Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Instrumenty] - Lutnia - historia, jak graæ, producenci
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Stron: 1, 2
woocash_puchatek
HI!!!!!
Mam pytanko. Ile strun i jak jest strojona lutnia? Thanks za odpowied¡.
I gdzie mo¿na jak±¶ lutnie kupiæ?
wOOcash
Jan Gradoñ
Witam!

Ma³a Encyklopedia Muzyki: - Lutnia: "....... Struny, czêsto podwójne i zwykle w stroju tero-kwartowym, zaczepione s± w poprzecznej listwie metalowej na wierzchnej p³ycie korpusu. Liczba strun (6-16) i progów (4-11) zmienia³a siê z biegiem czasu......."

swinka.gif
Bartko z £om¿yñca
Przepraszam, nie chcê wyj¶æ na czepliwego, ale czy tam nie powinno byæ "terto" zamiast "tero"?
Jan Gradoñ
Witam!

Przyznam, ¿e nie wiem. Na logikê powinno byæ "terto-kwartowym", bo lutnia jest strojona tercjami i kwartami, ale w encyklopedii jest "tero-kwartowym". icon_sad.gif Mo¿e na forum jest kto¶, kto siê zna na stojeniu instrumentów i mnie poprawi.

swinka.gif
Dakkar
Ach ta sprawa mnie tez bardzo interesuje bo gram na gitarze,flecie i pzrymierzalem sie do lutni...
aczkolwiek jedynym sposobem jaki znam jest sprowadzenie Lutni z niemiec po koszcie najtansza 3500zl
wiec ja osobiscie narazie sobie na nia poczekam...
ale jakby co moge podac kontakt!
Marek Hany¿ewski
3500?!?!?!?!?! - U kogo tak tanio ????????? Jestem ciekaw, bo ceny z którymi siê spotka³em, to minimum 2500 Euro.
Je¶li chcesz taniej, a nawet lepiej, to polecam czeskiego wytwórcê Jiri'ego Cepelak'a. U¿ywam jego lutni ju¿ od piêciu miesiêcy, no i jestem naprawdê happy.
Oto adres jego strony www: http://music.taxoft.cz/cepelak/

/pozdrawiam/
Kamil Mieloszyk
Znalaz³em cosik, mo¿e kto¶ bêdzie zainteresowany, nie s± to arcydzie³a ale mo¿na siê na tym nauczyæ graæ i ewentualnie zastanowiæ zanim wybecyluje siê ³adnych pare tysi±czków na instrument renomowanego producenta. Przy cenie 400-500 z³ nie jest to finansowym samobójstwem a pograæ mo¿na.
Remko £ysy
Kamilu
Czy móg³by¶ podaæ namiar na producenta?
Kamil Mieloszyk
Osoba która je robi traktuje sprawe hobbystycznie a przy okazji dorabia, jak widaæ na zdjêciach pud³a rezonansowe nie maj± owalnych pleców tylko p³askie - gitarowe, ale jak dla mnie nie jest to problem przy takiej cenie.
Na razie kontakt przeze mnie chyba ¿e producent zadecyduje inaczej.
Ps jutro chyba zamieszczam info na targowisku tylko niech mi wstawi± "sponsora"
Pozdrawiam
Gloria z Krakowa
Szczerze?
Quasilutnia jest ca³kiem ³adna (mi³y ten listeczek), ale totalnie postmodernistyczna i bardziej przypomina mandolinê. Na drugim za³±czniku to zreszt± jest mandolina. Do pogrania sobie - owszem, ale raczej nie do reenactingu.
Kamil Mieloszyk
Szczerze?
Quasilutnia jest wykonana przez rzemie¶lnika a zatem nie jest to tak zwana masówka, co za tym idzie nic nie stoi na przeszkodzie by kszta³t i wymiary by³y zgodne z ¿yczeniami zamawiaj±cego. Jedyny "problem" to wspomniane wcze¶niej "plecki" instrumentu, ale moim zdaniem za tak± cene jest to niewielkie odstêpstwo. Oczywi¶cie mo¿na siê ze mn± nie zgodziæ ale wówczas pozostaje zakup instrumentu za kosmiczne dla wiêkszo¶ci kwoty. Kiedy¶ ju¿ o tym pisa³em, przytocze jeszcze raz. A by stwierdziæ ¿e gra na lutni to jest to nie potrzebuje wydawaæ ponad 3 ty¶ z³ na cudowny instrument. Potrzebuje instrumentu narzêdzia w przystêpnej cenie. Kiedy stwierdze ¿e to jest to wtedy stane na g³owie i rzeczone 3 ty¶ jako¶ uzbieram. A jesli to nie bêdzie to wówczas ³atwiej znajde kupca /czytaj-odsprzedam bez strat w³asnych/ instrument za 400-500 z³ ni¿ za 3 tysi±ce. I jeszcze takie powiedzenie "z³ej baletnicy przeszkadza i r±bek przy spódnicy" - oczywi¶cie to nie bezpo¶rednio do ciebie Gloriu, po prostu nie widze potrzeby zaczynania nauki gry na skrzypcach od razu na Stradiwariusach bigsmile2.gif /wiem lutnia to nie skrzypce to tylko takie porównanie smile.gif /
Pozdrawiam
meti
witam
Chcia³bym zreaktywowaæ temat. Poszukuje informacji o tym jak lutnie zkonsturowaæ, mo¿e jakie¶ rysunki technicze, strony o tym traktuj±ce. Znalaz³em ksi±¿kê "historical lute construction" pana Roberta Lundberga, wydaje mi siê ¿e mo¿e byæ interesuj±ca ale dostaæ j± mo¿na z tego co siê zorientowa³em tylko w stanach i to za 65 $ pozatym osoba która bêdzie wykonwyaæ lutnie nie zna angielskiego i potrzebne mi s± ¼rud³a we wspulnym (rysunki szczerba.gif ) i po polsku. Je¿eli uda siê zrobiæ tak± lutnie byæ mo¿e umo¿liwimy sprzeda¿ ale to nie prêdzej ni¿ za pó³ roku.
postrafiam MEti
Pawe³ Lipnicki
Kiedy ten instrument pojawi³ siê w Europie??
Czy jest importem ze strefy wp³ywów arabskich,
czy wynalazkiem rodzimym??
Ananke
Cze¶æ!
O ile pamiêtam, u niejakiego ibn Fadhlana by³a wzmianka o lutni w posiadaniu Wikinga.
Wiêc, datuj±c ostro¿nie, dodajmy jeszcze 100 lat - plus minus prze³om wieku X i XI.
Wzmianki pisemne to (chyba) dopiero XIII w. , W³ochy (albo Francja icon_wink.gif )

No i tyle...
meti
Witam
O ile dobrze pamiêtam (dane nie sprawdzone)to Lutnia by³ ju¿ w wiekach VII/VIII jednak nie wygl±da³a do koñca tak jak te lutnie pu¼niejsze (czego mo¿na by³o siê spodziewaæ) mia³y one ju¿ charakterystyczny dla lutni gryf wygiêty do ty³u i nieco wybrzuszone plecy.
postrafiam MEti
meti
witam
mine³o ju¿ sporo czasu a do tej pory nie dosta³em odpowiedzi na swoje pytanie.
wiêc siê przypominam
postrafiam MEti
100krotka
http://www.luth.org/plans/bp.htm#lutes
to co obieca³am smile.gif

osobi¶cie polebam ten model:
http://www.luth.org/plans/pl18.jpg
muzykus
Od ³adnych kilku lat "mêczê" gitarê i lutniê barokow± 6 strunow±. Mo¿e moje instrumenty nie s± najwy¿szych lotów (pewnie tak jak moje umiejêtno¶ci samouka beznutowca), jednak ¿eby zrobiæ taki instrument i to nie do powieszenia na ¶cianie trzeba mieæ o tym jakie¶ pojêcie. Tu mam Meti do Ciebie pytanie, czy nie porywacie siê z motyk± na s³oñce? Materia³ na taki instrument musi byæ odpowiedni, jego lakierowanie równie¿ musi byæ profesjonalne, bo poprostu nie bêdzie brzmieæ.
Czy nie lepiej poszukaæ lutników? Moja lutnia przyjecha³a do mnie z Jeleniej Góry od stareñkiego lutnika likwiduj±cego swój zak³ad. Jak siê dowiedzia³, ¿e instrument nie bêdzie wisia³ na ¶cianie tylko gra³ za¿±da³ bardzo ¶miesznej ceny. Pó¼niej lutnik z okolic Lublina wyceni³ j± tak, ¿e a¿ przysiad³em.
Je¶li jednak ju¿ koniecznie chcesz to zrobiæ to skontaktuj siê z Muzeum Instrumentów Ludowych na Zamku w Szyd³owcu. Mo¿e tam dostaniesz namiary na praktyków w tej dziedzinie
Pozdrawiam serdecznie - Muzykus
Scandicus
Co do stroju: gram na oud i stroj?: D G A d g c1
meti
witam
Stokrotne dziêki 100krotko respekt.gif
muzykus: chcê siê tym trochê pobawiæ tongue.gif
postrafiam MEti
100krotka
jak by¶ chcia³ jeszcze kilka tabulatur lutniowych, to daj znaæ smile.gif
mam tego sporo
a na poczatek kilka æwiczen na rozegrania palców

teraz moj lut jest we Wrocku na drugiej naprawie... (piszê lut, bo to ani lutnia anie lauta ;) )
niebawe bede siê wybieraæ do lutnika by siê lepiej zorientowaæ w cenach lutni i innych rzeczach...
Jiri Cepelak napisa³ mi, ze jego lutnie s± w granicach 1650 - 2600 Euro


pozdrawiam
happy.gif
Turenne
Ekhm, to tak. Ostrzegam, ¿e robienie lutni bez solidnego przygotowania lutniczego, zaplecza technicznego, czasu,miejsca i pieniêdzy, bêdzie najprawdopodobniej zmarnowaniem czasu. Nawet przy za³o¿eniu, ¿e zdobêdziecie plany której¶ z dobrych lutni, najlepiej plany której¶ z oryginalnych XVI lub XVII wiecznych samo wykonanie charakterystycznego pud³a rezonansowego bêdzie zadaniem praktycznie niemo¿liwym. stworzenie lutni jest du¿o trudniejsze od zrobienia gitary, a migda³owaty kszta³t pud³a wymaga u¿ycie skomplikowanego i drogiego urz±dzenia trzymaj±cego ca³± konstrukcjê podczas klejenia. Ca³a reszta to te¿ rzecz niebagatelna.

Nastêpna sprawa. Zdjêcia tanich "lutni" które podrzuci³ Kamil Mieloszyk nie przedstawiaj± lutni. S± to instrumenty przypominaj±ce mandolinê. Lutnia jest czym¶ zupe³nie innym. Jej pud³o jest gruszkowate, z p³ask± p³yt± rezonansow±, z rozet± przykrywaj±c± otwór rezonansowy, krótkim gryfem, i strunami pogrupowanymi po dwie (najwy¿szy jest pojedynczy) w tzw. chóry (ang. courses) strojone na ten sam d¼wiêk.

Dla Metiego
Co do historii lutni? Có¿, wydaje siê ¿e zawdziêczamy j± arabom, którzy przywie¼li j± do Europy. Arabowie po dzi¶ dzieñ kultywuj± tradycjê swojej arabskiej lutni zwanej Oud albo Laud, Jest nadal popularna w ca³ej Afryce pó³nocnej, szczególnie w Maroku, Algerii i Tunezji. W Europie zaczê³a siê upowszechniaæ jako¶ na prze³omie XV i XVI wieku i rozwinê³a siê w bogactwo odmian. By³y lutnie 6,8,10,12,14 chórowe (policzcie ile to strun by³o), oprócz tego tak zwane teorby, czyli lutnie z normalnym gryfem, oraz dodatkowymi strunami burdonowymi wisz±cymi w powietrzu i zaczepionymi do g³ówki po³o¿onej znacznie powy¿ej i w bok od g³ówki gryfu.

Polecam stronê lutnika Armanda Pilona ( www.armandpilon.com ) na której znajdziecie prze¶liczne zdjêcia jego lutni i teorby
Pozdrowienia dla 100krotki
Scandicus, jeste¶ 2-g± osob± w Polsce o której wiem ¿e gra na oud. Tak trzymaæ. ma³o was.
Lecheor
***
Turenne
Ci±gle uwa¿am, ¿e ³atwiej jest (z planami ofkorz) zrobiæ wierzchni±, bo p³aska, i nie trzeba siê wtedy roztkliwiaæ nad rozk³adem si³ ca³ego pó³okr±g³ego ty³u. Je¶li kto¶ uwa¿a ¿e da radê - ok.

A al-ud znaczy po prostu ud i tyle, (al albo literka "alef" znaczy mniejwiêcej tyle co "the" w angielskim, no big deal).
Lecheor
***
100krotka
wow.jestem naprawde pod wra¿eniem waszych informacji
Turenne, czy¿by¶ by³ na AMuz ? smile.gif

czy wiecie mo¿e ile by ten w³och chcia³ za lutnie?

i jeszcze jedno pytanie: czy wiecie czy kto¶ mo¿e chcia³by sprzedaæ lutnie (do 4tys.z³) ?

Pozdrawiam
happy.gif
Lecheor
*
100krotka
renesansowa
6-8 strun


widzia³am ¶liczne instrumenty na ebay(150-400 USD) ale tylko na terenie USA icon_sad.gif
Lecheor
*
100krotka
a znajoma z Krakowskiej AMuz mówi³a, ¿e Cepelak robi dobre instrumenty;chwali³a sobie;teraz zamówi³a u niego teorbê...

Lecheor, czy gdybym ju¿ mia³a motywacjê do kupna lutni (odpowiedni± ilo¶æ kasy) czy pomóg³by¶ mi przy ocenie instrumentu?
Lecheor
*
G³owañ
No dobra wskrzeszamy temat. Oto moje pytanie:

*drewno na lutniê:
-p³yta wierzchnia
-gryf
-pud³o rezonansowe ( chodzi o te ¿eberka, które tworz± ty³ lutnii)
No i na razie starczy.

z góry dzieki za odpowiedzi
Lecheor
*
Skwarek
Witam,

Tak mnie ostatnio ci±gnie, ¿eby siê zrobiæ na grajka pó¼no¶redniowiecznego. Jaki instrument by siê do takiego odtwarzania nadawa³ (dobrze wymiatam na gitarze wiêc chodzi mi o strunowe-szarpane). Mam mendolinê star± (na za³±czonym obrazku, sorki za jako¶æ ale walczy³em ze zmieszczeniem siê w limicie)) ale mendolina to chyba zbyt m³ody instrument na ¶redniowiecze. A nie da siê tej mendoliny przerobiæ na lutniê (widzia³em na przyk³ad takê z czterma podwójnymi strunami)? Co pañstwo (rozeznani w temacie lepiej ode mnie) o tym s±dz±?
Leszek Pelc
Przerobienie mandoliny na lutniê mija siê z celem - to instrumenty o zupe³nie innej konstrukcji . Do pó¿no¶redniowiecznego grajkowania trzeba by siê zaopatrzeæ w lutniê ¶redniowieczn± , giternê lub citolê.
Hasintus
Najlepszym rozwi±zaniem na posiadanie czego¶ co jest namiastk± lutni to kupienie wcze¶niej ju¿ wspomnianego oud (al ud, ud czy jak kto chce). Mo¿na ten instrument nabyæ w wielu krajach islamskich i nie jest bardzo drogi (od oko³o 140 USD) np w Egipcie a najbli¿ej w Turcji. Na Ukrainie mo¿na poszukaæ kobzy albo bandury to te¿ s± wna swój sposób odmiany lutni i nawet b. historyczne.
Stanowczo odradzam wszelkie "zrób to sam" i inne przeróbki. Bez du¿ej wiedzy, do¶wiadczenia a przede wszystkim dostêpu do specyficznego surowca (specjalnego drewna) to siê nie mo¿e udaæ. Zak³adaj±c nawet, ¿e wszystko wykonamy b. precyzyjnie oka¿e siê, ¿e instrument nie da siê nastroiæ.
Leszek Pelc
Oud to nie namiastka , ale lutnia z krwi i ko¶ci tyle , ¿e arabska - jednak do pó¿no¶redniowiecznego grajkowania nie zawsze siê nada , wtedy w Europie ju¿ raczej zwyk³a lutnia by³a w u¿yciu . Je¶li chodzi o materia³ - w u¿yciu by³o drewno europejskie np. jawor , owocowe , czasem nawet lipa , ¶wierk lub cedr na p³ytê wierzchni± . Nie rozumiem tez dlaczego precyzyjnie wykonany instrument mia³by byæ niemo¿liwy do nastrojenia ...
Hasintus
CYTAT(Leszek Pelc)
Je¶li chodzi o materia³ - w u¿yciu by³o drewno europejskie np. jawor , owocowe , czasem nawet lipa , ¶wierk lub cedr na p³ytê wierzchni± . Nie rozumiem tez dlaczego precyzyjnie wykonany instrument mia³by byæ niemo¿liwy do nastrojenia ...
W³a¶nie z powodu drewna, które nieumiejêtnie dobrane bêdzie siê odkszta³caæ, przez co instrument ju¿ nastrojony bêdzie siê rozstraja³. Przyk³adowo dok³adnie tak jak piszesz cedr na p³ytê wierzchni± powinien byæ sezonowany przynajmniej 80 lat. A wogóle gdzie kupiæ takie drewno i ile to bêdzie kosztowa³o?
D±brówka
Starzy, zdziwaczali lutnicy czasami pomagaj±. Ale trzeba uwa¿aæ, bo czasami krzycz±.
A z innej beczki - czy my¶licie, ¿e mo¿liwe by³o w ¶redniowieczu granie na strunowcach (niekoniecznie lutni) "biciami"? spotka³ siê kto¶ z tym? Bo granie melodii z tabulatur jest raczej trudne, i mo¿ej gorszej jako¶ci grajkowie szukali innych sposobów na efektowne wykorzystanie swojego instrumentu?
Leszek Pelc
Je¶li chodzi o drewno rezonansowe - mo¿na je kupiæ naj³atwiej u Pañstwa Henglewskich w Poznaniu , którzy prowadza sklep lutniczyhenglewscy.com ¶wierk lub cedr na p³ytê gitarow± ( a wiêc niejeden model lutni da siê z tego te¿ wykroic ) kosztuje 227,84 PLN .Czas sezonowania drewna jest wa¿ny ale w praktyce drewno ¶wierka , cedru czy jod³y po 10 latach jest ju¿ na prawdê dobre a drewno li¶ciaste nawet wcze¶niej .

"Bicia" w ¶redniowieczu - oczywi¶cie , moim ulubionym tego przykladem jest pierwszy utwór z p³yty zespo³u Calamus "The Splendor of Al Andalus" w którym chyba jakas citola jest wykorzystywana w³a¶nie w ten sposób. Nie s³ysza³em natomiast "bitej" lutni - jej raczej tak nie traktowano ..
Hasintus
w³a¶nie dzisiaj przegl±daj±c Allegro natkn±³em siê na ofert± sprzeda¿y lutni, co prawda jak pisze oferent XIX w (trochê wspó³czesna: metalowe progi i woóle ca³y gryf trochê inny ni¿ dawniej)ale my¶lê, ¿e do zwyklego grajkowania chyba by siê nada³a. Dla zainteresowanych podajê link http://www.allegro.pl/item111114362_lutnia...a_xix_wiek.html

Pozdrowienia
Megi
Fakt faktem w dzisiejszych czasach ciê¿ko o lutniê w przystêpnej cenie, ja podratowa³am siê trochê i sprowadzi³am moj± z Niemiec, niestety jest to tylko lutnia gitarowa a nie ¶redniowieczna. Obecnie mam dwa instrumenty tego typu
[edit: od tego jest targowisko- patrz regulamin]
Co s±dzicie o takich lutniach? Nie s± one zbyt historyczne, mo¿na bez obaw pokazaæ siê z czym¶ takim na festynie nie bêd±c nara¿onym na drwinê? :D
Lecheor
*
Atos
To wlasnie tez mogem dolaczyc jakas informacje... Kupili lutnie poczatkowo-renesansowa u jednego Mistsza, ktory robi instrumenci juz kilku dziesienciu lat. Mieszka w Uzgorodie, to niedaleko od granicy z Wegrami. Kosztowalo to blizko 500 euro. To nie jest jakas fantastyczna cena, mysle... Ale lutni robi on bardzo nie zly...
Jego strona internetowa znajdujesie u mnie www.lviv-menestreli.lviv.ua na kartce ПАРТНЕРИ. Nazywasie on Stepan Tychonenko ( na mojej stronie on jest napisany jak Степан Тихоненко).
Ania Franczyk
Czy kto¶ wie jak mocowano progi w lutni? Czy jest na to jaki¶ patent, specjalny wêze³? Ikonografia milczy... http://www.wga.hu/art/g/gentiles/orazio/luteplay.jpg
Johannes
To siê nazywa TYING FRET KNOTS, czyli wi±zanie progów.
(ang.) fret = próg, knot = wêze³

szukaj pod: http://www.vanedwards.co.uk/fretknot.htm

Mi³ej zabawy.
Ajcek
CYTAT
"Bicia" w ¶redniowieczu - oczywi¶cie

Pozwoli³em sobie wygrzebaæ starego posta.
Zdefiniuj proszê co rozumiesz przez bicia, bo za³o¿ê siê ¿e niektórzy ludzie sk³onni s± podpisaæ pod tekstem utworu "C, F, C6/4, G7" i stosowaæ rockowe rytmy. icon_wink.gif
Ania Franczyk
Domy¶lam siê, ¿e D±brówce chodzi³o o to, czy lutnista mo¿e zamiast palcowania stosowaæ uderzenia w kilka strun naraz lub w technice legato (bodaj¿e tak to siê nazywa przy grze na gitarze, chodzi mi o uderzanie kilku strun p³ynnie, bez przerw, nie jako pojedyncze d¼wiêki - czyli popularne "b-r-i-±") ;)
Ajcek
CYTAT
lub w technice legato (bodaj¿e tak to siê nazywa przy grze na gitarze, chodzi mi o uderzanie kilku strun p³ynnie, bez przerw, nie jako pojedyncze d¼wiêki - czyli popularne "b-r-i-±") ;)

Chyba chodzi Ci o arpeggio.

CYTAT
czy my¶licie, ¿e mo¿liwe by³o w ¶redniowieczu granie na strunowcach (niekoniecznie lutni) "biciami"? spotka³ siê kto¶ z tym? Bo granie melodii z tabulatur jest raczej trudne, i mo¿ej gorszej jako¶ci grajkowie szukali innych sposobów na efektowne wykorzystanie swojego instrumentu?

Je¶li mowa o "biciach" w kontek¶cie rezygnacji z tabulatury i "efektownego wykorzystania" instrumentu, to mo¿e chodziæ niestety tylko o jedno... ;/
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.