Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Materia³y na stroje XVII wiek
> Ubiór i dodatki > Ubiory renesansowe i barokowe > Inne ubiory renesansowe i barokowe
Marcinek
Witam
Jestem calkowitym laikiem jesli chodzi o materialy. Nie mam pojecia co jest historyczne w danym okresie, a co nie. Prosze znawcow o wyjasnienie jakie materialy sa odpowiednie dla reenactu XVII wiecznego.
Pozdr.
Kali
Hmm tez nie jestem specjalista, ale to zalezy jak klasa spoleczna cie interesuje. Osobiscie polecam "Odzie¿ i wnêtrza domów mieszczañskich w Polscew drugiej pol XVi i w XVII" (jest to pozycja po¶wiecona glownie mieszczañstwu ale sadze ze szlachta kozystala z tych samych materialow w koncy ci obrzydliwie bogaci patrycjusze na szlachcie sie wlasnie wzorowali). Jeszcze cos bylo Ireny Turnau ale nie pamietam(Ubior narodowy dawnej Rzeczypospolitej czy cos).

Sam niestety nie wymienie jakie konkretnie materialy na co bo pamiec juz nie ta a i zrugania sie bojam za ewentualne gloszenie nieprawdy. No ale na pewno: welna, aksamit, bawelna, duzo rzeczy szyto z kitajki(gorszej jakoscii sukno), jedwab...
Marcinek
Nie chodzi o to jaki material do jakiego stroju, tylko o to jakie materialy wystepowaly.
Przykladowo czy w XVII wieku znano kaszmir?
Kali
W takim razie polecam ta ksiazke "Odzie¿.." Magdaleny Bartkiewicz jest tam bardzo obszernie opisane jakie materialy sprowadzano i uzywano( nawet z cenami)...choc niektore nazwy odeszly w zapomnienie i w sklepach wogle nie orietowali sie o czym mowie smile.gif
Netka
Jest tez teraz w ksiegarniach ksiazka o tkaninach ( nie wszystkich ale podstawowych) autorstwa Maguelonne Toussaint-Samat "Historia stroju". Wbraw pozorom nie ma tu duzo o stroju, ale jest zato duzo ciekawostek, o tkaninach wlasnie.
Netka
Acha wyczytalam w niej ze kaszmir uzywano juz za czasow Wirgiliusza.
Pawe³ Lipnicki
I do dzi¶ siê prawie nie zmieni³, je¶li chodzi o sk³ad icon_wink.gif .