CYTAT(Aion)
O "zbroji/broni szyderczej" nie mia³em zielonego pojêcia. Bardzo ciekawa sprawa. Mimo to negowanie istnienia jakiego¶ uzbrojnia na tej podstawie, to nieporozumienie.
A prosi³em... zanim zaczniesz wyci±gaæ wnioski, poczytaj sobie. Sprawd¼ jednak co historycy nazywaj± "uzbrojeniem szyderczym" i w jakich wypadkach w ikonografii ono wystêpuje. Powtarzam jeszcze raz - do wszelkiej broni, przedstawionej w scenach pasyjnych i bêd±cej w posiadaniu "tych z³ych", trzeba podchodziæ bardzo ostro¿nie!
Je¿eli nie ma potwierdzenia danego egzemplarza w innym, pewniejszym ¼ródle, to nie mo¿na twierdziæ, ¿e to jest przedstawienie rzeczywistego uzbrojenia.
CYTAT(Aion)
We¼ pod uwagê ca³y obraz, i zobacz ¿e reszta uzbrojenia siê zgadza.
Tak, skoro reszta siê zgadza, to celowo "przestylizowane" elementy te¿ s± cacy? ¦wietna argmentacja... Reszta uzbrojenia... A jak Ci siê podoba ta mroczna pochwa jakiego¶ mrocznego megatasaka wystaj±ca spod pachy ¿o³dakowi który zasn±³ za nagrobkiem??? Te¿ siê zgadza?!?
To okucie (trzewik) jest ¶wietne i z pewno¶ci± historyczne, sam sobie takie zrobiê, w koñcu namalowali to nie?
CYTAT(Aion)
Basinet, ma typowy kszta³t, aventail i mosiê¿ne wykoñczenia - ¿adnych fantazji. Poza tym, nakolanniki i na³okietniki nie s± szpiczaste - mo¿e mam kiepsk± reprodukcje /rozdzielczo¶æ 696/986/? Sama koncepcja jest ciekawa, ale idealnie s³u¿y do odrzucania tych puzli, które nie pasuj± do wymy¶lonej przez kogo¶ uk³adanki. Rozumiem obraz w stylu Manga, gdzie roi siê od kosmicznych broni, ale tutaj?
Wojtek Wasiak ju¿ pisa³ o XV-wiecznej wersji "Legendy o ¦w. Jadwidze". Ale Ty chyba w ogóle niezbyt czyta³e¶ to co on pisa³? Tatarzy s± tam odziani w pe³ne, p³ytowe zbroje europejskie. Uzbrojenie siê zgadza, prawda? (to nic, ¿e to Tatarzy...) - przynajmniej ze stanem rzeczy znanym arty¶cie. Ale ¿eby jednak pokazaæ kto jest kim, autor doda³ tym "z³ym" co¶ w stylu tzw. "czapki frygijskiej", czyli specyficznego kszta³tu he³my. Nie wystêpowa³y one w tym okresie (ani w ¿adnym innym) u Tatarów, podobne he³my mo¿na znale¼æ w ikonografii europejskiej jakie¶ 300 lat wcze¶niej. Ale w XV wieku, na g³owach Tatarów, w miniaturach pokazuj±cych wydarzenia sprzed ponad 150 lat - czysta fantazja.
Mechanizm tworzenia "zbroi szyderczej" w uproszczeniu polega³ na tym, ¿e postaciom negatywnym celowo udziwniano noszone przez nie szaty czy broñ. I nie wymy¶li³em sobie tego, ¿eby godziæ w Twoje teorie... To s± rzeczy na które badacze ¶redniowiecza zwracaj± uwagê w wielu publikacjach.
Co do nakolanków i na³okcic - chyba masz faktycznie marn± reprodukcjê, bo one s± szpiczaste...
CYTAT(Aion)
Jesli chodzi o he³my z krat±, to oprócz twoich trzech, zapomnia³e¶ zapewne o ca³ej masie he³mów turniejowych z XV i XVI wieku
Nie chodzi³o mi o turniejowe "ptasie klatki" czy inne tego typu wynalazki, tylko o bardzo obecnie rozpowszechniony w naszym rymcerstwie basinet z zas³on± a la Wayne Gretzki.
I ¿eby nie by³o - sam taki nosi³em i doceniam wszystkie zalety tej zas³ony. Przede wszystkim to, ¿e nie utrudnia oddychania. Ale do historyczno¶ci ma siê jak "uzbrojenie szydercze" do ¶redniowiecznej rzeczywisto¶ci...
CYTAT(Aion)
a tak¿e he³mach gladiatorów /to nie krata, ale chodzi o funkcje i parametry zas³ony/ - zmierzam do tego, ¿e takie he³my wystêpowa³y, i mia³y bardzo wa¿n± funkcjê, chroni³y przed trafieniem w twarz, daj±c du¿e pole widzenia.
O tak, uzbrojenie gladiatorów... ¶wietny argument w dyskucji o sprzêcie ¶redniowiecznym...
Jasne, zgadzam siê, ¿e te he³my maj± wa¿n± funkcjê.
Taki "psi pysk" równie¿ posiada takow±, a dobrze zrobiony ma równie¿ niez³e pole widzenia (tylko oddychanie "nieco" utrudnia...).
No i inne he³my czy zas³ony te¿ chroni± przed trafieniem...
Tylko, ¿e "kratka" ma siê nijak do uzbrojenia z II po³owy XIV i pierwszej XV wieku!
Uwierz mi, ja bardzo chcia³em historycznie uzasadniæ istnienie "zas³on kratownicowych" w naszych wspó³czesnych dzia³aniach. Mia³em he³m z wymienn± krat± i "klapk±" - tej drugiej u¿ywa³em bardzo rzadko. Komfort by³ po prostu nieporównywalny i zawsze wola³em nosiæ kratê. A jednak z bólem w sercu twierdzê, ¿e "zas³ona kratownicowa" w basinecie nie ma uzasadnienia historycznego.
Tak jak powiedzia³em, poza o³tarzem z Trzeboni, znam tylko jeszcze dwa przedstawienia z drzeworytów Durera - oba he³my noszone s± przez oprawców Chrystusa (znowu!), a dzie³o powsta³o na prze³omie XV i XVI wieku (z tego co pamiêtam to ju¿ po 1500 r.). Reprodukcje te widzia³em w "Klassiker der Kunst in Gesamtausgaben. Durer". Ksi±¿ka ta (z 1904 r.)kr±¿y po Polsce na p³ytkach - w postaci skanów wykonanych przez Bart³omieja "Feniksa" z polskiej filii "ARMA".