Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Sztuczna bizuteria w sredniowieczu
> Ubiór i dodatki > Dodatki > Bi¿uteria
Ludka
Witam!

Ogladalam sobie dzis w sklepie piekna zapine co by sie do czepronu nadala. Problem kamienie to szkielka. Potem mi sie przypomnialo, ze krolowa Jadwiga dostala do grobu drewniane jablko i berlo pomalowane na zloto bo wszystkie klejnoty zapisala Uniwersytetowi Jagielonskiemu.
I postanowilam zalozyc temat o sztucznej bizuterii w sredniowieczu znak ktos jeszcze jakies przyklady oprocz wyzej wymienionego?

Ludka Excalibur
saly
to wprawdzie pozne ¶reddniowiecze, ale dokladnie tak samo wyposazono krola Kazimierza Jagiellonczyka do grobu, skórzane berlo, skorzana korona , oraz zapinka z krysztalem gorskim- wprawdzie ten ostatni jakims tam kamieniem jest , ale jak a krola to chyba niezbyt szlachetnym. Litwini polotu nie mieli jak na uposazenie krola, ale jakis tam dowod na sztuczna bizuterie jest. W razie potrzeby s³uze fotkami

Pozdrawiam
salcia

Ps. Felks Szczesny Kryski obdarowa³ krolowa Konstancje torebeczka z krysztalami gorskimi , a nie diamentami, a ta bardzo sobie ja upodobala i w zasadzie zawsze przy sobie nosila. Ale to juz nowozytnosc... 1606 r. icon_sad.gif
Vlasta
Jedn± z ciekawszych "podróbek" bi¿uteryjnych s± wczesno¶redniowieczne szklane paciorki z wk³adkami ze srebrnej lub z³otej folii (robione na zasadzie warstwa szk³a, metalowa folia, warstwa bezbarwnego szk³a). Sprytni wytwórcy wymy¶lili, ¿e po co dawaæ do ¶rodka drogie z³oto, skoro mo¿na to zrobiæ na zasadzie warstwa szk³a, sebrna folia, warstwa ¿ó³tego szk³a, warstwa szk³a bezbarwnego. Efekt by³ tak dobry, ze podobno zmyli³ nawet jakiego¶ wspó³czesnego badacza...
W za³aczniku - paciorki z metalowymi wk³adkami.
Pozdrawiam!
Vlasta
Ludka
Witam!

Dzieki.
A tak z ciekawosci to masz jakies przyklady tych kopii???

Przypomnialo mi sie, ze we wczesnym sredniowieczu na wschodnim pograniczu Polski bardzo modne byly ozdoby szklane branzolety i pierscionki. Kolekcja do obejrzenia w Muzeum w Chelmnie

Ludka Excalibur
Vlasta
Hej! Zdjêæ nie mam, niestety. A pisa³ o tym, charakteryzuj±c paciorek z Ko³obrzegu, Jerzy Olczak w Nowe materia³y do dziejów u¿ytkowania szk³a... (cz.2) Acta Universitatis Nicolai Copernici, (który tom nie zapisa³am - chyba 20-ty icon_sad.gif )
Pozdrawiam!
Vlasta
Radek Ka¼mierczak
Tak do twematu wtr±ce blizsze by³o by okre¶lenie bi¿uteria wykonana z metali i kamieni nie szlachetnych na przestrzeni dziejów.
Powód do¶c prosty kalsyfikacja terminów sztuczna bizuteria zmienia³a siê do¶xc czesto o kamieniach juz nie wspomnê co epoka i autor to nowa klasyfikacja.

ciekawe przyklady prosze bardzo Bizuteria za³obna z okrewsu powstania wykonana by³a z zelaza zachowa³y sê w zbiorach muzealnych ca³kiem niez³e kolekcje w³a¶nie zelaznej bi¿uterii.

dla czego z zelaza sprawa do¶c prosta metale szlachetne pod³ega³y konfiskacie a wiadomo ze polak potrafi ¿elazo jest do¶c ³atwe w obróbce (nie myliæ ze stal± zelazo do bizuterii ma bardzo ma³o albo wcale nie ma wegla w swoim sk³adzie)i w ten oto sposób powsta³a ga³±¼ a w³a¶ciwie odmiana nie spotykana na taka skalê jak w polsce produkcji bi¿uterii.

nastepny przyk³ad platyna obeecnie uwa¿any za najszlachetniejszy metal ale w roku 1800 którym¶ sprawdze to podam dok³adnie by³a komisyjnie topiona w morzu poto by nikt nie fa³szowa³ ni± z³otych monet i innej bizuterii a robiono to tak wyrób z platyny poz³acano i dzieki swojemu cê¿arowi w³a¶ciwemu bardzo dobrze udawa³ z³oto ot taka ciekawostka - sztuczna bi¿uteria wykonana z poz³acanej paltyny tak mozna by³o by powiedzieæ wtedy oczywi¶cie za wytwarzanie tego typu wyrobów grozi³y sórowe kary.

a skoro mowa o karach to cytat z WIKIELIARZA rady krakowskiej - uchwa³a rady miejskiej krakowa z roku 1475
- my rajcy miasta krakowa oznajmiamy publicznie tymze listem wszstkim i kaq¿demu z osobna , który je widza , zotnika naszego miasta te spisane artyku³y i postanowienia nadali, by je w cechu niezmiennie z woli rady zachowali

...kto spo¶ród nich zostanie przychwycony na z³ej robocie raz dwa lub trzy razy , ma zap³acic za ka¿dym razem sze¶c groszy kary i robotê utraciæ ... co z³otnicy wyrabiaja ze z³ota winno trzymaæ próbe 18 gradów a jezeli im kto¶ dostarczy do roboty swego z³ota które im ktos daje to winien on zastrzec , by robili z tej samej próby jaka im sie daje.

cytat z: L Lepszy przemys³ z³otniczy w polsce kraków 1933

tak wiêc nic sie nie zmieni³o do dnia dzisiejszego mozna by³o mieæ wyroby wykonane z "gorszego" metalu na w³asne zyczenie ale biada jesli kto sprzeda³ by co¶ co nie by³o ¿eczywi¶cie tym czym by³o.

no to sie rozpisa³em pa
Ania Kryska
No w³a¶nie, przecie¿ bi¿uteriê i ozdoby wykonywano z rozmaitych stopów metali kolorowych: cyny, miedzi, cynku. Czy w takim wypadku bêdziemy mówiæ o sztucznej bi¿uterii? Oczywi¶cie je¶li mówimy o u¿yciu ich dla klienta ¶wiadomego, co kupuje, nie jako sfa³szowany produkt.
W Londynie wykopano sporo ozdób wykonanych z wykorzystaniem szklanych paciorów: klamry, cynowe pier¶cionki, szpile, pojedyncze paciorki szklane, pewnie z naszyjników.
Czy kto¶ ma przyk³ady na paciorki drewniane, np. drzewo ró¿ane lub sanda³owe? Wiem, ¿e muzu³manie chêtnie wykonywali z nich paciorki modlitewne, wiêc na pewno trafi³y te¿ do Europy.
Simbelmyne
A do kiedy u¿ywano szklanych paciorków na bi¿uteriê (naszyjniki, bransolety)? Oraz w jakich warstwach spo³ecznych i w jakiej formie jeszcze, pomijaj±c naszyjniki? Gdzie¶ tutaj spotka³am siê z opini± jakoby przepaski na g³owê by³y wykonane ze skóry ozdobionej paciorkami szklanymi.... Prawda to?

Pozdrawiam!
Ludka
Witam!

Jesli chodzi o sredniowiecze to szklane ozdoby bardzo powszechne byly we wczesnym. Pozniej to troche skomplikowane. Glownie dlatego, ze stanowiska archeologiczne z poznego sredniowiecza nie sa tak przebadane jak te wczesniejsze. Mi zawsze wydawalo sie, ze w pozniejszym okresie to emaliowane ozdoby sa powszechniejsze ale nie mam pewnosci i dlatego zalozylam ten temat

Ludka Excalibur
igorusis
Witam

Nie chcialem zakladac nowego tematu.
Mam pytanie gdzie mozna posrebrzyc wyroby metalowe, jaki metal jest najlepszy do pozniejszego posrebrzania?
Czy jubiler jest to w stanie zrobic, czy potrzeba jakiegos specjalistycznego sprzetu?
Zygmunt
CYTAT(Radek Kaźmierczak @ 22:22 25.04.2005) *
ciekawe przyklady prosze bardzo Bizuteria załobna z okrewsu powstania wykonana była z zelaza zachowały sę w zbiorach muzealnych całkiem niezłe kolekcje właśnie zelaznej biżuterii.
dla czego z zelaza sprawa dośc prosta metale szlachetne podłegały konfiskacie a wiadomo ze polak potrafi żelazo jest dośc łatwe w obróbce (nie mylić ze stalą zelazo do bizuterii ma bardzo mało albo wcale nie ma wegla w swoim składzie)i w ten oto sposób powstała gałąź a właściwie odmiana nie spotykana na taka skalę jak w polsce produkcji biżuterii.
nastepny przykład platyna obeecnie uważany za najszlachetniejszy metal ale w roku 1800 którymś sprawdze to podam dokładnie była komisyjnie topiona w morzu poto by nikt nie fałszował nią złotych monet i innej bizuterii a robiono to tak wyrób z platyny pozłacano i dzieki swojemu cężarowi właściwemu bardzo dobrze udawał złoto ot taka ciekawostka - sztuczna biżuteria wykonana z pozłacanej paltyny tak mozna było by powiedzieć wtedy oczywiście za wytwarzanie tego typu wyrobów groziły sórowe kary.

Po pierwsze uściśliłbym iż żelazna biżuteria była biżuterią załobną PO UPADKU powstania styczniowego, precjoza przekazywano dobrowolnie na utrzymanie sierot i wdów po powstańcach (tudzież rodzin zesłańców) nie wiem skąd rewelację o bezwęglowym żelazie, bo często były to odlewy z żeliwa (bardzo wysokowęglowego stopu). Piękna kolekcja znajduje się w klasztorze w Wąchocku- zbiory księdza Walentego Ślusarczyka z Nowej Słupi

Co do fałszowania złota platyną to trochę tak jakby ktoś fałszował cukier miodem;-) platyna ma temperaturę topnienia 1768 °C masę właściwą 21090 kg/m3, twardość 3,5
dla złota kolejno 1064,18 °C 19300 kg/m3, 2,5
ergo przy porywnywalnej masie aczkolwiek na niekorzyść platyny, zbliżonej wartości(dzisiaj, nie wiem jak to wyglądało około roku 1800, obawiam się że była droższa), trudniejsza w obróbce(twardsza i bardzo trudna do odlewania) to klasyczny przykład skórki za wyprawkę.

Igorusis: Posrebrzyć można stopy miedzi(brąz, mosiądz) nikiel , zrobi ci to zakład galwanotechniczny- tradycyjne zakłady jubilerskie nie mają wanien galwanicznych i raczej złotnicy renowują platery wożąc do zakładu specjalizującego się w tej dziedzinie rzemiosła.
EwKa
Przed Powstaniem Styczniowym tez znano bizu z zelaza:) Zelazne sprzaczki w XIV i XVw. cynowano aby udawaly te odlewane calkowicie z cyny (drozyzna) albo srebra (luksus). Z pasty szklanej (lub tej do emalii) robiono sztuczne kamienie do bizuterii.
jast
Przyznam, ¿e nie potrafie jasno wskazac ¼ród³a informacji, ale s³ysza³em, ¿e znajdowano stare ozdoby europejskie, pokryte cieniutk± warstw± z³ota i spekulowano, ¿e do jej naniesienia wykorzystano galwanizacjê. Majacz± mi te¿ jakie¶ garnki znalezione na bliskim wschodzie, które mia³y rzekomo byæ pozosta³o¶ciami ogniw Volty. Czy to daenikowszczyzna, czy te¿ s± takie znaleziska? Jak by nie patrzeæ, zrobienie baterii takich ogniw nie jest trudne...
Icek Flajsz
Przyk³adem sztucznej bi¿uterii w najwy¿szych krêgach w³adzy jest korona bojowa (lub he³mowa) Kazimierza Wielkiego, znaleziona w Sandomierzu. Jest wykonana z czterech zawiasowo ³±czonych segmentów wykonanch z blachy bêd±cej stopem medzi i srebra. Ozdobiono j± kamieniami pó³szlachetnymi i szklanymi, maj±cymi imitowaæ szmaragdy, szafiry i kryszta³ górski. Jak widaæ potrzeba matk± wynalazków - mniej ¿al takiej korony jak kto¶ przywali w ni± mieczem, ni¿ tej z³otej smile.gif Korona by³a wykonana w komplecie z he³mem króla, który znaleziono w tym samym miejscu - mamy wiêc kompatybilny zestaw bojowo-ozdobny.
Zygmunt
Złocenie było znane od starożytności, tyle że nie galwaniczne a ogniowe (amalgamatowe)- pokrywa się pastą ze złota rozpuszczonego w rtęci po czym wypala- rtęć odparowuje i zostaje pozłota, trwalsza i mocniejsza niż galwaniczna, tylko bardzo toksyczna technologicznie. (opisana w dziele mnicha Teofila Presbitera "Diversarum Artium Schedula" XI/XIIw.)

Każde użytkowe srebro jest stopem miedzi i srebra, czyste jest zbyt miękie. Pisanie o stopie jest oczywistością, wystarczy podać zawartość srebra (próba, gdzie czyste srebro to 1000, najwyższa stosowana w biżuterii 925)
muzykus
Simbelmyne pyta³a¶: do kiedy u¿ywano paciorków, jako ozdób, wiêc Ci odpowiem. Na Lubelszczy¼nie u¿ywano paciorkowych korali do II Wojny ¦wiatowej. Nie ka¿d± dziewczynê by³o staæ na prawdziwe, czerwone korale, wiêc u¿ywano paciorków szklanych; pocz±tkowo pe³nych, potem dmuchanych - czyli pustych w ¶rodku. Zespo³y ludowe, których u nas jest dostatek, do dzi¶ w tañcach, czy suitach lubelskich u¿ywaj± w³a¶nie paciorków szklanych - coraz trudniej dostêpnych.
Pozdrawiam Muzykus
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.