Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Chrystianizacja na ziemiach polskich.
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Ludzie i spo³eczeñstwo
Kitajec
Cze¶æ.
Interesuje mnie przebieg chrystianizacji na ziemiach polskich.

W wiêkszo¶ci ksi±¿ek (z którymi mia³em do czynienia read.gif ) zahaczaj±cych o ten temat, autorzy skupiaj± siê g³ównie na tym, gdzie i kiedy powsta³o biskupstwo, kto je obj±³, jakie skutki polityczne z tego wynika³y, bleble tongue.gif etc.
Ja natomiast chcia³bym siê dowiedzieæ nieco wiêcej o wp³ywie Chrze¶cijañstwa na ¿ycie codzienne zwyk³ych ludzi.

Oto kilka przyk³adowych pytañ.
- czy za czasów Chrobrego chrze¶cijañstwo dotyczy³o ju¿ wiêkszych krêgów spo³ecznych, czy nadal tylko w±skich elit. dunno.gif
- Czy chrystianizacja by³a wprowadzana raczej si³± (podobno za Mieszka I za nieprzestrzeganie postu grozi³o wybicie zêbów... bum.gif ) czy te¿ rozszerza³a siê samoistnie (np. przez jakie¶ profity, które sk³ania³y ludzi do chrztu – jak w islamie zwolnienia podatkowe)
- Jak przeplata³a siê kultura pogañska i chrze¶cijañska.
- Czy trwanie przy pogañstwie wi±za³o siê z jakimi¶ represjami. maniac.gif
- Czy ewentualne represje dotyczy³y tylko niszczenia ¶wi±tyñ i prze¶ladowania kap³anów pogañskich. tracker.gif
- I tak dalej i tak dalej...

By³bym wdziêczny za jakiekolwiek informacje dotycz±ce tego tematu (polecane ksi±¿ki, artyku³y, linki)
dziêki. smile.gif
Sowa
Pomimo chrystianizacji obrzedy poganskie utrzyma³y sie na ziemiach Polskich do bardzo puzna
zw³aszcza na terenach wiejskich jako tzw tradycja
potem miesza³a sie z obrzedami katolickimi
na ten przyk³ad masz Dziady
a nastepnie Ch³opi (w czesci jesien-zaduszki)

A za czasow Mieszka I nasza "nowa" religia by³a jak najbardziej wprowadzana si³±

Sowa
krax
Wiele pogañskich obrzêdów wsi±k³o w now± wiarê i tak przetrwa³y do naszych czasów. W¶ród ni¿szych warstw spo³ecznych powszechne by³o ³±czenie elementów obu religii "tak na wszelki wypadek". I w ten prosty sposób mamy dzisiaj ubieranie choinki, wielkanocne pisanki,¶wiêto zmar³ych,do¿ynki,lany poniedzia³ek(którego nie obchodz± katolicy na zachodzie) i wiele innych. Niektórzy badacze wywodz± silny kult matki boskiej charakterystyczny dla naszych terenów od równie silnego ówcze¶nie kultu Bóstw ¯eñskich. Postaram siê podrzuciæ jakie¶ ¼ród³a...
Tomaszek
CYTAT
Jak przeplata³a siê kultura pogañska i chrze¶cijañska.


yyy?? ale¿ od pocz±tku akcji chrystianizacyjnej (nie li tylko w Polsce) oznaczalo to zaadaptowanie pewnych zwyczajów pogañskich (polecam do analizy kurioza typu jak jajo na ¶wiêta wielkanocne i jego symbolika, choinka (te drugie ¶wieta smile.gif ) , kalendarz - jego uk³ad, uk³ad ¶wi±t - zastêpowanie tradycyjnych swiat pogañskich - równonocy itp)

CYTAT
Czy ewentualne represje dotyczy³y tylko niszczenia ¶wi±tyñ i prze¶ladowania kap³anów pogañskich


najczê¶ciej - to by³ najprostszy sposób udowodnienia legatom papieskim ¿e jest siê prawowiernym... smile.gif
pozdro
Kitajec
Dziêki za odpowiedzi, ale chodzi³o mi raczej o jakie¶ ¼ród³a, (ksi±¿ki czy tez opracowania) dotycz±ce tego tematu, a te przyk³adowe pytanka mia³y raczej wyja¶niæ w przybli¿eniu o co mi chodzi.
jeszcze raz dziêki smile.gif
Tomaszek
a to przepraszam. w taki razie polecam:
"¯ycie i obyczaje kleru w Polsce ¶redniowiecznej" Jana Fija³ka... i tam na przyk³ad rozdzia³ "widowiska i zabawy zabobonne"

- dobre opracowanie ¼róde³... bardoz fajne... a poza tym co¶ od czego mo¿esz zacz±æ...
papa
Wezyr
Polecam Magie Rudolfa jest ona ograniczona do ¦l±ska, ale bardzo ciekawa.
Kitajec
wielkie dziêki za tytu³y smile.gif w takim razie czas zacz±æ poszukiwania.
oczywiscie je¶li macie co¶ jeszcze to bardzo bym siê ucieszy³.
Kitajec
Je¶li chodzi o chrystianizacje na pomorzu, to bardzo fajnie jest ona opisana w ksi±¿ce pañstwa Kiersnowskich (przedstawienie mentalno¶ci ówczesnych ludzi, motywy którymi mogli siê kierowaæ etc.)

„¯ycie codzienne na pomorzu wczesno¶redniowiecznym”

Chodzi oczywi¶cie o misjê Ottona z Bambergu.
Polecam i ¿yczê mi³ej lektury. read.gif
Ziemowit
Chrystianizacja ziem polskich....
S³owiañskich bogów uznano za wcielenia Szatana i na tej linii prowadzono z nimi walkê.
Pos±gi, ¶wiête gaje, chramy palono (nawet je¶li znajdywano jest np w XVIw , bezcenne zabitki icon_cry.gif icon_cry.gif )
Wierzenia prostego ludu starano siê przek³adac na jêzyk nowej wiary i st±d mamy dzi¶ tyle rodzimych pozosta³o¶ci.
Wyj±tkowo d³ugo kultywowano Noc Kupa³y (przesilenie letnie), jeszcze w XVw skar¿yli siê na to kaznodzieje, i¿ "dziewki miast do ko¶cio³ów, przy ogniskach tañcuj±..."
Pawe³ Lipnicki
Poza tym pogañstwo parokrotnie powraca³o ( niestety na ten temat
mamy tragicznie ma³o danych - kroniki itp. pisali duchowni...) read.gif
Hyginus
Krax, napisz pliz co¶ na temat "silnego ówcze¶nie kultu Bóstw ¯eñskich", jak to by³a¶ ³askawa uj±æ. Jakie¶ szczegó³y, fakty, nazwy, i ¼ród³a inne ni¿ neopogañsko-feministyczne stronki w rodzaju wicca, ok?
Deidra
Jest to mój pierwszy post na tym forum, wiêc na wstêpie chcia³am wszystkich serdecznie powitaæ smile.gif

Odno¶nie tematu:
Jeszcze w XI w. nowa religia prawdopodonie nie by³a zbyt mocno zakorzeniona, o czym ¶wiadcz± chocia¿by wspomnianie ju¿ przez kogo¶ liczne reakcje pogañskie. Za przyk³ad mo¿e pos³u¿yæ najbardziej znana z nich, ta która mia³a miejsce w latah 30-tych. Wprawdzie bezpo¶rednich przyczyn tego buntu nale¿y szukaæ gdzie indziej , ale fakt, ¿e ludno¶æ wy³adowywa³a swoj± z³o¶æ na ko¶cio³ach i duchownych, te¿ o czym¶ ¶wiadczy.

Co do sposobów rozpowszechniania nowej religii to nie by³y one zbyt ³agodne Na samym pocz±tku misje mia³y charakter pokojowy, a misjonarze wyruszali samodzielnie. Jednak tego typu wyprawy nie przynosi³y wiêkszych rezultatów z dwóch zasadniczych przyczyn: po pierwsze S³owianie nierzadko traktowali misjonarzy jak zwyk³ych wariatów- albo pokazywali im, co o nich my¶l± ass.gif , albo przychodzili s³uchaæ kazañ, bo mieli przy tym niez³y ubaw. Po drugie- je¿eli ju¿ wprowadza siê now± religiê i ma siê nadziejê na to, ¿e bêdzie ona trwa³a, nale¿y przekonaæ do nowego kultu elity spo³eczno-polityczne. Ludzie ci ze wzglêdu na swoje funkcje mogli zmuszaæ si³± ni¿sze warstwy do chrztu, albo oddzia³ywaæ na nie poprzez zwyk³± dyskryminacjê (na zasadzie: "chcesz awansowaæ na drabinie spo³ecznej-zmieñ religiê!").
Poza tym przypominam, ¿e ¶redniowiecze to czas, w którym pojawia sie idea krzewienia chre¶cijañstwa ogniem i mieczem. Nawracanie pogan wygl±da³o w ten sposób, ¿e najpierw sz³y wojska usuwaj±c bardziej opornych, a za wojskami szli misjonarze. Profity z przyjêcia nowej wiary te¿ na pewno by³y. Dla najwy¿szych warstw spo³ecznych by³y to zyski polityczne, dla najni¿szych zyskiem by³o ju¿ bardzo du¿e prawdopodobieñstwo, ¿e nikt ciê nie zabije w imiê nowego boga. Je¿eli wspomnieæ Mieszka I to wypada zauwa¿yæ, ¿e chrze¶cijañstwa razem z razem z nim nie przyjê³a ca³a Polska (jak to siê zwyk³o mówiæ), ale najbli¿sze otoczenie ksiêcia (czyli najwy¿ej kilkaset osóB). Zwykli ludzie zamieszkuj±cy jakie¶ niedostêpne tereny prawdopodobnie do koñca XII w. nie wiedzieli, ¿e im siê religia zmieni³a.

Co do przeplatania siê wierzeñ pogañskich i chrze¶cijañstwa, poza przytoczonymi wy¿ej przyk³adami mo¿na wspomnieæ równie¿, ¿e dzieñ w którym obchodzimy Bo¿e Narodzenie te¿ wi±rze siê z tradycj± pogañsk±. 25 Grudnia w staro¿ytno¶ci by³ dniem przesilenia zimowego- "¦wiêto S³oñca" uznawane ze dzieñ narodzin, bardzo popularnego w pogañskiej Europie, boga Mitry (uosabiaj±cego ci±g³± walkê dobra ze z³em, ¶wiat³a z ciemno¶ci± itd., itd.).

Niszczenie ¶wi±tyñ i prze¶ladowania kap³anów to chyba najbardziej widoczny i najlepiej przemawiaj±cy do wyobra¼ni przyk³ad tego, co mo¿e siê staæ z lud¼mi trwaj±cymi przy niew³a¶ciwych wierzeniach. Wiedzieli o tym ju¿ cesarze rzymscy prze¶laduj±c druidów; wiedzieli Niemcy, gdy niszczyli ¶wi±tyniê Swaro¿yca w Radogoszczy. Kap³ani stanowili element spo³eczeñstwa, który z oczywistych przyczyn najbardziej sprzeciwia³ siê wprowadzaniu nowego kultu i tym samym byli oni naturalnymi przywódcami buntowników.

Z literatury polecam zajrzeæ do: "Polska pierwszych Piastów, pañstwo- spo³eczeñstwo- kultura" red. T. Manteuffel, H. £owmiañski "Religia S³owian i jej upadek", "¯ycie codzienne Prusów i Jaæwiêgów w wiekach ¶rednich (IX- XII w.)" £. Okulicz- Kozaryn. Mo¿e co¶ w nich znajdziesz smile.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.