CYTAT(J.kop @ 20:15 09.09.2014)
Mamy "In taberna", "Bacche bene" i parê innych, ale te melodie to chyba raczej twórczo¶æ od zera ni¿ rekonstrukcja, mam racjê?
Nie masz racji
to rekonstrukcje i to ca³kiem rygorystyczne. Od zera to stworzy³ melodie Orff, który z tej racji w ogóle na tym forum nie powinien siê pojawiaæ...
Wiele utworów w oryginalnym manuskrypcie (Codex Buranus, czyli Bayerische Staatsbibliothek, Clm 4660 – polecam ¶ci±gn±æ z
IMSLP) zawiera notacjê cheironomiczn± – co prawda nie znamy wysoko¶ci d¼wiêków, interwa³ów, ani struktury rytmicznej, ale i tak mo¿na wyci±gn±æ wiele cennych informacji co do kszta³tu melodii, jakkolwiek jest to arcytrudne zadanie. Ale przede wszystkim nale¿y zaznaczyæ, ¿e po¶ród CB jest du¿o kontrafaktur (czyli tekstów u³o¿onych do ju¿ istniej±cych melodii), zw³aszcza opartych na pie¶niach minnesängerów, znanych nam sk±din±d. Dla przyk³adu: mamy szczê¶cie znaæ melodiê do „Palästinalied” Walthera von der Vogelweide, a da siê do niej za¶piewaæ CB 211, czyli „Alte clamat Epicurus” – wystarczy zwróciæ uwagê na to, ¿e obydwa teksty s± oparte na tym samym rytmie (chocia¿ jeden jest po ¶rednio-wysoko-niemiecku, a drugi po ³acinie).
Pozwolê sobie te¿ na cytat z innego w±tku:
CYTAT(Grandgousier @ 20:36 24.01.2011)
Akurat wymieniony tu repertuar (Carmina Burana, Cantigas de Santa Maria) to chyba najgorszy wybór. Po pierwsze: oba zbiory zawieraj± w przewa¿aj±cej czê¶ci kontrafaktury, rytmika utworów nie jest znana. Nie ma dowodów, by CSM by³y kiedykolwiek wykonywane, a je¶li nawet, to tylko na dworze w Toledo i na tym siê skoñczy³o. CB z kolei to antologia ad usum scholarum i produkt hermetycznego ¶rodowiska intelektualistów. To, ¿e oba zbiory s± czêsto nagrywane (z ró¿nymi rezultatami) nie znaczy, ¿e ca³a trzynastowieczna Europa pod¶piewywa³a zawarte w nich kawa³ki.
CYTAT
A je¿eli nic nie wiadomo - to czemu nie powymy¶lamy sobie melodii do pozosta³ych czê¶ci, ¿eby by³o co ¶piewaæ na imprezach?
Skoro w ka¿dym innym dziale stawia siê nacisk na ¶cis³± rekonstrukcjê i piêtnuje bezpodstawn± „radosn± twórczo¶æ”, to dlaczego nie tutaj? (pytanie retoryczne, ju¿ du¿o wody tu przelano na ten temat)