Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Regu³a ¶w. Augustyna a strój zakonny.
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Mêskie ubiory wczesno¶redniowieczne
Hubercik
Czy w zakonach rycerskich, których regu³a by³a oparta na regule ¶w. Augustyna lub, które bezpo¶rednio przyjê³y ta regu³ê, by³y jakie¶ szczegó³owe regulacje dotycz±ce kolorów habitu i stroju zakonnego?

Wszystko, co sama regu³a mówi na temat stroju to:

„Strój wasz niech nie bêdzie okaza³y; nie zabiegajcie o to, by podobaæ siê ubiorem, lecz obyczajami.”

Szczególnie interesuj± mnie informacje dotycz±ce Braci Krzy¿owych Pañskiego Grobu Jerozolimskiego (Fratres Cruciferi Dominici Sepulchri Hierosolymitani) w latach 1250-1300

To, czego jestem pewien to, ¿e nie mo¿na by³o u¿ywaæ jaskrawych kolorów a p³aszcz i surkot powinien byæ bia³y. Jak by³o jednak z pozosta³ymi elementami stroju jak np. habit albo cote (czy zakonnik w ogóle móg³ u¿ywaæ cote?), czy dopuszczalne s± „nie jaskrawe” kolory jak np. br±z czy szary? Wiem te¿, ¿e w Polsce Bo¿ogrobcy ubierali siê na czarno, ale nie wiem czy dotyczy to tak¿e braci rycerzy czy tylko braci kanoników.

Wiem np. ¿e br±zowy habit by³ dopuszczalny w innych zakonach rycerskich np. u templariuszy ale to by³ inny zakon ze specyficzn± regu³±…

Mo¿e kto¶ wie co¶ w tym temacie i pomo¿e? icon_mrgreen.gif
Martin
Zakon ¦wiêtego Jakuba od Miecza, rodem z Hiszpanii mia³ regu³ê opart± na regule ¶w. Augustyna. W regule tego zakonu stoi i¿ maj± siê nosiæ na czarno, bia³o lub br±zowo. Te kolory by³ dla nich zastrze¿one. Podstawowa regu³a nie zawiera specyfikacji, kto w danym kolorze mia³ wystêpowaæ, byæ mo¿e dalsze interpretacje. Sami zakonnicy s± przedstawiani na bia³o, tak bojowo (bia³a tunika) jak i cywilnie (d³uga bia³a tunika, takie¿ nogawice i p³aszcz.
Sugerujê poszukaæ przedstawieñ unteresuj±cego ciê zakonu, to powinno rozwiaæ w±tpliwo¶ci.
Hubercik
Dziêkujê za odpowiedz smile.gif

Co do przedstawieñ to wiem ¿e szukaæ trzeba, ale ze ¼ród³ami o Bo¿ogrobcach to ciê¿ko troszkê. Widzia³em fotografie rze¼b np. z Miechowa, ale trudno co¶ wywnioskowaæ, bo raz, ¿e osobi¶cie przecie¿ nie widzia³em a i nie wiem jak jest z inskrypcjami etc,. dwa to, ¿e wiêkszo¶æ to chyba, jest dzie³em osiemnastowiecznym, kiedy to ko¶ció³ by³ przebudowany, i raczej niema za wiele wspólnego z wiekami wczesnymi. Ale mo¿e kto¶ dysponuje jakimi¶ innymi ¼ród³ami i co¶ podpowie w temacie? bigsmile2.gif

Co do samej regu³y to nie do koñca siê orientuje jak to z ni± w koñcu jest - czy poszczególne zakony mia³y jak±¶ konkretn± zapisan± interpretacje regu³y? Czy te¿ tylko w ¶wietle wskazañ i zaleceñ Augustyna tworzy³a siê w danym zakonie jaka¶ niepisana tradycja – i je¶li tak to czy sama ikonografia jest wystarczaj±cym dowodem dunno.gif ? Bo regu³a wiadomo jedna. Ale z drugiej strony trudno wymagaæ od dokumentu datowanego na V wiek by bezwzglêdnie obowi±zywa³ przez kolejne tysi±c lat...
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.