Zawê¿enie datowania rozumiem tak (oczywi¶cie pokrótce).
- wybór konkretnego krêgu kulturowego (np. S³owianie, wikingowie, koczownicy)
- podwybór konkretnego regionu w ramach owego krêgu (np. S³owianie - Lêdzianie; koczownicy - Wêgrzy tzw. starzy
) z zakre¶leniem chronologicznym ram interesuj±cego nas okresu historycznego (W przypadku g³ównie IX - 1. po³. X w.) - wybór konkretnej postaci jak± chcemy odtwarzaæ
- analiza na podstawie dostêpnych ¼róde³ (g³ównie pisanych, archeologicznych ale i np topograficznych) rodzaju stosunków kulturowych z otaczaj±cymi je ludami (Lêdzianie - Pañstwo Wielkomorawskie, Wêgrzy, Piastowie, Ru¶, Pieczyngowie). Poszerzy nam to mo¿liwo¶æ zapo¿yczeñ pewnych elementów, których brak jest na rodzimym obszarze
- przegl±¶d znalezisk archeologicznych z jak najbardziej ¶ci¶le pojêtego terenu który na interesuje + ewentualne zapo¿yczenia od ludów, z którymi jak wiemy nasi mieli kontakty
- maj±cym tak± mo¿liwosæ polecam nawet odtwarzanie konkretnej osoby, co rozumiem np. poprzez wykorzystanie do rekonstrukcji postaci wyposa¿enia jednego z pochówków (mo¿liwe jest to np. w przypadku Skandynawii, Wielkich Moraw czy Wêgrów)
--Jak to jest w moim przypadku (zaznaczam, ¿e postaæ jest ca³y czas w opracowaniu!)
- odtwarzam Lêdzianina z 2. po³. IX - pocz. X w. (teren zajmowany przez Lêdzian to po³udniowo-wschodnia Polska
- jak wiemy ze ¼róde³ pisanych plemiê to utzrymywa³o kontakty z Rusi± (wiedzieli o nim te¿ cesarze bizantyñscy) - Lêdzianie p³acili trybut do Kijowa; a tak¿e s±siadowa³o z Pieczyngami
- ¼ród³a archeologiczne dokumentuj± nam natomiast wp³ywy Pañstwa Wielkomorawskiego (zanleziska chocia¿by wielkomorawskich czekanów - bradatic czy przewleczek od ostróg), a tak¿e obecnosæ tutaj Madziarów (cmentarzysko staromadziarskie w Przemy¶lu i Haliczu, szabla z Radymna, pochówki kobiece z Sudowej Viszni)
- maj±c te dane szukam najbli¿szych znalezisk archeologicznych datowanych na ten okres (polecam rozmowy z pobliskimi archeologami w muzeach) i co mi wychodzi:
- w podsanockiej Trepczy znaleziono skarb ¿elazny z czekanem typu bradatica (posiadam ju¿ jego replikê)
- w starorzeczu w Radymnie ko³o Przemy¶la wyci±gniêto miecz okre¶lany mianem typu X (chocia¿ jednak chyba tak nie jest) datowany generalnie na X w. a tak¿e szablê staromadziarsk± (przymierzam siê do jednego albo drugiego)
- w okolicach Sanoka znanych jest kilka grotów w³óczni, które maj± szerok± chronologiê, ale generalnie pasuj± do interesuj±cego mnie przedzia³u czasowego.
- najbli¿szy he³m (tzw. wielkopolski) odkryto w miejscowo¶ci Mokre nad Bugiem (Wo³yñ - Ukraina)
jednak ze wzglêdu na walory bojowe wybieram he³m z Gniezdowa (posiadam jego replikê) - wchodzi jeszcze w rachubê he³m Pieczyñski z Manwelowki
- nie znamy tarcz u¿ywanych przez Lêdzian, ale ¿e mieli jakie¶ kontakty z Bizancjum to rekonstruujê tarczê owaln± znan± chocia¿by z relikwiarza ottoñskiego (X w.), której wcze¶niejsze przyk³±dy znane s± z terenów pañstwa bizantyñskiego
- z przeszywanic± nic specjalnie nie wymy¶lê - brak danych (przyjmujê wiêc albo wersjê krótkorêkawkow± albo z d³ugimi rêkawami)
I mam przynajmniej w kwestii uzbrojenia pstaæ, która w miarê trzyma siê kupy ;]
Takie same warunki nale¿y spróbowaæ postawiæ sobie odno¶nie strojów - pewne elementy charakterystyczne dla danego krêgu kulturowego s± uchwytne w materiale archgeologicznym
Podam np. z czego zrezygnowa³em na przestrzeni ostatniego czasu jako elemntów nie pasuj±cych do mojego obrazu:
- tzw. bizanty - dla mnie rzecz mocno kontrowersyjna (jak afrykañskie krzese³ka), znana jedynie z jednego znaleziska a to te¿ z okresu przedwikiñskiego, który w³a¶ciwie jeszcze nawi±zuje mod± bardziej do wêdrówek ludów ni¼li wczesnego ¶redniwoeicza
- kaptorga - po badaniach okaza³o siê ¿e jest to ozdoba wybitnie kobieca
- toporek tzw. "perunowy" - by³a ju¿ o tym mowa wcze¶niej
- rêkawice kolcze - mrok! - w zamian skórzane dwupalczaste
- sprz±czki lirowate (s± pó¼niejsze)
- bu³awa - moim zdaniem wiêkszo¶æ typów które u¿ywa siê u nas z upodobaniem na wczesnych imprezach to egzemplarze pó¼niejsze (to samo z ki¶cieniem)
Tyle mi w tym momencie przychodzi do g³owy
JAK OGNIA WYSTRZEGA³BYM SIê PAKOWANIA W DRESIARSTWO ¶REDNIOWEICZNE CZYLI OBWIESZANIA SIê WSZYSTKIM CO NAM SIê PODOBA Z 10 KRêGóW KULTUROWYCH. ZRóBMY SIê NA POSTAæ BARDZIEJ "UBOG±" ALE REALN± - NATOMIAST W TYM MOMENCIE PO TURNIEJACH, ZJAZDACH ITP BIEGAJ± SAMI WIELMO¿OWIE... Z CA³± EUROP± I PO³OW± AZJI NA SOBIE. MNIE TO OSOBI¶CIE ¶MIESZY
Mo¿e nie ptrzedstawi³em tego klarownie ale ma to byæ wstêp do dyskusji a nie jej podsumowanie. Nie chodzi te¿ o stworzenie jakiego¶ kanonu, który bêdzie kolejn± prawd± objawion±, ale zastanowienia siê nad tym czy my odtwarzamy czy siê przebieramy. Je¶li tak to ja dziêkujê
Pozdrawiam