Zasady turnieju bojowego – samojeden.
Na pocz±tek ma³e ale istotne przypomnienie. Pamiêtajmy o tym aby wszyscy wrócili do domu cali i zdrowi i pomimo tego, ¿e d±¿ymy do jak najwierniejszego odtworzenia dawnych epok to wzglêdy bezpieczeñstwa powinny staæ ponad wszystko.
A oto zasady:
Uzbrojenie:1.miecze stêpione, bez wyra¼nych zadziorów. Tzw. megamiecze czyli co¶ co wa¿y c.a 2 kg bêd± konfiskowane i oddawane na z³om :-)
2.tarcze drewniane bez okuwanych metalem rantów.
3.wielko¶æ tarczy nie wiêksza ni¿ zaprezentowany na miejscu wzorzec tzw. dêbiñski ³okieæ J.
Zbroja:1.spójna dla danej epoki jednak nie starsza ni¿ okres kiedy pojawiaj± siê twarde (metalowe. lub skórzane) os³ony stawów kolanowych i ³okciowych.
2.zbroja ma os³aniaæ g³owê, twarz, kark, szyje, korpus, stawy ³okciowe i kolanowe, d³onie.
3.zbroja ma mieæ byæ w odpowiednim stanie technicznym i nie byæ koloru rdzy. Panom rycerzom z programu „Z³omowisko” z góry dziêkujemy.
Dozwolone techniki walki:1.uderzenia i ciêcia g³owni± miecza (niedozwolone s± pchniêcia) czyli po naszemu hau, schnitt und keine stich.
2.uderzenia tarcz± (nie bêd± jednak punktowane a s³u¿yæ mog± tylko os³abieniu lub zdezorientowaniu przeciwnika)
3.rozbrojenie przeciwnika jednak bez zak³adania d¼wigni na stawy.
Pole trafienia:1.ca³e cia³o za wyj±tkiem d³oni i nóg poni¿ej kolan.
Przebieg walki:1.pojedynek trwa jedn± minutê. Jest sêdziowany przez 3 sêdziów w tym dwóch „liniowych” i jednego sêdziego g³ównego.
2.ka¿dy sêdzia liczy ilo¶æ trafieñ otrzymanych przez walcz±cego (trafieñ a nie pacniêæ zadanych przypadkiem lub omdlewaj±c± rêk±)
3.po trafieniu walka nie jest przerywana.
4.w przypadku takiej samej liczby trafieñ, przed³u¿a siê czas pojedynku a¿ do „nag³ej ¶mierci”.
5.w sprawach spornych decyduje g³os sêdziego g³ównego.
6.decyzje sêdziów w tym równie¿ rozstrzygniêcia sêdziego g³ównego s± ostateczne i hañb± okryje siê ten który ich nie zaakceptuje.
7.walcz±cy, który przegra pojedynek odpada z turnieju jednak nie zostanie ograbiony i mo¿e ca³o i zdrowo wróciæ do domu :-).
8.walka koñczy siê przed czasem gdy przeciwnik zostanie rozbrojony lub upu¶ci miecz z ró¿nej przyczyny, gdy wypadnie poza szranki lub gdy siê podda. Sêdziowie te¿ mog± zakoñczyæ walkê gdy istotne dla ochrony elementy zbroi zaczn± z walcz±cego dopadaæ.
Do turnieju bojowego nale¿y siê zg³aszaæ w dniu rozpoczêcia u sêdziego g³ównego osobi¶cie albo je¶li kto ma giermka to za jego po¶rednictwem. Nale¿y jednak daæ giermkowi jaki¶ znak, proporzec lub tarczê aby go za oszusta nie uznali.
Turniej bojowy – rozpoczynamy w sobotê a koñczymy w niedzielê przy czym trzy ostatnie walki odbêd± siê przed g³ówn± publik±. Zwyciêzca otrzymuje g³ówne trofeum turnieju czyli „Z³oty Warkocz Tar³ówny” oraz gratulacje i u¶cisk d³oni od paru wa¿nych osób.
Turniej bojowy – samoczwór „Obrona chor±¿ego”
Zasady:
Uzbrojenie:- identycznie jak w turnieju samojeden z tym, ¿e wielko¶æ tarczy nie jest ograniczona
Zbroja:- identycznie jak w turnieju samojeden
Dozwolone techniki walki:- identycznie jak w turnieju samojeden
Pole trafienia:-identycznie jak w turnieju samojeden
Przebieg i zasady walki:1.w turnieju bior± udzia³ dru¿yny sk³adaj±ce siê z 4 zbrojnych i chor±¿ego (chor±¿y nie jest uzbrojony ale posiada zbrojê jak pozostali uczestnicy).
2.dru¿yny walcz± o zdobycie proporca przeciwników staraj±c siê jednocze¶nie chroniæ w³asnego chor±¿ego z w³asnym proporcem.
3.starcie obu dru¿yn odbywa siê na ograniczonej przestrzeni i „wypadniêcie” któregokolwiek walcz±cego lub ucieczka chor±¿ego poza wyznaczony teren dyskwalifikuje ca³± dru¿ynê.
4.trafienia przeciwników nie s± liczone ani punktowane. Uznanie siebie za pokonanego pozostawiamy poczuciu honoru ka¿dego z walcz±cych. Liczy siê zdobycie proporca przeciwników przy zastosowaniu dopuszczalnych technik walki. Tak wiêc nale¿y wykorzystaæ taktykê oraz kondycjê fizyczn± (walka do wyrzygania).
5.nie ma ¿adnych „zmartwychwstañ” w¶ród walcz±cych.
6.je¶li chor±¿y nie chce oddaæ proporca po dobroci mo¿na mu delikatnie spu¶ciæ manto.
7.nad ca³o¶ci± przebiegu walki bêd± czuwaæ sêdziowie, którzy w podobnym jak wy¿ej sk³adzie bêd± rozstrzygaæ spory (zapewne takowych nie bêdzie) oraz maj±c do pomocy pacho³ków z têgimi kijami bêd± interweniowaæ w przypadku stosowania niedozwolonych technik walki lub powstania sytuacji niebezpiecznej.
8.je¶li która¶ z dru¿yn dopu¶ci siê w trakcie walki powstania sytuacji szczególnie niebezpiecznej dla bezpieczeñstwa uczestników, bêdzie dyskwalifikowana z dalszego turnieju.
9.dru¿yny samodzielnie zaopatruj± siê w proporzec.
10.dru¿yna zwyciêska zabiera proporzec pokonanych. Sprawa wykupu lub ewentualnego innego sposobu odzyskania proporca nie jest przedmiotem niniejszych przepisów oraz nie zaprz±ta g³owy organizatora.
11.dru¿yna przegrana odpada z turnieju. Nie zostan± oni i w tym wypadku ograbieni tylko postradaj± proporzec.
12.dla zwyciêskiej dru¿yny przeznaczona jest nagroda, mieszek z dukatami.
W zale¿no¶ci od ilo¶ci chêtnych dru¿yn, walki mo¿emy zacz±æ ju¿ w sobotê.
Zg³oszenia dru¿yn nale¿y dokonywaæ u sêdziego g³ównego. Zg³oszenie, wraz z nazw± dru¿yny dokonuje chor±¿y wyposa¿ony w proporzec.
Ramowy program turnieju
Sobota.
1.godziny przedpo³udniowe – przyjazd grup, rozbijanie namiotów, urz±dzanie obozwisk.
2.o ustalonej godzinie zapowiedzianej przez pacho³ków rozpocznie siê zapisywanie chêtnych do turniejów bojowych, indywidualnych i dru¿ynowych.
3.równie¿ na dany znak rozpoczniemy eliminacje do owych turniejów.
4.ca³y czas bêdzie mo¿liwo¶æ zwiedzania zamku, postrzelania z ³uku lub z procy albo walniêcie z armaty.
5.je¶li bêdzie taka wola to mo¿na zrobiæ ma³± próbê bitwy o zamek, której prapremiera odbêdzie siê w dniu nastêpnym.
6.dla chêtnych przedstawione bêd± za³o¿enia i cele projektu „Interregnum” .
7.wieczorem zapraszamy na biesiadê.
Podsumowuj±c:
Sobota jest dniem, który zagospodarowujemy wed³ug w³asnego uznania i potrzeb st±d tez tak precyzyjne okre¶lenie czasu
.
Program na niedzielê zamieszczê jutro. W¶ród wydarzeñ bêdzie inscenizacja ¶redniowieczna, oraz XVII wieczna, pokazy i turnieje konne, prezentacje grup oraz bitwa nocna.
Impreza ma charakter typowo obozowy. Nie przewidujemy noclegów innych ni¿ w namiotach. Do dyspozycji bêdzie ¼ród³o wody, s³oma, opa³ oraz toi-toie.
Wy¿ywienie:
Sobota – wieczorna biesiada
Niedziele rano – to co zostanie z biesiady
Niedziela po po³udniu – bloczki na „co¶ z grila” plus piwo.
Proszê o sugestie, uwagi, propozyce zw³aszcza dotycz±ce zasad turniejowych oraz programu sobotniego.