CYTAT(Wotawa @ 14:57 16.02.2007)
Po co prezentowaæ "po³udnowca - popielnicowca" jako "polskiego ³u¿yczanina" skoro mamy ¶lady uzbrojenia z ziem polskich?
I to jest s³uszna koncepcja. Jednakowo¿ bior±c pod uwagê ogólnie lichy stan rekonstukcji w polskim muzealnictwie ... czyli publiczna prezentacja zardzewia³ych szcz±tków mieczy kojarz±cych siê zwiedzaj±cym dzieciakom z pogrzebaczem ich babci, tudzie¿ pot³uczonych na 2 miliony u³amków glinianych garnków w wersji zrób to sam.... nale¿y doceniæ trud muzeum poznañskiego. Bêdê broni³ muzealników poznañskich, bo oni maj± w ogóle co postawiæ w temacie, a to na warunki polskie nieoceniony fenomen. Nuda i brak polotu wiej±ca z ekspozycji w naszych muzeach dorównuje emocjom jakie odczuwam spogl±daj±c na akcjê brazylijskich seriali. A przecie¿ mnie to jara, a co mówiæ tutaj o hip hopowej publice z gimnazjów ery komórek i gier 3D?
"Po³udniowiec" - dopasiony jakkolwiek po konsumpcji "paczki z zagranicy" jako¶ siê prezentuje i mimo wszystko wpisuje siê w koloryt epoki. Daje jakie¶ pojêcie w 3D.
Masz niew±tpliwie racjê, ¿e fajnie by by³o ¿eby jeszcze by³ swojak. Mo¿e to kolejne potwierdzenie znanego przys³owia o polskiej mentalno¶ci "Cudze chwalicie swego nie znacie", albo przyk³ad, ¿e s³owiañskie dziewczyny z muzeum jak zwykle lec± na po³udniowców, a nie doceniaj± w³asnych ³u¿yczan.
W sumie z tego co przewertowa³em w bibliotekach mo¿na spokojnie siê pokusiæ o atrakcyjne przedstawienie wojowników ³u¿yckich z naszych terenów. Materia³y s±, ale chyba brakuje mocy stwórczej.
CYTAT
Wiêc raczej nie ma sensu tworzenie (choæby mimowolne) teorii o zakutych w br±z szeregach "rycerstwa ³u¿yckiego"
Zapewne nie ma sensu. Br±z by³ zbyt drogi. Nawet wersje czekanów br±zowych by³y robione na naszym terenie w wersjach eko-cieñszych. Znaleziono jedynie formy do produkcji grotów w³óczni i strza³. Miecze w wiêkszo¶ci pochodzi³y pewnie z importu. Zapewne nawet przodownicy plemienni nie ¶migali w takim rynsztunku br±zowym. No mo¿e siê czasem zdarzy³o co obrotniejszemu wata¿ce.
------------------------------
"Obce rzeczy wiedzieæ dobrze jest - swoje, obowi±zek" - Zygmunt Gloger