Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: kolorystyka w XI wieku
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Inne ubiory wczesno¶redniowieczne
Vincent
Witam! Mo¿liwe, ¿e temat by³ ju¿ poruszany, ale jako¶ nie mog³em sie go dopatrzyæ. Czy móg³by mi kto¶ powiedzieæ albo podes³aæ link do informacji na temat kolorow uzywanych w XIw. (Normandia) ,czy by³ ju¿ wtedy dostêpny czarny barwnik i czy czarna przeszywanica na ten okres to dobry pomys³ smile.gif.
Tylko Ulf
Owszem, by³ poruszany smile.gif

Przede wszystkim warto przeczytaæ ----> http://freha.pl/index.php?showtopic=2633

I takie co¶ -----> http://www.42nd-dimension.com/NFPS/nfps_colours.html

Pozdrawiam
Vislav
Zmiany w kolorystyce w czasie
CYTAT
Jak ju¿ wspomnia³em zdobnicz± funkcjê pe³ni³y kolorowe krajki we³niane, wykonywane na krosienkach (bartkach) lub tabliczkach, u¿ywane do lamowania odzie¿y i przewi±zywania w pasie. Pocz±tkowo krajki sporz±dzano z wielobarwnych nici we³nianych, natomiast pod koniec XI wieku zjawiaj± siê i zaczynaj± dominowaæ krajki jednobarwne - ciemnobr±zowe, czarne, oliwkowe. Prócz nich , na ogó³ monotonne, czarne lub br±zowe okrycia we³niane zdobi± czêsto kolorowe hafty, stosuj±ce ró¿ne ¶ciegi: ³añcuszkowe, pêtelkowe czy dziergane

Fragment pochodzi z artyku³uWczesno¶redniowieczny strój s³owiañski w X- XIII wieku z witryny Bractwa Rycerzy Ziemi Sanockiej.
Dotyczy on stroju s³owiañskiego, ale zmiany zachodzi³y podobnie.
Wojs³awa
S³awa!! widzê i¿ Vislav pdaje tu przyk³ady czarnych materia³ów ale we³nianych....a ja chcia³abym siê dowiedzieæ co nieco o czarnym lnie...wiem i¿ Nahlik co¶ takiego opisywa³(z halli..nie czyta³am tej¿e ksi±zki gdzie jest o tym mowa..)...gdy¿ posiadam 4m czarnego lnu...i nie wiem co z nim zrobiæ...a nikt nie chce go odemnie odkupiæ.. icon_sad.gif ...wpad³am na pomys³ uszycia sukni...ale nie wiem czy nie dostanê miana "Mroka"...za to i¿ mam czarny len...a na kolorystyce podanej przez Tylko Ulf...dopatrzy³am siê chyba czarnego...no chyba, ¿e to nie czarny icon_rolleyes.gif ....pomó¿cie...bo na halli nie odpowiedziano mi w do¶æ jasny sposób czy mo¿na czy nie.... i ju¿ troszkê zg³up³am crazy.gif ...a przej¿a³am frehê i znalaz³am tylko o czarnym ale w wiekach pó¼niejszych...a ja siê pytam o konkretne wieki czyli IX-XIw....proszê o pomoc Wojs³awa
Wotawa
Wojs³awo, to ko³o barwne opracowane dla Skandynawii i tylko dla we³ny. Len nie by³ tam a¿ tak popularny, choæ siê zdarza³. Czym innym te¿ tam farbowano, choc nie mozna niedoceniaæ dóbr pochodz±cych z wymiany miêdzykulturowej, której mamy wiele ¶wiadectw.

Nahlik pisa³ o kawa³ku czarnego lnu na Wolinie w artykule z "Materia³ów Zachodnipomorskich". Informacja jest dosyæ oglêdna. Dla porz±dku dodam, ¿e znaleziono tam te¿ jedwab.

Najwa¿niejsze w tym temacie:
Nie wiem jak to wszystko razem mo¿e siê mieæ do Normadii (chodzi o pn Francjê, prawda?). Wiec po porstu nale¿a³oby odwo³aæ sie do ¼róde³ franko-normandzko-anglosasko-jakich¶tam.

Generalnie - czemu czarny nie jest a¿ takoim poroblemem jak siê go przedstawia
Kolor czarny albo zbli¿ony mo¿na uzyskaæ farbuj±c przy pomocy kilku pigmentów. Pewnie z otrzymaniem wspó³czesnej "chromowej" czerni by³by pewien problem, ale po pierwsze: nie s±dzê, by¶my umieli odtwarzaæ inne kolory z tak± dok³±dno¶ci± by akurat czepiaæ siê czarnego. Po drugie s±dzê, ¿e podobny efekt jest mo¿liwy do uzyskania. W farbowaniu wielk± rolê odgrywa zarówno woda jakiej u¿ywamy, jak samo naczynie w którym to robimy, nie tylko sam barwnik.

Dlaczego nie doradza³bym czarnego
Problem w tym razcej, ¿e ze wzglêdu na powszechno¶æ na rynku czarnego materia³u i jego niskie ceny zarazem, wielu odtórców wpada w pewn± manierê "czarnego mundurka", który jak sami kiedy¶ stwierdzili¶my - wyglada po porstu niezbyt m±drze. Wiêc chilowo wolimy unikaæ by nie wpa¶æ w ten kana³.
To po prostu trzeba samemu zobaczyæ by zrozumiec - do mnei dotar³o dopiero po w³a¶nie takiej obserwacji (takze samego siebie).

Reasumuj±c:
Jak bed± Ci chcieli obci±æ g³owê za czarn± kieckê o przyzwoitym kroju - uciekaj do nas icon_wink.gif, aczkowlwiek nastepn± radzi³bym zrobic ju¿ z innego koloru. A w miedzy czasie zaleca³bym wyposa¿enie siê w historyczn± ceramikê, bo bardzo czêsto mo¿ña ni± zawstydziæ "ultrasów" odmawiaj±cych historyczno¶ci czerni icon_wink.gif.
Wojs³awa
Wotawo...ale ogólnie mo¿na by uznaæ t± kolorystykê...za prawid³ow±...i dla lnu...gdy¿ z dostêpnych naturalnych barwników mo¿emy uzyskaæ prawie identyczne kolorki jak przedstawione na tym¿e zdjêciu...a co do tego kogo odtwarzam...to S³owian...a dok³adniej rodzime mi plemie Dziadoszan... icon_cool.gif ....a ta czarna suknia bêdzie ju¿ m± drug± wczesno ¶redniowieczn± smile.gif ....poza tym chcia³am j± wyszyæ.....tylko nie bardzo znalaz³am jaki¶ haft tak ¿eby pasowa³ on na ca³± sukniê....(macie jakie¶ wzorki..do¶æ spore haftów s³owiañskich...) face4.gif...czyli co...mogê sobie uszyæ.... co¶ takiego.... i wyszyæ to w ca³o¶ci jakim¶ motywem ro¶linnym...ale jeszcze co do tego jakim kolorkiem...my¶la³am z pocz±tku o srebrno-z³otym hafcie...wykonanym jedwabnymi niæmi...co s±dzicie o tym pomy¶le?? a co do ceny...to ten czarny len kosztowa³ mnie...(a raczej moj± mamê:D) jakie¶ 44 z³ za metr...czyli mamy w sumie 176 z³...za len...:D a wiêc nie by³ taki tani...S³awa!!
Wotawa
CYTAT
a co do tego kogo odtwarzam...to S³owian...a dok³adniej rodzime mi plemie Dziadoszan...


Przepraszam, ale ten wzór sukni ma niewiele wspólnego z IX-XI Zachodniej S³owiañszczyzny.
nie rób tego batmana! aniol.gif

Artyku³ Niemira jest bardzo ogólny, dotyczy ogromnego przedzIa³u czasu (X-XIIIw!), daje zarys problemu i miejscami mocno zachacza o klimaty wschodnie. To jest wprowadzenie do tematu, ma pobudziæ wyobra¼niê, nie pe³ni roli wzoru do rekonstrukcji :-). Stad nie opiera³bym siê tutaj na podanym wzorze. S±dzê, ¿e autor chyba potwierdzi³by to wyja¶nienie.

Dalej o sprawach czasu i miejsca:
Bardzo czêsto w rekonstrukcji stroju zachodnich S³owian (ok. Xw) wykorzystywane s± wzory ruskie, rekonstruowane na podstawie ubiorów z XVIw! Nazywam to na w³asny u¿ytek "uk±szeniem henslowskim" icon_wink.gif.
Zachód Polski to zupe³nie inny ¶wiat ni¿ Zawi¶le, ³±czono je w jedno za komuny, opieraj±c sie na du¿o pó¼niejszych wzorach. I nic dziwnego, Ru¶ by³a du¿o bogatsza i ciekawsza.

Nie wiemy niestety jak wygl±da³ strój na Przyodrzu, ale obraz kultury materialnej w okolicach Xw jest tak ró¿ny od ruskiego, ze raczej nie ma mowy o podobnych tradycjach stroju. Wp³ywy z £u¿yc i Zachodniego ¦l±ska siêga³y najdalej na wschód do okolic £odzi, reszta relacji jest oparta o Odrê i Zachód.

Proponujê raczej kieckê opart± na wzorach skandynawskich. Tym bardziej, ¿e drogo zap³aci³a¶ za len :-).
Rabiega
O strojach S³owian Zachodnich nie wiemy, tak naprawdê, niczego.
Ruskie wzory to swoista "nadinterpretacja", ale te¿, mimo up³ywu lat, nikt po Henslu niczego kompleksowo nie próbowa³ opracowaæ. Wieki IX-XI dla naszych ziem raczej d³ugo jeszcze pozostan± ("kostiumologicznie") nierozpracowane. Tak¿e linii Wis³y nie postrzega³bym jako nieprzekraczalnego limesu, zw³aszcza w po³udniowym jej biegu.
B.t.w. - temat traktuje o kolorystyce, nie o kroju crazy.gif , nie mieszajmy, by nas nie zmieszano ...

Pok³ony.
Wotawa
CYTAT
B.t.w. - temat traktuje o kolorystyce, nie o kroju crazy.gif , nie mieszajmy, by nas nie zmieszano ...
Temat i tak jest powieleniem, wiêc wtopa sk±din±d tak czy inaczej siê przydarzy³a:-). Ale mieliby¶my grzech ¶miertelny gdyby¶my kole¿anki nie wyratowali przed tym krojem kiecki, zw³aszcza przy takiej cenie za jak± kupi³a len.

CYTAT
O strojach S³owian Zachodnich nie wiemy, tak naprawdê, niczego.

Dziêki za poparcie próbujê to u¶wiadamiaæ od d³u¿szego czasu - bezskutecznie niestety :-). moze teraz siê uda.
Fragmenty tkanin -owszem znajdujemy, o kolorach wiadomo niewiele, czarny jest do prze³kniêcia zarówno dziêki ¶wiadectwom archeologicznym, czy nawet pod k±tem ówczesnej technologii. Choæ jak ju¿ mówiono, tkanina wyci±gniêta z ziemi jest trudna do rozpoznania pod k±tem jej pierwotnego koloru. Zw³±szcza przy porównaniu z przemys³owym wzornikiem kolorów. Ale to dotyczy wszystkich barw.
Nie do prze³kniêcia jest za to przedstawiony krój sukni. I na tym bym chyba zakoñczy³.

CYTAT
Tak¿e linii Wis³y nie postrzega³bym jako nieprzekraczalnego limesu, zw³aszcza w po³udniowym jej biegu.
Granica oczywi¶cie jest p³ynna le to ju¿ czasy potê¿nych wp³ywów tak¿e z po³udnia. Póki co- zostawiamy ten offtopic, pozostaj±c przy konstatacji, ¿e wp³ywy ruskie maj± sie nijak do Wielkopolski, ¦l±ska i naszego ³ódzkiego ¦ródziemia - nijak w epoce plemiennej. Wschodnie wp³ywy i to mocn pojawiaj± siê dopiero w epoce pañstwowej (uzbrojenie).
Vislav
hmm...
Wypada³oby sprecyzowaæ status spo³eczny odtwarzanej postaci.
Wojs³awa - Stowarzyszenie: Dru¿yna Wojów Chramu Swaroga z Ziemi Dziadoszan.

Czarna suknia (kolor co najmniej trudno osi±galny), srebrne hafty, krój do¶æ 'ekscentryczny' nawet je¿eli zostanie zmieniony. Wszystko wskazuje na osobê szczególn± i bogat±. W ¶lad za tym powinny pój¶æ inne elementy stroju i wyposa¿enia - równie¿ bi¿uteria.

Zwracam na to uwagê, aby wybieraæ kolory z palety dostêpnych barw nie tylko ze wzglêdu na mo¿liwo¶ci technologiczne, ale równie¿ dostêpno¶æ wynikajac± z kontekstu.

pozdrowienia Vislav
Lubov Rybakov
witam

mam pytanko odno¶nie czarnej we³ny.Czy w X wieku na terenach s³owiañszczyzny by³a dopuszczalna?spotka³am siê ze stwierdzeniem,¿e wystarczy³a czarna owca ¿eby tak± uzyskaæ.Czy gdyby bili mnie o we³nian± czarn± kiece to mam "broniæ siê" czarn± owc±? icon_rolleyes.gif pozdrawiam
Rabiega
Czarna owca - nie jest tak naprawdê czarna, lecz ciemnobrunatna. Tkaj±c z jej runa, nie uda siê uzyskaæ czarnej przêdzy.
Kolor czarny - w dzisiejszym ujêciu - by³ wówczas nie do uzyskania na tkaninie.
Lepiej wiêc odpu¶ciæ sobie smolist± czerñ, na rzecz innych, wiarygodnych kolorów.

Pozdrawiam -
Rabiega
Belladonna
Odtwarzam osobê mo¿n± - ¿onê wodza IX-X w. S³owianie Zachodni. Jakie kolory s± w porz±dku? Czy to prawda, ¿e czerwieñ i bordo pasuj± by ukazaæ nale¿ycie status?? Szukam kolorystyki do sukni wierzchniej we³nianej. Jaki kolor na p³aszcz? Mo¿e byæ w koñcu czarny czy to raczej mrok?
ph55

O statusie ¶wiadczy nie tylko kolor, ale i kroje oraz dodatki. Czerwieñ, szczególnie ta intensywniejsza ¶wiadczy i wysokim statucie spo³ecznym (co wnioskuje z ikon, na których postacie Jezusa oraz jego matki ubrane s± przede wszystkim ew ten kolor). We wczesnym ¶redniowieczu poleca³abym dla bogatej warstwy spo³ecznej jasne bordo na sukienkê (czerwieñ bêdzie wówczas kolorem królewskim) a p³aszcz mo¿e w ciemniejszej zieleni (mniej siê brudzi).

Co do czerni. Moja opinia jest taka ¿e we³na czarna jest poprawna historycznie lecz w naturalnej czerni owcy a nie krucza po farbowaniu. Len czarny nie wystêpuje w naturze. Mo¿na by uzyskaæ bardzo ciemne odcienie z naturalnych barwników ale na pewno nie bêdzie to nigdy wspó³czesna czerñ. Tak¿e jak ju¿ braæ "czarny" materia³ to raczej ciemnobrunatny ciemnozielonym a w pó¼niejszych wiekach popiel.
Sannah_
Z tym czerwonym kolorem to ja bym siê jeszcze pok³óci³a devil.gif Podobno brunatna cze¶æ kory brzozowej farbuje na czerwony (albo czerwnonopodobny) kolor, jak to jest jednak w rzeczywisto¶ci nied³ugo spróbujê siê dowiedzieæ i poseksperymentowaæ. Tak¿e rodzima ro¶lina, choæ teraz trudno dostêpna, marzanka barwierska stosowana by³a do farbowania francuskiej piechocie galotów na czerwono.

Ja mam z kolei inne pytanie. Z dawna natrafi³am na stronê o kolorach we wczesno¶redniowiecznej Skandynawii, by³a tak bardzo fajna i porz±dna rozpiska na temat, które kolory s± bogatsze, które mniej a które przeznaczone by³y dla bardzo wysoko postawionych person nie boj±cych sie wydaæ fortuny na materia³y. Szukam tej strony w odmêtach internetu lecz nie mogê jej znale¼æ, nawet na tym forum ;) Czy która¶ z Pañ albo Panów ma t± stronê? Albo umia³aby rozpisaæ jaki kolor by³ wtedy bardziej lub mniej popularny?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.