Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Sztuka pisania gotykiem
> Przedmoty codziennego u¿ytku > Pismo i ksi±¿ki
Adams87
Witam chcia³bym nauczyæ sie pisaæ gotykiem. Macie mo¿e jakie¶ materia³y na ten temat, jakie¶ wzory liter, sposoby pisania?? dunno.gif

mo¿e kto¶ ma zdjêcia, albo wie jak wykonaæ rysik do pisania gotykiem. (niby proste, ale diabe³ tkwi w szczegó³ach, j niestety nie mam dostêpu do takowego)

za wszelkie informacje bêdê wdziêczny. blinkie.gif
Micha³ /Gwyn/ Czerep
By³y ju¿ tematy o oporz±dzeniu skryby, by³y i o krojach pisma. Poszukaj. Same kroje naj³atwoeij pozyskaæ korzystaj±c z poskanowanych stron manuskryptów jakie wisz± na necie. Co¶ z teorii:
http://medievalwriting.50megs.com/writing.htm
Pozdrawiam
Gwyn
Viator
Co rozumiesz przez rysik do pisania gotykiem?

Je¿eli chcesz pisaæ na papierze b±d¼ pergaminie to potrzebne Ci jest pióro. Rysik to do wosku, ale na wosku ozdobno¶æ gotyckiej czcionki nie by³a niezbêdna ani ³atwa do uzyskania - na tabliczkach woskowych w szkole æwiczono wprawdzie kaligrafiê, ale na osobistej "podró¿nej" pisano zwykle szybko i na kolanie. Czu na pewno chodzi³o Ci o pisanie na wosku? Zak³adam ¿e to pomy³ka, wiêc dalej piszê o piórze.

Pióro jest Ci niezbêdne je¶li chcesz siê z nim pokazywaæ na imprezach. Natomiast dla wstêpnego treningu jak i w wypadku, je¿eli chodzi Ci o przygotowanie eleganckich dokumentów na potrzeby swoje lub bractwa w domowym zaciszu, a niekoniecznie przy u¿yciu 100% historycznych narzêdzi, kup w sklepie z artyku³ami dla plastyków znacznie trwalsze i wygodniejsze piórka do kaligrafii i æwicz nimi. Ich istot± jest to, ¿e postawiona "kropka" ma kszta³t uko¶nej, biegn±cej "w skos lewy" kreseczki i st±d przy przesuwaniu jej po papierze w ró¿nych kierunkach uzyskujesz linie ró¿nej grubo¶ci, tak ³adnie komponuj±ce siê w gotyckie litery.

Co do piór pisarskich, znajdziesz sporo "literatury" w sieci. Proces przygotowania koñcówek jest do¶æ ¿mudny, bo wymaga wielokrotnego rozgrzewania w gor±cym piasku i studzenia a tak¿e odpowiednio precyzyjnego naciêcia koñcówki pionowo i dwukrotnego ¶ciêcia w skos poziomo - najlepiej mo¿e, ¿eby Ci to kto¶ pokaza³. Inne szczegó³y - poczytaj, jak Gwyn dobrze radzi, inne w±tki, np.
http://freha.pl/index.php?showtopic=8779&p...der=asc&start=0
http://freha.pl/index.php?showtopic=6436 - zobacz te¿, dok±d odsy³a Rudy w tym temacie w swoim po¶cie z marca 2005
SebaOT
Pozwolê sobie od¶wie¿yæ temat, jako ¿e od pewnego czasu temat ¶redniowiecznego pi¶miennictwa coraz bardziej mnie interesuje i z chêci± nauczy³bym siê tej sztuki.

Przede wszystkim w tej chwili potrzebujê sprzêtu do nauki. Na ptasie pióra przyjdzie czas, gdy kiedy¶ nauczê siê jak je przygotowaæ do pisania lub znajdê kogo¶ kto takie pióra wyrabia (choæ nie ukrywam, ¿e w³asnorêcznie wykonane pióro da³oby znacznie wiêcej satysfakcji), dlatego w tej chwili zgodnie z zamieszczon± powy¿ej sugesti± chyba zdecyduje siê na wspó³czesne piórka do kaligrafii. Chcia³bym jednak zapytaæ siê, czy kto¶ mo¿e wie co¶ na temat ró¿nic w praktycznym u¿yciu, tj. czy ewentualne "przeniesienie siê do przesz³o¶ci" ze sprzêtem i przestawienie siê na pióro ptasie nie bêdzie w jaki¶ sposób negatywnie oddzia³ywa³o na umiejêtno¶æ pos³ugiwania siê tym piórem?

Je¶li kto¶ móg³by udzieliæ paru porad, by³bym wdziêczny. Przede wszystkim - czy taka stalówka bêdzie siê nadawa³a do æwiczenia ¶redniowiecznego pisma (konkretnie celujê w XIIIw.)
http://sklep.kaligraf.eu/p/27/54/stalowka-...t-stalowki.html

Czy warto równie¿ inwestowaæ w jaki¶ lepszej jako¶ atrament (jak ten: http://sklep.kaligraf.eu/p/8/338/atrament-...a-lacinska.html), czy mo¿e w zupe³no¶ci wystarczy taki, jakiego u¿ywam do zwyk³ego, wspó³czesnego pióra

Podobnie rzecz ma siê z papierem - lepiej kupiæ jaki¶ konkretny, jak te dostêpne na stronie w linkach powy¿ej, czy nie bêdê mia³ problemów z pisaniem po zwyk³ym, choæby w zeszycie? Papier czerpany, czy pergamin to raczej za drogi wydatek jak na treningowe pisanie...

Znalaz³em równie¿ tak± ksi±¿kê: http://sklep.kaligraf.eu/p/16/446/kaligraf...odreczniki.html - czy taka lub inna bêdzie bardzo przydatna, czy w zupe³no¶ci wystarcz± same wzory czcionek podane w jednym z linków w temacie?


Z góry proszê o wybaczenie, je¶li moje pytania s± zbyt mêcz±ce, ale wolê do tematu podej¶æ mo¿liwie powa¿nie, ¿eby nie okazywa³o siê dopiero w trakcie, ¿e co¶ robiê ¼le, nie wspominaj±c o pieni±dzach wyrzuconych w b³oto... icon_wink.gif
kublika
nic mi nie wiadomo na temat tych wszystkich sprzêtów, atrament robiê sama, piora mam gêsie, bardzo prosto sie je przycina, ale od biedy mo¿na stalówk±. Najlepsza najprostsza, taka, jak± kiedy¶ sie w szkole pisa³o.. ( masz kogo¶ w rodzinie z rocznika 65 i mniej - powinni pamiêtaæ ;) )
Ró¿nica bêdzie taka, ¿e pióro sie bardziej "rozlazi", nie mo¿na naciskaæ tak mocno, jak stalówk±, ale mo¿esz siê uczyæ z grubsza stalówk±, a potem do¶æ latwo przestawiæ na pióro.
Papier czerpany od Flawiusza p. powleczony klejem "guma arabska" i wyprasowany nastepnie.
Gdy¿ pergamin jest drogi jak ... a papier czerpany bez takich usprawnien zachowuje siê strasznie szczególnie pod piórem - wy³az± z niego k³aki i po 2 literach zamiast stalówki/piora masz pêdzelek.
Atramentem slu¿e, jak siê nie boisz wysy³ania poczt± ;)
Za zwrot kosztów wysylania (listem) - próbka 10ml
jak sie spodoba, to pogadamy ;)
powodzenia!

Same wzory czcionek to malo, lepiej mieæ jaki¶ poradnik, poka¿±, od ktorego miejsca zaczynasz, w któr± stronê i jak trzymaj±c pióro itd.
a taka redisówka mo¿e byæ, tylko zdejmij z niej to co¶ ;)
bo jak siê nauczysz takim, co "samo dozuje atrament", trudniej bêdzie potem piórem.
a zwykly atrament jest ciut za rzadki, to ju¿ lepiej tuszem. mniej wsi±ka.
Hako
CYTAT
czy taka stalówka bêdzie siê nadawa³a do æwiczenia ¶redniowiecznego pisma (konkretnie celujê w XIIIw.)

- tak bo ¶redniowieczne pióra te¿ tak temperowano. Nak³adka pozwoli Ci d³u¿ej pisaæ i wyrobi nawyk ocierania stalówki a pó¼niej ... i pióra.
CYTAT
Czy warto równie¿ inwestowaæ w jaki¶ lepszej jako¶ci atrament

- nie znam tego atramentu - ¶redniowieczny atrament by³ urabiany na bia³ym winie nie mia³ wiêc tendencji do kleksowania, by³ gê¶ciejszy. Znajdziesz sobie przepis pó¼niej. Za rzadki wspó³czesny atrament mo¿na odparowaæ - zagê¶ciæ. To ju¿ bardzo indywidualna rzecz.

- papier do nauki to najtañszy papier pakowy po szorstkiej stronie, potem czerpany a potem to oczywi¶cie pergamin

CYTAT
Znalaz³em równie¿ tak± ksi±¿kê

Zapewne m±dra pozycja i pozwoli ci ona odró¿niæ pismo XIII wieczne od po¼niejszego. Ja bym jednak przepisywa³ manuskrypty z epoki. Zdecydowaæ siê nale¿y na jeden charakter czy krój czcionek z epoki. Inaczej to nie bêdziesz pisarzem tylko przerysowywaczem ró¿nych literek. Nie rezygnuj z tego, po charakterze pisma identyfikowano nawet poszczególnych skrybów.

HaKo
kublika
Jadwiga Król Polski trochê dla ciebie za pó¼na, ale jej sektretarz ladnie pisa³
Zawiju¶nie, ale ³adnie ;)

CYTAT
nie znam tego atramentu - ¶redniowieczny atrament by³ urabiany na bia³ym winie nie mia³ wiêc tendencji do kleksowania, by³ gê¶ciejszy. Znajdziesz sobie przepis pó¼niej. Za rzadki wspó³czesny atrament mo¿na odparowaæ - zagê¶ciæ. To ju¿ bardzo indywidualna rzecz.


Gê¶ciejszy byl równie¿ z powodu dodatku gumy arabskiej.
SebaOT
CYTAT
piora mam gêsie, bardzo prosto sie je przycina

Tym lepiej. Sugerowa³em siê wcze¶niejszymi wypowiedziami, ale skoro nie ma problemu, ¿eby od pocz±tku u¿ywaæ ptasiego pióra, to z chêci± tak zrobiê.

Gdzie¶ na forum przeczyta³em o utwardzaniu w rozgrzanym piasku, przez co odnios³em wra¿enie, ¿e zrobienie zdatnego do pisania pióra przez osobê pocz±tkuj±c± mo¿e sprawiaæ pewne problemy. A je¶li uda siê unikn±æ kolejnego wydatku, jakim s± przybory do kaligrafii, to bêdzie to tylko zaleta, bior±c pod uwagê, ¿e w najbli¿szym czasie zamierzam zacz±æ kompletowaæ niezbêdne uzbrojenie serwienta smile.gif
CYTAT
Papier czerpany od Flawiusza p. powleczony klejem "guma arabska" i wyprasowany nastepnie.

Czy ten papier jest ju¿ w wy¿ej opisany sposób przygotowany, czy musia³bym sam siê tym zaj±æ?
CYTAT
Atramentem slu¿e, jak siê nie boisz wysy³ania poczt± ;)
Za zwrot kosztów wysylania (listem) - próbka 10ml
jak sie spodoba, to pogadamy ;)

Z chêci±, zawsze jest szansa, ¿e przejdzie przez pocztê szczê¶liwie i bez szwanku smile.gif
Chocia¿ póki co muszê siê zaj±æ czyst± teori±, ¿eby mieæ jakiekolwiek pojêcie, zanim siê za to zabiorê.

CYTAT
Same wzory czcionek to malo, lepiej mieæ jaki¶ poradnik, poka¿±, od ktorego miejsca zaczynasz, w któr± stronê i jak trzymaj±c pióro itd.

Zak³adam, ¿e we wspomnianej przeze mnie ksi±¿ce cokolwiek na ten temat znajdê smile.gif

CYTAT
- papier do nauki to najtañszy papier pakowy po szorstkiej stronie, potem czerpany a potem to oczywi¶cie pergamin

Tak chyba bêdzie najpro¶ciej i najekonomiczniej.
CYTAT
Zapewne m±dra pozycja i pozwoli ci ona odró¿niæ pismo XIII wieczne od po¼niejszego. Ja bym jednak przepisywa³ manuskrypty z epoki.

Tak wiêc, jak s±dzê, zakup tej ksi±¿ki nie bêdzie wyrzuceniem pieniêdzy w b³oto?

CYTAT
Jadwiga Król Polski trochê dla ciebie za pó¼na, ale jej sektretarz ladnie pisa³
Zawiju¶nie, ale ³adnie ;)

Z tych, które mi odpowiadaj± (ze znalezionych do tej pory) jeden jest z XIIw.
http://medievalwriting.50megs.com/scripts/...es/rotunda1.htm
a drugi dopiero z XIV:
http://medievalwriting.50megs.com/scripts/...es/rotunda2.htm,
wiêc liczê na to, ¿e mo¿e w tym podrêczniku znajdê co¶ wartego uwagi, byæ mo¿e równie¿ co¶, co na stronie wygl±da³o "straszniej" a w praktyce oka¿e siê wykonalne smile.gif
Viator
Ja np. piszê stalówk±, nie impregnujê papieru, ale staram siê pisaæ na tych g³adszych papierach czerpanych, bo na tych z wyra¼nym wzorem "p³óciennym" rozlewa siê.

Metod± prób i b³êdów dobra³em jako najlepszy "Quink" Parkera (czarny i czerwony, ten drugi trochê rzadszy).

Ja równie¿ zostawiam ka³amarz podczas pracy otwarty (lekkie odparowanie i zagêszczenie dobrze mu robi).

Ksi±¿ki do nauki nie s± z³e, ale zdecydowanie Hako dobrze radzi - krój liter æwicz na orygina³ach - biblioteki cyfrowe, jak francuska BNF czy angielska BL maj± setki wskanowanych manuskryptów ³aciñsko-, francusko- czy anglojêzycznych w du¿ej rozdzielczo¶ci. Z ksi±¿ek przyda Ci siê najbardziej "rozgryzanie" abrewiatur (skrótów), co mo¿e byæ inaczej trudne je¶li nie znasz jêzyka.

Ja np. szykuj±c siê do kopiowania, wpierw sobie robiê zawsze najpierw przegl±d orygina³u i przygotowujê "¶ci±gawkê", przepisuj±c d³ugopisem na kartce A4 obrys ma³ych i du¿ych liter, oraz ewentualnych innych symboli (liczebników, skrótów itd.), które wystêpuj± w tym konkretnym manuskrypcie, ¿eby wychwyciæ charakterystyczne cechy danego skryby.

Przy okazji dok³adne zapoznanie siê z rêkopisem u¶wiadomi Ci jak wiele literówek, pomy³ek i niedok³adno¶ci zawiera dzie³o i bêdziesz wiedzia³ na jak± ilo¶æ b³êdów sam mo¿esz sobie pozwoliæ smile.gif To pomaga podej¶æ do pisania bez zbêdnej spinki.

CYTAT
Z tych, które mi odpowiadaj± (ze znalezionych do tej pory) jeden jest z XIIw.
http://medievalwriting.50megs.com/scripts/...es/rotunda1.htm
a drugi dopiero z XIV:
http://medievalwriting.50megs.com/scripts/...es/rotunda2.htm,
A dlaczego siê upar³e¶ na rotundê? To raczej nietypowa czcionka jak na XIII wiek. Na tej samej stronie w rozdziale textura masz znacznie wiêcej minusku³ trzynastowiecznych. Tak, ¿e z tego te¿ mo¿esz skorzystaæ, ale rêkopis bêdzie jednak najlepszy, bo mo¿esz porównaæ w nim ró¿ne odmiany tych samych liter, a nawet prze¶ledziæ jak w miarê pisania kolejnych dziesi±tków stron zmienia siê styl/maniera skryby (np. na pocz±tku pisa³ na koñcach wyrazów "s" okr±g³e - bo zapewne sam mia³ taki styl - a po dwudziestu stronach ju¿ tylko "s" wysokie - bo tak zapewne by³o w przepisywanym oryginale) - arcyciekawe jak ju¿ siê trochê wgryziesz.
SebaOT
CYTAT
A dlaczego siê upar³e¶ na rotundê?

Nie tyle sie upar³em, co te litery wygl±daja wystarczaj±co czytelnie, choæ z pewno¶ci± pozosta³e wymagaj± tylko nieco wiêcej nauki. Problem w tym, ¿e ³acinê mia³em tylko przez rok, dopiero co j± skoñczy³em, a na drugim roku studiów ju¿ jej nie bêdzie - w rok niewiele da siê nauczyæ przy dwóch godzinach tygodniowo, w zasadzie polega³o to na wkuwaniu jakich¶ sentencji, cytatów ewentualnie deklinacji. Przez to jêzyka jako takiego nie znam, a to stwarza ten problem, ¿e niektórych liter (np. w podanych w za³±czniku tekstach) nie mogê ani odczytaæ, ani wywnioskowaæ z reszty wyrazu...
A nie chcê bezmy¶lnie przepisywaæ, tylko wiedzieæ co przepisujê smile.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.