W oblê¿onym Leningradzie to mo¿e produkawali broñ rêczn±, mo¿e i jakies dzia³a - ale nie czo³gi... W ka¿dym b±d¼ razie nie na d³u¿sz± metê.
Zak³ady produkuj±ce KW zosta³y ewakuowane do Czelabiñska (o ile dobrze pamiêtam) na prze³omie 1941 i 1942. W czasie oblê¿enia pocz±tkowo wyprodukowa³y jeszcze trochê KW-1, pó¿niej przez krótki czas naprawia³y czo³gi (w miêdzyczasie zaliczy³y przenosiny do innych hal, bo pierwotny zak³ad by³ ju¿ ostrzeliwany przez artyleriê). Ale to wszystko nie trwa³o d³ugo.
A te "potwory" to pomys³y powsta³e przed czerwcem 1941 roku.
W Twoim za³±czniku widnieje prototyp czo³gu SMK, razem z podobnym T-100 ostatnie pok³osie pomys³ów na wielowie¿owy czo³g ciê¿ki. KW zaprzeczy³ sensowi ich produkcji.
W sieci o SMK mo¿a poczytac np. tu:
http://www.battlefield.ru/smk.html
Razem z protorypami KW SMK i T-100 by³y u¿ywane w czasie Wojny Zimowej.
Ledwie zak³ady leningradzkie rozpoczê³y produkcjê KW zaczê³a siê swoista gigantomania - zaczêto projektowaæ jeszcze wiêksze i ciê¿sze czo³gi (kosztem prac nad zwiêkszeniem niezawodno¶ci ju¿ istniej±cego czo³gu). KW-3, objekt 220, KW-4 i KW-5. Zbudowano tylko prototypy KW-3 i KW-4. S± informacje o ich wykorzystaniu bojowym pod Leningradem (jest fotka objektu 220 z dosztukowan± wie¿± od KW1).
Pó¼niej w postaci protoypu zrealizowano jeszcze dziwaczny projekt dzia³a szturmowego KW-7 z jedn± armat± 76,2 i dwoma 45. Dowództwo wojsk pancernych wykaza³o siê jednak rozs±dkiem i pomys³ przepad³ po pierwszym prototypie (przerobiono go jeszcze na wersjê z dwoma dzia³ami 76,2 - albo zbudowano drugi, nie pamiêtam).
Podobno powsta³o te¿ kilka sztuk KW-9 uzbrojonego w haubicê 122mm (w niektórych ¼ród³ach zaprzecza siê istnieniu jakich¶ czo³gów poza prototypem). Lektura w sieci:
http://www.battlefield.ru/kv_exp.html
Ju¿ za Uralem skonstruowano protoyp samobie¿nej haubicy 203mm (haubica B-4) na podwoziu KW, o ile dobrze pamiêtam pod nazw± S-53. Do produkcji nie wesz³a.
I jeszcze jeden nie zrealizowany projekt (o ile pamiêtam przedwojenny) - samobie¿ne dzia³o 152mm w stylu Ferdynanda. Armata Br-2 na podwoziu KW, silnik i transmisja przeniesione na przód pojazdu.
Seryjnej produkcji doczeka³ siê miotacz ognia KW-8, ale by³ to zwyk³y KW z armat± 45mm (udaj±c± 76,2) i miotaczem ognia w wie¿y. Po rozpoczêciu produkcji l¿ejszego KW-1s produkowano równie¿ KW-8s.
Ale to wszystko juz nie w Leningradzie.
-