Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Instrumenty] smyczkowe w ¶redniowieczu???
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Niegos³awa
Poszukujê informacji na temat instrumentów smyczkowych we wczesnym ¶redniowieczu. Chcia³abym wiedzieæ czy takie by³y i je¶li tak, to jak siê nazywa³y.
Byæ mo¿e kto¶ z Was zajmuje siê wyrobem takich instrumentów. Je¶li tak proszê o kontakt:
nataliazbroja@poczta.fm
Sevin
Wydaje mi siê, ¿e grano na czym¶ podobnym do gê¶li (s³owianie). Dzisiejsi górale u¿ywaj± gê¶li ale nie wiem na ile s± one podobne do tych ¶redniowiecznych. S± one robione z jednego kawa³ka drewna i maj± od 1 do 6 strun. Gra siê na nich smyczkiem. wystaraczy wpisaæ "gê¶la" w google; s± tam na stronach tak¿e kontakty do ludzi zajmuj±cych siê wyrabianiem ich. Tak jak mówi³em, nie wiem na ile te dzisiejsze s± podobne do historycznych... ale mo¿e warto spróbowaæ. Je¶li bêdzie co¶ ciekawego, to te¿ chêtnie bym siê dowiedzia³ bo interesujê siê tym tematem. smile.gif
Marcin Padre Oracki
Byly juz na pewno,
Od arabow przeflancowano na nasze rynki cos co sie nazywa rebek - nie wiem jak wyglada pisowania anglojezyczna. Gralo sie smyczkiem, instrument trzymalo sie na kolanie. Z tego, jak mi sie wydaje, wyewoluowala fidel(min plocka icon_wink.gif)
Oprocz tego bylo jeszcze cos takiego co to sie nazywa cwrth - jak pisowania wskazuje instrument walijski, pochodna harfy. Na pewno byl uzywany w sredniowieczu, spotkalem sie wlasnie ze ludzie grali na nim smyczkiem, chociaz z drugiej strony to rodzenstwo rotty na ktorej gra sie szarpiac struny icon_wink.gif
I na razie nic wiecej nie przychodzi mi do glowy.
A jezeli chodzi o gesle to w wersji takiej jak znamy ja teraz, to albo wyewoluowaly ze skrzypiec - tzn gmin podpatrzyl na czym graja zamozni i tez chcial, albo jest to jakas galaz rodziny z ktorej pochodza skrzypce - przypominam ze skrzypce w formie jaka znamy pojawily sie jakos na przelomie XVII i XVIII w. czy cos w tym stylu, nie chce mi sie sprawdzac. Jak ktos wie to niech poda blizsze namiary. Dawna wersja gesli to instrumenty jaki min produkuje Ales z Stary Olza, czyli instrument jednak szarpany.
Pozdrawiam
Padre
Niegos³awa
Dziekuje,
jednak do tej pory jeszcze nic nie znalaz³am. Chodzi mi w³a¶nie o instrument, który by³by praprzodkiem skrzypiec, na którym gra³oby siê w³a¶nie tak jak na skrzypcach.
Dziêki za odpowied¼.
Szukam dalej, ale pomoc te¿ mi siê przyda. smile.gif
krax
My¶lê,¿e przeczytanie rozdzia³u pt.rozrywka w "Historii kultury materialnej Polski w zarysie;T.1" pod red. M.Dembiñskiej i rozdzia³u 20 w "Kulturze prapolskiej" J.Kostrzewskiego powinno rozja¶niæ wszystkie Twoje w±tpliwo¶ci. Obie te ksi±¿ki s± dostêpne w ka¿dej przeciêtnie wyposazonej bibliotece...
Vlasta
Hej!
Jest taka ksi±¿ka Doroty Pop³awskiej ¦redniowieczne instrumenty strunowe na ziemiach Polski, Czech i Rusi, fajna rzecz, spróbuj jej poszukaæ po bibliotekach.
i jeszcze jeden ma³y link na szybko http://www.kb.nl/vh-cgi/vhsearchplus.pl?Ic...nView=IMAGELIST w "words for description" wpisz playing, poka¿e siê parê rzeczy
Pozdrawiam!
Vlasta
Agata Witkowska
Chodzi mi w³a¶nie o instrument, który by³by praprzodkiem skrzypiec, na którym gra³oby siê w³a¶nie tak jak na skrzypcach.
======================
No to takowego nie znajdziesz. Powód: obecny sposób trzymania skrzypiec jest znany bodaj od koñca XVII wieku. Wcze¶niej grano, opieraj±c instrument o przedramiê, tak, jak to do tej pory czyni± muzykanci wiejscy i niektórzy spo¶ród folkowych.
Pamiêtam kiedy¶ tak± audycjê w radiowej Dwójce: dwóch profesorów muzykologów sie k³óci³o o to, jak powinno siê trzymaæ skrzypce, graj±c Vivaldiego, bo to przecie¿ ma niebagatelny wp³yw na brzmienie... Nie pamiêtam jak siê skoñczy³a.
Niegos³awa
Dziêkujê Agato, ¿e wogóle zainteresowa³a¶ siê moim problemem i uwa¿nie przeczyta³a¶ moj± pro¶bê, ale akurat co do sposobu trzymania instrumentu nie mia³am w±tpliwo¶ci. smile.gif

Dziêki te¿ krax i Vlasta za lekturê.
I pozdrawiam.
Pawe³
Czesc
To moze dolacze swoje prtanie do tego tematu. Czy dysponuje ktos jakimis zdjeciami a najlepiej rysunkami konstrukcyjnymi takich instrumenyów? Z czego wykonywano struny do nich?
Pozdrawiam
Piotr £uniewski
Ano by³y we wczesnym ¦redniowieczu smyczkowe instrumenty. Najbardziej znane to fidel i rebec, zgadza siê.
W sprawie zaopatrzenia siê w taki instrument lub inny o którym nie potrafiê powiedzieæ:

Niegos³awo, zajrzyj na t± stronê a najlepiej osobi¶cie odwiedz tego pana. Wielki artysta, lutnik z prawdziwego zdarzenia jakich jest juz niewielu. Jako jedyny zgodzi³ sie wykonaæ replikê instrumentu na którym chcê graæ.Ca³e mieszkanie ma udekorowane swoimi wyrobami, oczy mozna wypatrzyæ i nagadaæ siê z nim do woli o muzyce i instrumentach. Ale ostrzegam: liczy sobie niema³o. Cenê musisz wynegocjowaæ osobi¶cie.

Oto namiar: icon_arrow.gif
http://andrzej-kuczkowski.webpark.pl/#

Pozdrawiam! king.gif

Ps. Czasem jego strona nie dzia³a, gdy zostanie przekroczony limit transferu. Wtedy trzeba poczekaæ.
Niegos³awa
Dziêkujê Ci bardzo,
instrumenty na stronie s± bardzo ³adne, wygl±daj± na "wypieszczone". A te¿ sam "klimat strony" odpowiada Twojej opinii o lutniku. No, ale o tym to chyba przekonam siê sama...
Mo¿e od Ciebie dowiem siê czego¶ wiêcej- kontakt, ceny (tak mniej wiecej)- bo w³a¶nie gdy chcia³am to zobaczyæ dopad³ mnie limit transferu.

Dziekuje wszystkim bardzo za pomoc

Niegos³awa
Piotr £uniewski
Witam!

Gdy jakie¶ pó³tora roku temu za³ozy³em z przyjació³mi zespó³ muzyki dawnej podstawowym problemem by³ brak instrumentów z epoki (a raczej ich replik). Zaczê³y sie starania o ich zdobycie w trakcie których doszlismy do wniosku ¿e nie odpowiada nam sprzêt uzywany ( z róznych powodów ). Na stronê pana Kuczkowskiego trafi³em do¶æ szybko i przede wszystkim zatelefonowa³em do niego. Mawia siê ¿e prawdziwy wytwórca nie za³atwi szybko sprawy przez telefon tylko zaprosi do siebie aby jak najdok³adniej przedstawiæ swoj± ofertê
i propozycje dotyczace ostatecznego kszta³tu produktu a potem ... ustali cenê. I tak w³asnie siê sta³o.
Na pierwszym spotkaniu: powiedzia³em jaki instrument chcê, a on zacz±³ upewniaæ siê co w³a¶ciwie chcê i czy wiem jak ma wygl±daæ i czy jestem tego pewien. I od razu sie przekona³em ¿e mia³em b³êdne wyobra¿enie o Vihueli któr± chcia³em mieæ. Wyja¶ni³ mi ¿e moja koncepcja mo¿e byæ zrealizowana bo klient pan ale nie wiele to bedzie mia³o wspólnego z prawdziw± historyczn± Vihuel± ( chodzi³o o ilo¶æ strun i inne detale ) i pokaza³ mi ca³e sterty ksi±¿ek i ilustracji oraz dok³adnie opisa³ detale techniczne poszczególnych rodzajów Vihueli. A potem spyta³ sie: jaki wiêæ instrument robimy? Vihuela - odpowiedzia³em. Ma wygl±dac tak,tak i tak.
Dobrze. A z czego? Z jakiego drewna?
Uch! Proszê o podpowiedz.
Opisa³ jakie czesci z czego sie robi i czym rózni± sie poszczególne rodzaje drewna.
Na koncu : niech pan pzryjdzie za trzy tygodnie.Narysuje projekt w skali 1;1 wed³ug tego co pan che miec i zdecyduje siê pan albo nie.
Przyszed³em i zorientowa³em sie ¿e moja koncepcja kiedy ja ujrza³em jeszcze nie do konca mi odpowiada.
Ustalilismy wiêc ostateczne detale i powiedzia³ mi. W tym kszta³cie nie przekroczy 5000 PLN( po negocjacjach ). ale spokojnie. Zaliczke pan wp³aci kiedykolwiek i zacznê go robic
Projekt juz jest i pozostanie.Mo¿e zreszta pan bedzie chcia³ cos jeszcze zmieniæ. Ostateczna cena po zrobieniu ale nie przekroczy 5 tys..

I to tyle. Reszty dowiesz sie sama. A jest czego.

Pozdrowienia! king.gif
Leszek Pelc
Parê ¶redniowiecznych smyczkowych - pierwszy to rebek , druga to fidel , trzeci rebab , rabab , rabel - jak kto woli. Jesli chodzi o struny - to jelitowe oczywi¶cie . Arabskie pierwowzory mog³y te¿ mieæ z koñskiego w³osia .
Leszek Pelc
Parê ¶redniowiecznych smyczkowych - pierwszy to rebek , druga to fidel , trzeci rebab , rabab , rabel - jak kto woli. Jesli chodzi o struny - to jelitowe oczywi¶cie . Arabskie pierwowzory mog³y te¿ mieæ z koñskiego w³osia .
iiiIrlandia
Carl Sachs "Historia instrumentow muzycznych" - opisane w bardzo dokladny sposob, epokami, od ery przed Chrystusowej! Polecam bardzo.
Leszek Pelc
Du¿o konkretnych informacji jest te¿ w "The New Grove Dictionary of Music and Musicians"
iiiIrlandia
"Wielka encyklopedia muzyczna" PWM smile.gif ale ta naprawde wielka, nie jednotomowa....
Lecheor
***
Vislav
Witam

Dyskusja i tak odbieg³a od g³ównego tematu. Jedynie tylko drobne sprostowanie - net to nie tylko Wiki, obrazki i jêzyk polski. Na pocz±tek doskonal±c znajomo¶æ jêzyka angielskiego mo¿na znale¼æ wiele, mniej lub bardziej powa¿nych ¼róde³. Trzeba sobie zadaæ "trochê" wysi³ku.

Dla przyk³adu: pod ka¿dym z tych obrazków "czaj±" siê ró¿ne opracowania viola d'amore i tylko od cierpliwo¶ci poszukuj±cego zale¿y czy znajdzie "per³y".

pozdrowienia Vislav

p.s. dla przyk³adu w tym temacie [Instrumenty] smyczkowe w ¶redniowieczu???- The Rebec Project
i inne ze strony g³ównej Paul Butler personal
To "troszkê" wiêcej ni¿ Wiki
Yurasss
No to i ja spytam.

Czy w Polsce ktokolwiek produkuje Gê¶la? Je¶li tak to prosi³bym o kontakt, a je¶li nie to proszê o kontakt do zagranicznych twórców ów instrumentu.


Pozdrawiam Jurek
Lecheor
A co to ten "Gêsiel"?

Bo np. gê¶liki podhalañskie (z³óbcoki) robi siê na Podhalu.

U¿ywasz nazwy typologicznej czy historycznej?
Yurasss
Gê¶le, nie Gêsiel
U¿ywam nazwy jak± znalaz³em...
Lecheor
No dobra, wobec tego o jakie "gê¶le" chodzi? Ta nazwa obejmuje wiele kategorii od z³óbcoków, przez ba³kañskie husle, ruskie gusli i wiêkszo¶æ nie do koñca okre¶lonych wczesno¶redniowiecznych instrumentów strunowych.

A je¶li szukasz kogo¶, kto zrobi co¶ z wy¿ej wymienionych, to zajrzyj TU.
Yurasss
XIV i XV na terenach najlepiej Polski, a jak nie to w okolicach....z tego co wyczyta³em no chyba najlepsze bêdzie Gê¶le z oknem...
Lecheor
***
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.