CYTAT(Gniewomir F)
Witam!!
Wies³aw- By³a to skrócona forma imienia Wielis³aw, Wieles³aw. Mog³o oznaczaæ "tego, kto pragnie s³awy".
Ja wiem tyle o Wies³awie
Mo¿e to te¿ to byæ skrót od Wiêces³awa = Wiêc³awa (po rosyjsku - Wiaczes³aw, zdrobniale Wiatka - mi³o siê kojarzy, no nie?). Analogicznie przez skróty porobiono z Rados³awa Rac³awa, z Radowana (by³o u nas te¿ takie imiê, wzmiankowane 1265) Radwana z Przedes³awa - Przec³awa.
Nie radzi³bym dzieliæ te¿ imion na chrze¶cijañskie i pogañskie. Nawet nie wiadomo, co to znaczy "imiona chrze¶cijañskie" - czy imiona u¿ywane przez chrze¶cijan, czy te¿ imiona ¶wiêtych. W tym pierwszym wypadku imiona pogañskie niczym siê, oczywi¶cie, nie ró¿ni³y od chrze¶cijañskich. ¦wiêtych patronów, nosz±cych s³owiañskie imiona jest, oczywi¶cie, znacznie mniej, ale ich imiona tak¿e by³y pogañskie, zanim zosta³y nadane komu¶, kto zosta³ potem ¶wiêtym. Imiona pierwotne zwi±zane s± z jêzykiem, a nie z religi±.
Go¶ciu, Wieñczys³aw to nie ¿aden dziewiêtnastowieczny wymys³, to imiê notowane w 1218 r. (
"Encyklopedia staropolska" Glogera, has³o:
Imiona staro-polskie. Polecam j±, bo tam jest ca³y wykaz imion). Oczywi¶cie, z wieñcami nic nie ma wspólnego, jest to raczej zapis wspomnianego ju¿ imienia Wiêces³aw - Wiêcis³aw. Dawniej, poniewa¿ nie by³o ustalone, czy literê
c nale¿y czytaæ tak, jak dzi¶, czy te¿ jako
k (a pamiêtajmy, ¿e pierwotnie pisano niemal wy³±cznie po ³acinie), czêsto zapisywano
c jako
cz dla odró¿nienia od zwyk³ego
c, czytanego jak
k.
Mieczys³aw to jest imiê, za którego skrót uwa¿a³ imiê Mieszka ju¿ D³ugosz, czyli tak¿e nie nie jest to pomys³ z XIX w.
Lechos³awa wymienia równie¿ Gloger w tym¿e wykazie imion.
Dobrym ¼ród³em imion s± te¿ nazwy miejscowo¶ci.