Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Religia dzisiaj??? (w RR)...???
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Ludzie i spo³eczeñstwo
enid
Tak o tym ethosie i pathosie w ró¿nych postach smile.gif
a czy dzisiaj kto¶ z W.Sz. Rymcerzów odwa¿y siê
powiedzieæ , ¿e jest chrze¶cijaninem, katolikiem itp??
A podobno chcemy (?) byæ bliscy orygina³owi,
bo na tym polega reenactment, i ble ble i td...
Na to pytanie mnie nasz³o, jak us³ysza³am bluzgi
i wy¶miewanie siê z tzw. warto¶ci chrze¶c.
na sk±din±d fajnej imprze, a jak¿e , historycznej
i datowanej... W co szanowni niektórzy siê bawi±?? anger.gif
Sama wiem, ¿e metal rz±dzi mad.gif
ale bez odrobiny religii i tej w³a¶nie obyczajowo¶ci
to nie jest reenactment tylko piaskownica.

nieco zdegustowana Enid
Aiuto
Nie ma sie co prejmowac tekstami kindermetali i innych "zbuntowanych i mrocznych "wyrostkow ,ktorzy mysla ze juz wszystkie rozumki pozjadali...
Sa tacy ludkowie ,(i chyba tak malo ich nie ma,przynajmniej spora czesc moich kolegow -rycerzow ) ktorzy nie ukrywaja tego ze sa katolikami,chodza do kosciola ,itd.. tylko ze trzeba tez pamietac ,ze co innego re-ennacment,co inego religia , wiara -to sa bardzo powazne sprawy , a nie "zabawa w religie" .
W przyszlym sezonie na imprezach XIII wiecznych postaramy sie o organizowanie mszy polowych ( bez szopki panow w kalesonach i kozaczkach nawiedzajacych miejscowe koscioly ,(co jak dla mnie jest ciezkim kuriozum i zachacza o profanacje ) oczywiscie wszystko zalezy od ludzi (nikt nikogo pod pistoletem nie trzyma ..) bigsmile2.gif
POzdrawiam Serdelecznie
Jan Gradoñ
Zgadzam sie z przedmowca. Szczerze mowiac mam gleboko w rzyci teksty kindermetali i kinderszatanistow mad.gif (swietne slowo bigsmile2.gif dotychczas znalem tylko okreslenie kinderpunk bigsmile2.gif ). Ja do spraw wiary podchodze bardzo powaznie i dlatego przestalem chodzic na "msze rymcymcerskie" na turniejach. Jak ide na msze podczas turnieju, to w normalnych, codziennych ciuchach. Naprawde przykro i glupio mi sie robilo, jak widzialem ludzi na ciezkim kacu zasypiajacych podczas mszy, od ktorych caly czas jechalo gorzala. Apogeum bylo pare lat temu w Radomiu, kiedy to jeden czlowiek byl "pasowany" podczas mszy w kosciele. Ledwo stal na nogach, a ubrany byl wlasnie w kozaczki, rajtuzki i koszule od garnituru z odprutym kolnierzykiem. Wtedy powiedzialem dosc.
Z checia wzialbym jednak udzial w mszy, do ktorej wszyscy uczestnicy podchodza powaznie.
Fionn
No i ja siê do³o¿ê. Nie koniecznie uznajê siê za katolika za to za chrze¶cijanina jak najbardziej. Formalnie rzecz ujmuj±c jestem wyznawc± wiary radosnej (taki franciszkanizm icon_wink.gif ),który przek³ada dobroæ bli¼niego nad inne prawid³a naszej wiary.

Ale wkórza mnie moda na pseudo satanizm i ogóln± mroczno¶æ...rozumiem agnostyków akceptuje np. buddystówateistów, nie czepiam siê nawet ateistów , ale jak widzê niedzielnego satanistê to mnie cholera bierze(¿eby tacy mieli przynajmniej choæ trochê wiedzy na temat "swojej religi").

Co do mszy na serio to ja jestem za.
EwKa
Msza "na serio"? Dla mnie kazda jest na serio, nawet ta na ktorej sa osoby chociazby na ciezkim kacu, ze o innych nie wspomne.
Poza tym nie wiem czy mozliwe jest odtworzenie mszy z XIIIw. szczegolnie po Soborze Watykanskim II (To jesli chodzi o liturgie). Zachowania spoleczne tez nie najlepiej odtwarzac bo komus komu przeszkadzaja skacowani koledzy napewno przeszkadzaliby tez skacowani patnicy, dziwki i przekupnie towarzyszace wiernym i inne takie tam XIII-wieczne smaczki-nie za bardzo sobie wyobrazam taka msze polowa bliska wzorcom historycznym. Jesli zas ta msza mialaby byc inna od opisywanej przez Jana to przepraszam, ale kto mialby przeganiac sprzed oltarza ludzi na kacu czy takich "ubranych niehistorycznie"?
Jesli zas chodzi o moje uczestnictwo we mszy w trakcie tzw. imprezy reenactmentowej to wole pojsc do kosciola po cywilu-przynajmniej nikogo nie rozpraszam.
Jan Gradoñ
Zgadzam sie z toba EwKo. W moim poscie chodzilo mi bardziej o to, ze czasem dzieje sie tak, ze cala sytuacja przeradza sie w farse. Nie Msza! Tak jak pisalem i o czym Ty tez wspomnialas, wole uczestniczyc we Mszy "po cywilu" niz w stroju. Niestety wiekszosc zgromadzonych w kosciele ludzi wieksza uwage skupia na "przebierancach", niz na tym, co sie ddzieje na oltarzu...
Bart³omiej
Tutaj siê tworzy sprzeczno¶æ poniewa¿ wielu dzisiejszych rycerzy jest metalami którzy jak nie s± satanistami to najczê¶ciej w ogóle nie s± ¿adnej religii. Uwa¿am, ¿e bractwa odtwarzaj±ce np. Polskê XIV powinny przyjmowaæ najwy¿ej kiepskich chrze¶cijan za¶ bractwa np. IX w. kogokolwiek . RR ma na celu odtwarzanie obyczajów, bitew.... innymi s³owy wszystkiego co siê trzyma ¶redniowiecza, a nie uczenia fechtunku czy co gorsza zbierania kupy ludu do walki. Trochê rasizmu czasami nie zawadzi.....
Jan Gradoñ
CYTAT(Bart³omiej)
Uwa¿am, ¿e bractwa odtwarzaj±ce np. Polskê XIV powinny przyjmowaæ najwy¿ej kiepskich chrze¶cijan za¶ bractwa np. IX w. kogokolwiek


Eee tam mad.gif "Bractwa rycerske" czy tez inne stowarzyszenia moga sobie przyjmowac kogo chca... Kto mialby oceniac, czy ktos jest dobrym a kto kiepskim chrzescijaninem? Chyba Bog tylko....
DrzewiaK
Witam.

Ten temat daje ciekawe pole do refleksji nad pogladami ludzi w RR.
Ja na przyklad sadze, ze wiekszosc grup jest w jakis sposob zorientowana "ideologicznie" co kolwiek to znaczy.
Szczerze mowiac, to niewielu znam ludzi w RR nie majacych do spraw religii ugruntowanego stosunku.
Zasadniczo mozna tu rozroznic tych od wczesnego sredniowiecza Wikingo/slowian. - W duzej liczbie ostro nawiedzonych neopogan. (Nierzadko w wersji Black Metal) i tych drugich od pozniejszego sredniowiecza i dalszych epok - ortodoksyjnych, wojujacych katolików.

Jak dla mnie, biernego obserwatora wszystko jest w porzadku, dopuki powazny stosunek do wiary, czy w ogole do przekonan, nie przybiera formy fanatyzmu, nawracania na "jedyna sluszna droge" i innych podobnych praktyk.
DrzewiaK
Bartlomieju.

Kim jestes zeby decydowac o tym kogo powinno sie przyjmowac do bractw rycerskich?
Mowisz, ze wiekszosc to metale a wiec satanisci albo bez stosunku do wiary.
Ciekawe. Wiekszosc rycerzy, ktorych ja znam wywodza sie z tak roznych bajek, ze az sie mozna zdziwic.
U nas na przyklad jest miedzy innymi np byly Straight Edge punk, Hip-Hop'owiec, mlody Oi, fan Techno i do tego moja skromna osoba- metal. Nie satanista. (I juz od dawna nie kinder).
Jakos swietnie sie razem bawimy i nikt nikomu nie wytyka przekonan, religii i innych takich rzeczy, ktore sprawiaja, ze ludzie lapia za miecze.
Wbrew pozorom wielu innych ludzi z RR wywodzi sie z najrozmaitszych srodowisk i gdyby kazdy wtrynial innym swoje poglady na sile, to juz dawno bysmy sie pozabijali.

Ja wskrzeszam kulture materialna sredniowiecza.
Segregowania ludzi, z ktorymi sie zadaje w imie religii wskrzeszac nie bede, bo mi szkoda na to czasu.

Skoro jestes katolikiem, powinienes pamietac o" milowaniu blizniego swego."
Verdandi
naprawde chodzi o to w co kto wierzy? czy moze o to jak manifestuje swoja pogarde dla innych i ich wiary?
co ma religia do imprez RR? no chyba ze ktos sie modli zawsze w poludnie a tu akurat bitwa wypada icon_wink.gif
Fionn
Ca³y problem nie polega na tym w co wierzymy tylko czy akceptujemy i szanujemy wyznania innych. Ostatnio tak mi ¿y³a skoczy³a- by³em z biurem podró¿y w we wrze¶niu na obiazdówce po krymie i zwiedzali¶my tam pewien meczet.Ludzie którzy nas po nim oprowadzali byli naprawdê mili, zapraszaj±c nas do ¶rodka poprosili jedynie ¿eby¶my nie wstêpowali na ¶wi±tynne dywany(dla porównania do niektórych cerkwi odmówiono nam wstêpu). ...pierwsze co oczywi¶cie zrobi³a paniusia od nas z wycieczki to wpakowa³a siê w butach centralnie na sam ¶rodek pod³ogi zasnutej dywanami(po to, ¿eby zrobiæ sobie zdjêcie). Gdy zwróci³em jej uwagê, ¿e bezcze¶ci czyje¶ przekonania religijne us³ysza³em:"Ja buty mam czyste!!!"(oczywi¶cie z odp. akcentem pogardy i wynios³o¶ci). No i co tu du¿o mówiæ.
Sulthalion
Wracaj±c na chwilê tylko do tematu mszy ¶redniowiecznej (oddtwarzanej). Przypuszczam, ¿e ¿aden kap³an nie zgodzi³ by siê na odprawienie tego obrz±dku na powa¿nie. To by³by zwyk³y pokaz a nie msza. Za to uczestniczenie we mszy ¶wiêtej w strojach, koja¿y mi siê bardzo dobrze. Kilka lat temu w Tumie pod £êczyc± by³o to dla mnie wspania³e doznanie, i¶cie wznios³e prze¿ycie. O tym czy i¶æ do ko¶cio³a na kacu i po ¶mierdz±cemu niech samodzielnie zadecydyje w³asnie takowa osoba (ostatecznie mo¿na jej podpowiedzieæ, ¿e lepiej nie :P), sumienie zadzia³a i byæ morze sk³oni do poprawy.
Marcin Franczak
W ramach ró¿nych przyk³adów jakie spotka³em w swojej dzia³alno¶ci w tzw. rr, odtwórstwie historycznym, czy jak by¶my to nazwali.
W gniewskiej kaplicy zamkowej co jaki¶ czas odbywaj± siê msze gdzie wszyscy s± w strojach, a tzw. "cywile " zajmuj± dalsze miejsca. Mszê odprawia czêsto osobi¶cie biskup pelpliñski. Wiêkszo¶æ (poza psalmem) mszy odbywa siê po ³acinie. Teksty ³aciñskie ¶piewaj± zarówno biskup jak chór gniewski i czê¶æ zebranych rymcerzy (ci co im s³oñ na ucho nie nadepn±³). Jest to bardzo mi³e prze¿ycie i czêsto jecha³em tam tylko po to by wzi±æ udzia³ w takiej mszy. Nie mniej na samych imprezach rycerskich ostatnimi czasy wola³em chodziæ do ko¶cio³a na msze po cywilu.
Drugi przyk³ad to do¶æ ciekawa sprawa. Pewna grupa bractw na spotkaniu swoich przedstawicieli zaczyna je modlitw±. Czêsto odwo³uje siê do swych religijnych zapisów. Tylko, ¿e na oko³o 150 osób na tym spotkaniu na mszê posz³a nas tylko trzy osobowa delegacja: przedstawiciel jednego z bractw, cz³onek szefostwa tego zwi±zku grup i ja, skromny go¶æ-obserwator.
Od tamtej pory robi mi siê smutno i nieprzyjemnie jak s³yszê go¶ci mówi±cych o sobie, ¿e s± "¶wiêtym rycerstwem", "jeste¶my bez grzechu" itp. itd.
Bart³omiej
Co do waszych wypowiedzi na temat przyjmowania ludzi do bractw, ja tylko wyra¿am swoje zdanie, ale jest chyba co¶ takiego jak okres próbny, mo¿na zobaczyæ czy taka osoba umie siê zachowaæ w ko¶ciele i nie spiera siê w aspektach religijnych tzn. co to za rycerz który wmawia swoj± wiarê ( nie chrze¶cijañsk± )
CYTAT(DrzewiaK)
Bartlomieju.
Mowisz, ze wiekszosc to metale a wiec satanisci albo bez stosunku do wiary.. Wiekszosc rycerzy, ktorych ja znam wywodza sie z tak roznych bajek, ze az sie mozna zdziwic.
U nas na przyklad jest miedzy innymi np byly Straight Edge punk, Hip-Hop'owiec, mlody Oi, fan Techno

Nie wiêkszo¶æ tylko wielu w celu zbadania tego za³o¿y³em ankietê w karczmie, zachêcam do g³osowania... devil.gif

CYTAT(DrzewiaK)
Bartlomieju.
Ja wskrzeszam kulture materialna sredniowiecza.

Tu mnie z³apa³e¶, jestem za bardzo "historyczny" ( przynajmniej je¶li chodzi o ¶redniowiecze ) Wiele rzeczy zale¿y od pogl±dów, a ja nie akceptuje np. islamu cz czego¶ takiego ( bez urazy ) mo¿e czas to zmieniæ tongue.gif
Kulewna
Religja jest prywatna sprawa kazdego czlowieka.
Nikt nie poczuje sie chory jezeli ktos nie pojdzie na msze.
A jezeli ktos zostanie do niej zmuszony to i tak nic na tym nie skorzysta.
Msza w Leczycy po lacinie wszyscy o tym mowia a tak naprawde to bywa na niej niewiele osob.
_RK_
Skoro reenacting to odtwarzanie kultury danej epoki to wydawa³oby siê ¿e nie ma przeciwwskazañ do odtwarzania zachowañ religijnych typowych dla odtwarzanych postaci, bêd±cych nieod³±czn± czê¶ci± ich ¿ycia. Problem polega na tym ¿e tego rodzaju teatrum- zw³aszcza gdyby by³o wierne temu co czytamy w kronikach- ociera³oby siê o profanacjê autentycznej wiary. Dla osób wierz±cych XVII-XVIII wieczne zachowania pobo¿nej szlachty polskiej by³yby nie do zaakceptowania (mówi±c ¶ci¶lej kto¶ kto zachowywa³by siê w tramwaju tak jak oni w ko¶ciele prawdopodobnie odjecha³by z kolejnego przystanka radiowozem). Choæby z tego powodu warto zostawiæ sferê sacrum traktowanego serio poza hobby z którym do¶æ ciêzko j± pogodziæ bo albo mizerny to bêdzie reenacting (niezgodny z rzeczywistymi, udokumentowanymi zachowaniami z epoki) albo mizerna wiara (z zachowaniami powszechnie uznawanymi za ubli¿aj±ce godno¶ci sakramentów).
Krzysztof.Krzos
To ja przypomnê o malym kroczku naszym - msza - kazda pierwsza sobota miesiaca - Warszawa godz 18 -Freta 10 - dominikanie.
Katolik ma glosic dobr± nowine czy sie to komus podoba czy nie. Bo jak kochamy naszych bli¼nich i wierzymy Jezusowi i jego Ojcu to grzechem byloby nie glosiæ zbawienia i jedynej drogi któr± jest CHrystus. A ze ktos uwaza inaczej - trudno, ze kogos to wkurza - niepokoj±ce (jako czlowiek bior±cy czêstu udzial w egzorcyzmach zeklbym devil.gif macza w tym palce). ALe naszym obowi±zkiem jest glosic bo to chodzi o ¿ycie wieczne. I tyle w temacie. Pozostaje tylko kwestia jak to robic zeby ludzi nie zniechêcaæ. Wlasnie dlatego dla wszysktich naszych przyjaciol z ruchu rycerskiego bêdziemy sie starali wydeptac scie¿kê do Pana Boga poprzez modlitwê za nich. I wlasnie ta msza o 18 w sobotê po to jest - zeby¶my mieli okazjê pomodlic sie za naszych znajomych mniej lub bardziej mrocznych. TO CHYBA NAJLEPSZA RZECZ JAK¡ MOZEMY DL ANICH ZROBIC. Tak wiec chyba wszyscy powinni sie cieszyæ ze te msze bêd±, bo je¿eli Boga nie ma to nic nie zaszkodz±, ale je¿eli jest to byæ mo¿e wla¶nie uratowalismy kogos od iwecznego potêpienia poprzez wspomnienie krotkie. Chcialbym zeby ludzie ¶wiadomi prawdy jak najliczniej uczestniczyli w tej wspolnej mszy. Ja wiem ze modlic sie mozna na kazdej innej kiedy indziej, ale niech ta wspolna msza bêdzie pewnym symbolem naszej jedno¶ci w tym "ruchu rycerskim".
_RK_
Krzysztof- szanujê Twój ¶wiatopogl±d ale je¶li chodzi o ewangelizacjê jakiegokolwiek ruchu to niech dzieje siê to przez osobisty przyk³ad i czyny a nie s³owa i p³omienne apele. S³ów nie popartych ¿yciem widzê dooko³a dosyæ (nie tylko w odniesieniu do religii) i mówi±c wprost mam ich po same brwi.

Jako ateista szanujê religiê na tyle, ¿e nie profanujê jej bawi±c siê w powtarzanie rytua³ów które dla kogo¶ innego s± ¶wiêto¶ci±, nie mieszam cudzego sacrum z zabawami. Mam wra¿enie ¿e sami wierz±cy du¿o bardziej powinni byæ na to wyczuleni i wiedz±c jak mo¿e zaboleæ taka profanacja z podobn± ostro¿no¶ci± odnosiæ siê do pogl±dów innych.
Aiuto
ja mam jedno pytanko do kolegi RK ..czy kolega uczestniczy czynnie w tzw.RR czy tylko jest kolejnym internetowym duchem ..bo jesli tak to skoro nie spotkal sie nigdy z kolega Krzysztofem K. czy innymi ludzmi na imporezach/turnrejach trudno mu chyba wypowiadac sie na temat czy dzialaja oni czynem czy tylko "plomiennymi apelami " .....???
Pawe³
Cze¶æ.

Zgodze siê z tym co napisa³ Krzysztof.
Obowi±zkiem ka¿dego katolika jest mówiæ innym o swojej wiêrze i jako katolik przedstawie moje zdanie na kilka poruszonch tematów.
Nie mam nic przeciwko mszy na turnieju. Musimy pamiêtaæ ¿e historja ko¶cio³a nie rozpoczyna sie od soboru watykañskiego II a my w niczym nie jeste¶my lepsi od naszych braci w wierze z XIIIw.
Je¶li chodzi o szacunek dla Rzeczy ¶wiêtych to na przyk³ad przed ostatnim soborem nikt nie wa¿y³by siê przyj±æ Komunie nie przybieraj±c pozycji klêcz±cej o Komuni na rêke nie mówi±c.
Co do mszy trydenckiej to wci±¿ jest ona odprawiana w wie³u ko¶cio³ach.
Wystarczy poprosiæ jakiego¶ ksiêdza z Bractwa ¶w Piotra i napewno zgodzi siê takow± odprawiæ na imprezie
Jako katolicy musimy pamiêtaæ o bogatej tradycji naszej liturgi a turnieje s± doskona³± okazj± aby siê z ni± zapoznaæ. Mo¿e to wrêcz byæ okazja do g³êbszego przerzycia tego co dzieje siê na o³tarzu.

Pozdrawiam
Marcin Franczak
"Msza Trydencka" w wykonaniu ¶wiêtopiotrowców. To pachnie cherezj±. Ju¿ kilku biskupów zosta³o ob³o¿onych za to ekskomunik± przez Jana Paw³a II, o ile pamiêtam. Tak¿e proponowa³bym o rozwagê i zbytnie nie zapêdzanie siê.
Msze na turniejach. Jest to wa¿ne prze¿ycie w którym oprócz codziennych naszych spraw zanoszonych Bogu mo¿emy razem z grup± przyjació³ modliæ siê wspólnie o to samo, a to ma wielk± si³ê. Ale czasem, to te¿ dziwnie wygl±da. Kiedy by³em 3 lata temu na Grunwaldzie na 1,5 tysi±ca uczestników we mszy w ruinach ko¶ció³ka na polu bitwy bra³o udzia³ oko³o 100 osób. Smutne.
W zesz³ym roku na turnieju, którego organizatorzy maj± aspiracjê do tego by by³ on najwa¿niejszym i o najwy¿szym poziomie w Polsce, we mszy na rynku bra³o udzia³ mo¿e ze 30 osób w strojach. Organizatorów by³o najmniej, a grupa w której jestem by³a chyba najliczniejsza. Na dok³adkê ca³ego smaczku dodaje fakt, ¿e Liga nie wst±pi³a do Kapitu³y miêdzy innymi dla tego, ¿e nie chcia³a w regule tak silnych odwo³añ do wiary, gdy¿ bêd± one nie przestrzegane i zdeptane przez samych uczestników tej organizacji, a organizatorem byla grupa kapitulna i msza by³a za zdrowie jednego z cz³onków tej grupy. Smutne.
Wiara jest zbyt wa¿n± spraw± aby robiæ sobie z tego szopkê, a w tym kierunku mo¿e pój¶æ odtwarzanie mszy z tamtych czasów. Proponowa³bym wiêcej rozwagi.
Proszê nie traktowaæ tego listu jako ataku na Kapitu³ê, tylko opis faktów. W rozmowie z moim przyjacielem bêd±cym we w³adzach Kapitu³y doszli¶my do jednego wniosku, ¿e mimo zbyt górnolotnego wstêpu do regu³y idea jest dobra, ale nie nadaje siê dla takich mas jakim jest rr, bo bêdzie tylko o¶mieszana i wypaczana, i ¿e trzeba j± indywidualnie nosiæ w sercu.
Poza tym, ka¿dy chrze¶cijanin ma obowi±zek g³oszenia wiary i nawracania na ni± (to jest zreszt± w ka¿dej religii). Tylko, ¿e jedni maj± tylko pe³ne gêby wiary, a swoim postêpowaniem tylko zra¿aj± ludzi do niej. Najlepsz± metod± jest w³asny przyk³ad.
Kulewna
CYTAT(Marcin Franczak)
W zesz³ym roku na turnieju, którego organizatorzy maj± aspiracjê do tego by by³ on najwa¿niejszym i o najwy¿szym poziomie w Polsce, we mszy na rynku bra³o udzia³ mo¿e ze 30 osób w strojach. Organizatorów by³o najmniej, a grupa w której jestem by³a chyba najliczniejsza. (...) a organizatorem byla grupa kapitulna i msza by³a za zdrowie jednego z cz³onków tej grupy. Smutne.
Pawe³
NIe myl Petrystów (Bractwo ¶w. Piotra) z Lefebrystami (Bractwo ¶w PiusaIX)
Petry¶ci dzia³aj± z pe³nym przyzwoleniem Watykanu.
Ekskomunik± zosta³ ob³o¿ony arcybiskup Lefebre i biskupi przez niego wy¶wiêceni.
Powodem tego by³o wy¶wiêcenie ich bez zgody Rzymu.
_RK_
Kolega RK jest tylko internetowym duchem pojawiaj±cym siê na turniejach sporadycznie. Tym co kolega RK widzi jest p³omienny i uduchowiony apel dziwnie brzmi±cy w po³±czeniu z informacjami o powszechnym umi³owaniu napojów wyskokowych i sk³óceniem ¶rodowiska. Zapewne to tylko mylne wra¿enie osoby zupe³nie niezorientowanej która dziêki wszechobecnej tolerancji ma do niego prawo.
Flavia
CYTAT
Niestety wiekszosc zgromadzonych w kosciele ludzi wieksza uwage skupia na "przebierancach", niz na tym, co sie ddzieje na oltarzu...

Na to siê nie ma rady. Jak kto¶ ma mszê przychodzi rozkoja¿ony to wszystko jest w stanie odci±gn±æ jego uwagê.

CYTAT
Kiedy by³em 3 lata temu na Grunwaldzie na 1,5 tysi±ca uczestników we mszy w ruinach ko¶ció³ka na polu bitwy bra³o udzia³ oko³o 100 osób. Smutne.

Smutne, bo ja np o tej mszy nie s³ysza³am, a z chêci± bym przysz³a. Przyda³yby siê wtedy "p³omienne apele"..

Pozdrawiam, Iwona.
djdomin
CYTAT(Marcin Franczak)
"Msza Trydencka" w wykonaniu ¶wiêtopiotrowców. To pachnie cherezj±. Ju¿ kilku biskupów zosta³o ob³o¿onych za to ekskomunik± przez Jana Paw³a II, o ile pamiêtam. Tak¿e proponowa³bym o rozwagê i zbytnie nie zapêdzanie siê.
Sprostowanie:

Ka¿dy kap³an ma prawo odprawienia Mszy w tradycyjnym rycie rzymskim (tzw. trydenckiej), pytanie: ilu zechce i bêdzie potrafi³o. Takowa Msza jest odprawiana w kilku miastach Polski, co niedzielê np. u ¶w. Benona (Rynek Nowego Miasta) w Warszawie, o 13.15.

Herezj± jest kwestionowanie wa¿no¶ci Eucharystii odprawianej w rycie posoborowym. Ekskomunika, jak ju¿ wspomnia³ mój Przedmówca, na³ozona zosta³a za podwa¿enie w³adzy papieskiej - wy¶wiêcenie biskupów bez jego zgody (a papie¿ dawa³ wyra¼nie do zrozumienia - zreszta tak by³o w porozumieniu, które podpisa³, ¿e zgodzi siê wy¶wiêciæ biskupów, tyle ¿e abp Lefebre wola³ robic po swojemu i nawet o zgode nie wystapi³).
djdomin
CYTAT(EwKa)
Poza tym nie wiem czy mozliwe jest odtworzenie mszy z XIIIw. szczegolnie po Soborze Watykanskim II (To jesli chodzi o liturgie).

Nie jest mo¿liwe odtworzenie liturgii XIII wieku, bo sobór trydencki uporz±dkowa³ sprawy liturgii w sposób jednoznaczny - a to by³ bodaj¿e XV czy XVI wiek. Mo¿liwe jest odprawianie liturgii potrydenckiej, Sobór Watykañski II nie zabroni³ tego, ani ¿adna inna upowa¿niona w³adza duchowna.

Tylko ilu "rymcerzy" jest w tej chwili gotowych do uczestnictwa w takiej liturgii?

Dla mnie Msza jest bardzo wa¿na, nie chcia³bym, aby dla, choæby czêsci, uczestników sta³a siê zabaw± w "odtwarzanie" czy "pokazem sprawno¶ci".

A klimat? Chora³ gregoriañski istnieje, stare (choæ mo¿e nie zawsze XIII wieczne) pie¶ni te¿ - ³aciñskie i polskie. Wiêc w czym problem? Braku odpowiedniego modlitewnika dla rycerzy? To da sie zrobiæ. I dla Mszy w rycie trydenckim i nowym: po ³acinie i po polsku.
Krzysztof.Krzos
Wlasnie z obawy przed szobk± i niezrozumieniem sensu bedziemy sie spotykac na normalnej sobotniej mszy i modlic sie po prostu. I niewazne czy ktos to toleruje, czy go to ¶mieszy, czy zieje ogniem. Po prostu wierze ze to jest dobre i ze skuteczne. Przyklad przykladem, ale mówienie o Bogu tez jest wa¿ne, czy nauczyciel musi odkryæ co¶ zeby uczyæ o odkryciach? A uczy i inni odkrywaj± i o to te¿ chodzi. Przperaszam, ale argument z wlasnym przykladem mo¿na zastosowaæ zawsze przeciw ludziom wierz±cym, bo zawsze jakiego¶ haka sie na nich znajdzie. Ka¿dy jest grzeszny czy to katolik czy ateista i nawet najgorliwszy katolik grzeszy i argumentowanie, ¿e Boga nie ma bo ty jeste¶ z³y, czy ksiê¿a czy kto¶ tam naprawde jest nietrafione. To tak jakbym zarzucil mojej nauczycielce od fizyki ze ona nie ma prawa uczyæ bo to nie ona odkry³a wzor e=mc2. A s³owo ma wielk± moc - czego mialem okazjê nie raz do¶wiadczyæ na wspomnianych ju¿ przeze mnie wgozrcyzmach, gdzie na slowa ksiedza katolickiego szatan ujawnial sie (mimo, ze mu to naprawdê nie jest na rêke, zeby¶my widzieli ze jest naprawdê) i cierpial z powodu modlitwy.
Mimo wszystko zapraszam na 18 jutro na freta smile.gif
Owen
Hej
Nie ma to jak rozmowy o religii devil.gif . Jakie ma znaczenie co kto sobie wyznaje?? Ani katolicyzm ani ¿adna inna religia nie przypomina tego w co wierzyli ludzie w ¶redniowieczu. Wiêc koledzy nie prowad¼cie tu ewangelizacji pod p³aszczykiem historycznym. Ja dla przyk³adu Jako XIII wieczny rycerz jestem gorliwym Miles Dei, W pocz±tku XV wieku jestem gorliwym husyt± walcz±cym z antychrystem papie¿em, a w X wieku mogê byæ gorliwym wyznawc± Peruna smile.gif. I dla mnie jako cz³owieka nie wi±¿e siê to z moimi osobistymi pogl±dami religijnymi.
Pozdrawiam
Marcin Franczak
Rzeczywi¶cie pomyli³em Petrystów (Bractwo ¶w. Piotra) z Lefebrystami (Bractwo ¶w PiusaIX). Mea culpa. tongue.gif
Dla Ina
Je¶li chodzi o mszê na Grunwaldzie, to by³o to og³aszane we wszystkich obozach. Spotkanie mia³o miejsce pod bram± obozu gniewskiego, sk±d odby³ siê przemarsz na miejsce mszy ¶w. Po drodze og³aszali¶my to i zachêcali¶my wszystkich napotkanych. Msza mia³a miejsce w pi±tek wieczorem. Nastêpnym razem pytaj siê Jarka Struczyñskiego bo on bêdzie najlepiej w tym zorientowany.
DrzewiaK
Wiesz, cala historia sredniowiecznego rycerstwa oparta jest na walce, wojnach religijnych i przez to cierpieniu milionow. Jest to jednak jakas nasza historia, ktora odtwarzamy i ktora pokazujemy innym. Nie widze w tym nic zlego.

Jesli ktos ma zarliwa i szczera wiare, ktora uwaza ze musi glosic, to sadze ze wszystko jest w porzadku. Pod warunkiem jednak, ze nie przybiera to formy fanatycznego nawracania. Pamietajmy ze to nie religia byla zrodlem cierpienia ludzi tylko fanatyzm i ciasne horyzonty myslowe.
Sadze ze bezsensowne jest ocenianie czy i kto powinien chodzic na msze podczas turnieju i czy status quo jest smutny czy nie.
Mamy mimo wszystko juz XXI wiek i czas najwyzszy zeby ludzie nauczyli sie, ze jeden wierzy w to drugi w co innego i ze tak naprawde nie wazne jest jaka religie sie wyznaje tylko jakiego czlowieka ona z nas robi.

Ja osobiscie nie wierze w "jedyna sluszna droge". Kazdy jest inny i kazdy powinien podazac wlasna droga a innym nic do tego.
Pawe³ z Krosna
Wiara jest rzecz± osobist±. nie wnikam w s³uszno¶æ lub nies³uszno¶æ wiary dzisiejszych neopogan. ma³o tego, sam staram siê poznaæ i zrozumieæ dawne wierzenia. jednak¿e od zawsze z ma³ymi przerwami w okresie burzy i naporu uwa¿am siê za katolika. szczerze mówi±c nie rozumiem ludzi, którzy ¶piewaj± Bogurodzice z wielkim (udawanym?) namaszczeniem a potem o¶wiadczaj± ze robi± to „dla klimatu” bo w Boga nie wierz±.
Najgorszym rodzajem „rycerzyków”s± kindermetale chlej±cy jabole i obnosz±cy siê na przemian w szmatach maj±cych wygl±daæ jak „wczesne tuniki” i koszulkach darkthrona. (kto by³ na sierpniowych bierkowicach i uczestniczy³ w bitwie ten doskonale pamiêta skopanie rzyci jednemu z takich osobników przez p. Pieczonke ). ci na widok krzy¿yka na mojej piersi najczesciej robi± jakies piekielne miny i wykrzykuja s³owa kó™rych znaczenia nie rozumieja
anger.gif
Ale do rzeczy. Nie lubiê nowych ko¶cio³ów, które wygl±daj± jak galerie sztuki nowoczesnej, a nie domy Bo¿e. w tych miejscach duchowo¶æ chrze¶cijañska gdzie¶ ulatuje.

Du¿ym prze¿yciem dla ka¿dego wierz±cego powinna byæ liturgia. Dla mnie osobi¶cie najwiêkszym prze¿yciem s± liturgie ko¶cio³a wschodniego – w rycie ¶w. Bazylego Wielkiego i ¶w. Jana Chryzostoma. kiedy¶ nawet chcia³em przej¶æ na prawos³awie- odby³em powa¿ne rozmowy z popem, chodzi³em na spotkania m³odzie¿y prawos³awnej ale jednak zrezygnowa³em w pewnym momencie. przej¶cie na prawos³awie to jednak jak odciêcie siê od korzeni.
Co do mszy trydenckiej w Krakowie odprawiana jest w dwóch miejscach- przez lefebrystów na ul. k±towej (ko³o cmentarza rakowickiego) oraz w ko¶ciele ¶w. Wojciecha na Rynku G³ównym o godz. 9.00 w niedziele i 16.30 w dzien. powszedni – za zgoda arcybiskupa Macharskiego. wykaz mszy trydenckich odprawianych za zgoda biskupów ordynariuszy http://www.tradycja.koc.pl/budowa.htm

msza trydencka jest wielkim prze¿yciem wiele wiêkszym ni¿ oazowa msza po³±czona z gra na gitarce i ogniskowymi ¶piewami. moc" mszy wszechczasów" to przede wszystkim koj±cy i piêkny chora³ gregoriañski no i oczywi¶cie magia ³aciny.
Jedynym minusem odprawiania mszy w tym rycie na tzw. imprezach rycerskich jest to, ze bardzo ma³y odsetek zna tekst modlitw i melodie pie¶ni. Poza tym odprawianie takiej mszy jako jednej z atrakcji turnieju mog³oby, niezale¿nie od intencji organizatorów, ³atwo przeistoczyæ siê w teatrzyk.
Niemniej jednak na nastêpnym turnieju organizowanym przez moja grupê postaramy siê odprawiæ msze w rycie trydenckim celebrowana przez ksiêdza z Rzeszowa. pytanie tylko ile osób bêdzie chcia³o w niej aktywnie uczestniczyæ?

dla osób maj±cych watpliwo¶ci co do legalnosci mszy trdenckiej odprawianej za zgoda miejscowego biskupa odsy³am dolistu jana aw³a ii pt "ecclesia dei" http://bezuprzedzen.pl/dokumenty/ecclesia_dei.html
Pawe³
Cze¶æ.
Je¶li bêde mia³ mo¿liwo¶æ przyjechaæ na wasz± impreze chêtnie to zrobie choæby ze wzglêdu na mo¿liwo¶æ uczestnictwa w mszy trydenckie. Niestety u nas w Trujmie¶cie nikt legalnie jej nie odprawia.
Zgadzam siê z tym co napisa³e¶ pod ka¿dym wzglêdem.

Pozdrawiam
Sevin
Witam
Choæ wielu na pierwszy rzut oka uzna³o by mnie za „kinderstataniste”, to po g³êbszym poznaniu pozby³o by siê takich z³udzeñ. Na co dzieñ ubieram siê na czarno - to dlatego, ¿e to mi pasuje. Z mrokiem nie mam nic wspólnego, wprost przeciwnie. Z tego na pokaz lubiê sobie ¿artowaæ. Uwa¿am siê za chrze¶cijanina (choæ niekoniecznie za katolika) i co niedzielê chodzê na mszê. Nie dlatego, ¿e wymaga tego wiara ale dlatego, ¿e chcê. Uwa¿am, ¿e msze na turniejach zdecydowanie nie s± dobrym pomys³em. Nie wiem czy nie zahaczê tu za bardzo o politykê, ale to kojarzy mi siê z tymi chrze¶cijañskimi zapisami w konstytucji europejskiej o które walczy polska (wiadomo, ¿e konstytucja powinna byæ uniwersalna i równa dla wszystkich). Przecie¿ RR to przygoda dla ka¿dego, a ci, którzy rzeczywi¶cie chc± zawsze mog± i¶æ na mszê po cywilu. Bardzo podziwiam te osoby, które tak w³a¶nie robi±. Nie wiem czy ja by³bym w stanie po¶wiêciæ ten czas na pój¶cie do ko¶cio³a. Wiara jest osobist± spraw± ka¿dego cz³owieka i je¿eli Muzu³manin chce odtwarzaæ XVII w. mnicha to ja mu nie przeszkadzam. (tu wstawka mojej ideologii) A zreszt± i tak jest Jeden Bóg i niewa¿ne czy nazwiemy go Jahwe, Allachem czy Perunem. (je¿eli kto¶ siê ze mn± nie zgadza nie mam zamiaru paliæ go na stosie...).
Ps. Proszê nie bawmy siê w pañstwo policyjne, to tylko wymiana pogl±dów
Tomasz Nawrot
Religia w RR dzisiaj ?

Temat sformu³owany nieco prowokacyjnie , ¿e niby dzisiaj religia niemodna, wstydliwa itepe .
Ka¿dy wyznaje tak± religiê jaka mu odpowiada lub nie wyznaje ¿adnej je¶li mu to odpowiada.
Ka¿dy ma prawo manifestowaæ swoj± religijno¶æ lub nie, czy jest to impreza RR czy tzw. real.

Tyle je¶li chodzi o tzw. "ogó³".

Prywatnie uwa¿am siê za chrze¶cijanina obrz±dku rzymsko katolickiego i milsi mi s± wspó³wyznawcy a tak¿e bracia prawos³awni, bracia protestanci, bracia muzu³manie czy bracia starozakonni, ni¿ nawiedzeni "Osobi¶ci Nieprzyjaciele Pana Boga" , najczê¶ciej natrêtni , krzykliwi i zupe³nie nie a propos.

Wiara moja prosta ale twarda jak kamieñ i nie lubiê gdy jaki¶ pryszczaty m³odzian usi³uje mnie nawracaæ na bezwyznaniowo¶æ a ju¿ zupe³nie nie lubiê je¶li przy tym blu¿ni contra fidem.
Kiedy¶ jeden taki o¶mieli³ siê mnie zaczepiæ w przedziale kolejowym bo akurat zobaczy³ ¿e czytam Pismo ¦wiête i zacz±³ mnie "nawracaæ" . Poniewa¿ zacz±³ przy tym blu¼niæ - dosta³ (Chryste przebacz) w pysk i nastêpnie to samo spotka³o obu jego kumpli, równie przyszczatych i równie nietolerancyjnych.

By³ potem z tego proces i grzywna do zap³acenia . Trudno.
Tubular_bell
Witajcie.
Ja osobi¶cie nie jestem gorliwym chrze¶cijaninem, i nie chodze do ko¶cio³a, jednak¿e od niedawna co¶ zaczynam czuæ w religii. Ale odnosz±c to do RR, to my¶lê ¿e religii chrze¶cijañskiej powinno byæ DU¯O, tak jak to przysta³o na tamte czasy.Niedopuszczalne dla mnie jest manifestowanie satanizmu i innych religii na turniejach. Mo¿ecie sobie ludzie wierzyæ w ine bóstwa, ale preszê nie manifestujcie tego. Np czêsto spotykam takie co¶ jak wy¶miewanie siê ze mszy porannych na turniejach itp... z jakiej racji ??
Powiecie, dlaczego innych religii nie manifestowaæ, a chrze¶cijañstwa ma byæ du¿o ??
Poprostu dlatego ¿eby oddaæ "ducha" epoki, kiedy w³a¶nie takie manifestowanie innych religii, koñczy³o sê stosem...
Tomasz z £añcuta
Dodam, ¿e w ¶redniowieczu najgorzej traktowano ateistów - ciê¿ko ufaæ cz³owiekowi, który na nic nie mo¿e przysi±c bo w nic nie wierzy. anger.gif
Owen
Có¿
Rycerz sk³adaj±c przysiêgê drugiemu rycerzowi przysiêga³ na swoje imiê...
Pozdrawiam
Tomasz Nawrot
Nie tylko, nie tylko , drogi Owenie.
Przysiêgali równie¿ na inne rzeczy.

Pozdrawiam
Anna Wojciechowska
Taak,duzo zosta³o tu napisane.
Ja dodam (jak wiele innych osóB), ¿e wiara jest osobist± spraw± cz³owieka. Wiem, ¿e "³adniej" wygl±da Grunwald, gdy na mszy jest du¿o osób w strojach. Ale nie mo¿na mówiæ, ¿e to "smutne" gdy jest np 100.
Mi osobi¶cie nie przeszkadzaj± msze na turniejach, ale gdy mam wolny wybór: czy mam ochotê i¶æ czy nie. Bo wkurzaja mnie takie sytuacje na turnieju, ¿e wypada i¶æ do ko¶cio³a i pokazaæ, ¿e RR jest wierz±ce, b±d¼ poprostu pokazaæ siê lokalnym w³adzom.

W ¶redniowieczu i dalszych b±d¼ bli¿szych wiekach bardziej okazywano swoj± wiarê, choæ (przypominam tutaj frehowiczom) Polska by³a bardzo tolerancyjnym krajem w porównaniu do innych. B±d¼my wiêc tolerancyjni i nie starajmy siê przekonaæ innych do naszych przekonañ.

A co odtwarzania wiary... hmmm... dla mnie ¶miesznie wygl±da osoba, która zachowuje siê jak gorliwy katolik, nosi krzy¿e, wyznaje wiarê na pokaz itp a wiadomo, ¿e jest ateist±, albo inne skrajne przypadki. Nie przesadzajmy.
Umiar, to chyba to...
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.