Znam rozró¿nienie gombików i guzików; pozwoli³em sobie na ma³e uproszczenie, za co przepraszam.
CYTAT
po drugie owszem s± znaleziska z rejonu Wielkich Moraw.
Znaleziska... czego? Gombików jako takich? (nie przeczê) Czy gombików w uk³adzie jeden pod drugim, o czym jest mowa w interesuj±cym nas tek¶cie?
A mo¿e kaftanów? To by³aby niema³a rewelacja...
CYTAT
(postaæ na koñcówce pasa z grobu nr 390 w Mikulèicach)
Szkoda, ¿e nie dali obrazka... Niestety albo nie znam tego przedstawienia (co z jednej strony jest mo¿liwe, ale z drugiej - bior±c pod uwagê, ¿e te koñcówki s± generalnie ca³kiem nie¼le "rozreklamowane" - ma³o prawdopodobne), albo znam tylko nie wiem, ¿e to to, albo wreszcie gdzie¶ jest b³±d. Bo w albumie "Wielkie Morawy - epoka i sztuka" jest mowa o okuciu z grobu
490 (reszta siê zgadza - srebrne okucie, grób przy bazylice) i o podobieñstwie ubioru przedstawionej postaci do tego, co ma sokolnik. To ten poni¿ej.
CYTAT
Je¼dziec na plakietce znalezionej podczas badañ przy ko¶ciele w Starém Mìstì - ©pitálkách przedstawiaj±cy sokolnika jest ubrany w d³ugi przeszywany kabatec.
¦wietnie. A jak ja bêdê twierdzi³, ¿e to jest tunika, albo przeszywka, albo nawet kolczuga - to co? Pobijemy siê, ¿eby ustaliæ, kto ma racjê? Bo jako¶ nie widzê przekonuj±cego argumentu, jasno rozstrzygaj±cego na korzy¶æ którejkolwiek z alternatyw.
Tak samo na powy¿szym przedstawieniu (o ile to o nie ma chodziæ, rzecz jasna) - kaftana zupe³nie nie widzê. Ani, jak to opisano we wspomnianym albumie, "podwójnie przepasanego surduta [sic!]" (tzn. jak ju¿ wiem, ¿e kto¶ to tam dojrza³, to mo¿e... przy du¿ej dozie ¿yczliwo¶ci interpretacyjnej... ale tak "na pierwszy strza³" - w ¿yciu).
W ca³ej aferze chodzi mi po prostu o to, ¿e trudno uznaæ kaftan na Morawach za absolutny pewnik. Jest to hipoteza z ró¿nych wzglêdów ca³kiem sensowna, ale jednak tylko hipoteza.
pozdr.
PS.
CYTAT
Niestety "Nie odnaleziono adresu | Firefox nie mo¿e odnale¼æ serwera uhmprednasky.fpf.slu.cz"
Na pewno adres jest prawid³owy?