Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Co przystoi mê¿owi spod Groonvu ?
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Inne ubiory pó¼no¶redniowieczne
Pawe³ Lipnicki
Czyli - jak± bi¿uteriê móg³ mieæ na sobie rycerz/ giermek/inny man
w pierwszej po³owie XV wieku ??
EwKa
Rycerz napewno pas z ogniw metalowych (posrebrzanych lub srebrnych) nabijanych na skórzany podk³ad a do tego sztylet nerkowiec uroczo dyndaj±cy miêdzy nogami:) Mniej zamo¿nym musi wystarczyæ pas nabijany rozetkami mosiê¿nymi i jaka¶ bardzo dekoracyjna klamra oraz okucie pasa. Upier¶cienione rêce dobrze widaæ dopiero u van der Weydena ale my¶lê, ¿e wcze¶niej tak¿e mog³y byæ noszone przez panów.
watman
CYTAT(EwKa)
Rycerz napewno pas z ogniw metalowych (posrebrzanych lub srebrnych) nabijanych na skórzany podk³ad /ciach/


czy ogniwa musza byc nabijane na skore? gdziekolwiek na rycinie widze kogos przepasanego pasem z ogniw to wyglada to jakby ogniwa byly laczone tylko ze soba - na 'zawiasy' or sth...
EwKa
Taki pas skóry, zlicowany dok³adnie z brzegami ogniw aby nic nie wystawa³o to chyba ma byæ rodzaj ochrony przed "haczeniem siê" ogniw (one czêsto maj± do¶æ fantazyjne kszta³ty pe³ne zadziorów-rozetki np.) o sukienne lub jedwabne pokrycie jaki.
watman
CYTAT(EwKa)
Taki pas skóry, zlicowany dok³adnie z brzegami ogniw aby nic nie wystawa³o to chyba ma byæ rodzaj ochrony przed "haczeniem siê" ogniw (one czêsto maj± do¶æ fantazyjne kszta³ty pe³ne zadziorów-rozetki np.) o sukienne lub jedwabne pokrycie jaki.


ok, dzieki bardzo ;]
a czy ewentualnie w wypadku 'prostych' albo pelnych ogniw moze byc bez pasa? :]
Pawe³ Lipnicki
A ³añcuchy, badgesy,zapinki itp??
Achu
Czy dobrze rozumiem, ¿e taki pas nosi³ zamiast zwyk³ego paska? Np. na robe? No i zdublujê pytanie powy¿ej, ³añcuchy? Zapinki? Mo¿na prosiæ jaki¶ przyk³ad z ikonografii? : ) i mo¿e jaki¶ adres www wytwórcy wspó³czesnego?
Pablo
CYTAT(Achu @ 13:04 22.03.2007) *
Czy dobrze rozumiem, ¿e taki pas nosi³ zamiast zwyk³ego paska? Np. na robe? No i zdublujê pytanie powy¿ej, ³añcuchy? Zapinki? Mo¿na prosiæ jaki¶ przyk³ad z ikonografii? : ) i mo¿e jaki¶ adres www wytwórcy wspó³czesnego?

Witam , ja w kwestji pasów, jako ¿e zajmujê siê bi¿uteri± praktycznie i teoretycznie:
Pasy na okres grunwaldzki i pó¼niej by³y dwojakiego rodzaju: taliowe i biodrowe . Co do ich konstukcji to by³o ró¼nie. Rzeczywi¶cie by³y to p³ytki z metali szlachetnych kameryzowane lub oniowo tylko z³ocone, srebrzone ,nitowane do skóry lub materia³u. Popularne by³y tak¿e ³±czenia na zawias oraz ³±czenie p³ytek za pomoc± kó³ek (jak w kolczudze).
Temat pasa rycerskiego jest dobrze przedstawiony w artykule Olgierda £awrynowicza pt: "Pas rycerski na ¦l±sku i w Ma³opolsce w wiekach ¶rednich". Co do innej bi¿uterii noszonej przez szlachtê i mieszczañstwo to musimy zdaæ sobie sprawê ¿e w tamtych czasach nie by³o wyra¼nego podzia³u na bi¿uteriê damsk± i mêsk± tak jak ma to miejsce dzi¶. Precjoza rabowano, dziedziczono , darowywano sobie przy najró¿niejszych okazjach:¶luby , sojusze , nagrody , pami±tki - itp. mê¿owi stanu szlacheckiego przys³ugiwa³ pier¶cieñ rodowy , ró¿nego rodzaju zawieszenia, ³añcuchy trzêsienia -czyli wisiory , zapony i zapinki do p³aszca o ozdobnych guzach do szat nie wspominaj±c. Dysponujê katalogami muzealnymi- w razaie czego prze¶lê fotki.
Pozdrawiam Pablo.
Hako
".......Popularne by³y tak¿e ³±czenia na zawias oraz ³±czenie p³ytek za pomoc± kó³ek (jak w kolczudze)......."

Witajcie…..

Z uwag± przeczyta³em twój post…w sprawie pasów a nastêpnie przypomnia³em sobie, po raz który¶ tam z rzêdu, pozycjê Ogierda £awrynowicza. Zaznaczam, ¿e bardzo szanujê to opracowanie, ale chcia³bym zg³osiæ swoje votum separatum w sprawie pasów wykonanych z metalowych ogniw ³±czonych jakoby „kó³kami od kolczugi”. Zreszt± sam £awrynowicz u¿ywa bezpiecznego okre¶lenia „….Pasy (….) dekorowane du¿ymi aplikacjami metalowymi, mog³y byæ zarówno pasami ta¶mowymi jak i wykonanymi z metalowych ogniw… „Na chwilê obecn± posiadam grubo ponad 250 ikonografii pasów rycerskich i uwierz mi, ¿e ¿aden z nich nie posiada wspomnianego wy¿ej ³±czenia „na kó³ka”. W za³±czniku zamie¶ci³em znikom± czê¶æ pasów segmentowych, taliowych b±d¼ biodrowych wy³±cznie z naszego krêgu kulturowego i nie u¶wiadczysz tam ¿adnego tego typu ³±czenia. Pasy te (i tu zgadzam siê z postem EwKi) wydaje siê, ¿e by³y wykonane wy³±cznie na podk³adach skórzanych.
¦ledzê, ¿e szczególn± uwag± tematy dotycz±ce pasów. Gdybym do postu tego do³±czy³ ikonografiê francusk±, flamandzk± czy angielsk± wniosek ten tylko jeszcze bardziej by siê ugruntowa³. Podobnie jak Ewka uwa¿am, ¿e metalowy pas bez podk³adu niszczy³by wszelkiego typu okrycia zbroi, które by³y wykonywane ze szczególnie cennych i delikatnych materia³ów, ot…..taki, ¶redniowieczny szpan.. Ikonografia zreszt± potwierdza ten wniosek. Ka¿dy z za³±czonych pasów posiada wyra¼nie szerszy skórzany podk³ad.
Wybaczcie, ¿e z tematu g³ównego zboczy³em ale kto¶ zacz±³ chodziæ po moim sadzie i krytykowaæ moje pieczo³owicie podlewane drzewka…. smile.gif
Pozdrawiam Hako
Hako
Jako, ¿e wcze¶niej odezwa³em siê nie na temat. B³±d ten niniejszym postem naprawiam...

Pozdrawiam Hako
Nikodem
A co z np. pier¶cieniami w XV wieku? Szuka³em jakich¶ materia³ow archeologicznych i nic nie znalaz³em...
EwKa
samych pierscieni "ukopanych" jest sporo tylko problemem jest ikonografia umiejscawiajaca je akurat na meskich raczkach i akurat w poczatkach XVw. Takie modele datowane sa juz na XIVw. ale mozemy je ogladac w latach 30-tych XVw. na raczkach klientow van Eycka, van der Weydena czy Memlinga:)
Nikodem
No w³a¶nie dlatego pytam smile.gif. Gdzie szukaæ czego¶ na mêsk± d³oñ?
Kwas
Jak najbardziej mezczyzni nosili takie pierscienie. Tylko radzê uwa¿ac z tym jakie oczko siê wk³ada. Na okres grunwaldzki nie moze ono miec ¿adnego szlifu fasetowego. Nie radzê te¿ u¿ywaæ ametystów (chyba ¿e kogo¶ staæ na z³ot± oprawê). Polecam obni¿anie próby (srebra na 800 lub ni¿ej). Acha i uk³ad kamieni te¿ nie jest bez znaczenia. Poza tym oczywi¶cie mo¿na mieæ sygnet. Tylko tu uwaga, bo rytowanie musi byæ dobre. Nie mo¿e byæ oznaczony kolor tarczy kanelowaniem (bo to pó¼niejszy wynalazek) sam wzór tarczy powinien byæ inny ni¿ na wspó³czesnych sygnetach. Sygnet powinien byæ w stylu francuskim.

Poza tym z bizu mozna sobie robiæ ró¿ne zawieszki, chom±ta i ³añcuchy.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.