Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: habity zakonne- wszystko w tym temacie
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Inne ubiory pó¼no¶redniowieczne
Stron: 1, 2, 3
Michos³aw
Mam nadziejê ¿e niczego nie przeoczy³em...

Mia³by kto¶ mo¿e wykrój do habitu dominikañskiego?

Dodam ¿e nasze bractwo odtwarza okres oko³ogrunwaldzki.
Ziêba
Mnie te¿ interesuje dominikañski, mam ryciny, na których habity s±, mam regu³ê, ale wykroje trudno zdobyæ. Przynajmniej mnie siê nie uda³o. Próbowa³am dotrzeæ do ¼ród³a t.j. do samych dominikanów, ale mnie delikatnie mówi±c... olali :-)

Pomo¿ecie?
jacek555
CYTAT(jaro_gryf_666 @ 11:11 29.12.2004) *
Yow

Wybaczcie to zapytanie, ale co trzeba miec pod habit franciszkanski?
Sorki, ale z Waszych postow zbyt wiele nie wywnioskowalem, wiec czy moglibyscie jasniej... icon_redface.gif

Dzieki za odpowiedz icon_cool.gif

pod habitem frnciszkañskim nosi siê spodnie. Habit sk³ada siê z tuniki, kaptura i sznura. Jest kilka ga³êzi zakonu franciszkanów. Najbardziej liczni s± franciszkanie bernardyni - nosz± habit br±zowy, franciszkanie konwentualni - habit czarny i kapucyni - habit br±zowy z wszytym kapapturem do tuniki.
Ihnacy
Pax Et Bonum!

mam do Szanownego Panstwa pytanie: posiada moze ktos informacje o nowicjuszach Sw. Franciszka? w jaki sposob musi wygladac "kaparon siegajacy do pasa"?

dziekuje!
Marcin Templariusz
Salve !

Mam pewien problem poniewa¿ w ksi±¿ce "Templariusze" Marion Melville znalaz³em taki tekst:

"Strój zakonny sk³ada siê z d³ugiej tuniki o rozciêtych po³ach zwanej te¿ jupel a girons - rozciêtego na bokach kasaka oraz zapietego futra, a tak¿e z obszernego p³aszcza lub raczej peleryny zwanej równie¿ esklawin±. na wiosne brat zwraca do sukiennicy swa opoñczê podbit± jagniecym futrem i otrzymuje w zamian letni± opoñcze bez podszewki. W ekwipunku znajduje sie tak¿e tunika o w±skich rêkawach i opoñcza spieta na piersiach agraf± lub zwi±zana rzemykami, nosi ja na tunice, gdy pozostaje w klasztorze. Ca³y strój jest z czerwonym krzy¿em na piersiach lub ramieniu. "Ordonansy" wymieniaje równie¿ garnache - rodzaj kasaka bez rêkawów, który byæ moze oznacza jupel a girons."

Wiêc mam pytanie czy ta tunika to zastêpcza nazwa habitu ( nie wydaje mi siê ) lub mo¿e strój brata rycerza nie sk³ada³ siê z habitu ( w regule jest ). I to i to nie pasuje wed³ug mnie wiêc jak w koñcu jest z tymi habitami dla braci rycerzy.

Z góry dziêkuje za odpowiedz.
EwKa
Suknia=habit=tunika. Te same nazwy na jeden typ stroju. Jesli przeanalizujesz forme zachowanych habitow zakonnych (Sw. Franciszka, Sw. Klary) to zwrocisz uwage, ze nie roznia sie one nawet od sukni/tunik krolewskich. Czemu nie moze byc habit o kroju tuniki?

Roznice w nazewnictwie wynikaja z malo precyzyjnego slownictwa sredniowiecznego opisujacego ubrania oraz bledow we wspolczesnych tlumaczeniach owego slownictwa:)
Hako
witam....
jeden z krojów habitu.....
pozdrawiam HaKo
Marcin Templariusz
Dziêkuje bardzo za odpowiedz, bardzo mi to pomog³o.

I mam jeszcze jedno pytanko :

Napisa³a¶ Ewo ¿e, "Nie do konca tak jest-naewt zakony rycerskie mialy stroj bojowy i stroj tzw."domowy" czyli zwyczajny zakonny habit. Odtwarzajac zakonnika (brata-rycerza) trzeba uszyc dwa stroje:)"

O co chodzi z tym strojem bojowym, czy to jest cotte de arme ( czy jak to siê pisze ) czy mo¿e co¶ innego?


Pozdrawiam Marcin.
EwKa
Stroj bojowy dla brata rycerza nie odbiegal od typowego stroju bojowego rycerza swieckiego. W zaleznosci od epoki wygladal on inaczej, cecha najczesciej podkreslana w statutach i przepisach jest skromnosc owego stroju i broni, brak ozdob.

U Meville jest takze opis stroju bojowego z uwzglednieniem wszystkich warstw (gambeson-przeszywanica, kolczuga, tunika-cotte d`armes, oba helmy, pasy,itp.)
Jest takze opis wyposazenia dodatkowego...

Poza tym tu na Fresze masz info. o wygladzie stroju bojowego Templariuszy (jak zawsze troche zakopane miedzy milionem postow wiec trzeba szukac:)
Marcin Templariusz
Jeszcze raz wielki dziêki.
Ihnacy
moze ma ktos informacje o nowicjuszach franciszkanskich w XIII-IV wieku? ma moze ktos wzor tego kaparonu siegajacego do pasa?
Brat Bart³omiej
Witajcie!

Ja równie¿ mam pytanie. Wiemy ju¿, jak to jest z franciszkanami. Jak sprawa wygl±da³a u dominikanów? Czy(tak, jak wcze¶niej napisa³a Ewka) na habit tylko samodzia³, czy mo¿e len(tak, jak w za³±czniku £azarza)? Pytam, bo mam problem z kupnem odpowiedniego materia³u.

Pozdrawiam:

Bart³omiej
Marta K.
A co s±dzicie o tej rekonstrukcji habitu ?

Lipek
Jedyne kryterium do rzeczowej oceny z mojej strony to estetyka, a ta jest nie najgorsza zreszt± po obejrzeniu wielu obrazków wydaje siê byc wporz±dku. Nie moge byc arbitrem aczkolwiek jest to pewnie ca³kiem zgrabna rekonstrukcja.
Marta K.
Tylko zastanawiam siê nad jego krojem... Nigdzie na ikonografii nie widaæ guzików, a z drugiej strony s± przedstawienia habitów i trochê "lu¼nych" (gdzie mog³oby tych guzików nie byæ, bo troszkê lu¼niejszy habit mo¿na w³o¿yæ przez g³owê) jak i do¶æ "obcis³ych" (ale co wtedy). Czy b³êdem by³oby zapiêcie takiego habitu na rz±d czarnych guzików ?
Lipek
Witam !
CYTAT(Marchewa @ 13:18 12.03.2008) *
Tylko zastanawiam siê nad jego krojem... Nigdzie na ikonografii nie widaæ guzików, a z drugiej strony s± przedstawienia habitów i trochê "lu¼nych" (gdzie mog³oby tych guzików nie byæ, bo troszkê lu¼niejszy habit mo¿na w³o¿yæ przez g³owê) jak i do¶æ "obcis³ych" (ale co wtedy). Czy b³êdem by³oby zapiêcie takiego habitu na rz±d czarnych guzików ?


Có¿ obcis³o¶æ mo¿e wynikaæ z udrapowania materia³ów np. z ty³u.. lecz ma³o to prawdopodobne, za¶ co do guzików wydaje mi siê ¿e jest to raczej niezbyt dobre wyj¶cie wiele regu³ zakonnych zakazuje u¿ywania jakichkolwiek guzików sprz±czek etc. Zreszt± po przez analogiê do czasów dzisiejszych te¿ mo¿na powiedzieæ i¿ guziki s± be...gdy¿ osobi¶cie niekojarzê habitów z guzikami (je¶li sa takowe proszê mnie oswiecic)... .
Marta K.
Tylko, ¿e mêskie habity jednak troszkê form± siê ró¿ni± od tych kobiecych. Ja siê oczywi¶cie przy guzikach nie upieram. Ale mêskie habity s± raczej takie "bezkszta³tne", przewi±zane sznurem, a kobiece jednak pokazuj± kszta³t (oczywi¶cie bez przesady).

Mo¿e po prostu tak ci±æ materia³ i tak zszyæ, by habit mial jednak swój kszta³, nie by³ przesadnie lu¼ny, a da³o siê go za³o¿yæ bez zapinania.
EwKa
Marchewa, dopasowanie do ciala sukni/habitu to tylko kwestia 2 rzeczy: rozciagliwosci sukna i krojenia owego. Korzystajac z wykrojow poszerzanych bocznymi klinami spod pachy (wykroje ubiorow grenlandzkich) zauwazysz, ze sa one wciete w pasie (dopasowane do sylwetki) a jednoczesnie nie posiadaja zadnych zapiec na guziki lub sznurowan.Oczywiscie suknia nie lezy "jak druga skora" na tobie ale dosc dobrze opisuje sylwetke.
Tylko czy to potrzebne? Wiekszosc habitow to luzne suknie...
Guziki byly zawsze traktowane jako zbytek, oznaka luksusu lub zbytniego podazania za moda. Pozwalaly one lepiej dopasowywac ubranie do ciala, lepiej to cialo eksponowac a tu wchodzimy juz w temat biadolenia hierarchow kosciola na temat obnoszenia sie z grzesznym cialem:)

Jaki dokladnie habit cie interesuje? Bo tu sie zaczynaja "schody". Habity klarysek z obcislych czesci to maja tylko rekawy:) Zreszta i plaszcz i welon ktory dopelnia wiekszosci strojow zakonnych tworzy dosc niedookreslona sylwetke. Ponadto niektore zakony nie dosc, ze rezygnowaly z opasania to jeszcze dodawaly szkaplerz.
Marta K.
Wg. strony internetowej zakonu klarysek (w Krakowie) szkaplerz, na pocz±tku by³ traktowany raczej jako dodatek (ochronny) a dopiero du¿o pó¼niej zosta³ czê¶ci± obowi±zkow±. Co do opasania - sznur (z trzema wêz³ami).
Chyba rzeczywi¶cie masz racjê co do lu¼no¶ci, bo przecie¿ to duchowieñstwo, jak ognia wystrzegaj±ce siê czego¶, co mog³oby ewentualnie ¶ci±gn±æ po¿±dliwe spojrzenie p³ci przeciwnej...
EwKa
Dokladnie tak z tym szkaplerzem-w regule Sw. Klary okreslany jest on jako fartuch:)
Ciekawa jest wzmianka o 3 habitach i plaszczu...
praela
Witam, poszukujê kroju habitu cysterskiego: moi uczniowie chc± taki uszyæ (raczej zlecic jego uszycie) ¿eby podarowaæ go opactwu w Fontenay (Francja), gdzie realizujemy projekt o cystersach. Dziêkujê za wskazówki i pozdrawiam.
sara
Witam! Jestem tu nowa i z gory przepraszam za moj kompletny brak wiedzy w temacie dyskusji ale mam olbrzymi problem... Moze ktos moglby mi pomoc??? mam zadanie zidentyfikowac habity zgromadzen zenskich. Ze wszystkimi sobie juz dalam rade, pozostal mi tylko jeden. Habit jest koloru szarego, bialy szkaplerz i nakrycie glowy... hmmm... co tu duzo mowic... to bialy, duzy "kapelusz" bo bokach wywiniety ku gorze. Moze ktos zorientowany w temacie wie o co mi chodzi i udzielilby odpowiedzi???

pozdrawiam wszystkich
leandra
Mam pytanie

Czy widzieli¶cie mo¿e habit z ozdobami z futra???
Jakie¶ ikonki??

Bo szukam i nic.

A skoro wyperswadowaæ sie nie da to mo¿e kto¶ co¶ poradzi;)
Rabiega
CYTAT(leandra @ 13:51 25.07.2008) *
Mam pytanie
Czy widzieli¶cie mo¿e habit z ozdobami z futra???
Jakie¶ ikonki??
Bo szukam i nic.
A skoro wyperswadowaæ sie nie da to mo¿e kto¶ co¶ poradzi;)


Mo¿e jednak perswazja.
Ozdoby na habicie ???
To ¿art ?

Rabiega

leandra
Te¿ tak s±dzê
ale têpota niektórych nie zna granic
a¿ strach tak mroczyæ Ble!!!

Hurra perswazja uda³a siê ;)
Brat Bart³omiej
Witajcie!
Mam pytanie nastêpuj±cej tre¶ci: co ma na sobie kamienowany cz³ek? Przypomina wygl±dem dalmatykê. Jednak nie jestem pewien, wiêc pytam.

Pozdrawiam
Matatjahu
Mam pytanie jaki habit dla Benedyktyna je¶li mo¿na to proszê o krój po za tym jaki kolor i co pod spód. Chodzi mi o mnicha z prze³omu XIV - XVw dok³adniej okres oko³ogrunwaldzki.

Co do habitu to wydaje mi siê ¿e kaptur ³±czony z reszt± ale po za tym nic nie wiem. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ykt_opactwo.jpg

Bracie Bart³omieju to mi przypomina Dominikanina a po za tym ten w zielonym jest bez gaciów. Trzeba trochê cenzury szczerba.gif
Matatjahu
Pomo¿e mi kto¶ smile.gif
EwKa
Habit benedyktyñski ma charakterystyczne szerokie rêkawy. Kaptur prêdzej doszyty do habitu ni¿ oddzielny (tak uszyty aby nadmiar materia³u swobodnie wyk³ada³ siê na ramionach). Na to idzie szkaplerz (do pracy?). Wszystko barwy czarnej (najpewniej sukno z we³ny czarnych owiec wiêc nie kruczo-czarna farbowana welniana tkanina) choæ pocz±tkowo nie by³o wskazanego jednoznacznie koloru habitu wiêc mo¿e byæ równie dobrze ciemnoszare sukno. Pod habitem tunika bia³a lub czarna z bardzo w±skimi rêkawami.
Ubioru dope³nia skórzany pas lub szyty z tkaniny.
http://www.osb.org/gen/habit.html

CHAPTER LV : Of the Clothing and the Footgear of the Brethren
Let clothing be given to the brethren according to the circumstances of the place and the nature of the climate in which they live, because in cold regions more in needed, while in warm regions less. This consideration, therefore, resteth with the Abbot. We believe, however, that for a temperate climate a cowl and a tunic for each monk are sufficient, -- a woolen cowl for winter and a thin or worn one for summer, and a scapular for work, and stockings and shoes as covering for the feet. Let the monks not worry about the color or the texture of all these things, but let them be such as can be bought more cheaply. Let the Abbot, however, look to the size, that these garments are not too small, but fitted for those who are to wear them.

Let those who receive new clothes always return the old ones, to be put away in the wardrobe for the poor. For it is sufficient for a monk to have two tunics and two cowls, for wearing at night and for washing. Hence, what is over and above is superfluous and must be taken away. So, too, let them return stockings and whatever is old, when they receive anything new. Let those who are sent out on a journey receive trousers from the wardrobe, which, on their return, they will replace there, washed. The cowls and the tunics should also be a little better than the ones they usually wear, which they received from the wardrobe when they set out on a journey, and give back when they return.

For their bedding, let a straw mattress, a blanket, a coverlet, and a pillow be sufficient. These beds must, however, be frequently examined by the Abbot, to prevent personal goods from being found. And if anything should be found with anyone that he did not receive from the Abbot, let him fall under the severest discipline. And that this vice of private ownership may be cut off by the root, let everything necessary be given by the Abbot; namely, cowl, tunic, stockings, shoes, girdle, knife, pen, needle, towel, writing tablet; that all pretence of want may be removed. In this connection, however, let the following sentence from the Acts of the Apostles always be kept in mind by the Abbot: "And distribution was made to every man according as he had need" (Acts 4:35). In this manner, therefore, let the Abbot also have regard for the infirmities of the needy, not for the bad will of the envious. Yet in all his decisions, let the Abbot think of God's retribution.

z: http://www.holyrule.com/

http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7002727.JPG
¦w. Benedykt, 1415-25, St. Lambrecht, Austria, Ko¶ció³ ¦w. Piotra

http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7002099.JPG
http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7002100.JPG
http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7002104.JPG
http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7002106.JPG
Freski, 1400-1415, Zwickenberg, Karyntia, Austria
Matatjahu
Wiêc bez gaci ?

A ten Szkaplerz z kapturem wiêc po co kaptur w habicie ?

I jak ma wygl±daæ tunika ?
EwKa
Szkaplerz to jest fartuch roboczy wiêc po co kaptur? Wiêkszo¶æ przedstawieñ to mnisi w samym habicie z kapturem

Tunika wygl±da jak tunika-d³uga szata, zwê¿aj±ce siê rêkawy. Parê stron wcze¶niej by³y linki z zachowanymi habitami (co prawda wiek XIII i XIV ale moda raczej nie obowi±zywa³a zakonników).

Problem gaci wa³kowany by³ te¿ kilka stron wcze¶niej. W Regule jest wzmianka o "spodniach" ale mog± byæ to d³ugie do kolan gacie w "starym stylu".
Matatjahu
Sskaplerz Benedyktyñski inaczej kukulla noszona przez mnichów benedyktyñskich. Ró¿ni siê od zwyk³ego szkaplerza d³ugim kapturem. Ale nie wiem jak dok³adnie wygl±da bo znajdujê Benedyktynów w samych habitach.

Tunika to ju¿ wiem co do gaci to mi nie zale¿y ale co to za poñczochy w regule dunno.gif
EwKa
Pamiêtej, ¿e po Soborze Watykañskim II nast±pi³a zmiana w wygl±dzie ubiorów zakonnych i opisów wspó³czesnych habitów czy szkaplerzy nie mo¿na przenosiæ na realia XIV czy XV wieku.

Coculla/Kokulla to co innego ni¿ szkaplerz, to p³aszcz-d³ugi i fa³dzisty.

Poñczochy czyli nogawice rozdzielne i siêgaj±ce za kolano podtrzymywane podwi±zkami.
Matatjahu
Wielkie dziêki thanx.gif a jaki habit (i co pod spód) ... dla Szpitalnika z prze³omu XIV - XVw
Matatjahu
Czy nikt nic nie wie ?
tatarzycho
Salve!
Temat stary ale mam ma³± kwestiê, która najlepiej pasuje do tego tematu.
Najpierw celem uzupe³nienia...

Szpitalnik to bêdzie chyba ciemnobrunatny habit z wszystym kapturem. Czarnym p³aszczem okryte ramiona. Na p³aszczu bia³y krzy¿ na lewej piersi a pod spód d³uga do kolan koszula lniana i lniane gacie krótkie, nogawice (widzia³em gdzie¶ na ikonografii bia³e nogawice, jakby lniane z widocznym podwi±zaniem w pasie i strzemi±czkiem). Obuwie, mimo powszechnego mniemania, to nie sanda³y tylko, jak ju¿ kto¶ wspomnia³ (chyba Viator), patynki na nogawicach.

Ale mnie nurtuje inna kwestia...

Cingulum ? z jêzyka ³aciñskiego pas lub powróz. Pocz±tkowo by³a to jedwabna wstêga lub skórzany pas. Czêsto cingulum ozdabiano ? od VII w. z³otem, per³ami i kamieniami szlachetnymi, a od XII w. bogatymi haftami o motywach ro¶linnych lub zwierzêcych oraz inskrypcjami odnosz±cymi siê do Chrystusa, Naj¶wiêtszej Maryi Panny i ¶wiêtych.
D³ugo¶æ cingulum wynosi³a ok. 3m, dostosowywano j± niekiedy do obwodu lub d³ugo¶ci znaczniejszych przedmiotów kultu (np. grobu Chrystusa).
W okresie XVI ? XVII w. dopiero wesz³y w u¿ycie cingula w postaci d³ugich sznurów z jedwabiu, lnu lub we³ny; zakoñczone frêdzlami, najczê¶ciej bia³e lub koloru szat liturgicznych.
Cingulum w postaci sznura lub pasa (z tkaniny lub skóry) przyjê³y tak¿e zakony oraz zgromadzenia zakonne. Eksponowanie symboli cingulum zaowocowa³o w ¶redniowieczu powstaniem bractw paskowych, których cz³onkowie nosili cingulum ku czci Chrystusa, NMP, Józefa Oblubieñca, Filomeny, Franciszka z Asy¿u, Tomasza z Akwinu i Franciszka z Paoli.

Czyli w okresie oko³ogrunwaldzkim nie mog³y wystêpowaæ na szatach zakonnych cingula w postaci powszechnie u¿ywanego przez rekonstruktorów sznura "podebranego" pobliskiemu ksiêdzu proboszczowi smile.gif tylko raczej powszechny, w tym okresie, pasek skórzany lub ozdobny jedwabny pas materii zwi±zany z przodu. Dla mnie kwestia do¶æ istotna, bo odtwarzaj±c tak± postaæ muszê siê temu przyjrzeæ. A mo¿e siê mylê?

Inn± kwesti± jest materia³, z którego szyto habit. Za we³n± przemawia powszechno¶æ stosowania ale lnianego nie zabrania ¿adna regu³a. Zatem gorêtszy dzieñ oraz nieco wy¿sza pozycja w hierarchii lub wiek mog³y umo¿liwiaæ odrobinê luksusu?

Wiem, ¿e na niektórych freskach zakonni ¶wiêci s± przedstawiani ze sznurowym cingulum, na którym zawi±zane s± trzy wêz³y, wiem co o ne oznaczaj± ale nie umiem tych cingulów przeciwstawiæ historycznym danym, na które siê wcze¶niej powo³ywa³em. Wiem te¿, ¿e freski niejednokrotnie by³y przez lata poprawiane, zwykle "ze wzglêdu na poprawno¶æ jak±¶tam np. polityczn±" a to mog³o oznaczaæ zamalowanie pierwotnego paska i umieszczenie tam cingulum itp.

Pozdrawiam serdecznie
Tatar
tatarzycho
Salve!

Ponawiam pytanie o cingulum.
Mam jeszcze kwestiê dotycz±c± mocowania u paska lub przy cingulum koronki w postaci sznura "Paternoster". S± wzmianki, ¿e noszono je, ju¿ we wczesnym ¶redniowieczu, mocowane u pasa, jednak nie ma opisu w jaki sposób by³o to mocowanie wykonywane. Mo¿e macie jaki¶ pomys³, ja zastanawia³em siê nad ma³ym paskiem skórzanym, rzemykiem albo po prostu zachaczeniem o zakoñczenia, czyli chwosty na koñcach. Dotar³em te¿ do informacji, ¿e na jednym koñcu by³ umieszczany ma³y krzy¿ ale w dwóch ¼ród³ach podaj± ró¿ne datowania takiego rozwi±zania, jedno XVw, drugie koniec XVIw.

Pozdrawiam serdecznie
Tatar

Hako
CYTAT
Czyli w okresie oko³ogrunwaldzkim nie mog³y wystêpowaæ na szatach zakonnych cingula w postaci powszechnie u¿ywanego przez rekonstruktorów sznura "podebranego" pobliskiemu ksiêdzu proboszczowi tylko raczej powszechny, w tym okresie, pasek skórzany lub ozdobny jedwabny pas materii zwi±zany z przodu. Dla mnie kwestia do¶æ istotna, bo odtwarzaj±c tak± postaæ muszê siê temu przyjrzeæ. A mo¿e siê mylê?


Wspomniane przez ciebie cingulum by³o zapewnie u¿ywane przez kapelanów ZNMPDNzJ. Pamiêtaæ jednak musisz, ¿e Krzy¿acy byli braæmi zakonnymi na prawach rycerzy i Ci nosili to co nosili rycerze. Nigdy nie spotka³em siê z jedwabnym pasem materii zamiast pasa.

Zajête przez Krzy¿aków w porcie gdañskim z angielskiego statku bia³e we³ny ¶wiadcz±, ¿e w³a¶nie ich u¿ywano wy³±cznie na habity. Grubo¶æ we³ny decydowa³a o tym czy habit by³ letni czy zimowy. Do zimowego stosowano dodatkowo firdung - (??) zapewne chodzi³o tu o jak±¶ podszewkê.

CYTAT
Na p³aszczu bia³y krzy¿ na lewej piersi a pod spód d³uga do kolan koszula lniana i lniane gacie krótkie, nogawice (widzia³em gdzie¶ na ikonografii bia³e nogawice, jakby lniane z widocznym podwi±zaniem w pasie i


Ta "ikonografia" to kolorowa ilustracja z Osprey Military przedstawiaj±ca wyposa¿enie zakonnika z XIII wieku. Nie nale¿y uwa¿aæ jej wiêc za ¼ród³o wiarygodne. Kolory nogawic np. krzy¿ackich zamie¶ci³em gdzie¶ na frehowych ³amach, Kolory te oparte by³y jednak na ikonografii.
tatarzycho
Salve!

Dziêki, Hako, za odpowied¼, ju¿ my¶la³em, ¿e nikt nie odezwie siê bo wiedza dotycz±ca zakonnych, nie tylko Krzy¿aków, ale np. benedyktynów, którzy mnie bardziej interesuj±, jest raczej niezbyt ³atwodostêpna.
Masz racjê, ale ja pisa³em raczej o Szpitalnikach, nie o Krzy¿akach, chyba, ¿e siê mylê i jest ten temat niezwykle do siebie podobny. Jednak ka¿dy ¶lad traktujemy jako uzupe³niaj±cy wiedzê.

Co do cingulum, skoro nosili je kapelani ZNMP to zapewne u franciszkanów i benedyktynów spotyka siê identyczne. I zapewne nadal zaprzyja¼nieni proboszczowie musz± siê strzec "hord rekonstruktorów" odtwarzaj±cych prostych mnichów smile.gif Cingula, w mniejszym lub wiêkszym stopniu bêd± od nich po¿yczane icon_wink.gif lub ewentualnie rekonstruktor uplecie sobie takowe sam.
Przepasze siê nim dwukrotnie, zwi±¿e lekko po prawej i powinny mu zostaæ do¶æ d³ugie dwa koñce sznura. Na jednym z nich zrobi trzy wêz³y, oba zakoñczy chwostkami...

Co do sznura modlitewnego, znalaz³em gdzie¶ tu, na Fresze, opiniê, ¿e Paternoster by³ noszony, lub wrêcz eksponowany, u pasa po lewej stronie. W formie sznura z paciorkami, najpewniej drewnianymi ale do¶æ du¿ymi, ¿eby by³y zauwa¿alne. Powinien byæ wyeksponowany ale nie nadmiernie bogaty, wiêc zakoñczenie popularnymi chwostkami bêdzie najlepszym rozwi±zaniem. A teraz trochê w³asnej analizy... Sznur powinien mieæ 10 do 150 koralików, ale skoro braciom nakazywano odmawianie 150 psalmów w trzech równych turach, st±d ja zrobi³bym 50-o koralikowy sznur. Podczas modlitwy zgubi³bym siê przerzucaj±c 10-o koralikowy sznur 5 razy, st±d najprostsze rozwi±zanie. I chyba jednak w³a¶ciwym bêdzie rezygnacja z krzy¿yka na jednym koñcu sznura...

Szczególnie interesuje mnie ubiór benedyktyna. O we³nach na habit wiem, ¿e to jedyny prawid³owy materia³ nañ, jednak trudno jest zdobyæ w³a¶ciwy splot i kolor dla interesuj±cego mnie tematu. Spróbowa³em takowy zdobyæ ale po pierwszej wpadce mam swoist± obawê przed zakupami przez internet. Wolê lekki mrok w lnianym habicie ni¿ oczekiwanie na w³a¶ciwy kolor i splot bez koñca. Szyæ lubiê ale jeszcze siê uczê wielu rzeczy z tym fachem zwi±zanych. Dopiero wczoraj zosta³em jasno naprowadzony (znaleziskiem w internecie) na w³a¶ciwe sploty i niew³a¶ciwe kolory smile.gif

Doskonalê dodatkowo warsztat kopisty...

Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz dziêki za odpowiedzi
Tatar
MacHuberth
Witam!

Potrzebuje informacji na temat ubioru mnichów b±d¼ ksiê¿y wspomagaj±cych krzy¿owców podczas wypraw do Ziemi ¦wiêtej. W kwestii u¶ci¶lenia chodzi mo o ok. XIII w. Ró¿ni³y sie od ubiorów stosowanych na codzieñ czy mo¿e mia³y jakie¶ elementy pancerza? Nosili przy sobie jak±¶ broñ czy jedynie kije(mnisi) lub pastora³y (wy¿si hierarchowie ko¶cio³a)?

Za wszelkie info lub ryciny z góry serdecznie dziêkuje smile.gif

Pozdrawiam
Ysmay
Witam!
Poszukujê informacji, tzn zarówno ikonografii jaki i wykrojów odno¶nie habitu benedynktynki, XIIIw (bo z tego co wiem w³a¶nie wtedy powsta³ pierwszy klasztor ¿eñski tej regu³y w Polsce)- gdy¿ w³a¶nie j± zdecydowa³am siê odtwarzaæ.
Czy kobiety nosi³y pod habitem giez³o takie jak inne kobiety?
Czy tak jak mê¿czyzni posiadali kukullê?

Pozdrawiam i z góry dziêki za odpowied¼ smile.gif
m_q
CYTAT(Ysmay @ 22:23 02.02.2013) *
Witam!
Poszukujê informacji, tzn zarówno ikonografii jaki i wykrojów odno¶nie habitu benedynktynki, XIIIw (bo z tego co wiem w³a¶nie wtedy powsta³ pierwszy klasztor ¿eñski tej regu³y w Polsce)- gdy¿ w³a¶nie j± zdecydowa³am siê odtwarzaæ.

Czy aby w ¶redniowieczu benedyktynki nie by³y zakonem ¶ci¶le klauzulowym i pa³êtaj±ca siê luzem benedyktynka w habicie by³aby zjawiskiem nietypowym?
Ysmay
http://3.bp.blogspot.com/_XJLRfM7_000/S3HG...Scholastica.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_XJLRfM7_000/S3HO...holastica+7.jpg
Usi³ujê wywnioskowaæ na podstawie tej ikonografii, czy ¶w. Scholastyka mia³a w±skie rêkawy i p³aszcz, czy te¿ szerokie rêkawy?
Ysmay
Jak wiemy ¶w. Hldegarda odbywa³a podró¿e o charakterze kaznodziejskim smile.gif Wyg³asza³a swe kazania nie tylko w klasztorach, ale równie¿ w miejscach publicznych, tak¿e s±dzê, ¿e obecno¶æ mniszki jest uzasadniona smile.gif
P.S.
No bo jak ju¿ odtwarzaæ, to przeoryszê smile.gif
tatarzycho
Salve!

Odgrzebie stary temat bo po roku poszukiwañ s± kolejne kwestie.

Ale najpierw do Ysmay: na przywo³anych obrazkach jest zakonnica ale nie sama, jest z ni± druga albo jest w towarzystwie mnichów. To nie oznacza, ¿e obecno¶æ zakonnicy, nawet przeoryszy, na jakim¶ ewencie jest uzasadniona. To tylko oznacza, ¿e mog³a siê pojawiaæ na obiadach lub wizytach w klasztorach "zaprzyja¼nionych". Ale nie mam licencji na "manie racji" wiêc mogê siê myliæ.

A wracaj±c do moich kwestii z poprzednich tematów, jednak cingulum, czy te¿ po prostu sznur modlitewny, to franciszkanie i dominikanie. Cystersi czy Benedyktyni to raczej, je¶li wogóle co¶, skórzany lub materia³owy pas identyczny z cywilnymi ale bez zbytecznych udziwnieñ. Zatem odtwarzaj±c mnicha zajmuj±cego siê pi¶miennictwem, a to g³ównie Cystersi lub Benedyktyni, opisujemy siê pasem, nie sznurem.

Pozdrawiam
Tatarzycho
Roar
Ja mam pytanko
chcia³em siê spytaæ czy s± jakie¶ ró¿nice w wykrojach habitów z XIII, a z XV wieku
tatarzycho
Salve!

Ma³e sprostowanie:
Oczywiscie, cingulum to nie sznur modlitewny tylko po prostu sznur.

@Roar: Nie wierzê, ¿eby ta "moda" zmienia³a siê nadmiernie w czasie. Minimalne ró¿nice mog± wystêpowaæ w ogólnych elementach konstrukcji ubiorów lub w podejsciu do kaptura, szkaplerza itp.

Pozdrawiam
Tatar
Brat_Piotr_Templariusz
Witam !

Mam pytanie odno¶nie habitu dla Templariusza. Jako Ksi±dz bêdê nosi³ czarny habit z kapturem. Moje pytanie dotyczy sznura. Jak nale¿y go wi±zaæ. Proszê w miarê mo¿liwo¶ci o szybk± odpowied¼.

Je¿eli jest to mo¿liwe to poproszê o instrukcjê np. krok po kroku.

Pozdrawiam !
Brat_Piotr_Templariusz
yasha
Cignulum wi±¿e siê tak :

Kemot
To Templariusze nosili sznury? Czy jakie¶ ¼ród³a które o tym mówi± czy przedstawiaj±?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.