Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Rekonstrukcja wozu s³owianskiego
> Prywatne Inicjatywy > Wyprawy
Stron: 1, 2
M¶cidróg
Nim szerzej napiszê o ubiorze,podobieñstwach czy ró¿nicach,zacytujê tutaj Ludka Galuszkê:

".....Do najbardziej reprezentatywnych cmentarzysk nale¿y du¿e miejsce pochówku zbadane w miejscowo¶ci Devinska Nova Ves, gdzie rozkopano ok. 900 grobów (w tym 25 cia³opalnych). Za³o¿one w VI w., u¿ytkowane by³o a¿ po VIII w. Wiêkszo¶æ gro­bów by³a tu s³owiañska, aczkolwiek, zw³aszcza w¶ród warstw bogatszych, ³atwo rozpowszechnia³y siê obrz±dek i ozdoby awarskie. S³owiañskiego wojownika z wy¿szych warstw spo³ecznych mo¿emy przedstawiæ jako je¼d¼ca.Opasany bogatym pasem za który zatkniêty by³ topór,na rapciach wisia³a szabla lub przejêty od Franków miecz,lub sax. Dodatkowo uzbrojony by³ w w³óczniê, ³uk i strza³y.Na jednej z nóg zamocowan± za pomoc± rzemieni haczykowat± ostrogê. ......"

Dlaczego wklei³em ten opis? Uwa¿am ¿e nie wszystkie plemiona czy zwi±zki plemienne S³owian by³y ciemiê¿one przez Awarów.W tym projekcie chcê "pokazaæ" pewnego rodzaju symbioze w jakiej ¿yli z koczownikami.Tylko proszê nie pisz mi ¿e nie interesuje ciê odtworzenie bogatego wojownika icon_mrgreen.gif Mnie w tym projekcie zreszt± te¿ nie icon_mrgreen.gif ,oczywi¶cie materia³y u¿yte w rekonstrukcji i krój bêd± podobne,ró¿nic± na pewno bêd± zapinki,sprz±czki,broñ.Przede wszystkim ceramika..tak wiem to nie ubiór icon_mrgreen.gif My ze swojej strony musimy uszyæ stroje od podstaw,wykonaæ odlewy,ulepiæ jak±¶ broñ icon_mrgreen.gif Nie korzystamy z ofert rzemie¶lników.......wiêc wymagamy tego tak¿e od reszty:)Traktujê ten projekt sztandarowo, dlatego wiêc aby by³ przeprowadzony dobrze, potrzebujê czasu. Wd³g mnie bêdzie to jakoby uwieñczenie tego co do tej pory zrobili¶my i zrobimy w najbli¿szym roku na innych imprezach.
Pozdrawiam serdecznie.
M¶cidróg
Na terytorium zajmowanym przez Awarów wytworzy³a siê mieszana kultura archeologiczna awaro-s³owiañska, zwana kestelsk±, od miejscowo¶ci Keszthely nad jeziorem Balaton. Na cmentarzyskach tej kultury widzimy wyra¼nie splecione z sob± w±tki zarówno s³owiañskie jak i awarskie.

http://bukowlas.blogspot.com/2007/09/awarowie-cz-i.html

Jednym s³owem: osob odtwarzaj±cych w tym projekcie koczowników (Awarskich) obowi±zuj± znaleziska kultury Kasztelskiej.


Zaczynaj±c tym zdaniem pragnê na¶wietliæ problem ubioru wyko¿ystanego w naszej rekonstrukcji.
Sam projekt ,chcia³bym aby by³ przeprowadzony w sezonie letnim lub wiosennym.Powodem jest uczestnictwo dzieci i zwierz±t.
Materia³y wyko¿ystane do rekonstrukcji -len ,we³na.Tkanina lub filc.Bez znaczenia.

http://halla.mjollnir.pl/viewforum.php?f=111 W Bradaticy rozpisa³em siê co i jak odno¶nie doboru materia³ów i stosowaniu klinów.Nie muszê tego tutaj powtarzaæ jeszcze raz ,zreszt± ka¿dy z nas wie o tym doskonale.

Nas (czyli Slowian:)) bêd± interesowaæ znaleziska typu Martynowka.

Choæby takie jak z Sarata Monteoru w pobli¿u Bukaresztu. Ca³kiem udan± rekonstrukcj± s± przedstawienia w Ukrainian Chronicle of Clothing.


Na pocz±tek tyle:)
Co do ³±czenia wyprawy konnej i wozu.....mo¿na,oczywi¶cie..ale:)) albo robimy Pazyryk albo Awarów.
Czyli rzêdy koñskie tak¿e powinny byæ zrekonstruowane jak nale¿y.No ja w ka¿dym razie ci±gle robiê za miêso armatnie i BPP.
Vislav
CYTAT(rosamar @ 19:43 16.01.2008) *
[...]
A co do elementów awarskich w projekcie to jak rozumiem wystarczy³yby ciuchy ogólne koczownicze icon_wink.gif plus ozdoby, okucia itp charakterystyczne dla tej nacji?
Ogólnie to mo¿na by po³±czyæ z czasem ten projekt z wypraw± konn± dunno.gif i zrobiæ najprawdziwsz± karawanê

Mam te¿ zagwózdkê jakby tu Ogryzka do³±czyæ do projektu icon_wink.gif
Bo on niestety raczej nie bêdzie mia³ ochoty wspó³pracowaæ po dobroci.


Witam

Pozwoli³em sobie podzieliæ przygotowania do projektu na dwa odrêbne tematy. W tym proponujê omawiaæ strój i wyposa¿enie bytowe i obozowe.

Oczywi¶cie w tym projekcie nie w³±czamy znalezisk zwi±zanych z kultur± Pazyryk - odleg³e miejsca i czasy! Pewne elementy stroju mog± siê pokrywaæ, jednak np. kaftan jest czym¶ innym, ni¿ koczowniczy ko¿uszek. Warto zwróciæ uwagê na du¿± ilo¶æ elementów sk³adaj±cych siê na wykrój, jak równie¿ sposób rozciêcia przodu - w górnej czê¶ci po³y nie nak³adaj± siê.

Co do je¼d¼ców i u¿ycia koni pod wierzch - nie wszystko winno siê kojarzyæ z Pazyryk. Koczownik bez konia jest "lekko" u³omny bez wzglêdu na odtwarzane czasy. Oczywi¶cie M¶cidróg - jako lider projektu masz absolutnie decyduj±cy g³os jakie elementy stroju i wyposa¿enia uznasz za mo¿liwe do zaakceptowania, dotyczy to równie¿ rzêdu koñskiego.

pozdrowienia Vislav
rosamar
zly.gif wrrrrrr skasowa³ mi siê pracowicie pisany post maniac.gif

no to lece po kolei

Mówi±æ o ciuchach ogólnokoczowniczych mia³am na my¶li te które nie zmieniaj± siê zbytnio - zwyk³e proste spodnie, koszule, majty itepe. Czapki, kaftany, sprz±czki trzeba dostosowaæ do odtwarzanej nacji - w tym wypadku Awarów. Kompletowanie wyposa¿enia u³atwi nam fakt ¿e wyprawa jest planowana na lato (odpada mnóstwo ciep³ych zimowych ³achów) a tak¿e to ¿e nie zamierzamy odtwarzaæ jakich¶ hiper wypa¶nych kapi±cych z³otem arystokratów.
Z kolei po³±czenie wyprawy wozackiej z konn± to by³by dobry pomys³ o ile marsz odbywa³by siê gdzie¶ u mnie na pomorskich stepach, bo a¿ ¿al wtedy ¿eby koby³y sta³y bezproduktywnie w stajni - nie mia³am te¿ na my¶li by do³±czyæ wóz s³owiañski do wyprawy wiosennej bo to zupe³nie inne realia ale rok jest d³ugi i nigdzie nie jest zapisane ¿e mo¿e byæ tylko jedna wyprawa w roku diabel.gif Jak dla mnie mo¿emy urz±dzaæ i co tydzieñ icon_wink.gif ka¿d± z innej epoki.
Tak wiêc moja propozycja to weso³y wóz i konna eskorta usmieszek_09.gif mo¿e dodatkowo uzbrojona bo przecie¿ zbóje czychaj± za ka¿dym krzaczkiem icon_wink.gif

I parê uwag odno¶nie rzêdów koñskich.
Zgodzili¶my siê na wykorzystanie wspó³czesnej uprzê¿y wiêc przynajmniej na pocz±tek rozci±gnê³abym to na wszystkie elementy koñskiego oporz±dzenia. Problemem s± tu po prostu du¿e koszty rekonstrukcji, problemy technologiczne a tak¿e to ¿e wci±¿ nie bardzo mamy jak siê za to zabraæ. Proponujê wykorzystaæ wspó³czesne uzdy i siod³a które mo¿emy trochê "podrasowaæ" jakimi¶ charakterystycznymi elementami zdobniczymi. Przywo³am tu przyk³ad Pazyryk - jelenie poro¿a i rze¼bione medalioniki - trzeba by tylko ustaliæ jakie charakterystyczne by³y zdobienia awarskie/s³owiañskie. Gdzie¶ mi dzwoni ¿e ogólnokoczownicz± ozdob± by³y podwieszone przy u¼dzie skalpy samurai.gif wrogów.
M¶cidrugu we¼ proszê pod uwagê ¿e podstawowa konstrukcja jest praktycznie niezmienna: wêdzid³o, pasek potyliczny i policzkowy, naczó³ek, nachrapnik, wodze i napierstnik - ró¿nice s± g³ównie w sposobie wykonania i upiêkszeniu. Siod³o natomiast mo¿na zakryæ i wymo¶ciæ z po¿ytkiem dla swojego ass.gif , solidn± derk±. W przypadku Awarów mamy te¿ u³atwion± sprawê gdy¿ u¿ywali oni strzemion (w przeciwieñstwie do Scytów)

Co do znalezisk z kultury kasztelskiej to czy s± jakie¶ konkretne przedstawienia? Literatura? Strony www?
Vislav
Witam

Za³o¿y³em notatnik Google Avars gdzie zbieram ró¿ne materia³y z netu do weryfikacji.

Zgadzam siê z rozwiniêciem opisu ze strony Rosamar co by³oby mo¿na u¿yæ z posiadanego wyposa¿enia.

M¶cidróg! prowad¼ nas do celu.

pozdrowienia Vislav
M¶cidróg
Ok.Nie czepiam siê ju¿ kuni i ich "oporz±dzenia" icon_mrgreen.gif ..........chocia¿ warto by³o by pokusiæ siê o rekonstrukcje siod³a. http://www.ulfhednar.org/frame.htm. Jeszcze raz powtarzam ¿e siê nie pali icon_mrgreen.gif

Heh....odno¶nie wogóle Awarów w literaturze polskiej to jest ciemno¶æ.Co¶ tam pisa³ Labuda,G±sowski i ¦wiêtos³awski.Ale to i tak ma³o.

Trochê rzeczy po¶ci±ga³em od Czechów,trochê ze stron wêgierskich,s³owackich....u niemiaszków co nie co:)

W pierwszej kolejno¶ci wrzucam przedstawienia Awarów z Osprey.






Rekonstrukcje z Osprey s± dobre jak ka¿de inne.Na pocz±tek, aby by³o jako takie wyobra¿enie z czym to siê je.Na naszym blogu stara³em siê jak najlepiej posk³adaæ do kupy co jest dostêpne dla zwyk³ych zjadaczy chleba na temat Awarów.


Tutaj rekonstrukcja g³owy.Mongoloidalne rysy twarzy posiada³ tylko nieliczny procent tumenów w³a¶ciwych reszta to zbieraniny plemienne.
Vislav
Witam

Zlituj siê M¶cidróg! my jeste¶my pastuchami, a nie wojownikami. Oczywi¶cie ³uk, jaki¶ tam czekanik, d³ugi nó¿ - to powinno wystarczyæ. Jak sobie przypomnê Twoj± wêdrówkê w kolczudze i z reszt± ¿elastwa - za ¿adne ³upy i branki ¶wiata nie dam siê przekonaæ.

pozdrowienia Vislav
M¶cidróg
icon_mrgreen.gif Pastuchami to byli S³owianie .....u Awarów warrior.gif

Na powa¿nie,zamieszczê dzisiaj troche wiadomo¶ci o Awarach.

Nie ka¿e Wam odrazu odtworzyæ Kagana Bajana,ale na tyle ile to mo¿liwe bêdziecie musieli dostosowaæ ubiór do postaci.Na ca³o¶æ z³o¿± siê oczywi¶cie w wiêkszo¶ci szczegó³y takie jak pasy,kolczyki,zausznice.
Pro¶ciej sprawa bêdzie wygl±daæ ze zrobieniem Sklava:)
Je¿eli konny s³owiañski wojownik ,to proszê nie zapominaæ o ostrogach.
M¶cidróg
Najistotniejsze s± znaleziska pochówków.Id±ce w dziesi±tki tysiêcy.Wyró¿nia siê w nich dwie fazy:starsz± obejmuj±c± VI i wiêksz± czê¶æ VIIw dla której typowe sa ozdoby ryte i t³oczone z blachy z³otej,srebrnej i br±zowej. i m³odsz± z okresu miedzy koncem VII i VIIIw.której pochówki cechuj± sie ozdobami lanymi w odmiennym stylu.W obu przypadkach ozdoby sa czescia bogato nabijanych pasów.W starszym okresie czyli tym który nas interesuje koñcówki pasów mia³y najrozmaitsze kszta³ty;kr±¿kowate,trójp³atowe,rombowate,podkowiaste,sercowate i tarczowate.



Zdobione by³y motywami granulowanymi,motywami lilii,kraty lub plecionki,ponadto szklanymi oczkami itp.M³odszych nie bêde omawia³.W starszej fazie dochodz± wp³ywy bizantyjskie i hellenistyczne,rozprzestrzenione w kulturach stepowych znad Morza Czarnego.
Groby kobiet wyposa¿one by³yw ozdoby z br±zu,srebra i z³ota,przy czym przewa¿a³y kolczyki o najrozmaitrzych kszta³tach,czêsto wplecione we w³osy,oprócz nichg wystepuj± bransolety,pier¶cionki,zapinki i naszyjniki ze szklanych paciorków.Zdradzaj± one wp³ywy z³otnictwa bizantyjskiego,wykonane by³y jednak przewaznie w rodzimych warsztatach-tylko kilka szczególnie cennych przedmiotow by³o importem.



Zmar³ych wyposazano w ostatni± droge w przedmioty osobiste,jedzenie o czym swiadcza znaleziska ko¶ci wo³ow ,¶win,owiec,drobiu,skorupki jaj oraz naczynia na napoje.Analiza cmentarzyska w Deviskiej Novej Vsi ukaza³a scis³e wspo³zycie a nawet wymieszanie sie S³owian i Awarów.By³a to symbioza gospodarcza,polityczna a takze kulturowa w ramach której ludno¶æ s³owianska g³ównie jej arystokracja rodowa dostosowywa³a sie do gustow koczowników zazwyczaj w stroju i niektórych obyczajach sama jednak prezentowa³a pierwiastek bardziej twórczy .
Najstarsz± faze z koñca VI i z I po³owy VIIw. odkryto na S³owacji tylko wzd³u¿ Dunaju.



No i na koniec zarys polityczny terenów zajêtych przez Awarów i S³owian,a tak¿e " polityka zagraniczna " wzglêdem Bizancjum:))
W pocz±tkach VI wieku plemiona s³owiañskie próbowa³y opanowaæ Bizancjum wspólnie z ludami tureckimi. Jednak dzia³ania te zosta³y przerwane, poniewa¿ na Ba³kanach pojawi³a siê nowa potêga militarna - Awarowie. Utworzyli oni potê¿ne pañstwo, które pod koniec VII wieku stanê³o na czele podporz±dkowanych sobie S³owian, prowadz±c ich do walki przeciwko Bizancjum. Awarowie kolejno pobili plemiona huñskie i bu³garskie, rozbili zwi±zek plemion antyjskich, podporz±dkowali sobie Sklawinów dackich i osiedlili siê nad dolnym Dunajem. Liczebno¶æ ich konnej armii wzros³a z 20,000 do 50,000. Jednak to nie by³ kres ich najazdów. W 562 i 565 roku n.e. najechali ziemie Franków, a rok potem przesiedlili siê do Kotliny Karpackiej. Oko³o roku 574 Awarowie, wspomagani przez S³owian zdobyli czê¶æ ziem po³o¿onych nad doln± Saw± i ¶rodkowym Dunajem, wokó³ bizantyjskiej twierdzy Sirmium (obecnie Sremska Mitrovica) i zmusili cesarza Tyberiusza do zap³acenia 80 tys. z³otych solidów. W 582 roku Awarowie zdobyli Sirmium, czyli wielki o¶rodek miejski, a nastêpnie kolejne twierdze: Augusta i Singidunum. Sklawinowie daccy i Antowie dostarczali im piechoty na pole bitew . Jednak wspó³dzia³anie to nie by³o sta³e, gdy¿ Sklawinowie sprzeciwili siê Awarom i wyprawili siê samodzielnie w g³±b ziem bizantyjskich. Dzia³aj±c samodzielnie zasiedlili niemal ca³y Pó³wysep Ba³kañski, cztery lata ¿yj±c w nim zupe³nie swobodnie, bez lêku jak we w³asnej ziemi. Cesarz Tyberiusz zwróci³ siê wówczas do Awarów z propozycj± zawarcia sojuszu przeciwko S³owianom. Kagan Bajan przyj±³ tê propozycjê i z pomoc± Bizancjum najecha³ ziemie Sklawinów dackich. Nie uda³o mu siê jednak ostatecznie uzale¿niæ od siebie plemion s³owiañskich w Dacji. Jedynie S³owianie w Panonii zmuszeni zostali do uznania zwierzchnictwa Kagana, p³acenia danin Awarom i dostarczenia im na wyprawy wojsk posi³kowych z³o¿onych z piechoty. Oko³o roku 590 cesarz Maurycjusz zorganizowa³ kontrofensywê przeciw postêpom awarsko-s³owiañskim i próbowa³ uwolniæ od barbarzyñców ca³y Pó³wysep Ba³kañski. Dopiero po jedenastoletnich walkach odzyska³ stracone ziemie. A w 602 roku armia bizantyjska przekroczy³a Dunaj i przenios³a swe dzia³ania na tereny Sklawinów. Gdy jednak wojowniczy cesarz rozkaza³ ¿o³nierzom spêdziæ ca³± zimê w Dacji, wojsko zbuntowa³o siê i wyruszy³o na Konstantynopol, gdzie osadzi³o na tronie cesarskim swego przywódcê - centuriona Fokasa. Panowa³ on do 609 roku, kiedy to wybuch³a wojna domowa, która spowodowa³a, i¿ Awarowie i S³owianie znów razem zaatakowali Bizancjum. W latach 609-615 S³owianie zasiedlili niemal ca³y Pó³wysep Ba³kañski. Oko³o 614 roku pod przewodnictwem Awarów zajêli prawie ca³± Dalmacjê i jej stolicê - Salonê. Wówczas czê¶æ miasta schroni³a siê do opustosza³ego pa³acu cesarza Dioklecjana, zak³adaj±c tam nowe miasto - Aspalaton (Split). Inni zbiegowie za³o¿yli miasto Raguzê, czyli dzisiejszy Dubrownik. Wed³ug Izydora z Sewilli, na pocz±tku 615 roku S³owianie zdobyli Grecjê, a tak¿e oblegali bezskutecznie Tessalonikê. Oko³o 625 roku dostali siê do po³udniowego krañca Peloponezu i zaatakowali Morze Egejskie ³±cznie z Kret±. Czê¶æ ludzi zosta³a pobita przez S³owian, inni zmuszeni byli opu¶ciæ ¿yzne doliny i schroniæ siê w górach. Ludno¶æ pos³uguj±c± siê dialektem romañskim nazwali S³owianie W³achami. Z biegiem czasu termin ten sta³ siê synonimem zawodu pasterza i cz³owieka, który siê cieszy z tego, i¿ ¿yje w pe³nym poddañstwie. W roku 626 nast±pi³ kres dzia³añ awarsko-s³owiañskich i powsta³o pañstwo Samona. Natomiast ca³kowity koniec pañstwa awarskiego nast±pi³ w 803 roku, za panowania Karola Wielkiego. Resztki ludów awarskich przetrwa³y najd³u¿ej na terytorium chorwackim, zwanym Gacko (dzisiejsza Lika).

Vislav
Witam

Przygotowujemy siê do konkretnego projektu - prosty wóz z dobytkiem i kilka osób. Raczej nie jest to arystokracja. Bli¿ej nieokre¶lonym zrz±dzeniem losu s± to S³owianie i Awarowie.

Wszystkie te ozdoby i dodatki s± ciekawe, jednak trzeba to na czym¶ zawiesiæ. Odzie¿ mniej lub bardziej spodni± ju¿ posiadamy, jak s±dzê o akceptowalnych wykrojach. Tkaniny g³ównie we³niane i czê¶ciowo filce - "gramatura" i faktura wed³ug mnie do przyjêcia.
Istotny jest zewnêtrzny wygl±d, czyli kaftan. Posiadam 2 sztuki w/g wykrojów ze znalezisk Kaganatu Chazarskiego VIII-X wiek, jednak wykoñczenie góry jest inne bardziej zachodz±ce na siebie - mam te¿ w±tpliwo¶ci czy dó³ nie jest zbyt "w±ski". Musisz wiedzieæ, ¿e bez wzglêdu na porê roku (no mo¿e poza wielkimi upa³ami) kaftan jest sta³ym elementem naszego ubioru. Nakrycie g³owy równie¿.
Zamierzam uszyæ nowy bardziej odpowiedni. Czy wykrój wcze¶niej pokazany przez Ciebie - z prac Max'a Tilke Plate 65 jest do wykorzystania? Ponadto czy s± jakie¶ znaleziska przynajmniej fragmentów ubioru, poza "id±cymi w dziesi±tki tysiêcy' znaleziskami ró¿nego rodzaju ozdób?
Co do czapki s±dzê, ¿e "sto¿ek" obszyty futrem bêdzie do zaakceptowania.

Jak siê z tym uporamy, wtedy mo¿emy ruszyæ na poszukiwanie ozdób, pasów, klamer itp. Tak przy okazji "zwierzaczki" pokazane w drugim rzêdzie ju¿ posiadam jako aplikacje na mojej koczowniczej czapeczce.

pozdrowienia Vislav

Przy okazji Rosamar - do opanowania na najbli¿sze warsztaty Аварские танцы 1 oraz Аварские танцы 2 - my pracujemy, a Ty tañczysz icon_mrgreen.gif
M¶cidróg
Rekonstrukcja kaftana wd³g Maxa Tilke jest do przyjêcia ( nie wiem na czym siê wzorowa³) z zaznaczeniem i¿ jest to ubiór kobiecy. Poza tym przedstwienia portek s± u niego bardzo ciekawe.Nie wiem czy bardzo szalonym pomys³em bêdzie wyci±gniêcie ¶redniej z kilku kaftanów pokazanych przez niego..
Nie znam znalezisk tekstylnych sklasyfikowanych jako typowo awarskie.
Grobów ,a w nich ró¿norakich czê¶ci metalowych faktycznie jest "od groma i ciut ciut"
Wygrzeba³em co¶ takiego,prawdopodobnie albo alañski kaftan albo hazarski.



Je¿eli znasz ten zabytek napisz co¶ na jego temat,mo¿e siê nada.
Czapki szpiczaste jak najbardziej,mniej szpiczaste lub bardziej:)


Tak ,zwierzaki na Twojej czapce to jak najbardziej Martynowka:)
Pozdrawiam
Thyrvald
CYTAT(M¶cidróg @ 13:44 17.01.2008) *
Je¿eli znasz ten zabytek napisz co¶ na jego temat,mo¿e siê nada.

Moschevaja Balka - Kaukaz. Pochodzi z IX lub X wieku.

Pozdrawiam
M¶cidróg
No i zdech³ pies.........dziêki Thyrvald.....a taki ³adny by³..... usmieszek_10.gif
rosamar
Ja równie¿ posiadam dwa kaftany - jeden zimowy na wykroju z redkaganate z zachodz±c± na ramiê po³± a drugi równie ³opatologiczny w wykroju z tym ¿e po³y s± równe.
Wstawiam zdjêcie bo mo¿e da radê go wykorzystaæ jako awarski - oczywi¶cie po dodaniu zdobieñ

Oprócz tego to obejrzeniu wstawionych przez M¶cidruga przedstawieñ to mam wra¿enie ¿e powinni¶my wygl±daæ jak choinki bum.gif
Szczególnie charakterystyczne wydaj± mi siê te dodatkowe paski z okuciami - takie jêzyczki.
Ledwo rok siê zacz±³ a mój bud¿et ju¿ siê solidnie skurczy³ icon_wink.gif Ceny okuæ kiedy sprawdzi³am z ciekawo¶ci na walhalli powali³y mnie na glebê usmieszek_01.gif
Chyba pójdê z torbami....
No chyba huh.gif ¿e zainwestujemy ambitnie w koczowniczy warsztat metalurgiczny. M¶cidrug szykuj siê ¿e na Bukowym Lesie bêdzie to razem z kowalstwem mój priorytet icon_mrgreen.gif

Vislav
CYTAT(M¶cidróg @ 15:44 17.01.2008) *
Rekonstrukcja kaftana wd³g Maxa Tilke jest do przyjêcia ( nie wiem na czym siê wzorowa³) z zaznaczeniem i¿ jest to ubiór kobiecy. Poza tym przedstwienia portek s± u niego bardzo ciekawe.Nie wiem czy bardzo szalonym pomys³em bêdzie wyci±gniêcie ¶redniej z kilku kaftanów pokazanych przez niego..
Nie znam znalezisk tekstylnych sklasyfikowanych jako typowo awarskie.
Grobów ,a w nich ró¿norakich czê¶ci metalowych faktycznie jest "od groma i ciut ciut"
[...]


CYTAT(rosamar @ 20:40 17.01.2008) *
Ja równie¿ posiadam dwa kaftany - jeden zimowy na wykroju z redkaganate z zachodz±c± na ramiê po³± a drugi równie ³opatologiczny w wykroju z tym ¿e po³y s± równe.
Wstawiam zdjêcie bo mo¿e da radê go wykorzystaæ jako awarski - oczywi¶cie po dodaniu zdobieñ
[...]


Witam

Jeszcze raz sprobujê podsumowaæ:

1. Oriental Costumes Their Designs and Colors by Max Tilke plus recenzja
  • - ubiory zosta³y narysowane bardzo wiernie i z du¿± dba³o¶ci± o szczegó³y
  • - wyra¼nie widoczne zasady kroju
  • - dobrane zosta³y stroje charakterystyczne dla danego regionu
  • - wszystkie rysunki zosta³y sporz±dzone na podstawie orygina³ów znajduj±cych siê w muzeach i prywatnych kolekcjach

jednak
  • - s± to materia³y etnograficzne, w wiêkszo¶ci XIX w
  • - w przypadku rekonstrukcji pracê tê mo¿emy traktowaæ jako wzorzec w drugiej/trzeciej kolejno¶ci - bazuj±c na materia³ach historycznych
  • - postêp technologiczny w technikach tkackich, zapo¿yczenia z innych obszarów i zmieniaj±ca siê moda wp³ynê³y na zasady kroju


2. Brak jest informacji na temat znalezisk tekstylnych sklasyfikowanych jako typowo awarskie dla interesuj±cego nas obszaru i czasów

3. Jest trochê ró¿nych "wtórnych" ilustracji stroju awarskiego, jednak bez okre¶lenia na czym siê wzorowano. Najmniej w tym wszystkim przemawiaj± do mnie ilustracje z Osprey'ów

4. Awarowie jako lud koczowniczy pochodzenia ugro-a³tajskiego przemieszczaj±cy siê ze Wschodu na Zachód w po³owie VIw pojawili siê w pó³nocnym Kaukazie. Znaleziska (pó¼niejsze) i rekonstrukcje ubiorów z tego obszaru daj± nam pewien pogl±d na wygl±d wierzchniego okrycia - kaftanów. Obszar ten jest raczej zachowawczy je¿eli chodzi o krój odzie¿y. Prace Maxa Tilke odno¶nie tego obszaru analizowane pod k±tem zasad kroju wskazuj± na rzeczywi¶cie znacz±ce podobieñstwa. Przede wszystkim wykorzystanie do¶æ du¿ej ilo¶ci elementów bazuj±cych na prostych figurach geometrycznych - kwadrat, prostok±t, trójk±t, trapez.

Zbieraj±c to wszystko w ca³o¶æ zauwa¿y³em trochê prawid³owo¶ci:
  • - kaftany zazwyczaj "odciête" s± w pasie
  • - zapiêcia lokowane raczej centralnie
  • - górna czê¶æ jest raczej dobrze dopasowana - nawet bez u¿ycia przepasania "dobrze le¿y"
  • - talia jest wyra¼nie podkre¶lona
  • - dó³ wyra¼nie rozkloszowany - kombinacja prostok±tów, trójk±tów i trapezów daje efekt pó³kola po roz³o¿eniu

Ca³y kaftan ma ogólnie mówi±c kszta³t klepsydry - szeroki w ramionach, zwê¿aj±cy siê w talii i znowu rozszerzaj±cy siê do do³u. Dolna cze¶æ w tyle bywa marszczona w talii.

Czekam na opinie

pozdrowienia Vislav

p.s. Rosamar - Twój drugi kaftan - sama sobie odpowiedz tongue.gif
rosamar
Czyli szyjemy trzeci kaftan bigsmile2.gif
Moja szafa pêk³a z hukiem ju¿ po wepchniêciu do niej drugiego i dopchaniu dwóch par spodni bum.gif

ale z drugiej strony to zgadza siê prawie wszystko poza odciêciem w pasie i zaznaczeniem talii (które jest oczywist± tego odciêcia konsekwencj±)
No i tak ogl±daj±c zapodane przez M¶cidruga zdjêcie z Maxa Tilke nie moge za chiny cesarskie wykapowaæ tego wykroju.
Po jaki czosnek jest ten prostok±t pod rêkawem?
No i czy mi siê zdaje czy ten¿e kaftan ma rozciêcia po bokach?
No i na stronie Tilke pisze jak byk Aksamitny Kaftan Kobiet Awarskich. Aksamit??!!
Vislav
CYTAT(rosamar @ 23:24 17.01.2008) *
[...]
No i na stronie Tilke pisze jak byk Aksamitny Kaftan Kobiet Awarskich. Aksamit??!!


To jest w³a¶nie korzystanie z prac Maxa Tilke bez pewnej dozy krytycyzmu: wspó³cze¶ni Awarowie

CYTAT(rosamar @ 23:24 17.01.2008) *
[...]
ale z drugiej strony to zgadza siê prawie wszystko poza odciêciem w pasie i zaznaczeniem talii (które jest oczywist± tego odciêcia konsekwencj±)
No i tak ogl±daj±c zapodane przez M¶cidruga zdjêcie z Maxa Tilke nie moge za chiny cesarskie wykapowaæ tego wykroju.
Po jaki czosnek jest ten prostok±t pod rêkawem?
No i czy mi siê zdaje czy ten¿e kaftan ma rozciêcia po bokach?
No i na stronie Tilke pisze jak byk Aksamitny Kaftan Kobiet Awarskich. Aksamit??!!


Przejrzyj ryciny 48-73 z pracy Maxa Tilke aby sobie wyrobiæ pogl±d na temat konstruowania tego typu wykrojów. Pod prostok±tnym rêkawem masz dwa trapezy z przodu i niekoniecznie tego samego kszta³tu z ty³u. Dodatkowo p³at materia³u tworz±cy plecy jest te¿ zazwyczaj trapezem. Kaftan - rekonstrukcja ubioru z Kaganatu Chazarskiego (wczesne ¶redniowiecze) liczy sobie 26 elementów - z tego dwa trójk±ty z wykroju rysunkowego musia³em wyrzuciæ, w ¿aden sposób nie mog³em tego z³o¿yæ w ca³o¶æ.
Wykrój który analizujesz sk³ada siê z podobnej ilo¶ci elementów.

Powodzenia

pozdrowienia Vislav
Abrat
Chyba siê ju¿ w tym wszystkim zupe³nie pogubi³em.
Ludzie ile Wy macie czasu?
Poza tym jak bym wspomnia³ w domu o szyciu kolejnej wersji stroju, tym razem awarskiego to mnie ¿ona pewnikiem wy¶le do psychiatry. I obawaim siê, ¿e s³usznie.

A nie mo¿na wozu z dobytkiem zrobiæ dla jakiego¶ okresu z wcze¶niej planowanych projektów. Chocia¿by kupców Hazarskich do których po drodze przy³±czyli siê jacy¶ S³owianie, Vikingowie i inne ludy pa³êtaj±ce siê po ¶rodkowo wschodniej Europie?

Przepraszam, ¿e nie ca³kiem na temat.
Abrat
Vislav
Witam

Trochê nie na temat, ale nie szkodzi.

Nie ogl±damy telewizji. Doba ma 24 godziny - 8 godzin praca, 8 godzin sen - no i zostaje jeszcze trochê czasu do zagospodarowania. Po¶wiêcaj±c codziennie 2-3 godziny na szycie i inne prace rekonstruktorskie, w ci±gu miesi±ca mo¿na zrobiæ naprawdê du¿o.

Dla wielu, po skompletowaniu jednego stroju i wyposa¿enia - rekonstrukcja zaczyna siê na festiwalu. Dla mnie siê koñczy - jest to zazwyczaj ukoronowanie kolejnego etapu i czas rozpocz±æ nowy. W kilka osób mo¿na naprawdê realizowaæ najbardziej zwariowane pomys³y.
Powielanie w kó³ko tego samego wzoru jest nudne.

Tak przy okazji Kaganat Chazarski to ju¿ odleg³a przesz³o¶æ, po drodze realizowa³em kilka innych pomys³ów - nic dziwnego, ¿e siê pogubi³e¶.

Generalnie jest to odtwarzanie codziennego ¿ycia w ró¿nych miejscach i czasach. Co ciekawe, w pewnym momencie zaczyna siê to uk³adaæ w pewn± sensown± ca³o¶æ. Historia zaczyna wygl±daæ jak wij±ca siê meandrami rzeka, a nie odmierzane dziesiêcioleciami schody.

pozdrowienia Vislav
Vislav
Witam

Jeszcze jedno przedstawienie Awarów i codziennego ¿ycia - rekonstrukcja Muzeum z Wêgier - Avarok

Tak ogólnie, to po kilku odbytych projektach robi wra¿enie cokolwiek sztuczne. Piêkne, czyste kolorowe stroje, jurta z listewek - rzeczywisto¶æ zazwyczaj jest ca³kiem inna.
Nie wiem czym siê kierowali rekonstruuj±c stroje. Kilka fotek eksponatów nie obejmuje ¿adnych tekstyliów. Zastanawia mnie te¿ krój butów - czy mamy jakie¶ informacje na ten temat?

pozdrowienia Vislav
M¶cidróg
Okucia pasów mo¿na wykonaæ w Bukowym Lesie.
Zgadzam siê z Vislavem co do wytycznych odno¶nie kroju.
Abrat....projekt jest zwi±zany z tematem przewodnim mojej grupy... http://bukowlas.blogspot.com/ ...
Nie zamykam furtki przed Allemanami,czy innymi Bajuwarami....Wikingom raczej dziêkuje.

Wracaj±c do stroju.
Widzia³em zdjêcia z tej wystawy ju¿ wcze¶niej....rekonstrukcje jak ka¿de inne.Jedne gorsze inne mniej.Starmy siê zrobiæ nasz± bez monopolu na wy³±czno¶æ i najlepsiejszo¶æ icon_mrgreen.gif
Swego czasu tak¿e interesowa³y mnie buty zademonstrowane na tej wystawie.Zw³aszcza ¿e s± ró¿nice damsko-mêskie:) Pytanie które ko³acze mi sie po g³owie : od kiedy ludy stepowe zaczê³y u¿ywaæ butów z zadartymi noskami?
Odno¶nie rekonstrukcji z Osprey....nie negowa³ bym ich tak od razu.Autor ilustracji robi dok³adnie to samo co my,tylko na papierze.Bazuje na pewnych danych,zamieszcza w ogólnym projekcie kilka szczegó³ów a reszta jest jego weso³± twórczo¶ci±.......czym to siê ró¿ni od nas? tongue.gif
Pozdrawiam



Moim zdaniem najlepsza rekonstrukcja wojownika awarskiego
Boran
CYTAT
Nie wiem czym siê kierowali rekonstruuj±c stroje. Kilka fotek eksponatów nie obejmuje ¿adnych tekstyliów. Zastanawia mnie te¿ krój butów - czy mamy jakie¶ informacje na ten temat?

O ile wiem (na podstawie jedynego chyba w j. polskim w miarê kompleksowego opracowania nt. Awarów, czyli W. Szymañski, Awarzy [w:]W. Szymañski, E. D±browska, Awarzy, Wêgrzy, Ossolineum 1979) znane s± jakie¶ strzêpki tkanin - ale strzêpki. Ogólnie rzecz bior±c strój rekonstruuje siê na podstawie przedstawieñ na okuciach i na podstawie rozmieszczenia okuæ w grobie (mo¿na do¶æ rozs±dnie za³o¿yæ, ¿e strój ubo¿szy ró¿ni³ sie od bogatszego raczej materia³em i ilo¶ci± zdobieñ ni¿ krojem).
Szymañski pisze ¿e:
kaftan mêski do kolan, u kobiet d³u¿szy
spodnie raczej nieobcis³e
buty u mê¿czyzn czasem wysokie, u kobiet raczej niskie
Dodatkowo wspomniany jest przekaz Pseudo Maurycego o "szerokich i d³ugich p³aszczach awarskich z lnu lub we³ny oraz o obszernych pelerynach z kapturami i wy³ogami, nak³adanych w wypadku niepogody na futrzane szaty" (s. 95)
Przy czym nale¿y pamiêtaæ, ¿e to jest wed³ug stanu badañ sprzed 30 lat - od tego czasu mog³o siê co¶ pozmieniaæ.

Co do kroju butów - nie mam bladego pojêcia sk±d mogli wzi±æ... Zadarte noski prawdopodobnie ma je¼dziec na talerzyku z Utemilska, tyle ¿e on jest kojarzony z Madziarami albo Bu³garami - trochê pó¼niej.

Ogólnie rzecz bior±c, odno¶nie tej wystawy, to ja mam niejasne wra¿enie, ¿e pomijaj±c pasek u klienta z ³ukiem, te figurki trafi³y tam prosto z wystawy po¶wiêconej Wêgrom... (co jednak nie znaczy od razu, ¿e dobrze obrazuj± strój wêgierski)



Wa¿na uwaga odno¶nie doboru ozdób, o czym zreszt± wspomnia³ ju¿ M¶cidróg, ale mo¿e warto przypomnieæ:
Je¶li celujecie w okolicê VI wieku, to wszelkie okucia i inne ozdóbki t³oczone w blaszkach raczej ni lane. Motywy ornamentacyjne - wypuk³e punkty, guzki, rozetki, plecionki, wici, palmety - z tendencj± do geometrycznej schematyzacji i symetrii w rozmieszczeniu. Przewija siê te¿ motyw tamgi. Sporo szlachetnych kruszców - wykonane z nich elementy by³y elitarne z definicji, wiêc zdobione mog³y byæ sk±po albo wrêcz wcale.
Ozdoby lane, g³ównie z br±zu, z bogat± p³asko-wypuk³±, czasem a¿urow± ornamentyk±, z dominacj± motywów ro¶linnych (wici, palmety, li¶cie akantu - zarówno w wersjach schematycznych, jak i bardzo naturalistycznych) i zwierzêcych - czasem fantastycznych (gryfy i inne bestie, sceny walki zwierz±t, g³owy dzików lub koni), to styl zdecydowanie pó¼noawarski (koniec VII i VIIIw).
Rosamar - to co widzia³a¶ na Walhalli (z cenami czêsto mocno zawy¿onymi w stosunku do tego co mo¿na uzyskaæ kupuj±c wprost od producenta) to w³a¶nie klasyczne przyk³ady sztuki pó¼noawarskiej... (dla ¶cis³o¶ci - wiêkszo¶æ opisanych tam jako wielkomorawskie to w³a¶nie sztuka awarska, nie mówi±c ju¿ o "replikach magyarskich okuæ znalezionych na Wielkich Morawach", które trafi³y do ziemi ponad sto lat przed przybyciem Magyarów do Kotliny Karpackiej... devil.gif )


I jeszcze na marginesie:
CYTAT
Kaftan - rekonstrukcja ubioru z Kaganatu Chazarskiego (wczesne ¶redniowiecze) liczy sobie 26 elementów - z tego dwa trójk±ty z wykroju rysunkowego musia³em wyrzuciæ, w ¿aden sposób nie mog³em tego z³o¿yæ w ca³o¶æ.

Domy¶lam siê, ¿e chodzi o ten wykrój (co prawda doliczy³em siê tam trochê mniej kawa³ków ni¿ 26) http://www.dom-np.narod.ru/rekon/hazar/12.gif
W ka¿dym razie mnie siê uda³o bez wyrzucania elementów smile.gif

Pozdrawiam serdecznie i ¿yczê wszelkiego powodzenia w projekcie. Chêtnie sam wzi±³bym udzia³, ale na razie czas mnie goni z ka¿dej strony i nie chcê sk³adaæ deklaracji na wyrost. Zobaczymy jak bêdzie.

Vislav
Witam

Boran - dziêkujê za rozwiniêcie tematu. Jako "nieformalny" (móg³by¶ siê wpisaæ) uczestnik grupy Wayfarers masz specjalne przywileje i mo¿esz przy³±czyæ siê do tego projektu na ka¿dym etapie. Szczególnie, ¿e kaftan ju¿ uszy³e¶ - rzeczywi¶cie tych elementów jest trochê mniej ok.20 (pamiêæ bywa zawodna).

Adres do witryny, gdzie jest ten kaftan i trochê innych "drobiazgów" Хазарский костюм VII-X вв. - m.innymi buty, spodnie. Bior±c pod uwagê miejsce i datowanie - jest to niez³y materia³ porównawczy, Max Tilke to trochê przyma³o. Pisa³em o tym wcze¶niej.

Trzeba zaopatrzyæ siê w cienkie blaszki i spróbowaæ rytowania wzorów.

M¶cidróg - Osprey i radosna twórczo¶æ - masz racjê. Jednak mamy tam g³ownie wojowników, w samych strojach brak jest spójno¶ci. Do tego dochodzi maniera przyozdabiania ró¿nymi wzorkami. Ponadto du¿o ³atwiej jest narysowaæ cokolwiek ni¿ przenie¶æ to na konkrety.

Dodatkowa uwaga: Awarowie i S³owianie to nie s± "kasty" lecz odrêbne ludy. W ka¿dym z przypadków mamy zarówno arystokracjê, wojowników, rzemie¶lników, rolników lub pastuchów. Rekonstrukcja "wojownika awarskiego" podoba mi siê, jednak nie aspirujê do takiego wypa¶nego wizerunku.

pozdrowienia Vislav



M¶cidróg
Zgadzam siê w wiêkszo¶ci z tym co moi przedmówcy napisali:)
Ale nie mogê zgodziæ siê z ostatnim zdaniem Vislava.
Nie traktujê S³owian i Awarów jako kast.
Dobrym spoj¿eniem na ¶wiat wspólnot rodowych-plemiennych jest pozycja Modzelewskiego Barbarzyñska Europa.
Okre¶lmy co by³o wyznacznikiem pozycji spo³ecznej w spo³eczno¶ci rodowej:
POG£OWNE.
Co by³o wyznacznikiem pog³ownego?
Warto¶æ mê¿czyzny jako wojownika,a tak¿e jego wyposa¿enie.
We wspolnotach plemiennych ka¿dy wolny mê¿czyzna by³ wojownikiem.

Nie chcê Vislavie aby¶ od razu kupowa³ he³m lamelkowy,czy lamelke.Je¿eli jednak chcesz dosiadaæ konia,musisz posiadaæ minimum uzbrojenia.£uk,ko³czan ( rekonstrukcja przynajmniej kszta³tu z Bocsa) tarcze i w³ócznie.
Pozdrawiam:)
rosamar
M¶cidrug mam pytanie odno¶nie uzbrojenia bo skoro mam ju¿ odtwarzaæ konnego wojownika usmieszek_09.gif to chcia³abym wiedzieæ parê rzeczy.
Gdzie¶ wpad³o mi w oko ¿e istnia³y lamelki zrobione ze skórzanych p³ytek. Czy to prawda? Bo dysponujê materia³em który mo¿na by w ten sposób wykorzystaæ. No i niestety nie podejmê siê d¼wigania na sobie metalowej zbroi i je¶li nie by³o skórzanych to pozostanê przy tarczy w³óczni i ³uku.

Thyrvald
Witaj Rosamar!

Chia³em tylko wtr±ciæ swoje trzy grosze, jako ¿e obserwujê ten temat od pocz±tku.
Moim zdaniem trzeba zwróciæ uwagê tak¿e na inne kwestie ni¿ tylko aspekt technologiczny itp. dla danego okresu. Nie mniej wa¿ne jest tak¿e spojrzenie na ca³okszta³t kulturowy danego projektu.

W okresie i miejscu ktore chcecie odtworzyæ w tym przedsiêwziêciu (co M¶cidróg juz od jakiego¶ czasu pisze choæ moze niezbyt dobitnie) struktura spo³eczna jest ¶ci¶le uporz±dkowana.
Mê¿czyzna jest wojownikiem, g³ow± rodu, przywódc± itd. , kobieta.... no có¿ odgrywa ca³kiem inna rolê i na pewno nie by³a wojowniczk±.
Proszê tego nie zrozumieæ jako postulowanie hase³ typu "kobiety do garów", ale dla mo¿liwie jak najwierniejszego oddania odtwarzanej kultury i realiów epoki takie rozwi±zania s± konieczne, w przypadku gdy ca³e przedsiêwziêcie ma na celu odtworzenie pewniej ca³o¶ci wraz z kontekstem kulturowym a nie tylko przetestowanie sprzetu.

Pozdrawiam
M¶cidróg
Niestety nic nie muszê ju¿ dodadawaæ do postu Thyrvalda,ale pozosta³a kwestia skórzanych lamelek.
Znam znalezisko scytyjskie i przedstawienia ikonograficzne Mongo³ów ale to nie ten czas i miejsce.
http://halla.mjollnir.pl/viewtopic.php?t=128&start=15
rosamar
Tak - dla odtworzenia ca³o¶ci kulturowej
A co do tego ¿e jestem kobiet±...
Có¿...
W pozosta³ych dotychczasowych projektach nie sili³am siê na odtwarzanie wojownika ale tym razem chcia³abym spróbowaæ czego¶ nowego.
I nie chodzi tu o próby udowodnienia na si³ê ¿e wojowniczki istnia³y akurat w spo³eczno¶ci Awarów tylko o próbê rekonstrukcji konnego czyli w domy¶le wojownika - mê¿czyzny skoro kobiet nie by³o. Konno je¿d¿ê najlepiej z uczestników - zamierzam potrenowaæ trochê zarówno konie jak i siebie w pos³ugiwaniu siê broni± z grzbietu.
Nie mam zamiaru wystêpowaæ do zbrojnego starcia lub buhurtu chodzi tylko o odtworzenie wyposa¿enia oraz wymienionego przez ciebie aspektu kulturowego.
Przecie¿ i tak nasza rekonstrukcja jest tylko zlepkiem tego co wiemy dziêki wykopaliskom i naszych pobo¿nych ¿yczeñ to dlaczego ja jako ca³kiem nie¼le przygotowana osoba nie mogê spróbowaæ zrobiæ siê na wojownika?
Oczywi¶cie je¶li lider Projektu czyli M¶cidrug siê nie zgodzi to nie bêdê siê upieraæ niemniej jednak nie rozumiem czemu wszyscy wci±¿ widz± problem ¿e baba chce popróbowaæ jak wygl±da ¶wiat z "tej drugiej strony"
Chcia³abym tylko ¿eby¶cie nie znajdowali tu ¿adnej ideologii w stylu "baby do garów" czy na odwrót "faceci do garów"
Po prostu tak± mam wizjê swojego uczestnictwa w tym Projekcie
fin
z pozdrowieniami
Rosamar

EDIT po po¶cie M¶cidruga: czyli logicznie rzecz bior±c nie powinnam wystêpowaæ jako konny w projekcie a jako inwentarz ¿ywy na wozie icon_wink.gif
Chyba jednak moje zapêdy wojenne uskuteczniê w projekcie pt "Amazonki - legendarne wojowniczki" bigsmile2.gif
I tak chyba bêdzie najlepiej
M¶cidróg
Rosamar. Nie widzê przeszkód aby¶ porusza³a siê wierzchem.
Niestety nie, jako wojowniczka.
Ja te¿ wola³ bym zrobiæ Awara i to pe³n± gemb±....ale nie je¿d¿e konno,nie staæ mnie na odtworzenie wszystkich detalów stroju i uzbrojenia.
Za to jestem w stanie odtworzyæ w miare dobrze S³owiañskiego wojownika i tego siê trzymam.
Pozdrawiam
rosamar
Jako wojownik je¿eli ju¿ trzymamy siê nomenklatury bigsmile2.gif
Do miana wojowniczki nie aspirowa³am tongue.gif
Ale niech bêdzie jak sobie ¿yczysz choæ wci±¿ uwa¿am ¿e jak ju¿ jeste¶my konsekwentni to nie powinnam byæ je¼d¼cem.
Miejsce kobiet by³o na wozie albo na w³asnych nogach wot tyle bum.gif

Vislav
Witam

Z pewno¶ci± dysponujecie du¿o wiêksz± wiedz± ni¿ ja. Jednak nasuwaj± mi siê pewne w±tpliwo¶ci.

Mê¿czy¼ni byli konnymi wojownikami, kobiety i dzieci zbiera³y nawóz w stepie i robi³y parê innych po¿ytecznych rzeczy jak stwierdzi³ pewien nieoceniony kolega na na naszym forum.

Kto w takim razie tworzy³ kulturê materialn±, bez w±tpienia bardzo bogat± i unikaln±, o czym ¶wiadczy bardzo du¿a ilo¶æ znalezisk przedmiotów metalowych jak równie¿ ceramiki. Oceniaj±c poziom ich wykonania - nie mam ¿adnych podstaw aby przypuszczaæ, ¿e wyroby z materia³ów organicznych sta³y na ni¿szym poziomie. Do tego dochodzi broñ i uzbrojenie ochronne - równie¿ odmienne.
Wszystko to wymaga du¿ych umiejêtno¶ci i jest pracoch³onne. Ponadto potrzebna jest ci±g³o¶æ pokoleniowa przekazywania do¶wiadczeñ, technologii i wzorów. Przy niskiej ¶redniej ¿ycia stanowi to dla mnie pewn± zagadkê.
Równie¿ ciekawi mnie procentowy udzia³ w znaleziskach broni i uzbrojenia ochronnego w stosunku do ca³o¶ci.

Rozumiem, ¿e w¶ród ludów koczowniczych, pasterskich i prowadz±cych pó³osiad³y tryb ¿ycia - koñ by³ wyznacznikiem statusu, a nie narzêdziem pracy?
Nie chodzi tutaj o posiadanie, lecz dosiadanie.

Oczywi¶cie podstawowe uzbrojenie jakim jest ³uk (posiadam dwa) i odpowiedni ko³czan ze strza³ami jest poza dyskusj±. W³ócznia mo¿e byæ, chocia¿ nie do koñca jestem przekonany. Natomiast na ¿adnym dotychczas za³±czonym rysunku nie mogê dojrzeæ tarczy - czy¿by jakie¶ b³êdy w przedstawieniu postaci?

Co do roli kobiet w spo³eczno¶ciach koczowniczych, z pewno¶ci± ewoluowa³a z czasem. Dotychczas zajmowa³em siê okresami wcze¶niejszymi i sprawa jest dyskusyjna co do udzia³u procentowego, a nie faktów. M.innymi Pokrovka - wiem, ¿e jest to kilka wieków wcze¶niej ni¿ przemieszczanie siê Awarów na zachód, jednak daje to co¶ do my¶lenia.
Na podstawie kilku poprzednich postów wysnu³bym hipotezê: kobiety awarskie nie mog³y byæ wojownikami, dlatego nie je¼dzi³y konno.
Ponadto:
CYTAT(M¶cidróg @ 12:50 18.01.2008) *
[...]
Tego chcia³bym siê trzymaæ.....nie jest to wyprawa na targ,ani przemieszczenie siê zwi±zane z pasterstwem.Proszê traktowaæ ten projekt jak przesiedlenie-kolonizacje.Dlatego wspomnia³em o ziarnie na zasiew,zwierzêtach.Ca³o¶æ bazuje na jednej rodzinie ( 8-9 osób),czyli jeden wóz + koñ juczny powinny wystarczyæ do przewiezienia dobytku.Projekt powinien trwaæ ok.5 dni maksymalnie.Zwi±zane to bêdzie z pozyskaniem wody dla uczestników ( w tym tak¿e oczywi¶cie dla zwierz±t) i mo¿liwo¶ci transportowych choæby "paszy" dla nich.
Zastanawia mnie przekrój takiej rodziny - z kogo mia³aby siê hipotetycznie sk³adaæ? Dwoje dziadków, dwoje rodziców i piêcioro dzieci? Czy to jest w jaki¶ sposób uzasadniona ¶rednia?

pozdrowienia Vislav
M¶cidróg
Postaram siê odpowiedzieæ najlepiej jak umiem.
Wojownikami byli wszyscy wolni mê¿czyzni jak ju¿ wspomnia³em.Na temat drabinki spo³ecznej nie bêde siê tutaj rozpisywa³.Odsy³am do lektury "Barbarzyñska Europa",nie ze z³o¶liwo¶ci ,tylko z powodu mnogo¶ci materia³u.
Poza tym bêd±c wojownikiem mê¿czyzna móg³ byæ tak¿e rzemie¶lnikiem.Jedno drugiego nie wyklucza.
Co do procentowo¶ci uzbrojenia.Ciekawy jest przyk³ad Zillingtal w Austrii.Pa³asze,szable,d³ugie no¿e,³uki.
Nie wiem jak u koczowników ,ale u ludów w pewnej mierze osiad³ych koñ by³ wyznacznikiem statusu.
Zagalopowa³em siê prawdopodobnie co do tarczy.Ciutke zmyli³ mnie ten rysunek:



No i pozosta³a kwestia rodziny.Krewnych liczono nie na palcach lecz na kolejnych stawach rêki i ¶rodkowego palca.W Sachsenspiegel wspólnota rodzinna zosta³a przedstawiona jako mapa ludzkiego cia³a,w którym para rodzicielska jest g³ow±,dzieci tej pary s± szyj±,a bratankowie i siostrzeñcy-barkiem.To jest pierwszy stopieñ pokrewieñstwa.Na ³okciu znajduje sie drugi stopieñ pokrewieñstwa,na nadgarstku trzeci,na pierwszym stawie ¶rodkowego palca czwarty,na drugim pi±ty,na trzecim szósty.Na siódmym znajduje sie paznokieæ ,a nie staw,dlatego koñczy siê tam ród i nazywami ich krewnymi paznokciowymi.O co w tym wszystkim chodzi? O spadek:)

Czyli po naszemu: Babka,dziadek-ich syn i synowa-wnuczêta-dzieci siostry i brata syna.
Jak nam to wyjdzie?
Vislav
Witam

Dobrze - wêdrujemy dalej.

Jak ju¿ napisa³em wcze¶niej - absolutnie nie kwestionujê, ¿e rzemie¶lnik, cz³owiek zajmuj±cy sie handlem, pasterz - w razie potrzeby by³ równie¿ wojownikiem. Jest to naturalne. Pozostaje kwestia wyposa¿enia takich ludzi w broñ i uzbrojenie ochronne. D³uga w³ócznia, ³ucznikowi na koniu po prostu bêdzie przeszkadzaæ - liczy sie tutaj przede wszystkim mobilno¶æ i szybkostrzelno¶æ.
Spójrz jeszcze raz na zdjêcie wojownika awarskiego strzelaj±cego z ³uku i do³ó¿ do tego d³ug± w³óczniê.
Je¿eli stwierdzisz, ¿e sie mylê nie bêdê d³u¿ej dr±¿y³ tego tematu.

W dalszym ci±gu nie otrzyma³em odpowiedzi czy kobiety awarskie i dzieci je¼dzi³y konno?
Pytanie ma dla mnie znaczenie praktyczne. Moje umiejêtno¶ci je¼dzieckie s± co najmniej w±tpliwe. Bez Rosamar na koniu (przewodnik stada) nie zamierzam ryzykowaæ. Pozostaje piesza wêdrówka i wtedy muszê siê przekwalifikowaæ na s³owiañskiego rolnika/ rzemie¶lnika. Wi±¿e sie to z ca³kowicie innym strojem, który musia³bym uszyæ.
Zreszt± jak na razie brak jest "wzorców" - poboczny w±tek awarski zdominowa³ ten temat. tongue.gif

Co do statusu - fakt posiadania/dosiadania konia nie jest jeszcze istotny. Liczy siê wielko¶æ stada, zreszt± nie tylko koni. Jest to kwestia przetrwania, a przy wiêkszej ilo¶ci - dobrobytu lub bogactwa.

Kwestia rodu i rodziny.
Dla mnie rodzin± jest grupa ludzi prowadz±cych wspólne gospodarstwo domowe i dysponuj±cych wspólnie sprzêtem i wyposa¿eniem np.wozem.
Ród sk³ada siê z rodzin.
Wed³ug Twoich za³o¿eñ ca³y ród prowadzi jedno gospodarstwo domowe i wystarcza mu jeden wóz. Czy ma to potwierdzenie np. w formach zabudowy i innych przekazach.
Je¿eli typowa chata w Wolinie ma 12m2, to nie bardzo sobie wyobra¿am tyle (8-9) osób w jednym miejscu.

pozdrowienia Vislav
rosamar
CYTAT
W dalszym ci±gu nie otrzyma³em odpowiedzi czy kobiety awarskie i dzieci je¼dzi³y konno?
Pytanie ma dla mnie znaczenie praktyczne. Moje umiejêtno¶ci je¼dzieckie s± co najmniej w±tpliwe. Bez Rosamar na koniu (przewodnik stada) nie zamierzam ryzykowaæ. Pozostaje piesza wêdrówka i wtedy muszê siê przekwalifikowaæ na s³owiañskiego rolnika/ rzemie¶lnika.


No chyba ¿e w grê wchodzi kolejny wóz bigsmile2.gif
Tyle ¿e wtedy to ju¿ siê nam karawana robi icon_wink.gif
No i szczerze powiedziawszy ca³kowite uszycie stroju s³owiañskiego od podstaw bêdzie dla mnie nierealne - g³ównie z powodów finansowych. Kaftan i czapka plus elementy ogólnokoczownicze to ma³y piku¶.
Dlatego wola³abym pozostaæ przy wizji konnego Awara. Skompletowanie uzbrojenia to inna sprawa bo i tak mia³am w planach.

Nadal jednak nie rozumiem dlaczego jeste¶ M¶cidrugu gotów pój¶æ na kompromis i pozwoliæ kobiecie awarskiej szwendaæ siê gdzie¶ konno w podejrzanym towarzystwie a nie pasuje ci ¿eby taborowi towarzyszy³ po prostu konny lekkozbrojny - umownie mê¿czyzna warrior.gif

Nie bo nie?? diabel.gif

M¶cidróg
Nazbiera³o siê kilka pytañ,na które postaram siê w miare sensownie odpowiedzieæ.

Vislav......
Odpowiem pytaniem na pytanie.:
"Ile uzbrojenia mo¿e ze sob± wzi±¶æ je¿dziec wyruszaj±cy komunikiem? "
Nie wiem czy kobiety i dzieci awarskie jezdzi³y konno.przypuszczam ¿e tak.Jest to do¶æ logiczne zwa¿ywszy ¿e przecie¿ w jaki¶ sposób musiano nauczyæ siê jezdziæ. Czy baby awarskie podró¿owa³y wozami? Napewno stare,zgrzybia³e i z daleko posuniêt± osteoporoz± icon_mrgreen.gif
Czy istnia³o jakie¶ tabu zabraniaj±ce kobietom dosiadania koni,bêd±cych podstawowym ¶rodkiem transportu? No i na koniec....z mojej strony nie zabraniam Rosemar poruszaæ siê wierzchem,nie rozumiem gdzie jest problem.

Pytania odno¶cie rodu-rodziny.Co powiesz na ilo¶c mieszkañców zamieszkuj±cych pó³ziemianki o powierzchni ok 16 m2? Gdzie dodatkowo czê¶æ powierzchni zajmuje piec?Poda³em jak wygl±da³a najbli¿sza rodzina.Gdzie jest napisane ¿e zamieszkiwali jedn± cha³upe? Nie wspominaj±c o jakich kolwiek mo¿liwo¶ciach produkcyjnych,czy czynno¶ciach ¿yciowych.

Rosemar.........
Ju¿ kilkakrotnie wspomina³em ¿e projekt wymaga czasu,nie pali siê ,na gwa³t niczego nie trzeba robiæ.
Kurcze nie bardzo rozumiem dlaczego tak bardzo chcesz "odtworzyæ" mê¿czyzne? Wyobraz sobie mnie w kiecce icon_mrgreen.gif i juz wiêcej nie pytaj:)
Vislav
Witam

1. OK - spokojnie, jako je¼dziec mogê mieæ na wyposa¿eniu: ³uk, ko³czan, w³óczniê, czekan, sax, trochê ¿arcia, zapas wody i derkê. Jak mnie bêdzie staæ to mo¿na do³o¿yæ lekkie uzbrojenie ochronne. Gdybym mia³ jeszcze konia luzaka, to uzbrojenie ochronne mo¿e byæ powa¿niejsze i do³o¿y³ bym jeszcze namiot podró¿ny.
Zak³adam, ¿e jestem koczownikiem odpornym na g³ód i trudne warunki. Koñ czy konie pas± siê same na postojach, wytrzymuj± równie¿ jaki¶ czas bez wody, czyli koczownicze.
W³óczniê/grot posiadam - jakiej d³ugo¶ci wg Ciebie powinno byæ drzewce?

2. Wybacz M¶cidróg, z tymi kobietami to siê trochê pogubi³em - je¿d¿± konno. Jak s±dzê co¶ przy boku i ³uk i by³by dopuszczalny - bior±c pod uwagê ambitn± i z lekka zwariowan± pannê. Natomiast odtwarzanie wojowniczki by³oby mo¿liwe na podstawie konkretnych i potwierdzonych historycznie przekazów dla tego miejsca i czasów. Nie mam wiêcej uwag.

3. Ród/rodzina. Na 16m2 mo¿na po³o¿yæ 7-10 osób, licz±c 1,5m2 na osobê. Ognisko 1m2 i nie zostaje praktycznie miejsca na nic wiêcej. Zapasy ¿ywno¶ci i wyposa¿enie potrzebuj± dodatkowej powierzchni.
Odrêbne cha³upy to odrêbne wyposa¿enie i odrêbne wozy. Wyprawa "osadnicza" to zazwyczaj wyprawa w nieznane w s³abo zaludnione tereny. Trzeba zabraæ ze sob± wszystko co bêdzie potrzebne do rozpoczêcia ¿ycia w nowym miejscu, ³±cznie z przygotowaniem upraw i budow± chaty niemal natychmiast - trzeba przygotowaæ siê do nadchodz±cej zimy. Dlatego te¿ na jeden wóz nie liczy³bym wiêcej ni¿ 3-4 osoby doros³e.

pozdrowienia Vislav
Boran
Ja mam jeszcze pytanie nieco innej natury.

Jak rozumiem, projekt ma rekonstruowaæ s³owiañsk± wyprawê "kolonizacyjn±" z VI-VIIw w wykonaniu "podstawowej komórki spo³ecznej" (czy bêdzie to grupa 4 czy 8 osób jest w tym momencie kwesti± wtórn±).
Zatem: sk±d przemieszanie etnosów? Rozumiem, ¿e Awarowie niekoniecznie tylko trzymali S³owian pod butem a s³owiañskie kobiety do wozów zaprzêgali icon_wink.gif ale zdarza³o siê te¿ - pewnie znacznie czê¶ciej pokojowe wspó³¿ycie. Mimo wszystko jednak pokojowa koegzystencja w ramach szerszej spo³eczno¶ci a wspólnota w obrêbie pojedynczego gospodarstwa domowego (czy te¿ w±sko ujêtej rodziny) to sprawy do¶æ zasadniczo odmienne...
M¶cidróg
Witam.
Boran....tak siê z³o¿y³o ¿e w±tek awarski zdominowa³ ten temat.W pocz±tkowej fazie projektu chcia³em aby w jaki¶ sposób zaakcentowaæ wspó³¿ycie Awarów ze S³owianami (wszystko jedno na jakiej stopie). Jednak na moje oko na dzieñ dzisiejszy,wychodzi z tego wyprawa awarska co nie jest moim za³o¿eniem,a w±tek s³owiañski jest tylko epizodem.
Nie chcê fabularyzowaæ projektu ( kto kogo i jak czêsto zaprzêga³ do dyszla icon_mrgreen.gif ) Interesuje mnie przede wszystkim w miare poprawne zrekonstruowanie ( na tyle ile jest oczywi¶cie mo¿liwe) stroju,wyposa¿enia i uzbrojenia S³owian przemieszczaj±cych siê za pomoc± wozu konnego na dalsze odleg³o¶ci w celu zasiedlenia danego obszaru.W±tek awarski jest dla mnie dodatkow± ciekawostk± ukazuj±c± inn± kulture przejawiaj±c± wp³ywy w ¿yciu S³owian.
Mam nadzieje ¿e w miare logicznie odpowiedzia³em na Twoje pytanie,pozdrawiam i zapraszam do dyskusji.
Vislav
Witam

Boran - te¿ o tym my¶la³em. O wspólnocie raczej trudno mówiæ - co zreszt± widaæ z naszej dyskusji icon_mrgreen.gif
Rozumiem to raczej jako t³o historyczne. Zreszt± mnie najbardziej interesuje rekonstrukcja wozu - st±d próba samoograniczenia w stroju i wyposa¿eniu.
M¶cidróg jako rodzic projektu musi zabraæ g³os.

pozdrowienia Vislav

p.s. - M¶cidróg widzê, ¿e wystartowali¶my wspólnie
p.s.2 - co do dominacji to nie moja wina - ten typ tak ma (koczowniczy)
Vislav
CYTAT(M¶cidróg @ 13:44 19.01.2008) *
[...]
Zagalopowa³em siê prawdopodobnie co do tarczy.Ciutkê zmyli³ mnie ten rysunek:

[...]


Witam
Wracaj±c do "tarczy" . Trafi³em na ciekawe materia³y etnograficzne : Tolstoy expedition of 1942-43 - Photos of Tibet in the early1940's i miêdzy innymi w tym - The Tibetan "Army"
CYTAT
These photographs apparently depict members of the Tibetan army dressed in festival attire, recalling Tibet's ancient warrior traditions -- the period of the Yarlong empire in the 7th - 9th centuries, as well perhaps as the periods of Mongol military campaigns. The pictures were taken by Dolan and Tolstoy during the Monlam (New Year) festival of 1943.

Warto jest porównaæ rysunek z tym zdjêciem: Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
i innymi z tej strony.
Zreszt± tarcze jako takie te¿ s± widoczne Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Wiem, ¿e nie jest to bezpo¶rednie ¼ród³o, jednak podobieñstwa s± znacze.

Przepraszam za dominacjê.

pozdrowienia Vislav

p.s. rekonstrukcja i festiwale jak widaæ maj± d³uga historiê
M¶cidróg
Witam.

Miêdzy innymi na tym zdjêciu widaæ jak±¶ forme puklerzy,nad ka³kanami juz siê kiedy¶ zastanawia³em ..nie znam niestety zróde³ potwierdzaj±cych ich wystêpowanie w VI-VIIw.
Jak widaæ na zdjêciach w³ucznia i ³uk stanowi± wyposa¿enie konnego.Je¿eli dobrze zrozumia³em tekst,s± to zdjêcia z jakiego¶ festiwalu......jak bardzo oddaj± prawde historyczn±?
Nie gniewam siê i nie gniewa³em icon_mrgreen.gif
W±tek awarski w tym projekcie jest sporym wyzwaniem (zreszt± ca³y projekt taki jest) z powodu nik³o¶ci:) opracowañ w jêzyku polskim.Dlatego warto je podj±æ icon_mrgreen.gif
pozdrawiam
Vislav
Witam

Rok 1943 Tybet - raczej nie jest to folklorystyczny festiwal pod turystów. Jak bardzo oddaj± prawdê historyczn±? Trudno powiedzieæ, chocia¿ bior±c pod uwagê jako¶æ wykonania - lepiej ni¿ wiele naszych "rekonstruktorskich" dzia³añ. Obszary zachowawcze, o bardzo silnej tradycji.

Ponadto zastanawiaj±ca jest zbie¿no¶æ z rysunkiem awarskiego je¼d¼ca - ¼ród³o, którego raczej nie kwestionujesz. Pozostaja poszukiwania.

pozdrowienia Vislav
Vislav
Witam

No có¿ M¶cidróg - Twoje w±tpliwo¶ci wydaj± siê uzasadnione. Nie tyle mo¿e co do braku wierno¶ci historycznej, lecz u¿ycia pó¼niejszych strojów i wyposa¿enia dla zilustrowania równie¿ okresów wcze¶niejszych.

Podj±³em próbê poszukiwania "korzeni", czyli wzorców jakimi dysponowali Awarowie podejmuj±c wêdrówkê na zachód.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik W znacznej czê¶ci jest to obszar Tybetu i znaleziska z okresów wcze¶niejszych z tych miejsc mog³yby daæ materia³ porównawczy.

Niestety brak jest artefaktów z okresu VII-IX w, przy stosunkowo du¿ej ilo¶ci zachowanych zabytków z czasów XIII-XXw. Miêdzy innymi The Metropolitan Museum of Art, New York. Warriors of the Himalayas: Rediscovering the Arms and Armor of Tibet Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik .
Wiele ciekawych eksponatów - wystawa.

pozdrowienia Vislav
M¶cidróg
Cze¶æ.
W tym po¶cie nie bêdzie ¿adnych wniosków,ograniczê siê tylko do porównañ.Nie wiem czy to dobra droga.Poza tym wszystkie zdjêcia przestawiaj± uzbrojenie.Czy analizuj±c podobieñstwa sprzêtu mo¿na w ten sposób zastosowaæ siê do ubioru?

he³my lamelkowe







Pancerze lamelkowe.






Vislav
Witam
Mam trochê w±tpliwo¶ci, je¿eli:
CYTAT
Najistotniejsze s± znaleziska pochówków.Id±ce w dziesi±tki tysiêcy.
p1
CYTAT
We wspólnotach plemiennych ka¿dy wolny mê¿czyzna by³ wojownikiem.
p2
CYTAT
Mê¿czyzna jest wojownikiem, g³ow± rodu, przywódc± itd
p3
dlaczego brakuje nam wzorców broni i uzbrojenia ochronnego?

pozdrowienia Vislav
M¶cidróg
Vislav z ca³ym szacunkiem,wszystkie te wiadomo¶ci podawa³em za Van± lub Modzelewskim.
Je¿eli chcesz podwa¿yæ ich wiarygodno¶æ,to co nam pozostanie? Czy masz lepsze wzorce?
Ja nie mam,najpierw dostêpna literatura potem zasoby internetu.To ¿e faktycznie o Awarach w Polsce pisa³o sie niewiele nie oznacza ¿e nie warto przeszukiwaæ tego co jest.
Sk±d to stwierdzenie ze brakuje nam wzorców broni i oporz±dzenia?
Proszê zwróciæ uwage na stanowiska w Austrii i S³owacji.Ju¿ kilkakrotnie o nich wspomina³em.
Pozdrawiam
Vislav
Witam

Absolutnie nie podwa¿am ¿adnych informacji, tylko siê g³o¶no zastanawiam. Z samych informacji trudno jest skonstruowaæ co¶ sensownego. W przypadku tekstyliów wiem, ¿e zosta³y znalezione wy³±cznie strzêpki tkanin pokazuj±ce fakturê, sploty i gramaturê. Przyj±³em to do wiadomo¶ci i stara³em siê skonstruowaæ jaki¶ program rekonstrukcji - zosta³ zaakceptowany i OK.

Znalaz³em kiedy¶ He³m lamelkowy z Niederstotzingen zreszt± jest odpowiedni temat na FREHA

Do tego dochodzi jeden rysunek Avar horseman from a 6th century rock carving Kilka znalezisk z Das awarische Gräberfeld von Zillingtal, Burgenland

Jak na powszechno¶æ z jednej strony i próbê skonstruowania wizerunku przeciêtnego wojownika "lekkiej jazdy" z drugiej to trochê przyma³o.

potrzeba wiêcej konkretów, je¿eli s±. Je¿eli nie ma to pozostaja w±tpliwo¶ci jak w poprzednim po¶cie.

pozdrowienia Vislav
M¶cidróg
Rekonstruuj±c wojownika awarskiego lekkiej jazdy wystarcz± groby z Zillingtal.







Posi³kuj±c siê kolejnymi grobami mo¿na wyko¿ystaæ d³ugie no¿e lub szable zamiast pa³aszy.
Rekonstruuj±c ko³czan,proponujê Bocsa.

http://www.kka.hu/_Kozossegi_Adattar/DOKUM...86?OpenDocument

Jak wcze¶niej pisa³ Boran,wygl±d stroju rekonstruuje sie na podstawie rozmieszczenia ozdób i wyposa¿enia.



Vislav
Witam

Je¿eli to jest wzorzec przeciêtnego wojownika awarskiego, to ja odpadam. Raczej nie bêdê dysponowa³ takimi ilo¶ciami z³ota, ozdób itp. Dobrze, ¿e nie muszê byæ awarskim arystokrat± - wtedy musia³bym siê zad³u¿yæ na kilka pokoleñ.

Bardzo chêtnie wezmê udzia³ w rekonstrukcji wozu - wszelkie prace ciesielskie bardzo mnie interesuj±. Tak wiêc na Beltan mo¿emy wystartowaæ. No a pó¼niej jak w swoim zwyczaju pozostanê koczowniczym wyrzutkiem lub w³óczêg±.

pozdrowienia Vislav
M¶cidróg
Witaj.
Zamie¶ci³em absolutne minimum tj. ³uk,groty strza³,no¿e,pa³asz-sugerowa³em zamiennik szable,pas jest nieod³±cznym elementem wyznaczaj±cym przynale¿no¶æ etniczn±.
Zwracaj±c uwagê na ko³czan ( i tylko wy³±cznie ko³czan) z Boksa chodzi³o mi o jego kszta³ jaki sugeruj± zachowane okucia.
Mnie nie interesuje tylko rekonstrukcja wozu.Z racji tego i¿ nie zachow³ siê ¿aden s³owiañski wóz z okresu jaki nas interesuje-sam pojazd mia³ byæ nasz± propozycj± jak móg³ wygl±daæ.Aby ca³o¶c mia³a sens ,reszta (czyli wyposa¿enie indywidualne) musi byæ rekonstrucj± orygina³ów lub co najmniej replik±.Ka¿dy drobiazg jest wa¿ny aby jednoznacznie okre¶liæ przynale¿no¶æ etniczn± postaci.¯eby nie by³o niejasno¶ci-oczywi¶cie u¿ytkow±.
Proponuje pozostawiæ temat do przemy¶lenia.
Pozdrawiam
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.