Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: stroje mêskie-Wielkie Morawy
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Mêskie ubiory wczesno¶redniowieczne
Boran
Witam!

Interesuje mnie odtworzenie wojownika z terenu Wiekich Moraw. Przymie¿am siê w³a¶nie do szycia kaftana (lub analogicznego ubioru wierzchnego). Probemem jest dla mnie ustalenie poprawnego kroju. Jak ta czê¶æ stroju pownna wygl±daæ? Czy mogê wykorzstaæ w jakim¶ stopniu schemat z za³±cznika? Jakie zmiany powinienem ewentualnie wprowadziæ?

z góry dziêkujê

pozdrawiam icon_cool.gif
Boran
Zawisza
Witaj Boran!

Skoro nikt sie nie kwapi to mo¿e ja ci choæ troche pomogê, nie wiem czy znasz ten rysunek jest to ilustracja z Hensela "S³owiañszczyzna wczesno¶redniowieczna" je¿eli ci to co¶ da lub naprowadzi na dobry trop to fajnie
Boran
hmmm, w mojej "s³owiañszczy¼nie" nie ma tego obrazka... dunno.gif pewnie mamy ró¿ne wydania

co prawda nie jest to dok³adnie to, o co mi chodzio, ale jednak krok do przodu

dziêkujê (i proszê o jeszcze icon_wink.gif )
Wotawa
Kaftanik (ok. IXw) jaki pokaza³e¶ Boranie znaleziono zdecydowanie bli¿ej Kaukazu ni¿ Moraw. Nie wiem, czy nie od³o¿y³bym szycia kaftana wielkomorawskiego do czasu gdy znajdziemy nieco bli¿sze wzory. Ilustracja henselowska to chyba niestety zgadywanka.
Dir
Witam no coz jak by ktos mial jakies zdjatka sprzetu uzytkowego ,bizuterii etc z terenow wielkich moraw badz dolnego slaska to bardzo bym byl rad podpatrzeæ smile.gif interesuje mnie kompletnie wszystko od pi³y i m³otka po pier¶cienie .... VIII do okolic pocz±tku IX wieku
Tylko Ulf
Mam jêzyki pasów z Wielkich Moraw
Boran
Jo³

Trochê fotek bi¿uterii jest na stronce qkiela .
Poza tym bêdê pyta³ na najbli¿szym treningu archeologów z Kraka.
Kisiel Doom
oto pare drobiazgów niewiele tego ale zawsze co¶ ju¿ jest...
Czcibor
Hmm troche odgzebuje temat - nie moge siê zgodziæ Wotawo, Hensla kaftan jest oparty na okuciu/plakietce z Starego Miasta (Stare Mesto) tzw. sokolnika.
http://acn.waw.pl/qkiel76/24.jpg
M¶cidróg
troszke od¶wie¿e ten temat.Chcia³bym zaznaczyc ze przedstawione buty nale¿a³y do Merowinga.
Razoslaw
Bardzo fajne te miniaturowe obrazki ale by³yby fajniejsze, gdyby¶ opisa³ sk±d s± i co to jest - okucia pasków? drzeworyty? freski? miniatury? Móg³by¶ napisaæ? bardzo by to u³atwi³o sprawê.
M¶cidróg
S± to graficzne przedstawienia okuæ pasków i krzy¿yk z Mikulcic IXw.Znaleziska z³ote,srebrne,poz³acany br±z.Zastanawiaj±ce jest przedstawienie tego czego¶ co wygl±da jak aureola.Na koñcówce z postaci± ktora ma na piersi krzy¿ pasuje aureola...ale reszta?Co maja nad g³ow±?Mo¿e to jakas forma kaptura?Nie mam pojêcia...co jeszcze widac?Marszczenie kaftana?Mo¿liwe.Wysokie buty i w³o¿one w nie spodnie?Tak¿e mo¿liwe,Wrzuci³em zdjêcie butów merowinskich(starszych oczywiscie) ale ca³kiem prawdopodobne ze noszono podobny wzór.Ale to tylko moje przypuszczenia i nie trzeba sie z nimi zgadzac.
M¶cidróg
Spotka³em sie z opini± ze Sokolnik ze Starego Mesta nie jest wyobrazeniem S³owianina.Mia³o by tego dowodzic przede wszystkim uczesanie owego jegomo¶cia:)Ale do rzeczy....wrzucam w za³±czniku Sokolnika,który jakoby jest lub nie S³owianinem i zdjecie kamiennnego frankijskiego reliefu z VIIIw bodajze z Centralnej Italii.Dlaczego razem?Prosze zwrócic uwage na przedstawienie kaftanów(przeszywanic ? )Czy Sokolnik móg³by byc Frankiem?
Boran
CYTAT
Przodkowie nasi nie unikali jednak również motywów świeckich. Najpiękniejszym tego przykładem jest szczytowe działo wielkomorawskiej toreutyki - srebrna kuta tarczka z grobu nr 15 w Starym Mestie - Śpitalkach. Obraz jeźdźca - sokolnika jest na delikatnym kolistym tle tarczki opracowany w klasycznym "heraldycznym" stylu posasanidzkiej sztuki muzułmańskiej, z pomysłowym podkreśleniem kontrastu pomiędzy realistycznie wymodelowana postacią konia a skrajnie stylizowanym odzieniem jeźdźca. Stylistycznie i kompozycyjnie bliskie analogie do tego jeżdżca spotkaliśmy jak dotąd jedynie na jedwabnych orientalnych tkaninach, lecz plastycznie wrzecionowato żłobkowana krawędź tarczki wskazuje, iż jej bezpośrednich wzorów powinniśmy szukać raczej wśród medalionów srebrnych lub złotych naczyń typu Sinnicolaul-Mare. Podkreślmy i to, że odzienie jeżdżca w podstawowych rysach jesrt zadziwiająco zgodne z odzieżą oranta na mikulćickim zakończeniu z grobu nr 490, o którym już mówiliśmy. Problematyka ubiotu wielkomorawskiego wielmoży zyskuje w ten sposób nowy znaczący impuls, o ile oczywiście w obydwu przypadkach nie chodzi jedynie o kopiowanie orientalnych wzorców.

Tyle o tarczce mówi Jan Dekan we wprowadzeniu do albumu "Wielkie Morawy. Epoka i sztuka" s. 33-34
Jak widać, inspiracje powstania "sokolnika" są poszukiwane raczej na wschodzie...
O datowaniu nie ma ani słowa, ale okucie jest wymieniane w kontekście dość późnych wytworów sztuki wielkomorawskiej, około przełomu IX/Xw. W tym okresie mówienie o Frankach jako etnosie jest już trochę anachroniczne, choć oczywiście to również z ich potomkami scierali się morawianie w licznych wojnach.
Duże podobieństwo stroju sokolnika i postraci z reliefu, który pokazałeś, dla mnie jest raczej argumentem w sporze "co sokolnik ma na sobie" niż źródłem nowego problemu "czy był Frankiem". Oczywiście przyczyn tego podobieństwa należy - jak sądzę - upatrywać w dość uniwersalnym kroju (i ogólnym kształcie) przeszywki...

pozdrawiam
Boran
Mathyas
Nawi±zuj±c do Waszego tematu... Mam jedno, nurtuj±ce mnie pytanie. Czy ten frankijski relief jak i wyobra¿enie Sokolnika ze Starego Mesta s± wystarczaj±cym dowodem na istnienie przeszywek z d³ugim rêkawem we Wczesnym ¦redniowieczu... (pisz±c Wczesnym, mam na my¶li okres do XI wieku) Dla mnie osobi¶cie tak, ale "Wiedz±cy", czyli ekspert-teoretyk z dru¿yny do jakiej niedawno do³±czy³em ma na ten temat inne zdanie... Uwa¿a on ¿e to prawdopodobnie przedstawienie cywilnego stroju, a przeszywek z d³ugim rêkawem w ¶redniowieczu nie by³o, skoro nie wystêpowa³y kolczugi z takim¿e rêkawem... Uwa¿a on równie¿ ¿e "Wcze¶niacy" nie biegali w samych przeszywanicach, prêdzej ju¿ w samej koszuli, bo to przecie¿ wszystko jedno... przeszywanica kosztuje a walory ochronne ma prawie takie same jak zwyk³y cywilny strój... Ja, zw³aszcza maj±c w pamiêci relacje pó¼nych kronikarzy, opisuj±cych tysi±ce plebejuszy w samych li kaftanach/aketonach t³ocz±cych siê polach bitew, domniemywam ¿e wcale nie musia³o tak byæ - przeszywka mog³a funkcjonowaæ jako podstawowy strój ochronny i wygodne odzienie obozowe... Ale... mo¿e siê mylê... Proszê o sprostowanie - czy przeszywki do XI wystêpowa³y na terenie Europy z d³ugim rêkawem i czy mo¿na by³o spotkaæ jakich¶ wojów, w samym tylko tym stroju bojowym...?
Viator
A propos wzornictwa wielkomorawskiego, równie¿ warto zajrzeæ do katalogu PMA "S³owianie w Europie wcze¶niejszego ¶redniowiecza", s± tam te i inne okucia pasów itp. gad¿ety z terenów S³owacji i Moraw.
Boran
CYTAT
Czy ten frankijski relief jak i wyobra¿enie Sokolnika ze Starego Mesta s± wystarczaj±cym dowodem na istnienie przeszywek z d³ugim rêkawem we Wczesnym ¦redniowieczu...
Wystarczaj±cym dowodem raczej nie, wskazówk± - i owszem.

CYTAT
Proszê o sprostowanie - czy przeszywki do XI wystêpowa³y na terenie Europy z d³ugim rêkawem i czy mo¿na by³o spotkaæ jakich¶ wojów, w samym tylko tym stroju bojowym...?

Tego niestety nikt nie wie. Poza dyskusyjnymi poszlakami (jak powy¿ej) nie dysponujemy niczym na poparcie istnienia przeszywek...
Do¶c powszechnie przyjmuje siê, ¿e przeszywka by³a podstaw± uzbrojenia. Je¶li kto¶ twierdzi, ¿e chroni niewiele lepiej od zwyk³ej koszuli, to jest to pogl±d, co tu du¿o mówiæ - nieco egzotyczny. Mo¿na by zaproponowaæ praktyczn± weryfikacjê pogl±du na polu walki, ale póki co mo¿e wystarczy bardziej "teoretyczny" argument...
Spójrzmy choæby na ilustracje z Biblii Maciejowskiego (13w, to prawda, ale wytrzyma³o¶æ przeszywek chyba do tego czasu a¿ tak radykalnie nie wzros³a... :P ) - delikwentów w samych przeszywkach jest tam stosunkowo sporo. Inwestowali w kosztowne, nie daj±ce ochrony sprzêty, bo chcieli zaszpanowaæ? Ma³o prawdopodobne.

Co do d³ugo¶ci rêkawów: ¿e kolczugi by³y do ³okcia to fakt, ale (choæby w ¶wietle powy¿szego) trudno uznaæ przeszywkê za element id±cy wy³±cznie w zestawie z kolczug±. Poza tym rêce siê przydaj±, a w IX-XIw nie mieli ani blaszanych os³on na przedramiona, ani tym bardziej zasady "biæ tylko powy¿ej ³okcia".

pozdrawiam
Boran
M¶cidróg
Mathyas napisa³.....(Nawi±zuj±c do Waszego tematu... Mam jedno, nurtuj±ce mnie pytanie. Czy ten frankijski relief jak i wyobra¿enie Sokolnika ze Starego Mesta s± wystarczaj±cym dowodem na istnienie przeszywek z d³ugim rêkawem we Wczesnym ¦redniowieczu... (pisz±c Wczesnym, mam na my¶li okres do XI wieku) Dla mnie osobi¶cie tak, ale "Wiedz±cy", czyli ekspert-teoretyk z dru¿yny do jakiej niedawno do³±czy³em ma na ten temat inne zdanie... Uwa¿a on ¿e to prawdopodobnie przedstawienie cywilnego stroju, a przeszywek z d³ugim rêkawem w ¶redniowieczu nie by³o, skoro nie wystêpowa³y kolczugi z takim¿e rêkawem... Uwa¿a on równie¿ ¿e "Wcze¶niacy" nie biegali w samych przeszywanicach, prêdzej ju¿ w samej koszuli, bo to przecie¿ wszystko jedno... przeszywanica kosztuje a walory ochronne ma prawie takie same jak zwyk³y cywilny strój... Ja, zw³aszcza maj±c w pamiêci relacje pó¼nych kronikarzy, opisuj±cych tysi±ce plebejuszy w samych li kaftanach/aketonach t³ocz±cych siê polach bitew, domniemywam ¿e wcale nie musia³o tak byæ - przeszywka mog³a funkcjonowaæ jako podstawowy strój ochronny i wygodne odzienie obozowe... Ale... mo¿e siê mylê... Proszê o sprostowanie - czy przeszywki do XI wystêpowa³y na terenie Europy z d³ugim rêkawem )


A co na to ekspert teoretyk?Kolczuga datowana na poczatek Xw.
Co do reszty....XI w to juz nie Wielka Morawa,a taki jest temat .


Nurtuje mnie jedna my¶l:
Dlaczego tak wielu ludzi miesza wojowników s³owianskich okresu plemiennego z dru¿ynnikami ksiazecymi wczesnej panstwowosci?Jeden i drugi to raczej nie to samo,a wiekszosc tego nie zauwa¿a.
pozdrawiam
Ciechan
Mam pytanie w zwi±zku ze strojem wystêpuj±cym na terenie wielkich Moraw, przegl±dam forum od do¶æ d³ugiego czasu i nigdzie nie natrafi³em na interesuj±ce mnie informacje (je¶li mimo wszystko by³a juz gdzie¶ odpowied¼ na nurtuj±ce mnie pytanie to przepraszam), do rzeczy, chodzi mi o strój "codzienny" z terenów szeroko pojêtych wielkich Morawa (IX-Xw.) Znalaz³em tylko zamieszczany w tym temacie wizerunek sokolnika. Czy w ogóle s± jakie¶ wiarygodne ¼ród³a historyczne mówi±ce o ubiorze wystêpuj±cym na tym terenie?
Rabiega
Mi³o widzieæ Swarzyczanina zadaj±cego sensowne pytania. Mo¿e zarazisz pozosta³ych przyk³adem ? Czy¿ nikt niczego poza Tob± nie ciekaw, czy te¿ wszyscy wszystko wiedz± shocked.gif ? Ja stawiam na to pierwsze.
Wci±¿ mam ogromny g³ód wiedzy zwi±zanej z tematem morawskim i wci±¿ "scio ut nihil sciam". I wci±¿ czekam na obiecywany katalog wszelkich ¼róde³ i wiedzy wszelakiej obiecywany przez jednego z moderatorów.
Z niecierpliwo¶ci±.
Coraz wiêksz±.

Pok³ony.
Ciechan
co do Swarzyczan to tylko mi sie uwidzia³ tak dziwny rejon odtwórczy:P a na powa¿nie to na 100% niewiemy wszystkiego:P (ha wiedzieæ wszystko to by dopiero by³o) ale ze tak powiem ka¿dy goni swojego króliczka. (tylko mój wielko morawski króliczek jako¶ tak ma³o obfituj±cy w wykopki sie wydaje:P) ok koniec offtopu:P
Rabiega
Ciechanie, goñ króliczka, goñ, bo warto smile.gif Dla Swarzycy wszak to wymarzona lokalizacja, dobrze ¿e choæ Ty to dostrzeg³e¶ :-)
S± na tym forum dwa tematy, bêd±ce w krêgu mojego zainteresowania i zasiêgu mego niedosytu. Pozostaj±ce jednocze¶nie (jak mniemam) w zasobach wiedzy i pamiêci niektórych frehowiczów. Oba tematy na "M" : Morawy i Mongo³owie. Odt±d nieustannie i wci±¿ bêdê nalegaæ, by dysponuj±cy ow± wiedz± zechcieli siê ni± z nami podzieliæ.
Aczkolwiek przypuszczam, ¿e owe nalegania pozostan± bez odzewu, jak dot±d uparcie pozostaj±.

Pzdr.
M¶cidróg
Witam
Jezeli nikt sie nie kwapi to moze ja co¶ napomknê.
nieopodal wsi Mikulczice znajdowala sie prawdopodobnie stolica panstwa Swietopelka.Na obszarze 200-250ha rozciagaja sie grody,podgrodzia osady otwarte zak³ady produkcyjne oraz nekropolie gigantycznej jak na IXw aglomeracjiCi±gle odkrywa sie nowe stanowiska jak osade o charakterze typowo wiejskim której produkcje i wymiane towarow± ¶cisle mozna powiazac z targiem odbywajacym sie w Mikulczicach.Przyk³adem takiej osady jest oddalona od centrum zespo³u osadniczego o 8km wie¶ Josefow.tam na obszarze o powierzchni 2,2ha zlokalizowano 176 grobów pochodzacych z drugiej po³owy IXw.W samych Mikulczicach zlokalizowano ich 12.Przebadano ponad 2000 grobow,odkrywane sa nowe cmentarzyska,wreszcie wiele pochowkow zostalo zniszczonych skutkiem najazdu oraz przekopywania.
Moim zdaniem materialu z samych Mikulczic jest do¶æ aby odtworzyc w miare dobrze sprzet uzytku codziennego jak i uzbrojenie.
Co do stroju (a tak¿e uzbrojenia)...Od powstania antyawarskiego do upadku Rzeszy Wielkomorawskiej spowodowanego miedzy innymi najazdami Wêgrów przewija³y sie wplywy nomadzkie,germanskie,bizantyjskie, antyczne a tak¿e iroszkockie.
To tyle na pocz±tek
Fajnie by by³o gdyby ludzie ktorzy na codzien maj± dostep do ¿rodel niedostepnych dla zwyklych zjadaczy chleba podzielili sie wiedza,bez pokrzykiwania Smieræ Mrokom!
pozdrawiam
Wotawa
Uwaga techniczna:
CYTAT
Fajnie by by³o gdyby ludzie ktorzy na codzien maj± dostep do ¿rodel niedostepnych dla zwyklych zjadaczy chleba podzielili sie wiedza(...)
Zauwa¿my jednak M¶cidrogu, ¿e robi±c to ryzykuj± nazwanie ich "internetowymi rycerzami" usmieszek_07.gif i kilka towarzysz±cych temu atrakcji. To jest raczej ma³o stymuluj±ce. icon_wink.gif

Nie pijê tu do nikogo konkretnie (serioserio), chodzi mi o samo zjawisko, które po prostu isnieje. thanx.gif
M¶cidróg
Powracaj±c do tematu.
W za³±czniku lite brazowe zakonczenie pasa ( z Moravskiego Jana)z postaci± sokolnika.Odzienie przypomina wspo³czesny ubiór z Detvi. A poza tym ubiór frankijski( na forum Dagome jest co nie co...)
Sprawdza³em w necie ( moze marnie sprawdza³em:()ale nic o ubiorze z w/w miejscowo¶ci nie znalazlem.Kto¶ znalaz³?
pozdrawiam
M¶cidróg
Jak widzê króliczek by³ za szybki......
Nikt z zaineresowanych nie pofatygowal sie aby skomentowac moje posty.Nic to.....
Ryzykuj±c nazwanie mnie internetowym rymcerzem tongue.gif podajê link do forum na którym uprawiam swoj± weso³± twórczo¶æ literack± icon_wink.gif Mo¿e choc troche uda mi sie przybli¿yc do tego czym by³y panstwa nitrzanskie,blateñkie,morawskie.Pozdrawiam
M¶cidróg



http://www.dagome.home.pl/index.php?c=31
Ciechan
Paru ciekawych rzeczy siê dowiedzia³em z twojego postu na DAGOME smile.gif osobi¶cie próbowa³em szperaæ po stronach naszych po³udniowych s±siadów, ale u mnie z czeskim i s³owackim jest bardzo marnie:/ mia³bym jeszcze ma³a pro¶bê, piszesz na koñcu o rycinach zaczerpniêtych ze stron muzeów czeskich. By³by¶ tak uprzejmy i zamie¶ci³ linka do tej strony:) jeszcze raz wielkie dziêki za informacje icon_mrgreen.gif
M¶cidróg
heh....ciut sie nie zrozumieli¶my.

.Ró¿nego rodzaju zdjêcia,ryciny przedstawienia ró¿nych rekonstrukcji morawskich znajdujê wraz z bratem na stronach min. czeskich muzeów.
_________________
Muzea dostarczaj± nam zdjêæ,nie rycin.Mój b³±d..moglem to klarowniej napisaæ.Proponujê odwiedzic Tobie strone muzeum Mikulczickiego,a co do jêzyka....smile.gif) Czesi mówi± po polsku tylko troche inaczej.. bigsmile2.gif Nie mo¿na jednak brac za pewnik co sie tam znajdzie.Rekonstrukcje czasami te¿ maj± tam z kosmosu.W za³±czniku strój mo¿nego z Pohanska-z mieczem z Blatnicy i kobiec± lunul±.
M¶cidróg
Tutaj rekonstrukcja wd³g. Z.Cilinskiej-"Ni¿szi a vy¿szi spoleczenska vrstva v dobe tesne przedvelkomoravske"
i zdjêcia znalezisk z cmentarzyska w ¯elovcach.
Rabiega
CYTAT(M¶cidróg @ 15:41 10.03.2007) *
Ryzykuj±c nazwanie mnie internetowym rymcerzem
... nie ryzykujesz niczego. Wotawê i Rabiegê ju¿ tak nazwano na tym forum. Nie wiem jak Kolega Wojciech, ale ja oddajê na to ciep³y i ¶wie¿y mocz. Samopoczucia mi to te¿ jako¶ nie pogorszy³o. Wci±¿ oddajê siê temu, co lubiê. I nie jest to rycerstwo, ani np. samco³óstwo, lub inna Bogu ohydna dewiacja.

Pok³ony.
M¶cidróg
CYTAT(Rabiega @ 23:24 10.03.2007) *
CYTAT(M¶cidróg @ 15:41 10.03.2007) *
Ryzykuj±c nazwanie mnie internetowym rymcerzem
... nie ryzykujesz niczego. Wotawê i Rabiegê ju¿ tak nazwano na tym forum. Nie wiem jak Kolega Wojciech, ale ja oddajê na to ciep³y i ¶wie¿y mocz. Samopoczucia mi to te¿ jako¶ nie pogorszy³o. Wci±¿ oddajê siê temu, co lubiê. I nie jest to rycerstwo, ani np. samco³óstwo, lub inna Bogu ohydna dewiacja.

Pok³ony.



dobre:)) Temat VM s³u¿y doskonale my¶li z któr± mam zamiar tutaj sie podzielic:))
juz jaki¶ czas temu zwróci³em uwage(w gronie w³asnej grupy) na to ¿e forum Freha jest ewenementem.W negatywnym znaczeniu tego s³owa.Jezeli cz³owieku zapytasz o co¶(pomijaj±c analfabetów którzy nie umiej± czytaæ) to albo:
1 nie otrzymasz ¿adnej odpowiedzi
2 zostaniesz zrugany,olany i odes³any na jakies ruskie forum(¿adko komu chce sie poprostu napisac kilka zdan)

Jezeli sam chcesz co¶ napisac zostaniesz nazwany internetowym rycerzem bo:
1 siê wym±drzasz
2 masz ochote sie wypowiedziec co jest niezwyk³e na FORUM:))
3 forum nie s³u¿y do rozwijania twórczej rozmowy:))
4 bron bo¿e nie pokazuj w³asnych prób rekonstrukcji bo zostaniesz nazwany MROKIEM ,( nie idziesz ogólnie przyjêtym nurtem)

Zauwa¿y³em dziwne zjawisko....
Patrz±c na strony zagranicznych grup mo¿na sie czego¶ nauczyc,dowiedziec....a nasze? Galerie z pokazow w Koziej Wólce,artyku³ow jak na lekarstwo.O to w tym chodzi?Jestem nowy w RR (jeden sezon) i przera¿a mnie to co widze.Pokazy przed supermarketami itp.
Zasadniczo odbieg³em od tematu....forum samo w sobie s³u¿y do ......rozmowy.Do rozmowy potrzebne s± przynajm,niej 2 osoby.Wszyscy wszystko juz wiedz± ze nie musz± rozmawiac?

pozdrawiam
Artur
Ciechan
M¶cidrogu mo¿e nie jest a¿ tak ¼le z tym naszym forum (no i z RR ogólnie pojêtym) przynajmniej idzie ku lepszemu. Na forum jak sam widzisz zada³em pytanie i otrzyma³em rzeczow± odpowied¼, (za co jeszcze raz dziêkujê icon_mrgreen.gif ) i na dodatek nikt Ciebie od internetowych rymcerzy nie wyzwa³ za chêæ pomocy:P co do RR w ogóle to nie wiem jak w ca³ej Polsce, ale po dru¿ynach z którymi mam styczno¶æ bezpo¶redni± widzê ¿e coraz mniej jest dru¿yn sk³adaj±cych siê z Turbo kniaziów w sz³omach wielkopolskich nastawionych na bojówkê. Coraz wiêcej osób odtwarza kupców, rzemie¶lników czy nawet wie¶niaków zajmuj±cych siê upraw± roli. Co oczywi¶cie nie znaczy, ¿e mam cos przeciwko walcz±cym, tylko ¿eby walka nie przes³oni³a im ca³ego odtwórstwa.
M¶cidróg
Jak juz wcze¶niej wspomnia³em,odbieg³em znacznie od tematu.

Powracaj±c proponujê obej¿eæ strone archeoskansenu w Modrej.Mo¿na znale¿æ kilka fajnych rzeczy. Jak wszêdzie rekonstrukcje lepiej i gorzej robione.Mo¿na znale¿æ zdjêcie(jeden z przykladów) mocowania gombikow.Rekonstrukcje he³mu frankijskiego.Jedno zdjêcie lepiej zobrazuje temat jak niejeden wywód.





http://www.velkomoravane.wz.cz/odkazy.html
M¶cidróg
Smia³o mo¿na powiedziec ze w trakcie rekonstrukcji mieszkanca pañstwa ¦wiêtope³ka mo¿na "zastosowaæ" smile.gif) jako element ozdobny stroju-krzy¿e,a tak¿e wisiorki dzwoneczkowate jak na zdjêciu.Na ich temat pisa³em juz w stroju kobiecym-je¶li dobrze pamiêtam.Wrzucam kilka w za³±cznikach.Znaleziska min.z Mikulczic i Wroc³awia.
Rabiega
Wróæmy ad rem, dobrze ?
Krzy¿yki, wisiorki i inne cudno¶ci, to nie stroje, a dzia³ bi¿uterii te¿ mamy na forum.

K³aniam.
brzydal
http://cea.livinghistory.cz/zivotvm/remesla/odev/
mniej wiêcej w po³owie strony s± kaftany
dobrociecha
CYTAT(brzydal @ 16:52 27.10.2008) *
http://cea.livinghistory.cz/zivotvm/remesla/odev/
mniej wiêcej w po³owie strony s± kaftany
Nie ¿ebym siê czepia³a, ale nie wiem jak jest z dba³o¶ci± o realia historyczne je¶li chodzi o ciuchy na powy¿szej stronie?
bo co do butów, to ¶rodkowy i prawy z górnego rzêdu, to akurat znalezisko z Opola! a nie z Nowogrodu... Mo¿e siê wiêc okazaæ, ¿e równie¿ pokazane tam kaftany bêd± np. z innego okresu historycznego
brzydal
Kaftany s± z okresu Wielkich Moraw.
Boran
CYTAT
Kaftany s± z okresu Wielkich Moraw.


Bo siê pojawiaj± w towarzystwie mikulczyckiego sokolnika i na stronie dotycz±cej Moraw?!
Nie trzeba byæ specjalnym poliglot±, ¿eby przeczytaæ jak siê grzecznie przyznaj±, ¿e
1. brak znalezisk (na Morawach) guzików w takim uk³adzie, który wskazywa³by na zapinanie nimi kaftanów (i dlatego "prawdopodobnie kaftany by³y zapinane na guziki z mat. organicznych", chocia¿ na dobr± sprawê dysponuj±c tylko tym jako podstaw±, równie albo i bardziej uprawniony by³by wniosek, ¿e "prawdopodobnie kaftanów nie noszono")
2. kaftany "zapinane" przez za³o¿enie po³ i spiêcie pasem s± "charakterystyczne dla wschodnich koczowników" i ich wykorzystanie dla Moraw jest "spekulatywne".
Bezpo¶rednich dowodów na istnienie kaftanów na Wielkiej Morawie - nie podaj±.

Proponujê przyzwyczaiæ siê do s³ów "spekulatywne", "dyskusyjne" itp. Pomagaj± siê utrzymaæ na ziemi.
brzydal
Nie trzeba byæ specjalnym poliglot±, ale warto zajrzeæ do s³ownika, je¿eli siê czego¶ nie rozumie.Gombik to nie jest guzik,przynajmniej oni robi± rozró¿nienie,(knoflík-guzik jak Knoflíkáøi-Gzikowcy) to po pierwsze, po drugie owszem s± znaleziska z rejonu Wielkich Moraw.Dalej o tym kabacie mo¿na przeczytaæ tutaj, jest równie¿ inny przyk³ad http://www.kostym.cz/Cesky/4_Odivani/vmorava.pdf (postaæ na koñcówce pasa z grobu nr 390 w Mikulèicach)
Spróbowa³am przet³umaczyæ fragment z tej strony dot.kabatów:
"W ch³odnych miesi±cah nosili Wielkomorawianie kabaty(kaftany).Prawdopodobie by³y z we³ny b±d¼ z futra owczego.W warstwie wy¿szej móg³ byæ kabatec(¿upan) równie¿ oznak± mocy i statutu spo³ecznego osoby go nosz±cej(...)
Je¼dziec na plakietce znalezionej podczas badañ przy ko¶ciele w Starém Mìstì - ©pitálkách przedstawiaj±cy sokolnika jest ubrany w d³ugi przeszywany kabatec.Taki kabatec móg³ s³u¿yæ po prostu jako ubranie na zimê b±d¼ jako ubranie reprezentatywne wysokiej warstwy spo³eczeñstwa oprócz ubrania wierzchniego(...)
Kabaty w naszym ¶rodowisku by³y najprawdopodobniej zapinane na guziki z organicznych materia³ów(skóra, drewno itp)Zapiêcie na gombiki nie jest udowodnione (nie ma znalezisk, gdzie gombiki by³y by w rzêdzie pod sob±)Kaftany "zapinane" tylko przez za³o¿enie po³ na siebie i przewi±zanie s± typowe dla wschodnich koczowników, ich u¿ycie jest w WM zbyt spekulatywne"Wiêc jest tu mowa o sposobach zapinania kabatów a nie braku wystêpowania kabatów w ogóle
http://uhmprednasky.fpf.slu.cz/uploads/ima...ik_bavorsko.jpg to s± gombiki n wspomnianej wy¿ej stronie te¿ s± gombiki
Je¿eli co¶ jest niesk³adnie, to przepraszam, t³umaczy³am "na ¿ywo"
Boran
Znam rozró¿nienie gombików i guzików; pozwoli³em sobie na ma³e uproszczenie, za co przepraszam.

CYTAT
po drugie owszem s± znaleziska z rejonu Wielkich Moraw.

Znaleziska... czego? Gombików jako takich? (nie przeczê) Czy gombików w uk³adzie jeden pod drugim, o czym jest mowa w interesuj±cym nas tek¶cie?
A mo¿e kaftanów? To by³aby niema³a rewelacja...

CYTAT
(postaæ na koñcówce pasa z grobu nr 390 w Mikulèicach)

Szkoda, ¿e nie dali obrazka... Niestety albo nie znam tego przedstawienia (co z jednej strony jest mo¿liwe, ale z drugiej - bior±c pod uwagê, ¿e te koñcówki s± generalnie ca³kiem nie¼le "rozreklamowane" - ma³o prawdopodobne), albo znam tylko nie wiem, ¿e to to, albo wreszcie gdzie¶ jest b³±d. Bo w albumie "Wielkie Morawy - epoka i sztuka" jest mowa o okuciu z grobu 490 (reszta siê zgadza - srebrne okucie, grób przy bazylice) i o podobieñstwie ubioru przedstawionej postaci do tego, co ma sokolnik. To ten poni¿ej.

CYTAT
Je¼dziec na plakietce znalezionej podczas badañ przy ko¶ciele w Starém Mìstì - ©pitálkách przedstawiaj±cy sokolnika jest ubrany w d³ugi przeszywany kabatec.

¦wietnie. A jak ja bêdê twierdzi³, ¿e to jest tunika, albo przeszywka, albo nawet kolczuga - to co? Pobijemy siê, ¿eby ustaliæ, kto ma racjê? Bo jako¶ nie widzê przekonuj±cego argumentu, jasno rozstrzygaj±cego na korzy¶æ którejkolwiek z alternatyw.
Tak samo na powy¿szym przedstawieniu (o ile to o nie ma chodziæ, rzecz jasna) - kaftana zupe³nie nie widzê. Ani, jak to opisano we wspomnianym albumie, "podwójnie przepasanego surduta [sic!]" (tzn. jak ju¿ wiem, ¿e kto¶ to tam dojrza³, to mo¿e... przy du¿ej dozie ¿yczliwo¶ci interpretacyjnej... ale tak "na pierwszy strza³" - w ¿yciu).

W ca³ej aferze chodzi mi po prostu o to, ¿e trudno uznaæ kaftan na Morawach za absolutny pewnik. Jest to hipoteza z ró¿nych wzglêdów ca³kiem sensowna, ale jednak tylko hipoteza.


pozdr.

PS.
CYTAT

Niestety "Nie odnaleziono adresu | Firefox nie mo¿e odnale¼æ serwera uhmprednasky.fpf.slu.cz"
Na pewno adres jest prawid³owy?
-Budzigniew-
Witam.
Za wystêpowaniem kaftanów jako takich na WM mo¿e przemawiaæ to zakoñczenie pasa:

http://picasaweb.google.com/Mojmirowicz/Wi...096402212185554



Pozdrawiam
Boran
Mo¿e, zgadzam siê. Tylko, ¿e to jest dla odmiany pami±tka po Awarach... icon_cool.gif

pozdr.
-Budzigniew-
Zgadzam siê z Tob±, co do wp³ywów avarskich, których ¶lady na morawach zosta³y nawet po upadku haganatu, ale to niewyklucza u¿ywania takowych kaftanów przez tamtejsz± ludno¶æ s³owiañsk±.

Polecam ksi±¿kê Ludka Galuszki "Slovane doteky predku"

Pozdrawiam
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.