CYTAT
Witam!
Nazywam siê Robert Primke. Aktualnie wraz z kolegami przygotowujê ksi±¿kê "Bo¿y bojownicy na ¦l±sku i £u¿ycach" (Wojny husyckie na ¦l±sku i £u¿ycach). W zwiazku z tym mam nstepuj±c± propozycjê - gotowi jeste¶my zamie¶ciæ w niej informacje o projekcie oraz wszelkch grupach odtwarzajacych husytów - tak¿e zdjêcia. Tak uczynilismy w naszej najnowszej ksi±¿ce - "Rycerze-Rabusie ze ¦l±ska i £u¿yc" (do znalezienia w necie) Inne nasze ksia¿ki to: "Wojenne tajemnice Dolnego ¦l±ska" i "W krêgu skarbów i tajemnic Dolnego ¦l±ska".
Z powa¿aniem - Robert Primke
Witam!
Za nieco ponad tydzieñ przesy³amy tekst do wydawcy i dlatego proszê o
wyra¿enie zgody na publikacjê tekstu o projekcie, podanie autora,
ewentualnie jakie¶ uzupe³nienia.
W za³±czeniu informacja o serii w której ksiazka siê uka¿e. niestety
wszystko uleg³o opó¼nieniu, gdyz wydawca poprosi³ o druga czê¶æ Wojennych
tajemnic, któr± musieli¶my szybko napisaæ.
Witajcie. Chc± wydaæ ksi±¿kê o husytach i zamie¶ciæ informacje o projektach m.in o Bo¿ych Bojownikach. Chc± umie¶ciæ poni¿szy tekst i pytaj± siê o zgodê na jego umieszczenie w ksi±¿ce. Mog± ten tekst tam zamie¶ciæ?
CYTAT
Projekt Bo¿y Bojownicy
To inicjatywa "ponadbractwowa" rekonstrukcji obsady husyckiego wozu bojowego oraz samego wozu z okresu "spanilych jizd" (lata 1428-1433) z naciskiem na wyprawê na Pomorze Gdañskie w 1433, w s³u¿bie W³adys³awa Jagie³³y. Okre¶lenie "ponadbractwowa" znaczy, i¿ nie jest to organizacja posiadaj±ca swoje w³adze, obowi±zkowe miesiêczne sk³adki etc, lecz dobrowolne i nieformalne zrzeszenie ludzi zainteresowanych rekonstrukcj± historyczn± okresu wojen husyckich. Wszyscy ci ludzie mog± nale¿eæ do innych organizacji, mieszkaæ w innych miastach, nie maj± te¿ przymusu brania udzia³u we wspólnych spotkaniach (choæ ten¿e udzia³ jest, rzecz jasna bardzo mile widziany).
W zwi±zku z powy¿szym, projekt nie ma formalnego kierownika, istnieje tylko wybierana na czas imprez historycznych (lub na sta³e, w zale¿no¶ci od pó¼niejszych uzgodnieñ) osoba odtwarzaj±ca sylwetkê husyckiego dowódcy, jednak nie maj±ca ¿adnej w³adzy innej ni¿ ta, która zostaje jej dobrowolnie przyznana przez uczestników projektu na czas dzia³añ rekonstrukcyjnych - w celu wiernego oddania wygl±du i organizacji odtwarzanego oddzia³u husytów. Projekt skierowany jest do osób pe³noletnich.
Cele Projektu
Projekt "Bo¿y Bojownicy" skupia siê na jak najwierniejszym, do mo¿liwie ostatniego detalu odtworzeniem grupy husyckiej piechoty pod wzglêdem wygl±du oraz zachowania (musztra, pie¶ni, ¿ycie obozowe) i taka rekonstrukcja jest jego nadrzêdnym celem. Inscenizacje walki s± celem drugorzêdnym, je¶li wymagania sprzêtowe wynikaj±ce z dopuszczania do inscenizacji walki stanê³yby w sprzeczno¶ci z wymaganiami sprzêtowymi zwi±zanymi z wiern± rekonstrukcj± oddzia³u husyckiego, to wierna rekonstrukcja ma bezwzglêdne pierwszeñstwo.
By unikn±æ pos±dzeñ o sekciarstwo, cz³onkowie projektu nie propaguj± ideologii husyckiej poza ramami wytyczonymi rekonstrukcj± historyczn±.
Nale¿y pamiêtaæ, ¿e husyci byli karnym, ideowym wojskiem, dlatego zachowania w rodzaju nadmiernego pijañstwa, chamskiego zachowania siê, bardzo niechlujnego wygl±du etc powinny byæ wysoce niepo¿±dane.
Celem, do którego d±¿yæ winni uczestnicy projektu jest rekonstrukcja oddzia³u husyckiego na poziomie, co najmniej równym grupom zagranicznym, np. twórcom albumu "Medieval soldier" i wspólne uczestnictwo w imprezach rekonstrukcyjnych w kraju i za granic±. Rekonstrukcja ta obejmuje tak¿e husycki wóz bojowy.
Obsada wozu husyckiego sk³ada³a siê z wo¼niców, kuszników, spi¶ników, cepników, kuszników i strzelców z rusznicami. Ka¿dy uczestnik projektu wybiera sobie sylwetkê którego¶ z powy¿szych "rodzajów" husytów do rekonstrukcji. Uwaga - by rekonstruowaæ kusznika lub osobê z broni± paln± nale¿y posiadaæ odpowiednie zezwolenia. Mo¿na rekonstruowaæ kilka sylwetek naraz, albo zmieniæ odtwarzan± przez siebie sylwetkê na inn±. Jednak w trakcie imprezy rekonstrukcyjnej nale¿y trzymaæ siê jednej sylwetki.
Sprawy organizacyjne
Ka¿dy uczestnik projektu powinien posiadaæ strój "cywilny" i "bojowy".
Na minimum stroju "cywilnego" sk³adaj± siê: nogawice, koszula, dublet, buty, pas, trzos (z lat 1360-1430, z obszaru Europy ¦rodkowej). Taki du¿y "rozstrza³" czasowy wynika z faktu, i¿ rekonstruujemy sylwetki ch³opów i mieszczan, nie nosz±cych najmodniejszych ubrañ ze wzglêdów maj±tkowych oraz ideologicznych (husycki purytanizm). Powinny byæ to jednak ubrania schludne i "historyczne".
Na minimum stroju "wojskowego" sk³adaj± siê: przeszywanica, rêkawice ochronne, he³m (bez zas³ony, najlepiej kapalin) wraz z kapturem pod he³m (z ok. 1400-1430, obszaru Europy ¦rodkowej). W tym przypadku, "zakres tolerancji" pod wzglêdem wydatowania jest wê¿szy ni¿ w przypadku stroju cywilnego, bowiem wojsko zaopatrywa³o siê w mo¿liwie najlepszy sprzêt ochronny i broñ, aby zwiêkszyæ szanse prze¿ycia na polu bitwy.
Je¶li chodzi o repliki broni bia³ej, ka¿dy wyposa¿a siê stosownie do odtwarzanej sylwetki. Poza tym zaleca siê posiadanie "broni bocznej" w rodzaju replik mieczy, tasaków, toporów etc. Zaleca siê równie¿ w zaopatrywanie przede wszystkim w repliki broni charakterystycznej dla formacji piechoty plebejskiej, czyli cepów, ki¶cieni etc. (Datowanie "broni" to lata ok. 1400-1430).
Istnieje mo¿liwo¶æ zbudowania/kupienia za niewielk± cenê repliki wozu bojowego husytów, w takim stanie, aby da³o siê go ³atwo rozmontowywaæ i montowaæ, a w tzw. miêdzyczasie przewoziæ wiêkszym samochodem. Docelowo taki wóz s³u¿yæ mia³by przemierzaniu koñca trasy wiod±cej na imprezê rekonstrukcyjn± oraz przemieszczania siê po jej terenie. W przypadku braku koni/wykwalifikowanego wo¼nicy, wóz stanowi³by centraln± czê¶æ obozowiska uczestników projektu.
Znakiem uczestników projektu jest kielich, ew. kielich z hosti±, wed³ug wzorów husyckich. Kielich mo¿e byæ bia³y, czerwony, ¿ó³ty lub czarny, tak¿e wed³ug wzorów husyckich. Znak kielicha mo¿e te¿ wystêpowaæ pod postaci± cynowego "badgesa". Kielich jest na sztandarze projektu, wskazane jest (lecz nie obowi±zkowe, w zwi±zku z tym, i¿ nie by³o powszechne w dobie wojen husyckich) noszenie symbolu kielicha naszytego na ubranie i wymalowanego na tarczach/zbrojach uczestników projektu podczas uczestnictwa w imprezach rekonstrukcyjnych w których "Bo¿y Bojownicy" bior± "oficjalny" udzia³.