Witam
Jak w poni¿szej zbroi jest rozwi±zana sprawa czepca kolczego?
Nie jest on podczepiony do he³mu, wiêc czy jest on po porostu osobnym ko³nierzem b±d¼ kapturem, a mo¿e jest on jako¶ podczepiony od spodu?
Pozdrawiam i z góry dziêkuje za pomoc
Tak z ciekawo¶ci - po czym wnosisz, ¿e nie jest podczepiony do he³mu? Zas³ona zgodnie ze swoim przeznaczeniem zas³anie tê czê¶æ dzwonu, gdzie powinny byæ tuleje lub inne dziurki. Moim zdaniem on jednak jest podczepiony do dzwonu. U³o¿enie czepca te¿ na to wskazuje.
Mam inne zdjêcie tej zbroi na której jest to dok³adnie widoczne
Moim skromnym zdaniem kaptur, albo osobny czepiec. Co do mocowania od spodu, nie mam pojêcia.
Przyda³a by siê fota z otwart± zas³on±...
A je¶li osobny czepiec to co¶ takiego (chyba...):
http://www.mallet-argent.com/images/mail_g...orget_15thc.jpg
Pozdrawiam: Tomasz zwany Jezusem
Witam!
Jako to zbroja wloska to hcialbym zauwazyc ze w Wloskej tradicji czepce kolcze niebyli popularne. To doscz widoczne przez ruzne freski lub inna vizualna informacje.
Moze im bylo za goroco? Moze jakasz moda, czy jakiesz inne sprawy , niejestem pewiem.
Na moje zdanie to moze byc cosz podobnego jak v wiadomosci powyzej. Lub ochrony inej konstrukcji ale cosz podobnego.
Goroco polecam popaczyc (jieszli co moge podeslic cut'y z osprey) srebrny altar katedry Pistoia.
Tez jiesli niejestes anti-ospeyem polecam "Italian militiaman" i "Italian medieval armies". Te ksiazki jedne najlepszyh.
Nale¿y braæ poprawkê na to, ¿e ten he³m jak i ca³o¶æ w ogóle przesz³a rekonstrukcjê. Byæ mo¿e wiêcej ni¿ jedn±.
Nie wydaje siê Wam, ¿e zas³ona jest z innej parafii ni¿ dzwon? To nie jest niestety takie rzadkie - wystarczy przyjrzeæ siê dobrze "psiemu pyskowi" na Wawelu.
Dlatego na podstawie tych zdjêæ zbyt daleko id±cych wniosków bym nie wyci±ga³.
A ju¿ na pewno nie przysz³o by mi do g³owy, ¿e to he³m na kapturze kolczym... W wypadku basinetów to raczej nieprawdopodobny pomys³. Choæ oczywi¶cie muzealnicy pope³niaj± ró¿ne "ciekawostki". Co jednak nie oznacza, ¿e to co oni zmontuj± na stojaku ma siê jako¶ specjalnie do ¶redniowiecznej rzeczywisto¶ci...
Jak w ruchu drogowym - zawsze obowi±zuje zasada ograniczonego zaufania...
Czy moze ktosz podac wiecej info o tej sprojki? W jakim museum on jest lub kolekcji. lub jakiosz inno informacje kturo macie po reka, lub znacie gdzie ona...
chce zauwazyc ze ten kaptur/czpiec przez pewien czas byl zapinany na sprzeczki z przodu
Teraz nie wiem czy oryginalnie czy to tez ktoras tam renowacja
CYTAT
To pod saladê b±d¼ kapalin z podbródkiem o ile siê nie mylê.
Pozdrawiam
Z tego co wiem orygina³ znajduje siê w Nowym Jorku, a dok³adna replika w greckim zamku Chalkis.
Cytujê za A. Nadolskim: "[...] masowe znalezisko elementów ¶redniowiecznego uzbrojenia ochronnego pochodz±ce z Chalkis na Eubei. Znalezisko to, przechowywane pocz±tkowo w Museion Laographicon w Atenach, zosta³o nastêpnie [u]czê¶ciowo wykupione przez broniznwaców amerykañskich i trafi³o do nowojorskiego Metropolitan Museum of Art, gdzie pos³u¿y³o do zrekonstruowania przyk³adowego kompletu zbroi z 1400 r.[...]"
(Cytat z artyku³u "Szcz±tki zbroi ¶redniowiecznej z grodziska w Borówku")
Pozdrawiam Glina
To mo¿e z innej beczki? W jaki sposób zamocowany jest element kolczy wystaj±cy pod naramiennikami ? Czy jest taki element komu¶ znany z innych materia³ów? Czy mo¿e on byæ historycznym rowi±zaniem?
Ta plecionka jest mocowana do naramienników. U W³ochów takie kolcze elementy zdarzaj± siê przy nakolankach czy w³a¶nie naramiennikach.
Specjalnie dla Pañstwa zesz³oroczne zdjêcie omawianego eksponatu z Metropolitan Museum of Art, New York...
... wraz z towarzysz±cym mu opisem
Pozdrawiam
Monika
PS. Po ewentualne t³umaczenie opisu uprzejmie proszê zg³aszaæ siê do Gwyna
...
Wszystko fajnie, tylko gdyby jeszcze co¶ by³o widaæ na tych zdjêciach....
Rozja¶nij monitor
Naprawdê. W muzeum ciemnawo jest a zbroja stoi w k±ciku. Natomiast stoi napis, ¿e to nie jest jedna zbroja, tylko taki tam sk³adak z rzeczy jakie by³y w Chalkis. Tak¿e nie ma tu takiego czego¶ jak 'oryginalna zbroja'. S± oryginalne elementy posk³adane w latach 20 poprzedniego wieku celem pokazania jak zbroja z okolic 1400 mog³a wygl±daæ. Tkanina na p³atach jest wspó³czesna.
Co do he³mu- dla mnie s± wyra¼ne ró¿nice w fakturze dzwonu i zas³ony. Plus, jak widaæ z boku, dzwon nie wygl±da na dolnej krawêdzi jak basinet normalny. Jakie¶ podejrzane to wszystko. Jeszcze te obroty ko³nierza (?), znikaj±cy pas rycerski... Pozdrawiam
Gwyn
Protest. To jest ju¿ raczej kirys kryty ni¿ p³aty...
Choæ oczywi¶cie granica miêdzy jednym a drugim jest do¶æ p³ynna...
Sorencjo, rozpêdzi³em siê po angielsku. Oni, bidaczki, kryty kirys albo p³atami nazywaj±, albo brygantyn±... Pozdrawiam
Gwyn
Krzysztof. ¦wi±tkiewicz
Ten komplet to maxymalny sk³adak w du¿ej czê¶ci zrekonstruowany (ca³kiem udanie), kupili go Amerykañce za jakie¶ ¶mieszne pieni±dze, a z he³mu z tego co mi wiadomo od kogo¶ kto by³ tam i rozmawia³ z kustoszem oryginalny jest szczyt dzwonu. A co do terminoogi faktycznie ¿e W³osi, Angole i reszta na zachód od Odry tego typu rozwi±zania ochrony korpusu nazywaj± najczê¶ciej brygantyn±. U nas to kirys kryty jak Tomek napisa³, choæ ta terminologia nie jest (zreszta jaka jest) do koñca usystematyzowana.
Jak to mówi± 'By³e¶ kiedy¶ w Stanach? Widzisz, bo ja znam kogo¶ kto by³...'
Czyli wszystko siê zgadza, dzwon nie od zas³ony i na odwrót. A ten dzwon to i tak wygl±da dziwnie. No ale có¿, by³y perwersyje w Italii...
Pozdrawiam
Gwyn
O! takie jeszcze mam, jak Pañstwa intere¶ci...
http://www.chronique.com/Library/Armour/chalcis.htm
...niestety obrazki w tek¶cie kategorycznie odmówi³y wspó³pracy, a ja reklamacji nie przyjmujê
Pozdrawiam
Monika
A tu...
http://www.varmouries.com/tran_10.html ...to mo¿na nawet siê zaopatrzyæ w takie cudo,
je¶li kto¶ ma akurat czterdzie¶ci dwie zbêdne podobizny Benjamina Franklina - ale czy to to warte tyle, to mnie ju¿ Pañstwo nie pytajcie
Pozdrawiam
Monika
Na zestawienie basinet + kaptur kolczy natkn±³em siê niedawno przegl±daj±c obrazy Hansa Holbeina, przedstawiaj±ce sceny pasyjne. Za³±czam to co znalaz³em. Obrazy na pewno pochodz± z II po³. 15 wieku. Mam jednak problemy z ustaleniem dok³adnej daty. Podpis wskazuje na lata 1460-65, ale z kolei w Web Gallery of Art ta data podana jest jako data urodzenia artysty.
My¶lê ze jest to ciekawe, raz ¿e ze wzglêdu sam± kombinacjê, a dwa jest to kolejny wyj±tek wskazuj±cy na to, ¿e przy³bice starszego typu ca³kowice nie wysz³y z u¿ycia w II po³ówce 15 wieku.
Pozdr
WR
Jak pamietam w spisach rot wystepuje okreslenie lepki czy szlomy starszego typu czy jakies tam przestarzale
moze to takie cos
choc predzej bym sie spodziewal otwartych lebek
Przecie¿ pisze, ¿e lata 90. Urodzony 1460-65. Pozdrawiam
Gwyn
P.S. Sceny pasyjne, jak wiadomo, podejrzane s±. ¯eby by³o ¶mieszniej ¶wietnie widaæ dziurki i tulejki...
Ech no tak racja, le date de naissance.... trzeba bylo sie bardziej wgrysc w ten tekst
Pozdr
WR
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.