Zanim Gwyn zrobi lustracjê to ja siê sam ujawniê
Faktycznie Fionn rozmawia³ ze mn± na temat terminologii "karwaszowej". Jest to jeden z problemów terminologicznych, który do¶æ czêsto przewija siê w literaturze. Przyznaæ trzeba, ¿e ró¿ni autorzy ró¿nie patrz± na ten sam przedmiot i rozmiacie go nazywaj±. Ale jednak s±dzê, ¿e czê¶æ narêczaka zbroi p³ytowej czy te¿ p³ytow± os³onê rêki od nadgarstka do ³okcia zwaæ trzeba "zarêkawiem". Terminu "karwasz" u¿ywaæ mo¿na w stosunku do wcze¶niejszych czy pó¼niejszych os³on rêki (przedramienia), zw³aszcza nie wykonanych z blachy oraz elementów orientalnego pochodzenia. Poza tym okre¶lenia "karwasz" u¿ywaj± raczej historycy sztuki ni¿ bronioznawcy.Poni¿ej przytaczam definicjê Z. ¯ygulskiego (a wiêc historyka sztuki w³a¶nie), który uto¿samia oba terminy, ale opis wskazuje, ¿e i on pod pojêciem "karwasz" rozumie element "niep³ytowy" i raczej wschodniej proweniencji. Na dodatek na tablicy ukazuj±cej zbrojê podaje tylko nazwê "zarêkawie".
KARWASZ, zarêkawie - os³ona przedramienia w ró¿nych zbrojach wsch., stanowi±ca wa¿n± ochronê ramienia walcz±cego, nara¿onego na niebezpieczny cios, zw³aszcza w przegub. Karwasz zwykle uzupe³nia³ kolczugê, ale stosowany by³ te¿ przy innych typach zbroi, np. w zbroi „cztery lustra", bajdanie, bechterze, karacenie i zbroi husarskiej. Szerokie zastosowanie karwasza i d³uga ewolucja tej czê¶ci zbroi doprowadzi³y do znacznego zró¿nicowania typów. Karwasze cieszy³y siê popularno¶ci± szczególnie w Persji (termin pers. bazuband), w Indiach, Turcji, na Wêgrzech, w Polsce i na Rusi. Znane s± wykopaliskowe okazy karwaszy pochodz±ce z wczesnego ¶redniowiecza. W Persji karwasz robiony by³ zwykle ze stali damasceñskiej i rnia³ d³ug±, wypuk³±, zaokr±glona przy ³okciu ³y¿kê. Wystêpowa³ tam pojedynczo, zbroj±c tylko prawe ramiê, jako ¿e na lewym noszono kolist± tarczê. W typie tur. ³y¿ka karwaszowa jest stosunkowo krótka, raczej p³aska, zaokr±glona przy ³okciu, a jej powierzchnia dekorowana prostymi motywami ro¶linnymi lub napisami cyzelowanymi, czêsto z³ocona technik± all'azzimina (z³oty drucik lub blaszka nabijane na zadrapan± powierzchniê), niekiedy wysadzane pó³szlachetnymi kamieniami. Trafiaj± siê te¿ tur. karwasze bez ³apci. Jedna z odmian tur. karwasza ma powierzchnie wybijana w kanelury, zapewne pod wp³ywem zbroi eur. tzw. maksymiliañskicn. Karwasze egip. Mameluków by³y czêsto dekorowane wielkimi kaligraficznymi napisami ze srebra. W Indiach czê¶æ ³y¿ki karwaszowej by³a przy ³okciu spiczasta lub odgiêta na zewn±trz i zakoñczona ga³k± w formie ¿o³êdzia, bransoleta z pojedynczej p³yty, umocowana na zawiasach. W Rosji karwasz mia³ ³y¿kê d³ug±, zdobion± z³oceniem, cyzelowana, niekiedy wybijan± w rowki, bez ³apcia. U¿ywano tam karwaszy dozbroi kolczej, do bajdany, bechtera, i zbroi zvierciadlanej. W Polsce karwasze by³y dyskretnie zdobione mosi±dzem lub srebrem, u¿ywane do zbroi husarskiej, zbroi kolczej i karaceny. Sk³adaj±cy siê z ³y¿ek lekko wypuk³ych, dostosowanych do kszta³tu przedramienia i bransolet z podwójnych p³ytek, w zbroi husarskiej - bez ³apci, w zbroi kolczej - z ³apciami kolczymi. w karacenie - z ³apciami ³uskowymi.