CYTAT
Nie wiem czym siê kierowali rekonstruuj±c stroje. Kilka fotek eksponatów nie obejmuje ¿adnych tekstyliów. Zastanawia mnie te¿ krój butów - czy mamy jakie¶ informacje na ten temat?
O ile wiem (na podstawie jedynego chyba w j. polskim w miarê kompleksowego opracowania nt. Awarów, czyli W. Szymañski,
Awarzy [w:]W. Szymañski, E. D±browska,
Awarzy, Wêgrzy, Ossolineum 1979) znane s± jakie¶ strzêpki tkanin - ale strzêpki. Ogólnie rzecz bior±c strój rekonstruuje siê na podstawie przedstawieñ na okuciach i na podstawie rozmieszczenia okuæ w grobie (mo¿na do¶æ rozs±dnie za³o¿yæ, ¿e strój ubo¿szy ró¿ni³ sie od bogatszego raczej materia³em i ilo¶ci± zdobieñ ni¿ krojem).
Szymañski pisze ¿e:
kaftan mêski do kolan, u kobiet d³u¿szy
spodnie raczej nieobcis³e
buty u mê¿czyzn czasem wysokie, u kobiet raczej niskie
Dodatkowo wspomniany jest przekaz Pseudo Maurycego o "szerokich i d³ugich p³aszczach awarskich z lnu lub we³ny oraz o obszernych pelerynach z kapturami i wy³ogami, nak³adanych w wypadku niepogody na futrzane szaty" (s. 95)
Przy czym nale¿y pamiêtaæ, ¿e to jest wed³ug stanu badañ sprzed 30 lat - od tego czasu mog³o siê co¶ pozmieniaæ.
Co do kroju butów - nie mam bladego pojêcia sk±d mogli wzi±æ... Zadarte noski prawdopodobnie ma je¼dziec na talerzyku z Utemilska, tyle ¿e on jest kojarzony z Madziarami albo Bu³garami - trochê pó¼niej.
Ogólnie rzecz bior±c, odno¶nie tej wystawy, to ja mam niejasne wra¿enie, ¿e pomijaj±c pasek u klienta z ³ukiem, te figurki trafi³y tam prosto z wystawy po¶wiêconej Wêgrom... (co jednak nie znaczy od razu, ¿e dobrze obrazuj± strój wêgierski)
Wa¿na uwaga odno¶nie doboru ozdób, o czym zreszt± wspomnia³ ju¿ M¶cidróg, ale mo¿e warto przypomnieæ:
Je¶li celujecie w okolicê VI wieku, to wszelkie okucia i inne ozdóbki t³oczone w blaszkach raczej ni lane. Motywy ornamentacyjne - wypuk³e punkty, guzki, rozetki, plecionki, wici, palmety - z tendencj± do geometrycznej schematyzacji i symetrii w rozmieszczeniu. Przewija siê te¿ motyw tamgi. Sporo szlachetnych kruszców - wykonane z nich elementy by³y elitarne z definicji, wiêc zdobione mog³y byæ sk±po albo wrêcz wcale.
Ozdoby lane, g³ównie z br±zu, z bogat± p³asko-wypuk³±, czasem a¿urow± ornamentyk±, z dominacj± motywów ro¶linnych (wici, palmety, li¶cie akantu - zarówno w wersjach schematycznych, jak i bardzo naturalistycznych) i zwierzêcych - czasem fantastycznych (gryfy i inne bestie, sceny walki zwierz±t, g³owy dzików lub koni), to styl zdecydowanie pó¼noawarski (koniec VII i VIIIw).
Rosamar - to co widzia³a¶ na Walhalli (z cenami czêsto mocno zawy¿onymi w stosunku do tego co mo¿na uzyskaæ kupuj±c wprost od producenta) to w³a¶nie klasyczne przyk³ady sztuki pó¼noawarskiej... (dla ¶cis³o¶ci - wiêkszo¶æ opisanych tam jako wielkomorawskie to w³a¶nie sztuka awarska, nie mówi±c ju¿ o "replikach magyarskich okuæ znalezionych na Wielkich Morawach", które trafi³y do ziemi ponad sto lat przed przybyciem Magyarów do Kotliny Karpackiej...
)
I jeszcze na marginesie:
CYTAT
Kaftan - rekonstrukcja ubioru z Kaganatu Chazarskiego (wczesne ¶redniowiecze) liczy sobie 26 elementów - z tego dwa trójk±ty z wykroju rysunkowego musia³em wyrzuciæ, w ¿aden sposób nie mog³em tego z³o¿yæ w ca³o¶æ.
Domy¶lam siê, ¿e chodzi o ten wykrój (co prawda doliczy³em siê tam trochê mniej kawa³ków ni¿ 26)
http://www.dom-np.narod.ru/rekon/hazar/12.gif W ka¿dym razie mnie siê uda³o bez wyrzucania elementów
Pozdrawiam serdecznie i ¿yczê wszelkiego powodzenia w projekcie. Chêtnie sam wzi±³bym udzia³, ale na razie czas mnie goni z ka¿dej strony i nie chcê sk³adaæ deklaracji na wyrost. Zobaczymy jak bêdzie.