siê nazwa "pasy rycerskie"? Czy zatem przy rekonstrukcji stroju prostego wojaka-chama
Pas rycerski to symbol rycerza (akurat w tym wypadku nie chodzi o nadu¿ycie s³owa "rycerz").
Zwyk³ego wojaka-chama nie by³o by staæ na co¶ takiego. Nawet je¶li w jaki¶ sposób wszed³by w posiadanie takiego pasa i zacz±³ siê w nim pokazywaæ to napyta³by sobie biedy.
Oczywi¶cie by³y pasy ozdabiane elementami metalowymi, ale zdecydowanie nie wygl±da³y one jak pasy rycerskie.
CYTAT
je¶li na przyk³ad taki ³ucznik wywodzi³ siê ze szlachty (dajmy na to zubo¿a³ej)
To jeszcze nie znaczy, ¿e jest rycerzem.
CYTAT
Na terenach Polski ³uk uznawano za broñ kmiotów, nie godn± r±k szlechetnie urodzonych.
To dlaczego Jagie³³o bra³ co¶ takiego do rêki :-)?
Pozdrawiam
Krótko mówi±c mamy problem typu:
nie staæ mnie na rycerza a chcia³bym co¶ ³adnego, bo bêdê zubo¿a³ym szlachcicem/biednym najemnikiem/prostym wojem/wpisaæ dowolne
Odpowied¼ brzmi: NIE. Nie robiæ tak. Jak robiæ prostego wojaka, to prostego wojaka. Jak rycerza to rycerza. Mo¿e jeszcze ubogie z³ote ostrogi ;) ? Pozdrawiam
Gwyn
CYTAT
To dlaczego Jagie³³o bra³ co¶ takiego do rêki :-)?
Bo On z Litwy a nie z Polski ;P
A poza tym chodzi³o mi raczej o ko¿ystanie z czego¶ podobnego w bitwie.
A co do ca³ego tematu to dok³adnie s³owo w s³owo popieram twierdzenie kolegi Gwyna: Jasne i zdecydowane NIET!
cytat:
Krótko mówi±c mamy problem typu:
nie staæ mnie na rycerza a chcia³bym co¶ ³adnego, bo bêdê zubo¿a³ym szlachcicem/biednym najemnikiem/prostym wojem/wpisaæ dowolne
Nie mamy problemu typu NIE STAÆ MNIE. Kompletujê strój ³ucznika, bo interesuje mnie ³ucznictwo a nie dla tego, ¿e nie staæ mnie na blachy. Jak by mnie nie by³o staæ na rycerza i robi³bym za chama z oszczêdno¶ci, to na pewno nie chcia³bym wydawaæ kasy na co¶ tak marginalnego jak ³adnie zdobiony pas. Tak, czy nie?
Pytanie dotyczy³o poprawno¶ci historycznej i chcia³em siê po prostu upewniæ, czy je¶li urozmaicê sobiê pas elementami metalowymi, to czy nie bêdzie to wygl±da³o na marn± imitacjê pasa rycerskiego. Inaczej. Chcia³em siê upewniæ, czy metal w pasie (na pasie, jako pas) by³ absolutnie zarezerwowany dla rycerstwa. Tyle.
W zwi±zku z czym dziêkujê Andrzejowi z Sielca za uwagi - s± cenne i skorzystam z nich.
Co do Gwyna natomiast...
cytat:
Mo¿e jeszcze ubogie z³ote ostrogi ;) ?
.... a mo¿e by¶ tak siê zastanowi³ zanim co¶ palniesz ;)?
O ostrogi nie pyta³em i uwa¿am, ze uwaga jest tyle¿ chybiona, co p³ytka.
Pozdrawiam serdecznie.
Bo ja generalnie p³ytki jestem i chybotliwy. Bezpieczne s± wszelkiej ma¶ci rozetki którymi mo¿na sobie pasek przyozdobiæ, podobnie jak zawiasowe okucie sprz±czki i skuwka na koñcówkê. Pozdrawiam
Gwyn
Przyk³ad zdobieñ o których pisa³ Gwyn.
Pozdr
WR
Witam
No có¿ rycerz to rycerz i o pasie rycerskim zapomnij (pomijam milczeniem sam± kwestiê zabawy w rycerza :-).
CYTAT
Nie mamy problemu typu NIE STAÆ MNIE.
Je¶li chcesz byæ ³adnie wygl±daj±cym ³ucznikiem to masz spore pole do popisu poza paskiem w kwestii wydawania kasy. Porz±dne, szyte rêcznie, buty na podstawie wykroju historycznego, pugina³, tasak, puklerz, ³ebka z nitowanym czepcem kolczym, przeszywka szyta rêcznie z wielu warstw lnu (a nie wypchany Michelin), ubranie z we³ny tkanej i barwionej rêcznie.
Pozdrawiam
P.S. To mój 777 post, ³adna liczba :-).
Skwarku, jesli masz watpliwosci mozesz poszukac w ikonografii. Np. w Psalterzu Luttrella jest wizerunek lucznikow trenujacych celnosc i 2 z nich ma pasy z barwionej na zielono skory lub jedwabiu nabijane brazowymi/mosieznymi kolkami lub rozetkami. W Londynie odnaleziono luczniczy ochraniacz kisci ozdobiony rozetkami (bedacymi jednoczesnie oprawa dziurek) i dosc masywna sprzaczke w typie tych uzywanych od 2 pol. XIV do 1 pol. XVw.
Na ilustracjach pochodzacych z British Library ukazujacych sceny z Wojny Stuletniej widac zolnierzy noszacych pasy nabijane brazowymi pierscieniami, okraglymi blaszkami.
Wynika z tych obrazkow jasno, ze zolnierzy bylo stac i nosili tego typu ozdoby. Ich pasy nie byly tak szerokie i tak gesto nabijane jak pasy rycerskie (odleglosc pomiedzy poszczegolnymi rozetkami wynosila conajmniej 1 szerokosc rozetki). To cala roznica.
Dziêki za odpowiedzi (Ewce k³aniam siê w pas i zamiatam ko³pakiem ziemiê spod nóg ).
Tylko jeszcze jedna sprawa.......
........
.......... NIE CHCÊ BYÆ RYCERZEM I NIE CHCÊ MIEÆ PASA RYCERSKIEGO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
.....
..... wobec tego, je¶li jeszcze raz przeczytam, ¿e kto¶ pisze mi o tym ¿ebym zapomnia³ o pasie rycerskim, albo o rycerzu, albo o udawaniu rycerza, albo kreowaniu siê na rycerza, to zastrzelê siê z mojego chamskiego nierycerskiego ³uku i bêdê tego kogo¶ straszy³ po nocach. O.
Wyt³umaczê jeszcze raz, bo nie chcê wyj¶c na jakiego¶ dewianta: pytania moje mia³y na celu zebranie informacji dziêki którym uniknê na przysz³o¶æ wszelkiego podobieñstwa do rycerza (poza zakutym ³bem).
A tak na marginesie. Z pewno¶ci± zarówno w Polsce (¶redniowiecznej), jak i w wiêkszo¶ci Europy ³uk by³ broni± my¶liwsk±, a na bitwach u¿ywan± przez pospólstwo. Natomiast sprawa zgo³a inaczej wygl±da³a w Anglii i na stepach (polecam przyjrzenie siê ³ucznikom walcz±cym w Wojnie Stuletniej i temu, jak ewoluowa³ ich strój oraz wyposa¿enie). Na wschodzie z kolei ³uk bywa³ oznak± zamo¿no¶ci i wysokiego statusu spo³ecznego. A ¿e kraje nie by³y od siebie odgrodzone jak zagrody, to zarówno wp³ywy angielskie, jak i kultury stepowej, uwidacznia³y sie w ró¿nych czê¶ciach naszego kontynentu (vide exemplum Wêgry). Ale to tylko na marginesie, bo to w³a¶ciwie nie na temat (zainteresowanych/niedoinformowanych odsy³am do tematu £UCZNICTWO - ¿eby daleko nie szukaæ).
Pozdrawiam serdecznie
witam...
.....wpisa³e¶ siê Skwarku w temat "Pasy rycerskie"........ st±d to ca³e zamieszanie. Zaczêto traktowaæ ciê jak osobê która chce w³a¶nie takowego odtwarzaæ... i wykonaæ sobie taki pas.....nie dziw siê wiêc reakcji.....
..... a z ³uków to nie tylko chamy strzela³y.....Do cnót rycerskich zaliczano grê w szachy, jazdê konn±, umiejêtno¶æ pisania poezji i piêknego wys³awiania siê, strzelanie z ³uku, szacunek wobec dam, umiejêtno¶æ p³ywania i jeszcze tam kilka innych, takich drobnych..... jak prawdomówno¶æ, skromno¶æ, hojno¶æ......
St±d zami³owanie Gastona Phoebusa i jemu podobnych do ³owów.....
W ka¿dej trzyosobowej KOPII by³o dwóch strzelców a bywali nimi giermkowie.... te¿ stanu rycerskiego....
A w zakonach, do których mogli nale¿eæ wy³±cznie ludzie stanu rycerskiego, to z³uków nie strzelano...?
W 1410 Radzyñ Che³miñski zdobyto po zasypaniu go ".....strza³ami i pociskami z kusz....."(to cytat). Strzelali wiêc rycerze z ³uków......oj strzelali.
"Zakuty ³ep" - Hako pozdrawiam....
Czy poni¿sze pasy <patrzcie za³±czniki> nie s± jakim¶ wymys³em?
Pozdrawiam wszystkich forumowiczów!
To mój debiutancki post na freszce chocia¿ ju¿ od dawna jestem jej sta³ym czytelnikiem.
Marzy mi siê rekonstrukcja pasa którego rysunek umie¶ci³em w za³±czniku i w zwi±zku z tym mam kilka pytañ.
Poszukuje informacji jak wygl±da³o miejsce ³±czenia górnego paska z tym szerokim, tzn. czy by³y razem zszyte,
znitowane czy po³±czone jeszcze jako¶ inaczej? Na jakim¶ anglojêzycznym forum spotka³em sie z informacj±,
ze takie pasy czasem powstawa³y przez odpowiednie rozciêcie jednego szerokiego pasa skóry.
Czy s± zachowane jakie¶ orygina³y?
W jaki sposób opleciona jest pochwa? Chodzi mi o jakis schemat takiego albo zblizonego "oplotu".
Czê¶æ rozetek mozna w oczywisty sposób przytwierdziæ nitem, jednak co z tymi które "robi±" za oprawê dziurki?
W cynowych odlewach z epoki spotka³em siê z trzpieniami stanowi±cymi czê¶æ odlewu i które mozna
rozklepaæ jak nit. Czy stosowano t± metodê równie¿ w odlewach br±zowych?
Krawêdzie paska górnego wydaj± sie byc czym¶ obszyte(?) Có¿ to moze byc? Cienka skóra? Jaki¶ materia³?
Jaki kolor móg³ tego byæ?
I wreszcie ostatnie: jakie mo¿e byc datowanie tego cuda? Chcia³bym sobie go sprawiæ na G. ale wygl±da
mi on jako¶ tak XIII-kowo (i tak sobie go zrobie tyle, ze na G. zabiorê jaki¶ inny;)
Pozdrawiam, Jabber
Hej
Zdaje sie ¿e zarówno narysowany miecz jak i pas datowa³bym na pierwsz± po³owê 14 wieku. Co nie znaczy ¿e w drugiej ju¿ siê nie nadaje. Ale to trzebaby sprawdziæ.
Pozdrawiam
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikwitam.....
Oj zbiera³em siê Jabber z t± odpowiedzi± do¶æ d³ugo.... zachorowa³em i znalaz³em wreszcie na to czas. Na przedstawionej przez ciebie ilustracji wystêpuje moim zdaniem pomieszanie epok.
- Wi±zania pochwy, w/g moich danych koñcz± siê zdecydowanie przed pierwsz± po³ow± XIV wieku......
- Wi±zania zast±pi³ bym okuciami ... tak jak narysowa³em......
Wystêpuj±ce na pasie cienkim ( czerwono- br±zowy ) tzw. „kostki” datowane s± do¶æ szeroko bo od po³owy XIII wieku do pierwszej po³owy wieku XV. W ramce przyk³ady „kostek” i „kwiatków” ze znalezisk londyñskich. Drugie datowane podobnie. Wykonane z br±zu, ewentualne srebrzone lub srebrne.
Po zakuciu kostek na pasie br±zowym k³adziesz go na szerszy pas czerwony i przeszywasz. Szycie to zapobiega³o przede wszystkim wycieraniu wappenrocka przez nity. W przypadku „kostek”, które s± szersze od paska br±zowego druga warstwa pasa zapobiega³a wbijaniu siê ich w materia³ wappenrocka.
W Muzeum w Londynie znajduje siê du¿a ilo¶æ szlufek metalowych, na których najprawdopodobniej wieszano oba pasy. St±d moja propozycja stosowania szlufki a na nie zszywania pasów, które wydaj± siê rozwi±zanie wcze¶niejszym.
Jak obrabiaæ dziurki „kwiatkami” widaæ na ilustracji (równie¿ Muzeum Londyn).
ZRP - Hako
Takich 'szlufek' czêsto u¿ywano do usztywniaia pasów tekstylnych zarówno mêskich jak i kobiecych. Pozdrawiam
Gwyn
Drodzy Forumowicze,
Witam wszystkich i zwracam siê z pro¶b± o spojrzenie na mój mizerny wyrób.
Jak widaæ jest to pas, wykonany z rêcznie wycinanych i t³oczonych z matrycy tarcz mosiê¿nych. Postanowi³am nie przytwierdzaæ owych tarcz do pasa skórzanego, gdy¿ nitowanie wyda³o mi siê ryzykowne (brak umiejêtno¶ci
), wiêc skoñczy³o siê na po³±czeniu kó³kami, które niestety bardzo pas zamroczy³y... Równie¿ zapiêcie jest, chyba, niestosowne (¿e tak powiem).
W zwi±zku z powy¿szym proszê o jakiekolwiek sugestie, jak sprawiæ, ¿eby pas nie przynosi³ wstydu, jak równie¿ o opinie ogólne. Czy kto¶ z Was widzia³ (lub dysponuje zdjêciem b±d¼ ilustracj±) tak wykonany pas ("rycerski" czy mo¿e bardziej "paradny"?
)? Je¶li ³±czenie kó³kami mo¿e byæ, to czy wykonanie ich równie¿ z mosi±dzu nie bêdzie ma³o efektowne?Mo¿e mied¼? B³agam te¿ o sugestie zwi±zane z zapiêciem, bo mi rêce opadaj±, jak na nie patrzê, a nie mam cienia pomys³u na inne...
Bêdê wdziêczna za wszelkie reakcje.
Pozdrowienia dla wszystkich.
P.S. Zapiêcie jest mo¿e trochê za ma³o widoczne, ale mo¿na siê domy¶liæ, ¿e jest to do¶æ obrzydliwa haftka...
Elo!
A mozesz zdradzic co bylo inspiracja do stworzenia tego czegos ? ( tzn .czy zrobiles takie cos bo "szatan ci kazal" ,czy opieralessie na jakiejs ikonografi/zachowanym pasie ? bo mi osobiscie takie cos sie z rycin nie zapamietalo, ale mam swiadomosc ze jezcze wszystkiego nie widzialem ,dlatego pytam
cukiereczki i ciasteczka
takie oryginalne pasy mozna czêsto spotkaæ na sukniach równie oryginalnych widywanych na dziewczynkach na imprezach.
w ¼ród³ach siê nie spotka³am, ale "na ¿ywo" owszem.
nie jest to ani pierwszy, ani ostatni taki pas w RR.
te tarcze jak dobrze kojarze to chyba duzo po sredniowieczu