Kolczugi: s± znane kolczugi zwi±zane z kultura przeworsk±, jednak w postaci niewielkich pasków interpretowanych jako ozdoba przedramienia (bransoleta), ewentualnie trofeum (kolczugi czyli lorica hamata by³y u¿ywane w w wojskach rzymskich)
Topory: jest kilka znalezisk toporków i siekierocise³ zwi±zanych z kultur± przeworsk±, (na przyk³ad Chmielów Piaskowy grób 28. ) jest ich jednak niedu¿o. S± stosunkowo niewielkich rozmiarów.
Co do typów umb u¿ywanych to zale¿y o jaki okres chodzi- umba podlega³y zmianom na przestrzeni czasu, a kultura przeworska trwa od okresu przedrzymskiego (ostatnie wieki przed nasz± er±) do okresu wêdrówek ludów, czyli od ok 250 r. p.n.e. do 500 r. n.e. Typologia zosta³a podana wy¿ej (link do strony gdzie publikowana jest typologia Jahna, jest tam te¿ typologia fibull i chronologia okresu rzymskiego
http://www.pradzieje.republika.pl/ http://pradzieje.newworldltd.org/)
Literatura pomocna to:
-D±browska T., Wczesne fazy kultury przeworskiej, Warszawa 1988
-Publikacje cmentarzysk z serii Monumenta Archaeologica Barbarica (w tym God³owski K., Wichman T., Chmielów Piaskowy, Kraków 1998.)
-Prahistoria Ziem Polskich,(red. Hensel W.) tom V pó¿ny okres lateñski i okres rzymski, Wroc³aw- Warszawa- Kraków- Gdañsk 1981
-God³owski K., Przemiany kulturowe i osadnicze w po³udniowej i ¶rodkowej Polsce w m³odszym okresie przedrzymskim i w okresie rzymskim, Wroc³aw 1985.
-Hensel W. Polska staro¿ytna, Wroc³aw- Warszawa- Kraków- Gdañsk 1988
wiêcej bibliografii tu
http://archeologia.host.sk/spispol.html