Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Strój szamañski
> Ubiór i dodatki > Ubiory - ogólnie > Ubiory - inne
Godfryd
Pomocy wiem ze to brzmi mrocznie ale jak wygl±da³ szaman w Skandynawi w okolicach X wieku ?? niegdzie nie moge tego znalesc

Pomocy !!
Vislav
Witaj

Zainteresuj siê plemieniem Sami - Sami People ¿yj±cy na Pó³nocy Skandynawii.
Wystêpowali w¶ród nich Szamani.

Je¿eli chodzi o strój muszê Ciê pocieszyæ b±d¼ zmartwiæ.
CYTAT
Why did Siberian shamans wear magical costumes when related shamanic cultures such as the Lapland Sami did not? Most shamans from the Arctic regions usually worked naked, feeling no need to protect their bodies with special costumes during their journeys into other realities. Some theories suggest that Siberian shamanism had already fallen into a state of "decadence" by the time researchers started gathering information, hence their costumes. Whatever the reason, throughout Siberia, an elaborate costume was part of the shaman's basic and necessary equipment, along with a drum and a drumstick.
(Khakass Shaman, Siberia)
Czyli w trakcie obrzêdów szamañskich byli nadzy.(Shaman Costumes )

Na pocz±tek trochê do "poszperania" w wynikach Google: grafika sami shaman

strony WWW sami shaman

Nie jest to ikonografia z Xw - jednak "zawód" bardzo tradycyjny - wierzenia, stroje nie zmienia³y siê tak szybko. Ponadto bêdziesz mia³ ogólne pojêcia jak to mog³o wygl±daæ.

Sukcesów w szukaniu

pozdrowienia
Vislav
Witam

Godfryd - aby nie by³o, ¿e strój by³ raczej "sk±py" zamieszczam wspó³czesn± ilustracjê do Sami Shamanism



zreszt± sam artyku³ jest ciekawy i daje podstawow± wiedzê.

pozdrowienia
Godfryd
NO i dyslektyk i co z tego ??
I niby mam przy -20 stopniach latac bez gaci ????
Strój napewno jakis inny tez mieli
Vislav
Witam

Podstawowe pytanie czy chcesz powa¿nie zaj±æ siê problemem szamañstwa czy tylko przebraæ siê za szamana - Xw Skandynawia.

Je¿eli to drugie to napewno najwa¿niejszym elementem jest bêben szamañski - ca³a reszta czyli strój jest tylko otoczk±. Wzory bêbnów znajdziesz w linkach jakie poda³em. Chc±c wygl±daæ "egzotycznie i wiarygodnie" mo¿esz siê wzorowaæ na wizerunkach szamanów syberyjskich - geograficznie najbli¿ej.

Gdyby¶ siê zapozna³ z tekstami do których linki poda³em wiedzia³by¶, ¿e szamani którzy wystêpowali w Skandynawii to byli w³a¶nie ludzie plemienia Sami. Odtwarzaj±c strój codzienny zwróæ uwagê na niuanse w dodatkach: zdobnictwo i kolorystyka(du¿o czerwieni i granatów), krój butów (podobne do mongolskich) i czapek. Bêdzie to jednak próba rekonstrukcji wstecz na zasadzie analogii.

Je¿eli problem szamañstwa chcesz potraktowaæ powa¿nie zajmij siê przede wszystkim istot± tego zagadnienia:
-jak cz³owiek stawa³ siê szamanem
-obrzêd inicjacji
-wierzenia - model ¶wiata
strój "przyjdzie" przy okazji.....

pozdrowienia

p.s. szyj±c/zamawiaj±c strój pomiñ tkaniny lniane - tkaniny we³niane, filce, dzianiny z we³ny itp..
hardberserker
Wislaw ma 100% racji , ale lepiej ty sie skup na przebiórce w szamana, bo do prawdziwej nauki mósisz
mieæ kogo¶ kto co¶ o tym wie. Tacy s±, ale tam, gdzie jest zimno i daleko shocked.gif
Szybciej dowiesz sie co¶ o druidach (pokrewniacy szamanów)

za pozw. - White Fang (czeladnik na ulfhednara)
Pawe³ Lipnicki
Z tym pokrewieñstwem celtyckich druidów z szamanami Sami to znowu ja bym nie przesadza³... icon_redface.gif
Herger I
Ja bym nawet powiedzia³ ze druidzi maja bardzo ma³o z szamanami w szczególno¶ci z tymi ze Skandynawii
Godfryd
No macie racje tyko szkoda ¿e moja rodzina nie narazi³a siê carowi w lataw zaborów bo mieszka³ bym tam gdzie zimno i s± bia³e niedzwiedzie i do szamanów by mia³ blisko dziêkuje za wszelkie informacje Vislavovi i hardowibersekerowi , Paw³owi Lipnickiemu oraz mojemu dowódcy Hergerowi


I niech potomkowie moji do siudmego pokolenia wstecz bêdom wam wdziêczni



Przepraszam za b³êdy pope³nione w Texcie
Vislav
Witam

Nie ma pokrewieñstwa kulturowego - to inne obszary. Natomiast istnieje zbie¿no¶æ w roli odgrywanej w spo³eczno¶ci. Mechanizmów przekazywania wiedzy, bardzo umownie mówi±c "tworzenia nowych kap³anów" i ¶wiata duchowego.

Istnieje z pewno¶ci± bardzo wspólny element czyli "drzewo ¿ycia" (tree of life - dla szukaj±cych info w necie).

Jak s±dzê to w³a¶nie mia³ na my¶li hardberserker

pozdrowienia

p.s. dzk Godfryd
Godfryd
Niech potomkowie moi ci dziêkuj± po wszeczasy Vaclavie


NIe ma kto¶ na zbyciu jakijs czaszki bo potrzebujê na "totem " bo chyba sztandar jest nie na miejscu

Z góry dziêkuje za wszelkie udzielone informace
Jugger
Ojoj.

Czaszka? Moze jeszcze ksylofon z ¿eber? I sztandar +5 do morale??

Chlopcze, uzyj opcji wyszukiwania w tym forum, POCZYTAJ, zanim zaczniesz zasypywac nas swoimi postami. A przy okazji - dysleksja to wymowka na lenistwo, przeczytaj swoje posty ze dwa razy zanim wyslesz, na pewno zauwazysz bledy. Bede mial specjalne baczenie na Twoja twórczo¶æ...
Ksi±¿e Wszebor
A pro pos szaman L.P. S³upecki, Wyrocznie i wró¿by pogañskich Skandynawów, 1998 s. 74 pisze o szczególnej praktyce czarodziejskiej zwanej seidr:
"Seidr uznaæ mo¿na jak wszystkie ekstatyczne rytua³y wró¿ebne, zapraktyke zbli¿on± do szamanizmu. Ale z pewno¶ci± nie by³a to nordycka forma szamanizmu... Zwi±zek z szamani¿mem- niew±tpliwy- nasuwa pytanie o mo¿liwo¶æ lapoñskiego lub fiñskiego pochodzenia seidr, tym bardziej sensowne, ¿e sagi okre¶laj± niekiedy zajmuj±ce siê t± praktyk± kobiety jako finki."

Jest te¿ fragment Eriks aga traktuj±ca o obrzêdach seidr a tak¿e stroju:
..." Przygotowanodla niej haesti, pod które po³o¿ono poduszkê wype³niono kurzym pierzem. Gdy wieczorem przyby³a... by³a ubrana w nastêpuj±co . Mia³a przepasany niebieski p³aszcz, który by³ ca³y a¿ po obr±bki obszyty szlachetnymi kamieniami. Na szyi nosi³a szklane per³y, na g³owie mia³a czapkê czarnej skóry owczej, podszyt± bia³± skór± koci±. W d³oni dzier¿y³a ró¿d¿kê (staf) z ga³k±, wyk³adan± mosi±dzem, a na ga³ce szlachetnymi kamieniami. U pasa mia³a hubkê, by³ przy nim te¿ i wielki skórzany mieszek, w którym mia³a czarodziejskie akcesoria, potrzebne w jwj kunszcie. Na stopach nosi³a buty z w³ochatej skóry cielêcej z d³ugimi rzemieniami zakoñczeniami du¿ymi guzami cynowymi. Na rêkach mia³a rêkawice z kociej skóry, bia³ej i wewnêtrznej w³ochatej"

Natomiast podczas rekonstrukcji m³ody reenactor mo¿e napotkaæ na problemy z pozoru nie do przej¶cia pierwszy "...Seidr uprawia³y przede wszystkim kobiety." I drugi trudny choæ nieniemo¿liwy, jak s±dzê, do spe³nienia przy pewnej dozie samozaparcia "...Stosowanie tej praktyki przez mê¿czyzn uznawano za czyn bezwstydny, bêd±cy dowodem zniewie¶cia³o¶ci i pasywnego homoseksualizmu..."

pozdr
Vislav
Witam

Z pewno¶ci± ciekawy przyczynek do rozwijajacego siê tematu. Dodatkowe informacje:Seiðr, Gender and Transformation: From the Sagas to the New Millennium

Jednak:
CYTAT(Ksi±¿e Wszebor)
[...]Natomiast podczas rekonstrukcji m³ody reenactor mo¿e napotkaæ na problemy z pozoru nie do przej¶cia pierwszy "...Seidr uprawia³y przede wszystkim kobiety." I drugi trudny choæ nieniemo¿liwy, jak s±dzê, do spe³nienia przy pewnej dozie samozaparcia "...Stosowanie tej praktyki przez mê¿czyzn uznawano za czyn bezwstydny, bêd±cy dowodem zniewie¶cia³o¶ci i pasywnego homoseksualizmu..."


Uwagi tej nie nale¿y przenosiæ na praktyki szamañskie, tutaj w sam raz mê¿czy¼ni s± w widocznej przewadze. Poza tym ta funkcja w spo³eczeñstwie by³a bardzo wa¿na - zreszt± jest i w chwili obecnej (szamanizm na obszarze Syberii).Równie¿ zosta³a pominiêta bardzo wa¿na nazwa odrêbnej grupy etnicznej Ludzie Sami.Important years in Sami history.


Sam kierunek poszukiwañ w zakresie rekonstrukcji jest o tyle ciekawy, ¿e zastêpy "jarlów" mog± byæ poszerzone o inne ciekawe postacie.

pozdrowienia
Wasilko
Ja to bym z odtwarzaniem szamana uwa¿a³ i nie robi³ tego tak sobie dla hecy (chocia¿ np. Sami robi± tego typu przedstawienia dla turystów z "szamanem" w kota w ¶rodku tajgi, ale to akurat co innego). Tu trzeba by na pocz±tku przede wszystkim poczytaæ choæ trochê o istocie tego zjawiska. Uwa¿am, ¿e tak jak kiedy¶ - tylko nieliczni mogli i zostawali szamanami, tak i teraz nie wszyscy powinni siê za to zabieraæ. Nie wiem czy wiesz, ale czêsto by³o tak, ¿e cz³owiek, który mia³ zostaæ szamanem broni³ siê przed tym rêkami i nogami.

Co do stroju, to bywa³o te¿ i tak, ¿e szamani mê¿czy¼ni nosili kobiece ciuchy bigsmile2.gif

Do poczytania polecam np. ksi±¿kê "Shamans" wydan± przez Muzeum w Tampere w Finlandii. Ja j± kupi³em w Etnografiska Museet w Sztokholmie, ale widzia³em w ró¿nych muzeach w Szwecji, Norwegii i Finlandii. Jest to zbiór eksponatów z ró¿nych wystaw muzealnych po¶wiêconych szamanizmowi syberyjskiemu (np. Nieñcy, Mansi, Ewenkowie, Nganasanie, Jukagirzy, Czukczowie itd.). ¦wietne zdjêcia i porz±dne w pigu³ce opisanie istoty rzeczy.
Je¶li chodzi o Lapoñczyków (Sami), to przede wszystkim godne polecenia s± ksi±zki pana, który nazywa siê Lars Levi Laestadius, np. "Sami mythology" - to taka encyklopedia na ten temat. Jest tam tak¿e o szamanach u Sami.

Ale jak ju¿ mówi³em, nie powinno siê zabieraæ za odtwarzanie szamana dla zabawy.
Vislav
Witam

Wasilko masz zupe³n± racjê ostrzegaj±c adeptów szamañstwa dla zabawy. ¦cie¿ka jest z pewno¶ci± ryzykowna - nie pisa³em o tym jako, ¿e dzia³ po¶wiêcony jest strojom. Jednak warto przeczytaæ chocia¿by ten fragment:
CYTAT
Szaman zostaje powo³any z woli bogów. Wcze¶niej, nim dost±pi wtajemniczenia, musi jednak przej¶æ ró¿ne próby. Faktycznie przemiana nastêpuje, gdy przysz³y szaman prze¿ywa w³asn± ¶mieræ. Le¿y dwa, trzy dni bez ¿ycia, a w tym czasie w za¶wiatach mijaj± lata, podczas których poddawany jest niezwyk³ym procesom. Demony rozrywaj± jego cia³o na strzêpy, ³ami± ko¶ci, wylizuj± mózg, aby potem stworzyæ na nowo istotê obdarzon± ju¿ nadprzyrodzonym talentem.
pochodzi z: W¦RÓD A£TAJSKICH SZAMANÓW

Dodatkowo: BURIACKI SZAMAN: CZ£OWIEK-ZWIERZÊ SZAMAN JAKO POSTAÆ STOJ¡CA NA POGRANICZU ¦WIATA LUDZKIEGO I ZWIERZÊCEGO, NA PRZYK£ADZIE WIERZEÑ BURIATÓW Karolina Kwiecieñ, doktorantka w Instytucie Religioznawstwa UJ

Szamanizm - ukryta moc Kalevali

Podane wy¿ej linki/teksty wi±¿± siê z tematem poniewa¿ poza sfer± duchow± mo¿na znale¿æ opisy dotycz±ce strojów, wygl±du.

pozdrowienia
Don Carlos
Cze!!
Wszystko na temat szamanizmu znajdziecie w podstawowej pozycji, wrecz sztandarowej, ktorej zaden szanujacy sie antropolog, etnolog etc nie moze opuscic to;

Mirce Eliade: Szamanizm i archaiczne techniki ekstatyczne.

Dziwie sie ze ta pozycja tu nie padla, jako podstawowe kompendium na ten temat.
Jest tam wszystko od inicjacji po ksztalt bebna, od zwierzat przewodnikow po swiete drzewa, od Alaski po Tasmanie, od Syberii po Hawaie , wszystko, wszystko!!
Polecam.

Na szczescie wydano ja po polsku!!

Pozdrawiam
Wasilko
Dobra, niech bêdzie... za³±czam zdjêcie z opisem szamañskiego bêbna Sami z XVII w. z Finnmark, czyli pó³nocnej Norwegii. Zdjêcie zrobi³em w muzeum w Alta w tym samym rejonie.
Hildr
Uwaga porz±dkuj±ca: nale¿y wyra¼nie zaznaczyæ, ¿e szamanizm na terenach Skandynawii nie dotyczy skandynawskich Germanów, do których nale¿y odnie¶æ post Wszebora (¿e hañb± dla mê¿czyzny by³o zabawianie siê gus³ami). Finowie, Lapoñczycy czy inni Czukcze ;) to zupe³nie inna formacja etniczna i kulturowa. Je¶li uznamy, ¿e ka¿dy lud przechodzi³ w rozwoju duchowym etap "szamañski", to dla Germanów etap taki ginie w g³êbokiej staro¿ytno¶ci i nic o nim nie wiemy.
Wasilko
Oczywi¶cie, ¿e szamanów w Finlandii czy Skandynawii nie nale¿y w ¿adnym wypadku wi±zaæ z ludami germañskimi, które tam zamieszkiwa³y. Mog³y mieæ one (i prawie na pewno mia³y) z nimi tylko styczno¶æ na pó³nocnych i pó³nocno-wschodnich rubie¿ach swoich terytoriów (czyli w Laponii).
Poza tym wcale nie wiadomo czy szamanizm to etap rozwoju ka¿dej religii i ¿e ka¿dy lud przechodzi³ przez niego. Mo¿liwe, ¿e u niektórych szamanizm w ogóle nie wystêpowa³, jak np. u Germanów czy choæby u S³owian, gdzie ewentualnie móg³ byæ obecny u plemion wschodnios³owiañskich pozostaj±cych w kontakcie czy pod wp³ywem plemion z Pó³nocy, Wschodu czy z azjatyckich stepów.
Tak wiêc - je¶li chodzi o szamanów - to zagadnienie to dotyczy raczej ludów niezbyt chêtnie odtwarzanych w ruchu historycznym, bo nie s³ysza³em o kim¶ rekonstruuj±cym Nganasana czy Tunguza albo choæby i Fina... jedynie grupka robi±ca stepowców jest tu wyj±tkiem, ale i tak nie jest liczna. A je¶li kto¶ siê bawi w wikingów czy innych tego typu, to z szamanami raczej trzeba daæ sobie spokój.
Zygmunt
Jerzy S. Wasilewski, Podró¿e do piekie³. Rzecz o szamañskich misteriach, Warszawa 1985
Nevill Drury, Szamanizm, Poznañ 1994
Elena Nowik, Szamanizm syberyjski (obrzêd i folklor próba porównania struktur), Kraków 1993
£ucja Okulicz-Kozaryn, Finowie zachodni, Warszawa 1993
JS Wasilewski, Tabu a paradygmaty Etnologii, Warszawa 1989
Andrzej Wierciñski, Magia i religia, Kraków 1997
Wierciñski A. , Ewolucja magii i religii. Szkice z antropologii religii. Warszawa 1992.
Wierciñski A. Model postaci szamana, (w: ) Cz³owiek w perspektywie ujêæ biokulturowych, Poznañ 1993, s. 33-56.
http://www.rodman.most.org.pl/J.T.Babel10.htm
Vislav
Witam

Pojawi³o siê wiele ciekawych ¼róde³ odno¶nie sfery materialnej jak i duchowej. Pozwalaj± na podjêcie siê próby rekonstrukcji interesuj±cej postaci. Szczególnie, ¿e odgrywa³y wa¿n± rolê spo³eczn±. S± do wyboru dwie drogi:

1. Seidr - g³ównie kobiety - w¶ród wikingów
2. Szamanizm - mê¿czy¼ni i kobiety - w¶ród Sami

Nasunêlo mi siê jednak kilka refleksji na podstawie wypowiedzi w tym temacie. Mo¿na je sprowadziæ do stwierdzenia, ¿e: prawdziwi mê¿czy¼ni to tylko miecz, topór i tarcza; kobiety to obozowisko czyli kuchnia i ciuchy.

Ksi±¿e Wszebor Natomiast podczas rekonstrukcji m³ody reenactor mo¿e napotkaæ na problemy z pozoru nie do przej¶cia pierwszy "...Seidr uprawia³y przede wszystkim kobiety."
- to tak jakby kobiety nie mog³y byæ reenactorem (nawet m³odym).

Hildr...zabawianie siê gus³ami...i
- warto zastanowiæ siê nad wp³ywem tych osób na wiele wa¿nych decyzji równie¿ politycznych

Wasilko A je¶li kto¶ siê bawi w wikingów czy innych tego typu, to z szamanami raczej trzeba daæ sobie spokój.
- przymusowa chrystianizacja Sami i inne dzia³ania rozpoczê³y siê znacznie pó¼niej czyli w XVw. W interesuj±cym nas okresie bior±c pod uwagê teren wspó³czesnej Szwecji - Sami zajmowali 2/3 terytorium. Zreszt± wspó³istnienie zosta³o równie¿ dostrze¿one w "kraju wikingów".
The Birka Museum

CYTAT
Thor, Christ and Allah - the People and Gods of Birka .... Not only Nordic heathens, but Christian missionaries, Khazars, Sami and a host of others make their appearance. Narratives and archaeological artefacts paint a vivid picture of the many cultures that lived peacefully side by side.


Niestety wielokrotnie zauwa¿am, ¿e odej¶cie od kilku ogólnie przyjêtych stereotypów w rekonstrukcji napotyka "silny opór materii". Osobi¶cie uwa¿am, ¿e rekonstrukcja winna obejmowaæ nie tylko dobrze udokumentowane powielanie kilku postaci, ale równie¿ obraz danej epoki.

pozdrowienia
Wasilko
Masz oczywi¶cie racjê Vislavie, ale nie to chcia³em wcze¶niej powiedzieæ. Oczywi¶cie, ¿e mo¿na by³o spotkaæ szamanów w¶ród skandynawskich ludów germañskich (tu w³a¶nie mo¿na zaznaczyæ, ¿e Sami niegdy¶ zajmowali du¿o wiêksze obszary Pó³nocy ni¿ obecnie - w przypadku obecnej Szwecji kilkaset km bardziej na po³udnie, a w Norwegii - nawet prawie na po³udniu /ale nie na wybrze¿u - tam mieszkali Germanie, tylko w g³êbi kraju/), ale nie byli oni jednak Germanami tylko Sami. Zazwyczaj jednak dochodzi³o do tego na pograniczu. Co do Birki, czy innych du¿ych centrów przypuszczam, ¿e chodzi tu g³ównie o wyprawy handlowe (wymiana skór itd.), a nie o sta³e tam zamieszkiwanie, chocia¿ to tylko moje odczucia, bo nie mam na poparcie tej hipotezy ¿adnych danych w "m±drych ksi±¿kach" (czy kto¶ mo¿e co¶ o tym wie?). Dlatego nale¿a³oby siê zastanowiæ czy kto¶ robi "wajkinga" czy Sami, bo dwóch na raz raczej siê nie da.
A podkre¶li³em to tylko dlatego, ¿eby nie wychodzi³y przypadkim jakie¶ dziwne miksy, typu: wiking-szaman z Birki, machaj±cy wêgiersk± szabl±, jeszcze mo¿e ma na sobie co¶ z Bizancjum i nawet od Indian z Ameryki, bo przecie¿ ich wszystkich mogli spotkaæ bum.gif
CYTAT(Vislav)
Niestety wielokrotnie zauwa¿am, ¿e odej¶cie od kilku ogólnie przyjêtych stereotypów w rekonstrukcji napotyka "silny opór materii". Osobi¶cie uwa¿am, ¿e rekonstrukcja winna obejmowaæ nie tylko dobrze udokumentowane powielanie kilku postaci, ale równie¿ obraz danej epoki.

Zgadzam siê z Tob± jak najbardziej, z tym, ¿e w pewnych kwestiach (tak, jak w tym przypadku) nie nale¿a³oby przesadzaæ, bo mo¿e doj¶æ do dziwnych sytuacji bigsmile2.gif . I tyle.

A co do Sami, to co prawda chrystianizowani s± ju¿ od dawna, ale nawet teraz s± jeszcze w¶ród nich szamani (i nie mówiê tu o tych dla turystów). Co prawda nikt o tym g³o¶no nie mówi, a i oni sami bardzo unikaj± rozg³osu, ale jednak (na szczê¶cie) uda³o im siê dotrwaæ do naszych czasów.

Pozdrawiam
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.