Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: M³ot Thora i toporek perunowski
> Ubiór i dodatki > Dodatki > Bi¿uteria
Oscypek
Czy te dwa elementy mozna nosic ze soba jednoczesnie. Jestem s³owianinem i toporek no to wiadoma sprawa ale czy takze moge nosic m³ot Thora czy to raczej nie pasuje. Jestem pocz±tkuj±cy wiec zadaje takie smieszne pytania
DrzewiaK
Je¶li chcesz zaskarbiæ sobie przychylno¶æ obu panów, to ¶mia³o.

Jako ciekawostkê mo¿na przytoczyæ tu fakt ¿e odnaleziony zosta³ pochówek skandynawski, w którym z³o¿ony do grobu wojownik na szyi mia³ ma³y pos±¿ek Buddy. Nie s±dzê, ¿eby wiking praktykowa³ religiê Zen, ale wymiana handlowa by³a wtedy do¶æ spora. Ty te¿ mog³e¶ przecie¿ kopn±æ siê do Szwecji i spowrotem. Dlaczego nie.
Rabiega
Re - Oscypek.
Jako słowianinowi bardziej by pasował jakis symbol solarny lub swastyka, importy importami, ale przedchrześcijańskie kulty i symbolika głęboko były zakorzenione i kultywowane na ziemiach Słowian, także daleko później w wieki średnie sięgając ( vide symbole solarne i "swastyczne" w ozdobnikach architektonicznych, czy też - banalne - "punce" garncarskie ).
Jako stary Słowianin szczerba.gif radzę odpuścić sobie symbolikę skandynawską.
DrzewiaK ma rację, pisząc to, co powyżej widać, pamiętać należy jednak że ówcześni Skandynawowie/Wikingowie byli raczej "kosmopolityczni" i nie gardzili importami/zapożyczeniami/łupami.
Słowianin z mjollnirem to raczej taki "starobaśniowy" patent. Być może - i tak mogło się zdarzyć, ale ja jestem zwolennikiem czystości rasowej - i jak odtwarzać - to z pełnym uzasadnieniem i przekonaniem że tak mogło być naprawdę. Zwłaszcza jeśli odtwarzasz postać wojownika.
Tyle radzi stary Rabbi smile.gif .
Pozdrawiam.
Vlasta
Z terenów Polski m³otków Thora jest ma³o - z Gdañska 4 (bursztynowe), z £ukowej k. S³upska 1 (srebrny), parê z Wicimic, Wolina i Mazowsza. Tak wiêc lepiej chyba odpu¶ciæ.
Pozdrawiam!
Vlasta
Oscypek
dzieki dzieki postaram sie czynic tak jak mowicie:) a takie kolejne pytanko moze nie akorat do tego tematu ale..... czy mo¿na mieæ czarne onuce bo to raczej kolor dla bogatszych ale czy na onucki sie nadaje? czy lepiej nie
Rabiega
Dlaczego by nie ? To tylko kawa³ek szmatki. Pamiêtaj jednak, ¿eby nie przesadziæ z g³êbi± koloru.
Poza tym - poszukaj na forum - by³y ju¿ dyskusje o kolorach.
Pozdrawiam.
Oscypek
jak przesadzic z glebia koloru czyli nie maja byc takie mocno czrne tylko takie nie prane w per³ol black magic bigsmile2.gif
plur
witam, zrobie ma³y refresh smile.gif

Chcialbym sie zapytac gdzie mozna kupic dobrej jakosci - najlepiej srebro - naszyjnik/amulet r±k boga, swarzyce lub tez toporek slowianski.

Chodzi mi o takie dobre wykonanie jak ten Mjollnir, tylko ze chodzi mi o symbolike slowianska http://www.kultofathena.com/images/VAP2.jpg
lub tez cos takiego - juz nie srebro - http://www.republika.pl/jerzybg/handsofgod.jpg

Z gory bardzo dziekuje za odpoweidzi smile.gif
Rabiega
Jo³.
W M1 w Czeladzi jest dzi¶ promocja, ale ¶piesz siê, bo koñczy siê o pó³nocy !
Thyrvald
CYTAT(plur)
Chodzi mi o takie dobre wykonanie jak ten Mjollnir, tylko ze chodzi mi o symbolike slowianskahttp://www.kultofathena.com/images/VAP2.jpg
to widze, ¿e interesuj± cie nie historyczne ale "dobrze wykonane" rzeczy hehehe
http://kropa.pl/sklep/product_info.php?pro...oducts_id=14881
Snaewar
Thyrvald czytaj ze zrozumieniem bigsmile2.gif
Thyrvald
Czytam. Kolega chce s³owiañski symbol tak dobrze wykonany jak ten za 6 z³ icon_mrgreen.gif

A jak ju¿ co¶ napisa³em, to od razu odpowiem

1.) na ka¿dej wiêkszej imprezie
2.) http://www.walhalla.com.pl/index.php
wszebor
A ja mam z kolei inne ptanie - jakie toporki nazywamy tu perunowskimi? Chodzi o takie jak te?

Opieraj±c siê na artykule Panasiewicz W., Wo³oszyn M. -2002- „Staroruskie miniaturowe toporki z Gródka, pow. Hrubieszów”, Archeologia Polski, tom 47 wymieniê trzy teorie na temat tych toporków.
1. Kult ¶wiêtego Olafa (w³adca Norwegii 1015-1030) - propagowa³ on now± wiarê. W ¶wiecie ludowych wierzeñ i mitów zaj±³ miejsce Thora. Jednym z jego atrybutów jest topór. Wiemy, ¿e oko³o po³owy XIw. istnia³ w Nowogrodzie ko¶ció³ pod wezwaniem ¶w. Olafa. Jego kult znacznie rozprzestrzeni³ siê w Skandynawii i w mniejszym stopniu na Rusi (g³ównie na pó³nocy). Jak dla mnie cienkie to raczej.
2. Kult Peruna - Wed³ug tej tezy toporki ma³y symbolizowaæ boga Peruna, jako wyobra¿enie jego topora. Nie ma ¿adnych przes³añ, które mówi³y by nam o toporze jako symbolowi w³adzy Peruna. Ponadto znalezisk takich brakuje w Xw, kiedy kult Peruna by³ najpowszechniejszy. Miniaturowe toporki pojawiaj± siê dopiero na pocz±tku XIw.
3. Ozdoba zwi±zana z dru¿yn± - toporki to kopie toporków u¿ywanych do walki. Prawdopodobnie by³y dawane ch³opcom przy postrzy¿ynach, a w dalszym ¿yciu dru¿ynnym pe³ni³y funkcjê ochronn±.

Nie wiem, która z opcji jest prawdziwa - t± ze ¶w. Olafem raczej bym odrzuci³, a do perunowej nie jestem w pe³ni przekonany. Co nie zmienia faktu, ¿e dalej jest prawdobodobna. Do mnie najbardziej przemawia opcja toporka jako symbolu dru¿yny.
Pozdrawiam
Wszebor
plur
CYTAT(Rabiega)
Jo³.
W M1 w Czeladzi jest dzi¶ promocja, ale ¶piesz siê, bo koñczy siê o pó³nocy !


heh, w sumie blisko mnie, dzieki smile.gif

CYTAT(Thyrvald)
Czytam. Kolega chce s³owiañski symbol tak dobrze wykonany jak ten za 6 z³  :mrgreen:

A jak ju¿ co¶ napisa³em, to od razu odpowiem

1.) na ka¿dej wiêkszej imprezie
2.)http://www.walhalla.com.pl/index.php


bardzo fajna strona, i fajne wykonanie tych rzeczy - tylko szkoda ze tam nie ma slowianskich, ale i tak dzieki smile.gif
A na imprezach tez nie bywam, jestem nie wtajemniczony, ze tak powiem - wpadlem na to forum przpyadkiem heh smile.gif
Rabiega
CYTAT(plur)
tylko szkoda ze tam nie ma slowianskich

- je¶li tak twierdzisz, to znaczy ¿e nawet nie chcia³o ci siê przejrzeæ podstawionego pod nos linku face4.gif . Nie oczekuj wiêc ¿e ktokolwiek powa¿nie bêdzie traktowa³ twe pytania na forum.
plur
CYTAT(Rabiega)
CYTAT(plur)
tylko szkoda ze tam nie ma slowianskich

- je¶li tak twierdzisz, to znaczy ¿e nawet nie chcia³o ci siê przejrzeæ podstawionego pod nos linku face4.gif . Nie oczekuj wiêc ¿e ktokolwiek powa¿nie bêdzie traktowa³ twe pytania na forum.


nie denerwuj sie, zaraz zobacze jeszcze raz uwaznie. Ale przedtem widzialem tylko nordyckie i celtyckie smile.gif

Jeszcze napisze, bo moze w zlym miejscu szukam: z menu wybieram OZDOBY/BI¯UTERIA - w celtyckiej jest Triskal, mozna poweidziec ze jakby Swarzyca, ale jednak to celtyckie. Zas w samej "bizuterii" roi sie od Mjollnira.
Zygmunt
opieramy siê na jaki¶ znaleziskach czy tylko stylizacji na temat i tego co kto¶tam sobie wymy¶li³?? Sk±d dane ¿e co¶ jest s³owiañskie?? Zamieszczony wisiorek z krzy¿em i swastykami to ornament z ceramiki z okresu wp³ywów rzymskich, zdecydowanie przeds³owianski
http://www.republika.pl/jerzybg/handsofgod.jpg
¿eby byæ dok³adnym to jest to urna z cmentrzyska w Bia³ej pod £odzi± gr.30

Znaki garncarskie i ozdobniki architektoniczne s± bardzo dobre do odtwarzania ceramiki i ozdobników architektonicznych, do odtwarzania bi¿uterii radzi³bym oprzeæ siê na znaleziskach bi¿uterii.
dobroniega
No tak, "rêce boga" pochodz± z tego naczynia, ale tylko z niego? ¦mieszne, ¿e symbol wystêpuj±cy tylko na jednym naczyniu sta³ siê a¿ tak popularny icon_wink.gif Czyli ta brosza jest tylko wariacj± na temat bi¿uterii S³owian?
lesio
ja jestem pocz±tkuj±cy i chciaa³bym siê zapytaæ jak wygl±da toporek perunowski i co to jest?
wszebor
O_o
Cz³owaku - mo¿e wejd¼ na pierwsz± stronê tematu, przeczytaj, pomy¶l, a potem pytaj anger.gif
Jest tam chocia¿by mój post gdzie piszê o owych toporkach, z za³±czonym zdjêciem znalezisk.
Ligia
Nie nryzykowa³abym Mjollnira przy s³owianskim stroju- owszem, znalezione by³y w Wolinie ale by³y one przeznacozne do hadlu- tylko na po³udniowym brzgu Ba³tyku, ewentualnie na Dominikanie wystepuj± bursztyny- tu przebiefa³ bursztynowy szlak. Poza tym w Wolinie mieszkali równie¿ Germanie(dzi¶ by³ w muzeum wyk³ad)smile.gif
Setau
Z tego co mi wiadomo, rece Boga sa znakiem bardzo starym, siegajacym jeszcze czasow daleko przed osiedleniem sie Slowian na terenach, na ktorych znajduja sie dzisiaj. Symbol rak Boga mogl powstac w prakolebce ludow indoeuropejskich jakim byly miedzy innymi gory Ural, chociaz jego obecnosc zostala udokumentowana rowniez w kulturach starozytnych - srodziemnomorskich.

Slowianie, szczegolnie ci z okolic Pomorza czesto ubierali sie i nosili elementy bizuterii Skandynawskiej, co zostalo znalezione w urnach a potem w grobach ( po przyjeciu chrzescijanstwa ). Tak samo ja Wielkomorawianie bardzo czesto zapozyczali do swoich strojow elementy pochodzace z Bizancjum lub osiagane w wyniku handlu z druzynami najemnymi przychodzacymi do nich z Poludnia. Byc moze byli to nawet warescy najemnicy.

Topory na szyjach nosili druzynnicy ksiecia, niekoniecznie poganie. Po przyjeciu chrztu przez Polske, druzynnicy Chrobrego ( zagorzalego wojownika chrzescijanskiego ) rowniez nosili takowe symbole. Nazywanie topora, toporem "Peruna" wynika chyba tylko i wylacznie z teksnoty za unifikacja systemu wierzen, jak to mialo miejsce, czesciowo w Skandynawii. Perun w wielu miejscach Slowianszczyzny wogole nie byl znany a jego rzekomi odpowiednicy byli od niego bardzo rozni.Mimo wszystko w tych rejonach wojownicy rowniez nosili na szyjach toporki. Topor ogolnie jako podstawowa bron uzywana na ziemiach slowianskich stanowil symbol wojownika.
Odsylam wszystkich ciekawych do Gieysztora i Zdenka Vany.
Wotawa
CYTAT("Setau")
Z tego co mi wiadomo, rece Boga sa znakiem bardzo starym, siegajacym jeszcze czasow daleko przed osiedleniem sie Slowian na terenach, na ktorych znajduja sie dzisiaj.
Mi³o widzieæ, ¿e kto¶ (jak wyzej Zbigniew) to wypunktowa³. Podkre¶lmy jeszcze raz: tzw. "rêce boga" wogóle u S³owian nie wystêpuj±. Zazwyczaj jako ¼ród³o s³u¿y tu pokazana wy¿ej germañska popielnica z Bia³ej z III w.n.e. Bardzo ³adna zreszt±, rysunek tego nie oddaje. Ale ze S³owianami to nie ma nic wspólnego.

CYTAT
Czyli ta brosza jest tylko wariacj± na temat bi¿uterii S³owian?
Nawet nie wariacj±, tylko czystym wymys³em. smile.gif

Co do Niezwykle S³owiañskiej Zawieszki w Kszta³cie Topora:
Takich zawieszek, tak¿e jako elementów kolii u¿ywano szczególnie czêsto u Germanów, kiedy S³owian na naszych dzisiejszych ziemiach jeszcze nie by³o. Te¿ bardzo stary symbol.
Vlasta
CYTAT(Wotawa @ 08:47 14.10.2006) *
Co do Niezwykle S³owiañskiej Zawieszki w Kszta³cie Topora:
Takich zawieszek, tak¿e jako elementów kolii u¿ywano szczególnie czêsto u Germanów, kiedy S³owian na naszych dzisiejszych ziemiach jeszcze nie by³o. Te¿ bardzo stary symbol.

Niemniej u S³owian te¿ siê pojawia³y (Niemir napisa³ ma³y artykulik na ten temat ). Ze Skandynawii te¿ jest znanych kilka takich toporków-zawieszek (jak te¿ mieczyków, w³óczni oraz wisiorków w kszta³cie tarczy).
Pozdrawiam!
Vlasta
Rabiega
CYTAT(Vlasta @ 19:45 14.10.2006) *
Niemniej u Słowian też się pojawiały
...zaś znaleziska z naszych ziem, datowane na czasy "słowiańskie" stanowią bodaj, czy nie zdecydowaną większość tychże ? Stanowisko dziekanowickie, żeby daleko nie sięgać, jest bardzo "nasze", a nie germańskie.
Reasumując - tzw. "ręce boga" - są zdecydowanie passe, ale toporki i inne zbliżone wynalazki - jak najbardziej "dżezi". I poleciłbym je uwadze odtwarzających wszelkiej maści "drużyny słowiańskie", bez sięgania do pozbawionych umocowania historycznego rodzimowierczych pseudozapożyczeń.

Kłaniam.
Wojb0r
Witam

A propos artyku³u Niemira. Nie spotka³ siê kto¶ przypadkiem z tym toporkiem? Sk±d on pochodzi? I ewentualnie gdzie mo¿na replikê takowego zdobyc?

Pozdrawiam,
Wojbor
Ksi±¿e Wszebor
CYTAT(Wojb0r @ 09:46 15.10.2006) *
Witam

A propos artyku³u Niemira. Nie spotka³ siê kto¶ przypadkiem z tym toporkiem? Sk±d on pochodzi? I ewentualnie gdzie mo¿na replikê takowego zdobyc?

Pozdrawiam,
Wojbor



W artykule wymieniamym ju¿ przez wszebora na pierwszej stronie w±tku, pt. Panasiewicz W., Wo³oszyn M. -2002- „Staroruskie miniaturowe toporki z Gródka, pow. Hrubieszów”, Archeologia Polski, tom 47 .
jest podobny toporek na ryc.6. Jest to toporek typu II wg klasyfikacji N.A Makarowa 1992, z Knia¿aja Gora, ob³. Kijów, Ukraina. Typ II datowany jest przez Makarova na X-XI w.
Wotawa
CYTAT
Niemniej u S³owian te¿ siê pojawia³y
Nikt nie twierdzi³, ¿e siê nie pojawi³y. Chodzi o to, ze to element tak starej tradycji, ¿e przypisywanie mu konkretnych, s³owiañskich ideologii. I o to mi chodzi³o, o niepotrzebne zamykanie wiêkszych i starszych tradycji tylko do w³asnej "naszo¶ci".

CYTAT
Stanowisko dziekanowickie, ¿eby daleko nie siêgaæ, jest bardzo "nasze", a nie germañskie.
Ceramika dwusto¿kowa z Obodrza te¿ jest nasza, a nawi±zuje schematem do du¿o wcze¶niejszej tradycji germañskiej. Mówimy o adaptacji pewnych wzorców i o tym kiedy mog³a nast±piæ.

CYTAT
...za¶ znaleziska z naszych ziem, datowane na czasy "s³owiañskie" stanowi± bodaj, czy nie zdecydowan± wiêkszo¶æ tych¿e ?
Nie rozumiem zdania. Tzn. jest ich wiecej ni¿ znalezisk z okresów wcze¶niejszych? Tu bym wola³ konkretn±, liczbow± analizê, która nie ma jednak dla sedna tematu specjalnego znaczenia. Wiêc tym bardziej nie ma co siê zapêdzaæ.

Odwo³ano siê tu do artyku³u Niemira i zacytujmy co w nim zapisano:
CYTAT
Inni badacze twierdz±, ¿e przeciw tej hipotezie przemawia brak znalezisk takich toporków w X wieku, kiedy pogañski kult Peruna by³ zjawiskiem powszechnym, pojawiaj± siê natomiast w wieku XI

i dalej:
CYTAT
Ich zdaniem toporki te wi±¿± siê g³ównie ze starorusk± dru¿yn± (wiêkszo¶æ z nich znaleziono w grodach).

i dalej:
CYTAT
W literaturze archeologicznej do¶æ powszechnie traktuje siê je jako zabytki staroruskie. Przywie¼æ je mogli polscy wojowie, wracaj±c z wypraw na wschód, mog± te¿ ¶wiadczyæ one o obecno¶ci w Polsce wojowników ruskich i ich rodzin. Niewykluczone jest te¿ oczywi¶cie, ¿e mog³y trafiæ tutaj w wyniku najzwyklejszej wymiany handlowej

A przede wszystkim:
CYTAT
a datuje siê je ogólnie na XI-XIII wiek.
Czyli niestety nasi pogañscy przyjaciele z wczesnego ¶redniowiecza znowu zostali bez rodzimego symbolu. Toporki wieszane na szyi zdaj± siê bowiem byæ bardzo star± tradycj±, której pó¼niejsze odbicie z czasów wczesnego ¦redniowiecza na naszych ziemiach, jest prawdopodobnie ruskim zpao¿yczeniem i to wystêpuj±cym w okresie chrze¶cijañskim. huh.gif

Moim zdaniem wiêc nie mo¿na zamkn±æ ca³ej dyskusji stwierdzeniem, ¿e:
CYTAT
toporki i inne zbli¿one wynalazki - jak najbardziej "d¿ezi". I poleci³bym je uwadze odtwarzaj±cych wszelkiej ma¶ci "dru¿yny s³owiañskie", bez siêgania do pozbawionych umocowania historycznego rodzimowierczych pseudozapo¿yczeñ.
No w³a¶nie jak napisano nieco powyzej - niebardzo. Moze siê kto¶ odniesie do tego co wynika z artyku³u powy¿ej? Zanim ochoczo i "d¿ezi" icon_wink.gif wpakujemy biednych, rodzimych pogan z okresu plemniennego w kolejny symbol. Tym razem nie do¶æ, ¿e w ich czasach ruski, to po do dotarciu na nasze ziemie - pojawij±cy siê w czasach chrze¶cijañskich. I tak w³a¶ciwie niemal ca³a symbolika i uzbrojenie polecia³y za okno do czasów pañstwowych.
Wojb0r
Witam!

Dziêkujê Ci Wszeborze. O to w³a¶nie mi chodzi³o. Mam jeszcze tylko jedno pytanie. Nie wiesz mo¿e, z kim powiniennem porozmawiaæ, ¿eby staæ siê dumnym posiadaczem takiej zawieszki? I czy móg³by¶ mi mo¿e jako¶ podes³aæ skan (ew. stronê www) z t± typologi±? Bo nie bardzo mam pomys³ sk±d móg³bym j± wzi±¶æ.

Pozdrawiam
Piotr Niemir Kotowicz
ufff.. dawno ju¿ tutaj nie by³em...
Jako ¿e przywo³ano mnie kilka razy do tablicy ;] to postaram siê stre¶ciæ co mi siê wydaje:

Je¿eli odtwarzamy wojownika z okresu plemiennego to toporek jest raczej nie na miejscu. Jak to podkre¶lanoi pojawiaj± siê one w XI wieku i w³±sciwie wtedy s± najbardziej rozpowszechnione. Co do interpretacji to s± to tylko interpretcje... chocia¿ ta z dru¿yn± starorusk± wygl±da najatrakyjniej i najwiarygodniej. Topór jest atrybutem wojownika, wiêc jego miniaturka mog³a rzeczywi¶cie stanowiæ dodatkowy element podkre¶laj±cy status mê¿czyzny. Fakt znalezienia toporków w grobach dzieciêcych mo¿e niekoniecznie wi±zaæ siê z inicjacj± podczas postrzy¿yn, ale mo¿e chêci± przysporzenia dziecku si³ militarnych, które z pewno¶ci± przydadz± mu siê w doros³ym ¿yciu. Pamiêtajmy jednak, ¿e z³o¿one zosta³y w grobach, mog± wiêc pe³niæ rolê amuletu ochronnego, przydatnego w za¶wiatach (wtedy jeszcze widzianych w pogañskiej wizji). Nie mo¿emy wykluczyæ i tego, ¿e toporki by³y atrybutem pogañskich lub na po³y schrystianizowanych wojowników - akt chrztu tak w Polsce jak i na Rusi nnie wi±za³ siê definitywnie z zarzuceniem wszelkich praktyk pogañskich - na ¶lady tego archeolodzy natrafiaj± stosunkowo czêsto.

Ale jedno jest wa¿ne Jest to ju¿ XI w. - ca³kiem inna sytuacja polityczno-spo³eczno-religijna ni¿ stulecie wcze¶niej i proste przek³adanie i ¿onglowanie zabytkami które s± nie¼le datowane to nie odtwórstwo tylko chciejstwo. Ale takie podej¶cie do sprawy wi±¿e siê moim zdaniem z wrzucaniem do jednego worka okresu plemiennego i wczesnopañstwowego. Wiêkszo¶æ grup "s³owiañskich" równie mocno epatuje czasy przedchrze¶cijañskie jak i rz±dy Chrobrego czy Szczodrego, wybieraj±c elementy które s± szczególnie atrakcyjne. Dla mnie jest to nieporozumienie. S± to dwie ró¿ne bajki i nale¿y siê zdecydowaæ (d±¿±c do realizmu - w odtwarzanej postaci) czy bawimy siê w jedno czy drugie. I konsekwentnie to realizowaæ.
Trzeba wzi±¶æ tutaj przyk³ad z grup pó¼no¶redniowecznych, w¶ród których istnieje do¶æ szczegó³owe zawê¿enie odtwarzanych postaci. Jest to te¿ oczywi¶cie kwestia mo¿liwo¶ci datowania zabytków, która w przypadku np. uzbrojenia pó¼no¶redniowiecznego jest znacznie bardziej precyzyjna, ale nie musi nas to odstraszaæ. Zarêczam, ¿e dobre odtworzenie postaci dla wieku X lub XI jest mo¿liwe.

Mo¿na by³oby o tym d³ugo i namiêtnie...
ale wi±¿e siê to z szersz± dyskusj± na temat zawê¿ania datowania okresu wczesno¶redniowiecznego.

Pozdrawiam

PS. Rêce z Bia³ej (to ¿e s± to wogóle rêce a do tego boga - bujna wyobra¼nia - jak dla mnie to rzeczywi¶cie symbol solarny - ale przedstawiaj±cy krzy¿ z poprzeczkami), oraz swarzyce, swastyki i inne symbole nie maj±ce pokrycia w znaleziskach archeologicznych (wbrew Rabiemu ) to tzw. chciejstwo historyczne.
Wotawa
Wielkie dziêki za informacje. Chyba w³a¶nie dojrzewamy do stworzenia katalogu ró¿nic miêdzy okresem plemiennym a pañstwowym...
Rabiega
CYTAT(Piotr Niemir Kotowicz @ 23:44 18.10.2006) *
symbole nie maj±ce pokrycia w znaleziskach archeologicznych (wbrew Rabiemu ) to tzw. chciejstwo historyczne.

A gdzie ja ¶wiadomie lansowa³em "symbole nie maj±ce pokrycia w znaleziskach archeologicznych" ???
Nie jestem alf± i omeg±, historia i rekonstrukcja to tylko moje hobby, wiêkszo¶æ ¿ycia zajmuje mi praca i ¿ycie rodzinne, w bibliotekach rzadko bywam, nie wykluczam wiêc, ¿e pope³niam b³êdy. Bardzo proszê o ich wskazywanie, chêtnie siê czego¶ nowego nauczê.
Co do swastyk - jest odrêbny temat ich dotycz±cy, nie mieszajmy.
Cieszê siê na "katalog ró¿nic miêdzy okresem plemiennym i pañstwowym", zacz±æ jednak nale¿y od wyznaczenia wyra¼nej granicy miêdzy tymi okresami, wyznaczanej nie tyle zmianami politycznymi, ale kulturowo-materialno-obyczajowo -religijnymi. A to bêdzie raczej trudne.
Co do "dobrego odtworzenia postaci dla wieku X lub XI" to wiem, ¿e jest mo¿liwe. Sprawdza³em smile.gif .

Reasumuj±c - ca³kowicie zgadzam siê i przyklaskujê pomys³owi dyskusji dotycz±cej "zawê¿onego datowania okresu wczesno¶redniowiecznego".

Pozdrawiam.
Aiuto
z cylu "chciejstwo historyczne" to mozna tez podciagnac sprawe "pisankowych tarcz " ktore pojawiaja sie na podstawie ilustracji z "ewangeliarza pultuskiego" datowanego na II polowe XIw. przy czym najzabawniewjsze jest,ze zostal on wykonany w ..Bawarii ,wiec dosyc trudno doszukac analogii z poganskimi slowianami, (tak mi sie przynajmniej wydaje)
"
Bjorn z Dregowii
CYTAT(Aiuto @ 20:57 19.10.2006) *
z cylu "chciejstwo historyczne" to mozna tez podciagnac sprawe "pisankowych tarcz " ktore pojawiaja sie na podstawie ilustracji z "ewangeliarza pultuskiego" datowanego na II polowe XIw. przy czym najzabawniewjsze jest,ze zostal on wykonany w ..Bawarii ,wiec dosyc trudno doszukac analogii z poganskimi slowianami, (tak mi sie przynajmniej wydaje)
"


Pogañskich S³owian trudno wi±zaæ z "migda³owato¶ci±" tarcz - a co dopiero z ich "pisankowato¶ci±"?

Mam nadziejê, ¿e pomys³ z katalogiem nie zastygnie w martwym punkcie ale stanie siê iskierk± o¶wiecenia, bo ostatnie wiêksze imprezy pokaza³y, ¿e mrok zamiast siê wycofywaæ, kontratakuje...
Atakan al Vefa
......niegermanskie
Piotr Niemir Kotowicz
Zawê¿enie datowania rozumiem tak (oczywi¶cie pokrótce).
- wybór konkretnego krêgu kulturowego (np. S³owianie, wikingowie, koczownicy)
- podwybór konkretnego regionu w ramach owego krêgu (np. S³owianie - Lêdzianie; koczownicy - Wêgrzy tzw. starzy icon_cool.gif ) z zakre¶leniem chronologicznym ram interesuj±cego nas okresu historycznego (W przypadku g³ównie IX - 1. po³. X w.) - wybór konkretnej postaci jak± chcemy odtwarzaæ
- analiza na podstawie dostêpnych ¼róde³ (g³ównie pisanych, archeologicznych ale i np topograficznych) rodzaju stosunków kulturowych z otaczaj±cymi je ludami (Lêdzianie - Pañstwo Wielkomorawskie, Wêgrzy, Piastowie, Ru¶, Pieczyngowie). Poszerzy nam to mo¿liwo¶æ zapo¿yczeñ pewnych elementów, których brak jest na rodzimym obszarze
- przegl±¶d znalezisk archeologicznych z jak najbardziej ¶ci¶le pojêtego terenu który na interesuje + ewentualne zapo¿yczenia od ludów, z którymi jak wiemy nasi mieli kontakty
- maj±cym tak± mo¿liwosæ polecam nawet odtwarzanie konkretnej osoby, co rozumiem np. poprzez wykorzystanie do rekonstrukcji postaci wyposa¿enia jednego z pochówków (mo¿liwe jest to np. w przypadku Skandynawii, Wielkich Moraw czy Wêgrów)

--Jak to jest w moim przypadku (zaznaczam, ¿e postaæ jest ca³y czas w opracowaniu!)
- odtwarzam Lêdzianina z 2. po³. IX - pocz. X w. (teren zajmowany przez Lêdzian to po³udniowo-wschodnia Polska
- jak wiemy ze ¼róde³ pisanych plemiê to utzrymywa³o kontakty z Rusi± (wiedzieli o nim te¿ cesarze bizantyñscy) - Lêdzianie p³acili trybut do Kijowa; a tak¿e s±siadowa³o z Pieczyngami
- ¼ród³a archeologiczne dokumentuj± nam natomiast wp³ywy Pañstwa Wielkomorawskiego (zanleziska chocia¿by wielkomorawskich czekanów - bradatic czy przewleczek od ostróg), a tak¿e obecnosæ tutaj Madziarów (cmentarzysko staromadziarskie w Przemy¶lu i Haliczu, szabla z Radymna, pochówki kobiece z Sudowej Viszni)
- maj±c te dane szukam najbli¿szych znalezisk archeologicznych datowanych na ten okres (polecam rozmowy z pobliskimi archeologami w muzeach) i co mi wychodzi:
- w podsanockiej Trepczy znaleziono skarb ¿elazny z czekanem typu bradatica (posiadam ju¿ jego replikê)
- w starorzeczu w Radymnie ko³o Przemy¶la wyci±gniêto miecz okre¶lany mianem typu X (chocia¿ jednak chyba tak nie jest) datowany generalnie na X w. a tak¿e szablê staromadziarsk± (przymierzam siê do jednego albo drugiego)
- w okolicach Sanoka znanych jest kilka grotów w³óczni, które maj± szerok± chronologiê, ale generalnie pasuj± do interesuj±cego mnie przedzia³u czasowego.
- najbli¿szy he³m (tzw. wielkopolski) odkryto w miejscowo¶ci Mokre nad Bugiem (Wo³yñ - Ukraina)
jednak ze wzglêdu na walory bojowe wybieram he³m z Gniezdowa (posiadam jego replikê) - wchodzi jeszcze w rachubê he³m Pieczyñski z Manwelowki
- nie znamy tarcz u¿ywanych przez Lêdzian, ale ¿e mieli jakie¶ kontakty z Bizancjum to rekonstruujê tarczê owaln± znan± chocia¿by z relikwiarza ottoñskiego (X w.), której wcze¶niejsze przyk³±dy znane s± z terenów pañstwa bizantyñskiego
- z przeszywanic± nic specjalnie nie wymy¶lê - brak danych (przyjmujê wiêc albo wersjê krótkorêkawkow± albo z d³ugimi rêkawami)
I mam przynajmniej w kwestii uzbrojenia pstaæ, która w miarê trzyma siê kupy ;]
Takie same warunki nale¿y spróbowaæ postawiæ sobie odno¶nie strojów - pewne elementy charakterystyczne dla danego krêgu kulturowego s± uchwytne w materiale archgeologicznym

Podam np. z czego zrezygnowa³em na przestrzeni ostatniego czasu jako elemntów nie pasuj±cych do mojego obrazu:
- tzw. bizanty - dla mnie rzecz mocno kontrowersyjna (jak afrykañskie krzese³ka), znana jedynie z jednego znaleziska a to te¿ z okresu przedwikiñskiego, który w³a¶ciwie jeszcze nawi±zuje mod± bardziej do wêdrówek ludów ni¼li wczesnego ¶redniwoeicza
- kaptorga - po badaniach okaza³o siê ¿e jest to ozdoba wybitnie kobieca
- toporek tzw. "perunowy" - by³a ju¿ o tym mowa wcze¶niej
- rêkawice kolcze - mrok! - w zamian skórzane dwupalczaste
- sprz±czki lirowate (s± pó¼niejsze)
- bu³awa - moim zdaniem wiêkszo¶æ typów które u¿ywa siê u nas z upodobaniem na wczesnych imprezach to egzemplarze pó¼niejsze (to samo z ki¶cieniem)

Tyle mi w tym momencie przychodzi do g³owy

JAK OGNIA WYSTRZEGA³BYM SIê PAKOWANIA W DRESIARSTWO ¶REDNIOWEICZNE CZYLI OBWIESZANIA SIê WSZYSTKIM CO NAM SIê PODOBA Z 10 KRêGóW KULTUROWYCH. ZRóBMY SIê NA POSTAæ BARDZIEJ "UBOG±" ALE REALN± - NATOMIAST W TYM MOMENCIE PO TURNIEJACH, ZJAZDACH ITP BIEGAJ± SAMI WIELMO¿OWIE... Z CA³± EUROP± I PO³OW± AZJI NA SOBIE. MNIE TO OSOBI¶CIE ¶MIESZY

Mo¿e nie ptrzedstawi³em tego klarownie ale ma to byæ wstêp do dyskusji a nie jej podsumowanie. Nie chodzi te¿ o stworzenie jakiego¶ kanonu, który bêdzie kolejn± prawd± objawion±, ale zastanowienia siê nad tym czy my odtwarzamy czy siê przebieramy. Je¶li tak to ja dziêkujê

Pozdrawiam
Bary¶
Witam
I to jest profesjonalne podej¶cie do rzeczy. Chylê czo³a przed Niemirem.
To jest prawda ¿e narobi³o siê w Polsce Knia¼ów ociekaj±cych bizuteri± i haftami.
Jak czas i finanse pozwol± bêdê szed³ w kroki przedmówcy.

Pozdrawiam
Smokomir
Atakan al Vefa: A to ju¿ by³o na pierwszej stronie :P Ale w rosyjskiej archeologii rzeczywi¶cie mo¿na znale¼æ super artyku³y.

Niemir: nie chcia³bym, ¿eby to wywo³a³o kolejn± d³ug± dyskusjê, a jest to offtop, ale nie mogê nie spytaæ - znalaz³e¶ jak±¶ alternatywê dla os³ony przedramion? Szukam jakiego¶ poprawnego rozwi±zania i cholera nic nie mogê znale¼æ.
Psychus
Czy Mjollnira wykonaæ mo¿na z wszystkiego co wiking mia³ pod rêk± (drzewo, ¿elazo, bursztyn, br±z itp.) czy z jakiego¶ okre¶lonego materia³u?
Zygmunt
CYTAT(Psychus @ 16:11 30.10.2006) *
Czy Mjollnira wykonać można z wszystkiego co wiking miał pod ręką (drzewo, żelazo, bursztyn, brąz itp.) czy z jakiegoś określonego materiału?

Nie radził bym używać dziegciu, smoły drzewnej, łoju baraniego, węgla drzewnego oraz wielu innych surowców które przeciętny człowiek północy miał zawsze pod ręką, ale poza drewnem pozostałe wymienione są napewno potwierdzone archeologicznie (co do drewna nie mam pewności, ale prawdopodobne) i tego żródła radził bym się trzymać.

Atakan al Vefa: czy zwrócił ktoś uwagę na środkowy załącznik rysunek nr 5?? większość osób używających historię przez otwór w kopii miniaturki toporka przewlekały rzemień lub łańcuch, a tu ewidentnie jest drzewiec!!!

Niemir: to co napisałeś to czysta mądrość tak nieczęsta w odtwarzaniu historycznym, jednak wydaje mi się że powinno to stanowić osobny temat a nie być elementem rozmowy o miniaturkach toporków. Najbardziej lubię słyszeć wypowiedź "odtwarzam rusa/warega bo dzięki temu mogę łączyć elementy koczownicze, słowiańskie i wikińskie dowolnie i bez problemu"

Wotawa: jeśli mnie miałeś na myśli to jestem Zygmunt a nie Zbigniew. Może to mała różnica ale nie chciał byś chyba być nazwany Włodawą anger.gif

Setau: symbol też mógł powstać na wymienionej tu wcześniej Dominikanie a także mógł na wyspach Wanuatu, ale nie mówimy o możliwościach tylko konkretach- tak się przyjęło w naukowej, a co za tym idzie także w popularnonaukowej dyskusji. Znam co najmniej kilka teorii na pochodzenie Indoeuropejczyków. Czy ktokolwiek poza ezoterykami typu Emfazego Stefańskiego określił ten symbol jako "ręce boga"?? Gdzie był konkretnie znajdowany (kultury śródziemnomorskie to zarówno Egipt Predynastyczny, Państwo Wandalskie w Afryce jak i renesansowa Republika Wenecka

Dobroniega: Wotawa już mnie ubiegł w odpowiedzi- ta brosza to czysta fantastyka, nie przypomina niczego poza XIXwiecznym wagnerowskimi scenografiami
Razoslaw
Cieszê siê, ¿e poruszona zosta³a sprawa trzonków osta³ych przyminiaturowych toporkach. Pytanie moje brzmi: jak takie co¶ mocowano do np: rzemienia na szyjê? Czy skazani jeste¶my na spekulacje? Niektóre maj± dziurkê na ¶rodku ¿ele¼ca - mo¿na przez ni± przewlec rzemieñ. Nawierciæ koñcówkê trzonka i zabezpieczyæ przed pêkniêciem, naci±æ trzonek, wsadziæ rzemieñ i zwi±zæ naciêcie nitk±...
Generelnie: co o tym s±dzicie?
Smokomir
CYTAT(Razoslaw @ 14:47 03.11.2006) *
Cieszę się, że poruszona została sprawa trzonków ostałych przyminiaturowych toporkach.


CYTAT
Atakan al Vefa: czy zwrócił ktoś uwagę na środkowy załącznik rysunek nr 5?? większość osób używających historię przez otwór w kopii miniaturki toporka przewlekały rzemień lub łańcuch, a tu ewidentnie jest drzewiec!!!


Jak będę miał dostęp do wymienionych wcześniej publikacji to spojrzę, ale wydaje mi się, że znaleziono również toporki na łańcuszku (może mi się totalnie pokręciło, ale mam wrażenie, że czytałem o tym). Z drzewcem zachowało się ich kilka.
Sprawdzę to - jeżeli ktoś ma dostęp niech też obczai jak to z tymi toporkami jest.

Pozdrawiam
Borg

2 po³.XI wieku. Staraja Russa
Rabiega
Temat przeniesiono do bi¿uterii i ozdób.
Spitygniew
Witam
Mam pytanie: czy s± znaleziska archeologiczne b±d¼ czy mo¿na nosiæ na rzemieniu toporek perunowy z szklanymi koralikami??
Pytanie równie¿ co do m³otków thora... ?

Nosiæ tak jak jest pokazane na poni¿szym zdjêciu?? (mówiê o kilku koralikach nie o ca³ej koli z paciorkami szklanymi)


Skaut
Na konferencji Colloquia Baltica III Prof. dr hab. W³adys³aw Duczko
"Skandynawowie na po³udniowym wybrze¿u Ba³tyku od VI do koñca XI wieku" - na pytanie osób z grup rekonstrukcyjnych o M³otki Thoraodpowiedzia³: typowa ozdoba kobieca.
No to tylu zniewiescialych wikingów lata po ¶wiecie...
HELEMARDA
Znaleziono jakies wieksze egzemplarze mlotkow Thora noszonych na szyi ( 10/10 cm) ???
TyberiuszKlaudiusz
Mam takie pytanie, czy Taki toporek Peruna jak poni¿ej, lub taka Swasta, s± historyczne?
http://ezobazar.pl/amulety-i-talizmany/slowianie/kolowrot
http://ezobazar.pl/amulety-i-talizmany/slo...-cyna-i-mosiadz
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.