Witam!
Zgodnie z zapowiedzi±, przedstawiamy program Turnieju w Byczynie-Grodzie
Przyjazdy Bractw od piatku. zakwaterowanie wg informacji w zg³oszeniach(internat, gród , namioty).
Zbiórka d-ców(ci co bed±), po moim powrocie z turnieju w Kliczkowie tzn. 1.05.godz. 22:00
Zbiórka informacyjna dla d-ców wszystkich, 2.05. godz 10:00, w karczmie w Grodzie.
Przywitanie Bractw- Gród godz 11:00, 2.05.2009.
Wy¿ywienie od piatku do niedzieli wieczorem , wydawane ca³y czas.
Zapisy do konkurencji, u prowadz±cych, po przywitaniu. Prowadz±cych przedstawimy w czasie przywitania. Bojowy i inne konkurencje rozpoczynamy o godz 12:00.
W czasie trwania konkurencji przewidywane przerwy na z³apanie oddechu, posi³ki i na wystêpy zespo³ów.(White Garden(19:00, DeGrease Buffon z Minska, Muzyka dawna z Miedzyrzecza,Stonehenge).
Wszystkie konkurencje beda zapowiadane przez herolda.
W niedzielê od godz 12:00, gry i zabawy plebejskie, turniej rzutu w³óczni±, toporem i no¿em
oraz o 17:00, wystêp zespo³u Stonehenge. Przez ca³y czas trwania turnieju du¿y jarmark sredniowieczny, tak¿e rzemie¶lnicy z zagranicy.
Odbêda± sie takze warsztaty kowalskie, garncarskie, czerpania papieru i innne.
W piatek k.Grodu odbedzie siê rajd samochodów terenowych, a w sobote niedaleko Grodu zawody w pokonywaniu przeszkód terenowych(b³oto, woda, itp. )
Zasady turnieju bojowego s± autorstwa Martina, z ma³ymi modyfikacjami, wykorzystane za jego zgod±.
Przewidujemy takze now± zabawê, jak± bedzie bieg rycerski wg nowych zasad.
ZASADY BIEGU.
1. zostanie wybranych 4 kasztelanów
2. kasztelani przeprowadz± zaciag do swoich dru¿yn, tak ¿eby mieæ najlepszego walcz±cego, ³ucznika, miotacza ró¿na broni±, mocnego w gêbie i znaj±cego siê na piciu piwa.
Czyli, dru¿yny maj± liczyæ po 6 osób.
3.Metody zaci±gu s± w gestii kasztelanów(zap³ata, namowa, przekupstwo, b³aganie na kolanach lub na stojaco, gro¿by itp...)
4. dru¿yny bed± mia³y do pokonania trasê na której czyhaæ na nie bêd± ró¿ne niespodzianki i niebezpieczeñstwa.
5.Wygrywa dru¿yna, która zdobedzie najwiêksz± ilo¶æ punktów.
6.Czy wygran± bedzie beczka piwa, czy pe³en trzos? o tym dowiecie sie na miejscu.
Po wystêpie zespo³u White Garden-2.05.-od godz 19:00,mam nadziejê ¿e zd±¿ymy jeszcze z bitw± o gród, ale bez palenia, bo potem zacznie siê uczta.
ZASADY TURNIEJU BOJOWEGO BYCZYNA 2009 r.
Datowanie sprzêtu na turniej to 1250-1450. Nasi eksperci bêd± orzekaæ o historyczno¶ci lub jej braku. Eksperymentalne wynalazki przejd± tylko poparte dokumentacj± (albo przes³aæ wcze¶niej, albo przyjechaæ z odbitkami ksero)
Rozgrywanie turnieju
I etap: Domy
Podzia³ zawodników na grupy, zwane Domami.
Przydzia³ zawodników do Domów jest losowy. Z domu wychodzi dwóch zawodników z najwiêksz± ilo¶ci± punktów. Zawodnik dostaje 10 punktów za wygran± walkê plus ró¿nicê miêdzy wynikiem jego i przeciwnika. Walka-miecze jednorêczne z tarczami- na tym etapie trwa minutê.
II etap: Puchar
Zawodnicy s± losowo wpisywani do drabinki turniejowej, kto wygra przechodzi wy¿ej. Je¶li liczba zawodników jest nieparzysta, zostanie dostawiony losowo kandydat z poprzednio wyeliminowanych. Przywrócony zawodnik nie powinien walczyæ ponownie z tym, który go pokona³ w poprzednim etapie.
W momencie gdy zostaje 8 zawodników, walki prowadzone s± wg starych zasad, tzn. miecz z tarcz±, miecz pó³torarêczny, topór, fina³y-czterech zawodników-tylko miecz jednorêczny.
Zasady
I. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone s± tylko osoby pe³noletnie. Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± z lat 1250-1450.
Uzbrojenie takie musi zawieraæ:
- he³m z zas³on± - tzw. polska krata nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia. Zawodnik, któremu os³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony.
- os³onê szyi lepsz± ni¿ samo pikowanie. Wszelakie psie czy ma³pie pyski musz± mieæ czepiec kolczy (wymóg tak¿e historyczny!). Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów.
- os³ony r±k, czyli na ramionach co najmniej kolczugê, os³ona ³okci, przedramion i rêkawice.
- Korpus chroniony minimalnie przeszywanic± i kolczug±. Sam napier¶nik (bez naplecznika) równie¿ wymaga kolczugi.
- os³ony nóg, sk³adaj±ce siê z nabiodrka, nakolanka i os³ony ³ydek. Trzewiki nie s± wymagane.
Broñ: Musi byæ sieczna, czyli miecz, kord, tasak.. D³ugo¶æ broni dowolna. Waga broni nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1100g. Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów.
Sztych ma byæ zatêpiony.
Tarcza: Musi byæ na bazie drewna i skóry. Stalowe lub laminatowe (np. w³ókna szklane) tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. Wymiary: wysoko¶æ nie wiêcej ni¿ 90 cm, szeroko¶æ nie wiêcej ni¿ 60cm.
Ka¿dy zawodnik jest sprawdzany pod tym k±tem przed ka¿d± walk±.
II. Zasady rozstrzygania pojedynków
Zawodnicy bêd± wyczytywani z wyprzedzeniem jednej walki, czyli: „Walcz± panowie A i B, przygotowuj± siê panowie C i D”. Zawodnik ma byæ gotów do walki w ci±gu minuty od wezwania. Je¶li po tym czasie nie stawi siê na plac w pe³nym rynsztunku, uznany zostaje za pokonanego.
Walka trwa 60 sekund w pierwszym etapie, 90 sekund w drugim. Ewentualna dogrywka trwa 30 sekund.
Walka nie jest przerywana po trafieniu, a jedynie z powodów technicznych, lub na ¿yczenie zawodnika.
Zawodnik sygnalizuje chêæ przerwania walki poprzez krzyk „stop!”, wypuszczenie broni i uniesienie rêki z otwart± d³oni±. Sygna³ ten nie oznacza poddania walki a jedynie przerwê techniczn±. Walkê poddaje siê klêkaj±c. Sêdziowie musz± zapytaæ zawodnika, czy faktycznie poddaje walkê.
Zwyciê¿a ten zawodnik, który zdobêdzie wiêcej punktów. Licz± siê tzw. osadzone ciosy zadane w pole trafienia. Osadzonym nazywamy trafienie zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni. Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i bardzo lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie.
Pole trafienia: g³owa, korpus, nogi od kolan wzwy¿, ca³e rêce z wy³±czeniem nadgarstków i d³oni. Kolana i ³okcie s± liczone jako pole trafienia.
Utrata broni jest równoznaczna jednemu trafieniu. Trzykrotna utrata broni oznacza przegranie walki.
Je¶li zawodnik zostanie przyparty do barierek walka zostanie wstrzymana i wznowiona w ¶rodku pola. Chodzi o bezpieczeñstwo publiki.
Faule:
- sztychy, ciosy jelcem i g³owic±.
- ciosy kantem tarczy w przeciwnika. Uderzenia p³ask± powierzchni± tarczy s± dozwolone, ale nie punktowane. Uderzenia tarcz± (te¿ kantem) w broñ lub tarczê przeciwnika s± dozwolone.
- podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika.
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- atak ³okciem na g³owê lub szyjê.
- ciosy poza pole trafienia, czyli poni¿ej kolana i w d³onie.
- rzuty, podciêcia, wykrêcanie koñczyn i inne elementy zapa¶nicze, takie jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie he³mu.
Kary:
Upomnienie – S³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji
Ostrze¿enie - Zawodnik traci jeden punkt.
Dyskwalifikacja – zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Ich wspólna decyzja jest niepodwa¿alna i ostateczna.
Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
Je¶li dojdzie do kontuzji, uszkodzenia cia³a lub sprzêtu walka jest przerywana.
Je¶li zawodnik w wyniku kontuzji nie jest zdolny do kontynuowania walki, uznawany jest za pokonanego.
W przypadku otwartej rany zawodnik odsy³any jest do punktu medycznego. Medyk razem z sêdziami decyduje o zdolno¶ci lub niezdolno¶ci do kontynuowania walki.
Uszkodzenie sprzêtu ochronnego, broni lub tarczy powoduje przerwanie walki. Zawodnik ma umowne pó³ minuty na poprawienie lub wymianê uszkodzonego elementu.
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
III. Arbitrzy
Jest piêciu arbitrów. Czterech od naliczania punktów (po dwóch na zawodnika) i jeden g³ówny, prowadz±cy turniej.
Ka¿dy z nich ma prawo przerwaæ walkê, je¶li widzi ku temu przyczynê. Walkê rozpoczyna i wznawia po przerwie arbiter prowadz±cy.
Jedna osoba jest odpowiedzialna za pilnowanie up³ywu czasu przed walk±, w jej trakcie i podczas przerw. Zawodnicy którzy zakwalifikuj± siê do pó³fina³u(
, zobowi±zani s± do przekazania heroldowi spisu swoich dotychczasowych osi±gniêæ, informacji na temat znaku pod jakim walcz±. Mile widziane sztandary i asysta. Nie jest ona konieczna , dla osób nie zwi±zanych z ¿adnym bractwem. Ka¿da walka bêdzie poprzedzana fanfarami i zapowiedzi± herolda.
WALKI DRU¯YNOWE (melee)
Dru¿yny 5 osób.
Uzbrojenie wg w/w zasad. Poza tym…..resztê dowiecie siê na miejscu.
Z tym ¿e zostana rozegrane po trzy starcia:
1. Zdobywanie mostu
2. Zdobywanie proporca
3. Ochrona króla
Zasady turnieju ³uczniczego poda S³awek z Piotrkowa.
I to by by³o teraz na tyle. Prosimy o jak najszybsze przysy³anie zg³oszeñ