Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Jakiej farby u¿yæ by pomalowaæ he³m garnczkowy (1250)
> Uzbrojenie na przestrzeni dziejów > Uzbrojenie dojrza³ego ¶redniowiecza > Ochronne uzbrojenie dojrza³ego ¶redniowiecza
Stron: 1, 2
wbtrzcina
Witam.

Chcia³em sie dowiedzieæ czym by³y malowane he³my w XIII w i co jest tego dzisiejszym odpowiednikiem...
KhaToo
A ja siê podepne, ¿eby nie robiæ kolejnego tematu o takim samym tytule. Mnie natomiast intresuje he³m nazywanby i okre¶lany ró¿nie, najcze¶ciej ³ebk±, znalaz³em go te¿ pod nazwami cerveliere czy skullcap, oraz czasem armingcap. Chodzi zasadniczo o ten he³m, który wygl±da jak kocio³ek ubrany na g³owê;) U¿ywa³a go piechota, ³ucznicy, ale i rycerstwo jako he³m sekretny. O ile rycerstwo raczej go nie malowa³o, to spotka³em siê z pomalowanymi na g³owach piechoty w³a¶nie. Tu w³asnie tkwi sedno sprawy. W "maciejowskim" jest kilka przyk³adów kolorowych he³mów tego typu, ale chcia³ bym mieæ wiêcej informacji na ten temat. Wie kto¶ co¶? Czy by³y malowane na jeden kolor, czy mo¿na wiecej barw na³o¿yæ? Jak je malowaæ -w paski, w kratke...;)? Mo¿na jaki¶ ma³y wzorek sobie zafundowaæ -jakie¶ kropki, czy co¶...? Mam taki he³mik sk³adaj±cy siê z 2 elementów -kopó³y i paska plachy przy dolnej krawêdzi. ¯adnych dodatkowych ¿eber nie mam. Nie chcê go polerowaæ. Nie wiem, czy zostawiæ go tylko w jednym kolorze, czy ten dolny pas blachy pomalowac na inny...
wbtrzcina
W najbi¿szym czasie dostane materia³y dotycz±ce malowania he³mu i napewno co¶ zamieszcze na ten temat.

Pozdrawiam bum.gif
Cvltvs
Siemka

Mam pytanie jako że mój garnek powoli zaczyna rdzewiec postanowiłem go jakoś pomalowac.
W jednej książce przeczytałem że w tym okresie używano farb olejnych, lecz wiem ,że jeżeli taką farbę kupię w sklepie plastycznym to umroczni mi mój hełm i jescze jedno ,jezeli jest to farba do obrazów może nie wyschnąc na metalu , dlatego doszedłem do wniosku ,że takie hełmy były oklejane lnem.Tylko jakiego kleju używano??
Co do farby potrafie zrobic tylko kolor zielony, ale jest to bardzo męczący proces i trwa 2-3 miesiące mianowicie kawałki miedzi trzeba pociąć , wsadzic do słoja wlac octu i czekac, potem przecedzić i zmieszać z olejem lniany w zalezności od okresu dojrzewania farba staje się wyrazistrza, zależy mi tez na innych kolorach może ktoś zna sposób??
acha farba ta jest w 100% historyczna nadaje się idealnie do pomalowania tarczy co prawda trochę długo schnie, no ale zawsze są plusy i minusy, to tyle czekam na odpowiedzi.


Pozdrawiam

Illo.bagrit.pl
Borg
tempery sa robione na bazie jajka czyli ultra z tego co wiem

ale jak to schnie nie pytaj...

a i klejenie to kostnym lub skornym
santiago
mam garnek, ale go nie malujê, bo farba s³ysza³em ¿e prêdzej czy pó¼niej zacznie od³aziæ, a po paru razach przyjêtych na he³m zobaczysz jak to wygl±da, mój znajomy malowa³ pigmentem, bo po olejnej mocno siê ¶wieci, co do rdzy na he³mie to u¿ywam lekkiej pasty polerskiej by pozbyæ siê rdzy, pó¼niej konserwujê olejem, narazie siê sprawdza, a co do konserwacji he³mów na pewno kto¶ pisa³ ju¿ na FREHA.
Pozdrawiam!
Cvltvs
Witam ,

co do pomalowania garnka to ju¿ podj±³em decyzje inaczej bym wam nie tru³ smile.gif Potrafie te¿ zaradziæ rdzy smile.gif natomiast interesuje mnie jak naprzyk³ad zrobiæ farbe ¿eby by³a niebieska i w 100% historyczna to raz oraz klej który wyschnie na blaszce bo z tego co mi wiadomo to klej kostny jest na bazie wody, tak¿e zanim wyschnie mo¿e mi nadgry¿¼ blachê, a ponadto to interesuje mnie rekonstrukcja jak najbardziej podobna do orgina³u wzoruje sie na garach z BM.
Ju¿ wiele s³ysza³em od go¶ci co do oklejania lnem blachy i prosze nie doradzajcie mi ju¿ budaprenu czy innego swiñstwa które nie ma nic wspólnego z rekonstrukcj± smile.gif


aaa i najwa¿niejsze, interesuj± mnie fotki jaki¶ replik he³mów garnczkowych oklejanych i pomalowanych.
oczywi¶cie 1250-1280, moga byæ te¿ pó³gary
Rabiega
CYTAT(santiago @ 19:58 19.11.2006) *
bo po olejnej mocno siê ¶wieci

Taka drobna uwaga starego modelarza, raczej techniczna ni¿ odtwórcza - ¿eby olejna siê nie ¶wieci³a, trzeba domieszaæ najzwyklejszego talku - i ju¿ jest matowa.

K³aniam.
wbtrzcina
CYTAT(santiago @ 19:58 19.11.2006) *
mam garnek, ale go nie malujê, bo farba s³ysza³em ¿e prêdzej czy pó¼niej zacznie od³aziæ, a po paru razach przyjêtych na he³m zobaczysz jak to wygl±da,


Mam pomalowany he³m. Farba sama nie odpadnie, a poza tym to logiczne ¿e bed± ¶lady po uderzeniach mieczem czy toprem. Nie jest ¼le. Zawsze mo¿na zamalowaæ...

Pozdrawiam Tomek
Cvltvs
Chhmmm

Jakiej farby uzyłeś do pomalowania hełmu zwykłej emalii?? bo jeśli tak to taka farba będzie sie trzymać wtedy kiedy nie bedzie jej za duzo i kiedy nie bedzie za bardzo rozcieńczona, rozpuszczalnik sprawia że ferba traci elastyczność po wyschnięciu jest krucha i wtedy właśnie schodzi, ale panowie zajmijmy się rekonstrukcją to nie są lata 80 XX wieku żebyśmy dyskutowali o emalii cool.gif
Zastanawiam się nadtym czy garnki niebyły naprawde oklejane przecie oni nie znali w tedy farb emaliowych i rozpuszczalników uniwersalnych, jeżeli to była farba naturalna to raczej by nie wyschła na gołej blaszce.



p.s prosze o foty jakiś replik garów oklejonych i czy ktoś coś takiego wogóle ma??
Owen
Nazdar
Co do zachowanych he³mów garnczkowych, niespotka³em siê z ¿adnym który mia³by ¶lad malunku na sobie.
Co do emalii oleju czy akrylu to zdecydowanie trzeba je sobie odpu¶ciæ je¶li kogo¶ interesuje rekonstrukcja.
Zupe³nie inaczej wygl±da i rozk³ada siê barwnik na powierzchni je¶li sami go stworzymy z naturalnego pigmentu. Przyznam ¿e nie k³ad³em jeszcze temper na metalu, w zwi±zku z czym nie mogê ci opisaæ dobrego sprawdzonego rozwi±zania. K³adzenie lnu na he³mie raczej mo¿na sobie odpu¶ciæ, to nie bêdzie dzia³aæ, nie u³o¿ysz go idealnie na tak skoplikowanej powierzchni. Pytaniem jest czy powinno siê dawaæ gesso, mi wydaje siê ¿e nie jest to konieczne, poniewa¿ mo¿e os³abiæ wi±zanie barwy z blach±.
S³owo tempera pochodzi od s³owa "mieszaæ" i oznacza tyle ¿e pigment jest zwi±zany jakim¶ spoiwem. Tempera jajeczna najpopularniejsza w malarstwie deskowym i ¶ciennym, nie by³a jedynym sposobem. Wiele zale¿y od rodzaju pigmentu, ró¿nie one reaguj± na ró¿ne spoiwa. Np Cennini odradza stosowanie pigmentu niebieskiego z ¿ó³tkiem, jako ¿e naturalnie kolor ulega zmianie. Nie bêdê siê bardziej zag³êbia³ w teorie, ale jest ona do¶æ istotna przy ozyskiwaniu okre¶lonych efektów.
To co mogê doradziæ to tempera klejowa, czyli pigment zwi±zany z cienkim klejem np. skórnym. Powinien on najmocniej trzymaæ blachy. Natomiast warto daæ podk³ad z innej tempery.
Co do historycznego pigmentu niebieskiego, to niemamy wiele mo¿liwo¶ci, raczej do g³owy lapis lazuli mi tylko przychodzi do g³owy. Mo¿liwy do kupienia ale cholernie drogi, no i jako ¿e pochodzenia mineralnego, ma³o wydajny i s³abo kryj±cy. Generalnie jest to wyzwanie i raczej nie dla pocz±tkuj±cego.
Pozdrawiam
Cvltvs
Witam,


dziêki za konkrety, nareszcie cos na temat,ale trochê siê rozczarowa³em gdy przeczyta³m ¿e koszt produkcji farby bedzie cholernie drogi- lipa, ale bede próbowa³smile.gif teraz znam przynajmniej jaki¶ sk³ad czê¶ciowy takiej farbki, zastanwaiam sie tylko czy klej skórny wyschnie na metalu??to mo¿e byæ dla mnie twardy orzech do zgryzienia , mogê sobie po³amaæ zêby:) a przynajmniej wyrzuciæ trochê forsy w b³oto. S³ysza³em ¿e istnieje jaka¶ ksi±¿ka w której jest idalnie opisana farba do amlowania garnków i wogóle he³mów, bodaj¿e "Przepisy mnicha Teofila" czy co¶ w tym stylu mog³em po przekrêcaæ nazwe tej ksi±¿ki icon_mrgreen.gif mówi³ mi o tym bagrit ale niestety przepisu nie zdradzi³ ,a szkoda icon_sad.gif icon_sad.gif


Pozdrawiam
Cvltvs
I jeszcze jedno pytanie zna mo¿e kto¶ jakie¶ ksi±zki w których znajde sposób wytwarzania farb do malowania he³mów?



Pozdrawiam
Rabiega
Gotowe pigmenty wg. historycznych receptur - ceny powalaj± ...
Indar
Historia, siê kurna, ceni...
smile.gif
I.
Marek Hilgendorf
A¿ mi siê s³abo zrobi³o jak zobaczy³em te ceny.....
Owen
Jo³
Jeszcze co do cen pigmentów, to jak zauwa¿yli¶cie wszystko zale¿y od jego pochodzenia, (a wiêc tak jak i w ¶redniowieczu ;)) Wybór niebieskiego na he³m wydaje mi siê ¿e jest najciê¿szym z mo¿liwych wyborów smile.gif
Dodatkowa uwaga oczywista ale mo¿e nie dla ka¿dego: Nie ka¿dy pigment naturalny jest historyczny, a w zasadzie wiêkszo¶æ nie jest. Dzisiaj jest ogromny ich wybór, w ¶redniowieczu rzecz jasna nie by³ tak imponuj±cy, zatem trzeba wiedzieæ co kupowaæ.
Pozdrawiam
Micha³ ¯elazo
CYTAT(Owen @ 22:36 20.11.2006) *
w ¶redniowieczu rzecz jasna nie by³ tak imponuj±cy, zatem trzeba wiedzieæ co kupowaæ


Czyli przy kolorach, o których wiemy ¿e by³y stosowane wystarczy trzymaæ siê tutaj zasady, ¿e im mniej nasycona barwa, tym farbowanie (malowanie) tañsze ?
Czy jeszcze jakie¶ dodatkowe ?

Pozdr.
M.
Owen
"Czyli przy kolorach, o których wiemy że były stosowane wystarczy trzymać się tutaj zasady, że im mniej nasycona barwa, tym farbowanie (malowanie) tańsze ?"

Hej
To nie tak. malowanie to nie to samo co farbowanie tkanin. Tutaj aby farba byla dobra musi być po prostu dobre przyrządzona. W odpowiednich propocjach, musibyć inensywna by kryła podkład.
Malowanie tańsze jest przez życe tańszych pigmentów. A więc wszelkiego rodzaju "ziemie": umbry, ochry itp. są dużo tańsze od pigmentw pochdzących z minerałÃ³w i kamieni półszlachetnych.
Oczywiście kwestia transportu też jest ważna.
Zasadniczo wszystko to ma wydźwięk prawdziwie historyczny ;)
A co do znajomości które pigmenty są "historyczne" dla średniowiecza po postu trzeba czytać traktaty średniowieczne.
Jeśli kogoś bardzo interesuje ta kwestia to mogę podrzucić mój stary artykuł m.in. o tym
Pozdrawiam
Jimmy
Je¶li chodzi o lapis lazuli (to on jest najdro¿szy), to o ile dobrze pamiêtam wydobywa siê go tylko w kilku miejscach na ¶wiecie - ³±cznie ok. 1 tony rocznie, wiêc ¿e kosztuje ile kosztuje, to mnie akurat nie dziwi. Zreszt± zawsze by³ diablo drogi. Zwróæcie uwagê jak ma³o jest tego szlachetnego niebieskiego koloru jaki daje tylko L.L. w malarstwie do XIX wieku, czyli wprowadzenia tanich barwników syntetycznych, najczê¶ciej pojawia siê tylko z³udzenie optyczne wynikaj±ce z zastosowanie umiejêtnego po³±czenia kolorów. Szukaj±c czego¶ bardziej z mojej bajki, to zauwa¿cie jak by³ ceniony w Mezopotamii, gdzie by³ minera³em zarezerwowanym tylko i wy³±cznie dla w³adców i bóstw i jako taki ceniony bardziej ni¿ jakikolwiek inny minera³, czy kruszec. Wystarczy wspomnieæ chocia¿by epos o Gilgameszu, gdzie jest u¿ywany jako okre¶lenie wspania³o¶ci. To tylko taki (nie)ma³y Offtopic

pozdrawiam
Jimmy
Miszowy
Witajcie

Wklejam swoje wypociny, ale przy okazji rozszerzam o podłoże drewniane, ponieważ przepisy pochodzą od Teofila, Cennino Ceninniego i fragmentarycznie od im podobnych.

Troche podstaw

Farby składają się z: barwidła(pigmentu), wypełniacza i spoiwa.
Jeśli chcecie bawić się w ultra odtwórstwo to nie ma wiekszego problemu, z tym, że wiele przepisów zawiera szkodliwe dla zdrowia trucizny i można odwalić kitę lub conajmniej nabawić się ołowicy szczerba.gif

Nas na szczęście interesować będzie wąski zakres spoiw (oleje, kleje naturalne i emulsje) oraz kolorów, bo nie malujemy podróbek obrazów z XII-XVI wieku tylko sprzęt, hełmy tarcze itp.

Jedno jest pewne kolory nie są tak bardzo intensywne jak dzisiejsze.

Pigmentem może być prawie wszystko co ma porządany kolor i pochodzi z naturalnego otoczenia (kolorowe glinki, kolorowe muszelki, robaczki, kreda itp.) lub daje się wytworzyć w prostych procesach chemicznych (tlenki żelaza, ołowiu, miedzi itp)

Spoiwa naturalne to np. olej lniany, makowy, jajka, mleko, krew, guma, miód, żywica, klej skórny, klej z rogów jelenich itp.

Wypełniaczem najczęściej jest kreda lub gips.


PRZYGOTOWANIE PODŁOŻA POD MALOWANIE HISTORYCZNE

POWIEŻCHNIE DREWNIANE (tarcze)-

1) Przepis wczesny (Teofil IX wiek) pod farby temperowe ze spoiwem gumowym.
Drewno spaja się kazeiną (nasycanie) okleja się skóra pergaminową ew. płÃ³tnem lnianym lub konopnym.
Do klejenia sugeruje użycie także kleju kazeinowego, lub innego zwierzecego.
Nastepnie utarte z wodą krede lub gips, na gorąco łączy sie z klejem i wprowadza na powieżchnię cienką warstwą. po wyschnieciu trochę grubiej drugą i ew. trzecią.
Nstępnie po wysuszeniu trzeba powieżchnie delikatnie przeszlifować (sugeruje utarty na miał skrzyp do szlifowania).
Znane Teofilowi spoiwa do farb temperowych to; guma wiśniowa, śliwowa, arabska, tragancka. Stosuje zaś spoiwo z gumy wiśniowej i białka. Malowidło temperowe (gumowe) łaczy z olejnym, każdy etap malowania zabespiecza werniksem żywicznym sporządzonym z sandaraku lub bursztynu i oleju na gorąco.
Ten werniks (lakier) moze być stosowany do tempery i farby olejnej.

2) Cennini (XV wiek) opisuje podobną metodę przygotowania gipsowego drewna dla wzmocnienia i pod malowidło. Sugeruje obciąganie drewna pasami i nasycanie klejem kostnym, skórnym, pergaminowym. Następmie powlekanie bardzo cienkimi warstwami ciasta z kleju i gipsu (wpierw grubego następnie miałkiego) Ciasto powinno być bardzo rzadkie. Gips powinien być wpierw przygotowany, pławiony w wodzie (1miesiąc) przerobiony na bułki, wysuszony i zemlony. Taki gips zwany kredą Bolońską trzeba przesiać i zarobić z klejem.

Ważna wzmianka poczyniona przez Cenniniego dotyczy postępowania z gipsem.
"Gips należy dawać do kleju, a nie odwrotnie, boby się tworzyły bańki powietrza w zaprawie."
Do stosowania z klejem skórnym kostnym lub czosnkowym.

Do powierzchni metalowych, polecił bym spoiwa olejne z dodatkiem bieli ołowiowej dla przyśpieszenia schnięcia farby.

pozdrawiam
Squax
Witam,
nie chce zak³adaæ nowego tematu, tak wiêc piszê tutaj. Zakupi³em ostatnio he³m garnczkowy, jednak po joannicie- wiêc jest pomalowany na czarno z bia³ym krzy¿em. Chcia³bym go przemalowaæ i prosi³bym o kilka porad:
1) Zdzieraæ obecn± farbê czy zostawiæ i pokryæ j± kolejn± warstw±?
2) Jakiej farby u¿yæ do metalu/ farby (jak wy¿ej) aby dobrze sie trzyma³a i ³atwo nie odpada³a po ka¿dym ciosie?

CYTAT
Taka drobna uwaga starego modelarza, raczej techniczna ni¿ odtwórcza - ¿eby olejna siê nie ¶wieci³a, trzeba domieszaæ najzwyklejszego talku - i ju¿ jest matowa.

3) Tak wiêc ile dodaæ talku na jak± ilo¶æ farby?

Pozdrawiam
Squax
Tiatyr
CYTAT
3) Tak wiêc ile dodaæ talku na jak± ilo¶æ farby?


w sklepie mozna kupic farbe olejna opisana jako MAT... i nic nie trzeba do niej dodawac...

a co do starej farby to lepiej ja zdj±c.. primo niebedziesz mnial problemow z kryciem..
sekundo unikniesz problemów z odpryskami
Squax
Witam,
a je¶li pokry³bym now± warstw±? Bo trochê roboty bêdzie przy he³mie aby zedrzeæ poprzedni± farbê :/ No i jak± farbê u¿yæ? olejn± czy specjaln± do metalu?

Pozdrawiam
Squax
Squax
Witam,
potrzebuje pilnie pomocy. Zaczynam zdzieraæ farbê jednak idzie mi to strasznie powoli papierem ¶ciernym. Czy mo¿e mi kto¶ podaæ jaki¶ dobry rozpuszczalnik do farb olejnych? Moja sie za dobrze trzyma i zwyk³y nie daje rady.
Indar
CYTAT(Squax @ 14:57 03.07.2008) *
Witam,
potrzebuje pilnie pomocy. Zaczynam zdzieraæ farbê jednak idzie mi to strasznie powoli papierem ¶ciernym. Czy mo¿e mi kto¶ podaæ jaki¶ dobry rozpuszczalnik do farb olejnych? Moja sie za dobrze trzyma i zwyk³y nie daje rady.


Jest taka fajna sprawa jak piaskarka. Wyczy¶ci Ci wszystko, ³±cznie z zakamarkami - musisz domówiæ siê w jakim¶ warsztacie, zak³adach metalowych albo podobnych.
I.
Squax
Witam,
w moim ma³ym mie¶cie bêdzie raczej z tym problem- w jakich zak³adach móg³bym znale¼æ piaskarkê (popytam sie w s±siednich miastach) ? I czy nie zniszczy mi za bardzo he³mu- czy nie bêdzie za du¿ych rys? My¶la³em o flexie ze szczotka druciana ale chyba za g³êbokie rysy mo¿e mi zrobiæ... :/
Unkas
piaskarki posiadaja rzemie¶lnicy którzy robia napisy na nagrobkach szukaj firm robiacych pomniki

piaskarna nie pozostawia rys he³m bedzie czysciutki
CYTAT(Squax @ 19:18 03.07.2008) *
Witam,
w moim ma³ym mie¶cie bêdzie raczej z tym problem- w jakich zak³adach móg³bym znale¼æ piaskarkê (popytam sie w s±siednich miastach) ? I czy nie zniszczy mi za bardzo he³mu- czy nie bêdzie za du¿ych rys? My¶la³em o flexie ze szczotka druciana ale chyba za g³êbokie rysy mo¿e mi zrobiæ... :/

NormanPablo
Witam
Chcia³bym pomalowaæ swój he³m normañski ,tak jak na tkaninie z bayeux, dok³adnie na kolor czerwony http://rubens.anu.edu.au/htdocs/laserdisk/0214/21496.JPG . Niestety nie mam pojêcia jakiej farby u¿yæ aby , to wygl±da³o przyzwoicie , historycznie , i by samo nie od³azi³o lub co gorsze nie oddzia³ywa³o negatywnie na sam he³m. Chcia³bym poznaæ zadanie osób które ju¿ malowa³y swoje he³my i co o samym malowaniu uwa¿aj±.
Frater Cezar
Salve!

A ja chcia³bym siê wreszcie dowiedzieæ, jak jest z oklejaniem he³mów lnem (na razie jestem jednym z Tych, Którzy Nosz± Odrapane He³my i chcia³bym nad tym popracowaæ).

- jedni twierdz±, ¿e nie da siê dobrze okleiæ tkanin± tak skomplikowanej powierzchni
- inni, ¿e to jedyny sposób na skuteczne pomalowanie he³mu, bo ¿adna farba naturalna nie przyklei siê do blachy (a Hammerite nie jest historyczny, choæ dobrze wi±¿e i raczej ³atwo nie odpada)
- jeszcze inni polecili mi zestaw gesso + akryl, ale gesso przecie¿ nie zwi±¿e siê z blach±, to jak ma siê na niej trzymaæ? chyba nie ma tak mocnego kleju, ¿eby przetrzymaæ ciosy; a co do historyczno¶ci akrylu to wiadomo :P

W sumie malowanie Hammerite'em to ¿adna filozofia, ale tu chyba nie o to chodzi. A z powy¿szego tematu nie wynika jednoznacznie, czy farbê k³adziono na len, czy na blachê, a na przysz³y sezon fajnie by³oby mieæ nieco bardziej historyczny garnek smile.gif

Pozdrawiam

PS

Je¶li chodzi o historyczn± farbê bia³±... to po prostu odpuszczamy sobie pigment? W sensie mieszamy spoiwo z bia³ym wype³niaczem i mamy bia³± farbê?
Jimmy
CYTAT(Frater Cezar @ 23:54 06.07.2009) *
Je¶li chodzi o historyczn± farbê bia³±... to po prostu odpuszczamy sobie pigment? W sensie mieszamy spoiwo z bia³ym wype³niaczem i mamy bia³± farbê?


Tym wype³niaczem najczê¶ciej jest kreda, która sama w sobie nie jest czysto bia³a. I u¿ywa siê jej (te¿ z dodatkiem bia³ego pigmentu) do gruntowania. W farbie jako takiej masz tylko spoiwo - olej, w przypadku najprostszej tempery ¿ó³tko jajka (generalnie jest kilka wariacji tempery - warto zajrzeæ do pracy "Materia³y malarskie i ich zastosowanie" Maxa Doernera) + pigment - dla bia³ej farby jest to historycznie biel o³owiana (silnie truj±ca, dzi¶ praktycznie niedostêpna), obecnie do zast±pienia przez biel cynkow±.

pozdrawiam
Jimmy
Frater Cezar
Salve!

Edit:

Generalnie oklejanie lnem podobno okaza³o siê picem na wodê.

Logika podpowiada, ¿e nie istnieje naturalna farba, która reaguje ze stalowym pod³o¿em, a wiêc nie bêdzie odpadaæ od ciosów. Czyli w sumie jedyna opcja ca³kowicie historycznie pewna, to go³a stal?

Jimmy: co do bieli cynkowej... Society of Egg Tempera Painters twierdzi, ¿e najlepiej spisuje siê mieszanina bieli cynkowej z biel± tytanow± (gesso, którego u¿ywa³em do tarczy, by³o w³a¶nie na bieli tytanowej, bo o³owiowa jest, jak sam napisa³e¶, silnie truj±ca).

A jeszcze z innej beczki - choæ nie wiem, czy to w³a¶ciwy temat - zna kto¶ jakie¶ dobre, naturalne spoiwo do farby, mocniejsze ni¿ jajko? Jajkiem to mo¿emy malowaæ ikony, ale nie tarcze czy gary. Zwyk³a ¿ywica z drzewa mo¿e byæ?

Pozdrawiam
Lukasz XIII
Witam,

¯ó³tko jajka jako spoiwo czy do ikon czy na tarczê, jest odpowiednie, pó¼niej nale¿y dobrze zakonserwowaæ tarczê i w niczym jej nie przeszkadza, ¿e jest na jajku i odporna na wodê i ciosy, choæ dodajmy, ¿e tarcze nie by³y sezonowe na jedn±, kilka bitew (walk), wiêc nie musia³y byæ pancerne.


A co do malowania he³mów.... to ju¿ by³o je¶li dobrze pamiêtam kilka (jedna na pewno) dyskusji na ten temat, ogólnie brak jakichkolwiek znalezisk archeologicznych z interesuj±cego nas okresu XII - XIII he³mów malowanych (ja o ¿adnym nie s³ysza³em) podpowiada, ¿eby po prostu he³mów nie malowaæ, dziêki temu prostemu zabiegowi nie trzeba martwiæ siê tym np. ¿e he³m jest odrapany i wygl±da jak zardzewia³e wiaderko, albo samym tym czy jest to aby na pewno zgodne z histori±.

Pozdro.

XIII
Jimmy
CYTAT(Frater Cezar @ 12:15 07.07.2009) *
Jimmy: co do bieli cynkowej... Society of Egg Tempera Painters twierdzi, ¿e najlepiej spisuje siê mieszanina bieli cynkowej z biel± tytanow± (gesso, którego u¿ywa³em do tarczy, by³o w³a¶nie na bieli tytanowej, bo o³owiowa jest, jak sam napisa³e¶, silnie truj±ca).

równie dobrze móg³by¶ u¿yæ wspó³czesnego gessa akrylowego, bo tak samo historyczne jak biel tytanowa czy nawet cynkowa.
CYTAT(Frater Cezar @ 12:15 07.07.2009) *
A jeszcze z innej beczki - choæ nie wiem, czy to w³a¶ciwy temat - zna kto¶ jakie¶ dobre, naturalne spoiwo do farby, mocniejsze ni¿ jajko? Jajkiem to mo¿emy malowaæ ikony, ale nie tarcze czy gary. Zwyk³a ¿ywica z drzewa mo¿e byæ?

Zwyk³a to mo¿e nie za bardzo. Jako jednego ze spoiw do tempery u¿ywa siê miêdzy innymi tzw. gum wi¶niowych - ¿ywice owocowych drzew "pestkowych" - np. wi¶ni czy ¶liwki (bardzo dobra), próbowa³em ostatnio czere¶ni i te¿ siê sprawdza.
Naturalnym spoiwem te¿ jest olej, najczê¶ciej lniany (ale te¿ np. makowy), ale nie dajê g³owy za jego u¿ycie w interesuj±cym nas okresie. Po prostu nie pamiêtam.

EDIT
CYTAT(Lukasz XIII @ 02:19 14.07.2009) *
¯ó³tko jajka jako spoiwo czy do ikon czy na tarczê, jest odpowiednie, pó¼niej nale¿y dobrze zakonserwowaæ tarczê i w niczym jej nie przeszkadza, ¿e jest na jajku i odporna na wodê i ciosy, choæ dodajmy, ¿e tarcze nie by³y sezonowe na jedn±, kilka bitew (walk), wiêc nie musia³y byæ pancerne.


Mimo na³o¿enia mastyksu na tarczê Amora tempera ¶licznie siê niszczy, ju¿ od pierwszego otarcia o ¶cianê...
Frater Cezar
Salve!

CYTAT(Mateusz ze ¦wierczewa @ 09:24 15.07.2009) *
równie dobrze móg³by¶ u¿yæ wspó³czesnego gessa akrylowego, bo tak samo historyczne jak biel tytanowa czy nawet cynkowa.


Domy¶lam siê, ¿e tytan i cynk nie s± historyczne, ale:

a) gesso na tytanie jest jak XXI-wieczne slipy pod braies - nie widaæ, wiêc to kwestia osobistych odczuæ ka¿dego z osobna smile.gif
b) skoro biel o³owiowa jest silnie truj±ca, dlaczego nie zast±piæ jej odpowiednikiem niehistorycznym, ale nieszkodliwym? Nie s±dzê, ¿eby kobiety odtwarzaj±ce XVIII wiek pudrowa³y twarze biel± o³owiow± smile.gif

CYTAT
Mimo na³o¿enia mastyksu na tarczê Amora tempera ¶licznie siê niszczy, ju¿ od pierwszego otarcia o ¶cianê...


Po poprzednim po¶cie nawet chcia³em zwróciæ uwagê, ¿e "w takim razie tarcza Amora chyba nie zosta³a zakonserwowana", ale siê nie chcia³em wyz³o¶liwiaæ. smile.gif Dlatego w³a¶nie pytam o tempery z mocniejszym spoiwem.


Pozdrawiam
Lukasz XIII


CYTAT
Mimo na³o¿enia mastyksu na tarczê Amora tempera ¶licznie siê niszczy, ju¿ od pierwszego otarcia o ¶cianê...



Witam, zale¿y czym siê konserwuje, tarcza od Janusz najpierw sta³a 2 dni na deszczu zmiennie ze s³oñcem potem podczas jazdy do domku obija³a siê o wszystko w Vanie iii nic, specjalnie jeszcze na Legnicy sprawdza³em czy schodzi i nic... wg mnie wszystko zale¿y od tego czym siê konserwuje ile razy itd.

Pozdrawiam.
Jimmy
Na deszcze okaza³a siê odporna. Tak wiêc to nie problem. Gorzej z odporno¶ci± na uderzenia, tu niestety farba schodzi. Mo¿liwe, ¿e to kwestia farby jakiej u¿y³em - czyli chudej tempery, praktycznie takiej samej jak u¿ywa siê przy pisaniu ikon. Po sezonie i tak j± bêdê malowa³ ponownie, wiêc i pewnie sprawdzê jak siê sprawdza t³usta tempera. Po¿yjemy - zobaczymy.

EDIT:
Po porz±dnym wyschniêciu okaza³o siê, ¿e jest lepiej. W ka¿dym razie wytrzymuje nieco wiêcej ni¿ ¶wie¿a.
Viator
Ile czasu powinna wed³ug Waszych do¶wiadczeñ schn±æ tempera jajeczna przed na³o¿eniem werniksu ¿eby uzyskaæ pe³n± wytrzyma³o¶æ pow³oki? (Pod³o¿e - drewniane, podk³ad - gesso kredowo-gipsowe z klejem skórnym)
Znicz
Witam,

Chcia³bym sprostowaæ kilka rzeczy. W dawnych czasach termin  tempera oznacza³ dowoln± farbê:

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Tempera klasyczna te¿ znaczy wiele:

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Historycznie tempera t³usta jest starsza ni¿ chuda. Olej lniany  plus werniks – zabezpiecza doskonale malowid³o temperowe przed wilgoci± czy  ciosami.

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Znowu¿, technika farb olejnych jest du¿o starsza ni¿  przytoczono. Faktycznie farby olejne stosowano najpierw jako farby u¿ytkowe, zanim zastosowano je jako artystyczne. Tarcza czy he³m pomalowany farb± olejn±  plus werniks – daje odporno¶æ idealn±.

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Do wyboru i koloru. Z ksi±¿ki W³adys³aw ¦lesiñski – Techniki  malarskie spoiwa organiczne, Arkady 1984

Pozdrawiam Znicz

Jimmy
CYTAT(Viator @ 02:06 23.08.2010) *
Ile czasu powinna wed³ug Waszych do¶wiadczeñ schn±æ tempera jajeczna przed na³o¿eniem werniksu ¿eby uzyskaæ pe³n± wytrzyma³o¶æ pow³oki? (Pod³o¿e - drewniane, podk³ad - gesso kredowo-gipsowe z klejem skórnym)

D³ugo bigsmile2.gif Wprawdzie emulsja wysycha b³yskawicznie, to z moich obserwacji wynika, ¿e pow³oka jeszcze przez najmniej kilka tygodni zachowuje podatno¶æ na wilgoæ. Robi³em ostatnio próby na p³ótnie i wysz³o, ¿e laserunki potrzebowa³y 3-4 tygodni na przeschniêcie zanim przesta³y siê zamazywaæ.
Je¶li chodzi o tarczê to w tym wypadku przesta³em siê ju¿ specjalnie przejmowaæ i emulsjê robiê od razu z dodatkiem werniksu (wg Doernera). Wydaje mi siê, ¿e przy¶piesza to proces nabierania odporno¶ci.
robert w. Wielki
A czy Móg³by¶ napisaæ jak robisz emulsjê..? aniol.gif Ostatnio pomalowa³em tarczê temperami jajkowymi, nastêpnie poci±gn±³em werniksem damarowym i do¶æ mocno siê klei icon_sad.gif ..
Na przysz³o¶æ chcia³bym unikn±æ podobnych jaj..
Jimmy
Na ile teraz pamiêtam to wg Doernera tempera chuda jajkowa:
1 czê¶æ objêto¶ciowa jajka (ca³e)
1 czê¶æ objêto¶ciowa werniksu, oleju,
1 do 2-3 czê¶ci objêto¶ciowych wody

W pierwszej kolejno¶ci mieszasz jajko z werniksem - wodê dodaje siê bezpo¶rednio przed malowaniem.
Znicz
Sorry, ¿e siê czepiam, mo¿e siê nie znam ale:

Je¶li dodamy oleju do tempery to jest to ju¿ tempera t³usta.

Olej lniany to spoiwo, za¶ werniks to ¿ywica.

Damara do Europy trafi³a w XIX wieku – historycznie jest  nieodpowiednia.

Co innego kalafonia (¿ywica) rozpuszczona w terpentynie – ten werniks jest historyczny.

Sorry za trucie Znicz

Viator
No w³a¶nie, bo ju¿ siê mia³em pytaæ, co rozumieæ pod s³owem werniks, bo przecie¿ nie wspó³czesny, zw³aszcza ¿e s± ró¿ne rodzaje. Czyli ¿ywica?

Wczesno¶redniowieczni stosuj± i chwal± sobie jako ostatni± warstwê ochronn± bia³ko jaja, podobno jak wyschnie to nawet deszcz wytrzymuje bez rozmiêkniêcia. Ale przy sta³ej podwy¿szonej wilgotno¶ci to siê chyba zepsuje? Chyba wypróbujê na jakim¶ kawa³ku deski pomalowanym tak jak tarcza bo jednak trochê nie mam zaufania do tej techniki.
Znicz
Witam,

Podrêcznikowa definicja werniksu:

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

W handlu spotyka siê werniksy na bazie damary, alkoholu,  benzyny lakowej itd. Raczej jest to niehistoryczne. Kalafonia rozpuszczona w terpentynie  to dobre rozwi±zanie.

Pozdrawiam Znicz

Viator
Dziêki, Zniczu.
Jimmy
Tyle, ¿e terpentyny u¿ywamy od XVI wieku o ile mnie pamiêæ nie myli.
Kalafonia jest z kolei odpadem powstaj±cym po otrzymywaniu olejku terpentynowego i jako taka jest krucha i ³atwo odpryskuje. Dodatkowo silnie ¿ó³knie pod wp³ywem ¶wiat³a. Dodatek do werniksu powoduje jego odpryskiwanie, ¿ó³kniêcie i klejenie.
Najpewniejszym (najbardziej koszernym) rodzajem werniksu jest mastyks.

Znicz - wydaje mi siê, ¿e Doerner jednak wiedzia³ co pisze. Wg niego tempera t³usta to taka gdzie jest wiêkszy udzia³ oleju ni¿ wody.
Znicz
Fakt kalafonia mo¿e byæ zbyt krucha, napisa³em o niej jako  naj³atwiejszym i tanim rozwi±zaniu.

Je¶li szukamy idea³u to trzeba siêgn±æ do ¼róde³.

Herakliusz – De coloribus et artibus Romanorum (7-12 w?)

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik


Teofila kap³ana i zakonnika o sztukach rozmaitych ksi±g  troje – 11 w

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Pozdrawiam Znicz
Znicz
Witam,

Nie wiem czy jest sens aby mêczyæ siê z temper± by pomalowaæ  tarczê. Teofil Prezbiter (Teofila kap³ana i zakonnika o sztukach rozmaitych  ksi±g  troje – 11 w) maluje drzwi na  czerwono farb± olejn±.

Tekst ¼ród³owy z 11 wieku. Z tym, ¿e t³umaczenie staropolskie – lakier to werniks, za¶ gumma to ¿ywica.

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Pozdrawiam Znicz

  
Jimmy
Gwoli ¶cis³o¶ci - guma, czy jak w tym przek³adzie gumma, to ¿ywica g³ównie drzew owocowych.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.