Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: W³oski napire¶nik XVw
> Uzbrojenie na przestrzeni dziejów > Uzbrojenie pó¼no¶redniowieczne > Ochronne uzbrojenie pó¼no¶redniowieczne
El_Scorpion
Witam
Czy w napier¶niku w za³±czniku 1 wskazana strza³k± blacha wchodzi pod t± górn±?
Czy miejsce pokazane na zal±czniku 2 jest nieos³onione?
I na koniec czy kto¶ móg³by poradziæ jak zrobiæ taki napier¶nik?
Najmilej widziane wykroje, ale nie pogardze nawet odrêcznymi rysunkami.
Pozdrowienia
Kornik
Witam !
Wydaje mi siê, ¿e miejsce które pokaza³e¶ na schemacie jest os³oniête. Na pewno jest os³oniête blach± naplecznika!
Natomiast jesli chodzi o drug± kwestiê, to górna blacha prawdopodobnie zachodzi na doln± (po prostu w razie trafiena kopi±, jej grot nie ze¶lizgnie siê na twarz przeciwnika). Tak mi siê przynajmniej wydaje.
Pozdrawiam!
El_Scorpion
Te obrazki w za³±cznikach podaje tylko dla przyk³adu, poniewa¿ chcia³bym sie zpytaæ o to jak trzeba by by³o po³±czyæ te miejsca które s± sklejone ta¶m± i jak po³±czyæ przód i ty³ od góry.
Pozdrowienia
Marcus Aurelius Carnifex
Haj!

Po pierwsze - nie mo¿e byæ szczeliny jak w pierwszym zapytaniu.

Po drugie - nie potrzebne s± te paski po bokach spinaj±ce górê z do³em. Wystarczy jeden pasek z przodu i jeden pasek z ty³u. To jest kirys konny - ma byæ mobilny.

Po trzecie - nie potrzebny jest pasek spinaj±cy, ci±gn±cy siê przez ca³± d³ugo¶æ kirysu. Wystarcz± krótkie po bokach spinaj±ce przód z ty³em. Jeden do kirysu i po jednym na ka¿dy element szorcy folgowej.

Po czwarte - spróbuj bardziej wyci±gn±æ przód i ty³ dolnej czê¶ci kirysu w czê¶ci górnej.

Zerknij na mój kirys wykonany przez Puchatka - to powinno rozja¶niæ sprawê:
http://alatusxv.w.interia.pl/pliki/rz9.jpg
http://alatusxv.w.interia.pl/pliki/rz25.jpg
http://alatusxv.w.interia.pl/pliki/rn21.jpg
http://alatusxv.w.interia.pl/pliki/rn17.jpg
http://alatusxv.w.interia.pl/pliki/rn18.jpg
http://alatusxv.w.interia.pl/pliki/rn5.jpg
http://alatusxv.w.interia.pl/pliki/rn7.jpg
http://alatusxv.w.interia.pl/pliki/rn13.jpg

Pa
El_Scorpion
gdyby kto¶ posiadal lub zechcial poszukaæ ikonografii (lub innego ¶redniowiecznego ¼ródla) na temat napier¶nika z mojego pierwszego postu z zal±cznika 1 i zechcial na dodatek zamie¶ciæ tutaj to bylbym bardzo wdziêczny.
POZDROWIENIA
El_Scorpion
jak datuje siê takie napier¶niki jak w za³±czniku1 z mojego pierwszego postu?
I chdzi mi tu o datowanie przynajmiej do æwierczwiecza bo to ¿e wystêpuj± one w XV w na na terenie w³och to ju¿ wiem.
Bêde bardzo wdziêczny za odpowied¼.
POZDROWIENIA
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Trzecia-czwarta æwiartka. Pozdrawiam
Gwyn
El_Scorpion
Widzia³em w jakiej¶ ksi±¿ce Nadolskiego na koñcu, tam gdzie s± obrazki, taki jeden podpisany "napier¶nik z grani±". W innej ksi±¿ce czy te¿ artykule (nie pamiêtam gdzie) czyta³em ¿e by³y one produkowane niemal masowo (je¿eli w epoce ¶redniowiecza mo¿na mówiæ o czym¶ takim w p³atnerstwie). Na tym¿e obrazku zaobserwowa³em ¿e czêæ dolna tego¿ wchodzi pod górn± (tak jak w za³±czniku z pierwszego postu). Mam pytanie do wszystkich którzy kojarz± w jaki¶ sposób ten obrazek. Gdzie i kiedy wystêpowa³y takie napier¶niki z grani±?
POZDROWIENIA
Emeth
Witam !

Najbardziej warto¶ciowe s± kolekcje prywatne i muzealne, gdzie mamy do czynienia z zachowan± zbroj±, albo z jej replik±.

Mediolañska zbroja wykonana w warsztatach miasta Missaglia (pó³nocne w³ochy), datowana na 1445 rok – posiadaj±ca tego typu napier¶nik, chocia¿ jeszcze bez armetu (tego typu zbroi wg Osprey’a u¿ywa³a lekka w³oska kawaleria w drugiej po³owie XV wieku) – znajduje siê w Glasgow Musemus and Art. Galleries.

Oto link:
http://www.glasgowmuseums.com/photolibrary...y.cfm?slideid=4 - jak dobrze poszukaæ, znajdziemy tam wiêcej zdjêæ i do¶æ rzetelnej tre¶ci (niestety w jêzyku angielskim).

A co do ikonografii to, napier¶nik ten zosta³ uwieczniony w obrazie bitwy pod San Romano autorstwa Paolo Ucello "Battle of San Romano" - sam obraz jest datowany na lata 1435-1457 (w zale¿no¶ci od interpretacji - niektóre muzea upieraj± siê przy 1435 roku), a malarz ¿y³ w czasach 1397-1475. Bitwa pod San Romano zosta³a oczywi¶cie rozegrana du¿o wcze¶niej od powstania obrazu i przypuszcza siê, ¿e malarz uwieczni³ rycerzy w zbrojach z okresu, w którym ten obraz powstawa³ (1435-1457), a nie w którym rozegra³a siê bitwa - sam± bitwê datuje siê na 1 czerwca 1432 roku.

http://www.abcgallery.com/U/uccello/uccello7.html - link do obrazu
Obraz znajduje siê w National Gallery w Londynie.

Jednak zachowane zbiory muzealne lub kolekcje dotycz±ce tego typu zbroi s± datowane najwcze¶niej na 1440 rok i to tylko niektóre elementy, sugeruje siê ¿e, zarówno armet (he³m) jak i naramienniki ewoluowa³y najpó¼niej w znanym obrazie zbroi w³oskich. Istnieje jednak mo¿liwo¶æ, ¿e zbroje w³oskie nie "zala³y" od razu europy, marketing raczej nie przypomina³ dzisiejszych kampanii reklamowych, heh. dlatego mo¿na by siê pokusiæ o wcze¶niejsze datowanie zbroi bardziej na drugie i trzecie æwieræwiecze. Najbardziej bezpiecznym jest oczywi¶cie trzecie æwieræwiecze, bo istniej± na to odpowiednie ¼ród³a, je¶li chodzi o czwart± æwiartkê to nie trzeba chyba ju¿ t³umaczyæ, zale¿a³o to od widzimisiê kolesia, który zbrojê zakupywa³. Poza tym p³atnerz móg³ modyfikowaæ zbrojê pod kierunkiem kupuj±cego – w koñcu klient nasz pan.

http://www.cersonweb.org/images/cavalcata.jpg - a to a propo próby odtworzenia oddzia³u z czwartego æwieræwiecza.

Pozdrawiam
Borg
Zastanowilbym sie czy to juz nie wiek XVI goscie maja pozne helmy nieodpowiednie buciki i pociete spodnie
jak dla mnie renesans
Emeth
Pewnie chodzi Ci o ostatni link - Borg, napisa³em, ¿e to tylko próba odtworzenia i wszelkie ale to do organizatorów wystawy w Rzymie w 2003 roku - pozatym chodzi g³ównie o konnego - jego zbroja jest zbli¿ona do tych z po³owy XV wieku - pozatym ca³o¶æ wygl±da do¶æ ciekawie i poda³em to tylko i wy³±cznie jako ciekawostkê, a nie trzon tematu.

Aha - i podobno renesans rozpocz±³ siê od odkryæ geograficznych - czyli oko³o 1492 roku , a to jak by nie patrzeæ 4 æwieræwiecze.

Pozdrawiam
El_Scorpion
Witam
Ale nie chodzi³o mi o zbroje jak w moim drugim po¶cie lecz o te z mojego postu numer jeden.
POZDROWIENIA
Kornik
Witam!
Dla jednych koñcem ¶redniowiecza jest epoka odkryæ geograficznych, dla innyk upadek Konstantynopola, dla kolejnych wynalezienie druku przez Gutenberga, dla jeszcze innych wittemberskie wyst±pienie Lutra, a dla niektórych nawet publikacja dzie³a Kopernika.
Z t± datacj± i ramami chronologicznymi prosi³bym ostro¿niej!!!
Pozdrawiam!

P.S. Notabene, ostatnia przedstawiona zbroja ma zdecydowanie cechy renesansowe.
Micha³ /Gwyn/ Czerep
Trzymajmy siê kryteriów stylistycznych- zmiana sylwetki, wej¶cie miecha, trzewiki, kszta³t szorcy itp. Jest po czym poznawaæ. Renesans w kostiumologii czy bronioznawstwie jest czym innym ni¿ w literaturze. Zreszt±- czasem dwa dzie³a literackie z tego samego okresu i obszaru mo¿na przypisaæ do dwu ró¿nych epok. Kwestia wyczucia i wiedzy. W³a¶ciwie to najpierw wiedzy, potem wyczucia. Pozdrawiam
Gwyn
Arwald
O ile sie nie mylê dok³adne zdjêcie zabytku muzealnego (dok³adnie tej samej zbroi) powino byæ w ksi±¿ce "Le armature di s.maria delle grazie di curtatone di mantova e l'armatura lombarda del '400"( tongue.gif ) w skrócie "L'Armatura Lombarda Del '400" . Nie pamiêtam niestety kto jest jej autorem.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.