Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: O¿aglowanie i olinowanie okrêtu
> Uzbrojenie na przestrzeni dziejów > Uzbrojenie w XIX wieku
Morgan-Ghost
Czy kto¶ wie gdzie moge znale¶æ rysunek o¿aglowania i olinowania okrêtu z okresu napoleoñskiego? Np Fregaty lub Galeona? Tylko ¿eby by³y podpisane ¿agle i liny. Co¶ podobnego do tego rysunku: http://img311.imageshack.us/img311/7172/fregata1im.gif


Mój b³±d pomyli³em siê wal³em temat nie d otego dzia³u co trzeba, mo¿na go przenie¶æ?
Rabiega
Zanim umie¶cisz, zastanów sie o co pytasz.
Galeon na prze³omie XVIII i XIX wieku shocked.gif ?
Wska¿ o jaki rodzaj jednostki p³ywaj±cej ci chodzi, takielunki ró¿ni³y siê zasadniczo.
Pzdr.
Morgan-Ghost
A no zagalapowa³em sie... galeon przekszta³ci³ siê we fregaty smile.gif Czyli chodzi mi o fregatê.
Halfgar
CYTAT(Morgan-Ghost)
A no zagalapowa³em sie... galeon przekszta³ci³ siê we fregaty smile.gif Czyli chodzi mi o fregatê.


Galeon przekszta³ci³ siê we fregaty?? .... aaaaaaaa za tak± herezjê to zostanesz przeci±gniêty pod kilem ... gwarantujê ci to osobi¶cie ...

Fregata
1. Fregata (pe³norejowiec) to ¿aglowiec przynajmniej trzymasztowy (czasami cztero-, a nawet piêciomasztowy) nios±cy na wszystkich masztach o¿aglowanie rejowe. Na ostatnim maszcie mo¿e byæ umieszczony dodatkowo gaflowy bezan, co nie zmienia typu jednostki. Fregaty nale¿± do najwiêkszych ¿aglowców ¶wiata, a nosiæ mog± do sze¶ciu piêter ¿agli (rzadko nawet siedem).

2. Klasa fregat pojawi³a siê w XVII wieku i ukszta³towa³a siê nastêpnie jako okrêty trzymasztowe, z o¿aglowaniem typu fregata. By³y to ¶rednie lub du¿e okrêty ¿aglowe konstrukcji drewnianej, mniejsze i s³abiej uzbrojone od okrêtów liniowych, ale szybsze i zwrotniejsze. Mniejsze od fregat by³y korwety i slupy. Fregaty przeznaczone by³y g³ównie do zadañ rozpoznawczych i eskortowych oraz samodzielnych dzia³añ na odleg³ych akwenach (np. zwalczania ¿eglugi - dzia³añ rajderskich, zwalczania piratów itp.). Czêsto te¿ zatrudniane by³y do wypraw badawczych.

Uzbrojenie fregat sk³ada³o siê z dzia³ umieszczonych w bateriach burtowych, tak wiêc na ka¿d± burtê mog³a strzelaæ jedynie po³owa dzia³. Klasa fregat charakteryzowa³a siê tym, ¿e ich artyleria g³ówna by³a umieszczona na jednym pok³adzie dzia³owym, który by³ zakryty pok³adem górnym (okrêty liniowe mia³y wiêcej zakrytych pok³adów dzia³owych, a korwety mia³y ca³e uzbrojenie na odkrytym pok³adzie górnym). Na odkrytym pok³adzie górnym fregaty by³y ponadto ustawiane l¿ejsze dzia³a i karonady Uzbrojenie XIX-wiecznych fregat sk³ada³o siê z 30-50 dzia³, z czego 20-30 najciê¿szych dzia³ stanowi³o g³ówn± bateriê, usytuowan± na zakrytym pok³adzie dzia³owym. Najwiêksze francuskie fregaty ¿aglowe mia³y do 60 dzia³.

Na pocz±tku XIX wieku typowym wagomiarem artylerii g³ównej fregat by³y armaty 18-funtowe. Jako pierwsza w dzia³a 24-funtowe zosta³a uzbrojona amerykañska seria du¿ych fregat typu "Constitution", co dawa³o im du¿± przewagê nad angielskimi odpowiednikami w wojnie brytyjsko-amerykañskiej 1812 roku. W ci±gu nastêpnych lat wagomiar uzbrojenia fregat rós³ i fregaty po³owy XIX wieku mia³y ju¿ na ogó³ takie same dzia³a 32-funtowe, jak okrêty liniowe, lecz w mniejszej liczbie. Ciê¿ar salwy burtowej fregat wynosi³ zwykle ok. 400-500 kg. Wyporno¶æ fregat wynosi³a zwykle 1000-2000 t.


Wracaj±c do takielunku ... mam w Poznaniu kilka ksi±¿ek ¿eglarskich ... i gdzie¶ tam by³o opisane o¿eglowanie fregaty, ale wspó³czesnej ...

Nazwy masztów - licz±c od dziobu - fokmaszt, grotmaszt i bezanmaszt,
albo w przypadku jednostek 4 i wiêcej masztwych - na jednostce od 4 masztów wzwy¿ – wszystkie maszty prócz pierwszego (fokmaszt) i ostatniego (bezanmaszt) to numerowane grotmaszty: pierwszy grotmaszt, drugi grotmaszt itd...

Buziaczki
Rabiega
Halfgar ma racjê. Przeciaganie pod kilem - i to w obie strony, do wyboru - przy siódemce Beauforta lub Pedersena devil.gif
Ca³kowity opis takielunku to kilka stron A4 rysunków i opisów, rejowiec to nie Omega.
Poszukaj jakichkolwiek planów modelarskich fregaty,tam znajdziesz opis ka¿dej wanty, fa³u,sztagu, fokmarsla, rei,knagi i kluzy, czyli omasztowania, olinowania, o¿aglowania i drobnego osprzêtu.
Za¶ wiadomo¶ci elementarne znajdziesz w najpopularniejszym bodaj podrêczniku A.Kolaszewskiego i P.¦widwiñskiego - "¯eglarz i sternik jachtowy", dostêpnym w najbli¿szej ksiêgarni.

Ahoj !
Halfgar
Da³em znaæ komu trzeba i mo¿liwe, ¿e znajdê co trzeba ... Natomiast kolego Morganie ... okre¶l siê jaka fregata cie interesuje ... 3 4 czy 5 masztowa?? bo wtedy opis jest zupe³nie inny, wiêcej ¿agli i opis bardziej skomplikowany ... A mo¿e jeszcze inaczej ... napisz po co ci ta wiadomo¶æ i mo¿e co¶ siê znajdzie. W okresie wojen napoleoñskich najpopularniejszymi okrêtami wojennymi by³y okrêty liniowe ... potê¿na si³a ognia ...

Rabi ... 7 to za ma³o ... proponujê przy 8 w skali Pedersena .... to mu da do myslenia ... ew ... chodzenie po desce ... bum.gif bum.gif
Morgan-Ghost
Ale z was s± baty. W wyniku ewolucji, w XVII wieku galeony wojenne przekszta³ci³y siê w okrêty liniowe i fregaty. Proste i logiczne. A to nie moja wina, ¿e wy nie wiecie, ¿e nowe konstrukcje wywodz± siê z analiz starszych konstrukcji. Ka¿da broñ ewoluje. Jak opisuje siê broñ B to warto dodaæ, ¿e jej poprzedniczk± by³a broñ A. I na podstawie analiz broni A, zbudowano nowy typ broni B.

Wracaj±c do sedna pytania:
Chodzi mi o rysunek o¿aglowania i olinowania okrêtu wojennego z okresu napoleoñskiego, jakiej¶ du¿ej jednostki, obojêtnie ile masztowej, rysunku podobnego do tego:
http://img133.imageshack.us/img133/8776/fregata7jg.gif
Z tym ¿e tutaj jest wspó³czesna fregata. Tak trudno to zrozumieæ, trzeba wam to przeliterowaæ?
Rabiega
Sugerujê porzucenie tonu roszczeniowego i rezygnacjê z form wypowiedzi obra¿aj±cych innych forumowiczów.
Suplikujê, by¶ g³êboko siê zastanowi³ i wyedytowa³ swój ostatni post.
Bo nie wydaje mi siê, by ktokolwiek by³ ju¿ chêtny w udzielaniu tutaj odpowiedzi.
Gratulujê piêknej premiery na Fresze.
Halfgar
CYTAT(Morgan-Ghost)
Ale z was s± baty. W wyniku ewolucji, w XVII wieku galeony wojenne przekszta³ci³y siê w okrêty liniowe i fregaty. Proste i logiczne. A to nie moja wina, ¿e wy nie wiecie, ¿e nowe konstrukcje wywodz± siê z analiz starszych konstrukcji. Ka¿da broñ ewoluje. Jak opisuje siê broñ B to warto dodaæ, ¿e jej poprzedniczk± by³a broñ A. I na podstawie analiz broni A, zbudowano nowy typ broni B.

Wracaj±c do sedna pytania:
Chodzi mi o rysunek o¿aglowania i olinowania okrêtu wojennego z okresu napoleoñskiego, jakiej¶ du¿ej jednostki, obojêtnie ile masztowej, rysunku podobnego do tego:
http://img133.imageshack.us/img133/8776/fregata7jg.gif
Z tym ¿e tutaj jest wspó³czesna fregata. Tak trudno to zrozumieæ, trzeba wam to przeliterowaæ?


A ja odpiszê ...

Wrrr ... facet, jak bêdziesz mi tu cytowa³ wikipediê to gwarantujê ci, ¿e przeci±ganie pod kilem to bêdzie tylko pieszczota ...

Zmierzch galeonów przypada na XVII wiek i w tym samym okresie pojawiaj± siê okrêty liniowe i fregaty, ale nie dlatego, ¿e kto¶ tam siedzia³ nad planami konstrukcyjnymi i siê biadoli³; tylko taka by³a konieczno¶æ - potê¿niejsze dzia³a i konieczno¶æ szybkiego operowania na wodach. Zwróæ uwagê na ró¿nice konstrukcyjne galeonów i fregat. Ja nie bêdê siê tu wywnêtrza³, bo musia³bym zrobiæ tu elaborat na miarê pracy dyplomowej. Wiem co mówiê, bo od 21 lat jestem ¿eglarzem i chyba siê troszkê na konstrukcji jachtów znam ....

Druga kwestia ... jaka¶ wiêksza jednostka, obojêtnie ilumasztowa?? ... to ja proszê o opis he³mu z XV wieku ... niewa¿ne jaki, byle by by³ ... Stary ... pomy¶l co piszesz. Inaczej bêdzie wygl±da³ opis fregaty 3- 4- 5- masztowej, inaczej okrêtu liniowego, inaczej szkunera i tak dalej.

S³owem ... sprecyzuj swoje pytanie i z ³aski swojej zachowuj siê kulturalniej, bo jak ju¿ zaznaczy³ Rabiega twój debiut na forum nie bêdzie szczê¶liwy ...

Nie, zebym by³ z³o¶liwy

Buziaczki
Halfgar
Jakie pytanie taka odpowied¼ ...



Maszty i drzewce ruchome: 1 - fokmaszt, 2 - grotmaszt, 3 - stermaszt, 4 - bukszpryt, 5 - delfiniak.

Drzewce ruchome: 6 - bom, 7 - gafel, reje: 1a - fokreja, 1b - fokmarsreja dolna, 1c - fokmarsreja górna, 1d - fokbramreja, 1e - fokbombramreja, 2a - grotreja, 2b - grotmarsreja dolna, 2c - grotmarsreja górna, 2d - grotbramreja, 2e - grotbombramreja, 3a - sterreja, 3b - stermarsreja dolna, 3c - stermarsreja górna, 3d - sterbramreja, 3e - sterbombramreja.

O¿aglowanie: ¿agle rejowe - 1a - fok, 1b - fokmarsel dolny, 1c - fokmarsel górny, 1d - fokbramsel, 1e - fokbombramsel, 2a - grot, 2b - grotmarsel górny, 2c - grotmarsel dolny, 2d - grotbramsel, 2e- grotbombramsel, 3a - ster¿agiel (zwiniêty), 3b - stermarsel dolny, 3c - stermarsel górny, 3d - sterbramsel, 3e - sterbombramsel, 8 - sztaksle dziobowe (kliwry), 9 - sztaksle miêdzymasztowe, 10 - bezan.
Halfgar
Tak z innej beczki:

S³ynny Liniowiec Admira³a Nelsona:



DANE TECHNICZNE
d³ugo¶æ ca³kowita - 84,43 m
szeroko¶æ max. - 15,8 m
zanurzenie - 6,55 m
wys. g³ówn. masztu - 67,05 m
wyporno¶æ - ok. 2162 ton
powierzchnia ¿agli - ok. 16 000 m2
prêdko¶æ max. - 10 wêz³ów (14?)
za³oga - ok. 821 osób
rok budowy - 1759-65
typ - liniowiec (o¿aglowanie pe³norejowe)
stocznia - Chatham Dockyard (W.Brytania)
materia³ konstr. - drewno
koszt budowy - 63 176 ówczesnych funtów
(ok. 20 mln obecnych funtów)
Morgan-Ghost
Halfgar bo cie udusze!!! Ja mam opis do tego rysunku który zamie¶ci³em!!! da³em go jako przyk³ad, aby pokazaæ o jaki rysunek mi chodzi!!! To co jest na rysunku to wspó³czesna fregata, a mi chodzi o okrêt z okresu napoleoñskiego...
CYTAT
Druga kwestia ... jaka¶ wiêksza jednostka, obojêtnie ilumasztowa?? ... to ja proszê o opis he³mu z XV wieku ... niewa¿ne jaki, byle by by³ ... Stary ... pomy¶l co piszesz. Inaczej bêdzie wygl±da³ opis fregaty 3- 4- 5- masztowej, inaczej okrêtu liniowego, inaczej szkunera i tak dalej.

Mi chodzi o przyk³ad, jakiegokolwiek okrêtu z okresu napoleoñskiego, byle by³ to okrêt wojenny, jaka¶ du¿a jednostka, cokolwiek... wybra³ by¶ jakikolwiek i by by³o, ja nie potrzebuje konkretnego przyk³adu, bo o takim nie pisa³em, potrzebuje po prostu jakikolwiek, byle by z okresu napoleoñskiego... czy to bêdzie angielki okrêt, francuski czy jakikolwiek inny, dwu, trzy, cztero masztowy, byle okrêt wojenny... tak trudno zrozumieæ???
Horhe
Szczury l±dowe spokojnie, bo wios³em zdziele.
Poni¿szy link to wyj¶cie na tematy marynarki z okresu napoleoñskiego.
http://www.hms.org.uk/
Halfgar
Horhe ...Mnie od szczura l±dowego?? .... Pod kilem przeci±gnê ... a tfu .... na rei obwieszê ... i na psi± wachtê wy¶lê diabel.gif diabel.gif diabel.gif

Morgan ... dusiæ to siê mo¿esz we w³asnym sosie ... napisa³em ci ... jakie pytanie taka odpowied¼ i siê nie rzucaj bo majtki g³osu nie maj± .... poszukaj w klubach modelarskich

Buziaczki devil.gif devil.gif
jakobita
Morgan, jak masz opisany takielunek wspó³czesnej fregaty, to nic wiêcej Ci nie potrzeba, do ca³ej reszty mo¿esz doj¶æ samemu. Nazwy lin i ¿agli siê nie zmieni³y. Zmianie uleg³a ilo¶æ ¿agli, oraz pewne rozwi±zania techniczne. Kiedy¶ np. marsel nie by³ dzielony na dolny i górny, niektóre reje by³y ruchome, du¿e ¿agle rejowe by³y refowane. We wspó³czesnych ¿aglowcach zrezygnowano z tego, ale wci±¿ p³ywaj± liczne jednostki, zbudowane gdy stosowano jeszcze te rozwi±zania (chyba tylko poza du¿ym marslem, zamiast m. górnego i dolnego).

Nie ma sensu uczyæ siê na pamiêæ nazw lin czy ¿agli na jednym konkretnym okrêcie. ¯eby po³apaæ siê w takielunku, wszystko tu musi byæ logiczne i z odrobin± systemowego podej¶cia daje siê ³atwo ogarn±æ. Niezale¿nie od ilo¶ci masztów i piêter ¿agli, jak pojmiesz podstawowe zasady, okre¶lisz nazwê dowolnego elementu takielunku. W przeciwnym wypadku, natkniesz siê szybko na problem, kiedy na ró¿nych okrêtach oka¿e siê, ¿e dana lina jest inaczej prowadzona. Najlepiej zawsze sprawdziæ, do czego dany element przynale¿y, i do czego s³u¿y, a wtedy odró¿nienie gordingu sterbramsla od topenanty fokmarselrei nie bêdzie trudne.

Przy opisie takielunku nie ma sensu rozró¿niaæ fregaty od okrêtu liniowego, bo ich takielunek nie ró¿ni siê niczym oprócz rozmiarów. ¯eby unikn±æ b³êdów przede wszystkim nale¿y pamiêtaæ o dwojakim rozumieniu s³owa fregata. Jest to bowiem zarówno nazwa pewnego typu o¿aglowania (podobnie jak szkuner, kuter, czy bark), jak i klasyfikacja okrêtu wojennego (nie tylko w epoce napoleoñskiej, ale i wspó³cze¶nie). To zreszt± napisa³ ju¿ Halfar, ja tylko dodam do jego opisu typu o¿aglowania, ¿e ¿agiel sko¶ny na ostatnim maszcie (czyli stermaszcie) nie tyle „mo¿e byæ umieszczony dodatkowo” co zawsze jest. Tak wiêc zarówno okrêt liniowy, jak i fregata (klasa okrêtu) maj± takielunek fregaty.

A na koniec gdzie mo¿na znale¼æ wiedzê. Ja polecam skromniutk± ksi±¿eczkê J. Zajewskiego „Manewrowanie du¿ymi ¿aglowcami” (ukaza³a siê 1997 i jest w miarê dostêpna). Na pocz±tku autor do¶æ przystêpnie opisuje takielunek ¿aglowca (pokazuj±c co do czego, a nie wymieniaj±c nazwy). Znajdziesz tam zarówno wspó³czesne rozwi±zania, jak i dawniejsze. Z t± podstaw± powiniene¶ poradziæ sobie potem z okre¶leniem co jest co na dowolnym ¿aglowcu, a szczegó³owe plany konkretnych okrêtów znajdziesz choæby na allegro, w dziale plany modelarskie.

W razie jeszcze jakich¶ w±tpliwo¶ci s³u¿ê pomoc±
Wneku
Hej:)
Jak ju¿ o okrêtach temat jest to nie bêdê nowego zak³ada³smile.gif
Dobra bylo przedtem co innego, ale teraz:
Potrzebujê wszelkich informacji na temat XVIII kutra HMS Hunter:) wszelkie plany opisy rysunki mile widziane:) bo w necie trudno znale¶æ co¶ konkretnego, conajwy¿ej plany modelarskie... a potrzebujê udokumentowaæ go na tyle dok³adnie ¿eby mo¿liwa byla na tej podstawie jego rekonstrukcja:) (w komputerze coprawda ale có¿, nie staæ mnie na prawdziwy:P )
Z góry dziêki za pomoc:)
Pozdrawiam
Wnêku:)
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.