Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Europa zachodnia- strój mêski
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Mêskie ubiory wczesno¶redniowieczne
Kamola
Witam! Mam pytanko:

Jaka by³a d³ugo¶æ rozciêæ w cote-czy by³y np. do kolana, czy te¿ raczej a¿ w okolice kroku?

Nastêpna kwestia to to, co przykrywa³o rêce. O ile rozumiem, to cote jest bez rêkawów.Czyli w zasadzie w okolicy nadgarstka na rêce mamy tylko spodni±, bia³± koszulê, o ile mamy tak± z d³ugimi rêkawami, natomiast jak koszule te¿ mamy z krótkimi rêkawami to przedramiona s± go³e,tak?Mam tu na my¶li sytuacjê gdy nie mamy na sobie surcoatu z d³ugimi rêkawami.

No i kwestia d³ugo¶ci cote i surcoatu- jak siê ona kszta³towa³a w XIIIw.- czy s± du¿e ró¿nice miêdzy pocz±tkiem, a koñcem tego¿ wieku?

No i ostatecznie trochê z innej beczki:
Co wla¶ciwie noszono w ¶redniowieczu(chyba,¿e by³y du¿e ró¿nice na przestrzeni dziejów- szczególnie chodzi mi o wiek XIII) Miêdzy butem a stop±?
Czy by³a jaka¶ forma skarpet, czy raczej co¶ w stylu onuc, czy te¿ owijaczy( nie wiem jaka nazwa jest poprawna- chodzi mi o kawa³ek materia³u, który sie odpowiednio owija na stopie)? Bo jest to dla mnie wielka zagadka.

By³bym wdziêczny za jakie¶ informacje na w,w tematy.
Pozdrawiam. Kamola.
Kamola
Ach! O jeszce jednaj rzeczy zapomnia³em.
Z jakiego materia³u zrobiony(a) by³(a) Cote d'armes? We³na to czy len, czy jeszcze co innego?
I jeszcze jedno- ju¿ siê o to gdzie¶ pyta³em,ale tu mam nadziejê na opiniê pana Bagrita- czy Koszula i/albo gacie w stroju XIIIw. mog³y by byæ ewentualnie zafarbowane na kolor inny ni¿ bia³y/¿óltawy(czyli naturalny)? A je¿eli tak to jakie kolory wchodz± w grê?
Z góry wielkie dziêki.
Gunnila
Jest ró¿nica miêdzy cote czyli sukni± spodni±, popularnie nazywan± tunik± ( choæ niekórzy wszystko nazywaj± "tunik± rycersk±" bum.gif czyli strojem spodnio/codzienno/obozowym _Z D£UGIMI RÊKAWAMI_ a cote d'armes czyli szat± noszon± _na zbroi_ która mo¿e byæ z d³ugim, krótkim lub bez rêkawów
Absolutnie we wczesnym ¶redniowieczu nie ma mowy o pokazywaniu w towarzystwie nagiego cia³a! nawet na g³owie zawsze co¶ by³o za³o¿one!
cote d'armes mo¿e byæ z we³ny lub lnu.
Rozciêcia w sukniach zale¿± od ich szeroko¶ci i nie s± w ogóle obowi±zkowe, maj± ewentualnie u³atwiæ chodzenie.
D³ugo¶æ szat by³a zale¿na od stanu, jak ju¿ Robert pisa³ wcze¶niej - im d³u¿sze, szersze i z lepszego materia³u, tym wy¿sza pozycja nosz±cego.
Robert Bagrit
CYTAT(Kamola)
Jaka by³a d³ugo¶æ  rozciêæ w cote-czy by³y np. do kolana, czy te¿ raczej a¿ w okolice kroku?

...O ile rozumiem, to cote jest bez rêkawów...

No i kwestia d³ugo¶ci cote i surcoatu- jak siê ona kszta³towa³a w XIIIw.- czy s± du¿e ró¿nice miêdzy pocz±tkiem, a koñcem tego¿ wieku?

...Miêdzy butem a stop±?


D³ugo¶æ rozciêcia w cote, jak pisze Gunnila i takie by¶ wygodnie siedzia³ na koniu...
Cote jest tylko z d³ugimi rêkawami, a najlepiej obcis³e z zaszytymi rekawami od nadgarstka do ³okcia...
Co do d³ugo¶ci ju¿ o tym pisa³em.
Miêdzy butem, a stop± s³oma, onuce albo nogawice ze stopami. Zale¿y od stanu.

Pozdrawiam
Radek Ka¼mierczak
hej
czy mam rozumiec ¿e sloma dla biedniejszego
onuce dla ¶rednoi zamoznego
nogawice dla bogatego
czy moze inna kolejno¶c ?

jest jeden szkopul nogawice wyd³uzone tak by twozy³y sweggo rodzaju skarpety musia³y sie przecierac szybko na piecie i palcach jak rozwi±zywano ten problem owszem zawsze mozna cerowac ale kilka razy cerowanie nie ratuje sytuacji gdy dziura goni dziure na piecie a góra jeszcze ca³a no i co najwa¿niejsze w ch³odne deszczowe dni jak zabezpieczano to przed woda w mokrych butach i mokrych onucach ca³y dzionek to ja wymiêkkam a o zimie juz nie wspomne.

PZDR
radek
Szymon de Conti Sarré
Ave!

CYTAT(Gunnila)
Absolutnie we wczesnym ¶redniowieczu nie ma mowy o pokazywaniu w towarzystwie nagiego cia³a! nawet na g³owie zawsze co¶ by³o za³o¿one!


Dyskusja generalnie dotyczy tzw. rozkwitu ¶redniowiecza (XIII w.). Jak siê ma do powy¿szego (pogrubionego przeze mnie) stwierdzenia kodeks manejski (Mannesse?) (XIV wiek), Biblia Maciejowskiego (XIII) i wiele innych manuskryptów prezentuj±cych postaci bez nakrycia g³owy.
UWAGA! Nie twierdzê, ¿e takowe jest zbêdne i nie namawiam nikogo do olewania tego elementu stroju (jest tak samo istotny jak wszystkie inne).
Uwa¿am natomiast, ¿e twierdzenie jakoby chodzenie z odkryt± g³ow± by³o absolutnie niedopuszczalne jest nad wyraz nieuzasadnione! Ikonografia z "wczesnego" i "zaawansowanego" ¶redniowiecza podaje wystarczaj±co du¿o przyk³adów "go³og³owych", ¿eby to potwierdziæ.

Pozdrawiam!
Szymon de Conti Sarré

P.S.
Przepraszam za temat dygresyjny (¿eby nie nazywaæ po barbarzyñsku "offtopic")
Robert Bagrit
CYTAT(Radek Ka¼mierczak)
jest jeden szkopul nogawice wyd³uzone tak by twozy³y sweggo rodzaju skarpety musia³y sie przecierac szybko na piecie i palcach jak rozwi±zywano ten problem owszem zawsze mozna cerowac ale kilka razy cerowanie nie ratuje sytuacji gdy dziura goni dziure na piecie a góra jeszcze ca³a  no i co  najwa¿niejsze w ch³odne deszczowe dni jak zabezpieczano to przed woda w mokrych butach i mokrych onucach ca³y dzionek to ja wymiêkkam a o zimie juz nie wspomne.


Dlatego bogaty by³e¶ chodzi³e¶ bez dziur w nogawicach smile.gif biedny, s³oma wystawa³a z butów szczerba.gif Woda? patynki i buty nawoskowane. O chodzeniu w butach zim± i na mokro jest jaka¶ dyskusja ju¿ podjêta na FREHA

Je¶li chodzi o nakrycia g³owy i z t± go³o¶ci± to nie by³o tak cnotliwie jak nam sie wydaje... ale o tym innym razem bigsmile2.gif

Pozdrawiam
Bryan (Mettivs Naevivs Corax)
Witam!

Przegladajc literature fachowa znalazlem kilka opisow, ktore nieco mnie zaniepokoily, bowiem wyg;ada na to, ze wyracaja do gory nogami znany nam "zestaw" meski z XI-XII/XIII w.

Przypominam, ow zestaw, to w skrocie: koszula, na nia welniana tunika dluzsza, na nia welniana tunika krotsza. czesto z krotkim rekawem.

A tu niespodzianka. Dowiedzialem sie mianowicie (np z Historii ubiorow Boucheta) iz

* Do ok 1140 na koszuli byla tunika przed kolana (albo tak krotka, albo pdociagnieta wskutek wyciagniêcia materaialu nad pas) zawna gonelle

* Po ok 1140 zestaw skladal siê z lnianej i dlugiej chainse (cos jakby dlugiej koszuli , jednak Boucyet pisze, ze pod nia wkladano tez jeszcze jedna koszule), a na tym tuniki welnianej bliaud, UWAGA: KRÓTSZEJ!!shocked.gif, zatem biale zwykle gilo wystawalo sobie spod niej spokojnie... Owo bliaud moglo miec dlugie albo krotkie rekawy, rozne rozciecia, etc.

NO i jestem gluopi teraz. Czy mzoe wiecie,bo (ja juz nie) jak to wygladalo w koncu? Czy:
* Ksiazka sie myli (co niewykluczone)
* Podano w niej tylko jeden wariant z wielu mzoliwych kombinacji ubran (np noszno sobie dwa bliaudy jeden na drugim, ew. bliaud na gonelle, co by dalo znanym nam zestaw: tunika dluzsza,na niej druga tunika z krotkim rekawem, cheinse niekoniecznie musialo byc dlugie i wystawac i jest po prostu zwykla, prosta koszula), etc, etc
*My sie mylimy i trzeba obszywac sie na nowo (co tez niewykluczone)

Pozdrawiam!
Bryan
Pawe³
Cze¶æ

Na jakie ¼ród³a powo³uje siê autor?

Pozdrawiam
Ludka
Witam!

Ja to J Peacoka polecam tam do kazdego wladcy angielskiego dostosowane sa ubiory i zmiany w ubiorze widac wyraznie.

Ludka Excalibur
Bryan (Mettivs Naevivs Corax)
Chodzi o stroj meski, w zestawie: koszula + we³niana tunika spodnia + welniana tunika wierzchnia, krotsza od niej (czasem tez z krotkim rekawem)

Dreczy mnie ten problem od dawna, jako osobe odtwarzajaca oboie epoki. W postaci zatomizowanej pojawial sie kilka razy na FREHA, ale nigdy spojnie i nigdy nie doczekal sie konkretnego rozwiazania.

Mi samemu, po przejrzeniu ton materialu zrodlowego i przeczytaniu paru publikacji wydaje sie, ze przy naszym stanie wiedzy jedyne, czym tak naprawde rozni sie ow stroj to wystepowaniem spodni w X/XI, a nogawic w XII/XIII.

Kolejno upadaly bowiem argumenty apropos dlugosci (sadzac po obrazkach z epoki jej glowna przyczyna bylo podciaganie lub nie podciaganie materialu tuniki nad pas), sposobu wszywania klinow (kliny przednie, jak okazalo sie, z powodzeniem zjawialy sie tez na wczesniejszych przedstawieniach, ba, nawet roznokolorowe i nie byl to na pewno wystajacy spod rozciecia material innej tuniki), zdobien (welniane krajki i hafty tez zjawialy sie cala te epoke i to nie rozniac sie specjalnie wzorami).

No, ale ja nie jestem historykiem sztuki i moga mi umykac rozne sprawy, dla kogos bardziej opatrzonego z tymi epokami oczywiste.

A szczerze mowiac, czuje sie bardzo niekomfortowo noszac ten sam stroj na wczesne, jak i pozniejsze sredniowiecze smile.gif

Pozdrawiam serdecznie!
Bryan
Vlasta
Hej!
jedyne, co mi chwilowo przychodzi do g³owy to
1) dodatki (klamry do pasków, zapinki itp.) odpowiednio okre¶lone chronologicznie
2) rodzaje tkanin (np. w Nowogrodzie tkaniny we³niano-parciane (tzw. a¿urowe) pojawiaj± siê - wg. Nahlika -dopiero w XIIw.) - Problemem jest tylko, jak dostaæ/zrobiæ odpowiedni± tkaninê icon_sad.gif
Pozdrawiam i ¿yczê powodzenia w poszukiwaniach!
Vlasta
Gunnila
Nie spotka³am siê z przedstawieniem krótkich rêkawów tuniki na XIIIw. Ponadto rêkawy s± zdecydowanie bardziej dopasowane w nadgarstku, a w XII równie¿ "za d³ugie" i pofa³dowane.
Vislav
Witam
CYTAT(Bryan)
Mi samemu, po przejrzeniu ton materialu zrodlowego i przeczytaniu paru publikacji wydaje sie, ze przy naszym stanie wiedzy  jedyne, czym tak naprawde rozni sie  ow stroj to wystepowaniem spodni w X/XI, a nogawic w XII/XIII.
[...] zdobien (welniane krajki i hafty tez zjawialy sie cala te epoke i to nie rozniac sie specjalnie wzorami).


ciekawe spostrze¿enia znalaz³em na stronie Bractwa Rycerzy Ziemi Sanockiej:
CYTAT
Jak ju¿ wspomnia³em zdobnicz± funkcjê pe³ni³y kolorowe krajki we³niane, wykonywane na krosienkach (bartkach) lub tabliczkach, u¿ywane do lamowania odzie¿y i przewi±zywania w pasie. Pocz±tkowo krajki sporz±dzano z wielobarwnych nici we³nianych, natomiast pod koniec XI wieku zjawiaj± siê i zaczynaj± dominowaæ krajki jednobarwne - ciemnobr±zowe, czarne, oliwkowe. Prócz nich , na ogó³ monotonne, czarne lub br±zowe okrycia we³niane zdobi± czêsto kolorowe hafty, stosuj±ce ró¿ne ¶ciegi: ³añcuszkowe, pêtelkowe czy dziergane
Wczesno¶redniowieczny strój s³owiañski w X- XIII wieku

Pozdrowienia Vislav
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.